Cum creezi un giveaway (concurs) viral pas cu pas
Ce e un giveaway viral și cum te ajută
Bine ai venit.
În acest HackBook vei învăța pas cu pas cum să creezi un concurs care să devină viral și să-ți aducă sute sau chiar mii de noi abonați la newsletter-ul tău.
Îți vom da de asemenea un modul de WordPress care te ajută să le implementezi.
Vei învăța un sistem testat, care îți va aduce persoane interesate de ceea ce oferi și tu. În plus, tu vei controla comunicarea mai apoi, nu algoritmul vreunei rețele sociale.
La SMARTERS am făcut zeci de concursuri: unele mai de succes, altele care nici nu au pornit cu adevărat.
Dar în momentul în care am adăugat coeficientul viral, totul s-a schimbat.
Uite un exemplu recent:
Ce e un giveaway viral?
Le putem spune și concursuri virale, dar preferăm să evităm acest cuvânt din cauza conotației dobândite în urma acelor concursuri pe Facebook care dădeau un iphone pentru… orice.
E ca orice concurs, doar ca include și o componentă de viralitate.
După ce cineva se înscrie, este încurajat să facă și alte acțiuni (cum ar fi follow, invitat prieteni) pentru șanse extra de câștig.
Spre deosebire de concursurile clasice, aici scopul nostru este să organizăm un concurs la care oamenii se abonează folosindu-și adresa de e-mail.
Vezi un exemplu în acțiune aici.
Ca premiu vei oferi un produs/serviciu oferit de afacerea ta sau chiar poți face un parteneriat cu alți furnizori.
Astăzi îți oferim cadou un modul de WordPress care îți permite să faci asta. Dacă website-ul tău nu e pe WordPress poți crea un subdomeniu sau folder denumit „concursuri” și să-l instalezi acolo.
Descarcă modulul de aici: https://wordpress.kingsumo.com/latest/
Folosește codul: 1374f6deda121e0990c96f402bc3341b pentru activare.
Sună interesant?
Să-i dăm drumul și să vedem cum facem unul pas cu pas.
Pasul 1: Alege ce premiu vrei să oferi
Fără doar și poate, acesta este unul dintre factorii cheie pentru succesul giveaway-ului tău.
Alege premii bune și vei avea mulți înscriși relevanți.
Alege premiul greșit și fie nu se înscrie nimeni, fie se înscriu oameni care n-au nici o șansă să-ți devină clienți ulterior.
Greșeala pe care o fac majoritatea e că vor să ofere un premiu care să fie atractiv pentru toată lumea, cum ar fi un… Iphone.
Dar nu uita: scopul nu e doar să obținem abonați.
Scopul e să obținem abonați care pot deveni clienți în viitor. Asta e important și pentru alegerea premiului, și pentru unde o să alegem să promovăm concursul ulterior și ce alți parteneri poate o să vrem să co-optăm.
Întrebarea pe care să ți-o adresezi e:
Ce produs conex poți oferi prin care potențialii abonați să se califice singuri?
Mai în limba română asta ar fi: ce produs poți oferi de care știi că ar fi interesați doar cei care îți pot deveni și clienți ulterior?
- De exemplu, dacă ai un magazin online de produse de beauty, alege 2-3 bestsellere pe care să le oferi.
- Dacă ai o firmă de web design, oferă un site la cheie + un număr de ore de consultanță și modificări.
- Dacă ai un magazin de telefoane mobile… bine, bine, poți da un Iphone.
De asemenea, poți da și ceva conex. De exemplu, în cazul magazinului de produse de beauty, poți oferi o vizită la spa sau ceva tratamente speciale.
Ce vreau să menționez aici: e important să fie un premiu pe care oamenii și-l doresc.
Am mai văzut giveaway-uri care au eșuat lamentabil pentru că au oferit produse/servicii pe care oamenii nu și le doreau.
Dacă ești o afacere necunoscută, e posibil ca serviciile pe care le oferi să nu fie neapărat dorite.
Un mod bun prin care să oferi premii mai atractive, care să facă să participe și oamenii care nu sunt participanți de profesie la concursuri (da, există așa ceva) este să creezi un pachet, un „bundle” în engleză.
Partea bună – pentru asta poți găsi ușor parteneri care să doneze câteva produse în schimbul promovării și creșterii notorietății pe care o vor obține în urma concursului.
Scopul este ca și acestea să fie relevante.Sfat pro: Oferă mai multe premii în funcție de performanța participanților, de exemplu pentru 3-5-10 persoane înscrise. Cu cât o persoană simte că are șanse mai mari să câștige, cu atât cresc șansele să participe și să se implice.
Pasul 2: Decide mecanismul și detaliile concursului tău viral
La pasul următor o să vedem exact cum implementăm concursul.
Până atunci însă, e important să decidem mecanismul concursului.
Avem 2 aspecte aici:
a) Cum va fi câștigat premiul?
b) Câte șanse extra primește o persoană pentru fiecare acțiune pe care o face.
Să începem cu punctul b.
Dacă ne amintim, factorul cheie pentru succesul acestor concursuri este viralitatea. Sunt participanții care ne aduc alți participanți. Ei bine, pentru ca asta să se întâmple, trebuie să-i recompensăm.
Practic, în momentul în care cineva se va înscrie la concursul tău va avea 1 sau 3 șanse la extragerea finală. Dar poți (și trebuie) să-i mai oferi și alte recompense pentru acțiuni precum:
- Distribuirea concursului pe Facebook;
- Puncte bonus pentru fiecare prieten care se înscrie în urma invitațiilor sale etc.
Poți de asemenea să recompensezi și alte acțiuni cu valoare pentru tine, cum ar fi abonarea pe YouTube sau faptul că te urmărește pe Instagram.
Decide ce e relevant pentru tine, nu cere prea multe lucruri altfel oamenii vor ajunge să nu mai facă nimic.
Uite câteva idei de acțiuni:
Menționez că persoana va primi punctele extra în momentul în care dă click pe link. Instrumentul nu poate urmări dacă te-a și urmărit acolo. Dar în general oamenii o fac.
Vezi ce alte acțiuni ar putea face care să fie relevant pentru tine și câte șanse extra de câștig vrei să aibă.
Recomandarea noastră e să primească mai multe puncte pentru acțiuni precum distribuirea pe social media și pentru participanții pe care îi aduce – acestea ajută la propagarea giveaway-ului.
Mai vreau să menționez o idee importantă:
Ține-o simplu. Participarea la concurs trebuie să fie simplă – doar să-și introducă adresa de e-mail și prenumele eventual. Nu cere un efort mare la început.
Abia apoi îi mai poți motiva și cu șanse extra pentru alte acțiuni.
Legat de punctul „a” de mai sus – cum se oferă premiul, ai 2 opțiuni mari.
Fie poate fi prin extragere și fiecare persoană are mai multe șanse în funcție de acțiunile pe care le-a făcut. KingSumo Giveaways o poate face automat.
Fie oferi premiul persoanei cu cele mai multe șanse. Sau ambele.
Un ultim „detaliu” la care vrem să ne gândim sunt restul detaliilor cum ar fi durata concursului.
Aici recomandăm o perioadă de 2-4 săptămâni. Cu cât premiul e mai mare, cu atât ne îndreptăm spre maximum de timp recomandat.
Pasul 3: Creează materiale promoționale și legale
Vei avea nevoie de următoarele:
Textul pentru pagina de concurs
Aici iarăși ține-o simplu și la obiect. Spune-le pur și simplu ce vor câștiga și de ce sunt grozave aceste premii.
E-mailul de înscriere
Acesta se va trimite imediat după ce s-a înscris. Aici, pe lângă mulțumiri, nu uita să le comunici de faptul că au șanse mai mari să se câștige dacă fac acele acțiuni.
1-2 e-mailuri de remindere
Oamenii uită. De aceea, vom vrea să le mai trimitem 1-2 e-mailuri prin care să le reamintim de șansele extra de câștig dacă invită și alți prieteni. Noi trimitem de obicei 1 e-mail pe săptămână, în funcție de cât de lungă e perioada giveaway-ului.
Imagini
Aici o să avem nevoie în principiu de o imagine care apare pe pagina concursului și care să evidențieze premiile, și de o imagine reprezentativă, format 16:9, care să apară când e distribuit concursul în social media.
Texte de promovare
Aici depinde multe de cum alegi să-l promovezi și de ce resurse mai ai.
Dacă deja ai o listă de abonați, e un punct bun de pornire să-i inviți și pe ei să se înscrie.
Dacă nu, cu siguranță îl vei publica (și ideal promova plătit) și pe Facebook. Deci vom avea nevoie de textele reclamei/reclamelor. Te poți inspira din pagina concursului, nu trebuie să reinventezi roata.
Regulament concurs
Vei avea un șablon creat automat de către instrument. Ce mai trebuie adăugat este legat de ce se va întâmpla cu adresele lor de e-mail după ce se înscriu. Le vei trimite e-mailuri comerciale sau nu? Asta trebuie să fie clar în regulament, să nu ai probleme pe viitor.
Notă: Posibil ca regulamentul și alte mesaje create automat de către instrument să fie în engleză. Dar pot fi traduse dacă îți dorești asta.
Pasul 4: Implementează giveaway-ul
Acum că avem toate detaliile, e timpul să-l implementăm.
Pentru că acestea deja sunt scrise, nu are rost să le repetăm aici. Le poți consulta pe pagina oficială: https://wordpress.kingsumo.com/faqs/
Ce vreau să menționez – dacă nu ai un site pe WordPress nu e o problemă.
Poți să instalezi WordPress pe un subdomeniu, de exemplu concursuri.siteultau.ro sau într-un subfolder siteultau.ro/concursuri/ și acolo să instalezi modulul.
Pasul 5: Promovează și comunică
Pe lângă premiu, aceasta este probabil cea mai importantă parte unde greșim cel mai des.
Majoritatea credem că trebuie doar să publicăm undeva giveaway-ul și gata, toate problemele noastre sunt rezolvate.
Dar foarte rar am văzut concurs să explodeze, în sens bun, fără suport din partea noastră.
Vei vedea, e normal ca doar 20-40% dintre înscriși să facă și acțiuni extra pentru mai multe șanse.
De aceea, trebuie să ne concentrăm și noi pe a face oamenii să se înscrie.
Dacă ai grijă și să nu folosești cuvântul „concurs” prea des în textul reclamei, poți folosi chiar Facebook Ads pentru a aduce oamenii pe pagina giveaway-ului. De ce spun „prea des”? În general Facebook limitează reclamele pentru concursuri. Noi nu am avut în general probleme în a le promova pe acestea care nu sunt cu mecanism „Like & Share” pe Facebook, ci duc oamenii pe site, dar am și avut grijă să nu folosim prea des astfel de cuvinte cheie în reclamă.
Deci din momentul lansării concursului să te concentrezi în special în primele și ultimele zile pe a-l promova.
E important să nu uiți de cei care deja s-au înscris. La punctul 3, când ne-am pregătit materialele, am creat și 1-2 e-mailuri pentru cei care s-au înscris deja.
Reamintește-le de giveaway și de șansele extra pe care le au dacă mai invită prieteni.
Pasul 6: Alege câștigătorul și decide cum continui
Vorba aceea: până acum ne-a fost mai greu, de acum tot așa are să ne fie.
Practic, abia acum începe partea când poate o să câștigăm și noi.
Așa că după ce alegi câștigătorul, e timpul să decizi ce faci mai departe cu participanții. Pentru că mă gândesc că nu ai trecut prin tot efortul acesta doar de dragul de a face un concurs.
Ce facem de obicei la SMARTERS este să continuăm comunicarea cu o ofertă de tipul „Toată lumea câștigă” în sensul în care să dăm un bonus/facem o reducere la unul dintre produsele noastre sau ale clienților pentru toți participanții.
Aș trimite maximum 1-2 e-mailuri despre asta.
Apoi participanții intră într-o suită de e-mailuri de activare le spunem noi, prin care ne prezentăm povestea și le oferim valoare.
E important să nu vinzi prea agresiv la început: la urma urmei, e ca la începutul unei relații. Abia v-ați cunoscut.
Ce mai poți să faci e să nu abonezi automat pe toată lumea ci să le trimiți un e-mail prin care fie ei să se aboneze la newsletterul tău sau să le spui ce urmează și îi inviți să se dezaboneze pe cei care nu vor să mai audă de la tine.
Felicitări, ai sute de abonați, acum ce faci?
Felicitări – ar trebui deja să ai sute sau chiar mii de adrese de e-mail.
Îmi amintesc, am făcut mai degrabă pentru amuzament un giveaway de genul pentru unul dintre clienții noștri pentru a sărbători lansarea noului lor site. Ca premium am oferit brioșe. Am avut 3400 de participanți în 7 zile de desfășurare!
Dacă vrei să înveți mai multe despre ce să faci mai departe, despre cum gândești și implementezi de la A la Z o strategie de e-mail marketing, îți recomandăm și cursul nostru pe această temă „E-mail Marketing University”.