Ce este SEO: răspunsul pe care îl căutai - SMARTERS Grow

Vrei să înțelegi mai bine ce înseamnă SEO și cum poți face ca site-ul tău să urce în motoarele de căutare?

Acest ghid îți va răspunde specific la toate întrebările, printre care:

Ce este SEO?

Cum funcționează motoarele de căutare?

Ce înseamnă SEO On Page?

Ce înseamnă SEO Off Page?

Cum faci SEO pas cu pas?

Cum faci ca site-ul tău să apară peste tot în lume?

Deci dacă vrei să înțelegi mai bine cum poți obține mai mult trafic gratuit, acesta e primul pas.

Să o luăm pe rând:

Ce este SEO?

Termenul SEO provine din limba engleză și este prescurtarea sintagmeiSearch Engine Optimization” adică, în traducere liberă: optimizarea pentru motoarele de căutare. 

Ca să îți explic cât mai simplu ce înseamnă SEO, am să îți dau un exemplu:

Să presupunem că ești din Timișoara și ai nevoie de o extracție dentară, dar nu știi niciun cabinet stomatologic.

Intri pe Google și cauți „cabinet stomatologic Timișoara”, iar după aceea, imediat îți apare o pagină cu sugestii de site-uri ale diverselor cabinete stomatologice.

Ca în exemplul de mai jos.

optimizare SEO - cabinet stomatologic

Ei bine, toate acele site-uri care ți-au fost recomandate au apărut datorită optimizării lor pentru motoarele de căutare. În prima parte putem vedea rezultatele locale (cele cu harta și indicațiile de orientare), iar mai apoi rezultatele organice.

Cei care dețin site-urile din exemplul de mai sus nu au făcut altceva decât să spună „Google-ului”, prin diverse metode și tehnici pe care le vei descoperi în acest articol, că pe site-ul există informații despre cabinete stomatologice.

Pe scurt, SEO reprezintă procesul și eforturile pe care le depui pentru ca site-ul tău să apară cât mai sus în motoarele de căutare (Google, Bing, Yahoo, Yandex). 

Este un proces ce necesită mai multă muncă la început, rezultatele apar în timp dar sunt sunt de lungă durată și pe termen mediu și lung bat aproape orice metodă de a-ți crește traficul pe site.

Să faci SEO înseamnă că atunci când cineva caută produse, servicii sau informații care sunt în strânsă legătură cu ceea ce oferi, motoarele de căutare să afișeze site-ul tău.

Ca mijloc de promovare online, SEO este unul dintre puținele mijloace gratuite și accesibile oricărei afaceri care deține un site web, iar rolul acestuia este de a te aduce cât mai aproape de potențialii tăi clienți, fără a investi bugete mari de promovare în acest sens. 

Alte metode de promovare cu buget ZERO aici.

Însă pentru ca acest lucru să fie posibil, trebuie să cunoști algoritmul SEO și criteriile de care trebuie să ții cont când vine vorba de optimizarea site-ului tău, iar în următorul capitol, exact despre asta vom vorbi.

Cum funcționează motoarele de căutare?

Internetul îl putem asemui cu o pânză de păianjen. Fiecare fir care alcătuiește pânza reprezintă link-uri, iar fiecare intersecție reprezintă câte un site web.

cum functioneaza seo

În această analogie, motoarele de căutare sunt defapt păianjenii care merg pe pânză și descoperă rând pe rând site-urile și legăturile dintre acestea, apoi le organizează pe categorii și memorează totul pe așa numitele servere pentru a ne putea livra rezultate în câteva milisecunde (doar nu îți imaginai că Google caută din nou tot internetul de fiecare dată când faci o căutare?).

Când cineva caută pe Google (sau pe un alt motor de căutare) o informație, acesta îi returnează ca rezultat, toate acele pagini relevante pentru informația solicitată.

Despre criteriile după care apar site-urile pe pozițiile respective vorbim imediat.

În termeni mai tehnici, acești păianjeni sunt numiți „spiders” sau „crawlers”. Aceștia analizează periodic internetul descoperind astfel site-urile noi și făcând mereu conexiuni între ele. 

Acești crawlers nu doar că descoperă site-urile și le organizează. Identifică erorile și relevanța conținutului de pe site cât și actualitatea informațiilor. 

De aceea, este foarte important să optimizăm mereu site-ul nostru și să avem grijă la posibilele erori.

Dar revin la asta.

Site-urile sunt caracterizate ca fiind relevante sau irelevante în momentul căutărilor având la bază peste 200 de criterii precum: accesibilitatea din punct de vedere tehnic și lipsa erorilor, folosirea cuvintelor reprezentative în locuri cheie, faptul că oamenii stau mult pe acel site sau faptul că alte site-uri fac trimitere spre acela.

La SMARTERS când vorbim despre ce înseamnă SEO, avem la bază o piramidă cu 4 elemente foarte importante: la bază (1) accesibilitatea și indexarea, urmate de (2) optimizarea la nivel de pagină și (3) experiența utilizatorului, iar în vârf (4) link-urile de la alte site-uri.

piramida SEO

Optimizarea pentru motoarele de căutare se împarte în două mari categorii: optimizare On Page și optimizare Off Page.

Ce înseamna SEO On Page?

Când spunem optimizare SEO On Page ne referim la toate acele optimizări pe care le faci în site-ul tău pentru ca (1) motoarele de căutare să înțeleagă mai bine despre ce e vorba pe el și (2) oamenii să aibă o experiență cât mai plăcută pe acesta (adică să petreacă mai mult timp pe el).

Printre optimizările On Page amintim:

  • optimizări pentru accesibilitate și indexare;
  • optimizare tehnică;
  • optimizare strategică;
  • optimizări de conținut;
  • optimizări pentru o experiență cât mai plăcută a utilizatorului (UX).

Accesibilitate și indexare

Dacă vrei ca site-ul tău să apară în primele rezultate ale motoarele de căutare este necesar ca în primul rând acesta să fie indexat.

Ce înseamnă acest lucru?

Indexarea unui site înseamnă că motoarele de căutare pot găsi site-ul și îl pot accesa (îi pot vedea conținutul) și pot face asta fără să dea de prea multe probleme tehnice.

Altfel spus, trebuie să creezi un cont în Google Search Console unde să încarci o hartă a site-ului (sitemap) și de asemenea să verifici dacă acesta prezintă erori ce pot afecta indexarea lui în motoarele de căutare.

Acest instrument îți va oferi statistici importante în ceea ce privește site-ul tău, însă nu uita, această indexare trebuie realizată pentru fiecare motor de căutare în parte.

De asemenea, ar trebui să ai în vedere crearea unor fișiere de tip robots.txt care să indice motoarelor de căutare care sunt paginile pe care dorești să le indexeze. 

Spre exemplu, dacă ai anumite pagini care sunt doar la dispoziția membrilor atunci ar trebui să blochezi accesul acelor crawlers de a indexa paginile respective.

Mare grijă! 

Mulți dezvoltatori web știu că în timp ce website-ul e în construcție nu ar trebui indexat. Ceea ce e bine. Doar că o parte dintre ei uită să mai scoată statusul „În lucru” și site-ul blochează motoarele de căutare și după ce acesta e finalizat.

Dacă ai un site finalizat de cel puțin 3 luni și abia îl găsești și când îi cauți numele, posibil ca dezvoltatorii web să fi făcut greșeala de mai sus.

Optimizare tehnică

Site-urile care au un scor SEO bun stau de asemenea foarte bine din punct de vedere tehnic.

Acest lucru înseamnă că sunt lipsite de erori, au o viteză de încărcare foarte bună, au o structură logică a link-urilor interne și de asemenea sunt optimizate pentru diversele dispozitive mobile.

Conform statisticilor, 70% din cei care accesează un site web care se încarcă în mai mult de 3 secunde vor părăsi site-ul înainte de a face orice altă acțiune. 

De aceea, e foarte important să verifici mereu viteza de încărcare a site-ului și posibilele erori utilizând tool-uri precum: GTMetrix.

Uite aici cum arată raportul unei pagini SMARTERS:

exemplu optimizare timp de incarcare

GTMetrix îți calculează scorul site-ului tău și totodată îți oferă sugestii și recomandări pentru îmbunătățirea vitezei.

Printre acestea, cele mai comune sunt:

  • compresarea imaginilor pe care le încarci pe site pentru a se încărca mai rapid;
  • utilizarea memoriei cache;
  • rescrierea anumitor linii de cod într-un mod mai simplu;

Nu-ți face griji dacă nu înțelegi totul acum, în timp totul va deveni mai clar. Momentan e important să ai privirea de ansamblu.

Optimizarea strategică

Pentru că nimic ce aduce rezultate în marketing nu se face după ureche, și în SEO trebuie să ții cont de o strategie care să te ajute să optimizezi eficient site-ul.

O greșeală pe care o întâlnim des în SEO e „munca doar de dragul muncii”.

Adică antreprenori sau specialiști deopotrivă care se pun „să optimizeze” fără un plan.

Nu fac o analiză mai amănunțită pentru a-și da seama care sunt cuvintele care îi interesează, care sunt cele unde pot urca în primele rezultate realist, care sunt produsele cele mai profitabile.

Mai ales dacă ești într-o industrie competitivă, poate dura și 2-3 ani până ce ajungi pe prima poziție. Poți susține SEO atât de mult, chiar dacă nu aduce vânzări?

Aici poți citit mai mult despre cât durează să ajungi pe prima pagină Google.

Keyword research-ul (cercetarea asupra cuvintelor cheie) este un pas foarte important și complex, iar alegerea celor mai potrivite căutări pentru care să optimizăm site-ul e crucială, dar majoritatea o ignorăm. 

Ce trebuie să faci?

Să alegi cuvinte cheie:

  • pe care site-ul tău poate concura în mod realist, 
  • care au destule căutări încât să merite efortul și 
  • să aibă o relevanță economică.

Dacă pe o anumită căutare apar doar site-uri mari, e posibil să fie prea dificil.

Dacă sunt doar câteva zeci de căutări pe lună, iarăși posibil să nu merite.

Dacă sunt prea generale și nu au legătură cu ce vinzi, iarăși e un semn bun să spui „pas”.

Din analizele pe care le facem la SMARTERS alegerea greșită a cuvintelor cheie e una din principalele greșeli pe care le fac majoritatea site-urilor.

Mai multe detalii aici.

Uite câteva greșeli mai specifice:

Optimizarea site-ul pentru cele mai căutate cuvinte cheie

Deși foarte mulți cred că trebuie să optimizezi site-ul pentru cele mai căutate cuvinte, s-ar putea ca rezultatele să întârzie să apară oricât de mult efort ai depune în acest sens.

Optimizarea unei pagini pentru mai multe cuvinte cheie

O altă greșeală frecventă este optimizarea paginilor de pe site pentru cât mai multe cuvinte cheie.

De regulă o pagină se optimizează pentru un singur cuvânt cheie principal și pentru derivate ale acesteia. De exemplu: Ce este SEO, Ce este SEO on-page, Ce este SEO off-page etc. Vezi ce am făcut aici? 🙂

Optimizarea pentru cuvinte irelevante/ neutilizate

Când alegi cuvintele pentru care vrei să optimizezi site-ul tău, ai grijă ca acestea să fie relevante. Termenii mult prea generali (marketing, vin, bere etc.) vor atrage lume multă pe site însă nu potențiali clienți.

Pe de alta parte, dacă alegi termeni mult prea specifici s-ar putea ca aceștia să nu fie suficient de utilizați și drept urmare să nu îți aducă mulți vizitatori.

În cazul nostru, unul dintre cuvintele relevante pentru site-ul SMARTERS este „growth hacking”. Acesta, fiind un termen relativ nou pentru români, dacă ar fi fost să îl folosim pentru optimizare, acesta ne-ar fi generat un trafic mult prea mic sau chiar deloc.

Uneori SEO poate nu este o opțiune pentru promovarea afacerii (dacă ai produse prea noi). 

Citește și despre marketing prin conținut, e o alternativă la fel de bună.

Optimizarea conținutului

„Conținutul este rege” – una dintre regulile de bază în optimizarea pentru motoarele de căutare.

Pe lângă optimizăriile tehnice și indexarea site-ului în motoarele de căutare, trebuie să avem în vedere creare unui conținut relevant pentru cei care vor ajunge pe site-ul nostru.  

Scopul tău este în primul rând ca după ce omul a aterizat pe pagina ta, să nu mai aibă nevoie să caute din nou acel lucru.

Pentru a ajuta motoarele de căutare să înțeleagă mai bine despre ce este o pagină, trebuie să punem cuvintele cheie în locuri precum:

  • Link-ul paginii;
  • Titluri și subtitluri (H1, H2, H3…);
  • În primul paragraf;
  • atributul ALT al imaginilor de pe pagină.

Vezi mai jos cum am optimizat noi unul din articolele de pe blog-ul nostru pentru cuvântul cheie „email marketing”.

optimizare SEO articol e-mail marketing

Mai multe despre optimizarea SEO on-page aici.

O pagină ar trebui să conțină cel puțin 300 de cuvinte pentru a o scoate în evidență, însă pentru a fi printre primele căutări se recomandă undeva între 1000 și 2000 de cuvinte. În acest caz, cuvântul cheie ar trebui să se regăsească astfel:

  • 1 în titlu (H1);
  • 1 în primul paragraf;
  • 2-3 în subtitluri (H2);
  • 6-7 în restul textului;
  • 4-5 sinonime ale cuvântului cheie.

Nu există o regulă clară, însă la SMARTERS ținem cont de acestea și funcționează foarte bine. 

Ca sugestie, ar fi indicat să analizezi site-urile care sunt deja pe primele poziții, acestea reprezintă un bun indicator legat de cum ar trebui să arate și pagina ta.

Atenție! O repetare exagerată a aceluiași cuvânt cheie poate deveni deranjantă pentru oameni și este considerată SPAM de către motoarele de căutare.

O regulă ar fi să-l scrii prima dată pentru oameni apoi să mai presari pe ici pe colo cuvântul cheie sau altele relevante.

Putem lua ca exemplu un magazin de pantofi pentru femei care dorește să optimizeze una dintre pagini pentru cuvântul „pantofii pentru femei”. 

Ei bine, în conținutul paginii ar trebui să regăsim de câteva ori cuvântul cheie ales precum și sinonime ale acestuia: „pantofi de damă”, „încălțăminte femei”.

Dacă ai deja lista de cuvinte cheie adaugă pentru fiecare 2-3 sinonime pe care le poți folosi alături de cuvântul cheie principal. 

Folosește-te de sugestiile motoarelor de căutare ce apar la finalul unei pagini sau de instrumentele specifice.

Îmbunătățirea experienței utilizatorului (UX)

Ultimele schimbări ale algoritmilor motoarelor de căutare acordă o foarte mare importanță experienței utilizatorilor pe site. Indicatorii care ne spun dacă site-ul nostru oferă o experiență plăcută sunt:

  • traficul și timpul petrecut de utilizatori pe site, cu cât acești indicatori sunt mai mari cu atât experiența utilizatorului înseamnă că este mai bună;
  • bounce rate-ul sau procentajul oamenilor care au văzut mai mult de o pagină precum și numărul mediu de pagini vizualizate;
  • rata de întoarcere pe site;

Toți acești indicatori îi poți urmări în contul tău de Google Analytics. Dacă nu știi cum să-l instalezi, poți citi articolul nostru „Cum să instalezi Google Analytics și să măsori conversiile”

O bună experiență a utilizatorilor pe site este dată în primul rând de lipsa erorilor funcționale. Pe lângă o bună viteză de încărcare trebuie să avem în vedere defășurarea fără erori a acțiunilor pe care oamenii le pot face pe site-ul nostru: adăugarea în coș, completarea unui formular etc.

Designul plăcut și conținutul relevant sunt alte două criterii care pot contribui la o experiență bună a utilizatorilor pe site-ul tău.

Un design modern, aerisit și un grad ridicat de interacțiune al site-ului cu utilizatorii pot conduce către o experiență plăcută a celor care îți vizitează site-ul. 

Alte elemente cheie ar putea fii: organizarea logică a informațiilor pe site, existența unor butoane acolo unde oamenii au nevoie, utilizarea unui live chat.

În altă ordine de idei, alegerea unor culori puternice, a unei coloane sonore sau crearea unei animații mult prea rapide pe site pot genera o reacție opusă a ceea ne ne-am dori defapt.

De aceea, este foarte important să testezi site-ul tău și să optimizezi forma și conținutul în funcție de reacția celor care îl vizitează.

Instalează Hotjar încă de la început pe site-ul tău, urmărește ce fac utilizatorii tăi pe site și fă modificări în funcție de cele observate în înregistrări.

La SMARTERS acesta este unul dintre instrumentele de bază care ne spune în ce măsură site-ul reușește să îndeplinească obiectivele stabilite, drept pentru care îl recomandăm și ție.

Vezi aici și alte soft-uri de analiză a comportamentului utilizatorilor.

De asemenea, viteza reală de încărcare o poți testa cu GTMetrix.com

SEO pentru mobil

Când vorbim despre UX vorbim și despre optimizarea pentru dispozitivele mobile. Acesta a devenit una dintre cele mai importante criterii.

De ce e atât de important?

În momentul de față aproximativ 80% dintre traficul site-urilor se realizează utilizând dispozitivele mobile precum telefoane și tablete. 

Dispozitivele mobile sunt mereu la îndemână, în special acum când Internetul nu mai este o resursă limitată. Optimizarea site-ul pentru dispozitivele mobile îți permite să fii aproape de clientul tău oricând și oriunde ar avea acesta nevoie.

O experiență neplăcută a vizitatorului pe site-ul tău nu doar ca va afecta indicatorii prezentați anterior, ci și rezultatele site-ului tău. 

Dacă butoanele nu sunt accesibile, textul nu este lizibil iar imaginile nu sunt poziționat corect acest lucru va îngreuna utilizarea site-ul, drept pentru care mare majoritatea a vizitatorilor aleg să părăsească site-ul și nici să nu îl mai viziteze.

În general, dacă ai înscris site-ul în Search Console vei primi notificări legate de probleme. Ține cont că nu toate sunt reale.

Mobile SEO vs Desktop SEO

În mare, SEO funcționează la fel, indiferent dacă o căutare se efectuează de pe desktop sau de pe mobile. Există însă câteva criterii care influențează rezultatele care apar în motoarele de căutare.

În primul rând, odată cu utilizarea telefonului mobil, intervine și optimizarea în funcție de locație. Ceea ce înseamnă că rezultatele generate de motoarele de căutare vor fi influențate de locația celui care caută. 

În al doilea rând, motoarele de căutare au început să afișeze site-urile în funcție de optimizarea lor pentru dispozitivele mobile. 

De fapt, Google are un singur index (catalogul acela mare) cu toate site-urile, și acesta este în primul rând mobil.

De asemenea trebuie să ai în vedere și faptul că site-ul tău se poate încărca diferit în funcție de dispozitivul utilizat. Verifică viteza de încărcare a site-ului tău pentru toate dispozitivele și efectuează modificările aferente. 

Iarăși Google Analytics te ajută aici.

Google Analytics - viteza de incaracre site

Ce înseamnă SEO Off Page?

SEO Off Page se referă la obținerea de link-uri și mențiuni de la alte site-uri.

La SMARTERS ne place să facem analogia cu citările din cărți. Atunci când ești autor, iar alții te menționează în cărțile lor, acest lucru înseamnă că reprezinți o sursă importantă de informații. 

La fel funcționează și site-urile.

Cu cât site-ul tău este menționat mai des pe alte site-uri mai cunoscute, cu atât importanța site-ului tău crește. Păianjenii motoarelor de căutare vor ajunge mai des pe site-ul tău, începând să te poziționeze mai sus în rezultate.

Astfel, optimizarea Off Page presupune identificarea acelor site-uri mai mari și mai cunoscute decât al tău în care poți insera link-uri către site-ul tău. Acest proces de generare a link-urilor către site-ul tău se numește „link building” și se poate face prin:

  • articole guest post pe alte site-uri;
  • advertoriale și comunicate de presă;
  • content unic și interesat ce poate fi preluat de alte site-uri (vezi cum am reușit noi asta creând Harta interactivă a Antreprenorilor în România
  • colaborări cu influenceri;
  • inserare link-uri pe site-urile partenerilor.

Mai multe despre link building poți citi aici

Nu toate link-urile sunt egale

Deși ai crede că trebuie să pui cât mai multe link-uri și cât mai multe site-uri pentru a avea o poziționare SEO cât mai bună, trebuie să te surprind spunându-ți că nu este chiar așa.

Nu contează doar cantitatea link-urilor ci și calitatea lor. 

Acum ceva timp, înainte ca algoritmii să se schimbe și să devină din ce în ce mai drastici, existau așa numitele directoare. Acestea permiteau înscrierea site-urilor în categoriile din care fac parte pentru a ajuta în procesul de link building.

Ei bine, aceste directoare nu doar că au devenit complet inutile, însă înscrierea în astfel de directoare a site-ului tău poate genera link-uri de tip SPAM care vor afecta în mod negativ nivelul de încredere al acestora și scorul SEO.

În altă ordine de idei, este foarte important ca site-ul tău să fie menționat în contexte relevante care îți pot aduce potențiali clienți.
Spre exemplu, dacă ai un magazin online cu cosmetice atunci vei vrea să pui link-uri către site-ul tău pe cât mai multe bloguri de fashion & beauty destinate femeilor. 

În schimb, dacă ești un speaker motivațional te vor ajuta link-uri pe site-uri de business, sau ale antreprenorilor cunoscuți.

Și link-urile de la site-urile generale (știri, bloguri) ajută. Când alegi dacă să încerci să obții un link de pe un anumit site întreabă-te: dacă cineva citește acel articol, are sens să dea click pe el și să ajungă pe site-ul meu?

De regulă, când gândim strategia de generare a link-urilor spre site pornim de la profilele clienților noștri și încercăm să identificăm atât site-uri de interes pentru aceștia cât și teme care îi interesează.

Pornește de aici.

Link-urile din Social Media influențează poziționarea site-ului în Google?

În ultima perioada s-a dezbătut foarte mult pe această temă și deși au existat păreri pro și contra despre faptul că link-urile din Social Media influențează rankingul de pe motoarele de căutare, adevărul este undeva la mijloc.

Concluzia logică la care s-a ajuns este aceea că link-urile din Social Media influențează în mod indirect poziționarea în motoarele de căutare. 

De aceea, este important să le incluzi în strategia ta de link building dar să nu pierzi mult timp cu ele.

Motivele pentru care ar trebui să faci asta se rezumă la 5 ipoteze:

  • Link-urile din Social Media generează trafic, iar traficul mare indică o relevanță crescută a site-ului, fiind unul dintre criteriile importante de ranking. Cu cât site-ul tău este mai des menționat în rețelele de socializare și cu cât este distribuit mai mult de către utilizatoriii acaestora, cu atât site-ul tău se va bucura de trafic tot mai mare.
  • Profilele de socializare apar în primele căutări de pe motoarele de căutare drept pentru care, când cineva caută după numele afacerii tale, prin intermediul rețelelor de socializare pot ajunge ușor pe site. 
  • Video-urile de pe Youtube rankază în mod diferit pe motoarele de căutare, plus să nu uităm că în Google poți efectua căutări specifice de video-uri. Așa că nu uita să menționezi link-ul site-ului tău chiar în descrierea video-urilor de pe Youtube.
  • Crești impactul conținutului de pe site. Distribuind conținutul site-ului tău în Social Media, utilizatorii pot descoperii fără să fie nevoie să caute, conținut relevant pentru ei. De asemenea dacă acesta este relevant și interesant pentru ei îl pot prelua și pune pe propriul site ceea ce va contribui direct în procesul de link building (vezi cum crești reach-ul postărilor organice);
  • Rețelele de socializare funcționează asemeni motoarelor de căutare. În ultima perioada, utilizatorii rețelelor de socializare se folosesc de acestea pentru a căuta produsele de care sunt interesați. Profită de această oportunitate și optimizează-ți profilul și conținutul pentru a fi ușor identificat de potențialii tăi clienți. 

Foarte important – după ce ai creat profilele de social media și ai link-uri spre site, mergi mai departe. Acestea poate ne ajută cu alte strategii de marketing, dar rolul lor în SEO va fi unul indirect.

Cum faci ca site-ul tău să apară peste tot în lume?

Dacă ai în vedere utilizarea internațională a site-ului tău,  vești bune. Ceea ce ai învățat până acum despre optimizarea SEO nu se schimbă în cazul optimizării internaționale și este 100% valabil.

Ca opțiuni de domeniu pentru site-urile internaționale avem așa:

  • utilizarea domeniului .ro și folosirea de sub-domenii (us.exemplu.ro);
  • utilizarea domeniului .ro și folosirea de sub-foldere (exemplu.ro/us) – cea mai ieftină soluție;
  • utilizarea de ccTLD pentru fiecare țară (exemplu.fr) – este costisitor, iar eforturile SEO sunt mai mari, fiind necesare optimizări pentru fiecare țară în parte;
  • utilizarea unui domeniu.com de utilizare largă (exemplu.com);
  • utilizarea unui domeniu.com de utilizare largă și efectuarea setărilor pentru fiecare limbă (exemplu.com/?lang=en-us) – deși este cea mai simplă, este cea care este cel mai puțin benefică pentru site-uri datorită schimbărilor de structură a link-urilor și nu este foarte recomandată.

Bineînțeles că fiecare dintre opțiunile de mai sus prezintă avantaje și dezavantaje specifice la care trebuie să fii atent atunci când stabilești liniile strategice de optimizare SEO internațională.

Odată stabilită strategia te poți apuca de optimizare ținând cont de toate criteriile de bază pe care ți le-am prezentat în acest articol.

Și uite câ am ajuns la final.

Ține minte:

  • SEO nu este complicat – este un proces de lungă durată, însă dacă înțelegi modul de funcționare și dacă îți conturezi o strategie clară, totul este foarte simplu;
  • SEO merită – chiar dacă necesită mai multă muncă la început, iar rezultatele nu vor apărea imediat, SEO este un mijloc gratuit de promovare online care îți va aduce rezultate măsurabile;
  • SEO înseamnă mai mult decât cuvinte cheie – dacă înțeles acest lucru înseamnă că articolul acesta nu a fost scris degeaba;

Sper că ar reușit să îți explicăm ce este SEO și să te ajutăm să poți începe să îți optimizezi corect site-ul, iar dacă îți dorești să intri mai mult în ceea ce este SEO și cum anume trebuie făcut, nu uita că avem și un curs despre SEO care te va ajuta să înveți practic nu doar teoretic ceea ce ai de făcut!

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂