Cum am crescut traficul organic pe site cu 197,40% în doar 4 luni - SMARTERS Grow

Dacă ești serios interesat de online marketing, trebuie să știi cum să îți optimizezi site-ul pentru motoarele de căutare și cum să atragi trafic organic.

De ce?

Pentru că una din cele mai bune strategii de business este să mergi în direcția opusă față de concurență.

Dacă ar fi să te întreb care sunt cele mai „în vogă” metode de promovare din ziua de astăzi, ce ai spune?

Aproape toată lumea se îngrămădește și investește bani în promovarea pe Facebook și Instagram. Deși și acestea pot fi eficiente, nu neg acest lucru, asta înseamnă că alte canale de marketing devin mai puțin aglomerate. În acest caz, devine mai ușor să apari în primele rezultate din Google și să atragi trafic gratuit către site-ul tău.

Exact ceea ce am făcut la SMARTERS în ultimele luni 🙂 

În iulie 2017 am luat decizia strategică de a ne concentra mai mult pe blogul SMARTERS. Patru luni mai târziu, traficul organic aproape s-a triplat (și continuă să crească!).

Cum am crescut traficul organic smarters.ro

Personal, iubesc SEO pentru faptul că mâine, și dacă nu deschid laptopul, 600-700 de oameni intră pe site-ul SMARTERS.

Poimâine (dacă nu e weekend) cam la fel 🙂

În schimb, dacă nu mai postezi pe rețelele sociale sau nu investești în reclame plătite… s-a dus traficul.

Mai jos vreau să îți arăt pas cu pas cum am reușit această creștere a traficului organic și cum poți face și tu la fel.

Vei vedea, unele lucruri pe care le-am făcut poate par contraintuitive și împotriva sfaturilor pe care le primești de la mulți „guru” în marketing. Dar noi preferăm să vorbim din practică, nu teorie.

Să-i dăm drumul!

1. Pornește cu un audit al conținutului folosind Google Analytics

Încă de când am pus bazele SMARTERS am început să creăm conținut. Doar că, până acum câteva luni, am făcut-o într-un mod… mai puțin organizat să spunem.

Haos

Așa că, primul lucru pe care l-am făcut a fost să mergem în Google Analytics și să vedem ce impact are conținutul deja existent.

Mergi la Behaviour => Site Content => All pages.

Fii sigur că ai ales și intervalul de timp corect.

Ne interesează în primul rând conținutul care a avut foarte puține afișări în ultimele șase luni.

Pentru a creste traficul pe site gaseste paginile cu putine vizualizariTe poți folosi de filtre pentru a elimina conținutul generat automat, cum ar fi preview-urile unor pagini sau paginile de rezultate ale căutărilor interne.

Filtre Google Analytics

Notă: În imaginea de mai sus, poți vedea că am filtrat doar paginilor care conțin „/grow/” aceasta fiind secțiunea din site destinată blogului.

Poți exporta lista sau o poți copia manual într-un document în Google Drive, apoi decide ce faci cu articolele care au cele mai puține vizualizări.

Cum spuneam, ne interesează în primul rând articolele din coada listei, cu cele mai puține vizualizări.

Am fost surprinși să vedem că aproape o treime din articole (vreo 27 la momentul respectiv) aveau sub cinci vizualizări. Dar, din experiență, situația aceasta este comună pentru multe site-uri.

E timpul să trecem la acțiune:

  • articolele care consideri că au potențial (vezi și punctul următor) merită actualizate și îmbunătățite.
  • celelalte, șterge-le (eventual salvează-le într-un document în Google Drive, poate te ajută la punctul 8).

Poate pare contraintuitiv, dar, uneori, pentru a crește traficul organic, mai puține pagini sunt mai eficiente.

Să ne gândim puțin, ce relevanță are o pagină pentru motoarele de căutare dacă nici un om nu a citit-o în ultimele luni?

Astfel de pagini doar îți trag site-ul în jos.

În context SEO, o analogie folosită este cea a „sucului SEO”, adică ideea că autoritatea unei pagini este dată mai departe, „curge”, prin intermediul link-urilor. Ori dacă acestea ajung la o pagină cu o experiență proastă, întreg site-ul suferă.

Calitatea paginilor de pe site-ul tău este mult mai importantă decât numărul lor.

Într-un final, am șters 8 articole și pe celelalte 19 le-am pus pe lista de actualizare.

Dintre acestea, unele doar le-am verificat/corectat, altele au fost rescrise în totalitate.

Pentru articolele șterse am făcut un Redirect 301 fie către prima pagină a blogului, fie către un articol care îndeplinea același scop.

Citește și: Mixul de marketing revizitat

2. Verifică poziția paginilor în rezultatele motoarelor de căutare

Pentru a decide dacă ștergem un articol sau îl edităm, ne-am folosit și de o analiză a datelor din Google Search Console (GSC).

GSC este practic principalul mod prin care poți „ține legătura” cu Google în ceea ce privește indexarea site-ului tău și modul în care este văzut de motoarele de căutare.

Aici poți vedea foarte multe cifre importante, cum ar fi cuvintele pe care le caută oamenii atunci când apare site-ul tău în rezultatele motoarelor de căutare (datele nu mai sunt disponibile în Google Analytics), pe ce poziție apar paginile site-ului tău, pentru câte cuvinte apar etc.

Pe noi ne interesa în primul rând pozița cuvintelor.

Singura problemă cu Google Search Console este faptul că datele legate de căutări apar pe o pagină diferită față de cele ale landing page-urilor.

Cu alte cuvinte, nu poți vedea direct landing page-ul și cuvântul pentru care apare.

Pentru asta, am folosit un add-on pentru Google Drive numit Search Analytics for Sheets pe care și tu îl poți folosi gratuit.

Ce trebuie să faci:

1. Deschide un document în Google Sheets.

2. Mergi la Add-ons => Get add-ons

3. Caută Search Analytics for Sheets

4. Instalează-l (îți va cere să autorizezi tot felul de lucruri. Fă-o liniștit, add-on-ul e verificat de Google. Îl folosim de mai bine de un an și nu am avut nici o problemă).

5. Mergi la Add-ons => Search Analytics for Sheets => Open Sidebar

Cum sa obtii date mai bune din search console

6. Autorizează-l cu contul de Google Search Console unde ai site-ul care te interesează.

7. Alege website-ul care te interesează.

8. Alege intervalul de timp care te interesează.

9. În secțiunea „Group by” alege „Query” apoi „Page”.

10. Click pe „Request data”.

Și ești gata. În câteva secunde pagina va fi populată cu datele din search console.

Cum sa analizezi datele din Google Search Console

Momentan conținutul este sortat după numărul de clickuri.

Ce poți face este să îl sortezi după URL. Asta va grupa conținutul în funcție de landing page și îți va oferi o imagine mult mai clară asupra situației fiecărei pagini care te interesează.

Dacă vedeam că un articol a avut puține afișări în ultimele șase luni conform Google Analytics și nici în motoarele de căutare nu stătea bine, l-am șters.

De cealaltă parte, dacă vedeam că poziția medie în rezultate este între 7-20, adică ultimele poziții de pe prima pagină Google, respectiv pagina doi, am pus-o în topul listei de actualizare.

Mi-am dat seama că toate articolele pe care am ajuns să le ștergem au fost articole care nu au avut un obiectiv specific, nu au fost create pentru a răspunde unei căutări anume, ci au fost scrise „la inspirație”. Probabil credeam că vor deveni virale pe social media, dar nu s-a întâmplat așa.

De atunci ne-am învățat lecția și nu mai scriem nici un articol dacă nu ne este clar ce cuvânt cheie țintește.

Un alt beneficiu major al acestei etape e faptul că vezi pe ce alte cuvinte cheie apar articolele tale, iar asta te poate ajuta pentru optimizarea on-page (vezi punctul șase de mai jos).

De exemplu, am văzut că unul din articolele care nu aducea prea mult trafic (Idei de afaceri de 1 miliard de dolari) apărea pe multe căutări legate de „idei de afaceri de viitor” sau „idei de afaceri cu potențial”, dar nu îndeajuns încât să obțină și click-uri.

Nu ne-a luat mult să luăm decizia de a schimba titlul și câțiva termeni din interiorul său de la „Idei de afaceri de 1 miliard de dolari” la „Idei de afaceri de viitor”. Și ce să vezi, articolul a început să aducă trafic organic 🙂

Citește și: Growth Hacking: Cum cresc cele mai de succes startup-uri din lume

3. Găsește cuvintele cheie potrivite

Când vine vorba de cuvinte cheie pentru SEO, idealul este un cuvânt cheie cu multe căutări, cu potențial comercial (adică aproape de vânzare), unde există puțină competiție.

Bineînțeles că această situație este rară, așa că, în funcție de resursele noastre, trebuie să ne adaptăm.

De multe ori, soluția ideală este un cuvânt cheie mediu.

Cuvintele cheie variază de la general „marketing” la mediu „idei de marketing” la foarte specifice sau long tail „idei de marketing pentru restaurante din orașe mici”.

Cea mai mare parte din căutări au loc pentru cuvintele lungi.

Doar că acestea sunt mai greu de identificat (mai ales pentru România) și nu tot timpul efortul investit merită. Dacă ești într-o nișă foarte competitivă s-ar putea să nu ai de ales. Din fericire, la noi situația a fost medie să spunem.

Despre keyword research și tipurile de cuvinte cheie am scris mai pe larg și în ghidul SEO pe care ți-l recomand cu multă căldură.

Să vedem mai exact ce am făcut:

În primul rând, am pornit cu un brainstorming prin care am încercat să identificăm cuvintele cheie pe care am crezut că potențialii clienți le caută. Apoi le-am adăugat într-o listă în Google Drive.

În al doilea rând, am căutat aceste cuvinte pe Google și am fost atenți la:

  • Auto-suggest

Leonardo DiCaprio Semantic Search

Aceste opțiuni sugerate reprezintă cele mai comune căutări pe care le fac oamenii pornind de la cuvântul cheie pe care îl scrii.

  • Căutări similare

Pe acestea le găsești în partea de jos a paginilor rezultatelor motoarelor de căutare.

Cautari Similare Google - Promovare Site

Toate acestea le-am luat și le-am notat în documentul din Google Drive.

Acum avem o imagine în ansamblu legat de ceea ce caută oamenii. Ideal ar fi să știm și numărul exact de căutări.

Pentru asta, ai mai multe opțiuni.

Ia cuvintele cheie și introdu-le în Keyword Planner, un instrument gratuit de la Google. Ai nevoie de un cont activ de Google Adwords, dar poți crea o campanie pe care o pui pe pauză și nu ai costuri.

Atenție doar, ia aceste cifre ca niște estimări, de multe ori sunt departe de realitate (vei vedea un exemplu foarte bun mai pe finalul articolului).

Google Keyword Planner - Identificare volum cautari

Folosește o extensie de Chrome. Keywords Everywhere este o extensie gratuită pentru Chrome și face ceea ce spune: îți arată numărul de căutări al unor cuvinte cheie într-o grămadă de locuri, de la YouTube, la căsuța Google, respectiv partea de jos a paginilor de rezultate.

Dacă folosești această opțiune, asigură-te că atunci când faci căutările manuale de mai sus notezi și volumul căutărilor.

Poți vedea în screenshot-ul de mai sus, legat de căutări similare, faptul că lângă fiecare cuvânt cheie am și volumul de căutări 🙂

Folosește un tool SEO. Aceasta, alături de căutările manuale pentru cuvinte cheie de la care să pornești, reprezintă soluția ideală. Totuși, cel puțin din experiența noastră, majoritatea instrumentelor SEO au puține date sau aproape deloc despre numărul căutărilor din România.

Singurul instrument pe care l-am găsit de încredere este Ahrefs pe care îl recomandăm și pentru punctul patru.

Ce am făcut aici a fost să luăm cuvintele cheie rezultate în urma brainstorming-ului și a căutării manuale și să le introducem ca „seed keyword”, cuvânt cheie de la care să pornești.

Apoi Ahrefs ne-a arătat ce mai caută românii legat de aceste cuvinte cheie.

Foloseste Ahrefs pentru keyword research SEO

Am exportat lista de cuvinte cheie și numărul aproximativ de căutări și, ai ghicit, am adăugat-o în Google Drive 🙂

Apoi am grupat cuvintele cheie similare, pentru a ne da seama ce caută oamenii și pentru a ști despre ce să scriem la punctul 5 de mai jos.

Un alt lucru pe care trebuie să-l facem este să atribuim un scor cuvântului cheie în funcție de cât de important este pentru noi.

Când vorbim de importanță, vorbim în primul rând despre relevanță din punct de vedere strategic și apoi de numărul de căutări.

Cu alte cuvinte, probabil vom găsi cuvinte care au multe căutări, nu avem competiție pentru ele dar nici prea utile nu ne sunt, nu sunt relevante pentru ceea ce facem noi.

De exemplu, am văzut că sunt foarte multe căutări în România legate de „CPA marketing” (marketing afiliat).

Dar cei care caută asta nu sunt oameni de marketing sau antreprenori care au nevoie de servicii/cursuri de marketing. Sunt bloggeri care vor să facă bani din afiliere. Deci nu sunt în targetul nostru.

De cealaltă parte, cineva care caută „strategii de marketing”, „promovare pe Facebook” sau „optimizare SEO on page” este dornic să învețe și poate, mai târziu, va fi interesat și de ceea ce avem de oferit.

Îți place ce citești? Hai să continuăm discuția în comunitatea Marketing Hackers pe Facebook.

4. Analizează competiția și industria

Să începem cu competiția

În funcție de modalitatea pe care o folosești la punctul anterior, analiza competiției se face în același timp sau ulterior.

Practic, odată ce „am pus ochii” pe anumite cuvinte cheie cu destule căutări, vrem să vedem și cât de greu va fi să apărem în primele rezultate. Ne interesează primele trei poziții pentru că știm că prima poziție ia apoximativ 30% din toate clickurile, procentul scăzând vertiginos odată ce te apropii de finalul paginii.

Vorba aceea:

Știi care e cel mai bun loc pentru a ascunde un cadavru?
A doua pagină Google 🙂

Dificultatea unui cuvânt cheie se poate face semi-automat prin instrumente gen Ahrefs, sau manual/ochiometric. Ideală este o combinație între cele două.

Ce am făcut noi a fost să luăm cuvintele cheie pe care le-am considerat interesante și am analizat cum arată rezultatele în Google. Ne-a interesat dacă apar site-uri mari și cunoscute. Site-urile liderilor din industrie, cele de știri sau Wikipedia sunt de multe ori greu de bătut (dar nu neapărat).

Mai departe, am intrat pe primele 5-7 rezultate pentru a vedea cât de bine sunt scrise articolele, cât de la curent sunt, care este „calitatea” lor.

În mare parte din cazuri nu am fost deloc impresionați de ceea ce am găsit, semn bun pentru noi.

Exemplu continut de slaba calitate

Un alt lucru pe care trebuie să-l facem este să ne uităm la autoritatea domeniilor și paginilor care apar pe prima pagină. Pot fi acestea bătute?

Autoritatea unui site se referă la „încrederea” pe care o are acesta, un mix între numărul de domenii care trimit către acel site, autoritatea acestor domenii, vechimea site-ului, cât de actualizat este etc.

Și asta explicăm în ghidul SEO 🙂

Un instrument gratuit pe care îl poți folosi pentru această analiză este MozBar, o altă extensie de Chrome. Numai bine, cât timp faci analiza cuvintelor cheie, îți poți face o impresie și asupra competiției.

Exemplu autoritate site-uri folosind MozBar

Înainte de a începe, introdu și site-ul tău în Open Site Explorer, pentru a vedea care este autoritatea sa. Îți dorești să nu fie o discrepanță mare între autoritatea domeniului tău și cel al competiției.

Exemplu Autoritate Site folosind Open Site Explorer

Pentru noi, o diferență de 10 puncte era acceptabilă pentru că știam că vom face lucrurile de la punctul 8.

Pe lângă autoritatea domeniului, ne interesează și cea a paginii. Dacă avem un domeniu cu autoritate mare (site de știri) dar autoritatea paginii în sine este mică, avem șanse!

Mai ales dacă facem bine treaba la punctele șase și șapte.

Analizează industria

Pe lângă această analiză a rezultatelor paginilor motoarelor de căutare, ne-a interesat și ce altceva mai există acolo. Ce au mai scris alții (mai ales din afara țării) pentru a ne inspira.

Aici ne-am întors la instrumentele noastre preferate.

Am folosit același Ahrefs pentru a vedea cele mai populare articole pe diferite cuvinte cheie atât din România cât și din străinătate.

Am mers și pe rezultate în limba engleză pentru că intuiam că acestea sunt relevante într-o anumită măsură și pentru ce putem găsi în România.

Un alt instrument pe care l-am folosit a fost Buzzsumo, pentru a vedea care sunt cele mai distribuite articole pornind de la anumite cuvinte cheie. Distribuirile nu sunt direct relevante pentru atragerea de link-uri, dar scopul nostru, la acest pas, era de a descoperi în primul rând conținut interesant și idei de conținut.

La fel poți face și tu pentru a găsi idei de conținut pe care să le treci prin filtrele de mai sus. Dacă găsești un cuvânt cu puțină competiție îți faci treaba mult mai ușoară.

Vrei mai mult? Abonează-te la Newsletter și nu rata nici un articol.

5. Scrie badass content!

Știi vorba aia, până acum a fost mai greu, de acum încolo tot așa are să fie?

Uită de ea, abia acum începe partea cu adevărat grea 🙂

Aici vin și eu, ca toți „guru” din industrie, și îți spun că trebuie să creezi conținut de calitate.

Doar că nu mă opresc aici și îți ofer mai multe detalii despre „cum arată” acest conținut pe care atât oamenii, cât și motoarele de căutare, îl iubesc 😛

Caracteristicile conținutului de calitate sunt următoarele:

  • Bine scris;
  • Minuțios;
  • Ușor de citit;
  • Optimizat SEO și axat pe un cuvânt cheie;
  • Conține imagini și alte forme media;
  • Organizat pe secțiuni/cu headere;
  • Conține liste;
  • Cuvinte simple;
  • Conține informații noi;

Dacă ai nevoie de mai multe sfaturi legat de scriere, am creat un întreg ghid pentru asta. Îl poți citi aici.

Aș vrea să subliniez/detaliez câteva idei aici:

În primul rând, dacă nu aduci ceva nou, ceva util cititorului, de ce ar merita ca cineva să citească ceea ce ai scris? De ce ar merita ca cineva să facă trimitere prin link către site-ul tău?

Subliniez asta pentru că în ultimul timp, și cu mult mai mult în perioada următoare, modul în care oamenii interacționează cu conținutul tău (cât timp petrec pe pagină, dacă mai citesc și alte pagini etc.) reprezintă unul din principalii factori care determină poziția în rezultatele motoarelor de căutare.

De aceea se spune scrie pentru om, optimizează pentru motoarele de căutare.

În al doilea rând, asigură-te că oferi un răspuns minuțios întrebării pe care a avut-o omul atunci când a făcut căutarea.

Când spun minuțios nu spun neapărat că trebuie să scrii un articol lung (deși majoritatea articolelor de pe prima pagină sunt destul de lungi). Trebuie să te asiguri că ai răspuns întrebării/intenției pe care a avut-o omul când a făcut o anumită căutare.

Articole de 200/300 de cuvinte au puține șanse să reziste în pozițiile de top tocmai pentru că, pentru multe căutări, e greu să vii cu un răspuns „definitiv” în doar atâtea cuvinte.

De aceea, un alt sfat pe care ți-l dau este să investești mai mult efort în mai puțin conținut. Nu numărul articolelor contează, ci calitatea acestora.

De exemplu, în momentul de față avem 31 de articole pe blogul SMARTERS și este unul din cele mai populare bloguri de marketing din România. Brian Dean de asemenea are un blog despre SEO, unul din cele mai populare din lume, și are doar în jur de 30 de articole. Dar dacă intri și citești unul, înțelegi de ce este atât de popular.

Din ce am observat, media articolelor scrise de noi este undeva la 2.500 de cuvinte, și ipoteza noastră pare a fi confirmată de studiile care arată lungimea medie a unui articol din primele trei poziții.

Lungime Continut Pagini primele pozitii Google

Sursă imagine și studiu.

În cele patru luni am scris aproximativ 12 noi articole și ghiduri și am rescris complet 6/7 din articolele mai vechi.

Dintre acestea, mare parte din creșterea traficului au adus articolele updatate. Asta pentru că durează între 3 și 24 de luni ca un articol să ajungă pe primele trei poziții în Google.

Dar la anul pe vremea aceasta ne așteptăm ca traficul pe blog să mai crească încă pe atât 🙂 SEO și content marketing reprezintă o strategie pe termen lung, plănuiește corespunzător.

6. Optimizează conținutul on-page

Asigură-te că folosești corect cuvintele cheie. Deși pe engleză vedem că Google înțelege mult mai bine conținutul, chiar dacă nu folosim exact cuvintele cheie, în România am văzut că folosirea „ca la carte” a cuvintelor cheie încă este importantă.

Ce înseamnă asta?

Nu trebuie să faci spam de cuvinte cheie. Trebuie doar să ții lista rezultată în urma punctului trei (keyword research) aproape și să te asiguri că folosești cuvintele cheie pe care le țintește articolul.

Folosește-le în titlu, în heading-uri și o dată la două/trei paragrafe. Sinonimele sunt perfect utilizabile, chiar recomandate, mai ales pe termen lung. Dar, din când în când, asigură-te că amintești motoarelor de căutare care este cuvântul principal al articolului 🙂

Optimizare SEO a cuvintelor cheie

De exemplu, așa arată rezultatele cercetării pentru cuvinte cheie.

Exemplu Keyword Research si Optimizare On Page

Și așa arată structura articolului despre content marketing.

Exemplu structura pagina optimizata SEO

Vezi vreo asemănare? 🙂

Cuvintele cheie îți pot sugera atât parte din structura articolului cât și efectiv cuvintele pe care să le folosești (moderat!).

De asemenea, alte forme de conținut, cum ar fi imaginile, video-urile, slide-uri etc. ajută la creșterea timpului petrecut pe pagină și la engagement, care vor arăta motoarelor de căutare cât de apreciată este pagina ta.

Ne-am asigurat că atât articolele vechi cât și cele noi au un cuvânt cheie principal pe care îl următresc și fac trimitere prin link între ele.

P.S. Nu uita să optimizezi denumirea fișierelor imaginilor și a atributelor „Alt”.

Îți place ce citești? Hai să continuăm discuția în comunitatea Marketing Hackers pe Facebook.

7. Construiește link-uri interne

Cum spuneam și la început, link-urile sunt un mod de a transmite autoritate. Motoarele de căutare se folosesc de legăturile dintre pagini pentru a descoperi și indexa paginile. Cu cât „ajung mai des la o pagină”, o consideră mai importantă.

De aceea, este crucial să ne asigurăm că nu pierdem nici un strop din „sucul SEO”, pe care îl are site-ul nostru și îl distribuim către toate paginile importante.

Câteva reguli de bază legat de internal link-ing ar fi:

  • Organizează conținutul în categorii/silozuri și asigură-te că articolele care au legătură între ele fac trimitere unul către celălalt și prin link;
  • Fă trimitere prin link de pe prima pagină către paginile/articolele cele mai importante;

Cam așa ar trebui să arate structura ta de link-uri:

Optimizare SEO linkuri interne

Apoi trebuie să existe o legătură la nivel orizontal între articole/pagini.

Noi ne-am asigurat în primul rând că articolele dintr-o anumită categorie fac trimitere între ele și apoi către alte articole relevante.

Această etapă este crucială și pentru conținutul pe care îl actualizezi/editezi. Acesta fiind mai vechi (și mai cu autoritate), asigură-te că face trimitere către paginile noi, cu potențial.

Apropo, vorbind de link-uri interne, îți recomand să citești și: Email marketing – Ghid complet pentru începători

8. Atrage link-uri externe

Toate etapele de mai sus sunt aproape inutile dacă nu atragem link-uri către site și conținutul creat sau actualizat. Link-urile rămân cel mai important factor care determină poziția în rezultatele motoarelor de căutare.

Doar că aici intervine principala provocare pentru toți cei care vor să învețe SEO: execuția.

Este ușor să citești lucruri pe internet, așa am învățat și eu tot ce știu despre SEO.

Doar că de multe ori practica ne omoară.

Facepalm GIF

De exemplu, una din cele mai recomandate practici pentru atragerea de link-uri o reprezintă guest post-urile (articole scrise pe alte site-uri).

Doar că, ce să vezi? Majoritatea celor din industria de marketing din România consideră articolele de tip guest post ca fiind un mod de promovare.

Dar un guest post de calitate aduce valoare în primul rând platformei unde este publicat.

Uite, de exemplu, acest articol scris pentru Republica a fost unele din cele mai citite articole în acea perioadă, deși subiectul principal la nivel social era Guvernul care nu ne dădea pace cu legile justiției.

Cum sa scrii articole virale

La SMARTERS, de obicei folosim două abordări principale când vine vorba de atragerea de link-uri (ne interesează atât link-uri către articole, cât și către domeniu).

Să le luăm pe rând.

a) Abordarea clasică pentru atragerea de link-uri

Prin abordarea clasică înțelegem articole de tip guest post, menționate și mai sus, infografice, broken links, mențiuni fără link-uri etc. Toate funcționează, trebuie doar (1) să execuți bine și (2) să te aștepți că nu va funcționa tot timpul. Link building-ul este un joc al numerelor.

Pentru noi au funcționat cel mai bine primele două, despre ele vorbesc aici. Pentru alte idei de atragere de link-uri către website vezi și capitolul relevant din Ghidul SEO.

Guest posts funcționează, trebuie doar să găsești subiecte destul de interesante pentru cel/cei cărora le propui să scrii. Ah, și să scrii al naibii de bine!

Ce trebuie să faci aici este efectiv să cauți alte site-uri din industrie care nu sunt competitori și să vezi cum ai putea contribui cu conținut.

Apoi contactează-i și propune-le colaborarea. Nu te complica cu cine știe ce tactici de email-uri, fii direct și la obiect.

Apoi ar mai fi infograficele, care devin tot un fel de guest post, doar că nu trebuie să creezi unul nou pentru fiecare site pe care îl publici. Eventual trebuie să scrii doar o introducere (oferă-te să faci asta!).

b) Strategia Content hacking – O abordare mai creativă pentru atragerea de link-uri

Când spun „creativ”, mă refer la faptul că este ceva diferit față de ce fac ceilalți și este o idee/tactică cu potențial mai mare, uneori exponențial.

La SMARTERS de exemplu, am creat Harta Interactivă a Antreprenoriatului în România.

Harta Interactiva a Antreprenoriatului in RomaniaCe am făcut mai exact a fost să adunăm diferite statistici despre situația antreprenoriatului în România, cum ar fi numărul de firme din fiecare județ, cele mai mari companii, cei mai mari angajatori etc. și să le punem sub forma unei hărți interactive. Dai click pe județul care te interesează (de obicei al tău) și informațiile apar.

Rezultatul? Peste 30 de domenii noi au făcut trimitere către hartă.

Pe scurt, ce trebuie să faci:

1. Găsește un subiect interesant direct sau indirect legat de industria ta.

2. Comunică-l într-un format nou sau interesant.

3. Promovează-l de parcă viața ta depinde de asta.

Am scris mai multe detalii despre cum am făcut asta, aici.

Alte lecții învățate despre creșterea traficului organic pe site (promovarea pe Google)

1. Volumul de căutări al unui cuvânt cheie nu este tot timpul relevant pentru cât trafic poate aduce un articol.

De exemplu, pentru „idei de marketing” instrumentele ne arată că sunt în jur de 30 de căutări pe lună. Și totuși, articolul aducea aproape 30 de vizitatori pe zi.

Exemplu cuvant cheie cu putine cautari short tail

Motivul pentru care se întâmplă asta îl reprezintă faptul că cea mai mare a căutărilor pe Google este de tipul „long tail” de care vorbeam la început. Dacă ne uităm în Search Console vedem că articolul apare și pentru căutări de genul „idei de marketing pentru restaurante” sau „idei de marketing creative” etc.

2. Gândește pe termen lung.

Sincer, când am început inițiativa de content marketing, nu aveam nici o idee că voi scrie acest articol atât de curând. Optimizarea pentru motoarele de căutare și marketingul prin conținut sunt strategii pe termen mediu și lung. Nu te impacienta dacă traficul organic nu sare în sus. Durează până o pagină nouă apare pe prima pagină în Google.

Aproape jumătate din cuvintele pe care le-am targetat sunt destul de competitive (cum ar fi „plan de marketing”). Probabil va ma dura încă 6/8 luni pentru ca acestea să ajungă în top trei și să aducă trafic substanțial.

3. Implementarea face diferența

Spuneam și mai sus, dar simt nevoia să o repet și aici. Orice strategie ai, orice tactică despre care citești, nu va funcționa neapărat și pentru tine. Orice citești (inclusiv acest articol), trece-l printr-un filtru critic. Apoi, dacă încerci și nu funcționează, fii flexibil, adaptează-te.

4. Puteam avea rezultate și mai bune, mai devreme

Că tot vorbeam despre implementare, unul din lucrurile pe care nu le-am implementat conform programului a fost Harta Antreprenoriatului. Aceasta trebuia să fie gata în octombrie, dar din cauza unor provocări tehnice și pentru că am vrut să o creăm din nou pentru a funcționa și pe mobil, am reușit să o lansăm doar în decembrie.

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂

Mockup Ghid Growth Hacking Romania SMARTERS

Primul ghid de Growth Hacking Marketing din România

 

Învață să îți crești afacerea prin același concept de marketing folosit de companii precum Facebook, Linkedin sau Airbnb.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.

Cum-inscriem-un-site-in-Google-Search-Console

Aproape ai reușit.

 

Lasă-ne adresa de email și te vom redirecționa automat către ghid.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.