Cum crești și cum măsori traficul pe un site în 2021

Traficul pe un site: cum crești și cum îl măsori odată ce ai ales un nume de domeniu potrivit, ai o structură bună, design-ul e ceea ce trebuie, și ai încărcat deja primele produse? Ce-ți mai rămâne de făcut ca să începi să vinzi? 

Răspundem la toate întrebările tale, în rândurile de mai jos. Ești pregătit?


La fel ca în cazul unui magazin fizic, brick & mortar, un site care nu este vizitat este mort. Fără vizite:

  • Un magazin online nu vinde și un brand nu crește.
  • Oamenii nu vor rezerva serviciile tale (dacă ai, de exemplu, un cabinet stomatologic).
  • Nu vei genera venituri din AdSense (aplicația de publicitate de la Google prin care  proprietarii de site-uri se pot înscrie în program și pot afișa reclame de tip text, imagine sau video pe site-urile personale), dacă modelul tău economic este monetizarea conținutului și a traficului de pe site. 

Există mai multe surse de trafic pe care le poți folosi, fiecare cu avantaje și dezavantaje. Și nu toate tipurile de trafic vor fi la fel de bune pentru obiectivele tale. Ca să poți crește durabil traficul site-ului tău și să te asiguri că aduci vizitele de care ai nevoie trebuie însă să știi să măsori corect volumul și calitatea fiecărei surse de trafic. 

Chiar asta îți explicăm în acest articol: cum să măsori și cum să aduci trafic de calitate pe siteul tău. Îi dăm drumul?

Cum măsori traficul pe un site? 

Marea majoritate a vizitelor vor veni de la oameni: utilizatori care caută un produs/serviciu pe care tu îl oferi și vin să consulte site-ul tău. 

Există însă și o minoritate de vizite realizate de boți, adică vizite non-umane, automatizate, care vin să realizeze anumite acțiuni pe site-ul tău. 

De exemplu un bot Google va veni să citească și să indexeze paginile site-ului tău ca apoi să le afișeze atunci când cineva face o căutare. Vestea bună este că Google Analytics filtrează automat traficul care vine de la boți. 

Există mai multe modalități de a măsura numărul de vizite ale unui site, sursele din care acestea provin și calitatea lor. Unele site-uri folosesc încă pluginuri care afișează numărul de accesări ale unei pagini, de tip Stat Counter. Aceasta e mai mult un vanity metric, adică un indicator care, în afară de faptul că îți mângâie orgoliul, nu te ajută cu nimic altceva. 

Numărul de afișări ale paginii nu-ți spune nimic despre cine te vizitează și ce face efectiv pe siteul tău, nici despre cât de mult și de profitabil vinzi. Alte domenii folosesc soluții avansate de tracking, precum Adobe Analytics, însă acestea sunt mai greu de instalat și au un cost destul de ridicat. 

Modalitatea cea mai simplă pentru a măsura traficul care vine pe siteul tău și calitatea acestuia este să instalăm o soluție de tracking. Recomandarea noastră este să folosești Google Analytics. Google Analytics este soluția cea mai populară și mai ușor de instalat pentru a măsura traficul unui site. 

În plus, are avantajul de a fi compatibilă cu celelalte platforme Google (Google Ads, Google Data Studio etc.) și este și gratuită. E important să nu te mulțumești doar cu instalarea Google Analytics ci să și definești evenimente de conversie și să setezi corect trackingul e-commerce ca să știi exact ce valoare îți aduce fiecare canal. Dacă nu știi cum să faci asta noi am pregătit un ghid despre cum să instalezi Google Analytics. Citește-l ca să afli exact ce ai de făcut. 

Care sunt principalele surse de trafic pe care le poți folosi? Am văzut de ce ai nevoie de trafic și cum să-l măsori. Am lăsat ce e mai bun la sfârșit: cum aduci trafic de calitate pe site-ul tău. Principalele surse care îți pot aduce vizite și conversii sunt:

  1. Traficul Organic
  2. Traficul plătit
  3. Social Media
  4. Email
  5. Referral și affiliate
  6. Trafic Direct
cum măsori traficul pe un site
Cum măsori traficul pe un site

Hai să le luăm pe fiecare în parte și să vedem cum le putem folosi pentru ceea ce ne interesează: mai mult trafic și mai multe vânzări:

Traficul Organic sau așa numitul SEO

 Aici vorbim de oamenii care fac o căutare pe Google. Google afișează siteul tău în rândul rezultatelor organice (adică fără ca tu să plătești pentru asta) iar utilizatorul dă click și ajunge pe siteul tău. 

Printre avantajele acestui trafic avem faptul că este „gratuit’’. Am pus între ghilimele pentru că, ok, nu plătești pentru fiecare click care ajunge pe siteul tău, dar un cost tot există: să faci optimizare SEO, să creezi conținut de calitate, poate chiar să obții backlinkuri bune. Un alt avantaj de care trebuie să ții cont este că acest tip de trafic are adesea performanțe foarte bune: bounce rate mic, rată de conversie mare. 

Un dezavantaj este că traficul și rezultatele nu vin imediat. Dacă domeniul este concurențial ai putea avea nevoie de luni întregi de muncă fără rezultate directe. Dacă ai nevoie să vinzi rapid și magazinul tău online este nou nu te poți baza pe acest canal de trafic. Avem un întreg curs despre cum să faci SEO și aduci trafic de calitate, aruncă o privire și dacă e pentru tine înscrie-te. Feedbackul primit de la cursanți este foarte bun. 

Traficul Plătit 

Aici vorbim de campanii plătite prin Google sau Facebook Ads. Creezi anunțul, dai banii și vizitele încep să vină. Vizitele însă nu sunt gratuite pentru că plătești pentru fiecare click primit. 

Avantajele acestui canal sunt faptul că, făcute corect, campaniile aduc conversii și vânzări într-un timp scurt și că nu există bariere de intrare prea mari. Ieri ai făcut magazinul online, azi dai drumul campaniilor și poți înregistra primele conversii. Pe când, cu traficul organic, e nevoie de muncă de optimizare ca să aduci suficient trafic cât să ai conversii. 

Dezavantajul principal este costul. Toate vizitele sunt plătite. Dacă nu mai ai buget campaniile se opresc și nu mai ai nici vizite,  nici conversii. În plus, tendința în piață este de creștere a costului per click. 

Social Media

Facebook, Instagram, Tik-tok, puțini sunt cei care nu folosesc cel puțin o rețea socială. Dacă oamenii folosesc o rețea socială înseamnă că există și o oportunitate de a genera trafic pentru domeniul tău. Rețelele sociale te pot ajuta să îți creezi un brand puternic și să construiești o comunitate fidelă în jurul lui. De asemenea, față de alte canale de trafic, aici ai posibilitatea să și comunici direct cu vizitatorii. Unele companii folosesc de exemplu pagina de Facebook pentru a răspunde întrebărilor potențialilor clienți. 

Sunt însă produse/servicii pe care nu le poți promova eficient pe Social Media. Dacă tu vinzi echipamente industriale, e foarte posibil ca o campanie pe Tik Tok să nu funcționeze, pentru că responsabilii cu achizițiile din firmele care îți pot cumpăra produsele probabil că nu stau să se uite la filmulețe cu challenge-uri pe Tik Tok, ci sunt pe șantier să vadă necesarul de produse. 

E-mail 

E-mailul este un fel de Jon Snow din Game of Thrones: s-a discutat atât de mult timp că va muri, apoi că a murit, că s-a terminat cu el, când de fapt nici vorbă de așa ceva. În ciuda predicțiilor negative ale multora care spun că e-mail marketing e mort, de fapt e-mailingul e la fel de sănătos și zdravăn ca întotdeauna. Și e un canal care poate aduce rezultate foarte bune cu condiția să îți construiești o bază de adrese de e-mail de calitate și să trimiți newslettere bine construite. Nu de puține ori rata de conversie a acestui canal este cea mai bună din toate la care poți face apel. Dacă vrei să afli mai multe despre email marketing îți lăsăm aici un ghid complet.

Însă nu totul este roz nici aici. Principala dificultate stă în construirea bazei de adrese. Acest lucru poate să dureze luni bune și poate că e timp de care nu dispui. În plus, de când cu GDPR-ul regulilele sunt mult mai stricte, nu mai poți, de exemplu, să închiriezi baze de email ale altora. 

Noi ți-am pregătit un curs întreg despre cum să te folosești la maximum de e-mail marketing.

Traficul referral sau affiliate

Principiul e simplu: un alt site trimite trafic spre domeniul tău. Dacă o face în mod organic, fără să existe o înțelegere între voi sau să-i plătești ceva, atunci acel trafic se va numi referral. Dacă tu plătești ceva și ai un acord formal cu acel site, vizitele de acolo vor intra în categoria affiliate. Desigur, nimeni nu te oprește să treci un site din prima în a doua categorie. 

Un avantaj al acestui tip de trafic este că în general nu plătești decât pentru ceea ce te interesează de fapt, și anume conversiile. Cu cât primești mai multe conversii cu atât costul acestui canal va crește, însă acesta este un lucru bun pentru că și tu îți crești în mod profitabil cifra de afaceri. 

Nu e însă ușor să găsești parteneri buni de afiliere și e posibil ca aceștia să îți ceară discounturi sau oferte exclusive ca să te promoveze. Toate acestea îți pot ronțăi din marjă. 

Dacă vrei să afli mai multe despre ce este și cum funcționează Affiliate marketing, am scris despre asta aici. 

Traficul direct

Am lăsat la urmă traficul direct pentru că acesta este un rezultat al eforturilor pe care le faci pentru a crește traficul pe celelalte canale și a-ți crea notorietate în piață. Traficul direct vine atunci când persoanele au vizitat deja domeniul tău, l-au memorat și au fost suficient de interesante încât să revină pentru o nouă vizită. Nu poți avea trafic direct dacă nu ai deja suficient trafic din celelalte canale și nu ai creat interacțiuni pozitive cu marca ta. 

Această sursă de trafic vine adesea cu avantajul unei rate de conversie bună. Dacă omul e suficient de motivat cât să revină la o a doua, a treia etc. vizită, e foarte probabil să fie interesat de ceea ce tu oferi și să cumpere. E și motivul pentru care remarketingul funcționează mai bine decât campaniile de first click. 

Însă până a ajunge la un nivel bun de trafic direct ai nevoie de investiții în notorietatea și imaginea magazinului tău și să ai deja suficient trafic din celelalte canale pentru ca oamenii să te cunoască.

Concluzii

Iată deci principalele surse de trafic și cum să te folosești de fiecare. O să încheiem articolul cu câteva sfaturi practice pentru a te asigura că știi să construiești o strategie care să-ți aducă trafic de calitate și pe termen lung. 

  1. Nu e bine să depinzi de un singur canal. Dacă marea majoritate a traficului tău e organic și Google face un update la algoritm care te penalizează, impactul negativ poate fi dramatic. La fel: dacă faci doar campanii plătite și rămâi fără buget, robinetul vizitelor și al conversiilor se închide și site-ul tău va avea de suferit. E bine deci să crești mai multe canale care să-ți aducă trafic de calitate. 
  1. Cel mai probabil nu vei putea să optimizezi prezența pe toate canalele posibile de trafic. Fiecare canal are specificul lui și, resursele umane și de timp fiind limitate, nu vei putea scala. De aceea trebuie să le alegi pe cele care aduc rezultatele cele mai bune și să te concentrezi pe ele. 
  1. Un alt principiu de care trebuie să ții cont este să fii prezent peste tot unde sunt potențialii tăi clienții. Dacă publicul tău țintă e prezent în număr mare pe Tik Tok, mergi și tu pe Tik Tok. Concurența ta e probabil deja acolo, nu-i lăsa să își facă de cap nestingheriți 🙂 


Dacă vrei să crești mai repede traficul și vânzările, ești la locul potrivit. Suntem prima agenție de growth hacking din România și am ajutat deja multe afaceri să ajungă mai rapid la punctul dorit. Vezi care sunt cursurile noastre sau dă-ne un mesaj și hai să facem treabă.