Cum funcționează algoritmul Facebook - SMARTERS Grow

Într-un studiu din 2006, Facebook ieșea la egalitate cu berea printre preferințele studenților americani. De atunci însă, aceasta s-a schimbat enorm, a devenit cu adevărat o platformă și impactul pe care îl are în viețile și afacerile noastre este imens.

Câți dintre noi putem rezista măcar o zi fără a vedea „ce mai e nou”?

Cu toate acestea, am observat că majoritatea înțelegem greșit cum funcționează Facebook. Întrebări precum „De ce nu vede nimeni postările paginii mele de Facebook?”, „De ce nu îmi dă lumea like la postări?” etc. sunt prezente aproape de fiecare dată când vorbesc despre promovarea pe Facebook.

Așa că, astăzi mi-am propus să vorbesc mai în detaliu despre modul în care funcționează Facebook și despre ce trebuie să știm dacă vrem să ne promovăm afacerea pe această platformă.

Ne vom axa în primul rând pe „partea din spate” a Facebook, pe algoritmul care stă la baza modului în care funcționează Facebook și a modului de afișare a postărilor.

Pentru că, deși majoritatea afacerilor din România sunt acum și „pe Facebook”, adevărul este că se află acolo mai degrabă din inerție și nu neapărat pentru că au înțeles beneficiile acestei platforme și cum o pot folosi pentru a-și crește afacerea.

Să o luăm pas cu pas, totuși.

Cum funcționează Facebook

Cei mai vechi dintre noi probabil țin minte faptul că, la început, vedeam în News Feed tot ce publicau pe Facebook prietenii din lista noastră și paginile pe care le urmăream.

Doar că, una este să ai ca utilizatori doar studenții americani, alta este să ajungi la aproape 2 miliarde de utilizatori, cum este cazul în 2017 (cifră în creștere).

Numar de utilizatori Facebook in 2017

Zilnic, sunt publicate pe Facebook 300 de milioane de imagini. Dacă mai adăugăm video-urile și status-urile de tip text, ne dăm seama că avem de a face cu o cantitate enormă de conținut.

Hai să ne gândim și la noi.

Dacă ar fi să vedem tot ce publică toți prietenii noștri de pe Facebook și toate paginile pe care le urmărim, am stat toată ziua și am da scroll.

De aceea, începând cu anul 2011, Facebook a introdus EdgeRank, un algoritm foarte complex care selectează ce vedem și ce nu în NewsFeed-ul nostru.

Acesta a evoluat la rândul lui și din 2013 a fost îmbunătățit cu „machine learning”, o componentă a inteligenței artificiale. Astăzi, EdgeRank, algoritmul Facebook, ține cont de aproximativ 100.000 de factori pentru a decide ce ne arată și ce nu atunci când intrăm pe Facebook.

Citește și: Cele mai bune 20 de metode de promovare online prin care să-ți crești afacerea

Cum funcționează algoritmul Facebook?

Nu vom vorbi despre toată matematica și știința din spatele algoritmului (pentru că nu știu și nici nu ar avea rost), însă vreau totuși să ne uităm la câteva aspecte mai tehnice de care să ții cont data viitoare când postezi.

În 2010, la conferința F8, cei de la Facebook au dezvăluit 3 ingrediente secrete din algoritmul lor:

Cum functioneaza algoritmul Facebook

  1. Affinity Score – scorul de afinitate
  2. Edge Weight – importanța muchiei (acțiunii)
  3. Time Decay – degradarea temporala

Denumirea de EdgeRank („scara muchiei”, dacă ar fi să traducem mot-a-mot) vine de la faptul că fiecare interacțiune pe Facebook este considerată o muchie. Dacă distribui ceva, încarci o imagine, un video, scrii un status, practic creezi o muchie pe platformă.

EdgeRank reprezintă popularitatea paginii tale și se bazează pe raportul dintre câți oameni văd conținutul tău și câți oameni interacționează cu el (Like, Share, Comment, Tag). Această popularitate scade sau crește în funcție de diferiți factori.

Hai să vedem ce înseamnă fiecare dintre factorii de mai sus.

u – Scorul de afinitate sau înrudire.

Acest factor ține cont de cât ești de apropiat de persoana (sau pagina) care postează, cât de des interacționezi cu ea, dacă aveți prieteni comuni etc.

Datorită (sau din cauza) acestui factor (și a următorului), cumpărarea de like-uri pe Facebook nu ajută. Degeaba ai 1000 de like-uri de la persoane cu care nu ai prieteni în comun sau care nu au interacționat sau nu interacționează cu pagina ta.

w – greutatea (importanța) muchiei.

Nu toate acțiunile și toate tipurile de conținut au aceeași importanță pentru Facebook. De exemplu, un share este mai important decât un like.

Factori algoritm facebook

Factori algoritm facebook

Legat de paginile de Facebook și în special promovarea plătită, Denis Yu, un specialist în marketing online și fost angajat Facebook, spunea că este nevoie în general de 10 like-uri pentru a anula efectul unei reacții negative (Ascunde postare de exemplu).

Din ce am observat în campaniile noastre de promovare pe Facebook, video-urile au cel mai mare reach. În momentul în care edităm acest articol, acesta este de patru ori mai mare decât postările de tip poze sau link-uri care continuă topul. Ultimele în ordinea eficienței, cel puțin momentan, par a fi postările simple, de tip text.

d – degradarea în timp.

Popularitatea conținutului tău scade în timp. Deci dacă publici ceva acum, postarea își va pierde din valoare și numărul de oameni cărora le va fi afișată va scădea pe măsură ce trece timpul.

Acum, poate ai fi înclinat să publici cât mai mult, pentru a nu pierde din EdgeRank, pentru a nu scădea popularitatea paginii tale. Dar ține minte că Facebook protejează utilizatorii împotriva spam-ului și pune calitatea înaintea cantității.

Dacă tu publici mult conținut cu care oamenii nu interacționează, acesta va avea de fapt un efect negativ și din ce în ce mai puțini oameni îți vor vedea postările.

 

Ce putem învăța din modul în care funcționează Facebook și algoritmul său

Totul sună foarte complicat? Ei bine, nu trebuie să fie chiar așa.

De fapt, scopul acestui sistem de filtrare este unul simplu: să ne arate lucruri de care suntem interesați.

Modelul de business al Facebook se bazează pe timpul pe care îl petrecem pe platformă. Cu cât stăm mai mult pe Facebook înseamnă că ne place ceea ce vedem. De cealaltă parte, Facebook ne afișează reclame, deci toată lumea este fericită.

Problema ar apărea însă dacă noi am fi interesați de pisici și bebeluși, dar Facebook ne-ar arăta doar postări legate de tenis și șah. Atunci cu siguranță am petrece mult mai puțin timp acolo.

Dar, în general, Facebook pare că știe ce ne interesează, nu? Pare că ne afișează doar postările prietenilor mai apropiați și ne mai surprinde din când în când cu o postare de la un prieten mai vechi. Cum reușește asta?

Fie că ne place sau nu, Facebook reușește acest lucru urmărindu-ne toate acțiunile pe care le facem pe platformă (și chiar în afara ei). Se uite la persoanele și la paginile cu care interacționăm cel mai des, la tipurile de conținut la care răspundem, la subiectele ce ne interesează.

De exemplu, ai observat că dacă un prieten postează câteva zile la rând melodii care îți plac și ție și cărora le dai Like, după aceea vei vedea tot ce postează această persoană? Ei bine, acesta este, simplu spus, principiul de bază al funcționării algoritmului Facebook.

Revenind la partea de Facebook pentru afaceri, pentru că asta ne interesează, același principiu de mai sus funcționează și pentru paginile noastre.

Spun pagină pentru că sper că nu mai ai un profil de Facebook cu numele firmei, prin care dai „Add friend” potențialilor clienți. Serios, dacă este cazul, oprește-te chiar acum din citit și crează imediat o pagină căreia clienții să îi poată da Like.

Revenind, cu cât o persoană interacționează mai mult cu postările paginii noastre, cu atât crește șansa de a le vedea și pe următoarele.

În mod normal, în funcție de cât de mare este pagina, de câte like-uri are, o postare a ta va fi văzută de doar 3-5% până la 30% dintre cei care ți-au dat like. Postările paginilor mici ajung la mai multă lume. Cu cât crește pagina, procentul scade și trebuie să investești bani pentru a ajunge la oameni (chiar și la cei care ți-au dat like).

Citește și: Am cheltuit 11,351.02 lei cu promovarea pe Facebook. Uite ce am învățat.

Dar dacă este mai „interesantă”, cu alte cuvinte dacă suscită interesul fanilor și aceștia dau Like, Share sau cel puțin Click postărilor unor pagini, procentul poate urca semnificativ, până mult peste 100%.

Când pagina este relativ nouă, deci ai doar câteva sute de like-uri, procentul de persoane care îți văd postările va fi mai mare, dar cu timpul acesta va scădea spre acel 3-5%.

Cum menționam anterior, cât de interesantă este o pagină este determinat de foarte mulți factori. Dar, ce ne interesează pe noi ca specialiști în marketing sau antreprenori, este să obținem următoarele:

  1. Share
  2. Comment
  3. Like
  4. Click

Practic, aceștia sunt principalii factori de care Facebook ține cont atunci când decide cât de „interesantă” este o postare.

Aici vine partea grea: această interacțiune cu publicul tău trebuie să fie constantă. Dacă nu postezi nimic câteva zile, sau postările tale sunt de o calitate slabă, pe următoarele nu le va mai vedea nimeni.

Top emotii care ne determina sa distribuim continut pe Facebook

Top emotii care ne determina sa distribuim continut pe Facebook

Bineînțeles există un mod foarte ușor prin care te poți asigura că mai multe persoane îți văd postările, și anume să le dai boost, adica să faci promovare plătită.

Un lucru greu de acceptat de antreprenori, dar pe care ar fi bine să-l înțelegi este următorul: Facebook nu mai este gratuit.

Adică, este gratuit ca platformă, pentru că nu te costă nimic să îți creezi o pagină, dar dacă vrei să te folosești de toate beneficiile ei, trebuie să plătești.

Zilele în care o afacere putea ajunge virală cu ușurință și să continue să crească fără a investi nici un ban au apus de mult.

Și e oarecum normal, deoarece competiția pentru atenția oamenilor este mult mai mare iar principalul scop al Facebook este să-și protejeze utilizatorii (și să facă bani).

Citește și: Ghid SEO pentru începători – învață cum să-ți promovezi site-ul pe Google.

În loc de concluzii

Dacă te întrebai cum funcționează algoritmul Facebook, acum ai măcar o privire de suprafață. De ținut minte e faptul că, deși sunt mii de factori care influențează postările pe care le vedem în news feed-ul nostru, importantă este calitatea acestora.

Dacă vrem să ajungem la cât mai mulți oameni, trebuie să publicăm conținut de calitate. Dacă tu nu i-ai da Like sau Share unei postări proprii, de ce ar face-o altcineva?

Ar trebui să vezi promovarea organică pe Facebook precum construirea unei relații: trebuie să informezi, distrezi, uimești audiența, dacă vrei să ajungi într-o zi și la vânzare.

Recomandarea mea ar fi, indiferent de mărimea paginii pe care o administrezi, să pregătești un buget pentru promovarea plătită a postărilor. Modul în care a evoluat algoritmul Facebook a făcut ca paginile să ocupe cât mai puțin spațiu în News Feed-ul oamenilor.

Citește și: Promovarea pe Facebook: Ghid complet pentru începători

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂

Mockup Ghid Growth Hacking Romania SMARTERS

Primul ghid de Growth Hacking Marketing din România

 

Învață să îți crești afacerea prin același concept de marketing folosit de companii precum Facebook, Linkedin sau Airbnb.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.

Cum-inscriem-un-site-in-Google-Search-Console

Aproape ai reușit.

 

Lasă-ne adresa de email și te vom redirecționa automat către ghid.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.