De ce ai nevoie de un Growth Hacker pentru afacerea ta - SMARTERS Grow

Dropbox, poate ai auzit de el, este un serviciu ce îți permite să-ți salvezi fișierele în cloud și apoi să le accesezi cu ușurință de oriunde ești și de pe mai multe dispozitive.

Ei bine, atunci când erau la început, cei de la Dropbox au încercat aceleași metode de promovare ca toată lumea, una dintre acestea fiind promovarea prin Google Adwords.

Problema a apărut însă când au calculat cât plăteau pentru a atrage un client: aproximativ 300 de dolari, și cât puteau spera să câștige de la acesta: 90 dolari.

Nu era o afacere foarte profitabilă, nu?

Aceștia au înțeles faptul că dacă vor continua în același ritm, singurul lucru pe care îl vor obține este falimentul.

Se întâmpla ca în același timp să intre în echipa de marketing Sean Ellis, unul dintre primii „growth hackeri”.

Analizând situația împreună cu echipa, acesta s-a întrebat: avem deja o bază de utilizatori care este vizibil că apreciază serviciul și îl folosesc mult. De ce nu ne putem folosi de ei pentru a găsi și alți utilizatori similari?

Așa a apărut celebrul program de recomandări Dropbox care a schimbat complet situația atragerii de utilizatori, a pus Dropbox pe o curbă de creștere ascendentă și a contribuit la transformarea într-o companie care astăzi valorează de 10 miliarde de dolari.

Ce au făcut aceștia mai exact a fost să ofere spațiu gratuit utilizatorilor care invitau și alți prieteni să se alăture serviciului.

Dropbox Growth Hacking

Pentru fiecare prieten pe care îl invitai să folosească Dropbox și acesta accepta, și tu și el primeați bonus 500MB de spațiu gratuit.

Practic, ce au făcut ei și putem face cu toții a fost să ofere o bucățică din produsul lor, care pentru clienți era valoroasă dar care pe ei nu îi costa mult, și astfel au transformat clienții existenți în promotori ai afacerii.

Întrebarea mea este: în ce manual de marketing sau la ce curs de marketing ni se spune de o astfel de abordare, în care să te folosești chiar de produs pentru a atrage utilizatori/clienți noi?

Eu nu am întâlnit unul până acum.

Câți oameni de marketing văd produsul ca pe ceva activ, care are un rol în creșterea vânzărilor, nu doar ca pe ceva ce trebuie promovat?

Din aceste motive cred că orice companie trebuie să se familiarizeze cu conceptul de growth hacking.

Dar să facem un pas în spate.

De ce avem nevoie de growth hacking marketing

Îți amintești ultima dată când ai avut bani și nu ai avut ce face cu ei? Nu? Mă gândeam eu 🙂

Pentru că, dacă citești acest articol, probabil ești implicat într-un startup sau IMM. Iar o diferență majoră între afacerea ta și o companie multinațională sunt resursele. Nu ai nici pe departe timpul, banii și conexiunile unei companii mari pentru a investi în toate ideile de marketing pe care le ai.

În plus, eficiența canalelor și a strategiilor de marketing se schimbă mai des decât vremea în vestul Europei.

Când am început să fac social media marketing, prin 2015, aveam campanii de promovare pe Facebook când reușeam și costuri de 1 ban per click. Da, cu 1 ban puteam aduce un om pe website-ul meu!

Astăzi, costuri de 20 de ori mai mari sunt mai mult decât acceptabile pentru multe campanii.

În fine, mai este și problema că ce a funcționat pentru alții nu va funcționa neapărat și pentru noi. Internetul este plin de articole cu idei, tactici, trucuri, magii de marketing etc.

Dar, sunt șanse foarte mici ca o idee ce a funcționat pentru alții să funcționeze la fel de bine și pentru tine. Afacerea ta este diferită, clienții sunt diferiți, contextul s-a schimbat.

Și atunci, ce putem face?

Aici intră în scenă această nouă generație de marketeri, growth hacker-ii, care spun spun că avem nevoie de un nou mod de gândire, o nouă viziune asupra marketing-ului și de un proces repetabil și scalabil, care să ne ajute să ne creștem afacerea în orice situație.

Vei vedea, cazul Dropbox nu este singular. Unul din lucrurile pe care le au în comun cele mai de succes startup-uri din ultimii 10-15 ani este legat de modul în care fac marketing.

Sigur, au un produs bun, lansat la momentul potrivit și au o echipă de management eficientă. Dar, companii precum Slack, Uber, Facebook, LinkedIn au avut la vremea lor mulți competitori care îndeplineau aceleași condiții. Și totuși, doar acestea au prosperat.

Diferența dintre aceste companii și cele 80% care falimentează în 5 ani de la lansare este faptul că, pe lângă un produs bun, au făcut marketing diferit.

Ce putem învăța de la growth hackeri

Cazul Dropbox, unul din multele exemple creative de growth hacking, ne arată că există alternative în marketing pentru companiile care au un produs bun, dar nu au și resurse să-l promoveze.

Doar în aprilie 2010 utilizatorii Dropbox au trimis un număr de 2.800.000 de invitații pentru ca prietenii lor să se alăture serviciului. Este greu să ne imaginăm cât ar fi trebuit investit în marketingul clasic pentru a obține aceste rezultate, pentru a ajunge la acest număr de oameni.

Aceștia ne-au arătat că dacă împletim creativitatea cu măsurarea și testarea, rezultatele pot fi fenomenale.

Însă, un lucru foarte important pe care trebuie să-l înțelegem este că growth hacking-ul nu este magie. Creșterea rapidă și sustenabilă a afacerii este rezultatul unor analize aprofundate și a discuțiilor cu clienții, a multor teste și experimente pentru a găsi moduri și canale de promovare noi pentru a ajunge la aceștia.

Pentru că, deși majoritatea persoanelor se concentrează pe momentul magic, când curba de creștere a unei afaceri o ia în sus:

Momentul magic in growth hacking

Este important să ne uităm la multe alte momente, când compania nu creștea și cum au răspuns antreprenorii și marketerii în aceste situații. Trebuie să ne uităm în toate aceste momente:

Importanta experimentarii in growth hacking

Am ales cazul Dropbox pentru că, pentru mine, a fost unul din momentele de trezire.

Mi-am dat seama că un marketer sau un antreprenor cu o mentalitate „normală”, cineva care gândește linear, care se gândește la branding, la creșterea notorietății, cineva care petrece luni în șir pentru a finaliza un logo, nu ar fi putut veni cu o astfel de idee.

Mediul digital reprezintă o nouă oportunitate în marketing, iar doar cei care sunt pregătiți să-și schimbe modul de gândire sunt primii în linie pentru a beneficia de avantajele acestuia.

Marketerii și antreprenorii agili și dispuși să-și suflece mânecile pentru a testa și măsura totul sunt cei care vor ieși învingători în final. Viitorul aparține growth hacker-ilor.

Dacă vrei să înveți mai multe despre acest concept, poți citit gratuit ghidul nostru pas cu pas pentru a afla cum au crescut companii precum Facebook, Twitter sau LinkedIn și cum poți aplica și tu aceleași principii pentru afacerea ta.

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂

Mockup Ghid Growth Hacking Romania SMARTERS

Primul ghid de Growth Hacking Marketing din România

 

Învață să îți crești afacerea prin același concept de marketing folosit de companii precum Facebook, Linkedin sau Airbnb.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.

Cum-inscriem-un-site-in-Google-Search-Console

Aproape ai reușit.

 

Lasă-ne adresa de email și te vom redirecționa automat către ghid.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.