Growth Hacking – Cum a apărut și de ce este important. - SMARTERS Grow

Capitolul 1: Ce este growth hacking marketing și de ce avem nevoie de el

În acest capitol vom încerca să înțelegem mai bine ce este growth hacking marketing, cum a apărut conceptul și de ce este atât de important și de relevant în ziua de astăzi.

——————

Nu ai timp acum? Descarcă ghidul în format PDF și citește-l când îți este convenabil.

1. Ce este Growth Hacking Marketing

Cum a apărut termenul de growth hacking?

Growth Hacking-ul este un termen introdus de Sean Ellis, un marketer din SUA care se ocupa de creșterea startup-urilor și care nu a găsit o denumire pentru această „funcție” atunci când voia să lase pe altcineva în locul său.

Denumirea pentru postul său nu era aceea de marketer, pentru că într-un startup care nu avea bugetul companiilor Fortune 500, nu puteai crește prin metode tradiționale de marketing și anume, grămezi de bani pompați în publicitate.

El a înțeles că, având un produs/serviciu care să vină ca o mănușă nevoilor omului, acesta poate deveni unul din cele mai bune canale de marketing pentru a-ți crește afacerea. Adaugă multă testare, experimentare și măsurare și obții ceva total diferit față de modul în care se face marketing în mod normal.

Sean Ellis - Cel care a dat numele de growth hacker

Sean Ellis – Cel care a dat numele de growth hacker

Ei bine, când intervieva persoane pentru a-l înlocui, aceștia având o formare în marketingul tradițional, în strategia lor mereu se găseau aceleași tactici pentru atragerea de clienți, care pur și simplu nu funcționau pentru mediul digital și pentru acea nouă generație de afaceri. Acești marketeri aveau idei similare cu ale fondatorilor Hotmal.

Așa că Ellis a decis să scape de denumire de marketer și a introdus termenul de „growth hacker”.

Era 2010. În momentul respectiv,  se putea spune despre foarte puțini marketeri că sunt growth hackeri. Dar succesele unor companii precum Facebook, Linkedin, Twitter, AirBnB, sau Dropbox aveau să atragă atenția asupra acestei noi abordări în marketing.

Aveam să descopăr în cei 3 ani și ceva de când studiez această abordare că nu doar companiile tech pot beneficia de puterea growth hacking-ului, ci orice specialist în marketing sau orice antreprenor care înțelege cu adevărat scopul marketingului și care e dispus să facă lucrurile diferit.

Ce este de fapt growth hacking-ul?

Fiind un concept nou, există o grămadă de întrebări la care încă nu s-a răspuns și un număr și mai mare de întrebări la care s-a răspuns greșit :).

De exemplu, deși cuvântul „hacking” ne duce cu gândul la hackerii care sparg site-urile unor bănci sau ale unor instituții publice, growth hacking-ul nu are treabă neapărat cu programarea, ci se referă mai degrabă la a găsi alte mijloace creative pe care le poți folosi pentru a ajunge la clienți și astfel să „scurtcircuitezi” creșterea afacerii tale.

Dacă ar fi să dăm o definiție…

Growth hacking-ul este o nouă abordare în marketing, pornită de la companiile tech și care se bazează pe foarte multă testare, măsurare, combinate cu creativitate având scopul de a găsi cele mai bune canale de creștere a unei afaceri.

Growth hackerii au lăsat la o parte modul clasic de a face marketing, care presupune cheltuirea unor sume mari de bani și se concentrează doar pe ce este testabil, măsurabil și scalabil.

Dar lucrul care face cu adevărat growth hacking-ul special, și experiența mi-a dovedit asta, ține de atitudine.

„Creștere, căci altfel…”

Spre deosebire de alți marketeri, growth hackerii au un singur scop: să ajute afacerea să crească. De obicei, asta înseamnă să atragi clienți/utilizatori noi sau să mărești vânzările. Nu le pasă de alți termeni precum branding, awareness top of the mind și alte clișee de marketing care, deși sună bine, nu au un impact real și sustenabil asupra afacerii. Acestea sunt în regulă dacă apar ca și efecte secundare, dar nu vor fi niciodată un obiectiv pentru un growth hacker.

De ce growth hacking?

Growth hacking-ul s-a născut, pe de o parte, datorită condițiilor în care activează un startup, și anume lipsa de resurse. De aceea, singurele lucruri care pot duce o afacere mică spre succes sunt: (1) să te asiguri că oferi produsul pe care oameni îl vor cu adevărat, (2) să fii mereu concentrat pe atragerea de noi clienți și (3) să găsești cele mai eficiente și ușor de folosit canale și strategii de marketing.

Când mai țin traininguri sau prezentări, întrebarea care nu lipsește niciodată e aceasta: Care e cea mai bună tactică de marketing? Care e SECRETUL? The one tip? Hack-ul suprem?

Și apoi, urmează privirile dezamăgite ale celor care m-au întrebat, când le spun cu nonșalanță că „nu știu”. Și cum aș putea? Fiecare companie este atât de diferită, are particularitățile ei, are mediul ei în care activează, istoricul, competitorii etc., încât îmi e imposibil să răspund ce va funcționa cel mai bine pentru ei dacă nu fac o analiză de câteva zile, sau chiar săptămâni.

Dar și așa, ar fi doar o presupunere informată și nu o certitudine. Pentru că, să fim sinceri, dacă cineva ne vinde o metodă sigură de a ne îmbogăți, ar trebui să fugim cât mai departe de el/ea.

Un alt motiv pentru care avem nevoie de growth hacking este pentru că…

Ce funcționează pentru alții nu va funcționa neapărat și pentru noi.

În primul rând, audiența, produsul, modelul de business etc., toate variază de la afacere la afacere și de la produs la produs. Deși două afaceri par similiare, ce a funcționat pentru una nu va funcționa neapărat și pentru cealaltă, dacă audiența este diferită.

În al doilea rând, creșterea e o sumă de mai mulți factori și nu există un „glonț de argint” în marketing. Cu toții căutăm acele decizii magice, acel moment când afacerea a început să o ia pe o treaptă ascendentă și de atunci doar crește. Dar acesta nu este singurul moment la care trebuie să ne uităm.