Capitolul 5: Cum să crești viteza site-ului (chiar daca nu esti programator)

Capitolul 5: Cum să crești viteza site-ului

În această secțiune vom vedea câteva metode ușor de implementat pentru a mări considerabil viteza site-ului.

——————

Nu ai timp acum? Descarcă ghidul în format PDF și citește-l când îți este convenabil.

Descarcă ghidul


Cum sa cresti viteza site-ului

Viteza site-ului nu afectează doar poziția în motoarele de căutare, ci și vânzările.

O secundă de întârziere a încărcării site-ului poate duce la:

  • 11% mai puține vizualizări de pagină
  • o scădere de 16% a satisfacției vizitatorilor
  • o scădere de 7% a conversiilor (sursa: Aberdeen Group)

Amazon a observat tendințe similare raportând o creștere cu 1% a veniturilor pentru fiecare 100 de milisecunde câștigate la viteza site-ului (sursa: Amazon).

La fel și Walmart, a obținut o creștere cu 2% a conversiilor pentru fiecare secundă de îmbunătățire a vitezei.

Crestere a vitezei site-ului Walmart

Probabil te-au pus serios pe gânduri statisticile de mai sus și te gândești să intri în cartea recordurilor pentru cel mai rapid întâlnit vreodată.

Ideea e că o viteză de încărcare decentă, sub 5 secunde să spunem, e suficientă atât pentru ca site-ul tău să apară în primele rezultate din Google, cât și să vândă. Nu trebuie să îți dedici acum 80% din resurse optimizării vitezei site-ului.

De aceea, tehnicile de optimizare de mai jos te ajută să scapi de cele mai mari probleme care afectează timpul de încărcare. După ce te-ai ocupat de aceste aspecte principale, poți săpa mai adânc pentru a optimiza fiecare bucățică de cod.

Însă înainte de a începe procesul de optimizare, verifică viteza actuală a site-ului. Poți folosi câteva instrumente gratuite precum Pingdom Tools, Google PageSpeed Insights, sau GTMextrix. Acestea identifică și locurile unde site-ul tău se încarcă mai greu și îți oferă sugestii de îmbunătățire.

Cum poți să optimizezi site-ul tău pentru o viteză de încărcare mai mare:

Optimizează imaginile pentru motoarele de căutare

Pentru a optimiza imaginile pentru Web poți să deschizi imaginea cu Adobe Photoshop apoi: File->Export->Save for Web.

Optimizare imagini SEO Photoshop

Imaginile salvate pentru web pot avea dimensiuni chiar si de 10 ori mai mici. Mai jos, am redimensionat o imagine care inițial ocupa 5MB, iar apoi 200 de KB.

O altă variantă ar fi să folosești un plugin precum WP-Smushit. Avantajul plugin-ului este că poți redimensiona până la 50 de imagini deodată.

Folosește memoria cache

Când un vizitator ajunge pentru prima oară pe site-ul tău, înainte să poată folosi pagina, browserul lui trebuie să descarce toate elementele paginii – documentul HTML, script-urile CSS (CSS stylesheets), fișierele Java, imaginile etc.

Fiind destul de multe componente, procesul durează. Din fericire, ne putem folosi de memoria browserului, numita si memoria cache.

Astfel, atunci când utilizatorul revine, nu mai e nevoie să downloadeze toate aceste fișiere pentru că le are deja stocate în browser, iar site-ul se va încărca mult mai repede.

Cea mai simplă metodă pentru a activa această opțiune în WordPress este să instalezi un plugin precum WP Super Cache.

Redu numărul de module active

Dacă ai plugin-uri pe care nu le folosești, dezinstalează-le sau șterge-le.

Ca să vezi ce plugin îți îngreunează site-ul, poți dezactiva plugin-urile pe rând. Dacă ai dezactivat un plugin și vezi o îmbunătățire folosind unul din instrumentele de mai sus, înseamnă că acel plugin era de vină.

O altă variantă pentru a vedea ce plugin îți îngreunează site-ul este să folosești un plugin precum P3 (Plugin Performance Profiler) care îți arată exact câte resurse consumă fiecare plugin. Bineînțeles, după ce ai redus numărul plugin-urilor, poți să ștergi și acest plugin.

Optimizare SEO - redu numarul de plugin-uri active

 

Curăță baza de date

WordPress salvează automat orice. Din cauza aceasta în baza de date se adună revizii de articole, pagini, comentarii șterse, etc. care îngreunează încărcarea site-ului. Pentru a goli baza de date și a mări viteza site-ului poți folosi un plugin precum WP Optimize ca să cureți baza de date.

Optimizare-SEO--curata-baza-de-date

 

Nu repeta codul CSS

CSS-ul definește stilul site-ului tău (font, culori etc). În general, site-ul tău accesează informația în 2 feluri: fie printr-un fișier extern care se încarcă înainte ca pagina să se afișeze, fie în linie (inline), adică acel cod este inserat în documentul HTML al paginii. Fișierul extern CSS este încărcat în head-ul paginii HTML astfel:

link rel=”stylesheet” type=”text/css” media=”all” href=http://URL-ul-tău/style.css /

În general este bine să folosești un fișier extern pentru că dimensiunea codului este mai mică (nu scrii cod CSS la fiecare linie), iar riscul de a apărea cod duplicat este mai mic. Fiind mai puțin cod de citit, site-ul se încarcă mai repede.