Capitolul 4: Cum să optimizezi link-urile interne - exemple si bune practici

Capitolul 4: Cum să optimizezi link-urile interne și externe

Află ce sunt link-urile interne, ce rol au ele în optimizarea site-ului și cum le putem optimiza.

——————

Nu ai timp acum? Descarcă ghidul în format PDF și citește-l când îți este convenabil.

Descarcă ghidul


Optimizare SEO linkuri interne
Deși o activitate relativ simplă și cu un rol important în urcarea paginilor noastre în rezultatele motoarelor de căutare, optimizarea link-urilor interne (internal linking) este prea des ignorată de specialiștii SEO.

Înainte să intrăm în detalii, hai să vedem pe scurt ce sunt link-urile interne și de ce sunt ele atât de importante.

Ce sunt link-urile interne?

Un link intern face legătura între două pagini de pe același site și transmite autoritatea (sucul SEO) de la o pagină la alta .

Dacă ai o pagină valoroasă (care ocupă poziții fruntașe pentru un anumit cuvânt cheie) și faci trimitere de pe această pagină către o pagină care nu ocupă o poziție atât de bună, vei transmite din autoritatea paginii importante către pagina spre care faci trimitere.

În felul acesta ajuți să urce și paginile care nu ocupă poziții foarte bune în rezultatele Google.

Să spunem că ai o pagină care este pe prima poziție pentru cuvântul cheie biciclete Mountain Bike.

Însă mai ai o pagină pe care vinzi piese pentru biciclete Mountain Bike care e abia pe pagina 4 în rezultatele căutării.

Făcând trimitere prin link de pe pagina cu biciclete Mountain Bike către pagina de piese, vei ajuta pagina mai slabă să urce.

De ce sunt link-urile interne importante în SEO

Îmbunătățesc descoperirea site-ului tău
Link-urile interne ajută spiderii de care vorbeam la început să găsească și să indexeze toate paginile site-ului tău. Așadar, ai grijă ca toate paginile tale să fie conectate între ele, altfel riști ca ele să nu fie găsite chiar dacă ai conținut de calitate.

Creează ierarhia site-ului
Link-urile creează o ierarhie, o hartă a site-ului care ajută atât utilizatorul cât și motoarele de căutare să navigheze mai ușor pe site.

Mențin utilizatorii pe site mai mult timp
Atunci când vizitatorii petrec mult timp pe site-ul tău (vizitează mai mult timp pe site) este un semnal pentru Google că pe site-ul tău este conținut de calitate.

De exemplu, dacă scrii un articol despre biciclete Mountain Bike. La sfârșitul articolului, pentru a menține vizitatorul cât mai mult timp pe site, poți să îi arăți cititorului: ”Hey, uite un articol interesant și despre o comunitate de bikeri din Romania”.

Ghidează vizitatorul în pâlnia de vânzare
Să zicem că ai atras un vizitator pe site printr-un articol despre un maraton de biciclete. Apoi, trimiți utilizatorul prin link-urile interne către alte concursuri.

În articolele despre maratoane, faci legătura cu articole despre cât de importantă e bicicleta într-un maraton. De aici, poți face o legătură către un alt articol despre cum să alegi bicicleta potrivită și de aici faci legătura cu paginile pe care vinzi bicicletele.
Maraton -> Alte concursuri -> Cât de importantă e bicicleta -> Cum să alegi bicicleta potrivită -> Pagină de vânzare

Cum să optimizezi link-urile interne

1. Creează un meniu navigațional clar

Un studiu efectuat de Microsoft arată că durata atenției noastre este de 8 secunde – cu o secundă mai mică decât cea a unui peștișor de aur. Dacă utilizatorul nu își dă seama imediat unde va da click-ul următor, l-ai pierdut.

2. Creează link-uri de pe Homepage către cele mai importante secțiuni ale site-ului

De obicei, Homepage-ul este pagina cu cea mai mare autoritate. Așadar, dacă vei trimite link-uri către celelalte pagini importante (de exemplu o pagină de servicii sau o categorie de produse) vei transmite sucul SEO și acelor pagini.

3. Creează „silozuri” de pagini

Să zicem că ai un magazin online de apicultură și vrei să creezi un „siloz” pentru pagina miere. Paginile care susțin pagina principală (adică sub-categoriile) sunt: miere de tei, miere de salcâm, miere de rapiță, miere de floarea soarelui.

Paginile tale ar arăta în felul următor:

http://www.siteultau.ro/miere/miere-de-tei.html
http://www.siteultau.ro/miere/miere-de-salcam.html
http://www.siteultau.ro/miere/miere-de-rapita.html
http://www.siteultau.ro/miere/miere-de-floarea-soarelui.html

Pentru a crea silozul, fiecare din cele 4 pagini trebuie să aibă link către pagina principală http://www.siteultau.ro/miere.html.
Acest lucru informează motoarele de căutare că aceste pagini au legătură între ele și susțin tema principală: mierea.

De asemenea, fiecare pagină de suport (sub-categorie) ar trebui să includă un link către celelalte pagini de suport din siloz.

Optimizare SEO link-uri interne

4. NU exagera cu optimizarea textului ancoră

Textul ancoră este partea vizibilă a unui hyperlink. Acesta este un text ancoră. (textul ancoră este „text ancoră”, iar hyperlink-ul este https://smarters.ro/grow/ghid-seo/cum-sa-optimizezi-link-urile-interne/).

Dacă faci link-uri interne către o pagină folosind tot aceleași cuvinte cheie drept text ancoră, vei face spam.

Bineînțeles, dacă folosești același cuvânt cheie drept text ancoră din când în când (mai ales când are sens să folosești acel cuvânt) nu faci spam.

De exemplu, ai o pagină www.exemplu.com/tricouri-polo.html. Dacă tu ai 100 de pagini de pe care trimiți link-uri către pagina de tricouri polo folosind doar tricouri polo drept text ancoră, riști să fii penalizat.

Soluția: „diluarea” cuvintele cheie. De exemplu, de pe o pagină faci link folosind „cele mai ieftine tricouri polo” drept text ancoră, de pe alta „care sunt cele mai la modă tricouri polo”.

NU vei face spam dacă vei folosi drept text ancoră numele brand-ului. Dacă numele brand-ului tău este Gogoașa Înfuriată, poți folosi Gogoașa Înfuriată drept text ancoră de câte ori vrei.

5. Folosește cuvinte cheie RELEVANTE, care să descrie pagina de destinație

Dacă pagina pe care urmează să ajungă cititorul este despre cârtițe, cuvintele cheie din textul ancoră trebuie să fie legate de cârtițe (cele mai rapide cârtițe din lume, cea mai bătrână cârtiță din lume etc) și nu de fotbal sau ceva irelevant.

6. Creează link-uri interne către PAGINI RELEVANTE din site-ul tău

Ai un articol despre o anumită rasă de câini. Ar fi relevant să trimiți către un alt articol în care vorbești despre fotbal? În general, nu prea.

Dar ar fi relevant să faci link către un articol în care vorbești despre mâncarea potrivită acelei rase de câini.
Sau dacă ai un magazin online, trimite link către categorie, sau sub-categorie, sau alte categorii complementare.

De exemplu, dacă ai un magazin online de articole sportive, la sfârșitul paginii ce conține adidasi de alergat ai putea pune un link către îmbrăcăminte de alergat sau accesorii pentru alergat.

7. Creează link-uri care sunt NATURALE pentru cititor

Creează link-uri interne care oferă un plus de valoare cititorului, și nu doar de dragul de a crea link-uri. Ce înseamnă un link „natural”? E un link pe care cineva ar avea motiv să dea click, nu e acolo doar pentru SEO.

8. Nu exagera cu numărul link-urilor

Cei de la Google au spus simplu: „Mențineți link-urile de pe o pagină la un număr rezonabil”. Ce înseamnă rezonabil … nimeni nu știe. Sub 100 de link-uri pe pagină (inclusiv cele din baza de navigație sau widget-uri) e în regulă.

Link-uri EXTERNE – ce sunt, ce rol au și cum le putem optimiza

Link-urile externe sunt link-urile care trimit către alt domeniu.

De exemplu, dacă pe site-ul tău ai un link către alt site, el este link extern și se numește outbound link. Dar și dacă pe alt site se află un link către site-ul tău, el este tot un link extern, doar că se numește inbound link sau backlink (dar vom vorbi în alt capitol despre acestea).

În această parte ne vom referi la outbound links. Având link-uri externe către alte site-uri relevante, asemănătoare cu site-ul tău, ajuți motoarele de căutare să înțeleagă mai bine nișa ta.

Cum să folosești link-urile externe (outbound links):

  • Trimite link-uri către nișe asemănătoare cu nișa ta sau pagina de pe care trimiți link-ul;
  • Trimite link-uri către site-uri cu autoritate;
  • Nu adăuga link-uri externe decât dacă adaugă valoare conținutului tău (poate o explicație suplimentară, un studiu de caz etc);
  • Link-urile externe ar trebui să se deschidă în fereastră nouă – altfel riști să pierzi utilizatorul;
  • NU abuza de link-urile externe – o pagină plină de link-uri poate fi destul de enervantă;