După câțiva ani de experiență în marketing și growth hacking, am înțeles că cea mai mare greșeală pe care o poate face un om al marketingului e să ignore clientul și cum se comportă el pe site. 

Clienții noștri ne cer mereu să ne adaptăm, să le identificăm probleme și să le rezolvăm.

Și desigur, pentru a face față acestor cerințe noi trebuie să fim la zi cu instrumentele și resursele care ne permit asta.

Google Analytics e unul din acele instrumente indispensabile care ne oferă aproape tot ce avem nevoie, bounce rate, timpul petrecut pe o pagină, ne arată care produs se vinde mai bine, de câte ori se adaugă în coș acel produs și așa mai departe. 

Și cireașa de pe tort, E GRATUIT! 

Tuturor ne place acel sentiment când obținem multă valoare cu puțin efort.

Ca orice instrument digital, ca să putem să ne folosim de el, trebuie să-l instalăm, iar noi avem un articol care-ți explică exact, pas cu pas, cum să faci asta, acceasează-l aici.

Pe lângă implementarea codului Google Analytics, ca să optimizăm instrumentul, trebuie să facem unele setări adiționale care ne vor permite să avem o imagine mult mai clară despre comportamentul vizitatorului nostru și  ne vor ajuta să creem o strategie de marketing mult mai eficientă, care ne va păstra contul de Google Analytics mult mai organizat și curat.

În acest articol vei afla cum să faci curat în contul de Google Analytics prin 5 setări simple, dar extrem de importante, care te vor ajuta să optimizezi procesul de analiză a datelor și să le faci mai ușor de înțeles. 

Deci, hai să trecem la cele 5 setări care trebuie să le facă orice marketer în Google Analytics.

Excluderea traficului intern

Excluderea traficului intern constă în crearea unor filtre care să ne excludă pe noi din traficul site-ului, astfel încât Google Analytics să ia în considerare doar clienții, fără să ne încurce și pe noi printre date. 

Această acțiune este obligatorie pentru orice site care are Google Analytics instalat. 

Să zicem că Tudor și Cătălin se ocupă de optimizarea și îmbunătățirea experienței utilizatorului pe site, și ei, săptămânal, îndeplinesc traseul unui utilizator obișnuit până la conversie pentru a identifica potențiale bariere sau probleme ale site-ului.

Ei intră pe site, vizualizează produsul, îl adaugă în coș și completează comanda.

Asta înseamnă 2 comenzi de test pe săptămână, iar lunar avem 8 comenzi care nu ar trebui să apară în Google Analytics, nu mai vorbim de pagini vizitate, adăugări în coș și așa mai departe. 

Pe scurt, va fi haos, iar asta ar putea duce la decizii de marketing greșite.

Deci, excluderea traficului intern ar însemna să scoatem toate datele despre noi și colegii cu care lucrăm la site din Google Analytics.

Iar acum, hai să vedem cum s-o facem într-un mod eficient.

Intră în contul nostru de Google Analytics și accesează secțiunea Admin din colțul stânga jos și la coloana View, intră la Filters.

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
Google Analytics

Apasă pe Add Filter, iar aici poți să refaci exact setările de mai jos. Trebuie doar să schimbi numele filtrului și adresa de IP – pe care o poți afla cu ajutorul acestor site-uri:

https://2ip.ru/
https://www.whatsmyip.org/
5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
All Website Data

După ce ai făcut asta, poți să consideri că ai reușit să te excluzi din traficul site-ului, iar în Google Analytics ai acum doar datele despre clienți. 

Ultimul pas este să testezi dacă funcționează corect Filtrul. Secțiunea unde putem verifica dacă filtrele, dar în general, orice setare, o găsim la rapoartele Real-time – Overview

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
Real Time – Overview

Accesează site-ul și vezi dacă Google Analytics îți înregistrează vizita.

Crearea celor trei tipuri de View

După cum probabil știi, Google Analytics se împarte în trei secțiuni: Account – Property – View

La secțiunea Account, găsești toate detaliile și setările contului de unde ai dreptul de a administra utilizatorii acestor conturi, accesul, etc.. 

O proprietate Google Analytics este acel cod instalat în website sau îl poți considera ca un panou de control, de genul UA-9878221-1, de aici putem să ne jucăm cu unele setări care vor avea impact asupra  rapoartelor noastre, să administrăm conexiunea cu Google Ads, Google Search Console, alte instrumente afiliate, integrări și așa mai departe.

View-ul reprezintă acel ansamblu de rapoarte unic la care avem acces și în care putem seta diferite filtre de trafic intern, includerea subdomeniului, excluderea unor surse de trafic din rapoarte, crearea obiectivelor de vânzări, completare formulare, etc., și alte opțiuni utile precum sortarea corectă a canalelor de marketing. 

Poți crea până la 25 de astfel de Views unice, deci ai loc de joacă.

Care sunt acele 3 tipuri de View pe care trebuie să le dețină orice proprietate Google Analytics?

Master View sau View-ul principal 

Acesta este acel View creat by default de Google Analytics, în care e obligatoriu să setăm filtrele necesare, să bifezi opțiunile de care ai nevoie, în general, aici pregătești tot ca să poți analiza și crea concluzii pe baza rapoartelor din acest View. 

Deci, e musai să-l ai pe acesta funcțional.

Raw View

Acest tip de View trebuie creat și lăsat în pace. Nu faci nicio setare adițională în afară de cele pe care le face Google Analytics automat. E bine să ai un astfel de View în cazul în care apar accidente în View-ul principal și nu vrei să pierzi datele despre vizitatori.

Poate ai setat un filtru pentru a include doar domeniu, fără subdomeniu, și acum datele despre subdomeniu din ultima săptămâna s-au pierdut, sau poate ai debifat opțiunea de excludere a boților, etc.

Pot fi multe situații de acest gen, iar Raw View îți va salva datele și astfel poți să migrezi liniștit pe el, transformându-l în cel principal.  

Test View

Acest View e pentru party.

Aici poți să te distrezi cu Google Analytics. Ai posibilitatea de a testa diferite funcționalități, bife, să te joci cu diferite modele de atribuire a conversiilor, segmentări avansate, etc..

Poți încerca absolut orice lucru care te-a făcut curios până acum, ca să înțelegi limitele instrumentului. Orice setare, implementare trebuie să treacă mai întâi prin acest View și după ce ai testat și ai înțeles că îți este util, poți aplica setările la acel Main View.

Pentru a crea aceste View-uri nu ai nevoie decât de 5-6 secunde. Accesează Admin și apasă pe Create View de la coloana View.

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
Create View

Dă-i un nume și pune locația și timezone-ul corect, pentru că altfel îți poate da peste cap rapoartele.

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
Timezone

Apasă pe Create View și atât.

Excluderea parametrilor Query

Acești parametri de interogare reprezintă un set de parametri atașați la sfârșitul unui URL, care uneori pot ajuta la identificarea conținutului, sau a unui anumit set de date precum id-ul unei tranzacții la pagina de succes:

/thank-you-page/?id=1210420 – id poate fi un Query parameter sau parametru de interogare.

Câteva exemple de pagini cu parametri de interogare:

https://example.com/path/to/page?name=ferret&color=purple
5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
Raport Google Analytics

Vezi cât de urât arată raportul?

Cu toate că unii parametri de interogare pot fi utili, de multe ori e bine să îi excludem, pentru că altfel se întâmplă ceea ce vezi mai sus. Rapoartele despre performanța paginilor trebuie păstrate curate, organizate și ușor de analizat. 

Google Analytics ne oferă posibilitatea să excludem acești parametri din rapoartele noastre foarte ușor. Avem următorul URL

/Ghete-Mouse-pink?fbclid=IwAR2uydsMoG2lcOCjKRXulIJRZ0AtjVTAX3bGOrDRNEydhBSmPD-9hA4qbyE

Iar noi vrem ca în Google Analytics să nu ne apară toate cifrele și literele astea complicate și fără sens, noi vrem să ne concentrăm pe /Ghete-Mouse-pink, pentru că asta e informația cea mai utilă pentru noi. 
Acest „fbclid” este un parametru nou pe care Facebook îl adaugă la linkurile de ieșire partajate pe Facebook. 
Deci, dacă un articol sau link de produs către site-ul tău este partajat acum pe Facebook și cineva face click pe acesta pentru a vizita site-ul, Facebook adaugă acest parametru la link. Poți să consideri „fbclid” un identificator de clickuri Facebook.
În general, un parametru de interogare se află întotdeauna după semnul „?”, deci în exemplul de mai sus ar trebui să excludem parametrul „fbclid”.
Are și Google ceva similar „gclid”.
Pentru a le exclude din Google Analytics trebuie să mergi la Setările View-ului și accesezi căsuța „Exclude URL Query Parameters

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
Exclude URL Query Parameters

Adăugă parametrii care te deranjează separându-i prin virgulă, salvează și gata. 

De-acum înainte, în Google Analytics, va apărea doar /Ghete-Mouse-pink, fără complicații.

Excluderea procesoarelor de plată de la canalul Referral

Pentru noi, la SMARTERS, e foarte important să știm care este sursa traficului nostru, sau sursa vânzării, și anume cărui canal trebuie să-i atribuim conversia.

Dacă vrei să citești mai multe despre atribuirea conversiilor, am scris un articol despre asta aici.

De aceea, este necesar să sortăm corect canalele de marketing în Google Analytics. Până la urmă, informația nu e utilă dacă nu e corect structurată.

Una dintre cele mai frecvente probleme, e că nu se exclud procesoarele de plată de la canalul Referral, un procesor de plată precum paypal, sau euplătesc, etc., nu poate fi considerat un Referral, de aceea nu trebuie să fie inclus în acest canal, pentru că altfel vom atribui conversia greșit. 

Definirea Referral traffic sau traficul prin recomandare e simplă, se referă la vizitele pe site-ul tău de la linkuri care apar pe un alt site, de exemplu, Facebook, sau un anumit  blog.

Ca să excluzi procesoarele de plată, trebuie să accesezi raportul Acquisition – All Traffic – Source/Medium, și să identifici procesorul de plată

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
All Traffic

În cazul acesta, paypal.com este direcționat în canalul Referral, deci nu e bine, trebuie exclus din această listă.

Pentru a face asta, accesează secțiunea Admin – Coloana Property – Tracking Info și Referral Exclusion List

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
Tracking Info si Refferral Exclusion

Apasă pe + Add Referral Exclusion, adaugă paypal.com și Create.

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics

Și asta e tot.

 Paypal.com nu va mai fi în lista de referral, iar astfel, vei avea rapoartele de achiziție corect structurate. La fel trebuie să faci pentru toate procesoarele de plată, în cazul în care ai mai multe.

Excluderea boților și traficului Spam

Google Analytics este foarte utili pentru analiza clienților, a comportamentului lor și tot ce se învârte în jurul lor. Alte surse de trafic precum boți, spam, soft-uri, în general, trafic care nu sunt bazate pe om, nu sunt binevenite în contul nostru de Google Analytics și e foarte important să prevenim sau să eliminăm astfel de surse de trafic din rapoartele noastre.

Pentru a realiza acest lucru, în primul rând, trebuie să bifezi o opțiune oferită automat de Google Analytics. 

Accesează View Settings și căutăm căsuța Bot Filtering.

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
Bot Filtering

Această bifă ne rezolvă 75% din problemele create de boți.

Celelalte 25%, trebuie să le rezolvăm noi, manual. 

Accesează rapoartele Acquisition – All Traffic – Source / Medium și încercăm să identificăm traficul care vine din surse neobișnuite.

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
Source/Medium

După ce ai identificat-o, verifică accesând acel site, să vezi despre ce e vorba și dacă are vreo legătură cu site-ul tău.

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics

În exemplul nostru, nu pare să aibă deloc legătură cu SMARTERS 😀 

În general, nici nu e prea sigur să accesezi astfel de site-uri, deci dacă ți se pare că e straniu atunci copiază-l și pune-l într-un notepad sau oriunde poți lua notițe.

După ce ai identificat toate sursele spam, trebuie să creezi un Filtru personalizat.

Accesează secțiunea Filtre – Add Filter și copiază setările de mai jos

5 setări importante pe care trebuie să le faci în Google Analytics
Add Filter

Doar că la Filter Pattern trebuie să pui acele surse pe care le-ai identificat la tine.

În cazul în care ai mai multe, trebuie să le desparți cu simbolul „|”. E un simbol folosit în tehnicile RegEx, despre care avem mai multe detalii în cursul nostru de Google Analytics, află mai multe detalii aici.

Exemplu:

Saodkasfdo.com|kokokok.me|rokiroki.or

E bine să monitorizezi aceste rapoarte cam de 2-3 ori pe săptămână și să completezi această listă, dacă e nevoie.

Și cu asta, basta! 

Ai învățat care sunt cele 5 setări care-ți pot îmbunătăți drastic experiența ta în Google Analytics și care te vor ajuta să găsești perspective de maximizare a site-ului tău. 

Ai aflat de ce e important să creezi 3 tipuri de Views, cum să setezi filtrele de trafic intern, ce sunt parametrii de interogare (sau Query Parameters) și de ce e bine să le excluzi din rapoarte, de unde scoatem procesoarele de plată din canalul Referrals și cum scăpăm de boții care ne strică calitatea traficului.

După aceste cinci implementări, poți să consideri că i-ai dat o viață nouă contului tău de Google Analytics, rapoartele vor fi mult mai aproape de adevăr, mai ușor de analizat, te vor ajuta să îmbunătățești experiența clientului tău pe site și să-ți optimizezi rata de conversie

Dacă ți-a fost util articolul, abonează-te la newsletter-ul nostru pentru că îți trimitem săpătmânal informații și insight-uri care te pot ajuta în strategia ta de marketing.