Internet marketing în 2021: Ghid actualizat + 10 strategii care nu te costă (aproape) nimic

Dacă vrei să știi ce este și cum poți face marketing pe internet în 2021, ai ajuns exact unde trebuie.

Am pregătit un ghid complet din care vei învăța tot ce trebuie să știi despre acest subiect.

Marketingul pe internet a luat amploare în ultimii ani și continuă să o facă.

Cauza? Oamenii folosesc internetul din ce în ce mai mult.

În România, 80% din populația țării folosea internetul în ianuarie 2020.

În luna ianuarie 2021, nu mai puțin de 4,66 miliarde de oameni erau online. 

Asta înseamnă aproape 60% din populația planetei.

În același timp, marketingul pe internet a devenit cea mai ieftină și rapidă cale prin care o companie își poate promova produsele sau serviciile și poate ajunge la clienți.

Probabil și tu ești aici pentru că știi cât este de important ca afacerea ta să aibă o prezență bine definită în mediul online.

Hai să vedem ce vei învăța din acest articol:

  • Ce înseamnă internet marketing?
  • Avantajele și dezavantajele marketingului pe internet
  • Principalele canale de internet marketing care funcționează în România
  • Cum începi să faci internet marketing în 5 pași simpli
  • 10 strategii de internet marketing care nu te costă (aproape) nimic
  • Bonus: 5 instrumente gratuite de internet marketing care îți vor face viața mai ușoară
  • Ce ar trebui să faci în continuare

Ce înseamnă internet marketing?

Internet marketing – sau marketingul online – se referă la toate acele tehnici și strategii de marketing și promovare care se realizează pe internet.

Acesta include mai multe platforme, instrumente și strategii, cum ar fi:

  • Motoarele de căutare (Google, Bing, etc.)
  • E-mailul
  • Rețelele de socializare (Facebook, Instagram, YouTube, etc.)
  • Blogurile
  • Siteurile web
  • SEO (optimizarea pentru motoarele de căutare)
  • Marketingul prin conținut (video, podcasturi, articole de blog, inforgrafice etc.)
  • Marketingul cu influenceri.

Tot aici, pe aceste platforme, se află clienții tăi. 

Ceea ce trebuie tu să faci este să ajungi la ei, folosind strategiile și canalele potrivite de marketing.

Până atunci însă, hai să vedem de ce ar trebui să te intereseze atât de mult marketingul online.

Avantajele și dezavantajele marketingului pe internet

Spre deosebire de modalitățile tradiționale de promovare, internet marketingul are o serie de beneficii majore.

Dacă ai o afacere pe care vrei să o promovezi:

  • Te bucuri de vizibilitate sporită exact acolo unde se află și persoanele interesate să cumpere – în mediul online, pe diferite platforme;
  • Ai costuri reduse, comparativ cu modalitățile tradiționale de a face marketing;
  • Ajungi la oameni din toate colțurile lumii;
  • Comunici cu publicul tău țintă simplu și rapid, 24 de ore din 24, 7 zile din 7;
  • Segmentezi oamenii în funcție de preferințe, date demografice sau interese și le oferi exact ceea ce caută;
  • Îți concentrezi eforturile doar asupra persoanelor care ar putea fi cu adevărat interesate de produsele sau serviciile tale – fără să pierzi timp și bani cu promovarea în fața unui public despre care nu știi nimic;
  • Oferi un conținut mult mai atractiv, personalizat;
  • Vezi exact ce fac oamenii când ajung pe site;
  • Controlezi unde și ce le arăți, fără să îți irosești bugetul;
  • Afișezi reclame în funcție de: zona în care se află, ziua lor de naștere, preferințe muzicale, interese culturale și multe alte lucruri specifice;
  • Îți măsori rezultatele și vezi ce a funcționat și ce nu a funcționat;
  • Construiești o relație de încredere cu clienții tăi, spre deosebire de marketingul tradițional care nu îți permite să cunoști sau să comunici cu persoanele care au cumpărat de la tine;
  • Testezi și adaptezi ușor campanii și strategii de marketing online;
  • Îți crești afacerea mult mai repede și mai eficient.

Totodată, există și două dezavantaje de care ar trebui să ții cont:

  • În anumite domenii, competiția în mediul online poate fi destul de intensă;
  • Dacă vrei să înveți să faci internet marketing, ai nevoie de timp și răbdare.

Dacă vrei să începi o carieră în marketingul online, trebuie să știi că:

  • E un domeniu de viitor, într-o industrie care se dezvoltă foarte rapid;
  • Există din ce în ce mai multă cerere de specialiști în marketing online pe piața din România;
  • Nu trebuie să faci neapărat o facultate ca să poți profesa. Poți învăța singur din cursurile și materialele disponibile pe internet;
  • Îți poți alege o nișă pe care să te specializezi, cum ar fi: copywriting, social media, Google Ads și multe altele;
  • Ai mai multe posibilități, cum ar fi: poți alege să fii angajat cu normă întreagă la o companie, poți opta pentru freelancing sau poți chiar să începi afacerea ta (o agenție de marketing sau poate o companie care oferă servicii specializate);
  • În principiu, vei putea lucra de oriunde.

Există și două dezavantaje la care ar trebui să te gândești:

  • Trebuie să investești timp și bani în cursuri, mai ales la început;
  • E necesar să te adaptezi în mod constant și să fii la curent cu schimbările care se produc în domeniu.

Acum că știi care sunt avantajele și dezavantajele pe care ți le poate aduce marketingul pe internet, hai să vedem ce canale poți folosi pentru a-ți promova afacerea în România.

Principalele canale de internet marketing care funcționează în România

Social media marketing

Social media marketing se referă la promovarea pe rețelele de socializare. Am scris mai multe despre asta aici.

Aproape toate afacerile aleg să își promoveze produsele și serviciile folosind acest canal datorită mai multor motive: 

  • Ajută la realizarea și creșterea prezenței online a afacerilor;
  • Costurile sunt reduse, comparativ cu alte metode de promovare cum ar fi Google Ads sau parterneriatul cu un influencer foarte popular;
  • Facilitează comunicarea cu publicul țintă;
  • Ajută companiile în realizarea și menținerea relațiilor cu clienții;
  • Ajută la identificarea și atragerea de clienți noi;
  • Favorizează sentimentul oamenilor de loialitate față de brand;
  • Oferă informații prețioase despre utilizatori și o înțelegere mai profundă a acestora.

Cele mai populare rețele de socializare din România sunt Facebook, Instagram și, mai nou, LinkedIn, YouTube sau TikTok.

Vorbim mai în detaliu despre primele două: Facebook și Instagram.

Să le luăm pe rând.

Promovarea pe Facebook

Ce este Facebook?

Facebook este probabil cea mai utilizată rețea de socializare, precum și de promovare a afacerilor din România.

Cu un număr de 12,08 milioane de utilizatori doar în țara noastră, importanța Facebook-ului în strategiile de marketing nu poate fi ignorată.

De ce Facebook?

Majoritatea afacerilor din România folosesc deja promovarea pe Facebook, iar numărul conturilor de pe această platformă a crescut considerabil. 

Folosind Facebook:

  • Îți poți face afacerea cunoscută; 
  • Poți atrage mai mulți clienți;
  • Poți ajunge direct la publicul țintă, fără să irosești bani;
  • Îți poți promova produsele sau serviciile simplu și rapid;
  • Trimiți oamenii pe blog sau pe site;
  • Îți poți construi o comunitate cu care interacționezi zilnic, realizând un grup;
  • Deții controlul absolut asupra bugetului pe care îl aloci;
  • Obții o mulțime de date despre utilizatori;
  • Comunici în timp real cu urmăritorii afacerii tale;
  • Poți oferi suport clienților;
  • Urmărești rezultatele campaniilor în timp real și le adaptezi în funcție de nevoi.

Și apropo de asta. 

Facebook e printre cele mai bune instrumente pe care le poți folosi pentru a afla informații prețioase despre clienții tăi: ce le place, cu ce se ocupă, de unde sunt, ce fac în timpul liber, ce preferă, ce locuri vizitează sau alte detalii relevante.

Pentru a face asta, ai două metode disponibile:

  • Vizitează secțiunea „Insights” de pe pagina ta;
  • Accesează profilul persoanelor care interacționează cu pagina și vezi ce postează, ce locuri vizitează, ce interese au, ce cauze susțin și asa mai departe. 

Folosește aceste informații pentru a-ți înțelege audiența și a-i oferi produsele sau serviciile de care are nevoie.

Cum funcționează promovarea pe Facebook?

Îți poți promova afacerea pe Facebook în două moduri: organic și plătit.

Promovarea organică înseamnă să îți faci o pagină de Facebook și să postezi pe ea fără să plătești. Vezi aici cum poți să-ți crești reach-ul postărilor.

În acest fel, postarea ajunge doar la cei care au dat like paginii tale.

Din păcate însă, promovarea organică nu prea mai funcționează. 

Pe lângă faptul că e greu să faci oamenii să îți aprecieze pagina la început…

Doar 5-10% din cei care urmăresc o pagină văd postările acesteia.

Din fericire, există Facebook Ads – sau reclamele plătite.

Prin intermediul acestor reclame, poți ajunge la orice persoană care are un cont pe Facebook. 

În plus:

  • Îți poți construi o comunitate care îți urmărește pagina;
  • Poți targeta publicul în funcție de interese, obieciuri, preferințe sau date demografice specifice;
  • Îți poți seta diverse obiective;
  • Poți crea audiențe;
  • Îți poți măsura și analiza rezultatele.

Dacă vrei să înveți cum să îți promovezi afacerea pe Facebook, avem aici un ghid actualizat cu tot ce trebuie să știi despre promovarea pe Facebook, inclusiv cum îți creezi un cont și prima ta reclamă pe această platformă.

Când este bine să folosești Facebook?

Facebook este o platformă potrivită pentru aproape orice afacere, inclusiv:

  • Afacerile aflate la început;
  • Afacerile care sunt deja pe piață;
  • Afacerile B2B;
  • Afacerile B2C;

De regulă, ar trebui să folosești Facebook pentru a promova:

  • Produse sau servicii noi, de care oamenii nu au mai auzit;
  • Produse precum: haine, bijuterii, cosmetice, jucării, electronice și electrocasnice, mobilă și alte produse pentru casă, gadget-uri, cursuri, cărți etc;
  • Afaceri locale: restaurante, baruri, cluburi, hoteluri, magazine, zone de agrement;
  • Evenimente (culturale, sportive, de entertainment).

… și nu numai. 

Facebook este un canal principal de marketing folosit de foarte multe afaceri, însă nu este singurul. 

O promovare eficientă se realizează în general pe mai multe canale, simultan.

Vorbim despre asta mai jos, în cadrul articolului.

Până atunci însă… să vedem cum funcționează a doua platformă super populară din social media: Instagram.

Promovarea pe Instagram

Ce este Instagram?

Instagram este o rețea de socializare care pune accentul pe conținutul vizual. Mai exact, imagini și videoclipuri.

De ce Instagram?

În ianuarie 2020, aproape 20% din populația României folosea Instagram. 

Această platformă este considerată a doua cea mai importantă după Facebook.

Folosind Instagram:

  • Îți poți face afacerea cunoscută; 
  • Poți atrage mai mulți clienți, inclusiv clienți diferiți de cei de pe Facebook;
  • Îți poți promova produsele în fața unui public interesat de a descoperi noi servicii sau produse. Un studiu arată că 60% dintre utilizatorii platformei caută și descoperă produse noi pe Instagram;
  • Poți folosi imaginile sau videoclipurile postate de clienții tăi pentru a-ți promova afacerea;
  • Te bucuri de costuri reduse;
  • Îți promovezi afacerea pe o platformă care domină din punct de vedere al engagementului, Instagram fiind platforma pe care oamenii reacționează cel mai mult la postări și reclame.

Cum funcționează promovarea pe Instagram?

Promovarea pe Instagram necesită ceva mai multă atenție și implicare din punct de vedere vizual și creativ.

Aici contează modul în care arată profilul și feed-ul paginii tale.

Pentru promovarea pe Instragram, trebuie să ții minte 4 lucruri:

  • Postează întotdeauna conținut de calitate;
  • Folosește hashtag-uri reprezentative și populare;
  • Verifică întotdeauna rezoluția și postează doar imagini și videoclipuri de înaltă calitate;
  • Stabilește o tematică și un filtru specific pentru conținutul pe care îl vei folosi.

Ca și în cazul promovării pe Facebook, promovarea pe Instagram poate fi de tip organic sau plătit.

Promovarea organică funcționează puțin mai bine decât pe Facebook, dacă folosești hashtag-urile potrivite.

Când este bine să folosești Instagram?

Datorită conținutului și părții creative, Instagram nu se potrivește oricărei afaceri. În general, Instagram se folosește pentru afacerile B2C.

Cele mai potrivite domenii pentru promovarea pe Instagram sunt cele de:

  • Fashion;
  • Beauty;
  • Travel;
  • Auto;
  • Electronice;
  • Sport;
  • Entertainement;
  • Business development.

Citește mai multe despre cum îți poți promova afacerea pe Instagram, aici.

E-mail marketing

Ce este e-mail marketing?

E-mail marketingul este un canal de comunicare direct, prin intermediul căruia păstrăm legătura cu audiența.

De ce e-mail marketing?

Dacă metodele de mai sus te ajută să atragi clienții, e-mail marketingul te ajută să păstrezi legătura cu ei.

Folosind e-mail marketing:

  • Îți poți promova afacerea;
  • Mesajul tău ajunge la toată lumea;
  • Ai opțiunea de a personaliza oferte și de a le trimite doar unor anumite persoane;
  • Ai control asupra comunicării cu audiența;
  • Te bucuri de costuri foarte mici;
  • Poți avea o rată de deschidere mare, iar mesajul tău să fie citit de foarte mulți oameni;
  • Ai opțiunea de a automatiza procesul;
  • Îți poți crește vânzările.

Cum funcționează promovarea prin e-mail marketing?

În primul rând, va trebui să îți construiești o listă de abonați și să alegi o platformă de e-mail marketing.

Cele mai populare platforme de e-mail marketing sunt:

Lista de abonați o poți construi folosindu-te de Facebook, blog, formulare de abonare la newsletter, concursuri și cursuri sau webinarii gratuite.

Lăsăm aici un ghid complet despre e-mail marketing și cele mai bune practici din domeniu.

Când este bine să folosești e-mail marketing?

În principiu, oricând. Indiferent de tipul afacerii tale.

Comunicarea directă prin intermediul unui e-mail este una dintre cele mai puternice metode de marketing online.

Citește și „Cum facem ca oamenii să ne deschidă e-mailurile”.

Marketing prin conținut

Ce este marketingul prin conținut?

Marketingul prin conținut sau content marketingul se referă crearea și distribuirea de conținut care oferă valoare oamenilor pe internet.

Spre exemplu, articole de calitate postate pe blog, care răspund la întrebările oamenilor și rezolvă o problemă.

Marketingul prin conținut mai cuprinde:

  • Infografice;
  • Podcasturi;
  • Videoclipuri;
  • Interviuri;
  • Webinarii;
  • Ghiduri;
  • Ebookuri;
  • Imagini și altele.

De ce marketingul prin conținut?

  • Îți faci afacerea cunoscută;
  • Te bucuri de costuri foarte mici;
  • Captezi atenția publicului;
  • Atragi mai mulți clienți;
  • Te bucuri de mai multă vizibilitate și notorietate;
  • Creezi relații pe termen lung cu clienții tăi;
  • Îți mărești numărul de vânzări;
  • Te diferențiezi de competiție.

Cum funcționează promovarea prin content marketing?

Păi… destul de simplu.

Oferi oamenilor conținut de calitate, iar aceștia vor începe să ia în considerare afacerea ta și să cumpere.

Primii pași în crearea unei strategii de content marketing este să îți setezi obiectivele, să înțelegi cui te adresezi și ce nevoi au aceste persoane.

Apoi, va trebui să le oferi soluția sub forma unei postări, a unui articol de blog sau a unui alt material relevant care să fie:

  • ușor de citit;
  • fără greșeli gramaticale;
  • unic;
  • interesant;
  • util.

Când este bine să folosești marketingul prin conținut?

Pe scurt, tot timpul.

Indiferent de tipul afacerii tale și de etapa în care te afli.

Acesta îți poate aduce o mulțime de beneficii, fără costuri prea mari.

Citește mai multe despre cum să-ți crești afacerea oferind valoare oamenilor, aici.

SEO

Ce este SEO?

Search engine optimization – sau optimizarea pentru motoarele de căutare – reprezintă procesul prin care un site urcă în rezultatele motoarelor de căutare.

Aceasta este o tehnică strâns legată de marketingul prin conținut.

Folosind SEO, conținutul creat și postat pe site poate fi descoperit mult mai ușor de potențialii clienți.

De ce SEO?

  • Pentru că e complet gratuit;
  • Îți aduce trafic de calitate;
  • Îți faci afacerea cunoscută;
  • Te diferențiezi de competiție.

Spre deosebire de alte metode de a face internet marketing, SEO atrage oamenii care sunt interesați de conținutul tău.

Cum funcționează promovarea prin SEO?

În primul rând, trebuie să îți faci un site. Apoi, va trebui să:

  • Înscrii site-ul în motoarele de căutare;
  • Trimiți o hartă a site-ului către Google;
  • Te asiguri că site-ul este indexat;
  • Optimizezi paginile și conținutul;
  • Postezi în mod constant.

Vezi aici un ghid complet pentru SEO care îți explică mai pe larg ce înseamnă și cum îți poți optimiza site-ul pentru motoarele de căutare.

Când este bine să folosești SEO?

Ar trebui să investești în SEO tot timpul.

Acesta este un instrument extrem de util, ieftin și eficient care funcționează.

Google Ads

Ce este Google Ads?

Google Ads este un instrument oferit de Google prin care îți poți promova afacerea în mediul online.

Promovarea prin Google Ads se referă la reclamele care apar deasupra rezultatelor organice atunci când căutăm ceva pe Google.

De ce Google Ads?

  • Sporești vizibilitatea afacerii tale;
  • Atragi clienți noi;
  • Ai parte de rezultate rapide;
  • Poți targeta o mulțime de oameni;
  • Afli informații utile despre clienții tăi din analytics;
  • Îți poți măsura și analiza rezultatele;
  • Controlezi bugetul alocat.

În plus, toată lumea folosește Google. Inclusiv potențialii tăi clienți.

Cum funcționează promovarea prin Google Ads?

Ei bine, destul de simplu. 

  • Identifici cuvintele cheie pe care oamenii le folosesc atunci când caută afacerea ta;
  • Creezi reclame care sunt afișate atunci când cineva caută după cuvintele cheie pe care le-ai identificati;
  • Dacă cineva dă click pe reclama ta, vei plăti o anumită sumă către Google. Dacă nu, nu plătești nimic.

Sună bine, nu?

Când este bine să folosești Google Ads?

Investește în reclame pe Google atunci când:

  • Există un număr mare de căutări pentru produsele sau serviciile tale;
  • Competiția pe cuvintele cheie nu este foarte mare.

Spre exemplu, dacă există foarte multe căutări pentru adidași New Balance roz în București, iar tu deții acest produs în magazinul tău online, merită să investești în Google Ads.

Dacă ai un produs sau un serviciu nou, despre care nu există căutări și lumea nu a auzit, această metodă nu te va ajuta foarte mult.

Avem aici un ghid despre cum funcționează Google Ads și cum să atragi mai mulți clienți pentru afacerea ta.

Influencer marketing

Ce este influencer marketing?

Un influencer este o persoană cunoscută, urmărită de un număr foarte mare de oameni, care are puterea de a influența publicul.

Influencer marketing – sau marketingul cu influenceri – implică colaborarea unei companii cu unul sau mai mulți influenceri din mediul online, cu scopul de a-și promova produsele sau serviciile disponibile.

De ce influencer marketing?

Probabil te întrebi de ce ai plăti pe cineva să îți promoveze produsele.

Ei bine, un studiu arată că 40% din oamenii intervievați au cumpărat produse de pe internet după ce le-au văzut în campaniile influencerilor.

Mai mult, doar 1% din tinerii aparținând generației millenials au încredere în spoturi publicitare.

În schimb, 33% declară că au încredere în recenziile de pe bloguri și YouTube, prezentate de influenceri.

În plus:

  • Îți faci afacerea cunoscută într-un timp foarte scurt;
  • Atragi clienți interesați de produsele sau serviciile tale;
  • Obții credibilitate și încredere pentru afacerea ta;
  • Mesajul tău ajunge la mai mulți oameni;
  • Te bucuri de costuri reduse;
  • Poți avea mai multe vânzări;
  • Poți atrage și alte colaborări importante.

Cum funcționează promovarea prin influenceri?

  • Stabilești câteva obiective pe care vrei să le atingi;
  • Identifici influenceri relevanți din domeniu;
  • Iei legătura cu ei și stabiliți cum se va desfășura campania;
  • Închei colaborarea;
  • Te bucuri de rezultate.

Când este bine să folosești marketingul prin influenceri?

Preferabil atunci când ai deja o prezență online.

Marketingul prin influenceri este aproape inutil dacă nu ai un site, un blog, conturi de social media și alte materiale care pot fi folosite în campanie.

Totodată, dacă nu există influenceri relevanți pentru domeniul sau nișa în care afacerea ta activează, probabil nu ar trebui să apelezi la acest canal de internet marketing.

Citește mai multe despre ce este și cum funcționează influencer marketing, aici.

Cum începi să faci internet marketing în 5 pași simpli

Identifică-ți obiectivele de marketing online

De multe ori, oamenii încep să facă marketing online fără să știe exact ce urmăresc. 

Auzim că promovarea pe Facebook sau Instagram funcționează, așa că începem să investim în aceste platforme, fără să avem niște obiective clare. 

Iar când lucrurile nu merg și pierdem bani… nu înțelegem de ce. 

Ei bine, uite cum ar trebui să procedezi dacă vrei ca lucrurile să funcționeze:

Analizează situația în care se află afacerea ta

Aici va trebui să îți dai seama în ce stadiu se află afacerea ta. 

  • Ce nevoi au clienții tăi?
  • Ce se cere pe piața respectivă?
  • Ce există în portofoliul tău de produse sau servicii?
  • Ce ar trebui să adaugi sau la ce ar trebui să renunți?

Odată ce ai răspuns acestor întrebări, ar trebui să ai o idee despre situația în care se află afacerea ta.

Stabilește-ți obiectivele de business

Menționăm încă de la început, ca să nu existe confuzii: obiectivele de business nu sunt același lucru cu obiectivele de marketing.

Obiectivele de business sunt obiectivele afacerii tale.

Obiectivele de marketing sunt obiectivele pe care le setezi pentru a-ți promova afacerea și a atinge obiectivele de business.

Spre exemplu, un obiectiv de business ar putea fi extinderea pe o nouă piață sau realizarea unui nou produs sau serviciu.

Încearcă să fii cât mai specific atunci când îți setezi un obiectiv și ține minte: toate obiectivele trebuie să aibă legătură directă cu creșterea afacerii.

Stabilește-ți obiectivele de marketing online

Pentru a fi eficiente, obiectivele de marketing online trebuie să fie și ele specifice și realiste.

Spre exemplu, în cazul în care vrei să obții mai mult trafic, nu este suficient să îți setezi doar acest obiectiv. 

Încearcă, în schimb, această abordare: dacă acum am 3000 de vizualizări lunare pe blog, în următoarele 3 luni vreau să obțin 10.000 de vizualizări.

Acest lucru te va ajuta să îți faci o strategie de marketing online adaptată pentru afacerea ta și să măsori rezultatele mult mai bine.

Toată această abordare simplificată, realistă și eficientă se trage din growth hacking, conceptul care stă la baza creșterii celor mai populare startup-uri din lume.

Citește mai multe despre growth hacking, aici.

În plus, pentru a stabili obiective, folosim încă o abordare din growth hacking care se numeste „North Star Metric” sau „One metric that matters”.

Pe românește, este vorba de un indicator pe care îl poți îmbunătăți pentru a-ți crește afacerea.

Acest indicator poate fi:

  • Creșterea încasărilor lunare;
  • Creșterea numărului de pagini vizualizate pe site;
  • Creșterea numărului de abonați la newsletter;
  • Creșterea numărului de utilizatori activi etc.

Indicatorul poate face referire direct la vânzări sau la un factor care le influențează pe acestea.

Acum că știi cum să îți stabilești obiectivele de internet marketing…

Stabilește cine sunt clienții tăi

Următorul pas pe care ar trebui să îl faci este să îți cunoști clienții.

Înțelegerea clientului este un aspect crucial pe care mulți dintre noi îl ignorăm, fără să ne dăm seama de importanța acestuia.

Dacă nu ai stabilit până acum cine sunt clienții tăi, îți recomandăm să o faci.

Încearcă să răspunzi la următoarele întrebări:

  • Cine sunt clienții mei?
  • Ce nevoi au?
  • Unde se află atenția clienților?

Dacă ai făcut deja un profil al clienților tăi ideali și ai avut câțiva clienți care au cumpărat, ar trebui să arunci o privire în Google Analytics, Facebook Insights și grupurile sau forumurile din domeniu.

Te vor ajuta să înțelegi ce preferă oamenii, ce le lipsește, unde își petrec timpul sau ce caută.

Vei fi surprins de câte informații utile poți afla dacă faci aceste lucruri.

Ai aici un articol despre cum să descoperi cei mai profitabili clienți pentru afacerea ta și cum să definești un profil al clientului.

Analizează competiția

Acest lucru te va ajuta să:

  • Afli în ce își investesc resursele;
  • Îți dai seama cum atrag clienții;
  • Vezi de unde le vine traficul pe site;
  • Observi ce strategii de marketing online folosesc și cum comunică cu clienții;
  • Îți dai seama ce le lipsește și cum te poți diferenția.

Începe prin a căuta cuvinte cheie legate de afacerea ta.

Notează numele competitorilor tăi și începe să analizezi conținutul de pe:

  • Site (poți folosi SimilarWeb pentru a vedea detalii despre trafic);
  • Conturile de social media (ce postează, cum interacționează cu oamenii, ce reclame fac)
  • Blog (ce fel de conținut postează, la cât timp, ce subiecte abordează)
  • Google.

… sau alte canale pe care le folosesc.

Vezi ce strategii adoptă și cum te poți diferenția!

Identifică cele mai bune canale de promovare pentru afacerea ta

Canalele de promovare se împart în:

  • Organice;
  • Plătite;
  • Virale.

Am vorbit mai devreme despre canalele principale care funcționează în România.

Întrebarea e… cum le alegi pe cele mai potrivite pentru afacerea ta?

Ei bine, totul depinde de obiectivele pe care ți le-ai propus și de nevoile pe care le are afacerea ta.

Dacă ai o afacere de tip B2B, cu siguranță ți se potrivește LinkedIn, Facebook, Google sau e-mail marketingul.

Dacă ești la început și nu dispui de un buget prea mare, probabil ar trebui să încerci marketingul prin conținut, Facebook sau Instagram.

Lăsăm aici un articol aprofundat care îți explică cum găsești cel mai bun canal de promovare în 3 pași simpli.

Fă-ți un plan de internet marketing și asigură-te că poți măsura performanța campaniilor

Când vine vorba de planuri de marketing…

La Smarters folosim tot o metodă simplă, bazată pe growth hacking.

Nu suntem adepții planurilor de marketing clasice, de 60-70 de pagini, cu tot felul de date irelevante în care oricum te pierzi.

Și ghici ce? 

Am reușit să le creștem vânzările clienților noștri chiar și cu 300% în câteva luni. Vezi aici cum am făcut.

De aceea, îți recomandăm și ție să folosești acest plan de marketing pe care noi îl utilizăm la Smarters:

Internet Marketing_Model Plan Marketing
Plan Marketing_Model

(Click pe imagine pentru a vedea mai bine template-ul și pentru a-ți descărca gratuit o copie).

Adaptează modelul de mai sus pentru afacerea ta și începe să lucrezi.

După ce completezi planul cu idei, prioritizează-le în funcție de nevoile companiei tale.

Nu vom insista foarte mult pe această parte aici, deoarece am scris un articol complet despre acest subiect. Îl poți accesa aici.

Ulterior, este foarte important să te asiguri că poți măsura eforturile tale de marketing și că poți accesa statistici utile.

Pentru asta, îți recomandăm să te uiți în:

  • Google Analytics;
  • Google Search Console;
  • Hotjar;
  • Facebook Insights;
  • Instagram Insights;
  • SumoMe.

Ține minte: fără măsurare și analiză, eforturile tale vor fi în zadar.

Acum că am aflat care sunt canalele de internet marketing și care sunt primii pași pe care ar trebui să îi faci dacă vrei să îți promovezi afacerea…

Trecem la strategie.

10 strategii de internet marketing care nu te costă (aproape) nimic

1. Scrie întotdeauna texte, articole și reclame pe „limba” clientului tău

Ce înseamnă asta?

Dacă știi cum arată clienții tăi, din ce mediu provin și ce comportament au, ar trebui să îți poți da seama care este „limba” pe care aceștia o folosesc.

Fie că e vorba de un limbaj comun, din viața de zi cu zi sau de cuvinte și expresii tehice ori specifice…

Omul trebuie să înțeleagă clar mesajul tău.

Pe cât posibil, folosește cuvintele pe care le folosesc clienții tăi.

Copiază cuvinte și fraze pe care aceștia le folosesc pe social media, în mesajele pe care ți le scriu sau pe site-ul tău.

Avantaje:

  • Oamenii înțeleg ușor ceea ce vrei să le transmiți;
  • Nu te costă nimic;
  • Clienții reacționează mult mai rapid la mesajele tale și realizează acțiunea pe care ți-o dorești (dau click, cumpără, citesc mai departe);
  • Te țin minte mult mai ușor;
  • Le stârnești un sentiment de încredere;
  • Simt că rezonează mult mai bine cu afacerea ta;
  • Îți este ție mult mai ușor să scrii texte, reclame și alte materiale.

2. Fă-ți un blog

Dacă ai o afacere și vrei să îi accentuezi prezența online fără prea multe costuri, un blog poate fi soluția potrivită pentru tine.

Avantaje:

  • Oamenii descoperă mult mai ușor afacerea ta;
  • Obții mai mult trafic;
  • Site-ul tău rankează mai sus în Google;
  • Nu te costă foarte mult;
  • Atragi mai mulți clienți;
  • Ai puterea de a educa oamenii;
  • Poți deveni o autoritate în domeniu;
  • Cultivi încredere;
  • Oferi valoare cititorilor;
  • Îți construiești o listă de abonați la newsletter pe care o poți exploata ulterior.

Avem aici un articol complet, cu toate informațiile de care ai nevoie despre cum să îți faci un blog de succes în 2021. 

3. Începe un podcast sau scrie un ebook

Podcasturile și ebookurile sunt probabil cele mai noi forme de content marketing. 

Realizarea unui podcast ar putea fi o modalitate foarte bună de a-ți scoate afacerea în evidență și a te diferenția de competiție.

Avantaje:

  • Îți faci afacerea cunoscută;
  • Atragi mai mulți clienți;
  • Oferi valoare oamenilor;
  • Nu te costă aproape nimic;
  • Te diferențiezi de competiție;
  • Le poți integra pe blog;
  • Educi clienții cu privire la produsele sau serviciile tale;
  • Cultivi încredere.

Citește mai multe despre ce înseamnă un podcast și cum îți poți face unul, aici.

4. Folosește testimoniale și scoate în evidență recenziile pozitive

Oamenii cumpără atunci când au încredere într-o companie.

Avantaje:

  • Nu te costă nimic;
  • Cultivi încredere;
  • Îți faci afacerea cunoscută;
  • Atragi clienți;
  • Încurajezi oamenii să cumpere de la tine.

Cere-le persoanelor care cumpără de la tine un testimonial despre experiența pe care au avut-o cu afacerea ta.

Încurajează-i să lase recenzii. 

Scrie-le întotdeauna că părerea lor e foarte importantă pentru tine.

Iar apoi…

Indiferent că e vorba de o recenzie, un testimonial video, audio sau text, distribuie-le pe toate canalele prin care comunici cu oamenii.

5. Creează o experiență unică pentru clienții tăi: adaptează și îmbunătățește-ți site-ul 

Experiența pe care utilizatorii o au atunci când interacționează cu site-ul tău este extrem de importantă.

Mai exact, ne referim la:

  • Viteza de încărcare;
  • Design;
  • Adaptarea pentru desktop și mobil;
  • Ușurința utilizării;
  • Securizarea datelor.

Avantaje:

  • Atragi mai mulți clienți;
  • Nu riști să ai persoane care părăsesc site-ul din cauza designului sau a timpului mare de încărcare;
  • Oamenii interacționează mai mult cu site-ul, motiv pentru care coșul de cumpărături ar putea crește;
  • Ai șanse mai mari ca o persoană să cumpere de pe site;
  • Oferi o experiență profesionistă clienților;
  • Obții mai mult trafic.

Citește mai multe despre cum să oferi o experiență excepțională utilizatorilor tăi, aici.

6. Încearcă un program de recomandare!

Probabil ai auzit până acum de Revolut și de programul lor de recomandări.

Poate chiar ai participat la el, când a fost nebunia aia de la început.

Mai exact… 

Când s-au lansat pe piața din România, cei de la Revolut au creat o campanie prin care orice persoană care se înscria pe Revolut și invita un prieten… primea 50 de lei. 

Atât el, cât și prietenul recomandat. 

Astfel, cei de la Revolut au reușit să își facă afacerea cunoscută într-un timp foarte scurt și să atragă o mulțime de clienți.

Și tu poți face același lucru pentru afacerea ta!

Construiește un sistem de recomandări personalizat, folosind acest model.

Avantaje:

  • Îți faci afacerea cunoscută simplu și rapid;
  • Atragi o mulțime de clienți;
  • Investești într-o metodă prin care îți crești afacerea;
  • Nu te costă prea mult;
  • Poți măsura rezultatele.

O strategie asemănătoare au folosit și cei de la DropBox.

Poți citi aici ce s-a întâmplat și cum poți folosi growth hacking-ul pentru a-ți crește afacerea.

7. Organizează un giveaway și încearcă Facebook live

Concursurile sunt printre cele mai populare și eficiente metode de a obține trafic și engagement pe rețelele de socializare.

Avantaje:

  • Îți faci afacerea cunoscută în mediul online;
  • Obții trafic sau engagement;
  • Îți poate genera sute sau chiar mii de potențiali clienți;
  • Nu te costă foarte mult;
  • E ușor de implementat;
  • Atrage foarte mulți oameni;
  • Îți crești lista de urmăritor sau contacte;
  • Îți promovezi afacerea prin intermediul clienților pe care îi ai deja.

Un lucru foarte important aici este calitatea.

Pentru a fi eficient, trebuie să organizezi un giveaway viral.

Nu este suficient (și nici măcar în acord cu politica Facebook) să le spui oamenilor să dea like și share.

Trebuie să adopți o strategie prin care să faci oamenii să își invite prietenii, să le trimită mesaje și să distribuie masiv postările.

Spre exemplu, poți oferi participanților mai multe șanse de câștig dacă realizează diverse acțiuni: abonare la newsletter, share la story, follow pe Instagram și tot așa.

Ține minte însă – nu condiționa participarea de foarte multe cerințe.

Ideal este să le ceri oamenilor să facă maxim 2 acțiuni pentru a se putea înscrie, iar apoi să le spui că pot realiza și alte acțiuni pentru șanse în plus.

Când faci extragerea, încearcă să folosești Facebook Live. 

Acest lucru va atrage atenția urmăritorilor tăi și îi va face să intre pe pagină.

Citește aici mai multe despre cum poți folosi Facebook Live pentru a-ți promova afacerea! 

Ai și câteva exemple de companii care au reușit să vândă mai mult și să își facă afacerea cunoscută folosind această metodă.

8. Creează un newsletter pe săptămână!

Dacă ai o listă de abonați, poți crea un newsletter pe săptămână despre ultimele noutăți din compania ta!

Avantaje:

  • Nu te costă nimic;
  • E ușor de realizat;
  • Informezi clienții cu privire la cele mai noi produse sau servicii;
  • Le reamintești de afacerea ta;
  • Menții interacțiunea;
  • Oferi valoare;
  • Poți măsura rezultatele.

Creează un text informativ, prietenos și personalizat.

Include detalii despre oferte, produse și servicii, însă nu exagera.

Toată ideea este ca oamenii să nu simtă că vrei să le vinzi ceva. 

Aici, scopul este să interacționezi și să le amintești că afacerea ta e acolo.

În timp, vor ajunge să cumpere de la tine.

9. Apelează la micro-influenceri

Dacă firma ta este la început și nu ai un buget foarte mare, o campanie cu micro-influenceri ar putea fi extrem de utilă.

Așa cum am menționat și mai sus, oamenii au încredere în persoanele publice și consultă recenzii și păreri ale acestora înainte de a cumpăra.

Un micro-influencer este un influencer la început de drum, care activează la nivel local și are între 5000 și 100.000 de urmăritori.

Acesta nu are la fel de mulți urmăritori ca un influencer consacrat, însă îți poate ajuta afacerea fără prea multe costuri.

Avantaje:

  • Îți faci afacerea cunoscută în mediul online;
  • Obții trafic sau engagement;
  • Îți poate genera sute de potențiali clienți;
  • Nu te costă aproape nimic;
  • Atragi foarte mulți oameni;
  • Te bucuri de încrederea potențialilor clienți.

Poți face o campanie cu un micro-influencer pentru care îl poți răsplăti cu produse sau mostre din magazinul tău, invitații la evenimente, un weekend la munte sau alte produse și servicii gratuite.

În schimb, aceștia ar putea să îți promoveze afacerea în diverse moduri:

  • Recenzii sau unboxing;
  • Articole de blog;
  • Giveawayuri;
  • Postări sponsorizate.

Totul, fără prea multe costuri.

10. Folosește-te de retargeting

Această strategie se referă la faptul că poți arăta reclame oamenilor care au mai interacționat cu afacerea ta.

Spre exemplu, dacă o persoană a intrat pe site-ul tău și s-a uitat la produse, însă nu a cumpărat… o poți determina să cumpere folosind o campanie de retargeting.

Practic, îi reamintești că ești acolo și că ai produsele acelea în stoc.

Avantaje:

  • Le reamintești oamenilor că afacerea ta există;
  • Îți mărești considerabil șansele ca acele persoane să cumpere de la tine;
  • Te costă mult mai puțin decât o campanie pentru clienți noi;
  • Poți măsura rezultatele.

Afacerile care au implementat această strategie, au văzut imediat diferența.

Vezi aici cum poți crea o campanie de retargeting pe Facebook!

Dacă ai nevoie de mai multe idei, ai aici încă 14 strategii de marketing online prin care îți poți promova afacerea.

Bonus: 5 instrumente gratuite de internet marketing care îți vor face viața mai ușoară

1.  Facebook Business Manager

Facebook Business Mananger te ajută să îți ții conturile de business organizate și să îți gestionezi activitățile de marketing de pe platformă.

Avantaje:

  • Îl poți accesa gratuit;
  • Îți ține contul personal separat de contul de business;
  • Poți gestiona reclame și postări;
  • Ai acces la statistici despre pagini, reclame, rapoarte și mesaje;
  • E ușor de folosit;
  • Poți invita și alte persoane care lucrează cu tine.

Am scris un ghid complet despre cum funcționează Facebook Business Manager și cum îți poți crea un cont, aici.

2.  Hotjar

Hotjar este un instrument care îți permite să vezi ce fac utilizatorii la tine pe site. 

Avantaje: 

  • Este intuitiv și ușor de folosit;
  • Vezi de unde vin oamenii la tine pe site;
  • Observi dacă sunt erori;
  • Vezi ce fac utilizatorii, pe ce dau click, unde părăsesc site-ul;
  • Înveți comportamentul clienților și ce așteptări au: poate vor să dea click pe o imagine unde tu nu ai un link, poate se așteaptă să vadă mai multe informații despre un produs, poate citesc o mulțime de recenzii. Orice ar fi, ai doar de învățat.

3. Canva

Canva este un instrument excelent pentru crearea de conținut, mai ales dacă ești la început și nu ai experiență în design grafic.

Avantaje:

  • Îl poți accesa gratuit;
  • Conține o librărie cu sute de șabloane pentru postări și reclame pe Facebook, Instragram și alte platforme; 
  • Este ușor de utilizat;
  • Realizezi imagini, videoclipuri sau chiar ebook-uri… simplu și rapid;
  • Poți descărca materialele direct formatate pentru nevoile tale;
  • Te poți inspira din conținutul existent pe platformă.

4. Google Search Console

Google Search Console este un instrument gratuit oferit de Google.

Acesta te ajută să monitorizezi prezența site-ului tău și să identifici erorile care apar.

Avantaje:

  • Îți confirmă faptul că site-ul tău a fost indexat de Google și poate fi accesat;
  • Îți arată de câte ori a fost afișat site-ul pe Google, atunci când un utilizator a căutat ceva (numărul de impresii);
  • Afișează erori de indexare sau erori apărute pe paginile site-ului;
  • Primești rapoarte despre cum găsesc oamenii site-ul tău, ce cuvinte cheie sau fraze folosesc sau pe ce loc se situează site-ul în căutări;
  • Poți vedea site-urile care au postat link-uri spre site-ul afacerii tale;
  • Îți oferă informații cu privire la securitate;
  • Te ajută să îmbunătățești performanța;
  • Îți pune la dispoziție recomandări despre cele mai bune practici pe care le poți adopta;
  • Îți arată date demografice despre utilizatori.

Citește mai multe despre Google Search Console, aici.

5. Bitly

Bitly este un instrument cu ajutorul căruia poți scurta și monitoriza link-uri.

Avantaje:

  • Scurtezi adresele simplu și rapid;
  • Obții un link pe care îl folosești în campaniile tale;
  • Vezi câte persoane au dat click pe acel link;
  • Vezi de unde provin utilizatorii (Facebook, Instagram, etc.);
  • Primești informații despre țara în care se află persoanele care au dat click;
  • Vezi statistici referitoare la data și ora la care s-a accesat un link.

Citește și – Cum să-ți înțelegi vizitatorii site-ului: Cele mai utile 10 tool-uri de marketing.

Ce ar trebui să faci în continuare

Acum că ai aflat ce înseamnă internet marketing și cum îl poți pune în aplicare, sfatul nostru este să continui să citești.

Ia fiecare strategie și canal de marketing în parte și vezi cum funcționează.

Testează. Verifică rezultatele. Adaptează.

Cu cât dedici mai mult timp acestei activități, cu atât vei deveni mai bun.

De fiecare dată când vei face o campanie, vei descoperi lucruri noi.

De fiecare dată când vei avea rezultate bune, vei realiza că îți poți promova afacerea folosind metode care chiar funcționează.

De fiecare dată, vei vedea cum afacerea ta crește.

Vei realiza că îți poți promova produsele și serviciile fără costuri imense.

Vei prinde curaj și vei dobândi încredere în abilitățile tale de marketing.

Iar atunci… îți vei da seama că a meritat. 

Că ai reușit să te ocupi singur de afacerea ta și să o ridici de la zero.

… Și vei continua să crești și să citești.

Ne bucurăm că ai ajuns până aici și că ești interesat de marketing online.

Dacă ai nevoie de resurse suplimentare…

Îți recomandăm și cursul nostru gratuit de marketing online care te va ajuta să faci primii pași în marketing și îți va răspunde la următoarele întrebări:

  • Cât să investesc în promovarea afacerii?
  • Ce metodă de marketing se potrivește afacerii mele?
  • Cum mă promovez pe Facebook?
  • Cum măsor rezultatele unei campanii?

De asemenea, ai aici câteva materiale care te-ar putea ajuta mai departe:

Ce înseamnă Internet Marketing?

Internet marketing – sau marketingul online – se referă la toate acele tehnici și strategii de marketing și promovare care se realizează pe internet.

Acesta include mai multe platforme, instrumente și strategii, cum ar fi:

Motoarele de căutare (Google, Bing, etc.)
E-mailul
Rețelele de socializare (Facebook, Instagram, YouTube, etc.)
Blogurile
Siteurile web
SEO (optimizarea pentru motoarele de căutare)
Marketingul prin conținut (video, podcasturi, articole de blog, inforgrafice etc.)
Marketingul cu influenceri.

Ce este marketingul prin conținut?

Marketingul prin conținut sau content marketingul se referă crearea și distribuirea de conținut care oferă valoare oamenilor pe internet.

Spre exemplu, articole de calitate postate pe blog, care răspund la întrebările oamenilor și rezolvă o problemă.

Ce este SEO?

Search engine optimization – sau optimizarea pentru motoarele de căutare – reprezintă procesul prin care un site urcă în rezultatele motoarelor de căutare.

Aceasta este o tehnică strâns legată de marketingul prin conținut.

Folosind SEO, conținutul creat și postat pe site poate fi descoperit mult mai ușor de potențialii clienți.

Ce este Google Ads?

Google Ads este un instrument oferit de Google prin care îți poți promova afacerea în mediul online.

Promovarea prin Google Ads se referă la reclamele care apar deasupra rezultatelor organice atunci când căutăm ceva pe Google.

Ce este Influnecer Marketingul?

Un influencer este o persoană cunoscută, urmărită de un număr foarte mare de oameni, care are puterea de a influența publicul.

Influencer marketing – sau marketingul cu influenceri – implică colaborarea unei companii cu unul sau mai mulți influenceri din mediul online, cu scopul de a-și promova produsele sau serviciile disponibile.