Dacă e un lucru care ne-au învățat ultimii doi ani, este că lumea marketingului se mișcă și mai rapid decât o făcea înainte. 

2021 a venit cu multe schimbări. De la IOs 14 cu noutățile de confidențialitate și până la felul în care companiile se raportează acum la clienți: comunicare mai personală, produse create după nevoile noi ale oamenilor din timpul pandemiei, conținut video mai mult și mai autentic etc. 

La SMARTERS, suntem mereu în mijlocul acțiunii, așa că ne-am pus capul la contribuție și am vrut să-ți povestim ce credem noi că se va întâmpla anul viitor pe aproape fiecare palier al marketingului. 

Hai să-i dăm drumul!

Toma, Agency Owner 

Pare că afacerile vor găsi din ce în ce mai greu resursă umană, mai ales pentru joburi entry level și cele blue collar/mai slab plătite. Internetul, și mai ales lucrul de acasă din ultimul an și ceva, ne-a deschis tuturor ochii spre oportunitățile de a face bani și prin alte moduri decât joburi clasice. 

Nu vom mai râde de copiii care spuneau că vor să fie YouTuberi când sunt mari. Vom vrea și noi.

Cred că toată nebunia care se întâmplă va fi ca o explozie cambriană și vom vedea multă inovație pe partea aceasta de muncă și cum o definim.

Cred că acesta e un lucru bun, vom împinge aceste sarcini repetitive sau cu puțină valoare adăugate spre roboți și algoritmi, și ne vom elibera timpul nostru și al colegilor pentru sarcini mai creative și strategice.

Ramo, Specialist SEO

În 2022 crearea conținutului care răspunde la nevoile și întrebărilor oamenilor va conta foarte mult. 

De aceea, consider că toți creatorii de conținut și specialiștii SEO ar trebui să își canalizeze atenția către crearea de buyer și user journey aproape perfecte.

Aici se încadrează și structura website-ului, alegerea cu atenție a temelor de interes căutate de oameni, formarea unor topics din piese de conținut concentrate pe aria de expertiză.

Tot conținutul oferit online, indiferent de afacere, trebuie să se potrivească pentru diferitele stadii în care se vor afla vizitatorii lor.

Așa că dacă ești om de marketing, încearcă să dai oamenilor informații cât mai detaliate înainte ca aceștia să ți le ceară.

Fii concis! Fii unic și nu copia ce cred alții că ar fi bine. Construiește-ți propriile opinii și experimente care să te diferențieze de competiție. 

Încearcă să fii mereu cu un pas înainte și asigură-te că tot conținutul de pe website-ul tău răspunde tuturor întrebărilor oamenilor, iar informația poate fi ușor accesată de potențialii clienți și clienți.

Take care and go rank!

Ralu, Content & Community Manager

Anul viitor brandurile vor trebui să se concentreze și mai mult pe conținut autentic, personal, creativ. Dar cel mai important va fi să creeze conținut valoros care rezolvă problemele și nevoile oamenilor. 

Vorbim despre un conținut mult mai nișat decât în anii anteriori când puteai scrie pentru mai multe categorii de buyer persona și funcționa.

De asemenea, oamenii caută și urmăresc acum în special branduri care comunică informații relevante pentru ei. E important să simtă că aceste branduri le vorbesc direct lor.

Iar toate astea se traduc în prezență omnichannel și utilizarea tuturor formelor de conținut: scris, audio și, în special, video. A trecut vremea în care video-ul era opțional. În 2022, dacă nu vei avea conținut video, nu vei exista. 

Și cred că se merită să discutăm și despre componenta audio. Cred că ar trebui să începem să fim cu toții mai atenți la căutările vocale și să începem să creăm conținut adaptat și pentru asta.

 La nivel mondial, 20% dintre utilizatori folosesc  deja constant acest instrument, iar trendul va fi ascendent. Astfel, va trebui să începem să optimizăm conținutul pentru căutările vocale, iar asta înseamnă targetarea frazelor mai lungi, dar și a întrebărilor. 

Cătă, Copywriter

Internetul 2.0 (cel cu rețelele de socializare) a permis tuturor oamenilor cu o conexiune la net să creeze conținut. Companiile mari de media scad constant în ratinguri, pentru că în toate nișele au apărut creatori independenți de conținut – unii care pot fi mult mai atrăgători pentru nișele lor decât „generaliștii” din massmedia tradițională (televiziuni, rețele de știri, ziare cu vechime sau radio).

Oamenii pot interacționa direct cu brandurile, pe care le pot ridica sau sabota prin rețelele de socializare.

Datorită acestor factori, copywritingul și content writingul va deveni tot mai informal. Dialogul prietenos și sincer va deveni norma (deja este norma, dar multe companii nu știu cum să-și modifice eticheta încă).

În 2022 vom deveni mai sinceri și mai prietenoși decât am fost până acum și vom încerca să legăm legături și mai strânse cu clienții noștri.

La fel ca în ultimii 2-3 ani, scopul brandurilor ar fi să comunice folosind același „limbaj online” (texte, imagini, clipuri video) ca și publicul lor țintă.

Alin, Growth Designer

2022 este anul designului

În ultimii ani, numărul antreprenorilor care își lansează afacerea online, a crescut. 

Ghici ce?! Am trecut și printr-o pandemie care a accelerat și mai tare digitalizarea și migrarea spre digital, iar acum toată lumea vrea un magazin online. 

Pentru tine, ca designer, marketer sau om din jungla digitală 😂 care prestează servicii, vestea de mai sus poate fi numai de bine. Mai mulți clienții pentru servicii, mai mulți oamenii interesați și conectați în online decât niciodată.

Anul 2022 în România o să fie al designului. 

Văd în jurul meu tot mai mulți antreprenori care înțeleg importanța și impactul acestuia. Logo-uri mai bine desenate, identități vizuale mai bine creionate și branduri mai bine integrate. Faptul că domeniul grafic designului crește accelerat și că există din ce în ce mai mulți competitori, pentru tine, antreprenorule, înseamnă un singur lucru: 

Integrează designul în afacerea ta înainte să o facă competiția. Creative pentru Ads mai bune, o identitate vizuală care este adresată specific publicului tău țintă și un site care arată și funcționează corect o să genereze un ROI important pentru afacerea ta.

Simt că antreprenorii români s-au focusat mult pe marketing, neglijând puțin zona de design. Anul 2022 v-a schimba asta.

Ștefan, Growth Hacker & Media Buyer

Tendința generală de automatizare din toate domeniile digital marketing-ului se va aplica din ce în ce mai mult și în ceea ce privește Pay Per Click advertising-ul. 

La pas cu evoluția machine learning-ului se caută o uniformizare a practicilor și un acces la publicitate care să poată fi facil și utilizatorilor mai puțin experimentați.

Una dintre cele mai clare dovezi în acest sens este desființarea reclamelor extinse (Expanded text ads) din Iunie 2022, Responsive search ads devenind standardul. 

Apoi, din practică, observăm pe zi ce trece cum AI-ul începe să își facă treaba din ce în ce mai bine. Inițial, această idee a fost primită cu reticență în lumea digital advertising-ului, dar acum, ne convingem că acesta e viitorul și va trebui să învățăm să conlucrăm cu algoritmul pentru a obține rezultatele cele mai satisfăcătoare.

Marele avantaj al acestor schimbări constă în faptul că vor permite utilizatorilor să aloce mai mult timp în alte arii, cum ar fi Conversion rate optimization, focus pe îmbunătățirea copy-ului, atât în reclame cât și pe platformă, ajustarea/testarea ofertelor pentru a le găsi pe cele mai convingătoare și altele asemenea. 

Roberto, Growth Hacker & Media Buyer

În 2022 va crește piața de nano și micro influenceri (cei până în 100K urmăritori) și  vor juca un rol important în crearea încrederii prin recomandările lor.

Asta înseamnă că va trebui să combinăm tot ceea ce avem la îndemână pentru a avea o afacere de succes. Mai ales că  randamentul reclamelor de pe Facebook și Google va scădea treptat.

Facebook Ads și Google Ads nu vor mai funcționa doar ele singure, va trebui să te gândești la un funnel mai bine bine definit, în care aceste tool-uri sunt doar niște piloni.

Acest funnel trebuie să conțină si TikTok, Email Marketing, SEO (pe care multă lume îl neglijează), optimizarea site-ului pentru rata de conversie prin paginile de produs, descrierea produsului etc. 

Clientul care este interesat de produsul sau serviciul pe care îl oferi are nevoie să treacă printr-o experiență unică și cât mai convingătoare asupra ofertei, deoarece concurența este foarte mare în toate domeniile.

Concluzia e că trebuie să te diferențiezi de ceilalți dacă vrei să crești. 

Conținutul vertical video este în creștere, ceea ce înseamnă că platformele care vor domina în următorul an vor fi TikTok și Instagram (reels). 

TikTok Ads a intrat pe piața din România în 2021, așa că cei care nu au început să își extindă portofoliul de reclame, o pot face acum. Acolo găsești tot publicul tânăr, așa că e obligatoriu să fii și tu prezent dacă ai produse pentru acest target. 

Nu ar trebui să pierzi din vedere nici accentul marilor companii asupra creării și îmbunătățirii lumilor virtuale (Metaverse), pentru că acolo vom face reclame în câțiva ani pe panourile publicitare și probabil în ziare, ca pe vremuri, doar că în lumea virtuală. 

Andrei, Ecommerce & Growth Specialist

Zilele în care orice ai fi promovat prin Google sau Facebook Ads se vindea ca pâinea caldă au apus de mult.

Nu poți controla costul reclamelor, dar poți controla ce se întâmplă atunci când potențialii clienți ajung pe site-ul tău.

Așadar, magazinele online care vor să prospere (nu doar să supraviețuiască) în 2022 se vor concentra pe:

1. Creșterea ratei de conversie. Asta înseamnă mai multe comenzi din același buget de promovare.

2. Creșterea valorii medii a coșului. Adică vânzări mai mari din același număr de comenzi.

3. Creșterea valorii clienților pe termen lung prin strategii de retenție, loialitate sau recomandări. Retenție mai mare înseamnă clienți „pe viață” și o creștere sustenabilă lună de lună.

Aceste acțiuni cresc profitabilitatea, ceea ce înseamnă mai multe resurse pentru a scoate de pe piață competitorii mai putin profitabili, care nu-și permit să țină pasul cu creșterea costurilor de promovare.

De aceea, magazinele online care prioritizează optimizarea acestor trei indicatori vor fi de neoprit în 2022.

Dani, Inbound Sales

2022 va fi un an interesant din punct de vedere al vânzărilor. Diferența dintre cei ce au vânzări mari și cei cu vanzari medii va fi si mai mare, o adevărată luptă în care diferența o vor face bugetele mari. Costurile de promovare vor fi și mai mari față de 2021. Pentru cei cu resurse financiare scăzute eficiența este cea mai importantă unealtă în a contracara această diferență.

Oamenii vor deveni tot mai atenți la cheltuieli și vor avea nevoie de tot mai mult timp de gândire asupra unei decizii de cumparare. Răbdarea vânzătorilor va fi pusă la încercare mai ales că sunt tot mai multe opțiuni din care clienții pot să aleagă. 

2021 a fost un an în care prețurile au explodat din cauza pandemiei. Costurile au luat-o și ele în sus, iar mulți au dorit să mai adauge un plus pentru a recupera pierderile cauzate de 2020 (primul an al pandemiei). 

Scăderea marjei de profit ar putea fi luată tot mai mult în calcul pentru a genera un preț mai mic și pentru a facilita creșterea cantitativă a vanzarilor.

 Cred că nevoile importante vor fi pe primul loc, iar confortul personal și obiceiurile vor fi cântărite de cel puțin 2 ori înainte de a se lua decizia.

Poveștile frumos prezentate cred ca o sa piardă teren. Oamenii vor deveni tot mai pragmatici și mai atenți. Cel mai mic pret și modul real în care acel produs sau serviciu îl ajută pe client vor fi cel mai probabil factorul de decizie. 

Tudor, Branding Manager

2022 poate fi anul care marchează trecerea de la ”comunicarea de brand” la ”conversația cu brandul”. Fie că ne place sau nu, lucrurile au devenit mult mai personale.  Deși avem instrumente și procese tot mai sofisticate pentru crearea și definirea identității de brand, majoritatea brandurilor încă se rezumă la simpla difuzare a propriului narativ. Narativ care a început să se lovească tot mai serios de zidul irelevanței.

Așa că brandurile nu mai pot sta cocoțate pe un piedestal, ci trebuie să-și suflece mânecile, să coboare în mijlocul mulțimii, să asculte și să intre în conversație cu oamenii, în mod autentic și de la egal la egal.

Știm, personificarea brandului inspiră teamă în mintea multor oameni de branding, întrucât echivalează cu pierderea controlului asupra comunicării. Dar să fim sinceri. În realitate, controlul a fost pierdut de ceva timp deja, odată cu diversificarea și maturizarea social media, care permit oricărei persoane să-și facă vocea auzită.

Da, personificarea brandului este complexă, tocmai pentru că este umană. Ca și în cazul oamenilor, poate avea defecte, nesiguranțe, inconsecvențe, poate fi îmbunătățită și reevaluată constant. Ea înseamnă, la propriu, un brand care respiră și trăiește în mijlocul societății, nu deasupra ei.

Dacă ești responsabil de branding, e timpul să uiți tot ce ai învățat. Renunță la inerție, fă-ți curaj, testează cele mai nebune idei care îți vin în cap și fii cât se poate de personal cu clientul tău. . Lasă brandul să intre în conversație și nu te panica dacă uneori se mai murdărește. E firesc, e și el om.  

Cu ce trebuie să rămâi la final de articol

  1. Marketerii, antreprenorii și freelancerii vor trebui să uite de marketingul învățat la școală și să vină cu idei și abordări noi.
  2. Asigură-te că ești la curent cu toate schimbările din marketingul digital și că le implementezi în afacerea sau proiectul tău
  3. Nu uita să creezi conținut autentic pentru publicul tău țintă și că prioritatea ta 0 ar trebui să fie să oferi valoare oamenilor
  4. Video is King de câțiva ani încoace, dar 2022 va face clar diferența între branduri care creează acest tip de conținut și cele care nu. 
  5. Machine learning, AI, VR încep să facă parte din rutina noastră zilnică, iar cei care le folosesc vor fi în avantaj. 

Și dacă nu știi de unde să începi, îți dăm un sfat: abonează-te la Newsletter-ul nostru. Așa cum spuneam și mai sus, noi suntem în iureșul acțiunii și testăm zeci de idei și strategii pe an, apoi ți le livrăm ție. Primești pe mail tot ceea ce învățăm noi ca să nu mai pierzi tu timpul.

Sună bine?

Atunci urmărește-ne în continuare!

Ah! Dacă vrei să știi care sunt toate strategiile noastre de creștere și scalare, am creat acest abonament pentru tine. Uite-te și fă-ți singur/ă o părere!