Cum arată specialiștii în marketing ai viitorului? - SMARTERS Grow

Aceeași întrebare ne-am pus-o și noi la SMARTERS, mai ales că obiectivul nostru este de a ajuta 10.000 de companii să-și dubleze cifra de afaceri în următorii 10 ani.

Cum nu putem să le ajutăm direct pe fiecare, ne dorim să contribuim la formarea unei noi generații de antreprenori și specialiști în marketing. O generație de oameni profesioniști, integri și pregătiți pentru realitatea actuală. Oameni care să aibă un impact în organizațiile în care activează.

Am făcut o analiză timp de câțiva ani și am încercat să identificăm, pe de o parte, care sunt competențele și cunoștințele celor mai eficienți oameni de marketing la ora actuală (am fost influențați mult de growth hacking), dar, de asemenea, ne-am uitat și la cum vor evolua cerințele pieței, ce tehnologii și medii de comunicare noi apar etc.

Ei bine, cum arată acest „profesionist” în marketing?

Competențele pe care trebuie să le aibă acesta se bazează pe trei niveluri:

  1. Cunoștințe generale;
  2. Cunoștințe de marketing;
  3. Strategii sau canale de marketing;

Cu cât ne apropiem de nivelul trei crește și profunzimea cunoștințelor.

Dacă la primul nivel e nevoie doar de cunoștințe generale sau principiale, în rândul canalelor sau strategiilor de marketing identificăm și specializarea acestor profesioniști.

Dacă ar fi să organizăm vizual aceste competențe și niveluri, rezultă o imagine ce seamănă cu litera „T”. De unde și conceptul de „marketer în formă de T” sau „T-shaped marketer”.

Linia de sus reprezintă cunoștințele transversale și generale, iar piciorul T-ului reprezintă ariile în care acesta este specializat.

Însă, pentru a fi un specialist în marketing eficient, cineva trebuie să aibă cunoștințe minime legat de toate punctele de mai sus, iar în unul sau mai multe să exceleze.

Dacă pare greu de adunat aceste competențe, asa e pentru că așa este 🙂 Dar lumea business-ului și marketing-ului devine din ce în ce mai complexă și mai sofisticată.

Lista competențelor și abilităților pe care trebuie să le aibă un bun specialist în marketing:

Abilități și competențe de bază:

Analiză date & statistică – capabilitatea de a înțelege și interpreta grafice și rapoarte și de a observa tipare;

Psihologie – înțelegerea principiilor fundamentale de psihologie care ne ghidează comportamentul;

Economie comportamentală – aplicarea principiilor psihologice într-un context economic sau de business;

Empatie – capacitatea de a se pune „în papucii” celorlalți, de a înțelege de ce fac ceea ce fac;

Gândire critică & strategică – capacitatea de a-și critica munca sa și a celorlalți, de a observa erorile de gândire și de a privi lucrurile din alte puncte de vedere și de la mai multe niveluri de percepție;

Vânzări – înțelegerea principiilor și tehnicilor de bază din vânzări și a etapelor procesului de vânzare;

Mindset orientat spre creștere – cunoașterea principiilor de bază din growth hacking marketing și a modului de gândire a growth hacker-ilor;

Design & UX – cunoașterea principiilor de bază în design, înțelegerea principiilor de bază legate de experiența utilizatorului, şi de rolul designului în comunicare;

Cercetare – gândire analitică, cunoașterea instrumentelor online care îl pot ajuta să găsească informațiile de care are nevoie;

 

Abilități și competențe în marketing:

Copywriting – capacitatea de a scrie texte persuasive și ușor de înțeles de către clienți;

Storytelling – înțelegerea structurii de bază a unei povești, capacitatea de a transpune o poveste în/prin mesaje de marketing;

Poziționare – înțelegerea rolului poziționării în marketing și capacitatea de a contura o poziționare pentru brandul promovat;

Funnel marketing – cunoașterea conceptului de sales funnel sau pârghii de creștere, capacitatea de a-l aplica și adapta pentru produsele/serviciile promovate;

Utilizare instrumente de marketing – menținerea la curent cu cele mai utile instrumente de marketing și expertiză în cele mai importante;

Testare A/B – înțelegerea principiilor de bază din testarea de A/B, experiență în gândirea, implementarea și măsurarea experimentelor de marketing;

Wireframing & Sketching – înțelegerea conceptului de wireframing, capacitatea de a gândi având în minte designul, capacitatea de a oferi feedback specialiștilor în design din punct de vedere al marketingului;

Video – înțelege principiile de bază ale unui video de succes în diferite medii, înțelege specificitățile acestui mediu de comunicare, poate gândi scriptul/structura unui video;

Tehnic (HTML, CSS, DB query) – înțelege concepte tehnice de bază, se poate folosi de mici trucuri tehnice pentru a-și eficientiza eforturile de marketing;

 

Canale de marketing:

Optimizarea ratei de conversie – înțelege cum „arată” un website sau o aplicație mobilă care vinde, știe să identifice și să rezolve problemele unde se pierd cei mai mulți clienți în procesul de cumpărare;

Relații Publice – înțelege modul în care funcționează PR-ul în era digitală și rolul într-o strategie de marketing, știe să scrie un comunicat de presă, comunică profesionist, știe să găsească și să abordeze jurnaliști și influențatori;

SEO – înțelege modul în care funcționează motoarele de căutare și știe cum trebuie să arate și să funcționeze un website care atrage trafic organic, știe strategii de link building și de optimizare on-page;

PPC – știe care este rolul campaniilor de tip PPC, știe cum să le implementeze, să măsoare rezultatele, gândește mesajele de marketing;

Paid Ads – știe să implementeze campanii de online advertising pe principalele platforme de promovare, poate decide rolul acestora în pâlnia de vânzare, poate crea mesaje de marketing;

Viralitate – înțelege principiile de bază ale viralității, cum devine o campanie virală, încearcă să aplice aceste principii și în alte canale și strategii de marketing;

Email marketing – cunoaște instrumente de email marketing, înțelege rolul emailului în strategia mai mare de marketing, poate scrie emailuri persuasive;

Content marketing – înțelege rolul conținutului în mediul digital și offline, etapele de cumpărare prin care trece un potențial client și cum trebuie să arate conținutul pentru fiecare dintre ele, știe să promoveze conținutul;

Marketing afiliat – cunoaște principalele platforme de marketing afiliat, poate gândi planuri de recompensare eficiente dar care nu influențează profitabilitatea unei companii;

Evenimente – are competențe în organizarea, gândirea și comunicarea evenimentelor, este orientat pe experiența participanților, știe să să creeze un buget;

Business Development – poate crește afacerea prin parteneriate și colaborări strategice, poate conduce întâlniri de vânzări sau negocieri;

Community Building – știe cum să crească și să administreze o comunitate și o include pe aceasta în strategia mai mare de marketing și creșterea brandului;

Social Media – înțelege platformele de social media active în țara sa, știe principalele categorii de public țintă ale acestora, şi rolul în strategia mai mare de marketing;

 

Acestea sunt, pe scurt, competențele de care are nevoie un specialist în marketing pentru a aduce rezultate cu adevărat exponențiale în organizația lui.

Nu este ușor ca o persoană să le atingă pe fiecare, dar în momentul în care învață cum să învețe, principiile esențiale din primele două nivele i se vor arăta mult mai ușor, iar expertiza în canalele de marketing ține doar de practică.

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂

Mockup Ghid Growth Hacking Romania SMARTERS

Primul ghid de Growth Hacking Marketing din România

 

Învață să îți crești afacerea prin același concept de marketing folosit de companii precum Facebook, Linkedin sau Airbnb.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.

Cum-inscriem-un-site-in-Google-Search-Console

Aproape ai reușit.

 

Lasă-ne adresa de email și te vom redirecționa automat către ghid.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.