Cum să-ți înțelegi vizitatorii site-ului: Cele mai utile 10 tool-uri de marketing - SMARTERS Grow

Articol scris de Sorin Amzu @ Evonomix

Google Analytics. Google Analytics. Google Analytics. Toti il folosim daca avem un site sau un blog. Dar daca ne dorim sa aflam mai multe despre vizitatorii nostri?

De scurt timp, Google si-a imbogatit pachetul de instrumente gratuite. Astfel, pe langa Google Analytics si Google Tag Manager mai avem si Google Data Studio (creare de rapoarte) si Google Optimize (A/B testing).

Insa acest articol nu este doar despre Google, ci despre instrumentele mai putin cunoscute, care va ajuta sa aflati mai multe despre vizitatorii site-ului vostru.

Munca de cercetare va ajuta din mai multe perspective. In primul rand, intelegand mai bine vizitatorii veti putea sa creati continut, ad-uri si site-uri care atrag, care ofera o experienta buna si conving vizitatorii sa se reintoarca pe site de buna voie.

In al doilea rand, faceti future-proofing. Adica sunteti pregatiti pentru viitor. Daca descoperiti azi ca audienta voastra incepe sa fie mai activa pe mobil si in spatiul video, e momentul sa investiti in aceste tehnologii.

Toate instrumentele prezentate mai jos au si o versiune gratuita (daca nu sunt in intregime FREE), deci nu va costa decat timp sa implementati si sa testati.

Instrumentele de mai jos va ajuta sa aflati mai multe despre comportamentul si interesele vizitatorilor. Mai departe, ce faceti cu acele date si cum le interpretati, daca sa faceti schimbari majore sau imbunatatiri mici, tine doar de voi.

Dar vei avea o baza solida de date pe care sa-ti construiesti experimentele si sa prioritizezi ideile de marketing pe care vrei sa le testezi.

 

1. Yandex Metrica– visitor recordings, heatmaps

Daca nu sunteti la curent cu Yandex, inseamna ca nu locuiti in Rusia, Kazahstan, Ucraina sau Belarus. Motorul de cautare numarul 4 din lume ofera, la fel ca Google, o suita de aplicatii si utilitati (music, video, maps, browser, etc.).

Cea mai interesanta aplicatie in contextul marketerului digital este Yandex Metrica. Considerati-o un Google Analytics pe steroizi.

Pe langa clasicele functionalitati de contorizare a numarului de vizitatori, organizare pe surse de trafic si geografie, Metrica vine la pachet cu Heatmaps si Visitor Recordings.

Heatmaps este o reprezentare grafica a locatiilor unde misca mouse-ul vizitatorilor. Este, de obicei, insotit si de un Clickmap care va arata unde in pagina dau click vizitatorii.

Yandex Metrica - Marketing Tools

Avantajul principal oferit de Heatmaps este ca intelegeti obiceiurile de navigare ale utilizatorilor. Dau click foarte des pe filtre? Faceti-le mai vizibile. Dau click pe imagini care nu duc in pagina de produs? Faceti-le clickable. Se uita si muta mouse-ul intr-o zona care are text prea mic? Mariti textul.

Este necesar de mentionat faptul ca aceste date se aduna in timp – pe partea de Heatmaps recomand cel putin o saptamana de date inainte de interpretare. Desigur, depinde de cantitatea de trafic venita. Imi imaginez ca celor de la Emag nu le-ar trebui mai mult de o zi pentru a aduna date in aceasta directie.

Ajuta daca partea de Heatmaps are un istoric mai lung, pentru ca nicio zi nu e ca alta. Daca comparati traficul de weekend cu cel din timpul saptamanii, e posibil sa fie complet diferit.

In continuarea suitei Yandex Metrica vine a doua aplicatie complet gratuita si incredibil de utila: Visitor Recordings. Practic, veti vedea o inregistrare video a ceea ce fac o mare parte din vizitatorii vostri pe site.

Marketing Tools - Heatmap Click tracking

„Cum e posibil asa ceva?” va intrebati. Nu e vorba nici de vreo magie tehnologica si nici nu va urmareste cineva prin camera web de la laptop. Video-urile din Visitor Recordings sunt recreari ale miscarii mouse-ului in site si a interactiunilor cu acesta.

Vestea buna e ca veti avea un video per utilizator, deci puteti studia aceste date foarte meticulos. Din cauza modului in care sunt colectate datele, nu veti avea exact acelasi numar de video-uri raportat la numarul de unici pe site. Ceea ce e bine – imaginati-va daca ar trebui sa va uitati la sute sau mii de video-uri PE ZI.

Vestea proasta e ca fara o filtrare a acestor clipuri, va fi greu sa descifrati un comportament. Ca sa va ajut, va ofer cateva puncte pe care le puteti urmari, pentru a va face munca de descoperire mai usoara:

    • Exista erori in site? Dau utilizatorii click in zone care nu au vreun raspuns?
    • Este experienta de pe mobil la fel de buna si pe desktop? Si invers?
    • Exista obstacole in calea conversiei? E ceva care-i face confuzi sau sceptici pe vizitatori?
    • Folositi vreun instrument care e enervant pentru vizitatori, precum popup-uri mari sau livechat care se deschide instant?
    • Se incarca site-ul la fel de bine cum va functioneaza? E ceva ce puteti imbunatati?

Regret doar ca am descoperit Yandex Metrica doar acum cateva luni, mult timp am fost in cautarea unei solutii atat de bine integrata, simpla de folosit si gratuita. Recomand cu mare caldura 🙂

2. Hotjar– incoming, polls, heatmaps, visitor recordings

Daca Yandex Metrica vi s-a parut similar cu Google Analytics sau daca nu aveti incredere intr-o firma ruseasca, poate vreti sa testati ceva din Malta – Hotjar.

Aparut aproape de nicaieri, este „baiatul minune” din lumea marketing-ului digital. Asta pentru ca este primul pachet de instrumente online care a redus drastic pretul acestora.

Daca inainte aveati nevoie de un serviciu de heatmaps, unul de surveys, un tool de chestionare, inca unul de visitor recordings, acum aveti nevoie doar de Hotjar.

Instrumente de marketing online - Hotjar

„Magia” tehnologica este simplu de explicat: nu sunt adunate toate datele, ci se face sampling. Adica din 1.000 de vizitatori, poate 100, 500 sau 700 vor fi luati in considerare de tool.

Daca ar fi contorizati toti, ar fi un efort prea mare pentru serverele Hotjar. Si ar putea duce si la incetinirea site-ului pe care e instalat scriptul.

Inca un punct important de notat este faptul ca se lucreaza constant la imbunatatirea Hotjar. De la optimizari de cod pentru a-l face mai rapid pana la instrumente noi si simplificarea panoului de comanda – totul descris in roadmap-ul public.

Este greu de ales o combinatie de tool-uri din tot pachetul Hotjar. Cateva retete clasice includ:

Heatmaps + Incoming – aceasta combinatie va ajuta sa intelegeti pe unde se misca si unde dau click vizitatorii. Incoming este instrumentul cel mai nou, care cere feedback persoanelor care intra pe site. Este complet voluntar, iar pe langa partea de comentariu, vizitatorii pot adauga si un screenshot – daca au o intrebare sau au intalnit o problema.

Form Analysis + Visitor Recordings – Form Analysis este folosit in paginile in care aveti un formular – abonare la newsletter, trimitere formular contact, formular comanda, etc. Acest instrument va ofera posibilitatea de a diagnostica probleme precum: campuri prea lungi, campuri care nu deschid tastatura numerica pe mobil, etc. Daca activati Visitor Recordings in paginile ce contin formularele cu probleme, puteti vedea mai clar ce probleme exista, cum interactioneaza vizitatorii cu acele campuri.

Hotjar - Form Analysis and Visitor Recordings

Imi amintesc si acum o situatie pe care am descoperit-o la un site, datorita acestei combinatii:

In pagina de finalizare comanda exista campul de Tara, Judet si Oras. Problema era ca pe mobil lipsea label-ul de la Oras. Astfel incat vedeam un vizitator care selecteaza Romania, apoi Bucuresti si apoi incerca sa trimita formularul (dupa ce a completat ce credea el ca sunt toate campurile).

Eroare.

Mai incearca o data cu aceleasi date, ignorand din nou campul Oras, pentru ca pe mobil arata doar ca un camp gol. Abia din a 3-a incercare si-a dat seama ca mai exista un camp de completat si probabil e orasul. Am aratat inregistrarea unui coleg programator si am reparat-o in doar cateva minute, nemaiavand aceasta problema. Pe care nu as fi descoperit-o atat de rapid, daca nu foloseam aceasta combinatie de instrumente.

Conversion Funnels + Heatmaps.  Conversion Funnels va permite sa setati un traseu pe care credeti ca utilizatorii vostri il vor parcurge in site. Un exemplu ar fi: homepage -> pagina de listing -> pagina de produs -> pagina de cos -> pagina finala, confirmarea comenzii. Dintr-o singura privire puteti vedea unde sunt probleme pe acest traseu.

Hotjar - Conversion Funnels

Mai departe intra in actiune partea de Heatmaps pe care o puteti activa exact in acei pasi care vedeti ca au probleme. Veti observa daca cineva da click unde nu trebuie, daca un anumit buton are probleme sau daca nu este extrem de clar pentru vizitatori ce trebuie sa faca sa treaca la pasul urmator.

Pachetul gratuit este mai mult decat de ajuns pentru un site micut (1.000 – 5.000 de unici pe luna). Pachetele platite incep de la 39 de euro/luna.

3. Smartlook – visitor recordings

Am simtit nevoia sa subliniez cat de utila si revolutionara e partea de Visitor Recordings, asa ca am adaugat in aceasta lista un instrument dedicat.

E usor de trecut cu vederea faptul ca pana acum cativa ani, o asemenea tehnologie nu era disponibila. Marketerii se bazau pe intuitie, chestionare si teste platite cu persoane reale. Costurile unei astfel de operatiuni, combinate cu sutele de ore pentru adunat date, nu garantau rezultate precise.

Smartlook - visitor recordings - cum sa vezi ce fac vizitatorii pe site

E foarte posibil ca persoanele alese pentru a testa site-ului sa nu fie in publicul tinta. Sau sa nu stie sa explice ce nu le place la site. Sau sa fie intr-o dispozitie proasta in acea zi si ar da raspunsuri pe langa subiect.
Dar Visitor Recordings direct pe site-ul vostru, aplicate pe vizitatorii vostri? Asta este intr-adevar o revolutie care nu trebuie ignorata. Este o metoda calitativa de adunare de date, care nu trebuie sa lipseasca din pachetul de instrumente al vreunui marketer.

Pe langa faptul ca ofera visitor recordings pentru 20.000 de unici in mod gratuit, mai ofera si heatmaps (deocamdata in BETA) pentru acestia. Puteti adauga oricate site-uri vreti, puteti fitra printre recordings si puteti pune tag-uri inregistrarilor.

Partea de filtrare este extrem de importanta. Imaginati-va ca aveti sute de inregistrari, dar va intereseaza doar cele in care vizitatorii au ajuns in pagina de cart. Nu aveti timp sa va uitati la toate inregistrarile individual, in speranta ca utilizatorii vor ajunge unde doriti. Folositi functia de filtrare cu incredere si combinati-o cu partea de tag-uri. Puteti marca probleme sau oportunitati pe care le puteti distribui echipei de marketing sau colegilor de la programare.

Marketing tool for visitor journey

M-au indus putin in eroarea cifrele din partea de pricing. Desi se mentioneaza la contul free ca se inregistreaza maximum 20.000 de unici si avem partea de Always-on recording, partea de stocare e doar de 1.000. Astfel, daca aveti un site cu un trafic de 1.000 de unici pe zi, Smartlook s-ar putea sa opreasca Visitor Recordings dupa doar o zi. Solutia e sa folositi filtrarea si sa activati sistemul doar pe anumite pagini importante, NU pe intregul site. Puteti insa selecta si sterge din inregistrarile vechi, pentru a face loc celor noi.

4. Heap – analytics retroactiv

Heap. Heap. Heap. Daca nu-l folositi in combinatie cu Google Analytics, irositi o oportunitate foarte importanta sa descoperiti mai multe despre comportamentul vizitatorilor vostri pe site.
Tool pentru a vedea comportamentul trecut al vizitatorilor pe site

La modul general, Heap Analytics nu ofera functionalitati inovatoare sau exclusive pe care nu le-ati putea recrea in Google Analytics. Dar Heap este special dintr-o serie de motive:

  • Ofera un panou de administrare mai simplu si, in general, un UX mai usor de inteles pentru utilizatorul de rand
  • Are un panou dedicat strict evenimentelor efectuate de utilizatori pe site, filtrare per utilizator individual
  • Odata definit un eveniment (de tipul click pe butonul rosu), veti putea vedea si cati din utilizatorii din trecut au dat click pe acel buton.

Daca panoul de administrare este un lucru care nu deranjeaza multi utilizatori (si Google Analytics a facut recent un redesign la acel nivel), celelalte doua motive sunt mult mai importante si trebuie explorate individual.

Filtrare per utilizator individual

Abia de scurt timp Google Analytics a introdus o modalitate de a vedea ce fac utilizatorii vostri pe site – pagini vizitate, evenimente, etc. – la nivel individual. Fiecare utilizator primeste un ID unic si interfata simplista ofera acces la aceste date, insa nu permite aproape nicio posibilitate de filtrare. In Heap lucrurile stau diferit: daca vrem sa listam toti vizitatorii care au ajuns intr-o anumita pagina SI au dat click pe un anumit buton, putem face asta foarte simplu. Daca vrem sa organizam acesti utilizatori la nivel de zi din luna, e de ajuns sa dam cateva click-uri.

Am folosit cu succes aceasta functie sa explorez comportamentul vizitatorilor de pe un site ecommerce. Am observat ca cei care finalizau o comanda aveau nevoie sa treaca prin anumite pagini (produs, despre noi, transport, etc.).

Acest lucru nu era neaparat rau, doar ca lungea procesul de conversie. Asa ca am adunat o parte dintre cele mai importante informatii in cadrul paginii de produs. Astfel am scurtat drumul vizitatorilor catre comanda finalizata.

Analytics retroactiv

Dupa ce instalat codul Heap in site, el aduna datele din site si ne permite sa le filtram. Partea interesanta e ca eu pot defini o actiune pe 15 Ianuarie 2017 si sa vad ce utilizatori au efectuat acea actiune in luna Decembrie 2016. Google Analytics interpreteaza datele doar DUPA ce am definit o actiune/un eveniment. Astfel, daca ne dorim sa analizam ceva din trecut din aceasta perspectiva, nu putem foarte simplu in solutia oferita de Google.

Analytics retroactiv

De asemenea, Heap face acest lucru incredibil de rapid. Are o interfata speciala unde doar dam click pe un anumit buton si-l definim ca actiune importanta. Apoi ni se afiseaza instant date despre utilizatorii care au efectuat acea actiune – de la instalarea codului Heap in site pana in prezent.

Ca si comparatie, Google Analytics nu ofera deocamdata o astfel de functionalitate – setarea de actiuni/evenimente/goals se face prin inserarea de bucati de cod sau prin definirea unor pagini: daca a ajuns in pagina /succes, creeaza goal-ul succes. Nu este user-friendly si Google Tag Manager nu face decat sa complice lucrurile chiar si pentru marketerii cu experienta.

5. GetSiteControl – surveys, livechat, email subscribe

Cand vine vorba de instrumente de popup-uri free, pentru mine e un castigator clar: GetSiteControl. L-am descoperit acum aproximativ 2 ani si de atunci nu-mi amintesc sa fi folosit un alt sistem de acest tip. Pur simplu nu am mai avut nevoie, imi indeplinea toate dorintele.

Instrument de marketing pentru survey si live chat

Popup-uri propriu-zise pot fi codate si de un programator, dar acest tool face munca mult mai usoara pentru marketeri. Instalati un cod in site (direct in sursa sau prin Google Tag Manager) si apoi aveti acces la 7 tipuri de widget-uri si popup-uri:

1. Subscribe
Permite vizitatorilor site-ului sa se aboneze la newsletter. Email-urile se salveaza intr-o baza interna GetSiteControl, dar pot fi sincronizate cu sisteme de email marketing, precum MailChimp.

2. Contact
Widget simplu prin care vizitatorii va pot trimite un mesaj, fara sa fie nevoie de un formular complex intr-o alta pagina.

3. Promo
Popup-ul clasic, care poate fi personalizat cum doriti si se poate adapta la culorile site-ului in care il folositi.

4. Survey
Widget-ul chestionar este un instrument extrem de util cand aveti intrebari pentru vizitatorii vostri.

5. Follow
Acest widget atrage atentia vizitatorilor ca sunteti prezenti si in social media si vine ca o recomandare sa va urmareasca si acolo.

6. Share
Widget-ul Share e folosit in principal in cadrul articolelor de blog, pentru a ajuta vizitatorii sa distribuie continutul pe retelele sociale.

7. Chat
Introdus recent in pachetul GetSiteControl, widget-ul de Chat este o solutie foarte simpla de a integra live-chat pe orice site.
La toate widget-urile puteti face teste (culoare, text, afisare, etc.) si seta unde sa apara (sus, jos, in dreapta, la exit din site, etc.) si cand (cum intra vizitatorii pe site, dupa un anumit timp, etc.).

Live chat marketing tools

Pentru a va cunoaste vizitatorii mai bine recomand widget-urile Contact, Survey si Chat.

Contact le ofera vizitatorilor posibilitatea de a va trimite un mesaj scurt – o intrebare, o nemultumire, etc. Folositi functia Autoresponder, pentru a le trimite instant acestora un mesaj de multumire, cu precizarea ca vor primi un raspuns complet in scurt timp.

Survey e similar cu Incoming de la Hotjar, doar ca isi face aparitia si conform regulilor de afisare pe care le setati din GetSiteControl. Puteti seta intrebare cu raspuns cu bife, completare manuala, rating de stelute, etc.

Chat nu este livechat-ul pe care-l recomand pentru site-uri (vedeti mai jos descrierea pentru Tawk.to). Dar este o solutie buna de inceput pentru bloguri sau site-uri cu trafic mic. Inca se mai fac imbunatatiri la acest widget, deci folositi-l cu atentie, e posibil ca nu totul sa functioneze perfect.

Ce apreciez la pachetul GetSiteControl per total este ca lucrurile se misca foarte bine, nu se simte site-ul incetinit si nu apar conflicte cand e folosit in combinatie cu alte instrumente/plugin-uri.

6. Tawk.to – free live chat

Solutii cu adevarat gratuite de live chat nu sunt o gramada. Fie afiseaza logo-ul companiei deranjant de mare, fie nu ofera analytics sau un numar de agenti suficient pentru business-uri.

Tawk - aplicatie web pentru live chat

Tawk.to este o aplicatie de referinta in zona de comunicare directa cu vizitatorii site-ului:

    • Interfata este disponibila in 27 de limbi (inclusiv romana) si traducerea textelor de tipul „You are talking with an agent” se face cu doar un click si se poate personaliza.
    • Pentru fiecare vizitator in parte puteti vedea pe ce pagina se afla si prin ce pagini a mai trecut pana a deschis fereastra de live chat.
    • Puteti seta un trigger astfel incat chat-ul sa se deschida cu un mesaj predefinit de tipul „Aveti nevoie de ajutor? Suntem aici si va putem asista.”
    • Daca vizitatorii trebuie sa trimita un document (factura, screenshot, etc.) pot face acest lucru direct prin chat.
    • In scurt timp vor introduce platile direct in fereastra Tawk.to, conversatii video si video sharing.

Chiar si daca nu aveti o persoana dedicata pentru customer support, puteti seta trigger-ul sa se deschida daca utilizatorii stau prea mult timp pe o pagina (>30 de secunde pe o pagina simpla de produs). Ii puteti intreba daca au nevoie de asistenta sau daca au intrebari.

Daca le explicati ca vor primi un raspuns in decurs de cateva ore, nu se va crea asteptarea sa le dati un mesaj instant. Astfel, puteti verifica la final de zi ce mesaje au venit, iar pentru ca utilizatorii trebuie sa-si lase un email inainte sa porneasca chat-ul, le puteti raspunde cand aveti timp.

Folosesc cu succes Tawk.to pe 3 site-uri din zona de turism si sunt extrem de multumit de rezultate. In primul rand imi permite sa vad toate datele intr-un singur panou de administrare, cu un singur login. Din start lucrurile sunt mult mai organizate decat daca as avea si as plati 3 sisteme de live chat.

Mai departe, ma ajuta cautarea si filtrarea prin mesajele vizitatorilor. Caut termeni precum „booking”, „room” si „region”. Imi dau seama din start ca sunt persoane mult mai aproape de conversie decat cele care intreaba mult mai general despre locatii.

Triggerele pe care le-am setat au in vedere sa ajute utilizatorii daca au nelamuriri in paginile vilelor sau apartamentelor. Fara aceste triggere, sansa ca vizitatorii sa initieze un livechat este mult mai mica. Asta pentru ca noi ca oameni simtim nevoia sa raspundem unei intrebari, chiar daca spunem ca nu ne intereseaza. Dar daca intrebarea nu vine, nu avem de unde sa primim raspunsuri.

Monitorizarea vizitatorilor se face in timp real, astfel ca am putut sa observ cand vizitatori cu care vorbeam pe chat ajungeau in pagini 404 sau stateau foarte mult timp (probabil indecisi) in pagini de listare de proprietati. Desigur, doar observand de la distanta datele putem crea doar ipoteze.

Dar discutand direct cu aceste persoane am aflat ca aveau probleme in a gasi anumite vile si a face o decizie intre 3 vile similare.

Per total, am implementat Tawk.to pe mare parte din site-urile clientilor si am vazut rezultate din prima zi de implementare. Nici nu va imaginati ce diferenta face pentru vizitatori sa stie ca e cineva in spatele site-ului, care i-ar putea ajuta la nevoie.

7. SimilarWeb – cercetare concurenta

La modul general SimilarWeb este utilizat pentru spionarea/cercetarea concurentei. Va ofera informatii legate de trafic – surse, estimari, etc., dar si legate de utilizatori – ce pagini viziteaza mai des, ce interese au vizitatorii site-ului, ce alte site-uri au mai vizitat.

Sa luam eMag ca si exemplu.

Instrument de marketing pentru spionarea concurentei

Vedem date despre rangul global, din Romania si in cadrul categoriei (shopping). 18,7 milioane de vizite estimate in ultima luna, o durata medie a vizitei de aproape 7 minute, 8 pagini vizitate per sesiune si o rata de bounce de doar 28%.

Daca primul tabel ne ajuta mai mult la spionat, continuam cu urmatorul ecran – surse de trafic:

Tool de marketing pentru a spiona concurenta

Acum lucrurile devin mai interesante.

Trebuie sa privim din perspectiva unui site similar Emag. Detineti un ecommerce general si sunteti interesat sa gasiti cele mai bune surse de trafic. E clar ca trebuie sa fiti prezenti in motoarele de cautare (organic si platit), sa aveti parteneri care sa va trimita trafic (referrals) si sa va construiti un brand astfel incat vizitatorii sa vina direct pe site. Restul surselor de trafic (social, mail, display) sunt relativ insignifiante in acest context – desi ar putea fi aducatoare de conversii generoase.

Refferal traffic

La capitolul urmator aflam si care sunt acesti parteneri care trimit trafic – aproape 60% din traficul de acest tip vine din afilierea prin sistemul Profitshare. Deci ajuta sa fiti prezenti si acolo.

La nivel de site-uri unde ajung vizitatorii dupa ce ies de pe Emag, o mare parte intra pe YouTube si Facebook. Urmati de PayU, care este procesatorul de plati online. La o prima privire, nu e foarte clar de ce ajung pe cele 2 retele sociale. Putem presupune ca vizitatorii intra sa vada clipuri cu produsele din site sau dau share pe Facebook.

In orice context, inca un punct important pentru site-ul vostru ecommerce e prezenta pe retelele sociale. Nu uitati ca rezultatele Facebook si YouTube se afiseaza in rezultatele Google; veti crea astfel noi surse de trafic catre site-ul vostru.

Search Traffic

Privind proportia de trafic search – organic vs paid, vedem ca Emag nu are nevoie de prea mult ajutor din partea platita, obtinand aproape 90% trafic neplatit. Si mai mult de jumatate din trafic pe cuvinte cheie de brand (emag, emag.ro, e mag, e-mag).

Mai mult ca niciodata, Search Engine Optimization trebuie sa reprezinte o fundatie pe baza caruia sa se construiasca site-ul vostru. Trebuie sa profitati de toate instrumentele si scurtaturile posibile pentru a va afisa corect si detaliat in motoarele de cautare – snippets, AMP, optimizare viteza site, utilizare CDN, upgrade servere, folosire plugin-uri cache, scriere de descrieri detaliate pentru produse, etc.

Audience Interest

Audience Insights ne prezinta date despre categoriile de interes ale vizitatorilor – in acest caz Consumer Electronics, Shopping, Computer Hardware si Business and Industry. Nimic socant pana acum. Mai descoperim topicurile interesante pentru vizitatori – de aici reiese apetitul pentru electronice in general si mai specific zona foto-video. Merita investigata ca nisa, ceea ce explica popularitatea AVStore.ro (aproximativ 180.000 de vizite in Martie 2017).

Ultima categorie – Similar Sites – explica exact ce zice numele. Care sunt site-urile din aceeasi nisa sau similare ca rang. Evident, putem folosi aceste site-uri ca baza pentru a continua analiza.

Nu va opreste nimic sa introduceti site-ul vostru in SimilarWeb. In anumite contexte, e posibil sa descoperiti informatii la care voi nu ati avut acces.

Spre exemplu, daca nu ati activat rapoartele avansate demografice in Google Analytics, SimilarWeb s-ar putea dovedi util cu date despre vizitatorii vostri. Dar atentie – daca site-ul este nou sau are trafic mic (1.000-5.000 vizite/luna), sistemul nu are indeajuns de multe informatii incat sa va fie de vreun folos.

In acelasi timp, daca v-ati facut un profil al consumatorului ideal (buyer persona), stiti deja canalele pe care trebuie sa fiti prezenti si puteti sa le exploatati exact pe cele pe care concurentii nu sunt inca activi.

8. Moat.com / Follow.net – cercetare date si ad-uri concurenta

Moat este unul dintre instrumentele alea pe care le intelegeti din prima si va intrebati cum v-ati trait viata fara el. La fel ca SimilarWeb, il folosesc in mod primar pentru a cerceta concurenta, dar ca aici scopul e mult mai precis: cercetare ad-uri vizuale.

Moat

RECOMANDARE BONUS: Follow.net este o combinatie de SimilarWeb si Moat. Practic extrage date din mai multe servicii si va afiseaza un raport la nivel de SEO, SEM, reclame text, reclame display, date demografice, estimari de trafic si date despre marketing afiliat.

Folosind cele doua tool-uri impreuna aveti acces la o sursa extraordinara de inspiratie, pe baza careia puteti afla mai multe despre vizitatorii propriului site:

  • Prefera ad-urile text mai directe?
  • Vor sa li se spuna de reduceri ca procent sau valoare?
  • Vor ad-uri foarte specifice sau ceva mai general sa-i atraga initial pe site?
  • Prefera ad-urile statice sau cele animate?
  • Vor sa vada produsul din promotie sau e de ajuns un vizual atractiv?

Avand raspunsuri la astfel de intrebari, puteti incepe sa faceti imbunatatiri la ad-uri si la site. Pe scheletul unui buyer persona adaugati elemente din mai multe perspective. Iar daca nu aveti creat un astfel de document, aveti acum un foarte bun punct de pornire.

Instrumente de marketing online

Initial e posibil sa simtiti ca le cam stiti, va cunoasteti vizitatorii. Dar cercetand site-uri similare din Romania si la nivel international, veti incepe sa descoperiti pattern-uri. Poate o anumita nisa creeaza mai multe clipuri video (si deci prefera locatii platite ca YouTube).

Poate ad-urile text sunt mai complexe si trebuie sa va ganditi la automatizare, dar si la personalizare (sa evitati sa aveti ad-uri generice). Poate din start trebuie sa atrageti atentia cu ad-urile, deci trebuie sa gasiti metode sa generati rapid variatiuni, sa stiti cam ce ar functiona pentru publicul vostru si sa gasiti metode sa faceti lucrurile interactive si distractive.

9. UserTesting Peek – research despre comportamentul utilizatorilor, la cerere

Dave Garr este co-fondatorul UserTesting si este omul care a lucrat ca manager pentru Apple.com mai bine de un deceniu, deci vorbim de o persoana cu experienta in zona de usability si user experience.

User Testing Peak marketing tool

Am discutat mai devreme la Smartlook ca partea de Visitor Recordings este o metoda excelenta de a aduna date la nivel calitativ; aducerea de utilizatori de test intr-o locatie fizica, pentru a verifica site-ul, implica multe ore de pregatire si costuri relativ ridicate. Dar daca am putea avea o combinatie de utilizatori reali care sa va testeze site-ul si sa aveti la final o inregistrare cu experienta lor?

UserTesting este un serviciu care asta face – intermediaza testarea experientei utilizatorilor reali pe site-uri. Dar pentru a elimina din obstacolele financiare din aceasta zona, au dezvoltat un sistem secundar numit Peek. Va permite sa primiti un video realizat la comanda de o persoana reala care incearca sa va descifreze site-ul in cateva minute. Iar clipul video este insotit chiar de comentarii – veti vedea unde sunt probleme, unde sunt neclaritati, unde se incarca site-ul mai greu decat v-ati imaginat, etc.

Peek este un serviciu gratuit, dar are o serie de limitari – nu puteti alege tara vizitatorilor si nu le puteti spune ce sa testeze. Astfel, in cele mai multe cazuri veti avea utilizatori care vorbesc limba engleza si care trebuie sa urmeze cateva instructiuni simple, precum:

  • Sa spuna ce impresie le lasa site-ul, cand il vad pentru prima data.
  • Sa incerce sa faca prima actiune care li se pare naturala pe acel site.
  • Sa explice daca experienta site-ului le-a placut sau daca i-a frustrat ceva.

Pe langa partea de testare, Peek mai ofera si acces gratuit la o librarie de video-uri cu site-uri si aplicatii deja testate. Astfel, puteti „fura” din insight-urile oferite deja de utilizatori.

Cate clipuri video?

Peste 150.000 in acest moment, din categorii precum ecommerce, stiri, video, beauty, etc.

E important de mentionat faptul ca va avea loc o dezbatere intre experti care urmeaza principii testate, despre care s-au scris carti si persoane reale, utilizatorii care chiar intra pe site-uri si navigheaza prin pagini.

Este cu siguranta important sa pornim dezvoltarea unui website cu principii de usability, pe fundamente solide testate, menite sa usureze experienta navigatorului. Pe de alta parte, nu trebuie uitat utilizatorul in sine. Putem insista oricat de mult ca „toata lumea intelege ce e un burger menu pe mobil”. Daca Visitor Recordings si Heatmaps dovedesc ca vizitatorii nu-l folosesc si sunt confuzi, o imbunatatire trebuie realizata.

Recomand Peek chiar daca utilizatorii nu vor fi romani, veti descoperi aspecte la site vazute dintr-o noua perspectiva. Iar daca va ganditi sa duceti site-ul la nivel global, veti fi inarmati cu o serie de insight-uri pe care le-ati dobandit de la utilizatori reali, absolut gratuit.

Ce poate fi mai bun decat asta?

10. Facebook Audience Insights – cercetare preferinte si interese audienta

Facem un pas lateral fata de site si in continuare folosim un alt instrument pentru a ne cunoaste audienta: Facebook Insights. Daca aveti o pagina de Facebook pe care ati crescut-o (preferabil) organic, aveti mare sanse sa aflati lucruri foarte importante prin acest tool.

Facebook Audience Insights

Daca Google Analytics estimeaza si se bazeaza pe datele pe care unii dintre noi le furnizam in diferitele servicii Google (Gmail, YouTube, Google+, etc.), Facebook are acces la profile incredibil de detaliate – varste, imagini, calatorii, video-uri si interactiuni de toate tipuri (like, friend, feeling like, etc.). Astfel, analizand pagina de Facebook asociata site-ului putem afla despre fani:

  • Varsta (18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64, 65+)
  • Locatia (Oras, Judet, Tara)
  • Nivelul de educatie (Scoala Generala, Liceu, Facultate, etc.)
  • Starea civila (Singur, Intr-o Relatie, Logodit, Casatorit, etc.)
  • Domeniile generale de joburi (Management, Administrativ, Entertainment, Vanzari, IT, etc.)

Aceste aspecte demografice sunt utile, dar nu specifice Facebook. Mai departe analizam date din tab-urile Page Likes:

    • Categorii principale (E-commerce, Canale TV, Statii Radio, Comunitati, Muzicieni, etc.)
    • Pagini de Facebook potential atractive pentru audienta paginii voastre (Discovery Romania, Emag, Smiley, etc.)

Tab-ul Activity ne ofera date despre numarul de pagini la care au dat fanii like (in ultimele 30 de zile si in medie de-a lungul vietii) si despre modul in care acceseaza Facebook-ul. Aici aflam daca prefera Android sau iOS, daca folosesc doar dispozitive mobile sau sunt si pe mobil si pe desktop.

Afla date despre utilizatorii Facebook

Pentru inceput, putem face aceasta analiza sociala pe baza fanilor paginii noastre de Facebook. Dar este de ajuns sa alegem doar un oras, de exemplu, si avem gratuit la dispozitie date despre utilizatorii Facebook care locuiesc acolo.

Putem filtra pe varsta, sex, interese, evenimente speciale, limbi, educatie, comportamente, etc. Aceste date le putem salva ca si audienta pe care o putem folosi in partea de Facebook Ads.

Sau o puteti utiliza pentru a genera un raport initial pentru un potential client care vrea sa utilizeze partea platita din Facebook.

In final, reamintesc doar ca aceste instrumente asta sunt: niste instrumente. E mai important ce se intampla dupa utilizarea lor, dupa adunarea de date. Ele trebuie sa devina o fundatie pentru actiuni – imbunatatim, facem lucrurile altfel, mai punem intrebari, etc. Orice doar sa nu ramana datele la nivel de cifre peste care v-ati uitat, dar mergeti in continuare ca si pana acum.

E o oportunitate imensa si trebuie sa profitati de ea, sa va cunoasteti publicul mai bine. Pana la urma, cat va costa? Si cat de valoros e acest lucru?

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂

Mockup Ghid Growth Hacking Romania SMARTERS

Primul ghid de Growth Hacking Marketing din România

 

Învață să îți crești afacerea prin același concept de marketing folosit de companii precum Facebook, Linkedin sau Airbnb.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.

Cum-inscriem-un-site-in-Google-Search-Console

Aproape ai reușit.

 

Lasă-ne adresa de email și te vom redirecționa automat către ghid.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.