10 trenduri în marketing de care să ții cont în 2018 în România - SMARTERS Grow

Pentru a nu fi luați și noi pe nepregătite, cum sunt de obicei autoritățile când vine iarna, cred că ar trebui să ținem cont de aceste 10 tendințe în marketing care pot avea un impact major în afacerile noastre în anul 2018 și dincolo de el.

Cum am ajuns la concluzia că acestea sunt cele mai importante trenduri de care să ținem cont în marketing din România în 2018?

În primul rând, din experiența noastră ca agenție de marketing și lucrul cu clienții noștri. De asemenea, am fost atenți la ce se întâmplă în general în industria de marketing din România și la nivel global. Am presărat peste acestea principalele mișcări ale marilor jucători din industrie, schimbările tehnologice ce au avut loc și multe studii din domeniu.

Astfel că avem plăcerea să îți prezentăm cele mai importante trenduri în marketing în 2018 în România.

1. Social Media Marketing crește în importanță, dar devine mai segmentat în 2018

Social media, și în special Facebook și Instagram, nu pot fi ignorate. În 2017 Facebook a atins incredibilul număr de 2.000.000.000 de utilizatori. Dacă ar fi o țară, ar fi cu 43% mai mare decât China.

Instagram, care este deținută tot de Facebook, va atinge cu siguranță miliardul de utilizatori în 2018.

Deci, nici o afacere, și în special cele B2C, nu își pot permite să ignore mediul social.

Cu toate acestea, rezultatele vor fi tot mai greu de obținut. Dacă nu ești un brand mare și nu ai un buget de marketing de ordinul sutelor de mii sau milioanelor de euro, nu ai nici o șansă să aduci rezultate palpabile de marketing printr-o campanie largă, adresată tuturor.

Costurile promovării plătite pe rețelele sociale va crește, impactul organic va scădea. Aceasta este realitatea. Duse sunt zilele când o afacere putea începe să posteze pe Facebook și clienții să înceapă să vină.

Pentru a avea un randament pozitiv al investiției în marketing, și pentru a te folosi la maximum de potențialul acestor platforme, trebuie să ai o strategie mai nișată, mai segmentată.

Fie că vorbim de targetarea audienței, de folosirea unor noi medii de afișare a reclamelor (Messenger/Grupuri) sau de tehnologii noi, cum ar fi bots, trebuie să gândești promovarea în termeni mai specifici.

Citește și: Promovarea pe Facebook: Ghid complet pentru începători

2. Video marketing continuă să crească în 2018 (de fapt, abia începe)

Din toate datele pe care le adun, îmi este clar faptul că video-ul este doar la început. Și nu vorbesc doar de studiile care susțin creșterea consumului de conținut video. M-am lămurit de acest lucru când am văzut că nepoțelul meu de opt ani mânuiește aplicația YouTube mai bine decât mine și preferă tableta bunicii sale, nu televizorul.

Odată cu evoluțiile tehnologice, traficul de date devine o problemă tot mai mică pentru mulți utilizatori de internet. Asta deschide poarta creșterii în volum a unor noi medii de transmitere a informației, cum ar fi video-ul.

Consumăm din ce în ce mai mult conținut video, o bună parte din el pe dispozitive mobile. Cei de la Reuters prezic că video-ul va crește de 14 ori în următorii 5 ani, iar 70% din el va fi consumat de pe dispozitive mobile.

Chiar și în 2016-2017 video-ul s-a dovedit a fi una din cele mai eficiente strategii de marketing, în special pentru branding și engagement.

Acordă-ți timp pentru a rezolva problema creării de video-uri, care pare a fi principala provocare ce împiedică mai multe afaceri să folosească acest tip de conținut și concurența ta va rămâne în urmă, întrebându-se ce i-a lovit.

Poți folosi aplicații precum VivaVideo sau Videoshop să creezi video-uri direct de pe telefonul mobil!

3. Cu toții ne-am săturat de reclame – marketingul prin conținut și native advertising reprezintă soluția

Marketingul prin conținut înseamnă, practic, să oferi valoare oamenilor, iar aceștia vor ajunge, la un moment dat, să cumpere de la tine.

Fie că vorbim despre articole pe blog, video-uri sau chiar evenimente, dacă răspunzi unor întrebări pe care potențialii clienți le au, dacă le rezolvi probleme, aceștia vor ajunge să te cunoască, te vor aprecia, iar în momentul în care vor avea nevoie de un serviciu sau produs pe care îl oferi, te vor alege pe tine în dauna concurenței.

Citește și: Ce înseamnă content/inbound marketing

Relativ similar, native advertising înseamnă să creezi conținut și să introduci în acesta referințe la produsul/serviciul tău. De cele mai multe ori, asta se întâmplă pe un alt website față de al tău și oamenii nici măcar nu simt că li se vinde.

De ce cred că acest trend în marketing este important și în 2018?

Să fim sinceri: cu toții urâm reclamele. Schimbăm programul când apar cele la TV, folosim adblockeri pentru cele pe internet și nici nu le mai observăm pe cele printate. La propriu! Când suntem mai mult cu ochii în telefon decât la drum, cine să mai vadă și reclamele stradale?

Și atunci, ce poate face o afacere în ziua de astăzi pentru a atrage clienți și a-i face să cumpere? Intră în scenă marketingul prin conținut, sau inbound marketing.

Piața îi va recompensa pe cei care reușesc să se interpună organic în modul în care consumăm informații pe internet.

Citește și: 20 de metode de marketing care funcționează

4. Marketing-ul bazat pe date te ajută să înțelegi care jumătate din bugetul de marketing o irosești

Una din principalele dificultăți pe care le au atât specialiștii în marketing cât și antreprenorii, este justificarea investiției în marketing.

Vorba aceea, jumătate din banii cheltuiți pe marketing sunt irosiți, important este să-ți dai seama care jumătate.

Studii precum barometrul celor de la Hubspot ne arată că an de an măsurarea și explicarea rezultatelor campaniilor de marketing rămân două dintre principalele dificultăți ale profesioniștilor din acest domeniu.

Dar, au apărut din ce în mai multe instrumente de marketing care îți permit să măsori exact ce se întâmplă pe site-ul tău, de unde vin clienții, unde se pierd aceștia în pâlnia de vânzare etc.

Parghiile de crestere a unei afaceri

Citește și: Growth Hacking: Cum să crești vânzările oricărei afaceri

În funcție de buget acestea sunt aproape automate (Kissmetrics, Mixpanel) și chiar folosesc algoritmi complecși care să-ți arate informațiile mai valoroase, sau necesită setări manuale (cum e Google Analytics).

Instrumente de marketing online - Hotjar

De aceea, cred că a venit momentul să modernizăm modul în care se fac marketingul și antreprenoriatul.

Cei care își vor baza deciziile pe măsurare și testare, și mai puțin pe intuiție sau simple păreri, vor fi cei care vor avea rezultate exponențiale.

Dacă vrei să înțelegi mai bine marketingul bazat pe date citește și primul ghid de growth hacking marketing din România.

5. Când atenția este greu de atras, influencer marketing te poate ajuta

Acest trend nu este deloc nou, dar este mai puternic ca niciodată.

Cred că este foarte adevărat faptul că ne apropiem de o saturație a conținutului. Toată lumea crează conținut, fie că vorbim de poze sau video-uri pe Facebook, ori articole pe blog.

În fiecare lună se publică 59.3 milioane de articole în lume, și asta doar pe site-urile bazate pe WordPress!

Într-un context în care avem concurență din toate părțile, cea mai bună metodă de a scurtcircuita câștigarea atenției și încrederii clienților este prin a ne asocia cu persoane sau branduri care au reușit deja acest lucru.

În ultimii ani vloggerii și bloggeri au devenit mai cunoscuți și apreciați și în România. Cred că 2018 este anul maturizării acestor industrii sau strategii de marketing, cum vrei să le spui. Parteneriatele cu cei care au deja o comunitate în jurul lor pot rezulta în campanii foarte creative și extrem de eficiente.

Partea bună este că poți folosi această strategie indiferent de cât de mare este compania ta, doar alege influenceri pe măsură.

Cu alte cuvinte, dacă ești o afacere la început de drum și ai un buget de marketing de 150 euro pe lună, nu încerca să abordezi cei mai cunoscuți bloggeri, vloggeri sau influenceri pe Instagram. Abordează persoane cu 10/20/30.000 de urmăritori și oferă-le produse gratis în schimbul promovării.

6. Optimizarea pentru motoarele de căutare se schimbă

Au apus demult (din fericire), zilele când, dacă optimizai bine titlul și meta tag-urile site-ului tău, puteai apărea pe prima pagină Google.

Motoarele de căutare se bazează pe algoritmi din ce în ce mai complecși atunci când ordonează rezultatele căutărilor.

Pe lângă aceasta însă, însăși pagina rezultatelor se schimbă.

Dacă până acum câțiva ani găseam în primul rând reclame plătite și rezultate organice, și poate din când în când o imagine sau un video, astăzi pagina rezultatelor s-a schimbat foarte mult.

Avem rezultate locale, avem Knowledge Graph, avem răspunsuri instante, avem rezultate din Twitter.

De fapt, Rand Fishkin, un specialist SEO a reușit să descopere mai multe căutări unde NICI UN rezultat nu era un link clasic către un website.

RIch Snippets - Viitor Optimizare SEO

Să mai adăugăm la aceasta faptul că foarte multe căutări au loc direct pe YouTube sau Google Image Search și înțelegem că trebuie să ne regândim strategia SEO pentru 2018 și dincolo.

Notă: În România aceste tipuri de rezultate nu sunt la fel de populare precum în SUA, dar vor deveni și la noi, o dată ce aceste schimbări vor fi implementate la nivel global.

Citește și: Ghid SEO pentru începători – promovează-ți gratuit site-ul pe Google

7. Evenimentele te pot ajuta să ai o conexiune mai profundă cu audiența ta

Într-o perioadă în care mediul online devine din ce în ce mai aglomerat, o strategie excelentă de marketing o reprezintă întoarcerea în mediul offline.

La SMARTERS am experimentat această strategie și în 2017, pentru că am simțit potențial, și rezultatele nu au întârziat să apară. Am reușit, în doar câteva luni, să construim cea mai mare comunitate din Timișoara a oamenilor interesați de marketing.

Marketing Hackers - Exemplu de eveniment ca metoda de promovare

Evenimentele fizice au avantajul că ne permit să interacționăm cu clienții noștri la un cu totul alt nivel. Una este să ai adresa de email a unei persoane, alta este să dai mâna cu el, să îl cunoști în persoană.

Organizează evenimente care au în primul rând scopul de a educa publicul țintă, de a-l ajuta să rezolve o problemă. O experiență plăcută la un astfel de eveniment va transforma participanții în promotori ai afacerii tale.

Nu ne crede pe cuvânt, încearcă 🙂

8. Și în 2018 „less is more” – calitatea și nu cantitatea interacțiunilor contează în marketing

Cred, și sper, că în 2018 oamenii de marketing și antreprenorii își vor da seama că afișările sau numerele mari nu valorează nimic dacă nu se concretizează în rezultate palpabile.

Ce contează cu adevărat sunt rezultatele, fie că acestea pot fi măsurate direct în vânzări, sau, dacă nu, în termen de engagement, de nivelul interacțiunii pe care oamenii îl au cu brandul nostru. Nu numărul de interacțiuni contează, ci profunzimea acestora.

Avem instrumentele pentru a obține și măsura aceste lucruri, ține doar de noi la ce ne uităm.

De asemenea, după ce mai toate afacerile au început să intre în mediul online, și probabil și-au creat conturi pe toate platformele sociale, și-au dat seama că nu au rezultate dacă rămân răsfirați.

La fel ca la punctul unu, dacă vrei rezultate în marketing, mergi în mai puține direcții, dar mult mai adânc.

Cu alte cuvinte, ce trebuie să faci în 2018 este:

  • Concentrează-te pe mai puține canale de marketing și asigură-te că implementezi corect;
  • Fii atent la cât de mult interacționează oamenii cu postările tale, nu câți fani ai;
  • Măsoară indicatori care au relevanță pentru creșterea afacerii tale;

9. „Mobile first” e deja aici – doar că nu toți știm asta

Sunt foarte multe semnale care arată importanța unei strategii în primul rând pentru mobil.

Odată, au trecut deja doi ani de când facem mai multe căutări de pe dispozitive mobile decât de pe desktop. Mai nou, Google plănuiește să organizeze toate rezultatele căutărilor în funcție de indexul pentru mobil (momentan aceștia au un index pentru mobil, unul pentru desktop).

În al doilea rând, timpul petrecut pe rețele sociale este în primul rând de pe dispozitive mobile, indiferent de vârstă.

Deși partea de cumpărare încă o facem mult mai mult de pe desktop, mobilul reprezintă o strategie foarte bună pentru partea de sus a pâlniei de vânzare, pentru a intra pentru prima dată în contact cu publicul nostru țintă.

Procesul de cumparare in mediul digital

Procesul de cumparare in mediul digital

Pe Facebook, costul per click pe mobil este, în multe cazuri, de trei până la 10 ori mai mic față de cel de pe desktop (experiență proprie, nu am un studiu care să susțină asta).

De aceea, ne putem folosi de o strategie de atragere a clienților pe mobil și apoi să ne folosim de campanii de retargeting sau alte strategii pentru a-i converti.

Și nu uita, site-ul tău TREBUIE gândit în primul rând pentru vizitatorii pe mobil.

10. Trenduri în marketing dincolo de 2018

Deși cred cu tărie că aceste trenduri vor influența marketingul în următorii ani, este prea devreme pentru a spune că vor avea un impact și în marketingul din România în 2018. Totuși, aș vrea să devii conștient de ele și să te pregătești pentru acest viitor.

Aceste tehnologii/strategii includ:

Sunetul în general, și căutările cu vocea în special – Majoritatea jucătorilor mari din lumea tech: Google, Amazon, Apple, Facebook lucrează la asistenți virtuali cu care interacționăm prin voce.

Inteligența artificială – Toate tehnologiile cu care interacționăm vor deveni mai deștepte, asta e clar. Trebuie să fim și noi cei care includem inteligența artificială în strategia noastră de marketing și în dezvoltarea afacerii.

Realitatea Virtuală/Realitatea Augmentată – deși foarte diferite, le pun împreună pentru că probabil una din ele va fi marea câștigătoare și dacă ar fi să-mi pun banii, ar fi pe realitatea augmentată.

Marketingul conversațional și bots – cum ar fi dacă banalele formulare de contact de pe site-uri ar deveni mai prietenoase, mai conversaționale? Cum ar fi dacă ne-ar adresa întrebări și ne-ar direcționa către produsele/serviciile care ne interesează? Acest lucru este posibil deja, atât pe rețelele sociale cât și pe website-uri.

Acestea sunt, din punctul meu de vedere, cele mai importante trenduri în marketing în 2018 în România. Cred că tărie că cei care vor ține cont de ele vor fi cei care la finalul anului se vor putea lăuda cu cele mai bune rezultate.

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂

Mockup Ghid Growth Hacking Romania SMARTERS

Primul ghid de Growth Hacking Marketing din România

 

Învață să îți crești afacerea prin același concept de marketing folosit de companii precum Facebook, Linkedin sau Airbnb.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.

Cum-inscriem-un-site-in-Google-Search-Console

Aproape ai reușit.

 

Lasă-ne adresa de email și te vom redirecționa automat către ghid.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.