Tendințe Marketing 2019 România - 7+1 trenduri și cum să profiți de ele

Ești interesat de trendurile pentru marketingul din România în 2019? Vrei să știi ce va funcționa și care sunt tendințele la care să fii atent și de care poți profita?

Dragul meu/draga mea, nu trebuie să mai cauți!

Pentru a nu fi și noi luați pe nepregătite, cum sunt de obicei autoritățile atunci când vine iarna, mai jos găsești cele mai importante trenduri în marketing de care să ții cont în România în 2019.

Acesta este al treilea an în care facem aceste previziuni legate de marketing online și în anii anteriori am avut o rată de „potrivire” de aproximativ 80%.

Metodologie

Ce ne ajută să intuim atât de bine tendințele în marketing în România și cum am ajuns la lista de mai jos?

Este o combinație între:

  • Experiența noastră ca agenție de marketing activă de 3+ ani pe piața din România;
  • Studii despre tendințe mai mari (business, tehnologie) care au loc la nivel mondial;
  • Studii din industrie (naționale și internaționale);
  • Și puțină magie, bineînțeles.

Vreau să fie clar: aceste tendințe în marketing se bazează în primul rând pe date și statistici, nu doar pe inspirație și intuiție.

Dar destul cu vorba, să vedem ce trenduri vor defini marketingul în România în 2019!

1. Chatbots reprezintă o tendință în marketing pe care nu mai poți să o ignori

Deși destul de necunoscuți la noi, cred că anul 2019 va fi cel în care antreprenorii și specialiștii în marketing din România vor descoperi puterea acestora.

Hello from SMARTERS!

Ce este un chatbot?

Simplu spus, un chatbot este un program care simulează conversația cu o persoană reală.

E ca un fel de asistent care poate să comunice cu clienții în locul tău. Partea cea mai bună? Este disponibil 24/24, 7/7 și poate îndeplini din ce în ce mai multe responsabilități.

Aceștia se integrează cu diferite aplicații de mesagerie (eg. Facebook Messenger) sau cu funcția de Live Chat de pe site-ul tău și pot îndeplini diferite funcții printre care:

  • Să răspundă întrebărilor frecvente;
  • Să direcționeze oamenii spre produsele/serviciile care îi interesează (comerț);
  • Să programeze întâlniri;
  • Să aducă trafic pe site;

Și muuuuulte, multe altele.

Dacă vrei să vezi cum arată unul în practică, te poți juca cu al nostru. Click aici (va deschide o conversație în Facebook Messenger).

Vom crea o mulțime de materiale pe această temă în 2019 așa că asigură-te că ești abonat la newsletter-ul SMARTERS pentru a le primi.

(Dacă știi ce este un chatbot, nu pot să îți recomand destul de mult cursul nostru de Chatbot & Messenger Marketing. Îți va arăta pas cu pas cum să creezi unul (fără programare) și cum să-l folosești pentru a-ți crește vânzările.)

Bun, să continuăm.

2. SEO se schimbă și rămâne (cel puțin) la fel de important pentru marketing în România în 2019

Ce caută un canal de marketing vechi de când lumea pe o listă de tendințe? Mă rog, poate nu vechi de când lumea ci de când există Google.

Ei bine, deși Social Media a fost un trend despre care s-a vorbit destul de mult în ultimii ani, adevărul este că motoarele de căutare încă generează majoritatea covârșitoare a tuturor vizitelor pe site-uri.

Așa cum poți vedea în graficul de mai jos, numărul de vizite (persoane care ajung pe alte site-uri) pe care le generează Google este de aproape 10x mai mare decât Facebook:

Top surse trafic pentru website-uri

Facebook este un gigant și nu trebuie ignorat (despre asta mai jos), dar motoarele de căutare încă au de departe cea mai mare parte din plăcintă.

Acum că asta a fost clarificat, ce ne interesează mai mult e modul în care se schimbă SEO.

Sunt două idei principale aici:

a) SEO devine din ce în ce mai puțin tehnic

Dacă acum câțiva ani să faci SEO însemna în primul rând să faci optimizări tehnice, astăzi majoritatea CMS-urilor (Content Management System) cum este WordPress rezolvă mare parte din provocări prin simpla instalare a unui modul.

Ce devine din ce în ce mai important însă e ce fac oamenii după ce intră pe site-ul tău (cât timp stau acolo, câte pagini văd etc.). Cu alte cuvinte dacă aceștia găsesc ce îi interesează.

b) Apare un nou tip de SEO: SERP SEO

Poate spui „Wohoo, ia-o mai ușor Toma”.

Scuzele mele, dar nu e deloc complicat.

Ideea e că Google și în general mai toate platformele mari încearcă să țină oamenii pe propriul site.

În cazul SEO asta înseamnă că din ce în ce mai multe rezultate sunt afișate direct pe pagina rezultatelor (SERP, prima pagină Google) și nu mai necesită un click.

Uite, de exemplu, cum începe să arate prima pagină pentru anumite căutări:

RIch Snippets - Viitor Optimizare SEO

Există câteva cuvinte cheie unde pe prima pagină nu apare nici măcar un link clasic către un website. Va mai dura câțiva ani până când această tranziție va fi finală, și nu toate căutările vor fi afectate, dar trebuie să te pregătești pentru Rich Snippets, Local Pack, Video-uri, Stories, Imagini etc.

Dacă vrei să înțelegi aceste cuvinte, și în plus despre SEO în general, explicăm totul în ghidul SEO pentru începători pe care îți recomand să îl parcurgi.

3. Când devine din ce în ce mai greu să cumperi atenția clienților, inbound marketing te poate ajuta să o atragi

Inbound marketing? Ce naiba mai e asta?

E o tendință în marketing ce a crescut foarte mult în ultimii ani și ușor, ușor, își face simțită prezența și în România.

Metodologia Inbound Marketing

Inbound Marketing (sau marketing prin conținut) reprezintă o abordare permisivă în marketing prin care în loc să bombardezi oamenii cu reclame îi atragi cu ajutorul conținutului spre afacerea ta și apoi îi transformi în clienți.

Practic, ce facem noi cu acest articol. Oferim informații valoroase iar o parte dintre cei care îl vor citi vor căuta mai multe informații despre noi.

De unde știm că vine și în România?

Să vedem: simți că reclamele plătite devin din ce în ce mai costisitoare? Simți că devine din ce în ce mai greu să captezi atenția oamenilor? Adblockerii îți omoară campaniile de Display?

Ei bine, de asta 😛

În  plus, pe lângă metodologia prezentată la începutul articolului, care ne-a ajutat să definim aceste tendințe, mai avem și informații din industrie care ne fac să credem că românii vor deveni din ce în ce mai conștienți de acest trend și vor sări în această căruță.

Mai exact, HubSpot, un instrument de marketing, gigant din domeniu și principal promotor al abordării de inbound marketing, a început să investească mai mult în Europa de Est începând cu jumătatea anului 2018. Știm asta pentru că suntem partenerii lor în România 😛

Ah, și despre inbound marketing am scris un ghid foarte detaliat, îl poți parcurge aici.

4. Marketing bazat pe date

Am ajuns și la motivul pentru care am pus cuvântul „profit” în titlul articolului.

De ce?

Pentru că deși marketingul bazat pe date ar trebui să fie o tendință puternică în marketing în 2019 în România, probabil majoritatea companiilor o vor ignora.

Avantajul celor care nu o vor face (hint, acesta poți fi tu).

La ce mă refer mai exact?

La faptul că în ziua de astăzi colectarea datelor și statisticilor despre tot ce se întâmplă în legătură cu afacerea ta a devenit din ce în ce mai facilă și ieftină (chiar gratuită). Un instrument gen Google Analytics bine folosit îți oferă destule date pentru a construi o afacere de muuuulte zeci de milioane de euro.

Problema e că de multe ori nu colectăm corect datele și, mai ales, nu le folosim. Dar despre asta, altă dată.

Ce vreau să spun este că dincolo de aceste instrumente de măsurare, folosirea datelor ar trebui să fie la baza modului în care funcționează marketingul afacerii tale.

Ne putem uita ușor la ce s-a întâmplat în 2018 cu toate campaniile cu influenceri și vedem că mare parte dintre acestea nu au adus nici un rezultat cuantificabil pentru branduri. Oamenii de marketing vor fi din ce în ce mai trași la răspundere pentru performanța campaniilor (cât investim vs cât obținem). Un lucru foarte bun, zic eu.

Nu am loc să intru în detalii aici, dar îți recomand enoooorm să arunci o privire peste acest articol care arată cum Dropbox, un startup tech, a trecut de la a pierde bani cu fiecare client pe care îl atrăgeau la o valoare de piață de vreo 10 miliarde de dolari folosindu-se de date și măsurare.

Sau dacă vrei să descoperi direct magia din spatele succesului lor, citește ghidul de growth hacking marketing.

Primul ghid de Growth Hacking Marketing din România

5. Tendința social media 2019 în România este să devină mai segmentată

Spuneam mai sus că revin legat de Facebook și social media în general.

Deși această platformă este încă foarte puternică și probabil va mai fi mult timp de acum încolo, devine din ce în ce mai costisitoare și mai dificil să obții un profit din campaniile desfășurate aici.

Motivul principal îl reprezintă faptul că este mai aglomerată, că din ce în ce mai multe afaceri se promovează aici.

Numar firme care se promoveaza pe Facebook

Merită investiția în social media? Mai ales dacă ai un produs pentru care trebuie creată cerere, cel mai probabil da.

Doar că trebuie să muncești mai mult și mai deștept.

Mai exact, dacă vrei rezultate, va trebui să planifici mai bine și să ai campanii mai țintite. De mult au apus vremurile când pur și simplu dădeai un boost și veneau traficul pe site și vânzările.

Ce trebuie să faci este să gândești campanii mult mai specifice, pentru audiențe mai specifice cu obiective mai… ai ghicit, specifice.

De exemplu, o campanie pentru oamenii care au un interes specific, o alta pentru cei care ți-au vizitat site-ul, o alta pentru cei care au vizitat o anumită pagină pe site etc.

Dacă nu ești familiar cu promovarea pe Facebook am scris aici (un ghid, ai ghicit) și un articol care cuprinde câteva lecții importante învățate de noi, aici.

O altă tendință social media 2019 în România cred că o reprezintă folosirea Instagram.

Uitându-mă la rezultatele campaniilor din 2018, deși 1000 de afișări a unei reclame costă în general mai mult pe Instagram decât pe Facebook, costul per rezultat (lead, engagement, vânzare) este mai mic pe Instagram. Pentru clienții noștri în cazul cărora se potrivește această platformă, am recomandat creșterea investiției în Instagram în 2019.

Și video-urile sunt importante pentru social media România 2019, dar lor le-am dedicat un punct separat:

6. Investește în video dacă vrei să profiți de o tendință majoră în 2019

Din toate datele pe care le adun, îmi este clar faptul că video-ul este doar la început.

Și nu spun asta doar datorită studiilor care dovedesc creșterea consumului de conținut video. M-am lămurit de acest lucru când am văzut că nepoțelul meu de opt ani mânuiește aplicația YouTube mai bine decât mine și preferă tableta bunicii sale în locul televizorului.

Ce trebuie să știm?

La nivel strategic:

Consumăm din ce în ce mai mult conținut video, o bună parte din el pe dispozitive mobile. Cei de la Reuters prezic că video-ul va crește de 14 ori în următorii 5 ani, iar 70% va fi consumat de pe dispozitive mobile.

Chiar și în 2016-2018 video-ul s-a dovedit a fi una dintre cele mai eficiente strategii de marketing, în special pentru branding și engagement.

La nivel tactic:

Probabil principala provocare care stă între antreprenori sau specialiști în marketing și folosirea de acest trend o reprezintă dificultatea creării conținutului video.

Sau, cel puțin, percepția de dificultate.

Din câteva experimente pe care le-am făcut în 2018 am văzut că pentru majoritatea afacerilor, un smartphone de ultimă generație este de ajuns pentru a începe să faci video marketing.

Mai ales că video-uri de tip Stories sau Live vor domina, alături de cele scurte (15 secunde – 1 minut).

Poți folosi aplicații precum VivaVideo sau Videoshop să creezi video-uri direct de pe telefonul mobil sau aplicații precum wave.video pentru a le crea în cloud unde poți porni de la sute de template-uri pregătite pentru tine.

Acordă-ți timp pentru a rezolva problema creării de video-uri, care pare a fi principala provocare ce împiedică mai multe afaceri să folosească acest tip de conținut și concurența ta va rămâne în urmă, întrebându-se ce i-a lovit.

7. Mergi în adâncime, nu lățime

Cred, și sper, că în 2019 oamenii de marketing și antreprenorii își vor da seama că afișările sau numerele mari nu valorează nimic dacă nu se concretizează în rezultate palpabile.

Ce contează cu adevărat sunt rezultatele, fie că acestea pot fi măsurate direct în vânzări, sau, dacă nu, măcar în funcție de profunzimea interacțiunilor, nu doar numărul acestora.

Pe limba română, la câți oameni au ajuns reclamele, sau câți fani ai pe Facebook nu valorează nimic. Câte vânzări generează campaniile sau câți oameni interacționează cu tine, asta e altă treabă și spre asta ar trebui să țintești.

Avem instrumentele pentru a obține și măsura aceste lucruri, ține doar de noi la ce ne uităm.

De asemenea, după ce mai toate afacerile au început să intre în mediul online, și probabil și-au creat conturi pe toate platformele sociale, și-au dat seama că nu au rezultate dacă rămân răsfirați.

Dacă vrei rezultate în marketing în 2019, mergi în mai puține direcții, dar mult mai adânc.

Cu alte cuvinte, în 2019:

  • Concentrează-te pe mai puține canale de marketing și asigură-te că implementezi corect;
  • Fii atent la cât de mult interacționează oamenii cu postările tale, nu câți fani ai;
  • Măsoară indicatori care au relevanță pentru creșterea afacerii tale;

Bonus: Experiența oamenilor în interacțiunile cu afacerea ta devine din ce în ce mai importantă

Îmi pare rău, nu m-am putut abține doar la șapte tendințe în marketing pentru 2019 😛

Am citit un studiu recent care dovedea: cu cât o industrie este mai veche, cu atât experiența utilizatorului este mai importantă.

Studiul încerca să înțeleagă de ce site-uri care permit schimburi de monede virtuale (exchange) pot genera profituri de 200 de milioane de dolari per trimestru când uneori e foarte greu și să-ți creezi un cont pe ele.

Principalul motiv îl reprezenta faptul că aceasta este o industrie nouă, cu puțini competitori. Cu alte cuvinte, oamenii nu aveau unde altundeva să se ducă.

Dar în momentul în care apar mai mulți competitori, oamenii vor putea alege și vor merge acolo unde le este cel mai ușor și au o experiență mai plăcută.

Deci ce îți recomand este să ai enorm de multă grijă la toate interacțiunile pe care le are o persoană cu afacerea ta (nu doar online).

Roagă o persoană care nu a mai cumpărat de la tine să o facă. S-a descurcat ușor? A înțeles de ce să cumpere de la tine și nu de la altcineva?

Experiența utilizatorului sau UX este un subiect despre care va trebui să citești mai mult în următorii ani.

Tendințe care nu au intrat în acest top dar sunt importante:

Optimizarea pentru mobil – cred că deja e non-negociabilă și s-a vorbit destul despre ea în trecut.

Sunetul – pe lângă podcasturi, care încep să își facă apariția în România, faptul că Instagram a introdus mesageria audio cred că e încă un semn pentru faptul că sunetul este deja aici.

Ce să faci mai departe:

Dacă ți-a plăcut acest articol, am aprecia enorm dacă îl distribui și în rândul prietenilor.

Dacă vrei să înveți marketing care funcționează, poți începe cu un curs gratuit (de 6 ore).

Dacă vrei să faci schimb de idei cu alți specialiști în marketing și antreprenori, intră în comunitatea noastră pe Facebook.

Alte articole care te-ar putea interesa:

Cele mai bune 20 metode de marketing pe care să le încerci anul acesta.

Strategii de Marketing Online: Cele mai bune 14 metode prin care să-ți promovezi afacerea

Marketing Online: Ghid complet pentru începători

Cum să faci publicitate online

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂

Mockup Ghid Growth Hacking Romania SMARTERS

Primul ghid de Growth Hacking Marketing din România

 

Învață să îți crești afacerea prin același concept de marketing folosit de companii precum Facebook, Linkedin sau Airbnb.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.

Cum-inscriem-un-site-in-Google-Search-Console

Aproape ai reușit.

 

Lasă-ne adresa de email și te vom redirecționa automat către ghid.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.