Responsabilitate Socială

Unii spun că „să faci bine” e bun pentru business. Noi credem că să faci bine trebuie să fie parte din business.

În 2015, când am pus bazele SMARTERS, am făcut o listă cu lucrurile în care credem. Unele dintre ele au fost făcute publice, prin intermediul valorilor noastre scrise și pe site, altele au rămas cunoscute doar intern, dar ne-au ghidat acțiunile.

Unul din aceste lucruri pe care nu le-am comunicat până acum în exterior e viziunea noastră asupra implicării în societate, a responsabilității sociale să spunem.

Deși abia începeam (eram de fapt singur în companie în acel moment), mi-am propus ca SMARTERS să nu fie genul de companie care să aștepte până când ajunge „mare” pentru a da înapoi.

Probabil și datorită background-ului meu în sectorul non-profit, făcând voluntariat timp de 5 ani în timpul facultății, mi-am promis ca de la început să dăm înapoi, sau, și mai bine, să dăm mai departe.

De asemenea, am înțeles că a da bani e soluția ușoară, soluția leneșă. Sunt alte lucruri mai importante pe care le poți oferi, cum ar fi timpul tău.

Așa s-a născut, inspirată și de cei de la Salesforce, Promisiunea 1% – Să donăm anual 1% din timpul, resursele și produsul nostru pentru cei care au nevoie.

Cred că, atunci când ești bun la ceva, poți ajuta mult mai mult dacă le oferi celorlalți din expertiza ta, din timpul tău. Banii poate ajută câteodată, dar nu sunt singurul mod de a aduce un impact pozitiv.

Am decis chiar de la început că SMARTERS va fi în primul rând o companie bună, un loc unde să-ți facă plăcere să muncești. Abia apoi o agenție de marketing sau ce alte servicii vom mai decide să oferim.

Făcând atât de mult voluntariat, și astăzi lucrând cu companii care au înțeles că „să faci bine e bine pentru business” am văzut și fațeta mai puțin frumoasă a responsabilității sociale, am văzut companii care „fac bine” dar doar de ochii lumii, doar pentru a-și spăla greșelile în ochii celorlalți. La SMARTERS vrem să măsurăm impactul acțiunilor noastre nu prin numărul de persoane care aud de ele, ci prin cât de mult îi ajută pe cei cărora le sunt destinate. Nu vrem să fim încă o formă fără fond.

Scriu aceste rânduri pentru că am vrut să rămână scrise undeva, să ne putem uita ulterior peste ele și să ne tragem la răspundere dacă nu le-am respectat. Le-am scris pentru a ni le asuma în fața celorlalți care să ne tragă la răspundere dacă ne îndepărtăm de ele.

Și le-am scris pentru ca acestea să reprezinte primul pas, sămânța unei strategii mai coerente de implicare socială a SMARTERS.

Cauza noastră este clară: să facem România un loc unde să-ți facă plăcere să trăiești și să lucrezi, un loc unde românii plecați în afară să aibă un motiv bun să se întoarcă, un loc unde tinerii plecați la studii în afară să simtă că dacă se întorc pot aduce o contribuție, și un loc unde cei care încă sunt aici să nu se mai gândească la a-și căuta viața pe afară.

Cum vom face acest lucru, încă nu știm nici noi în totalitate, dar credem că cel mai bun mod este prin a fi noi înșiși un exemplu pentru lucrurile menționate mai sus.

Deja am început să ne ținem Promisiunea 1% de mai sus.

Anul trecut am refăcut site-ul unei asociații din Timișoara, am oferit invitații gratuite la cursurile de marketing pe care le-am organizat, am ținut training-uri, prezentări și am oferit consultanță gratuită organizațiilor non-profit. Am planificat și un curs de marketing destinat exclusiv ONG-urilor, prin care să-i ajutăm să-și comunice mai bine mesajul și să se folosească la maximum de posibilitățile social media și ale mediului digital.

Plănuim să continuăm cu astfel de inițiative, să le consolidăm și să le mărim impactul. Vrem să ne implicăm mai mult în dezvoltarea tinerilor, atât în aspecte ce țin de marketing dar și în general, pentru dezvoltarea lor personală și profesională.

Vrem să reușim mai mult să transformăm „a face bine” în parte din activitatea noastră de zi cu zi, fie că asta înseamnă să ne alegem clienții în funcție de impactul pe care îl au în societate, fie că alegem să nu printăm o hârtie, sau că ne oferim timpul celor care au nevoie de prezența noastră.

Acestea sunt lucrurile pe care ni le asumăm acum, când se apropie aniversarea noastră și pentru care vrem să ne ținem responsabili asumându-ni-le în fața tuturor.

Toma Grozăvescu,

Mai 2017