Copywriting: ce înseamnă și cum să îl pui în practică prin cele 6 trepte spre succes

Copywriting ce înseamnă și cum să îl pui în practică prin cele 6 trepte spre succes

Trăim într-o lume în care suntem bombardați cu peste 4000 de reclame în fiecare zi.

Vedem atât de multe încât creierele noastre au învățat să le ignore pur și simplu! 

Atunci cum putem să ne facem mesajul auzit și relevant, fără a părea spammy sau disperați, dar totodată fiind convingători și persuasivi?

Poate pare că e complicat. 

Însă, în realitate, trebuie să stăpânești o singură competență pentru a îndeplini toate aceste obiective:

Copywriting.

Ce este copywriting?

Pe scurt, este abilitatea de a crea mesaje care vând.

Scopul copywriting-ului de calitate este de a face potențialii tăi clienți să își imagineze viața pe care o vor avea după ce au cumpărat produsul tău. 

Am folosit cuvântul „mesaje” pentru că de cele mai multe ori când auzim copywriting ne gândim doar la texte. Dar acesta include și mesaje vizuale sau audiovizuale. La urma urmei, o imagine face uneori cât 1000 de cuvinte, nu?

Copywriting Gap

Astfel de mesaje întâlnim oriunde, de la reclamele pe care le vedem pe stradă, la cele de la tv, la pagini de produs, landing page-uri, etc. 

Un mod simplu de a înțelege conceptul: copywritingul este podul dintre clienții căruia te adresezi și produsul tău. 

Ca să evităm orice fel de confuzie, să stabilim și ce NU este copywritingul: 

*Copywritingul nu se ocupă cu drepturile de autor, acela este copyright 🙂

Acum poate te gândești așa: 

Dar eu nu sunt o persoană creativă, nu știu eu să scriu texte interesante și catchy care să mă ajute să-mi vând produsul”. 

Dacă te regăsești în propoziția de mai sus am niște vești foarte bune pentru tine: 

  1. Nu trebuie să fii o persoană creativă ca să poți scrie copywriting de calitate, trebuie doar să știi foarte bine cui te adresezi și ce vrei să transmiți.
  2. Copywriting-ul, ca multe alte domenii creative se poate învăța și exersa.
  3. Nu trebuie deloc să încerci să fii catchy sau interesant. Dimpotrivă.

De ce e copywritingul atât de important?

Copywritingul este primul lucru pe care trebuie să îl învețe fiecare nou coleg la SMARTERS?

De ce atâta importanță?

De ce ar trebui să lași și tu tot ce faci și să înveți copywriting chiar acum?

Compară mesajele astea două, de exemplu:

Cea mai bună pizza din oraș.

La Iuli’s Pizza alegem atent ingredientele: mozzarella cremoasă din Italia ce se întinde chiar și 30 de cm când muști din felie, roșii cherry culese cu grijă din grădina personală a furnizorului nostru, prosciutto moale și fin de ți se topește în gură. 

Cheamă-ți prietenii și bucurați-vă împreună de ceea ce peste 5000 de concetățeni spun că este cea mai bună pizza din oraș.

Care ți-a făcut mai multă poftă? Ai mânca o pizza acum? Eu unul da 🙂 

„Bine, și ce treabă are asta cu mine? Eu nu fac pizza.”

Nu trebuie să faci pizza ca să te bucuri de avantajele copywriting-ului. Este poate cea mai eficientă metodă de a converti oamenii care nu sunt interesați sau nu știu despre afacerea ta în clienți noi și de a convinge clienții vechi să devină fani înfocați ai business-ului tău. 

Hai să luăm un exemplu: să spunem că investești 1000 de euro într-o campanie de marketing și ajungi la 100.000 de oameni. 

Copy-ul nu a fost prea convingător așa că dintre toți cei care ți-au văzut reclamele, doar 1% au dat și click și au fost redirecționați pe site-ul tău (asta înseamnă 1000 de oameni).

Textele pe site au fost așa și așa, așa că dintre aceștia, 1% îți și cumpără produsul. Așadar la final ai reușit să atragi doar 10 clienți pentru suma de 1000 de euro.

E bine, e rău? Depinde.

Copywriting Old Conversions

În schimb, dacă schimbi puțin mesajul și reușești să stârnești curiozitatea și interesul mai bine, să spunem că reușești o rată de click de 2%.

Deja ne-am dublat rezultatele, fără să investim mai mult în marketing.

Dacă mai îmbunătățim ceva și pe site iar acum 2 persoane din 100 și cumpără, în loc de doar 1, la final vom avea 40 de clienți, de 4x mai mulți decât în primul caz.

Copywriting New Conversions

Nu rău pentru doar câteva minute de muncă, nu?

După cum vezi, schimbând un singur element din strategia ta de marketing poți avea creșteri considerabile, fără prea mult efort și fără nicio investiție în plus.

Dacă vrei și tu să înveți cum să faci asta, articolul ăsta va fi cel mai bun prieten al tău.

Să-i dăm drumul deci!

Ce e Fluid Copywriting și de ce dă rezultate mai bune decât alte metode de copywriting

La SMARTERS folosim conceptul de Fluid Copywriting. E o metodă cu pași simpli, ușor de urmărit, dar care nu e rigidă. 

Aspectul important al acestei metode este faptul că nu plecăm de la o singură structură sau șablon care uneori merge, uneori nu și în ambele cazuri nu știm de ce. 

Avem o serie de întrebări care ne ajută să alegem corect CE și CUM să spunem în mesajele noastre de marketing.

În modul acesta nu riscăm să cădem în clișee, să plictisim cititorii sau să fim irelevanți. 

De exemplu, pe câte site-uri ai intrat care spuneau ceva de genul: „Suntem o echipă tânără și dinamică. Valorile noastre sunt încrederea și seriozitatea și suntem orientați spre calitate.”?

Și totuși, cu ce vă ocupați?!

După cum vei vedea, nici măcar nu punem pixul pe hârtie (mai realist: mâna pe tastatură) până aproape de finalul procesului de copywriting. 

Dacă am porni de la o structura sau un șablon pentru descrierea unui produs, landing page, e-mail, etc. am risca să nu folosim mesajul corect, pentru audiența corectă, în momentul corect. 

De aceea folosim acest proces, care ne ajută să păstrăm mesajul relevant și clar pentru cititorii noștri.

De aici și numele de Fluid Copywriting, pentru că te ajută să adaptezi mesajul, să se potrivească cu obiectivul propus și, cel mai important, să aducă rezultate.

Copywriting Trepte

Noi am împărțit acest proces în 6 trepte: 

  • Treapta 1: Joburile pentru care angajează clienții produsul tău
  • Treapta 2: Conștientizarea
  • Treapta 3: Sofisticarea
  • Treapta 4: Persuasiunea
  • Treapta 5: Tehnici de scriere și editare
  • Treapta 6: Structuri, șabloane

În restul ghidului vom lua fiecare treaptă în parte și o vom explica astfel încât tu, la finalul acestui ghid, vei avea niște repere clare despre cum să abordezi copywritingul. 

Treapta 1 în copywriting: Joburile pentru care angajează clienții produsul/serviciul tău

Poate îți spui: „joburi”, ai înnebunit Iulian?

Nope, nu mă refer la faptul că oamenii pun anunțuri de angajare pe site-uri de recrutare.

Dar în mintea noastră se întâmplă același lucru:

Cu toții cumpărăm (a se citi angajăm) produse pentru a ne satisface anumite dorințe sau pentru a ne rezolva anumite probleme.

Așadar, unul din aspectele cele mai importante ale copywritingului este să știi care este nevoia sau dorința pe care produsul tău o îndeplinește. 

Oamenii nu cumpără burghie de 5 cm, ei cumpără de fapt găuri în pereți de 5 cm.

Misiunea ta este să identifici în primul rând care este motivul fundamental pentru care cumpără omul produsul/serviciul tău. Abia apoi ne vom concentra pe cum comunicăm asta 

Vezi de ce nu pornim de la „cum fac mesajul catchy”? Degeaba e interesant, dacă nu e mesajul potrivit.

Avem 3 mari tipuri de joburi pentru care ne pot angaja clienții produsul/serviciul nostru:

Joburi Practice

Cea mai evidentă categorie de joburi pe care produsul tău le îndeplinește. Ce funcționalitate/beneficiu practic cumpără clientul? 

În cazul unei ferestre, de exemplu, oamenii nu cumpără sticla din care este făcută, cumpără căldura și lumina din interiorul casei lor.

În cazul unui laptop cumpără posibilitatea de a scrie un ghid despre copywriting de oriunde s-ar afla.

În cazul produsului/serviciului tău ce cumpără?

Joburi Emoționale

Aceste joburi au legătură cu starea emoțională pe care îndeplinirea unei dorințe anume le-o aduce clienților tăi. 

Nu cumpărăm pizza doar pentru a ne umple stomacul, o cumpărăm pentru a simți plăcere. Doar gândește-te, avem mii de alte metode mai ieftine/eficiente pentru a ne satisface nevoia de a mânca. Majoritatea dintre ele, însă, nu sunt nici pe departe la fel de plăcute ca felia aia de pizza perfectă cu blatul crunchy și mult cașcaval care ți se topește în gură… bine, bine, mă opresc.

De asemenea, gândește-te de ce oferim flori? Poate pentru a ne face partenera fericită, pentru a arăta că ne pasă sau pentru a ne cere iertare cuiva. Acestea pot fi doar câteva dintre motive, dar tu trebuie să știi care sunt cele mai importante pe care produsul tău le îndeplinește.

Acesta e jobul pe care îl îndeplinește produsul tău.

Apropo, cel mai bun răspuns pe care l-am primit la SMARTERS la întrebarea „De ce oferă bărbații flori” a fost „să te pui bine cu soacra” 🙂

Să revenim:

Joburi Sociale 

În cazul acesta este vorba de statutul perceput de ceilalți, după ce clientul tău ți-a achiziționat produsul. 

Nu degeaba există vorba aia despre mașinile mari 😀

Nu degeaba dăm un preț dublu pentru un laptop sau telefon care are un anumit logo pe el.

Acum că știm motivele reale pentru care cumpără cineva produsul/serviciul nostru, trebuie să ne dăm seama care este cel mai bun mod de a vorbi despre asta. Aici ne ajută următorii 2 pași:

Treapta 2 în copywriting: Stadiul de Conștientizare al clienților

Al doilea pas în procesul de copywriting este să aflăm cât de multe știe clientul (cât de conștient este) de problema/dorința lui și de faptul că produsul nostru îl poate ajuta să și-o îndeplinească/rezolve.

Ca să continuăm exemplul cu burghiul: de ce ar vrea cineva să îl cumpere, dacă nu are nimic de pus pe perete? Altcumva trebuie să te adresezi unui potențial client care știe totul despre produsul tău față de o persoană care se întreabă doar de ce arată peretele așa gol.

Fiecare dintre noi se poate afla în unul din 5 stadii, ca pe o scală, față de un anumit produs sau serviciu. 

Cu siguranță sunt anumite produse/servicii despre care știi totul și pe care ți le dorești (cum ar fi un curs de marketing de la SMARTERS) și altele despre care nici nu ai auzit și nu știi cum te ajută.

Copywriting Stadii Constientizare

Cu cât clientul e mai în stânga, cu atât trebuie să dăm mai puține detalii despre noi sau despre produs. Majoritatea produselor de larg consum se situează aici.

Cu cât clientul e mai spre dreapta, copywritingul devine mai important și trebuie să trecem clienții prin mai multe etape (dar competiția e mai mică aici). Aici avem produse noi, despre care oamenii nu știu, nu le înțeleg, sau nu le asociază cu anumite joburi pe care le au.

StadiuClientCe trebuie să faci
1Știe totul despre tine și produs, îl vreaFă-i o ofertă bună, reamintește-i beneficiile.
2Știe de produs, dar nu-l vrea încăIntensifică dorința de a avea produsul/serviciul
3Vrea ce oferă produsul, dar nu știe de elMesajele de marketing pornesc de la dorință, apoi fac tranziția spre produs
4Este conștient doar de provocare, nu are o dorințăPornește de la provocare, intensifică dorința, apoi fă tranziția spre produs
5Nu este conștient de nevoie sau o reprimăFă-l să se identifice ca persoană, apoi fă tranziția spre agitarea problemei, intensificarea dorinței etc.

Câteva exemple de moduri în care poți atrage atenția clienților pentru fiecare stadiu.

Stadiul 1Curs de Copywriting – 30% reducere

Stadiul 2Noul „Fluid Copywriting” de la SMARTERS te ajută să creezi mesaje care vând, chiar dacă nu știi de unde să începi

Stadiul 3Cum să-ți crești vânzările fără să investești mai mult în marketing

Stadiul 4Ce poți face dacă ai trafic pe site dar nu ai vânzări

Stadiul 5Pentru marketerii și antreprenorii care vor creștere accelerată

Sunt mai multe tehnici și lucruri pe care le poți face pentru fiecare stadiu. Nu avem timp să vorbim despre ele aici, dar urmează să creăm un HackBook care intră foarte în detaliu în aceste aspecte. Dacă ești interesat, înscrie-te aici, ca să fii ținut la curent despre acest HackBook și restul materialelor noastre. 

Treapta 3 în copywriting: Sofisticarea pieței

Dacă în prima treaptă ne-am ocupat de „De ce cumpără oamenii” și în a doua „Cât de conștienți sunt de provocarea lor și de faptul că noi o satisfacem”, în această treaptă întrebarea principală este:

„Cu câte produse similare au mai avut de-a face prospecții tăi?” 

Ce promisiuni au mai auzit sau le-au fost făcute?

De ce e asta important? Pentru că dacă suntem cea de-a doua afacere care spune un anumit lucru sau scoate în față un anumit beneficiu, clienților nu le va păsa, au auzit-o deja.

De asemenea, sunt cazuri în care competiția ne va copia, asta iarăși va reduce din puterea mesajului nostru.

Dar dacă identificăm corect stadiul de sofisticare al pieței, asta ne va permite să venim cu strategii și arme noi și să ne diferențiem de competiție.

Ce trebuie să faci aici mai exact?

Trebuie să determini cât de expuși au fost potențialii tăi clienți la produse ce rezolvă aceleași nevoi sau dorințe ca produsul tău, pe care le-ar fi putut angaja pentru aceleași joburi.

Poți găsi cu ușurință răspunsurile acestor întrebări cu câteva ore de cercetare uitându-te la ce mesaje folosește competiția. 

La fel ca în cazul conștientizării, există 5 stadii de sofisticare:

Copywriting Stadii Sofisticare

Cu cât suntem mai înspre stânga, competiția e mai mică, produsul sau soluția pe care o promovăm a fost comunicată mai puțin. Aici intră produse sau servicii noi.

Cu cât ne apropiem de dreapta, vorbim de piețe mature, cu produse și soluții promovate de mult timp, oamenii le-au auzit aproape pe toate.

StadiuPiațăCe trebuie să faci
1Ești primul pe piațăFă o promisiune în titlu, dramatizează nevoia în restul textului
2Sunteți 2-3 competitoriFă o promisiune mai mare decât competitorii
3Clienții le-au auzit pe toate, promisiunile deja sunt exagerate, nimeni nu le mai credeIntrodu un mecanism nou
4Competiția a introdus și ea un nou mecanism sau l-a copiat pe al tăuMută accentul pe CUM funcționează mecanismul tău și fă promisiuni mai mari legat de eficiența acestuia
5Cum am tot exagerat eficiența mecanismelor și am mărit promisiunile, iarăși nimeni nu ne mai credePornește de la identificare (similar cu stadiul 5 de la conștientizare)

Cred că niște exemple iarăși te ajută să înțelegi mai bine. Să luăm un serviciu cunoscut, gen telefonia mobilă. 

Aici practic voi defini doar mesajul principal al campaniei, mai trebuie să ținem cont și de celelalte trepte ale procesului de copywriting dacă vrem să avem vânzări:

Stadiu 1: Fii mai aproape de cei dragi, chiar dacă ești la 1000km distanță

Stadiul 2: Vorbește nelimitat cu cei dragi de oriunde

Stadiul 3: Primul abonament la telefonie cu internet inclus

Stadiul 4: Orice nelimitat cu noul abonament SMARTERS X

Stadiul 5: Pentru cei care vor libertate de exprimare

După cum vezi, această treaptă ne ajută să ne diferențiem de competiție. Mai multe detalii despre cum o aplici, în curând în HackBook-ul despre Conștientizare și Sofisticare.

Să continuăm, mai avem puțin de lucru 🙂

Treapta 4 în copywriting: Procesul de persuasiune

Putem spune că până acum am lucrat la „scheletul” textului nostru. 

Am definit mesajul/propunerea pe care o facem și modul în care o exprimăm. Identificând stadiile de conștientizare și de sofisticare, dar și joburile pe care produsul tău le îndeplinește, am reușit să stabilim direcția principală a mesajului nostru. 

De acum ne putem concentra și pe modul în care conturăm mai clar acea imagine a vieții clientului de după ce a cumpărat produsul tău. 

Am identificat peste 30 de metode de persuasiune pe care le poți folosi în copywriting. Le-am documentat pe toate în cursul „Secretele Copywriting-ului”

Hai să menționăm rapid 2 dintre ele:

  • Cele 6 principii fundamentale ale persuasiunii 
  • Sistemul AIDA+

Să începem cu cele 6 principii fundamentale ale persuasiunii.

De ce trebuie să cunoști aceste principii?

Pentru că ele te vor ajuta să formezi o relație cu prospecții tăi, oferindu-le motive pentru care să spună „Da” când le ceri să treacă la acțiune.

Acestea sunt de fapt motivele pentru care facem majoritatea lucrurilor pe care le facem.

1. Reciprocitate

Cu toții am auzit vorba „ce ție nu-ți place, altuia nu-i face” când eram mici. 

Dar acest principiu al reciprocității funcționează mai bine viceversa, și anume: oferă ceva, dacă vrei să primești ceva în schimb. 

Gândește-te de câte ori ai zâmbit înapoi unei persoane care ți-a zâmbit prima dată. Sau după ce cineva îți făcea cinste cu o cafea, cât de îndatorat te simțeai să îi întorci favoarea.

Gândește-te cum îți poți ajuta potențialii clienți, pentru a le câștiga încrederea. 

De exemplu, noi la SMARTERS oferim mult conținut gratuit (cum e acesta). 

Dacă îl citești și încerci una din tacticile pe care noi ți le prezentăm aici și vezi că funcționează, ești mult mai predispus după aceea să și cumperi ceva de la noi. 

Cum ar fi HackBook-ul despre care spuneam mai sus 😛

În el avem vreo 8 moduri pentru cum poți aplica acest principiu în copywriting (dacă nu vrei să stai să mai cauți tu pe internet).

2. Raritate

Oamenii își doresc lucrurile rare sau în cantitate limitată.

Aurul este atât de scump pentru că nu există foarte mult pe planetă.

Mașinile în ediție limitată se vând ca pâinea caldă pentru că dacă nu acționezi rapid nu mai poți pune mâna pe ea.

Deci dacă oferi produse fizice asigură-te că menționezi stocul, câte persoane se mai uită la acel produs etc.

Dar mai sunt și alte metode de utilizare a acestui principiu (din nou, mai multe detalii în curs): fă oferte limitate în timp sau ca nr de beneficiari (doar până vineri, doar primii 30).

Un site pe care merită să-l studiezi este booking.com – se pricep de minune la a folosi acest principiu.

3. Autoritate

Avem mai multă încredere în experți. Dacă cineva care este recunoscut că se pricepe la un  domeniu vine și spune că ceva e bun, tindem să-l credem (oricum părerea lui contează mai mult decât a celor care vând produsul).

Partea și mai bună e că nu trebuie neapărat să fie experți în domeniu (nici Simona Halep nu e expertă în apă, dar vinde la greu).

De asemenea, dacă ai anumite acreditări, recunoașteri sau premii asigură-te că le folosești în copywriting.

4. Consecvență

O știi pe-aia a lui Newton: „Un corp în repaus rămâne în repaus şi un corp în mişcare liniară rămâne în mişcare liniară cu o viteză constantă, până când şi doar dacă o forţă externă este aplicată asupra sa.” 

Clar nu? 😛

Dacă ar fi să traducem în psihologia umană:

Dacă am făcut primul pas, este mult mai ușor să-l facem și pe al 2-lea, și pe-al treilea și tot așa într-o anumită direcție. 

Ce înseamnă asta în practică? Nu cere din prima o investiție mult prea mare prospecților tăi și fă să fie cât mai ușor să facă acel prim pas.

De exemplu, nu le cere să cumpere un întreg curs de copywriting, ci un mic HackBook care e și la un preț nesimțit de mic.

Sau dacă se consideră oameni de treabă (tu te consideri?) cere-le ca măcar să recomande un articol gratuit prietenilor (am aprecia mult).

5. Apreciere

Să fim sinceri, suntem mult mai deschiși și mai generoși cu oamenii de care ne place, și tindem să le spunem „da” cu mai multă ușurință. 

Deci ce trebuie să facem este să facem audiența să ne placă.

Cum putem face asta?

Nu trebuie neapărat să spui glume. Ajută și acestea dar printre altele:

  • Arată-le că aveți puncte în comun (definește povestea afacerii)
  • Arată partea umană din spatele afacerii
  • Fă fapte bune pentru cei care au nevoie
  • Complimentează-i

Apropo, îmi place de tine, ești un om determinat, care investește în propria educație. 

6. Dovadă socială

Ce-ai făcut ultima oară când a trebuit să faci o achiziție importantă? Să spunem, de exemplu, un telefon. 

Sunt convins că înainte de a merge în magazin și a spune „el este alesul!” ai navigat internetul în lung și în lat, căutând păreri despre principalele opțiuni. 

Asta pentru că, în special când nu suntem siguri de ceva, preferăm să urmăm ce face majoritatea lumii. 

Acest principiu îl poți folosi cu ajutorul testimonialelor din partea clienților tăi, recenzii la produsele tale sau arătând câte persoane au folosit un produs anume.

Acestea sunt cele mai importante principii de persuasiune (și deci acțiune). Sunt responsabile pentru marea majoritate a deciziilor pe care le facem în fiecare zi.

De acum încolo asigură-te că aplici minim 2-3 dintre ele în fiecare mesaj pe care îl adresezi potențialilor tăi clienți.

AIDA+ te va ajuta să organizezi mesajul într-o formă care face omul să dea click la final și să cumpere

Poate că acum știi cum să obții încrederea potențialilor tăi clienți, dar în ce ordine ar trebui să aplici principiile de mai sus?

Majoritatea ne blocăm în momentul în care trebuie să organizăm toate ideile, să le punem într-o ordine pe foaie.

Aici ne vine AIDA+ în ajutor.

Ce e AIDA? Este o structură clasică de persuasiune care spune că dacă formulezi un mesaj în această ordine, ai șanse mai mari ca la final omul să spună „Da”.

Acronimul AIDA vine de la:

  • Atenție
  • Interes
  • Dorință
  • Acțiune

Acest acronim ar trebui să îți ofere un drum emoțional și informațional pe care să-l ducă pe potențialul tău client, în momentul în care îți citește copy-ul.

Noi la SMARTERS folosim o variantă proprie, modernizată, care ne ajută să facem mesaje mai puternice astăzi.

Atenție + Tensiune/Interes + Dorință + Credibilitate + Acțiune

În primul rând, captează atenția cu un titlu puternic, scurt și intrigant, sau cu un element vizual eficient. 

Apoi stârnește-i interesul arătându-i ce are de câștigat sau creează tensiune agitând problema (dacă nu e încă conștient de ea).

Intensifică dorința construind o imagine specifică în mintea lui cu modul în care poate arăta viața lui de zi cu zi dacă achiziționează produsul/serviciul tău.

Folosește-te de testimoniale și dovezi ale autorității pentru a crea credibilitate și pentru a spulbera obiecțiile prospecților tăi.

În final oferă-i o chemare la acțiune și nu uita de principiul rarității.

Vezi cum, urcând fiecare treaptă, lucrurile se leagă?

Hai să mergem și la următoarea, la fel de importantă:

Treapta 5 în copywriting: Tehnici de scriere și editare

Acum știm ce să zicem, știm cum să fim persuasivi, dar cum facem oamenii să ne citească? Să fie interesați și curioși de ce vrem să le comunicăm? 

Ce îți recomand este să folosești 2-3 tehnici de scriere din cele pe care urmează să ți le recomandăm. 

Acestea sunt câteva dintre cele cu care te încurajăm să începi:

Tehnica de scriere #1: Investește de 10 ori mai mult efort în titluri

Dacă nu ai sărit primele trei trepte, ar trebui să poți scrie niște titluri care rup! 

Un lucru foarte important de care trebuie să ții cont când scrii un titlu (pe lângă stadiile de conștientizare și sofisticare, evident) este obiectivul pe care îl are titlul tău. 

Sau mai degrabă obiectivul pe care nu îl are: 

„Obiectivul unui titlu nu este de a vinde!”

Dacă ai parcurs cu atenție acest articol sunt sigur că înțelegi și de ce. Titlul face parte din prima etapă a procesului AIDA+, și anume captarea atenției. 

El doar atât trebuie să convingă oamenii să dea click pe el și să îți citească următorul paragraf. 

Iar următorul paragraf are scopul de a face cititorul să-l citească pe următorul și tot așa până ce la final clientul a trecut prin tot procesul de persuasiune. 

Tehnica de scriere #2: Nu încerca să fii catchy

Una dintre principalele greșeli pe care marketerii sau antreprenorii le fac în zilele noastre este de a încerca să fie catchy sau „creativi”. 

Genul acesta de creativitate mai mult îți bagă bețe-n roată, pentru că tinde să nu fie prea relevant cu oferta pe care o faci sau pur și simplu să inducă oamenii în eroare.

Uite, de exemplu, ce crezi că oferă această companie?

Copywriting exemplu rau 1

Sau aceasta?

Exemplu-de-copywriting-facut-gresit

Există „cuvinte cheie” în copywriting. Dar acelea vin de la clienții tăi, nu dintr-o sesiune de brainstorming. 

De fapt, până acum tot la asta am lucrat. Și nu am terminat încă.

Tehnica de scriere #3: Folosește tehnica specificității extreme

Toată lumea susține că are produse de calitate. Tu explică în mod specific și de ce  produsul tău este unul de calitate.

Oricât de simplă ar părea această tehnică, principalul motiv pentru care cel de-al doilea mesaj de la început cu pizza ți-a atras atenția este pentru că a fost mult mai specific.

Lucrurile pe care le poți încerca sunt să: 

  • explici în detaliu toate caracteristicile produsului tău, 
  • modul de producție/implementare, 
  • ce te deosebește de competiție și 
  • să zdrobești obiecțiile potențialilor clienți
  • Etc.

Tehnica de scriere #4: Scrie ca și cum ai vorbi cu bunica ta

Mai pe scurt: Keep It Short and Simple

Câteva sfaturi mai practice legate de simplitate sunt:

  1. Evită folosirea diatezei pasive. Uite un exemplu. Care propoziție ți se pare că transmite mesajul mai eficient: „Ana are mere” sau „Merele sunt deținute de Ana”? 
  2. Evită cuvintele tehnice, greu de înțeles. Dacă e complet necesar să le folosești, asigură-te că oferi o explicație simplă și rapidă a acestora, atunci când le folosești pentru prima oară în mesajul tău.
  3. Evită propozițiile prea lungi. Încearcă să fii succint. Nu prea mult totuși. Vei suna repede robotic. Începe să te streseze? Inserează propoziții mai lungi în momente cheie ca să diversifici ritmul ideilor. Mai bine, așa-i?
  4. La fel ca în cazul propozițiilor, evită paragrafele prea lungi. Nu vrei să ajungi așa:
Zid de text in scriere

Apropo, dacă tot vorbim de scriere. Am creat un ghid întreb pe tema aceasta care îți arată procesul pe care îl folosim pentru a crea astfel de articole (funcționează și pentru reclame). Îl poți citi gratuit aici.

Treapta 6 în copywriting: Structuri, șabloane

Abia acum, când știi CE să spui, când ești asigurat că ai inclus elemente de persuasiune în campania de marketing, abia acum poți în sfârșit folosi resurse care să te ajute să te organizezi.

Găsești foarte multe pe internet așa că nu are rost să mai insistăm aici.

Nu uita, acestea nu sunt potrivite pentru toată lumea ci trebuie să le adaptezi campaniilor tale, în funcție de celelalte trepte pe care le-ai urmat până acum.

În timp, îți recomand să te mai joci cu ele și să le adaptezi după ce vezi că funcționează pentru tine.

Acum că știi care sunt pașii pe care trebuie să-i urmezi ca să creezi copy de calitate, ce mai aștepți? Începe să îi pui în practică și spune-ne care sunt rezultatele. Credem că vei fi surprins (în mod pozitiv) 

Dacă vrei să îți aprofundezi cunoștințele de copywriting, poți face asta aici.

Happy writing!

Related Articles

Responses