Strategii de Marketing Online: Cele mai bune 14 metode prin care să-ți promovezi afacerea

Strategii-de-Marketing-Online

Aceasta este probabil cea mai aprofundată listă cu strategii de marketing pe care o vei găsi online. 

Dacă ești în căutare de inspirație pentru promovarea afacerii tale sau vrei să vezi care sunt cele mai eficiente strategii de marketing la ora actuală, în acest articol-ghid le vei găsi pe cele mai eficiente dintre ele, pe care să le aplici pentru a-ți crește afacerea. 

Revizuim constant această listă pentru a ne asigura că ideile pe care le găsești mai jos încă sunt valabile și funcționează. 

O parte din aceste strategii și metode de promovare vor fi complet noi pentru tine, de altele poate ai mai auzit, dar la fiecare dintre ele vei găsi detalii bazate pe experiența noastră în implementarea lor.

Aceasta nu este doar o listă de idei, la fiecare dintre strategiile de mai jos oferim informații adiționale și context pentru a ști cum să le aplici în afacerea sau planul tău de marketing

Conținut

Să-i dăm drumul deci.

1. Oferă instrumente gratuite pentru generare de potențiali clienți

Cui nu-i plac lucrurile gratuite? Mie cu siguranță da. Și aparent nu sunt singurul.

Acum câteva zile am văzut o prietenă care lucrează ca inginer într-o corporație, și câștigă foarte bine, dând share la un concurs pe Facebook pentru o reducere. E ceva magic, ceva ce ne atrage la cuvântul „gratuit”.

Dar concursurile nu sunt singurul mod prin care ne putem folosi de această afinitate umană pentru lucruri gratuite.

O altă strategie de marketing extrem de eficientă și creativă este de a crea un instrument util, ceva legat de domeniul nostru de activitate, pe care să-l oferim gratuit.

Aceste instrumente pot lua foarte multe forme:

  • Extensii pentru browsere;
  • Site-uri;
  • Software;
  • Integrări cu diferite instrumente și CMS-uri (Content management System);
  • Website graders;
  • Documente în excel (Checklists, Instrumente de calcul, Notițe);
  • Etc.

Ideea de bază este de a găsi ceva util pe care să-l poți oferi oamenilor.

Internetul este plin de ebook-uri și alte documente care zac nedeschise în folderul de „Downloads”. Însă dacă vii cu un instrument, ai o strategie foarte eficientă pentru a te face cunoscut și a genera potențiali clienți.

De exemplu, cei de la GTmetrix au creat un instrument gratuit pentru a testa timpul de încărcare al site-ului.

Strategii de marketing Instrumente Gratuite GTmetrix

Cei de la Hubspot, un instrument de tip CRM, au creat un serviciu gratuit prin care să vezi cât de bine îndeplinește site-ul tău anumite criterii legate de marketing.

Website Grader - Strategii de marketing

Dar nu trebuie să fii o firmă software, sau să ai un produs tech pentru a crea un instrument gratuit. Mulți bloggeri de exemplu crează diferite documente în Google Drive accesibile oricui și care te ajută să-ți rezolvi anumite probleme sau să eficientizezi anumite procese.

Cum funcționează această strategie

În primul rând, fiind ceva gratuit, dacă este cu adevărat util se răspândește precum focul sălbatic.

GTmetrix menționat mai sus a devenit locul de „To go” pentru oricine vrea să-și îmbunătățească viteza de încărcare a site-ului. Sunt peste 3500 de domenii care fac trimitere (prin link) către ei. Hmm, cred că tocmai am făcut să fie 3501 acum 🙂 

Fiind ceva util dar și gratuit, oamenilor le este foarte ușor să vorbească despre el, exact cum fac eu în acest articol. 

Un astfel de instrument te poate face foarte cunoscut în industria ta sau în rândul publicului țintă. Și poate avea multe alte beneficii indirecte asupra eforturilor de marketing cum ar fi link-urile pe care le atrage, mențiuni în articole sau prezentări etc.

Sunt mult mai înclinat să prezint unui prieten ceva gratuit decât ceva care costă. 

În al doilea rând, pe lângă faptul că ne ajută să ne facem mai cunoscuți, odată oamenii intrați în contact cu instrumentul nostru, vor dori să afle mai multe despre noi, să vadă ce mai avem de oferit.

În plus, poți face ca instrumentul tău să fie accesibil doar dacă oamenii îți lasă ceva date de contact, cum ar fi un email. Iar ulterior te poți introduce și să menții legătura cu ei prin acest mod. 

Un proiect propriu SMARTERS a fost Harta Interactivă a Antreprenoriatului în România.

Strategie Content Marketing - Harta Antreprenoriatului din Romania
Strategie Content Marketing – Harta Antreprenoriatului din Romania

Ce am făcut aici a fost să adunăm mai multe statistici despre afacerile din România, le-am organizat pe județe și le-am pus în spatele unei hărți interactive care îți permitea să dai click pe județul tău și să afli rapid statistici interesante precum numărul de firme, cele mai populare domenii, cei mai mari angajatori etc. 

În zilele următoare publicării hărții, numărul de cereri de ofertă pentru servicii de marketing a explodat. Chiar și astăzi, pagina hărții este una din cele mai vizualitate de pe site-ul nostru.

2. Fă schimb de promovare cu cei care vând aceluiași public țintă ca tine.

Și nu mă refer aici la concurență, dimpotrivă. 

Un mod de a scurtcircuita atragerea de noi clienți este prin parteneriate strategice cu cei care au același public țintă ca și noi. Companii cu servicii/produse complementare cu ale noastre reprezintă un potențial partener iar o astfel de colaborare poate aduce beneficii ambelor afaceri. 

Să spunem că reprezentăm o companie care livrează fructe la domiciliu pe bază de abonament. Un partener foarte bun ar fi un comerciant de storcătoare de fructe, blendere sau alte instrumente de care și publicul nostru țintă ar fi interesat. 

Putem gândi un parteneriat prin care să oferim ceva exclusiv clienților lor, cum ar fi 50% reducere în prima lună de abonament, iar aceștia să comunice acest lucru listei lor de email sau să adauge un material promoțional în fiecare colet. Același lucru îl putem face și noi pentru ei. 

Un lucru foarte important aici este să nu cumperi/vinzi lista de contacte, astfel faci doar spam. Emailul sau mesajul în general trebuie să vină de la compania/brandul partener, cel pe care potențialul client îl cunoaște și cu care are o relație deja. 

E timpul să faci o listă cu potențialii parteneri ai afacerii tale și să vezi cum puteți crește împreună!

3. Încearcă strategii de promovare avansată pe Facebook

Cred că cel mai mare șoc a fost să văd că majoritatea dau Boost din pagină, nu din Ads Manager. Problema este că dacă dai boost de aici:

De ce sa nu folosești Boost Post pe Facebook
De ce sa nu folosești Boost Post pe Facebook

Pierzi foarte multe opțiuni de promovare și targetare a audienței:

Optiuni Promovare Facebook Ads

Câteva din aceste posibilități care zac nefolosite și care îți pot mări considerabil rata de conversie sunt:

Folosirea Retargeting

Cum ar fi dacă ți-aș spune că, printr-o simplă idee a cărei implementare nu durează mai mult de 10-15 minute, îți poți mări conversiile pe site cu 30-50%?

Ei bine, nu doar o să-ți spun că această tactică există, dar îți voi arăta și cum să o implementezi.

La SMARTERS ne plac pârghiile, ne plac lucrurile mici care aduc un impact mare. Iar pe Facebook avem o grămadă de astfel de mici îmbunătățiri, de pârghii, care ne pot ajuta să ne mărim vânzările.

Dar hai să facem un pas în spate.

De ce intrăm de obicei pe Facebook?

Pentru a ne relaxa, pentru a vorbi cu prietenii. Sau poate suntem la lucru și nu avem chef de task-urile pe care le avem, așa că intrăm să vedem dacă nu cumva s-a mai întâmplat ceva nou (cum făceam și eu când mi-a venit ideea articolului).

Deci nu intrăm pentru a căuta activ să cumpărăm ceva, cum o facem când căutăm pe Google.

În plus, atunci când suntem pe Facebook, și în general în mediul online, sunt o grămadă de lucruri care ne pot distrage atenția.

Să spunem că am reușit să atragem atenția cuiva și să-l facem să dea click pe reclama noastră. Intră pe site, poate îi stârnim interesul prin ceea ce oferim, dar sună telefonul și trebuie să plece. Sau intră copiii peste el în cameră, sau șeful intră în birou, sau pur și simplu nu are timp atunci că finalizeze comanda.

De fapt, dacă ne gândim și la noi și la modul în care cumpărăm, această situație este regula, nu excepția. Trebuie să fie ceva ce ne dorim extrem de mult pentru a salva link-ul și a ne întoarce la el.

De aceea, trebuie să le reamintim oamenilor de noi

Statisticile arată că 67,91% din vizitatorii magazinelor online nu ajung să finalizeze o comandă, chiar dacă au adăugat un produs în coș. Asta înseamnă că 7 din 10 persoane care au dovedit deja un interes față de un produs, ajung să nu-l cumpere totuși!

Acestea sunt persoane care sunt interesate, însă pe care le-am pierdut.

Intră în scenă Retargeting de la Facebook.

Folosind promovarea pe Facebook poți arăta reclame doar persoanelor care ți-au vizitat site-ul. Sau, și mai bine, poți arăta reclame persoanelor care au văzut o anumită pagină pe site. Dacă vrem să mergem și mai specific, putem arăta reclame persoanelor care au văzut o anumită pagină pe site, dar o alta nu.

Să spunem că avem trafic mai mare pe site și am irosi bani arătând reclame tuturor celor care ne-au vizitat site-ul. Acum putem arăta reclame doar celor care au văzut pagina produsului/serviciului, dar nu au și cumpărat (deci nu au văzut pagina de Checkout/Succes).

Sunt multe opțiuni aici, trebuie să te joci cu ele.

Dar hai să ne uităm cum facem o campanie de retargeting de bază:

a) Fii sigur că ai instalat Facebook Pixel.

Facebook Pixel este un alt instrument Facebook, parte din contul de reclame, care trebuie să-l instalezi pe website și care apoi îți permite astfel de opțiuni de targetare avansate.

Am scris mai multe despre instalarea Facebook Pixel aici.

b) Creăm o audiență

Înainte de a ne apuca să creăm campania în sine, trebuie să definim publicul țintă. Pentru a crea noua audiență, odată instalat pixelul, mergem în contul de Ad-uri și la secțiunea de All Tools alegem Audiences/Audiențe.

Crearea Audientelor in Facebook Ads

Creare audienta personalizata Facebook.

Aici alegem Creare Audiență și avem mai multe opțiuni. Momentan alegem „Website Traffic”. Alegem perioada de timp care ne interesează (ideal este să îți creezi mai multe audiențe, pentru 30, 90 și 180 de zile, în funcție de ce ne propunem ne pot interesa și vizitatori mai vechi) și apoi îi dăm un nume potrivit, de exemplu „Vizitatori Website 30 zile”.

Creare audienta personalizata Facebook

Și iată, acum ai posibilitatea, când creezi o reclamă nouă, să alegi ca audiență doar vizitatorii site-ului. Astfel, cu un buget minim (chiar și 5 RON/zi) le poți reaminti oamenilor de tine și poți să convertești mai mult din traficul de pe site. Aceste audiențe se updatează dinamic, în funcție de vizitatorii site-ului, deci trebuie create o singură dată.

Unul din primele lucruri pe care le facem atunci când începem lucrul cu un client nou este să ne asigurăm că au o campanie de retargeting activă, că nu lasă oamenii să uite de ei.

Mai în detaliat despre strategii de retargeting pe Facebook aici.

Cum să găsești clienți noi folosind promovarea pe Facebook

Încă una din caracteristicile puțin cunoscute ale Facebook este Lookalike Audience. Prin aceasta, poți crea audiențe noi pornind de la un public țintă restrâns. Cu alte cuvinte, putem găsi oameni noi care seamănă cu cei care au cumpărat deja de la noi. Avem două modalităţi pentru a face acest lucru:

Putem crea o audienţă pornind de la o listă de emailuri. Dacă ai un website de ecommerce de exemplu, și ai adunat câteva sute sau mii de adrese de email de la clienţii de până acum, le poţi încărca în Facebook și acesta va căuta profilele de Facebook asociate acelor adrese de email. Apoi ai posibilitatea să găseşti un număr mai mare de persoane care se aseamănă cu acestea ca interese sau comportamente.Creare audienta asemanatoare Facebook

Creare audienta asemanatoare Facebook

Putem crea o audienţă pornind de la interacţiuni cu pagina noastră de Facebook sau cu site-ul nostru. Similar cu modul de creare a Lookalike Audience de mai sus, putem „cere” Facebook să ne găsească mai mulţi oameni care se aseamănă cu cei care au văzut anumite pagini la noi pe site (pagina serviciului/produsului de exemplu).

Această strategie este una din cele mai bune pe care le-am întâlnit în cei 3-4 ani de când fac marketing pentru a găsi clienți noi. Având acces la atât de multe date despre noi, Facebook face o treabă foarte bună în a identifica lucrurile pe care le au în comun cei care au cumpărat de la noi și astfel poate găsi noi potențiali clienți.

Citește aici ghidul complet de promovare pe Facebook.

4. Încearcă marketingul prin conținut

În fiecare zi suntem bombardați cu atât de multe reclame, încât am ajuns să nu le mai vedem. Pe bune, există studii științifice care arată că privirea noastră evită partea din dreapta a site-urilor, locul unde apar de obicei reclamele.

De asemenea, probabil și tu, atunci când apare o reclamă la TV, schimbi programul sau, dacă e departe telecomanda, iei telefonul în mână.

Și atunci, care este soluția?

Dacă nu mai putem întrerupe oamenii, atunci trebuie să-i atragem spre noi și spre produsul nostru.

Aici intră în scenă strategia marketingului prin conținut, sau inbound marketing.

Marketingul prin conținut presupune să creezi conținut care rezolvă problemele sau răspunde întrebărilor publicului țintă. Astfel aceștia intră în contact cu tine, cu brandul tău, și apoi, când au nevoie de produsul/serviciul tău, de la cine crezi că vor cumpăra? De la un brand necunoscut, care îi bombardează cu reclame, sau de la cineva care i-a ajutat să-și rezolve o problemă?

Mai jos voi lista câteva dintre cele mai comune tactici și abordări de content marketing. Dacă activezi într-o nișă foarte competitivă va trebui să încerci și tehnici mai avansate.

De asemenea, dacă vrei să afli mai multe despre marketingul prin conținut, am scris un articol detaliat aici.

1. Blogging și guest blogging

Pentru a aduce clienți noi, fără să cumpărăm atenția acestora, blogging-ul este, din punctul meu de vedere, una din cele mai bune metode pentru majoritatea afacerilor. Această metodă a devenit foarte cunoscută în ultimii ani, în special datorită evoluției inbound marketing și a marketingului prin conținut.

Cum ne ajută să avem un blog al companiei, sau să scriem pe alte bloguri din domeniu?

În primul rând, vom fi mai bine indexați de către motoarele de căutare și astfel vom apărea mai sus în căutări (SEO). Efectul postărilor se adună. Cu cât avem mai multe articole pe site, cu atât cresc șansele de a aduce mai mulți potențiali clienți către produsul nostru.

Blogul este un mod foarte bun pentru a educa clienții, iar un individ educat are șanse mai mari să treacă prin etapele procesului de cumpărare. În fine, un blog de calitate ne va ajuta pe noi și compania noastră să ne poziționăm ca lider de opinie în domeniu.

O decizie importantă pe care trebuie să o luăm este dacă să ne creăm propriul blog sau să scriem pe altele (guest blogging). Prima variantă necesită mai mult efort pe partea tehnică și pentru a crea o audiență, în schimb ne oferă un control mult mai mare pe viitor. Această decizie trebuie cântărită și de obicei un mix între cele două funcționează cel mai bine.

2. Podcasting și Vlogging

Un concept mai puțin cunoscut în România, podcasting-ul reprezintă un fel de interviuri audio sau înregistrări ce pot fi ascultate cu ușurință online sau pot fi descărcate, astfel nedepinzând de o conexiune la internet. Odată ce numărul de bloguri începe să crească, podcasting-ul poate deveni un mod de a te diferenția de concurență. De asemenea, se combină foarte bine cu un blog propriu zis, unde poate fi distribuit.

Vloggingul, e un fel de podcasting, doar că în format video. Cu alte cuvinte, dacă vorbitul e punctul tău forte, și mai ești și carismatic, ai putea da lovitura prin Vlogging. Un alt motiv pentru care sunt foarte încântat de vlogging și avem în plan și la SMARTERS să începem să producem conținut în formă video, este faptul că momentan, pe Facebook, este de departe cea mai puternică formă de conținut și ajunge în medie la de 4x mai mulți oameni decât o postare de tip imagine sau link (observație proprie).

Îți recomand podcasting-ul sau vloggingul dacă simți că scrisul nu e neapărat punctul tău forte, sau dacă te simți mai în largul tău vorbind. Această abordare mai are un mare avantaj, pe lângă partea de diferențiere, și anume faptul că oamenii pot descărca înregistrarea și o pot asculta unde vor ei, de exemplu în mașină în drum spre lucru, acțiune pe care nu o pot face cu un blog (să sperăm că nimeni nu citește și conduce!).

De cealaltă parte, podcastingul și vloggingul necesită ceva mai mult efort tehnic.  Și, în cazul podcastingului, poate fi mai greu accesat de către publicul larg, pentru că înseamnă uneori folosirea unor aplicații noi, cum ar fi iTunes. De asemenea, sunt mai greu indexate de către motoarele de căutare.

3. eBooks, ghiduri și hârtii albe.

Dacă în echipă avem persoane cărora le place să investească mai mult timp în proiecte mai mari, o idee foarte bună o reprezintă crearea unui ghid sau eBook. Documentele mari au anumite avantaje.

În primul rând, au anumite lucruri care le fac mai atractive. E oarecum ușor să ignori o postare pe blog, în schimb un document de 84 de pagini îți atrage atenția deoarece pare mai serios.

În al doilea rând, au o valoare percepută mai mare și putem cere ceva în schimbul lor, cum ar fi o adresă de email sau date de contact.

În al treilea rând, dacă sunt promovate corect, acestea se pot distribui foarte mult prin intermediul Social Media și te pot poziționa pe tine ca expert. Nu în ultimul rând, pot fi folosite pentru a educa clienții în legătură cu folosirea produsului tău.

Dar, din nou, ideea de bază aici, ca și la punctele de mai sus, este ca în primul rând să oferim valoare cititorului. Niciuna din tacticile enumerate  până acum nu va funcționa dacă vei încerca doar să vinzi, vinzi, vinzi.

Răspunde-le oamenilor la întrebările pe care le au despre industria ta, despre problemele lor și vei fi uimit cum, într-un final, vor ajunge să și cumpere de la tine.

4. Infografice

Infograficele pot atrage oamenii către produsul tău pentru că denotă expertiză și pentru că sunt estetice din punct de vedere grafic. Toate materialele atractive din punct de vedere vizual transmit mai bine un mesaj, sunt memorate și se distribuie prin Social Media foarte rapid.

Conform lui Adam Beckler de la Visua.ly, pentru a avea infografice de calitate trebuie:

  • să avem o temă bună,
  • să găsim date potrivite și verificate,
  • să construim totul ca o poveste,
  • grafic totul să arate atractiv și
  • să le distribuim pe toate canalele disponibile.

Pe lângă statistici în sens clasic, acestea pot arăta și diferitele contribuții pe care le aduc produsele tale, procesul prin care acestea sunt făcute, precum și lucruri care te diferențiază de concurență.

5. Seminare și webinarii

Ca și celelalte metode, acestea au avantajele lor. În primul rând, fiind evenimente, tind să fie luate mai în serios. De asemenea, având un număr limitat de locuri, transmit percepția unui conținut de valoare. În plus, acestea permit o interacțiune în ambele sensuri, se pot încheia cu oferte speciale pentru participanți și pot fi organizate împreună cu alți experți și companii pentru a adăuga valoare participanților și a aduce cunoștințe noi în discuție.

Fie că vorbim de seminare online sau în sens clasic, acestea au o însemnătate specială pentru public.

Dacă până acum nu ai organizat nici un eveniment, îți recomand să încerci unul pentru compania ta. Fie că ajuți oamenii să înțeleagă mai bine noile modificări legislative, noua abordare din industrie, noile tendințe etc., oferă-le valoare și vei vedea cum asta va ajuta compania ta să crească.

Nu aș vrea să trec la următoarea strategie de marketing înainte de a sublinia încă o dată acest lucru, pentru că mai toată lumea îl înțelege greșit: marketingul prin conținut nu funcționează dacă nu creezi conținut de calitate, dacă nu oferi oamenilor valoare!

Bun, să mergem mai departe.

Citeste și: Content Marketing – Cum să-ți crești afacerea oferind valoare oamenilor.

5. Te folosești de SEO –  optimizarea pentru motoarele de căutare?

Pe măsură ce creăm diferite materiale, de la infografice, la prezentări sau postări pe blog, ne vom poziționa mai bine în căutări.

Un subiect foarte complex și ce merită el singur un ghid de dimensiunea acestuia pe care îl citești momentan, trebuie să menționăm aici că este important să fim atenți la toți cei trei piloni ce contribuie la relevanța pentru motoarele de căutare:

  • atât partea de conținut pe care am descris-o anterior,
  • cât și partea tehnică din spatele site-ului
  • și atragerea de link-uri.

Din punctul meu de vedere, SEO nu este deloc complicat, mai ales dacă ai un website WordPress. Iar odată ce începe să funcționeze poate avea un impact major asupra afacerii.

Ce trebuie să facem, la un nivel de bază, este să creăm conținut care să rezolve probleme oamenilor și apoi să-l promovăm și să atragem link-uri către el.

Astfel acest conținut va apărea în rezultatele motoarelor de căutare și dacă repetăm procesul, tot mai multe pagini ale site-ului nostru vor fi găsite de oameni prin intermediul Google, inclusiv paginile serviciilor 🙂 .

Măcar pentru cultura ta generală merită să citești un ghid de introducere în SEO.

Apropo!

6. Growth Hacking: Viitorul marketingului

Pornind de la companii precum Facebook, Linkedin, Twitter sau Airbnb, care astăzi au ajuns să schimbe fundamental modul în care ne trăim viața, growth hacking-ul reprezintă cea mai bună metodă pentru a-ți crește afacerea.

În loc să investești sume enorme de bani în idei și campanii de marketing învechite și pe care nu le poți măsura, Growth Hacking-ul propune o abordare modernă și creativă, bazată pe măsurare și testare.

Propune în primul rând să te asiguri că ceea ce tu oferi este exact ceea ce oamenii au nevoie și apoi să-ți folosești creativitatea pentru a găsi cele mai eficiente metode de a ajunge la clienți.

Growth hackerii au lăsat la o parte manualul clasic de marketing.

Aceștia au o orientare aproape obsesivă spre creștere. Mereu își pun întrebarea „Cum aș putea atrage mai mulți utilizatori sau clienți pentru această afacere?”.

Ei evită jargonul din industrie iar cuvinte precum „mind share” sau „branding” nu vor fi niciodată termeni importanți pentru un growth hacker.

Deși această abordare a fost folosită cu preponderență de către startup-uri din domeniul technologic, la SMARTERS credem că poate fi implementată pentru orice tip de afacere. Experiența ne-a dovedit asta.

Te-ai gândit vreodată că produsul tău îți poate aduce clienți? Adică să nu mai fie doar un beneficiar al eforturilor de marketing, ci un participant activ în cadrul acestora.

De exemplu, cei de la Dropbox, un serviciu de stocare fișiere în cloud, au reușit exact acest lucru.

Înțelegând faptul că oamenii apreciază utilitatea produsului, au creat un program de recomandare prin care, dacă inviți un prieten și acesta ajunge să folosească Dropbox, și tu și el primiți 500MB spațiu de stocare gratis!

Dropbox Growth Hacking

Cum să nu dai share astfel.

Rezultatul? De la a cheltui 300$ pentru atragerea fiecărui client plătitor, cei de la Dropbox au ajuns să aibă un mecanism care le aducea clienți aproape gratis!

Am scris un întreg ghid despre growth hacking sau poți citi direct două studii de caz aici (Dropbox) și aici (Airbnb) care îți vor arăta cât de puternică este această strategie/abordare în marketing.

7. Marketing plătit pe canale puțin exploatate

Din cele 740 de milioane de euro estimate că vor fi investite în marketingul digital în România în 2024, aproximativ 75% se vor duce către Facebook și Google.

Problema cu aceste canale consacrate de marketing este că toată lumea merge acolo în mod automat. Deși, așa cum am arătat mai sus, mai e loc de creștere și de îmbunătățire a performanței și pe aceste canale, acestea devin din ce în ce mai aglomerate și este dificil să te faci remarcat.

Soluția este să mergem acolo unde ceilalți nu merg.

Înainte de a începe efectiv să implementăm o strategie de marketing, trebuie să ne răspundem la 3 întrebări cruciale:

1. Cine este clientul?

2. Ce nevoi are clientul?

3. Unde este atenția clientului?

Deși par întrebări banale, ai fi uimit cât de des le omitem. Însă, răspunzând corect la ele, vom fi mai conștienți de întreg cadrul în care se desfășoară campania noastră de marketing și vom putea verifica mereu dacă ceea ce facem este din punct de vedere strategic corect sau încercăm orbește să găsim ceva care „să meargă”.

Prioritizarea in Growth Hacking

Pentru fiecare obiectiv de marketing pe care îl avem există o multitudine de tehnici și metode pe care le putem folosi pentru a-l atinge. Pe care dintre acestea o alegem ține de răspunsul la întrebările de mai sus.

Un alt beneficiu pe care îl avem dacă răspundem acestor întrebări e faptul că putem găsi noi canale pentru a ajunge la client.

De exemplu, dacă facem partea de cercetare bine, putem identifica site-uri de nișă pe care publicul nostru țintă le vizitează. Aceste site-uri fiind mici înseamnă că sunt abordate foarte puțin sau chiar deloc de către marketeri. Pentru aceștia, o sumă care pentru noi este mică poate însemna mult.

Și astfel am găsit un loc unde ne putem amplasa bannerele sau poate un advertorial. Putem, de asemenea, să facem un parteneriat cu aceste site-uri dacă au și o listă de email. Opțiunile sunt nelimitate.

Aceste site-uri mici sunt doar un posibil răspuns la întrebările de mai sus. Încearcă să gândești dincolo de canalele consacrate de marketing și să vezi unde poți găsi oportunități nefructificate de către concurență.

O idee bună este Modelul lui Porter, prin care îți poți da seama de amenințările și oportunitățile prezente în activitatea ta.

8. Aplică strategia pâlniei inversate

Cred că una din cele mai des întâlnite greșeli de marketing ține chiar de înțelegerea acestui concept. Mai exact, majoritatea asociază marketingul doar cu partea de sus a pâlniei de vânzare: atragere de trafic pe site, atragere de utilizatori, creșterea notorietății brandului. 

Dar marketingul înseamnă mult mai mult. Dacă vrem să avem succes, trebuie să împărțim acest proces în părțile componente și apoi să le atacăm, să le îmbunătățim individual.

Parghii de Crestere si Growth Hacking
Parghii de Crestere si Growth Hacking

Avem, astfel, nu doar obiectivul de a ne face mai cunoscuți ci și de a transforma mai mulți potențiali clienți în actuali clienți, să-i facem să rămână clienți pentru mai mult timp, să cumpere de la noi de mai multe ori și, de ce nu, să ne recomande și prietenilor. 

Odată înțeles acest proces de cumpărare/vânzare, deja suntem înarmați cu un mod de gândire care ne va mări considerabil eficiența. 

Dar, cea mai importantă schimbare are loc atunci când înțelegem care ar trebui să fie ordinea prioritizării, ce parte a procesului de vânzare să începem să optimizăm prima dată. 

Aici intervine greșeala conform căreia asociem marketing-ul doar cu partea de sus a pâlniei de vânzare și ne ocupăm doar cu acele aspecte. 

Dar cea mai mare diferență în rezultate vine atunci când începem să optimizăm pâlnia de jos în sus

Să încercăm un exemplu pentru a înțelege mai bine: Să spunem că ne intră 1000 de oameni zilnic pe site, dintre care 100 ajung pe pagina produsului și 10 și cumpără.

Asta înseamnă că avem o rată de conversie finală de 1%. Și să spunem că pentru acești 1000 de oameni care ne vizitează zilnic site-ul plătim 1000 de lei pe Facebook Advertising. 

Dacă vrem să dublăm vânzările, va trebui să mărim traficul pe site la 2000 de oameni, asta înseamnă și costuri duble. 

Însă o alternativă mult mai bună ar fi să ne concentrăm pe optimizarea ratei de conversie.

De exemplu, dacă reușim să facem ca din 1000 de oameni care intră pe site, să aducem 200 pe pagina produsului, avem vânzări duble.

Dacă mai reușim și aici să mărim rata de conversie de la 1% la 2%, avem în final 40 de clienți, o creștere de 400% fără a cheltui pentru mai mult trafic către website. 

Aceasta este puterea strategiei pâlniei inversate.

Așadar, data viitoare când vrei să definești o strategie de marketing, nu începe cu întrebarea „Cum atragem mai mulți clienți” ci „Cum putem converti mai mulți clienți” sau „Cum putem face să obținem mai multe recomandări de la clienții actuali”. Dacă reușești să găsești soluții eficiente, rezultatele vor fi drastice.

9. Măsoară sau nu există

Una din principalele dificultăți pe care le au atât marketerii cât și antreprenorii, este justificarea investiției în marketing. Vorba aceea, jumătate din banii cheltuiți pe marketing sunt irosiți, important este să-ți dai seama care jumătate.

Studii precum barometrul celor de la Hubspot ne arată an de an că măsurarea și explicarea rezultatelor rămân două din principalele dificultăți ale profesioniștilor din acest domeniu.

Dar au apărut din ce în mai multe instrumente de marketing care îți permit să măsori exact ce se întâmplă pe site-ul tău, de unde vin clienții, unde se pierd aceștia în pâlnia de vânzare.

În funcție de buget acestea sunt aproape automate și chiar folosesc algoritmi complecși care să-ți arate informațiile mai valoroase (Kissmetrics, Mixpanel), sau necesită setări manuale (cum e Google Analytics).

Yandex Metrica - Instrumente de marketing

De aceea, cred că este momentul în care să modernizăm modul în care se face marketingul și antreprenoriatul. Cei care își vor baza deciziile pe măsurare și testare, și mai puțin pe intuiție sau simple păreri vor fi cei care vor avea rezultate exponențiale.

Implementează sisteme de măsurare

Vorba aceea, în Dumnezeu și în Mugur Isărescu ne încredem, restul să aducă dovezi. De aceea, înainte de a ne apuca de implementarea și testarea oricărei idei sau strategii de marketing, trebuie să ne asigurăm că la final vom putea trage concluzii obiective în legătură cu succesul (sau eșecul) acesteia.

După ce ne-am stabilit obiectivele specifice de marketing și ideile/strategiile pe care vrem să le implementăm, este timpul să ne punem întrebări de genul:

  • Am toate datele necesare pentru a ști dacă îmi ating obiectivul sau nu?
  • Urmăresc comportamentul utilizatorului segmentat (en: cohorts) sau doar agregat?
  • Urmăresc dispozitivele care sunt folosite pentru a distribui informații despre produsul meu?

Fără măsurare și analiză, obiectivele și strategiile sunt inutile. Dacă nu putem spune cu certitudine că ne-am atins obiectivul sau nu, nu suntem pregătiți să implementăm o strategie de marketing. Mai mult, analiza datelor obținute în urma implementării ne poate oferi informații valoroase, care ne pot determina să ne schimbăm strategia.

De exemplu, înainte de a fi o platformă de distribuire de fotografii, Instagram era o rețea socială mult mai complexă. Însă atunci când fondatorii s-au uitat la statistici, au observat că funcția de distribuire de fotografii era de departe cea mai folosită. Au decis să pivoteze și să redefinească produsul. Rezultatul? O companie care exista de doar 18 luni a fost vândută cu 1 miliard $.Instrumente de marketing online - Hotjar

Instrumente de marketing online – Hotjar

Un alt rezultat al implementării sistemelor de măsurare (analytics) îl reprezintă colectarea unor date valoroase. Atunci când petreci câteva luni sau ani urmărind obiective specifice și adunând date despre diferite părți ale afacerii, în final ajungi să ai o bază foarte valoroasă de informații despre afacerea ta, care îți vor oferi o imagine mult mai clară și îți pot aduce idei noi despre cum să crești afacerea. Când ne vom seta un nou obiectiv, probabil vom avea deja sistemele de urmărire implementate și în plus vom avea informații esențiale din trecut.

Cum putem măsura eficacitatea ideilor?

Aici totul ține de produsul tău și de canalele de marketing pe care le folosești. Avantajul marketingului online este că e mult mai ușor să măsori aproape orice.

Instrumente gratuite precum Google Analytics, Hotjar sau SumoMe îți permit să vezi câți vizitatori ai pe site sau pe aplicație, de unde vin, cât timp petrec pe pagini, unde dau click, cât văd din pagină și multe altele.

Citește și: Cum să-ți înțelegi vizitatorii site-ului: Cele mai utile 10 tool-uri de marketing

Dar asta nu înseamnă că cei din offline trebuie să facă lucrurile pe nevăzute.

Dacă ne punem puțin mintea la contribuție, putem măsura și aici ce funcționează și ce nu.

De exemplu, faci o campanie cu flyere? Dă-le oamenilor o reducere dacă vin să cumpere cu flyerul. Așa știi câte din miile de flyere pe care le-ai creat nu au ajuns direct la coșul de gunoi. Ai organizat un eveniment? În formularul de feedback, întreabă oamenii de unde au auzit de tine.

Nu merge mai departe înainte de a implementa sistemele de măsurare!

New call-to-action

10. Afiliați: un fel de echipă externă și automată pentru promovarea afacerii tale

La SMARTERS încercăm pe cât posibil să automatizăm strategiile și ideile de marketing. La urma urmei, așa gândește un growth hacker

O tactică foarte simplă pentru a reuși acest lucru este prin a crea un program de recomandări prin care alte persoane să-ți aducă ție clienți în schimbul unui procent din vânzări (sau ce modalitate de răsplată crezi că e mai bună pentru tine).

Implementarea acestei strategii este foarte ieftină sau chiar gratuită și plătești doar pentru rezultate. 

Practic, o strategie de affiliate marketing înseamnă să apelezi la bloggeri sau alte persoane ce au audiențe sau comunități care să-ți menționeze sau să facă trimitere către site-ul tău.

Iar dacă oamenii ajunși la tine pe site cumpără, acești afiliați primesc o recompensă. 

Probabil ai văzut și tu dacă citești despre sănătate sau cauți rețete pe internet, multe din link-urile din articole trimit spre site-uri gen eMag.

Dacă tu vei cumpăra ceva de pe eMag, cel care te-a trimis acolo va primi o recompensă. În ziua de astăzi există numeroase instrumente online care să îți permită să faci acest lucru, fără a fi nevoit să investești tu în dezvoltare tehnică pentru a crea de la 0 un astfel de instrument. 

Doar caută pe Google „referral program software”. Aceste soluții sunt foarte bine dezvoltate și îți permit să urmărești automat cine îți aduce clienți și să-i răsplătești.

De asemenea, fiind un instrument extern, este și transparent pentru cel care te-ar promova. Apoi trebuie doar să găsești persoane cu influență dispuse să îți promoveze afacerea. 

O alternativă chiar mai bună este să te înscrii pe site-uri de afiliați, cum ar fi 2performant sau profitshare.

Aceste platforme ar veni cu beneficiul că au deja acces la bloggeri sau alți oameni care ar putea trimite trafic către site-ul tău. 

Citește și: Ghid Marketing Afiliat România

11. Cum să faci corect o campanie de PR

Presa ar putea juca un rol mult mai important în promovarea afacerii tale.

Trimiterea ocazională către junraliști a unui comunicat pentru care fie trebuie să plătești pentru a fi publicat, fie nu e luat în seamă de nimeni, nu e prea folositor. 

Aici, cel mai important lucru este să înțelegi cum funcționează presa și care sunt nevoile unui jurnalist. 

Indiferent de domeniul despre care scrie, unui jurnalist i se cere un singur lucru de obicei: adu trafic pe site. Sau vinde ziare/reviste fizice etc. 

Deci, practic, ei sunt mereu în căutare de subiecte interesante despre care să scrie. Iar rolul tău este de a le oferi acest subiect. 

Asta înseamnă că (1) trebuie să înțelegi ce subiect să le propui, despre ce să scrie și (2) să știi cum să îl îmbraci. 

Dacă vrei să se scrie despre tine, fără a plăti pentru acest lucru, povestea nu trebuie să fie în mod direct despre tine. Iar atunci când trimiți propunerea jurnalistului, aceasta nu trebuie să fie în genul „Hey, vrem să scrii despre noi” ci „Uite ce lucru interesant am făcut, uite de ce e interesant și de ce credem că ar fi curioși și cititorii tăi”. 

Ca să nu las lucrurile în aer, îți dau exemplu de o astfel de campanie pe care am implementat-o pentru SMARTERS.

Strategie Content Marketing - Harta Antreprenoriatului din Romania
Strategie Content Marketing – Harta Antreprenoriatului din Romania

Am adunat mai multe informațiii și statistici despre starea antreprenoriatului în România. Mai exact, ne-am uitat la câte firme sunt în fiecare județ, care sunt cele mai populare domenii de activitate din fiecare județ, care sunt cele mai mari firme, cei mai mari angajatori etc. 

Am pus totul într-un loc, sub forma unei hărți interactive unde poți da click pe județul tău sau pe altele care te interesează și să le compari rapid și ușor. 

Rezultatul? Despre hartă s-a scris în peste 30 de site-uri de știri din toată țara și chiar pe site-urile unora dintre companiile menționate, care au vrut să se laude cu poziția lor. 

Am investit aproape 0 lei în această campanie. Aceasta a avut succes pentru că am avut un subiect interesant, pentru că oamenii erau curioși de poziția județului lor față de cele vecine.

Cum să abordezi un jurnalist.

Nu sunt expert în PR, dar experiența mi-a arătat că dacă tratezi jurnaliștii ca pe niște oameni, sunt șanse mai mari să răspundă. 

De aceea, atunci când i-am contactat, emailul se axa foarte mult pe subiect și pe motivele pentru care ar fi interesant pentru cititorii lor. 

De asemenea, comunicatul în sine nu a fost unul formal, cum sunt cele trimise de mari corporații, plin de bla bla și fără substanță. 

L-am scris mai mult ca pe un articol gata de publicat pe site. Astfel și acestora li s-a părut mai interesant. 

Structura pe care o folosim de obicei pentru comunicate și pe care ți-o recomand este aceasta:

  • Titlul – esența poveștii; 
  • Două, trei propoziții care subliniază părțile importante ale comunicatului; 
  • Primul paragraf – Discută misiunea mai largă a organizației; 
  • Al doilea paragraf – Discută specificitățile proiectului; 
  • Al treilea paragraf – Intră mai în detaliu despre proiect; 
  • Al patrulea paragraf – Discută contextul mai larg al proiectului; 
  • Al cincilea paragraf – Background-ul organizației, un citat de la coordonatorul proiectului etc. 

Aici poți vedea comunicatul de presă folosit pentru campania Hărții Interactive a Antreprenoriatului din România.

Îți recomandăm și ghidul despre PR.

12. Folosește influencerii pentru a da credibilitate brandului și a ajunge la un public țintă nou.

Acest trend nu este deloc nou, dar este mai puternic ca niciodată.

Probabil de când există companii, acestea au apelat la persoane cu influență pentru a le răspândi mesajul. 

Dar suntem într-un moment al istoriei care face această strategie mai eficientă ca niciodată. 

Cred că este foarte adevărat faptul că ne apropiem de o saturație a conținutului. Toată lumea crează conținut, fie că vorbim de poze sau videouri pe Facebook, ori articole pe blog.

De exemplu, în fiecare lună se publică 59.3 milioane de articole în lume, și asta doar pe site-urile bazate pe WordPress! Aproape 60.000.000 de articole pe lună!

Dacă mai adăugăm sutele de milioane de poze, videoclip-uri și status-uri text, ne dăm seama de ce este atât de greu să mai atragem atenția potențialilor clienți. 

Dacă adăugăm și faptul că avem concurență din toate părțile, cea mai bună metodă de a scurtcircuita câștigarea atenției și încrederii clienților este de a ne asocia cu persoane sau branduri care deja au reușit acest lucru. 

În ultimii ani vloggerii și bloggeri au devenit mai cunoscuți și apreciați și în România și cred că suntem într-un moment al maturizării acestor industrii sau strategii de marketing, cum vrei să le spui.

Parteneriatele cu cei care au deja o comunitate în jurul lor pot rezulta în campanii foarte creative și extrem de eficiente. 

Partea bună este că poți folosi această strategie indiferent de cât de mare este compania ta. Dacă ești o afacere mică, la început de drum, îți recomand să te adresezi unor persoane cu o comunitate sau un număr de urmăritori mai mic.

Ca și în cazul strategiei cu promovarea pe site-urile mici, sunt șanse reale să fii printre singurii care îi abordează deci nu te va costa prea mult promovarea. 

Cu timpul dacă afacerea crește, te poți adresa unor persoane din ce în ce mai cunoscute (Andi Moisescu, dacă citești asta, te salut!).

13. Google Ads: Cea mai bună strategie pentru a răspunde cererii pentru un produs

Când vine vorba despre strategii de marketing, avem impresia că dacă sunt mai complicate, mai necunoscute, înseamnă că sunt mai bune. 

Poate câteodată așa este, și avem destule astfel de exemple de strategii mai puțin cunoscute în acest articol. 

Dar, ce ar trebui să ne intereseze în primul rând este eficiența acestor idei, iar aici Google Ads nu trebuie să lipsească din arsenalul unei afaceri. 

Citește și: Când să folosești promovarea pe Google sau cea pe Facebook

Deși există de mulți ani, puțini știu să-l folosească la adevărata valoare. În plus, un alt lucru care îmi place legat de Google Ads e faptul că e foarte simplu de folosit și poți învăța de unul singur cum să creezi campanii eficiente.

Câteva sfaturi legat de folosirea Google Ads ar fi:

a) Folosește cuvinte cheie specifice.

Mai exact, daca vinzi „vin”, nu pune la cuvinte cheie cuvântul „vin”, sau „vin roșu”, sau „cumpără vin”. Aici te vei bate cu giganți din ecommerce și oricum poate omul caută cum să asorteze vinul cu mâncarea, nu vrea să cumpere o sticlă de vin.

Mergi pe cuvinte cât mai specifice, cum ar fi „Shiraz Australia 2015” sau „Cabernet Sauvignon Franța online” etc. 

Aceasta este practic principala greșeală pe care o fac majoritatea celor care vor să se promoveze prin Google Ads. 

b) Ai grijă la targetarea geografică.

Dacă ești un magazin mare, și vinzi național, poți lăsa ca reclamele să se afișeze în întreaga Românie. Dar dacă ești un magazin mai mic, poate merită să te concentrezi doar pe orașul/regiunea ta. 

De asemenea, de exemplu, dacă prețul livrării produselor în zona rurală este mare și oamenii de obicei nu cumpără, poate mai bine lași campania să ruleze doar în orașe. 

Google Ads îți oferă foarte multe posibilități de targetare geografică, comparabile cu cele ale Facebook. 

Poți alege anumite orașe și să le excluzi pe altele, poți alege să excluzi anumite cartiere dintr-un oraș, poți pune un punct pe hartă și să arăți reclame doar oamenilor din jurul acelui punct. 

Dacă știi unde îți sunt clienții, acum poți ajunge ușor la ei, fără a cheltui bani cu cei care știi că au șanse mici de a cumpăra.Targetare Google Adwords Excludere Cartier

Targetare Google Ads Excludere Cartier

c) Menține un scor de calitate ridicat.

De fiecare dată când cineva face o căutare pe Google, are loc o mică licitație în spate și astfel se decide ce reclame apar, și în ce ordine. Ei bine, suma licitată pentru cuvântul cheie nu este singura care contează și poți fi afișat primul și să plătești totuși mai puțin decât competiția.Cum influenteaza quality score costurile pe google adwords

În trecut exista un scor de calitate al cuvintelor cheie. Acesta era un indicator pentru cât de bine ales este cuvântul și pentru experiența pe care o aveau oamenii cu reclamele și apoi site-ul tău când dădeau click.

Între timp, el a fost eliminat, dar filosofia din spate a rămas.

Noi acum urmărim alți indicatori precum:

  • Rata de click
  • Timpul petrecut pe site
  • Engagement Rate
  • Conversion Rate

Pentru a ne da seama de potrivirea termenilor și a audiențelor folosite.

Este dincolo de scopul acestui ghid să acoperim toată partea de analiză a campaniilor de Google Ads, mai ales că avem cursuri speciale pentru asta, Google Ads pentru Magazine Online și Google Ads pentru Lead Generation și Afaceri Locale.

d) Folosește-te de capabilitățile inteligente ale Google Ads

O altă schimbare majoră ce ține de promovarea prin Google Ads în prezent este legată de cum se face optimizarea și livrarea campaniilor.

Dacă în trecut „control” era cuvântul de bază, astăzi majoritatea optimizărilor sunt făcute automat de către algoritm.

Pentru asta însă trebuie să te folosești de noile funcții cum ar fi termenii de căutare, audiențe personalizate (vizitatori și clienți/lead-uri), și alte tipuri de indicatori ce pot ajuta Google să înțeleagă cine îți sunt cei mai buni clienți.

14. Folosește produsul ca strategie de marketing

Abilitatea de a folosi produsul în sine pentru a atrage clienți noi este unul din cele mai interesante lucruri legate de growth hacking.

Putem atrage clienții, le putem cumpăra atenția, dar este ceva cu totul special în a folosi produsul pentru a ne crește afacerea.

Executat cum trebuie, acesta poate avea efecte exponențiale asupra afacerii. 

Spre deosebire de tacticile de atragere sau împingere a clienților, a căror efecte scad în timp sau când nu mai investim bani, dacă produsul nostru poate aduce clienți noi, atunci acesta va fi ușor scalabil și efectele doar vor crește. 

Vorbim practic de viralitate.

De exemplu, dacă avem un coeficient de viralitate de cel puțin 1, adică fiecare client ne mai aduce încă un client, atunci afacerea noastră va crește singură, până atinge nivelul de saturație. 

Desigur, un coeficient de viralitate mai mare decât 1 este extrem de greu de atins, în special pentru afacerile business to business, unde viralitatea funcționează foarte greu.

Dar chiar și în domeniul business to customer, un coeficient de 0.5 este dificil de obținut. Asta nu înseamnă că nu putem încerca.

Pentru că, de exemplu, dacă obținem un coeficient de 0.5, atunci pentru fiecare client pe care îl aducem prin tactici de atragere sau împingere, acesta la rândul lui va mai aduce jumătate de client.

La fiecare 100 de clienți aduși prin Ads de exemplu, vom avea în final 150. Ori asta ne va da un avantaj concurențial mare. 

Hai să deconstruim ce înseamnă folosirea produsului pentru a atrage clienți și să vedem cum putem face asta. Las următoarele idei la nivel de principiu, rămânând la latitudinea ta cum le poți aplica în cazul propriei afaceri.

Îți recomand din nou să citești Ghidul de Growth Hacking pentru a înțelege mai bine întregul concept.

1. Invitații în rețea

Trăim într-o lume din ce în ce mai conectată. Discutăm cu prietenii pe Facebook, distribuim știri și evenimente importante pe Twitter, avem toate contactele pe Gmail. Deci o primă tactică trebuie să fie folosirea rețelelor deja existente, folosirea acestora ca și o pârghie. Cum poți încuraja oamenii să invite și alți prieteni către produsul/comunitatea ta?

2. Distribuiri în rețele sociale

Într-o perioadă în care aproape toată lumea are un cont pe o rețea socială, le putem permite utilizatorilor pur și simplu să vorbească despre produsul nostru. Pe lângă inserarea unor bucăți de cod ce fac ușoară distribuirea pe principalele rețele sociale, mai putem veni cu tehnici pentru a mări șansele de distribuire.

3. Trimiteri înapoi

Link-urile înapoi (backlinks) reprezintă de fapt una din primele tactici de growth hacking. De exemplu, cei de la Hotmail, prin adăugarea unui mesaj la finalul fiecărui email, au ajuns la o creștere incredibilă, care nu putea fi replicată de tacticile vechi de marketing.

4. Recompense

Spre deosebire de concursuri, recompensele încurajează diferite comportamente. Acestea pot fi folosite atât pentru a aduce clienți noi, cât și pentru educarea celor existenți. În anumită măsură, se intersectează și cu gamification. Dropbox, de exemplu, oferă spațiu gratuit în plus dacă îndeplinești anumite acțiuni, cum ar fi vizualizarea unui video educațional, completarea profilului sau invitarea mai multor persoane să folosească serviciul.

5. Integrare cu platforme

Pe lângă faptul că le putem permite utilizatorilor să vorbească despre produsul nostru prin intermediul rețelelor sociale, ne putem integra produsul cu acestea sau cu alte platforme deja existente. Putem crea un proces continuu și fără fricțiune prin care aceștia pot comunica despre folosirea produsului nostru. Există exemple de companii care au crescut enorm, tocmai pentru că s-au folosit de rețele sociale și platforme existente pentru a ajunge la noi clienți. Am avut exemplul Airbnb și Craigslist.

6. Word of mouth organic

Pe lângă toate tacticile menționate până acum, nimic nu poate înlocui promovarea din vorbă în vorbă. Aceasta înseamnă că cineva vorbește despre produsul tău. Motivul pentru care oamenii fac asta, de obicei, este pentru că produsul este extrem de bun. Deși este mai greu de controlat, ne ajută să știm că produsele care rezolvă o problemă mare, produsele amuzante, produsele unice, cele care ne surprind sau care ne ating o coardă emoțională se distribuie cel mai mult pe cale orală (sau electronică în ziua de azi). La fel e și reversul medaliei, dacă dezamăgești, toată rețeaua socială a clientului va ști despre asta.

În loc de concluzii

Există o multitudine de idei și strategii de marketing pe care le poți folosi pentru a-ți atinge obiectivele de marketing. Această listă oferă doar un punct de pornire.

Abonează-te la newsletter pentru a fi anunțat de noile articole și citește despre SMARTERS Pro – un abonament ce îți oferă acces la toate cursurile, workshop-urile și hackbook-urile noastre despre marketing.

Related Articles