Affiliate marketing: ghidul începătorului în 5 pași simpli - SMARTERS Grow

Lasă-mă să ghicesc. Dacă ești aici probabil ești în una dintre aceste situații: 

  1. Ai un produs sau un serviciu pe care vrei să-l vinzi, 

SAU

  1. Ai un blog sau o pagină de social media pe care vrei să o monetizezi

Ei bine, indiferent în ce poziție ești, acest articol te va ajuta să înțelegi ce este affiliate marketing și cum te poate ajuta.

Să trecem la treabă!

1. Ce este, totuși, affiliate marketing?

Marketingul afiliat este un tip de promovare bazată pe performanță în care o afacere plătește direct o persoană care poate aduce trafic și vânzări.

Să spunem că vinzi calculatoare. În loc să dai banii pe reclame pe Facebook sau Google, îi vei da direct unui blogger sau influencer, pentru fiecare vânzare pe care acesta o generează. 

2. Cine face parte din procesul de marketing prin afiliere

De obicei sunt 3 părți implicate în procesul de affiliate marketing:

Comerciantul

Cunoscut și drept retailer, brand sau advertiser, este cel care creează produsul și îl vinde clienților finali. Ca să continuăm exemplul de mai sus, dacă ești comerciant înseamnă că tu produci și vinzi calculatoarele.

Afiliatul

Afișează reclamele pe platforma lui, cu scopul de a genera vânzări pentru comerciant și de a câștiga un procent din profit. Afiliații folosesc și alte metode de promovare online mai comune cum ar fi SEO, PPC, e-mail marketing, content marketing, etc. 

Rețeaua

Este practic puntea de legătură dintre comerciant și afiliat și conține ofertele de reclame pe care le poate alege afiliatul și se ocupă de plata către acesta. Ea poate fi un plug-in pe care îl instalezi pe website-ul tău, sau o platformă online unde te poți înscrie atât ca afiliat cât și în calitate de comerciant. 

Care sunt avantajele pe care ți le aduce affiliate marketing

Deși sistemul de affiliate marketing are multe beneficii, printre cele mai importante sunt:

Pentru comercianți:

  • Plătești pentru rezultate
  • Ai posibilitatea de a ajunge la audiențe noi
  • Câștigi credibilitate și autoritate

Pentru afiliați:

  • Ești răsplătit în funcție de rezultatele pe care le aduci
  • Flexibilitatea programului
  • Nu ai nevoie de experiență în marketing

Dacă acum te gândești „Sună foarte bine! Pot face și eu așa ceva?” răspunsul scurt este „bineînțeles”. Continuă să citești și restul articolului, iar lucrurile vor deveni mult mai simple pe parcurs.

3. Cum poți deveni comerciant

  1. În primul rând trebuie să decizi cum vrei să procedezi: Vrei să integrezi un modul pe platforma ta sau să apelezi la o rețea de affiliate marketing? Varianta mai simplă este să te înscrii pe o astfel de rețea, pentru că acolo se află deja afiliați care caută produse pe care să le promoveze. Despre această variantă vom vorbi și în pașii următori, deci să continuăm!
  2. Următorul pas este să intri pe o rețea de affiliate marketing și să creezi o ofertă de reclame pentru produsul tău, stabilind și comisionul pe care îl oferi afiliatului în schimbul fiecărei vânzări.
  3. Pe acea rețea sunt prezenți o grămadă de bloggeri, influenceri, etc (afiliați) care pot trimite trafic spre tine și care urmează să fie recompensați dacă îți aduc vânzări. 
  4. În final, va trebui să plătești o mică parte și către rețea, dar de obicei sumele sunt modice, așa că poți să nu-ți faci griji că vei ieși în pierdere.

Când vrei să devii comerciant într-un sistem de affiliate marketing, prima dificultate pe care o vei întâlni este probabil răspunsul la întrebarea „cum găsesc afiliați care au audiența potrivită, adică o audiență interesată de produsul meu?”

Cu cât este mai nișat produsul tău cu atât va fi mai ușor să-l propui altor comercianți, deoarece potrivirea între produse va fi mai bună.

Comisioane de peste 50% pentru afiliați sunt comune atunci când vine vorba de produse complet digitale, pentru că nu există o limită a stocului sau un cost al multiplicării produsului. Dacă împarți veniturile în mod cinstit, toată lumea are de câștigat.

Uite de exemplu cum calculează profitshare comisioanele pe care advertiserii trebuie să le plătească: să spunem că suma vânzărilor generate într-o anumită lună de afiliații tăi este de 10.000 de RON (fără TVA). Dacă tu ai ales un comision de 7% către afiliații tăi, înseamnă că le vei oferi 700 de RON din vânzări. Din această sumă tu trebuie să plătești 30% comisionul rețelei, adică 700×0.3=210 RON. 

În total, din vânzările în valoare de 10.000 de lei, vei plăti o sumă de 910 RON. Nu e deloc o cifră rea, pentru una dintre cele mai eficiente metode de promovare.

4. Cum poți deveni afiliat

  1. Cel mai simplu mod de a deveni afiliat este să ai deja un blog sau o comunitate de unde poți trimite trafic către un anumit produs. Un mod eficient de a face asta este prin intermediul recenziilor. 
  2. În primul rând trebuie să intri pe acea și să găsești un produs care să-ți placă și despre care să vorbești cu pasiune pe blogul sau website-ul tău. 
  3. După ce te-ai înscris și ai ales o reclamă, vei primi un link special de afiliat, pe care îl poți pune acum pe website-ul tău, și care va urmări numărul de vânzări pe care îl generezi cu ajutorul lui. Aceste linkuri de obicei conțin o parte lungă cu ”/ref…” la sfârșitul lor, deci în modul ăsta îți vei putea da seama și cine este afiliat data viitoare când citești blogul preferat.
  4. Dacă ți-ai făcut treaba de persuasiune cum trebuie înseamnă că ai generat și vânzări, iar tu vei fi plătit un anumit procent din acestea (comision).

5. Cum să îți crești randamentul ca afiliat

Atunci când vine vorba de comisioanele de pe platformele de affiliate marketing este foarte important să ții cont de următorul lucru: chiar dacă vezi un procent mai mic, gândește-te la ce înseamnă el în bani adevărați! 

Gândește-te la următorul exemplu: ce e mai bine? Să convingi pe cineva să cumpere un calculator cu 5000 de lei, din care iei 2% comision – 100 RON, comparativ cu o carte de 50 de lei cu un comision de 10% – 5 RON.

Da, e mai greu să convingi pe cineva să cumpere un produs mai scump, dar dacă deja activezi într-o nișă anume, s-ar putea să ai deja audiența potrivită și prin urmare șanse mai mari să convertești. Tot ce trebuie să faci este să știi ce să spui audienței tale.

Poți învăța cum să faci asta citind acest articol despre cum să scrii articole bune și acest articol despre cum devii un scriitor mai bun.

New call-to-action

3 lucruri pe care le poți încerca pentru a-ți mări câștigurile

Pentru început este indicat să creezi conținut despre ce îți place sau ce te pasionează. 

Cu toate astea, dacă vrei să te asiguri că ai un flux stabil de trafic și că vei crea conținut relevant, ar fi indicat să ai câteva cunoștințe de SEO.

După ce ai linkurile tale de afiliat și un flux decent de trafic sau un „following” considerabil, e momentul să iei în considerare crearea unei liste cu e-mailuri. 

E-mailul încă este printre cele mai bune metode prin care poți promova un produs, deci ai obține un avantaj imens față de competiție dacă ai învăța cum să te folosești de această platformă de promovare al naibii de eficientă.

Unul din lucrurile pe care trebuie să le înveți când vine vorba de e-mail marketing este copywriting-ul. Transmițând mesajele corespunzătoare, clienților corespunzători, te poți asigura că ai o putere de convingere mai mare, care rezultă în rate de conversie mai mari. Poți începe să înveți asta chiar aici.

De regulă marketingul afiliat este confundat cu CPA marketing, diferența principală fiind de unde se generează comisionul pentru afiliat: în cazul marketingului prin afiliere „tradițional” afiliatul câștigă un comision bazat pe vânzările generate. 

În cazul CPA marketing, el câștigă acel comision în funcție de acțiunile pe care un vizitator le efectuează (de exemplu clickuri, completări de sondaje, etc). Mai multe despre CPA marketing poți citi în acest ghid detaliat.

5 Sfaturi rapide de scris care-ți vor crește șansele de reușită ca afiliat

Hai să admitem realitatea: să devii un afiliat eficient nu e o treabă ușoară. Ai de-a face cu banner blindness, reticența cititorilor față de orice material promoțional sau reclamă, și o competiție acerbă. De aceea dacă vrei să îți crești șansele de reușită e indicat să respecți următoarele standarde legate de: 

  1. Consistență

Nu este suficient să creezi articole din an în Paști și să te aștepți să ai rezultate peste noapte. Pentru a începe să vezi acele rezultate, e necesar să ai o comunitate de cititori fideli, iar pe ei îi atragi fiind consistent atât din punct de vedere cantitativ cât și calitativ. Pro tip: pentru început contează prea puțin dacă postezi o dată pe săptămână, o dată pe lună sau chiar zilnic. Estimează de cât timp ai nevoie pentru a scrie un articol de calitate, și ține-te de acel program!

  1. Calitate

Acestea fiind spuse, nu e necesar doar să postezi una într-una articole mediocre pe blogul tău. Dacă vrei să generezi vânzări, trebuie să oferi valoare încă din ceea ce scrii. De aceea e necesar să te concentrezi atât pe cât de util este articolul pentru cititor, dar și pe calitatea scrisului în sine. Asta ne aduce la următorul punct:

  1. Claritate

Probabil cel mai mare pas pe care îl poți face pentru a-ți îmbunătăți drastic scrisul este să te concentrezi pe claritatea mesajului. Un loc de unde poți începe să faci asta este chiar de la dimensiunea propozițiilor. De exemplu, Propozițiile de mai sus sunt prea lungi și de asta sunt acum nemulțumit. De altfel e foarte indicat să eviți cuvintele sau formulările academice sau prea complicate. Scopul nu este de a impresiona, ci de a ajuta. 

  1. Concordanță

Puteam să zic potrivire, dar mi s-a părut că e mai memorabil ca toate aceste tips and tricks să înceapă cu litera C. Dacă ai urmărit primele 3 sfaturi înseamnă că postezi regulat articole de calitate, ceea ce înseamnă că deja faci bine ce faci. Următorul pas este să te asiguri că produsul pe care îl promovezi se și potrivește cu stilul de content pe care îl creezi și cu nevoile și cerințele cititorilor tăi. 

  1. Convingere (sau copywriting)

Deși am vorbit și mai sus despre câteva concepte de scris, ele se aplică oricărui tip de scriere. Cu toate astea, dacă vrei să ai câștiguri mai mari trebuie să ții cont și de câteva concepte de copywriting, adică scrisul persuasiv. Poți începe de aici.

Exemple de afiliați și comercianți

Ca să îți fie mai ușor să înțelegi toată treaba, uite și două exemple:

Primul este blogul lui Radu Dumitru, nwradu.ro unde poți citi tot felul de recenzii și opinii, în diverse domenii, de la tehnologie până la mâncare și lifestyle. Într-un articol recent de-al lui, un top al celor mai bune routere, putem vedea acest link:

affiliate marketing exemplu router

Iar atunci când dăm click pentru a verifica prețul, iată ce aflăm din acel link:

După cum poți vedea, linkul are acea terminație care începe cu „?ref”, deci putem fi siguri că este un link de afiliat, iar că Radu se bucură de un comision din partea platformei pe care este înscris.

Un alt exemplu ar fi blogul 1cartepesaptamana.ro, care în mod evident se ocupă cu recenzii și recomandări de cărți.

La fel ca în cazul anterior, dacă accesezi un articol recent care este despre ultimele cărți citite și dai click pe butonul care te duce către un website de unde poți cumpăra acele cărți, linkul va avea aceeași extensie „?ref”.

affiliate marketing exemplu carte

Platforme

Aici poți găsi câteva platforme populare de affiliate marketing care funcționează și în România:

Concluzii

Așadar, dacă ai fost curios până acum despre ce înseamnă affiliate marketing și te-a bătut gândul să începi și tu, sper că citind acest articol ți-ai dat seama că nu este atât de complicat și că citindu-l ești determinat să treci la acțiune.

Mult succes!