10 idei de campanii de marketing creative

10 idei de campanii de marketing creative

Vrei să îți promovezi afacerea într-un mod cât mai creativ, pentru a te diferenția de competiție, și ți-ar prinde bine puțină inspirație? 

Ești în locul potrivit 🙂

 Problema cu majoritatea campaniilor de promovare creative e faptul că sunt doar atât: creative. Dar, uneori, să fii diferit nu este de ajuns pentru a fi și eficient. 

Așa că am scormonit fiecare colț al internetului pentru a găsi doar exemple de campanii de promovare de succes și din care poți „fura” câteva trucuri pe care să le poți adapta afacerii tale. 

Ah, și am încercat pe cât posibil să fie din domenii de activitate foarte diferite, de la campanii de promovare pentru produse fizice la companii la companii care vând fel și fel de software-uri online (SaaS). 

Pe scurt, până la sfârșitul articolului vei avea un arsenal de idei de campanii de marketing pe care să le testezi, promit. Dacă nu, dau un vin la următorul eveniment de marketing la care ne vedem.

#1. Idee campanie de promovare – cum să te folosești de controverse pentru a crea conținut viral

Pentru mulți marketeri sau antreprenori viralitatea pare loterie. Încercăm mai multe idei și poate că una va avea un succes neașteptat de mare. Din fericire însă, viralitatea poate fi mult mai predictibilă decât credem. Iată care sunt câteva elemente  cheie ale unei campanii de promovare cu potențial viral sau semi-viral:

  1. Un infografic de o calitate decentă;
  2. O distribuire în locul potrivit;
  3. Un subiect care să stârnească o emoție destul de puternică;
  4. Un pic de controversă;
  5. Atragerea răzbunării unui brand mare (dap, ai citit bine; detaliem imediat).

Hai să luăm un studiu de caz să vedem mai bine despre ce este vorba.

Ingredientul secret #1 – Un infografic decent

Prin 2015, cei de la The Renegade Pharmacist au postat următorul articol: „Ce se întâmplă la o oră după ce bei o doză de Cola?”.(Poți citi articolul aici). 

Articolul practic nu venea cu nimic nou, ci doar relua un articol mai vechi scris cu câțiva ani în urmă de către altcineva. Dar cei de la The Renegade Pharmacist i-au mai atașat articolului și un infografic drăguț. Și atunci, postarea a devenit vir… Nu, nu a devenit.

Pentru că internetul e deja plin de infografice și nu mai au eficiența pe care au avut-o atunci când au apărut. De aceea e nevoie și de următoarele ingrediente.

Ingredientul secret #2 – Un share în locul potrivit

Cel mai simplu mod de a promova orice, este să te adresezi direct oamenilor care vorbesc sau cunosc deja produsul/serviciul/subiectul tău. De aceea, cei care au creat infograficul, l-au distribuit pe Reddit, locul unde oamenii dezbat absolut orice – de la teorii ale conspirației la subiecte și mai complexe precum „De ce a trecut găina strada”. 

Nu, pe bune, chiar sunt și subiecte serioase. Dacă nu ar fi avut infograficul succes aici, slabe șanse să fi avut altundeva. Din fericire, se pare că subiectul a fost de mare interes pentru Redditori.   Google Analytics campanie de promovare pe Reddit Și de aici a pornit totul, site-uri mari precum The Huffington Post sau Yahoo au început să preia infograficul unul după altul. Dar totuși, există mii de postări pe Reddit care nu ajung virale. Ce a fost atât de special în acest caz? Secretul stă de fapt în ingredientele nr 3, 4 și 5.

Ingredientul #3 – Un subiect (curent) care stârnește o emoție puternică

Infograficul a stârnit o reacție atât de puternică din partea cititorilor pentru că 1) este despre sănătate (și toată lumea e interesată de asta, nu?) și 2) este despre un brand mare (Cola) care pare că pune în pericol sănătatea tuturor.

Ingredientul #4 – Puțină controversă

După ce a fost postat pe Reddit, povestea a început să apară pe majoritatea site-urilor mari. Însă, Buzzfeed a început să pună la îndoială veridicitatea faptelor prezentate în infografic. Idee de campanie de promovare folosind infografice care genereaza controverse Cei de la Buzzfeed susțineau că au discutat cu specialiști din domeniul sănătății și aparent lucrurile nu sunt chiar atât de negre precum sunt prezentate în acel infografic. Asta a agitat și mai mult lucrurile și infograficul a devenit din nou știrea zilei pe internet.

Ingredientul #5 – răzbunarea unui brand mare

În jurul acestei povești s-a format o teorie a conspirației cum că postarea celor de la Buzzfeed a fost doar o cascadorie de PR orchestrată de către cei de la Coca Cola. Nu există dovezi că asta ar fi adevărat, dar oricum ar fi, a contat enorm pentru ca acel infografic să ajungă viral și să adune sute de link-uri către site-ul celor de la The Renegade Pharmacist.

#2. Idee de campanie de marketing – cum să te folosești de trenduri pentru o expunere masivă

Cristi e un nume obișnuit. Însă pentru o scurtă perioadă, oricine auzea numele Cristi, începea ușor să zâmbească, după care urmau o serie de râsete și de glume.

Toate astea, datorită acestui video care a ajuns viral.

https://youtube.com/watch?v=KrKccHJjLrk%3Ffeature%3Doembed

Peste două milioane și jumătate de vizualizări!

Și ce legătură are asta cu marketing-ul, nu?

Ei bine, de aici putem fura un truc de marketing foarte fain. Putem să creăm o campanie de marketing virală fără să „inventăm” noi ceva viral și fără să dăm noi naștere unui subiect controversat.

Tot ce trebuie să facem este să ne atașăm produsul/povestea noastră de ceva care e deja viral.

Uite un exemplu care să facă lucrurile puțin mai clare.

Îți mai amintești infograficul cu Coca-Cola de mai devreme care a devenit viral?

Ei bine, pe „spatele” acestuia a devenit viral un alt website.

Iată pe scurt care au fost pașii.

1) Identificarea unui subiect viral sau a unui trend

Nu există o formulă standard aici. Te poți folosi de ceea ce știi tu că e deja viral pe internet sau poți folosi diverse instrumente precum Google News, Google Trends, 9Gag trending, forumuri, grupuri de Facebook etc.

Google Trends

În cazul nostru, este băutura națională a scoțienilor – Irn Bru.

2) Adaugă ingredientele viralității.

Atunci când creezi campania de promovare (în cazul nostru infograficul) asigură-te că ai cât mai multe elemente cu potențial viral.

Poți crea un infografic decent?

De cele mai multe ori se poate.

Stârnești o emoție puternică?

În cazul nostru, fiind vorba despre o băutură tradițională scoțiană, răspunsul este da. E ca și cum la noi s-ar face un infografic satiric despre Dacia.

Stârnești controverse?

În cazul băuturii noastre nu neapărat. Dar toți fanii băuturii se vor regăsi într-un fel sau altul în infografic.

Atragi răzbunarea unui brand mare?

În cazul acesta nu, dar infograficul e deja despre un brand mare.

Iată și infograficul.

Campanie de promovare de succes folosind infografice

3) Distribuie în locul potrivit

Infograficul de mai sus a fost distribuit prima oară în grupurile de Facebook ale „Scoțienilor independenți” pentru că aceștia erau cei mai înclinați să dea mesajul mai departe.

De acolo, a ajuns în sub-reddit-ul /r/Scottland, iar de acolo a fost preluat mai departe de către marile publicații.

Ești în căutarea unor strategii mai avansate de marketing? Descoperă Marketing Hackers PRO și primești în fiecare lună 3-5 strategii care funcționează acum. Plus bonus la înscriere. Vezi detalii.

#3 – Exemplu de campanie de promovare – cum să construiești o relație cu fanii pentru a ajunge viral

Cea mai bună promovare de care poți avea parte este cea făcută de către clienții tăi. Nimic nu e mai puternic, iar cei de la Zelmer (unii din cei mai vechi fabricanți de aspiratoare din Europa Centrală) știu asta. 

Aceștia au monitorizat atent discuțiile ce au loc pe rețelele de socializare legate de brand-ul lor. Astfel, l-au descoperit pe Wojtus, un băiețel de doar 4 anișori, foarte pasionat de aspiratoare, căruia mama sa i-a făcut un tort în formă de aspirator. Acesta este Wojtus…

Wojtus

.Și așa arată neobișnuitul tort făcut de ziua lui.

Tortul lui Wojtus

Mama acestuia a postat tortul pe Instagram, folosind hashtag-ul #zelmer. Iar compania monitorizând acest cuvânt cheie, a putut răspunde imediat postării, invitându-i pe amândoi într-un tur al fabricii.

Idee de campanie de promovare de succes monitorizand conversatiile online

La scurt timp după aceea, postarea a strâns câteva sute like-uri și comentarii în care fanii apreciau inițiativa companiei. 

Instrumente de genul Hootsuite sau BrandMentions te pot ajuta să faci această monitorizare.

#4 – Idee de campanie de marketing – Transformă reclamele în entertainment

Nimănui nu-i place să i se vândă, dar tuturor ne place să cumpărăm. Însă cum putem atrage atentia oamenilor, într-o lume plina de bannere tot mai mari și de tot felul de popup-uri și notificări din ce în ce mai agresive? 

Ei bine, exact în această situație se aflau și cei de la Xbox. Trebuiau să lanseze noul joc Tomb Raider chiar în același timp cu alte jocuri mult așteptate precum Call of Duty, Fall Out, Halo and Star Wars Battlefront. 

Pe scurt, competiția era foarte mare. Și atunci, pentru a se diferenția, celor de la Xbox le-a venit ideea să transforme canalul tradițional de marketing, și anume billboard-ul, într-un canal de entertainment. 

Iată ce a ieșit.

https://youtube.com/watch?v=dMTDfKcTeJU%3Ffeature%3Doembed

Pe scurt, au creat un concurs în care 8 participanți trebuiau să stea pe un panou publicitar imens și să îndure condiții meteo aprige, controlate de către public prin live streaming. Rezultatul: vizualizare medie de 8 minute (față de 8 secunde cât este media pentru panourile publicitare obișnuite), 110.000 vizualizări simultane, 3.5 milioane de vizualizări și peste 320.000 de comentarii. Am putea spune că au reușit să atragă puțin atenția, nu-i așa? 🙂

Intră GRATUIT in comunitatea SMARTERS Marketing Hackers de pe Facebook unde poți face schimb de idei cu alți marketeri și antreprenori.

#5 – Exemplu de campanie de promovare de succes- Folosește o strategie de content marketing integrată

SuperOffice este o mică companie software (un CRM) din Europa care voia să își crească numărul de clienți, dar nu se putea bate cu giganți precum Salesforce. Și totuși, au reușit să își crească traficul organic cu 97% și numărul de lead-uri cu 43%, fără să investească sume enorme în reclame. Iată ce au făcut.

1) Au creat 3-4 piese de conținut foarte valoroase și utile

Toată lumea scrie articole, dar nu toată lumea reușește să creeze ghiduri masive sau lucrări avansate care să ajute publicul țintă să se informeze sau să își rezolve o problemă.

Totodată, conținutul fiind extrem de util, merita ca oamenii să își lase adresa de email pentru a-l descărca.  

Idei de campanii de promovare integrate

2) Au creat articole FOARTE BUNE pe blog în funcție de cuvintele cheie pentru care puteau atrage trafic

Nu puteau concura cu gigantul Salesforce, așa că au identificat cuvinte cheie ce aveau puțină competiție, dar un număr de căutări îndeajuns de mare pentru a atrage trafic. 

De exemplu, au descoperit că nu exista conținut foarte bun (de fapt era aproape inexistent) pentru cuvântul cheie „Customer service email templates”.

Idei de campanii de marketing integrate

3) Au distribuit, dar au și optimizat articolele pe rețelele de socializare

Pare un lucru destul de banal, pe care probabil orice marketer sau antreprenor îl face deja. Însă una este să dai un simplu share și alta este să analizezi fiecare postare, iar apoi să încerci să o îmbunătățești. 

Distribuind constant noile articole, încetul cu încetul au îmbunătățit postările. Au testat mai multe titluri, diferite imagini și diferite descrieri.

Dacă între două postări era o diferență foarte mare între numărul de reacții sau share-uri încercau să înțeleagă de ce s-a întâmplat asta. 

Astfel au reușit să ajungă de la o medie de 20 de share-uri pe postare până la chiar și 200 de share-uri.

4) Au folosit și optimizat newsletterele săptămânale

De multe ori credem că dacă am publicat articolul pe blog și l-am distribuit o dată pe Facebook sau altă rețea de socializare, ne-am făcut treaba. Am ajuns la publicul nostru țintă. Însă știi unde e marea greșeală? 

Pe Facebook, dacă cineva vede articolul tău, dar nu are timp sau chef să îl citească, l-ai pierdut. Șansele ca el să mai ajungă să vadă o dată articolul acela in Newsfeed-ul lui sunt foarte slabe. Știi tu, mai sunt poze cu câini și pisici, meme-uri și alte chestii care vor lua imediat locul articolului tău. Pe email însă, treaba stă cu totul altfel.

Chiar dacă a primit emailul și nu are timp să îl citească, îl are salvat pe mai târziu.

Idee de campanie de marketing prin email

Dacă vrei să înveți cum să faci ca oamenii să îți deschidă și să îți citească emailurile, am scris un ghid complet aiciDe ce a funcționat această campanie de promovare integrată? 

În primul rând, folosind mai multe canale și metode de promovare, au reușit să ajungă la tot publicul lor țintă. De exemplu, poate că nu toți potențialii lor clienți foloseau emailul foarte des, dar au reușit să ajungă la ei prin Facebook. 

În al doilea rând, folosindu-se de toate aceste strategii de promovare, au reușit să păstreze o legătură constantă cu potențialii clienți. În ziua de azi, e nevoie de 6 până la 9 interacțiuni cu un brand până ce un vizitator devine un client.

#6. Idee de campanie de marketing  – Folosește tehnica Content Hacking™ pentru a apărea în presa națională

Presa ar putea juca un rol foarte important în promovarea afacerii tale. Însă trimiterea ocazională către jurnaliști a unui comunicat pentru care fie trebuie să plătești pentru a fi publicat, fie nu e luat în seamă de nimeni, nu e prea folositor. 

Și atunci, ce e de făcut? Ei bine, dacă înțelegi cum funcționează presa și care sunt nevoile unui jurnalist, totul devine mult mai simplu. Indiferent de domeniul despre care scrie, unui jurnalist i se cere un singur lucru de obicei: adu trafic pe site. Sau vinde ziare/reviste fizice etc. 

Deci, practic, ei sunt mereu în căutare de subiecte interesante despre care să scrie. Iar rolul tău este de a le oferi acest subiect. Asta înseamnă că (1) trebuie să înțelegi ce subiect să le propui, despre ce să scrie și (2) să știi cum să îl îmbraci. 

Dacă vrei să se scrie despre tine, fără a plăti pentru acest lucru, povestea nu trebuie să fie în mod direct despre tine. Iar atunci când trimiți propunerea jurnalistului, aceasta nu trebuie să fie în genul „Hey, vrem să scrii despre noi” ci „Uite ce lucru interesant am făcut, uite de ce e interesant și de ce credem că ar fi curioși și cititorii tăi”. 

Ca să nu las lucrurile în aer, îți dau exemplu de o astfel de campanie de marketing pe care am implementat-o pentru SMARTERS. Am adunat mai multe informații și statistici despre starea antreprenoriatului în România.

Ne-am uitat la câte firme sunt în fiecare județ, care sunt cele mai populare domenii de activitate, care sunt cele mai mari firme, cei mai mari angajatori din fiecare județ etc. Am pus totul într-un loc, sub forma unei hărți interactive unde poți da click pe județul tău sau pe altele care te interesează și să le compari rapid și ușor. 

Rezultatul? Despre hartă s-a scris în peste 30 de site-uri de știri din toată țara și chiar pe site-urile unora dintre companiile menționate, care au vrut să se laude cu poziția lor. Am investit aproape 0 lei în această campanie. Aceasta a avut succes pentru că am avut un subiect interesant, pentru că oamenii erau curioși de poziția județului lor față de cele vecine. 

La fel ca la primul punct, trebuie să atingi o coardă emoțională dacă vrei ca ceva să fie distribuit.

#7. Idee de campanie de email marketing – Cum să crești rata de conversie cu 150% cu 0 costuri, folosindu-te de clienții deja existenți

În mare, există două moduri de a crește vânzările: fie aduci mai mulți clienți, dar asta înseamnă și costuri de promovare mai mari, fie vinzi mai mult aceluiași client. Cea mai eficientă ar fi varianta a doua. Nu ai costuri de promovare mai mari și e mult mai simplu pentru că ai câștigat deja încrederea clientului. Iată cum s-au folosit de această strategie cei de la ZAGG, o companie de accesorii pentru mobil, pentru a crește rata de conversie cu 252%. T

otul a început de la o provocare pe care multe magazine online o întâmpină: un inventar mărit. De obicei, cea mai simplă metodă, des folosită pentru a „scăpa” de stock, este o reducere semnificativă de preț. Însă de data aceasta, cei de la ZAGG s-au gândit să facă ceva diferit. Pe lângă o reducere de preț, voiau să le și arate clienților cât de mult îi apreciază. 

Așa că au gândit o campanie de email marketing, adresată DOAR clienților ZAGG, prin care la o comandă de minim $9.99 primeai un cadou. Iată care au fost pașii.   1) Clienții au fost împărțiți în 3 categorii:

  • Clienți de peste 1 an;
  • Clienți de peste 2 ani;
  • Clienți de peste 3 ani.

Cu cât erai un client mai vechi, cu atât valoarea cadoului era mai mare. 

2) Au creat un landing page special pentru fiecare categorie 

Astfel, oamenii simțeau că acel cadou e într-adevăr doar pentru ei și nu pentru toată lumea.

Idei de campanii de marketing ZAGG

(Landing page creat special DOAR pentru clienții care aveau doi ani vechime) 

3) Au creat un email personalizat La fel ca în landing page, cei care primeau emailul simțeau că nu e trimis tuturor. Era inclus numele acestora și numărul de ani de când sunt clienți. În plus, acesta mai avea două componente importante: 

1) Era un email de mulțumire, și nu unul clasic cu oferte. 

2) Au făcut oferta limitată în timp pentru a încuraja oamenii să treacă la acțiune.

email campanie de marketing personalizata

Rezultatele campaniei: 152% creștere a venitului per email trimis 252% creștere a ratei de conversie

#8. Idee de campanie de promovare creativă – Folosește-te de guerilla marketing pentru a te face remarcat

Zilnic suntem bombardați cu reclame pe toate canalele posibile. De la bannerele pe care le vedem în drum spre casă la reclamele care ne urmăresc pe toate platformele, imediat după ce am accesat un site. Totuși, când suntem de partea cealaltă a baricadei, ca marketeri sau antreprenori, tindem uneori să uităm cât de neplăcute sunt reclamele tradiționale care practic spun doar „cumpără, cumpără, cumpără”. 

Și atunci, ce putem face? Cum putem crea o reclamă care să nu pară reclamă? Sau cel puțin să nu fie atât de deranjantă. Aici intră în scena guerilla marketing. Simplu spus, guerilla marketing e un fel de promovare „ca nuca-n perete”, doar că în sensul bun al cuvântului. 

Să facem mai multă lumină, totuși? 🙂 Te folosești atât de produs, cât și de mediul înconjurător, pentru a transmite beneficiile produsului într-un mod cât mai memorabil. 

Uite câteva exemple care să facă lucrurile și mai clare.

Idei de campanii de promovare produse
Idei de campanii de promovare pentru ceasuri
Idei de campanii de promovare a unui film
10 idei de campanii de marketing creative pentru 2020
10 idei de campanii de marketing creative pentru 2020
Idei campanii de promovare - guerilla marketing
idei campanii de marketing de succes - Mr.Proper
10 idei de campanii de marketing creative pentru 2020
10 idei de campanii de marketing creative pentru 2020
10 idei de campanii de marketing creative pentru 2020
10 idei de campanii de marketing creative pentru 2020
10 idei de campanii de marketing creative pentru 2020

#9. Idee de campanie de marketing – Depășește-ți competiția învățând foarte bine instrumentele de promovare

La Strada e un mic restaurant din Timișoara, un fost client. Și totuși, în ceea ce privește vânzările la un concurs național de burgeri, a terminat pe locul doi, fiind depășit doar cu câteva sute de lei de gigantul Hard Rock Cafe! Iată care a fost secretul pentru a obține aceste rezultate. Restaurantul participa la un eveniment în București, un festival de burgeri. 

Ne-am dat seama că, deși restaurantul avea o imagine bună la nivel local, în București nimeni, în afară de prietenii fondatorului, nu știa de noi. Și cum costurile participării la un astfel de eveniment nu sunt deloc mici, știam că trebuie să vindem muuuulți burgeri. 

Ei bine, folosindu-ne de mentalitatea de growth hacking, ne-am întors la principiile de bază ale unui growth hacker, unul dintre acestea fiind acela de a găsi cele mai ușoare moduri de a ajunge cu mesajul tău în fața clientului

Folosind acest principiu, și îmbinându-l cu cunoștințele noastre legate de promovarea pe Facebook, am reușit să ne facem prezența cunoscută în rândul persoanelor cele mai înclinată să cumpere (și rezultate în vânzări mult peste așteptări). 

Ce am făcut mai exact a fost o tactică prin care am creat o reclamă care era afișată doar pe dispozitive mobile și doar în zona desfășurării acelui eveniment. Știai că Facebook îți permite să arăți reclama pornind de la un punct pe hartă? Optiuni Promovare Facebook Ads Reclama, ce conținea o imagine cu un burger savuros, a avut un succes masiv. Odată, pentru că am investit mare parte din buget pe Instagram, care nu prea era folosit de oamenii de marketing la acea vreme.

Aceasta a adunat sute de like-uri în doar câteva ore (nu mai avem print screens din păcate). Apoi, aceasta a funcționat pentru că, ghici ce: când oamenii făceau o pauză să bea o bere, și involuntar scoteau telefonul, ghici ce vedeau?

O imagine cu burgerul nostru și mesajul să vină la stand să-l guste. Când ridicau capul din telefon, vedeau bannerul nostru de la stand. Această idee, alături de altele câteva mai mici (și calitatea produselor clientului), i-a plasat pe aceștia pe locul doi la vânzări la acel festival, fiind depășiți cu doar câteva sute de lei de gigantul Hard Rock Cafe!

#10. Idee de campanie de marketing – Cunoaste-ți cu adevarat publicul țintă pentru a crea reclame pe care să le țină minte

Cum te promovezi când nu ai un produs foarte vizual, cum ar fi mâncarea sau hainele? Ce faci dacă vinzi un produs mai banal – burghie, cuie, de exemplu? Sau chiar mai rău, un produs pe care nu ai voie să îl arăți pe anumite canale de marketing. 

Cred că aici Pornhub ne poate învăța o lecție foarte importantă și anume că ideile creative vin doar atunci când cunoști foarte bine publicul țintă. Cu accent pe foarte. 

Uite la ce mă refer mai exact. Prin 2014, cei de la Pornhub trebuiau să angajeze un creative director și în loc să țină interviuri, au lansat un concurs. Iată ce a ieșit.

Campanie de promovare creativa
Exemplu de campanie de promovare creativa
Idei de campanii de promovare creative

Mai multe reclame poți vedea aici.

Ce să faci data viitoare când mai ai nevoie de idei de campanii de promovare sau de marketing

Poți găsi constant idei noi de promovare sau idei de campanii de marketing dacă aplici procesul corect. Indiferent dacă ești o persoană creativă sau nu. 

La SMARTERS, folosim procesul de growth hacking pentru fiecare campanie de marketing pe care o demarăm. Poți citi mai multe despre asta aici. Iar dacă vrei să citești întreg ghidul de growth hacking marketing, apasă aici.

Related Articles