Magazin online în 8 pași: cum deschizi unul care vinde chiar dacă nu ai experiență

Cum-deschizi-un-magazin-online

Te-ai trezit într-o dimineață cu soare și ai zis Hmm, vreau să-mi deschid un magazin online cu produsele X, Y, Z.

Asta e minunat pentru că deja primul și cel mai important pas l-ai făcut: Ai luat Decizia!

Probabil te gândești că următorul pas logic ar fi să-ți deschizi o firmă.

Îmi pare rău să te anunț, dar până acolo mai ai muuuulte lucruri de făcut și pași de urmat. Iar dacă nu îi faci în ordinea corectă riști să pierzi resurse valoroase și să îți condamni afacerea la faliment, chiar înainte de a o începe. 

Și atunci cum știi dacă ideea pe care o ai va prinde la public? Cum știi că produsele pe care vrei să le vinzi chiar vor face bani?

Sunt multe întrebări la care trebuie să răspunzi înainte de a începe un magazin online.

Partea bună e că ai ajuns unde trebuie pentru că în acest articol te învățăm pas cu pas ce trebuie să faci pentru a începe acest proiect cu dreptul!

Și da, știm că poate ai mai citit încă 5 articole pe tema asta, dar ce îți promitem e că în acest articol nu îți spunem doar ce să faci, ci și CUM.

Buuun, hai să-i dăm drumul!

Pasul 1: Prevalidează-ți ideea

Poate ai auzit de conceptul Pregătește-te, Trage, Țintește! (Ready, Fire, Aim!).

Pe scurt, ăștia sunt pașii pe care antreprenorii de succes îi fac la începutul unei afaceri: pregătesc produsele, le aruncă către public și apoi se uită la cei mai responsivi clienți și își concentrează eforturile pe aceștia. 

De ce? 

Pentru că la începutul unei afaceri, oricât ți-ai face temele „pe hârtie”, nu ai de unde să știi de la început ce va funcționa. 

De aceea, acest concept spune următorul lucru: pornește cu un produs sau o ofertă minim valabilă, prezint-o clienților și vezi care e feedback-ul lor

În funcție de răspunsuri poți să-ți calibrezi (țintești) direcția mai specific.

Dacă vrei să citești mai multe despre acest concept începe de aici.

Așadar PRIMUL și cel mai important pas este să îți prevalidezi ideea.

Ce înseamnă asta? Înseamnă să te asiguri dinainte că ideea pe care o ai va vinde.

În cazul nostru, asigură-te că produsele pe care le vei avea în magazinul online sunt dorite și căutate de audiență.

Dacă faci asta de la început atunci șansele de succes sunt mult mai mari. 

Cum faci asta?

Testează, testează, testează! 

De ce e atât de important acest pas? Pentru că dacă faci partea de validare cum trebuie, toate eforturile de marketing și de vânzări vor fi MULT mai ușoare și ulterior vei putea crea un plan de marketing realist și acționabil.

Începe la nivel micro. Primul și cel mai simplu pas pe care poți să-l faci este să vezi dacă ar cumpăra de la tine cunoștințele tale. Sau să vezi dacă ți-ar da măcar un avans pentru o precomandă. 

Ideea aici este să vezi cum reacționează publicul la produsele pe care urmează să le vinzi. 

Iar cel mai important în acest pas este să vezi intenția de cumpărare și nu să îți imaginezi ce CREZI că ar prefera publicul.

Fă un minim studiu de piață și vezi care sunt motivele pentru care unii nu ar cumpăra de la tine și lucrează la asta. 

Partea cea mai bună la acest prim pas? E gratis și poți extrage niște informații care să te ajute pe viitor. 

Postează pe Facebook sau într-un grup de Facebook 

Fă o postare în care să îi întrebi pe oameni despre provocările pe care le au în legătură cu produsele pe care le vei vinde. Vezi care sunt motivele pentru care sunt nemulțumiți și ce nevoi au.

În funcție de răspunsuri tu va trebui să vii cu SOLUȚIA, dar ține minte: întreabă clienții de ce îi doare, nu despre soluțiile pe care le ai tu. 

Abia după ce afli care le sunt lipsurile și ce nevoi au, poți veni TU cu soluția care să le-o rezolve.

Caută recenzii despre produse asemănătoare pe platforme cum ar fi Amazon sau Emag

Există recenzii pentru acest tip produse și dacă da, recenziile sunt pozitive sau negative?

Fă o cercetare pe genul acesta de platforme și vezi cum arată review-urile. Dacă produsele pe care le cauți au multe recenzii, fie ele pozitive sau negative, poți extrage de acolo o mulțime de informații.  Te vor ajuta pe viitor să-ți calibrezi produsele și oferta. 

Uite-te la cei mai în vogă influenceri și vezi dacă promovează acest gen de produse!

Dacă o fac, asta e o veste excelentă pentru tine pentru că înseamnă că există piață care să fie interesată de produsele tale. 

De ce trebuie să faci asta?

Pentru că ce folosesc ei acum, vor folosi majoritatea în 6-12 luni. 

Trăim în era influencer marketing-ului în care ce spun ei este literă de lege pentru cei care îi urmăresc. Influencerii zilelor noastre sunt trendsetteri și early adopters pentru orice produs care iese în piață.

Și asta pentru că au credibilitate în comunitățile din jurul lor.

Chiar dacă ar trebui să tratezi acest pas ca o sursă de inspirație și validare, important este să nu sari peste el pentru că îți poți da seama de multe insight-uri care să te ajute în afacerea ta.

Iar dacă ești și mai la început în acest proces, adică nu știi ce idee de afacere să ai, nicio problemă. Avem ceva și pentru tine! Uite aici un articol cu 110 idei de afaceri pe care le poți încerca.

Pasul 2: Construiește Profilul Clientului

Unul dintre cele mai grele lucruri pe care trebuie să le faci la început este să dezvolți un profil al clientului dacă nu ai încă date istorice despre aceștia. 

De ce e important să definești un profil al clientului?

Pentru că acesta ar trebui să stea la baza întregii strategii de marketing. Toate metodele de marketing pe care le alegem, toate mesajele de marketing pe care le folosim, toate deciziile de dezvoltare a produsului ar trebui să pornească de la client.

Uite câteva moduri specifice prin care te ajută un Profil al Clientului

– Vei ști exact cum arată cei mai buni clienți. Știi cum arată în termeni de demografie, unde le e atenția, ce criterii folosesc în decizia de cumpărare – toate acestea te pot ajuta să definești ce idei de marketing să încerci, ce oferte să faci sau ce să spui în mesajele de marketing.

– Te ajută să planifici corect – un profil al clientului te ajută să îți concentrezi eforturile de marketing acolo unde contează cu adevărat și unde se vor vedea cel mai mult în rezultate. 

– Te ajută să economisești timp și bani – pentru că nu vei mai munci în zadar. Îți vei promova produsele unde trebuie și cum trebuie. Vei vedea rezultate mai bune, mai rapid.

– Te ajută să ai mai mulți clienți și mai buni – știind cum să targhetezi clienții, cum să adaptezi mesajele, vei ajunge la mai mulți clienți pregătiți să cumpere, vei știi ce obiecții la cumpărare au și cum să le răspunzi pentru a îmbunătăți rata de conversie și pentru a crește vânzările.

– Te ajută să dezvolți produsele – vei ști ce funcționalități să adaugi sau servicii extra să oferi pentru a avea clienți fericiți care stau mai mult și te recomandă.

Un profil al clientului trebuie musai să conțină:

1. Date demografice- vârstă, sex, locație, venit, scurt bio sau personalitatea.

2. Preferințe- rețele sociale preferate, persoane/branduri pe care le urmărește, locuri pe care le frecventează offline.

3. Provocări și frici.

4. Câștiguri urmărite și obiective.

5. Joburile produselor sau serviciilor tale- funcționale, emoționale, sociale.

6. Fraze/citate ale clientului.

7. Posibile direcții ale mesajelor de marketing

Am scris aici pe larg despre fiecare în parte și ți-am pus și un template pe care îl poți descărca gratuit pentru a-ți crea propriile profile de clienți.

Iar dacă vrei să mergi și mai departe, uite-te peste acest hackbook. 

În acest material:

În primul rând, îți arătăm CUM să dezvolți pas cu pas un Profil al Clientului.

Îți arătăm tehnici și instrumente folosite de noi în practică.

Pe lângă tehnicile în sine dintre care unele sunt noi, structura Profilului Clientului pe care ți-o recomandăm conține o secțiune importantă care este omisă de marea majoritate a resurselor pe care le găsești pe internet. Secțiune care, dacă lipsește, le face pe acestea aproape inutile. Cu ajutorul acestui material vei descoperi nu doar cine sunt, așa că merită să arunci un ochi.

Pasul 3: Stabilește prețul produselor și adaosul comercial

Știai că 80% dintre consumatori spun că prețul este cel mai important factor care le influențează decizia de cumpărare? 

O mulțime de antreprenori stabilesc prețuri și iau decizii, fără să se gândească prea mult la consecințe. 

În acest fel, pierd bani încă din primele luni.

De exemplu, cu un preț prea mare există riscul să îți dai în cap din prima pentru că nu cumpără nimeni. 

În schimb, un preț prea mic îți poate afecta profitul pe termen lung.

Din fericire însă, alegerea prețului pentru produsele sau serviciile tale nu trebuie să fie o povară.

Sunt câțiva factori de care trebuie să ții cont atunci când gândești prețul produselor:

Cunoaște-ți clientul

Dacă ți-ai creat profilul clientului, atunci știi deja cine sunt oamenii care vor cumpăra de la tine.

Cunoști nivelul de venit, educație, știi care sunt lucrurile pe care cheltuie bani și știi care le sunt preferințele în materie de branduri.

 Acesta e punctul tău de start în crearea prețului

O altă modalitate de a afla aceste informații sunt studiile de piață pe care le poți face fie singur, printr-un formular de tip Google Forms în care să le pui întrebări potențialilor cumpărători, fie poți apela la companii specializate care să se ocupe de acest lucru în locul tău

Informațiile pe care le vei lua în urma acestor studii de piață sunt mult mai concrete și mai în detaliu. Pe de cealaltă parte însă, așteaptă-te la costuri mai ridicate. 

Stabilește profitul pe care vrei să îl  ai în funcție de costurile de producție sau achiziție

Chiar de la început ar trebui să ai în minte un profit per unitate pe care vrei să îl produci. 

Formula de calcul pentru profitul per unitate este următoarea:

Prețul de vânzare a unității – Prețul costului de producție = Profit Per Unitate

Dacă vinzi un singur produs atunci lucrurile sunt foarte simple. Calculează cu formula de mai sus, iar rezultatul final este profitul tău.

Hai să luăm un exemplu concret.

Dacă firma ta produce ceasuri de damă, iar costul de producție al unui ceas este de 100 de lei, tot ce depășește această sumă înseamnă profit.

Dacă vinzi ceasurile cu 150 de lei bucata, profitul tău este de 50 de lei.

Dacă vinzi mai multe tipuri de produse, atunci va trebui să aplici formula de mai sus pentru fiecare tip de produs în parte.

Atenție însă, costul de producție include: manoperă, materiale, salarii, contabilitate, taxe, chirie, precum și alte costuri pe care le ai.

Dacă achiziționezi produsele pe care le vinzi de la o altă firmă, formula ta de calcul ar trebui să arate cam așa:

Costul de achiziție + Costuri adiacente (taxe, promovare, salarii, chirie, etc.) + Profit = Prețul final

Ce mai trebuie să știi este că există costuri variabile și costuri fixe.

Costurile variabile: se referă la acele costuri care evoluează, de regulă cu creșterea volumului produselor. 

De exemplu, dacă tu vei produce suveniruri din lemn cu materie prima, asta înseamnă că pe măsură ce numărul clienților va crește, va crește și bugetul de care ai nevoie pentru a  produce produsele.

Alte tipuri de costuri variabile pot fi: taxele la stat, comisioane, salarii și bonusuri etc.

Costurile fixe: acestea sunt cele care rămân neschimbate pe o perioadă mai lungă de timp, indiferent de volumul de comenzi pe care îl ai.

În această categorie pot intra: abonamentul anual la platforma de ecommerce, chirie, internet, licențe de operare pentru calculatoare etc. 

Uite aici mai multe informații despre costuri variabile versus costuri fixe.

De asemenea, când stabilești prețul, nu uita că aici va trebui adăugat și TVA-ul aferent.

Acesta va crește prețul final al produselor sau serviciilor tale, pentru consumatori.

IMPORTANT! Ține cont de faptul că trebuie să ai o marjă sănătoasă de profit pentru a investi în tot ceea ce ține de business. Prețurile mici trebuie să fie calculate în funcție de proces și nu din tăierea profitului.

Adaptează prețul în funcție de principalii competitori

Dacă stabilești un preț prea mic față de competiție, riști ca produsele tale să fie percepute ca fiind ieftine și lipsite de calitate.

În schimb, dacă produsele tale sunt prea scumpe comparativ cu cele ale competitorilor, oamenii vor cumpăra de la ei.

Această strategie presupune cercetarea competiției și a prețurilor alese de aceștia.

Aici, lucrurile sunt destul de simple: dacă vrei să atragi mai mulți clienți, poți stabili prețuri mai mari sau mai mici pentru produsele sau serviciile tale.

Spre exemplu, dacă principalii tăi competitori vând un anumit telefon mobil cu prețuri cuprinse între 3900 – 4100 lei, poți vinde același model cu 3820 lei.

În acest fel, motivezi cumpărătorii care caută cel mai mic preț să vină la tine.

Pe de altă parte, poți seta un preț mai mare, dacă oferi produse sau servicii adiționale sau de calitate superioară.

În această situație, poți motiva prețul crescut prin diferite lucruri pe care competiția ta nu le face, cum ar fi: livrare în 24 de ore, ambalaj cadou, un serviciu foarte bun de suport clienți și așa mai departe.

Adaptarea la prețurile competiției funcționează foarte bine dacă există unul sau mai mulți factori care te diferențiază de aceștia.

Știm că la început pare complicat, dar nu e. Ca să venim în ajutorul tău am scris un articol despre strategii de preț în care te ajutăm să înțelegi mai bine cum funcționează și care sunt cele mai eficiente strategii.

Cu toate astea, cel mai bun sfat pe care putem să ți-l dăm este să vorbești cu un contabil pentru că el știe cel mai bine care e cea mai bună variantă pentru tine. 

Pasul 4: Alege numele, creează brandingul companiei tale și logo-ul magazinului tău online

Bun! Ai ajuns până aici, asta înseamnă că ai făcut deja cea mai grea parte din deschiderea unei afaceri online.

Dacă ai ideea de produs prevalidată, ai profilele de clienți și prețul, abia acum te poți apuca de brainstorming pentru numele companiei, logo și branding pentru că toate acestea se fac în funcție de cele de mai sus.

Hai să le luăm pe rând:

Numele afacerii

Într-adevăr alegerea numelui afacerii poate fi unul dintre cele mai stresante momente. Însă pentru a te asigura că numele ales de tine este cel corect, trebuie să știi în primul rând care sunt criteriile unui nume bun.

1. Să fie memorabil – un nume simplu rămâne mult mai ușor întipărit în mintea oamenilor, dar trebuie evitate numele comune sau generice. Aici intervine regula KISS- Keep It Short and Simple. Așa că numele poate să fie format și doar dintr-un singur cuvânt.

2. Să fie original – poate fi un joc de cuvinte. Foarte multe branduri au apărut în acest fel.

3. Să fie ușor de citit, de scris și de pronunțat.

4. Să nu aibă alte semnificații.

5. Să fie relevant – trebuie să te gândești ce produse vinde firma ta apoi să alegi un nume care are legătură cu domeniul de activitate. Ai grijă să nu te limitezi (dacă îți pui numele The Shoe și apoi vei începe să faci și haine, clienții se vor simți duși în eroare). 

6. Să fie armonios – numele trebuie să transmită clientului o stare pozitivă și să fie ușor de pronunțat sau înțeles.

7. Să creeze emoții pozitive – acesta trebuie să transmită ceva pozitiv. De exemplu o firmă cu rochii de ocazie poate folosi adjective precum grațios, elegant.

Îți explicăm aici tot ce trebuie să faci pentru a crea un nume bun și care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi.

Branding

Am menționat mai sus că e important să stabilești de la început care este scopul companiei tale, misiunea, viziunea și felul în care comunici.

Toate aceste informații, inclusiv logoul,  țin de branding, iar un branding definit bine începe cu un Manual de Brand care trebuie să conțină următoarele:

  1. Misiune și viziune

Viziunea, misiunea și obiectivele unei companii definesc motivul pentru care ea există și scopul final urmărit.

Aceste lucruri sunt importante și pot fi folosite pentru a crea strategii eficiente și pentru a le adapta pe cele existente.

Misiunea este o propoziție care trebuie să explice de ce există brandul tău pe piață și în ce fel îi poate ajuta pe cumpărători. Pe scurt, scrie într-o propoziție cu ce soluție vii la nevoia clienților tăi.

Viziunea este o frază care ar trebui să vorbească despre viitor și să răspundă la întrebarea: Unde ne-am dori să fim? 

Practic aici trebuie să scrii care sunt obiectivele afacerii tale pe termen lung și cum ar arăta lumea și mediul de business după ce compania ta va fi existat pe piață de câțiva ani. 

  1. Valori

Nu știu de ce dar sunt o grămadă de companii care nu consideră necesare aceste valori sau le tratează foarte superficial.

Gândește-te că valorile stau la baza a tot ceea ce face, comunică, semnifică firma ta. În funcție de ele îți alegi oamenii cu care lucrezi, felul în care comunici cu clienții tăi și prin ele poți defini felul în care arată și se comportă compania ta. 

Uite, ca exemplu, care sunt câteva dintre valorile noastre: integritate, profesionalism, empatie. 

Gândește-te care îți sunt principalele principii după care te ghidezi, ce este important pentru tine și transformă-le în valori ale companiei. 

  1. Profilul clientului

Îl ai deja dacă ai urmărit pașii din acest articol. Tot ce trebuie să faci este să iei acel profil detaliat și să îl pui în noul document.

  1. Promisiune

Care este promisiunea pe care o faci clienților tăi? Ce nevoie le rezolvi și cum? Dacă răspunzi la aceste două întrebări ai deja promisiunea companiei tale.

  1.  Propunerea de valoare unică

PVU-ul, sau Propunerea de Valoare Unică (Unique Value Proposition în engleză) este o piesă centrală în orice demers de marketing. Fiecare produs, serviciu, sau companie are un PVU. 

PVU-ul este un text scurt (de câteva propoziții) care trebuie să comunice foarte clar următoare lucruri despre produs/serviciu/companie:

  • Ce este produsul 
  • Cu ce îl ajută produsul pe client (valoarea)
  • Cine e publicul țintă al produsului (pentru a-l ajuta să se identifice)

PVU-ul poate să atragă atenția clienților din primele 3 secunde dacă este făcut cum trebuie și pentru că este atât de important am creat și singurul material educațional de marketing din România care te învață tot ce ai nevoie să știi despre ce este un PVU și cum se construiește

  1. Tonul vocii (Tone of Voice)

Tonul vocii este felul în care comunica brandul tău scris și vorbit și îl poți crea în funcție de profilele clienților tăi.

Gândește-te cum ar trebui să comunice compania ta, cât este de jucăușă, ce vrea să transmită? 

Uite câteva exemple de ton al vocii pe care le poți include în manualul tău de brand: prietenos, de încredere, formal/informal, la persoana a II-a singular, informativ etc.

Ce am observat lucrând cu sute de antreprenori este că majoritatea pun mult prea mult accent pe logo. Prea mult timp și prea multe resurse sunt investite în crearea logo-ului și uită faptul că cel mai important este ce transmite afacerea cu totul: de la site, la cum interacționează cu clienții sau cât de repede le rezolvă problemele. 

Acestea sunt principalele locuri în care trebuie să meargă energia ta. Asta nu înseamnă că logo-ul nu este important. Până la urmă este imaginea afacerii tale și lucrul după care ești diferențiat de clienți din prima. 

Așadar, cum alegi un logo bun?

Apelează la un designer

Logo-ul tău le va spune oamenilor cine ești, cu ce te ocupi sau cum îi poți ajuta. Le va stârni reacții și va genera diverse opinii despre afacerea ta.

Însă nu poți construi un logo fără să știi ce le vei spune clienților tăi.

Începe prin a defini scopul, misiunea sau mesajele pe care vrei să le țină minte oamenii (îți explicăm mai jos cum)

Notează-ți câteva idei și cuvinte cu însemnătate care ar putea să transmită valorile, dar și activitatea afacerii tale. 

Cea mai bună metodă de a crea un logo memorabil este să te duci la un graphic designer. În funcție de cerințele tale, dar și de experiența lui, el este cel mai în măsură să îl creeze. 

Treaba ta este să duci la el cât mai pregătit, iar asta o faci prin a răspunde la următoarele întrebări:

Care sunt logo-urile mele preferate?

Salvează-le undeva!

Mi-ar plăcea ca logo-ul să fie doar imagine sau text?

Pune pe hârtie asta.

Ce vreau să transmită logo-ul meu?

Scrie tot ce îți vine cap pe o foaie.

Mergi cu toate aceste informații la un designer și lasă-i creativitatea și expertiza să te surprindă.

Aici lucrurile devin complicate dacă nu ești de meserie.

Există într-adevăr o mulțime de programe online în care îți poți crea singur logo-ul, dar te avertizăm de la început că nu e varianta corectă.

Cu toate astea, am scris un articol despre câteva elemente importante de care trebuie să ții cont atunci când creezi un logo. De asemenea, în articol vei găsi și top 10 programe în care îți poți crea logo-ul gratis. 

Pasul 5: Alege un domeniu

Dacă ai stabilit numele firmei tale, atunci următorul pas este să alegi un domeniu.

Domeniul este acel șir de caractere care corespund unei adrese IP, iar acesta este unic pentru fiecare site în parte. 

De cele mai multe ori, numele domeniului este exact numele companiei, urmat de o extensie, în cazul SMARTERS, .ro.

Sfatul nostru este să îți alegi extensia în funcție de țara în care vei vinde produsele pentru a fi mai ușor găsit de utilizatori.

De asemenea, extensia țării în care comercializezi produsele te va ajuta și la căutările pe Google.

În acest pas, tot ce trebuie să faci este să găsești o platformă care îți pune la dispoziție acest serviciu, să vezi dacă numele domeniului la care te-ai gândit este disponibil și să cumperi.

În cazul în care domeniul este deja luat trebuie să te gândești la alte variante.

Nu uita! Cel mai bine pentru site-ul tău este ca numele domeniului să aibă în componență numele afacerii. Pleacă de aici și caută alte variațiuni.

De exemplu, după numele afacerii poți adăuga .shop sau alte cuvinte care să descrie activitatea companiei tale. 

Uite care sunt cele mai cunoscute platforme de cumpărare a domeniului. 

Pasul 6: Deschide firma

Pot să pun la pariu că atunci când ai deschis acest articol ai crezut că acest pas ar trebui să fie super la început.

Ei bine nu!

Doar după ce ai trecut prin procesul de mai sus te poți gândi acum la lucruri legale, documentație și… ahhhhh, birocrație!

Ce trebuie să știi pentru început este că poți alege între 2 tipuri de firme.

Hai să vedem pe scurt care sunt și care dintre ele ți se potrivește cel mai bine. 

SRL (Societate cu răspundere limitată)

SRL-ul este poate cea mai frecventă formă juridică folosită de antreprenori.

Uite care sunt avantajele unui SRL:

  • Nu trebuie să plătești TVA decât în cazul în care depășești venituri anuale de 300.000 lei
  • Poți avea un număr nelimitat de angajați
  • Beneficiezi de 3% impozit pe venit și 5% impozit pe dividende

Dezavantajele? 

  • Vei avea nevoie să angajezi o firmă de contabilitate sau un contabil 
  • Tu, în calitate de fondator, vei putea scoate bani din firmă doar sub formă de dividende sau sub formă de salarii. 

Ce mai trebuie să știi este că există un cod CAEN recomandat pentru vânzări generale și anume, 4791. Acesta este codul pe care îl poți folosi pentru comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet.

Pentru produse mai specifice, de exemplu farma sau auto, există alte coduri CAEN care trebuie folosite și poți vedea lista completă aici.

PFA (Persoană Fiziă Autorizată)

PFA-ul este cea mai simplă metodă sub care o persoană fizică poate desfășura activități economice. 

Dacă vrei ca firma ta să aibă cadru legal sub formă de PFA sau Persoană Fizică Neautorizată atunci trebuie să știi că una dintre condiții este dovada pregătirii educaționale sau a expertizei pe domeniul în care vrei să vinzi. 

Avantaje

  • Costurile deschiderii și funcționării  unui PFA sunt mult mai mici decât la SRL
  • poți scoate bani din firmă oricând dorești
  • Nu ai neapărată nevoie de un contabil ca în cazul unui SRL

Dezavantaje

  • poți avea maxim 5 angajați
  • în anumite, cazuri, dacă ai venituri mai mari de 2000 de lei pe lună, atunci costurile de fiscalitate vor fi mai mari. 

În general ți-am recomanda forma juridică de SRL, îți oferă mult mai multă flexibilitate și momentan e mai rentabilă din punct de vedere fiscal. Însă dacă vrei doar să testezi ideea, PFA poate fi un punct de start bun.

Pasul 7: Alege o platformă de ecommerce pe care să fie magazinul online

O platformă de e-commerce este o aplicație software care îți oferă posibilitatea de a-ți crea și de a-ți gestiona magazinul online, de a lista produse și de a obține vânzări.

În plus, o platformă de e-commerce potrivită îți oferă o mulțime de funcții utile și instrumente de marketing prin care îți poți crește afacerea.

În primul rând, trebuie să știi că există 3 tipuri de platforme de e-commerce

Open-source

Acestea sunt cele care pun la dispoziția utilizatorilor codul sursă, în mod gratuit. Sunt recomandate pentru afacerile care au nevoie de un magazin online personalizat în detaliu și pentru proprietarii care doresc să dețină controlul total asupra funcționalităților site-ului.

Dezavantajul este că pentru acest tip de platformă ai nevoie de cunoștințe de programare, de un buget destul de mare, iar costurile de lansare sunt mai ridicate și implementarea necesită mult timp. 

Cele mai cunoscute platforme de ecommerce tip open-source sunt Wix și Shopify

SaaS

Platformele de tip SaaS sunt platforme create de alte companii, pe care le poți folosi pentru a crea și găzdui magazinul tău online în schimbul unei plăți lunare sau anuale. 

Practic, le poți achiziționa gata făcute, sunt cea mai ieftină și rapidă soluție și sunt recomandate pentru afacerile mici, care nu au nevoie de personalizare avansată.

Așadar, dacă te afli la început cu magazinul tău online, o platformă de tip SaaS este probabil cea mai potrivită pentru tine.

Cele mai cunoscute platforme de ecommerce de tip Saas sunt: Sqaurespace și Wix Ecommerce

Platforme E-commerce personalizate (custom)

Acestea sunt platformele construite de la 0. Asta înseamnă că trebuie să angajezi o companie de IT care să se ocupe de asta, iar procesul va dura luni întregi de dezvoltare și costuri substanțiale.

Pe de cealaltă parte, dacă ai resursele necesare, îți poți crea platforma după bunul plac, fără să fii îngrădit de idei, funcționalități sau design.

Dacă vrei să citești mai multe despre asta, numai bine pentru tine, am scris acest articol în care îți arătăm pe larg  10 dintre cele mai bune platforme de ecommerce pe care le poți încerca.

 Ba mai mult, le-am analizat pe fiecare în parte, iar la final îți dăm un checklist util și te învățăm cum să alegi cea mai potrivite platformă pentru compania ta.

Pasul 8: Cumpără un hosting

Îți spun un secret: unul dintre principalele motive pentru care oamenii renunță să mai cumpere de pe un site este viteza de încărcare a site-ului, cât de user friendly este și cât de ușor se poate naviga pe el. Așa că alegerea unui domeniu bun este vitală pentru succesul vânzărilor tale. 

Atunci când iei decizia de hosting e bine să ai în vedere următoarele. Cât spațiu ai nevoie, cât de mult suport ai nevoie pentru site, ce trafic crezi că va avea site-ul.

Sunt o mulțime de companii care oferă hosting, dar uită-te mai bine la prietenii noștri de la HostRiver care te pot îndruma către cea mai bună variantă pentru afacerea ta.

Pasul 9: Promovează

Ai ajuns până aici! Felicitări!

Asta înseamnă că ți-ai lansat magazinul online, iar tot ce trebuie să faci acum este să începi să îl promovezi.

Există o multitudine de modalități și canale prin care îți promova magazinul online, dar noi vom vorbi despre cele care sunt cele mai potrivite pentru un magazin online aflat la început.

Facebook Ads

Toată lumea e pe Facebook, ăsta e un lucru sigur și de asta e bine să începi cu reclamele pe Facebook.

Ce e bine să știi de la început este că nu e chiar atât de greu pe cât pare. Important este să îți setezi reclamele de la început bine pentru ca apoi algoritmul să facă treaba în locul tău. 

Cele mai importante lucruri de care trebuie să ții cont atunci când vorbim despre Facebook Ads sunt:

Optimizează campania în funcție de rezultatele pe care vrei să le obții

Există foarte multe obiective și opțiuni dintre care poți alege atunci când setezi o campanie, dar sfatul nostru este să mergi pe conversii încă de la început.

Am făcut chiar și un video despre asta în care îți explicăm pas cu pas ce trebuie să faci. 

Un alt obiectiv pe care îl poți seta este cel de click-uri spre site-ul tău.

În acest fel, utilizatorii află în primul rând de site-ul lor, iar dacă le plac produsele pe care le găsesc pot să și cumpere. 

Instalează Facebook Pixel

Dacă ai setat campania, acum trebuie să analizezi ce fac oamenii la tine pe site și să trimiți toate acele date către Facebook pentru a ști cum să îți optimizeze mai bine reclamele pe viitor. 

Practic, dacă faci de la început această setare, algoritmul va lucra pentru tine. 

Iar cu asta se ocupă Facebook Pixel.

Uite aici un articol care îți explică pas cu pas ce trebuie să faci cu Facebook Pixel

Iar dacă vrei să intri mai în profunzime cu Facebook Ads, uite câteva materiale care te pot ajuta. 

Promovare Facebook: Ghid complet pentru începători

Facebook Ads Manager: Învață să folosești cel mai popular instrument de promovare

Facebook Business Manager: Ghidul complet

Dacă vrei să atragi clienți începând de mâine, Google Ads te ajută să ajungi rapid la cei care caută produsul sau serviciul tău pe Google.

Și când spun rapid, mă refer la faptul că durează o jumătate de oră să creezi o campanie de bază.

Nu ai nevoie de cunoștințe tehnice, de design grafic sau de alte competențe complexe.

Tot ce ai nevoie la început este să știi câteva lucruri de bază despre platformă, iar mai jos îți las toate materialele care te învață tot ce ai nevoie să știi despre cum funcționează și cum să faci reclame pe Google Ads.

Google Ads: Cum să atragi clienți începând de mâine

Curs Google Ads Mastery

SEO

Avantajul principal al SEO este că nu mai plătești pentru fiecare clickașa cum e la Google Adwords sau reclamele de pe Facebook. Odată ce oamenii găsesc site-ul tău în Google, acele clickuri nu te mai costă nimic.

Tu vei plăti doar costurile optimizării SEO, care scad în timp, pentru că odată ce ai ajuns pe prima pagină, efortul pentru a te menține acolo, e mai mic. E mult mai ușor să menții o viteză constantă decât să pleci de pe loc.

Iar odată ce site-ul va avea din ce în ce mai multă autoritate, vei avea din ce în ce mai mult trafic gratis. În plus, pentru că oamenii te vor putea găsi și atunci când vor să cumpere ceva, dar și când au o problemă pe care le-o poți rezolva cu un articol pe blog, SEO te va ajuta să câștigi încrederea potențialilor clienți.

Avem o mulțime de materiale care te pot ajuta pe partea SEO dacă ești la început:

Ghid optimizare SEO – Ce înseamnă SEO și cum să-ți optimizezi site-ul pe Google

Iar dacă vrei să înveți în profunzime SEO, avem și cursuri:

SEO care funcționează

E-mail Marketing

Înainte să explicăm despre acest canal te avertizez că dacă îl folosești cum trebuie, poate fi principalul tău canal de vânzări.

Acum că am stabilit asta, hai să vedem despre ce e vorba.

Email marketing reprezintă un canal de marketing direct prin care păstrezi legătura cu o audiență și o treci pe aceasta de la stadiul de potențial client la client actual cu ajutorul comunicării prin email. 

Principalul avantaj al acestui canal de comunicare este faptul că tu deții controlul relației cu audiența. 

Niciun CEO nu poate veni să-ți spună că dacă vrei să ajungi la audiența ta, trebuie să plătești în plus. Chiar dacă, să spunem, faci o schimbare de la o platformă de email la alta, baza de date cu adrese de email este tot a ta și îți poți continua treaba fără mari probleme. 

Dacă vrei să treci de pe Facebook pe Tik Tok însă… 

Dincolo de faptul că ai control asupra comunicării cu audiența, email marketing-ul mai are și alte avantaje: 

a) Poate fi automatizat. Este visul oricărui antreprenor sau om de marketing să aibă o mașinărie automată care să genereze vânzări. Email marketing este instrumentul cel mai apropiat de perfecțiune pentru a reuși acest lucru.

b) Ai costuri mici. Platformele de marketing sunt mult mai ieftine comparativ cu alte metode de a face marketing. Costurile acestora variază de la zero la câteva sute de dolari pe lună, în funcție de câți abonați ai. 

c) Foarte eficient în creșterea vânzărilor. Email marketing-ul este printre cele mai bune instrumente de marketing online pentru a converti potențialii clienți.

Ca magazin online, poți face campanii de marketing direct sau de convertire a celor care au abandonat un coș de cumpărături cu produse în el. Mai mult, sunt persoane care au construit un business întreg doar în jurul emailului și a unui newsletter.

Uite câteva lucruri cu care te va ajuta e-mail marketingul atunci când deschizi un magazin online:

Construiește relații cu publicul țintă

Pe e-mail ai control mult mai bun asupra comunicării cu audiența ta pentru că poți controla mai bine mesajele care ajungi la aceasta. 

Poți gândi o suită de emailuri care să îți permită să îți spui povestea în fața publicului țintă. 

Ai șanse mult mai mari ca oamenii să îți citească mesajele în ordinea pe care o vrei tu.

Convertește un vizitator care a abandonat coșul de cumpărături

În medie, 69,23% dintre vizitatorii magazinelor online vor adăuga un produs în coș apoi vor pleca, fără să cumpere. 

Cu alte cuvinte, 7 din 10 oameni sunt foarte aproape de a cumpăra de la tine, și totuși pleacă de pe website fără să o facă. Imaginează-ți doar de câte resurse a fost nevoie pentru a arăta o reclamă publicului țintă, iar un procent foarte mic dintre aceștia au și ajuns pe site și apoi chiar să adauge produsul în coș.

Aici intră în scenă email marketing. Majoritatea instrumentelor îți permit să trimiți automat un email vizitatorilor website-ului care au adăugat un produs în coș dar nu au și cumpărat.

Cere-le oamenilor să cumpere

Fie că avem o afacere de tip magazin online, email marketing-ul este instrumentul perfect pentru a le cere oamenilor să treacă la acțiune. 

Având legătură directă cu aceștia, poți controla când și cum să îți promovezi produsele sau serviciile și aceștia pot da click direct în email pentru a cumpăra. 

În plus, oamenii sunt mai obișnuiți să citească anunțuri de vânzare pe email decât pe Facebook, unde intrăm pentru a ne relaxa, pentru a socializa, nu pentru a cumpăra neapărat.

Deși cu noile schimbări Facebook, pare că vom ajunge acolo în scurt timp.

Dar asta, dragii moșului SMARTERS, într-o lecție viitoare. 

Până atunci te las cu acest ghid complet de e-mail marketing pentru începători. Citește-l și pornește de aici.

Pfiuuu, gata am terminat!

Ai ajuns la finalul articolului, iar pentru asta te felicit! Dacă ai ajuns până aici înseamnă că ești pregătit să îți deschizi propriul magazin online și știi exact care sunt pașii pe care trebuie să îi urmărești.

Tot ce ne rămâne de făcut este să îți urăm succes în noua ta aventură și să te invităm pe grupul de Facebook special creat pentru care care au magazine online pe care vor să le scaleze.

Pe grup vei găsi oameni la fel ca tine, care te pot ajuta și îți pot oferi suport pentru toate problemele pe care le ai, așa că te așteptăm cu drag!

Interesat de marketing?Intră gratuit în comunitate. Ai 10+ training-uri gratuite, noutăți săptămânal pe e-mail și posibilitatea de a adresa întrebări în forum și în comentarii la articole.Mă înscriu

Articole similare

Comentarii