Cum alegi un nume pentru afacerea ta? 7 sfaturi practice - SMARTERS Grow

Ești în proces de a alege un nume pentru afacerea ta? 

Acesta nu va apărea ca prin magie. Dar dacă urmezi sfaturile și trucurile scrise mai jos te asigur că va face această muncă mai ușoară și chiar distractivă.

Să alegi un nume pentru firma ta este una dintre cele mai mari provocări atunci când vrei să intri în lumea business-ului. 

Poate fi dificil și să îți ia mult timp. 

Dar hai să ne uităm la partea plină a paharului. Odată ce ai trecut prin acest articol, treaba ta va fi mult mai simplă și nu va mai trebui să stai zile sau chiar săptămâni întregi gândindu-te la asta. ^.^

Cele 3 tipuri de nume:

Alegerea numelui potrivit firmei tale vine cu avantajele sale:

– clienții identifică mai ușor firma; 

– face ca promovarea să fie mai ușoară;

– este ca un magnet pentru noi consumatori.

Pentru început este esențial să știi că numele afacerii poate fi de mai multe feluri: descriptiv, figurativ sau nou- creat.

Numele Descriptiv:

Un nume descriptiv este acela care descrie categoria firmei, fondatorul, beneficiile, funcționalitatea, etc. 

Aceste nume sunt lipsite de încărcătură emoțională și poate pe alocuri pot limita firma (TAROM, Gazeta Sporturilor). Însă sunt alese datorită startului relativ mai ușor.

Numele Figurativ:

Un nume figurativ povestește ceva din experiența creată de brand sau de poziționarea acestuia. Aceste nume sunt creative, memorabile, pline de emoție (DreamWorks, Orange, Nike, Safari).

Numele nou-creat:

Un nume nou – creat este inventat, abstract, armonios, unic (Skype, Google, SMARTERS).

Pentru ați face munca mai ușoară, înainte de a te pune la treabă te rog să citești cu mare atenție aceste 4 elemente de evitat în procesul alegerii numelui: 

1. Cuvinte grele sau greu de pronunțat- Știai că „Jerry’s Guide to the World Wide Web” este defapt „Yahoo”? Ei bine nici eu, este de înțeles totuși de ce au ales să-și schimbe numele.

2. Orașul specificat în nume- chiar vrei să rămână o firmă locală? Nu te limita, nu integra orașul în nume.

3. Cuvinte cu mai multe înțelesuri- trebuie să ai mare grijă la înțelesurile cuvintelor din nume atât ca omonime cât și diferite traduceri în alte limbi. Numele firmei tale nu trebuie să ducă clientul cu gândul la domenii diferite.

4. Cuvinte comune atunci când vine vorba de sufixe sau prefixe- este plină piața de sufixe sau prefixe precum „ultra”, „impex” sau „super” nu fi și tu unul din ei.

Cum alegi un nume pentru afacerea ta pas cu pas? 

Într-adevăr alegerea numelui afacerii poate fi unul dintre cele mai stresante momente. Însă pentru a te asigura că numele ales de tine este cel corect, te sfătuiesc să urmezi acești 5 pași.

Pasul 1- Trebuie să știi care sunt criteriile unui nume bun 

Nu există o rețetă a succesului însă aceste criterii ar trebui urmate îndeaproape:

1. Să fie memorabil- un nume simplu rămâne mult mai ușor întipărit în mintea oamenilor dar trebuie evitate numele comune sau generice. Aici intervine regula KISS- Keep It Short and Simple. Așa că numele poate să fie format și doar dintr-un singur cuvânt.

2. Să fie original- poate fi un joc de cuvinte. Foarte multe branduri au apărut în acest fel.

3. Să fie ușor de citit, de scris și de pronunțat.

4. Să nu aibă alte semnificații.

5. Să fie relevant- trebuie să te gândești ce produse vinde firma ta apoi să alegi un nume care are legătură cu domeniul de activitate. Ai grijă să nu te limitezi (dacă îți pui numele The Shoe și apoi vei începe să faci și haine, clienții se vor simții duși în eroare). 

6. Să fie armonios- numele trebuie să transmită clientului o stare pozitivă și să fie ușor de pronunțat sau înțeles.

7. Să creeze emoții pozitive- acesta trebuie să transmită ceva pozitiv prin numele. De exemplu o firmă cu rochii de ocazie poate folosi adjective precum grațios, elegant.

Pasul 2- Fă brainstorming

Pas 2- Brainstorming

Notează-ți pe o foaie toate numele care îți vin în minte. Dacă nu ai vreo idee, pornește de la cuvintele cheie care îți descriu firma.

Dacă ai nevoie de ajutor pentru a face acest brainstorming, aplicația „Bust A Name” îți stă la dispoziție. Acest tool te ajută să faci toate combinațiile posibile de nume cu cuvintele cheie introduse de tine, oferindu-ți și sinonime la acestea.

Poți folosi aceste tehnici ajutătoare în procesul alegerii numelui:

  • Lipirea de două cuvinte

Alegerea numelui afacerii prin lipirea a două cuvinte

Alege două cuvinte care îți descriu cel mai bine firma pentru a crea un cuvânt nou. Poți să alegi cuvinte care au legătură cu publicul țintă, cu beneficiile, cu caracteristicile sau cu problemele pe care le rezolvă. Exemple: 

– Mobexpert (magazin de mobilă)- transmite faptul că au mobilă și că sunt experți în ceea ce fac.

– Emag (magazin online)- transmite faptul că sunt un magazin iar acel „E” vine de la online.

– Medlife (rețea medicală privată)- „Med”: Medical; „life”: viață.

– Netflix (platformă de entertaining)- „Net”: internet; „flix”: slang în engleză de la filme

  • Comunicarea de beneficii

Alegerea numelui afacerii prin comunicarea de beneficii

Prin nume poți comunica beneficiul numărul 1 al firmei tale. De exemplu: 

– Goodyear (companie de anvelope)- vor să transmită faptul că vei avea un an bun cu ei.

– Cald și Bun (restaurant)- transmit faptul că fac mâncare caldă și bună.

– Dulcele de Acasă (cofetărie)- comunică faptul că fac prăjituri ca la mama acasă.

  • Folosirea de aliterații

Alegerea numelui afacerii prin folosirea de aliterații

Aliterația reprezintă o figură de stil prin care se repetă același sunet în cuvinte diferite care se succed. De exemplu: Happy Hour, Digital Divas, Mara Mura, PayPal, Range Rover, Coca Cola. 

Cum poți face și tu asta? Alege un cuvânt care descrie firma ta apoi alătură un alt cuvânt care începe cu aceeași literă.

  • Folosirea unui nume care descrie categoria

 

 

 

 

Alegerea numelui afacerii cu ajutorul categoriei serviciilor

De exemplu: Maria Photography (fotografie) sau Medlife (medicină).

  • Comunicarea problemei pe care o rezolvă

 

Alegerea numelui afacerii prin comunicarea problemei care o rezolvă

De obicei această tehnică este bună atunci când firma ta oferă o rezolvare imediată a problemei. De exemplu: 

– Anti- Insect (pentru deratizare)- comunică faptul că ne scapă de insecte.

– Bebe Doarme.ro (produse ajutătoare adormirii copilului)- comunică faptul că bebelușul nostru va adormi mai repede sau că va dormi mai mult.

– Acne Out (produse împotriva acneei)- transmit faptul că ne vor scăpa de acnee. 

– Insomnia Be Gone (medicamente pentru insomnie)- transmit faptul că vom scăpa de insomnie.

Pasul 3- Ia o pauză

Chiar dacă vrei să termini totul cât mai repede, tot trebuie să iei o pauză cândva. Ei bine, acum este momentul potrivit. 

De ce?

Fiindcă și creierul are nevoie să se relaxeze la un moment dat. După ce te vei întoarce din pauză vei avea mai multe idei proaspete care vor fi mai bune decât cele scrise până acum.

Pasul 4- Elimină 

După ce ai ales mai multe nume elimină din ele până când rămâi doar cu câteva.

Poți ajunge și la câteva sute de idei de nume, ei bine, trebuie să tot elimini până când rămâi cu cele mai bune 5.

Urmează aceste reguli pentru a-ți ușura munca de a găsi numele perfect:

1. Să fie scurt sau cât de scurt posibil – Da! Chiar și un singur cuvânt!

2. Să fie ușor de scris – unii preferă nume mai ciudat pentru ca firma să iasă în evidență, însă, în momentul în care clientul încearcă să îi caute numele pe web ar putea întâmpina probleme din cauza scrierii greșite a numelui. Evită literele dublate sau literele x,y,q.

3. Să fie ușor de pronunțat- pentru a fi ușor de pronunțat și recomandat altor persoane trebuie să fie ușor de memorat. Așa că uită de nume complicate, acronime sau alte bazaconii. Un nume simplu și ușor este îndeajuns.

4. Să nu conțină liniuțe și numere.

5. Să fie unic și să se imprime ușor în mintea oamenilor- nu ar trebui să îți explici numele, acesta ar trebui să vorbească de la sine.

6. Să fie în concordanță cu domeniul firmei- prin numele tău trebuie să le aduci aminte clienților cu ce te ocupi.

7. Să nu fie deja luat- trebuie să verifici să nu există încă o firmă cu același nume atât în offline cât și în online.

8. Să fie cuprinzător/ să nu te limitezi- încearcă să nu alegi nume care să te încorseteze, nu vei ști niciodată dacă vei mai adăuga și alte produse în afacerea ta. Dacă ești un magazin de haine pentru femei încearcă să alegi un nume care să te lase mai încolo să îți creezi și o linie de machiaje.

Pasul 5 – Mai ia încă o pauză

Ști cum se zice nu? Pauzele lungi și dese cheia marilor succese. 

Fără această pauză nu vei putea trece mai departe.

Când te vei întoarce asupra problemei- numele, îți vei da seama că unele dintre ele sunt foarte banale, ciudate sau de-a dreptul nepotrivite, moment în care inspirația te va lovi și vei veni cu altele sau vei îmbunătăți cele rămase până când numele perfect se va afla printre alea 3- 4- 5 idei de pe foaie.

Pasul 6 – Află care nume din cele rămase este cel perfect

Pentru a alege numele firmei potrivit din cele rămase nu ar trebui să îți întrebi prietenii sau familia ci chiar audiența ta, fiindcă până la urma urmei părerea lor este singura care contează.

Sfatul meu este să testezi și să testezi și să testezi…

Poți să creezi un landing page de test identic pentru fiecare nume folosind aplicația LeadPages. Logo-ul pentru acest test îl poți face pe LogoPony și apoi nu rămâne decât să îți aduci trafic pe aceste landing pages pentru a vedea care nume este mai potrivit.

Poate a creea un landing page de test îți va lua prea mult timp așa că o opțiune la fel de viabilă, poate chiar mai bună este folosirea poll-urilor din grupurile de facebook. În momentul în care ai o listă cu maxim 5 nume de afaceri acestea trebuie testate pe viitori clienți. Întrebarea corectă pe care trebuie să le-o pui nu este „îți place?” ci „ce îți spune acest nume?”. Numai așa vei afla care este numele perfect.

Poll Facebook nume afacere perfect

Pasul 7- Așteaptă câteva zile pentru a vedea care nume are o performanță mai bună

În loc de concluzii îți ofer 10 sfaturi practice care te vor ajuta în misiunea ta de alegere a numelui potrivit afacerii tale:

sfaturi în alegerea numelui afacerii

1. Alegerea numelui nu trebuie să îți ocupe foarte mult timp– dacă vezi că îți ia mai mult timp decât ar trebui, ia o pauză și apoi întoarce-te cu forțe proaspete.

2. Numele trebuie ales în avantajul clientului- numele trebuie să spună ceva clientului, de aceea atunci când îl alegi cel mai bine îl întrebi pe el.

3. Pot fi și cuvinte împrumutate- cuvintele împrumutate din alte limbi sunt potrivite doar firmelor care pot avea și clienți străini. Dacă ai o firmă cu produse tradițional românești cuvântul împrumutat va fi un defavor.

4. Brainstorming-ul te va ajuta foarte mult în acest proces.

5. Poți folosi generatoare automate pentru inspirație- precum „Bust A Name” sau „LeanDomainSearch”.

6. Poți folosi jocuri de cuvinte sau chiar de silabe.

7. Poți folosi propriul tău nume- acest sfat se potrivește doar în anumite domenii precum avocatură, fotografie, beauty.

8. Asigură-te că sună bine- pentru a vedea dacă sună bine scrie-l pe o foaie și citește-l cu voce tare.

9. Consultă-te cu experți.

10. Înregistrează numele ca să nu ți-l poată lua nimeni.

PS: Dacă ești la început, poate te va ajuta cursul nostru gratuit „Fundamentele Marketingului Online”. Aici ai toate detaliile despre acesta.

În cadrul cursul vei învăța:

– Care sunt primii pași în lumea marketingului online.

– Cum creezi o strategie de marketing online.

– Cum îți crești vânzările.

– Cum măsori impactul campaniilor de marketing.

– Cum te promovezi pe Facebook.

– Cum te promovezi prin Google Ads.

– Cum optimizezi pentru motoarele de căutare.

– Ce este Content Marketingul.

– Ce este Email Marketingul.

– Ce este Messenger & Chatbot Marketing.

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂