Politica de Produs în Marketing - SMARTERS Grow

Înainte de a vorbi de politica de produs trebuie să înțelegem mai bine ce reprezintă noțiunea de “produs” din punct de vedere al marketingului. Una dintre cele mai simple definiții a produsului o regăsim la Philip Kotler:

„Produsul reprezintă tot ceea ce poate fi oferit pe piața, astfel încât să fie remarcat, achiziționat sau consumat pentru a satisface o nevoie.” Putem specifica încă de la început că un produs poate lua o formă tangibilă sau intangibilă.

În schimb politica de produs se referă la deciziile pe care firma ta le ia în principal prin tactici și strategii legate de produs. Toate acestea pentru a satisface  principalele categorii de clienți și potențiali clienți. 

Acest lucru este posibil printr-o cercetare constantă în principal a concurenței și a nevoilor si dorintelor consumatorilor. În cadrul analizei este indicat sa fim atenți și la elementele unui produs, precum:

Componente corporale → se referă la părțile fizice a le unui produs, în special care pot fi măsurate. Vom fi atenți în special la calitatea materialelor și produsului final.

Componente acorporale → includ: numele, marca, prețul, termenul de garanție, brevetul , licența de comercializare etc.

Comunicarea despre produs → se referă și la informațiile oferite de producător sau comerciant către potențialii clienți, pentru a întări decizia de cumpărare.

Imaginea produsului → cum este văzut produsul de clienții noștri. Un exercițiu foarte util este să vedem produsul nostru și prin ochii concurenței.

Politica de Produs, alături cea de Preț, Promovare și Distribuție formează cei 4P ai Marketingului. Combinarea eficientă a celor 4 elemente va spori șansele firmei tale să obțină avantaje concurențiale și ulterior profit. Dar să revenim la cel mai important element în acest articol. ?

Activitățile utile pentru politica de produs( în producție și servicii)

Cercetarea produsului

Se bazează în principal pe cercetarea următoarelor elemente: 

⇢Calitatea produsului – Se referă în principal la feedback-ul oferit de clienți și potențiali clienți asupra unui produs. Vom ține cont și de calitatea oferită de către concurență asupra aceluiași tip produs. Iar în cazul în care avem nevoie de teste de laborator conform legii vom îndeplini criteriile necesare.(exemplu: siguranța produsului, igiena, proces etc.)

A etapei în care produsul se află în ciclul de viață

Politica de Produs-ciclul de viata al unui produs 

⇢Poziționarea produselor față de cele ale concurenței.

Activitatea de inovație în cadrul politicii de produs

În cadrul politicii de produs inovarea se referă la îmbunătățirea produsului din toate punctele de vedere astfel încât să obții și un avantaj competitiv. Putem lua în calcul elemente precum: materii prime noi, proces de realizare nou/ îmbunătățit etc.

Activitatea de adaptare a produsului

O regăsim cel mai mult în momentul în care lansăm un produs nou și încercăm să modelăm produsul în funcție de cererea pieței. În funcție de feedback-ul clienților și  strategia aleasă vom putea îmbunatatii produsul ulterior, dacă este cazul.

Asigurarea legală a produsului

Vom ține cont în special de producerea, ambalarea, depozitarea și livrarea produsului astfel încât să respecte legile actuale specifice fiecărui produs în parte. 

În cazul serviciilor vom avea nevoie în special de de avize și calificări necesare pentru prestarea anumitor servicii.

Vom fi atenți la procesul de cumpărare a materiei prime și de vânzarea produselor astfel încât să ne protejăm legal de eventuale incidente cu furnizorii/clienții.

De asemenea vom putea lua măsurile legale să ne protejăm produsul de concurența neloială. Iată câteva exemple: brevetele de invenție, înregistrarea brand-ului, desenele industriale, dreptul de autor, etc.

Rentabilitatea în cadrul politicii de produs

În urma unor analize regulate a produselor comercializate se va constata rentabilitatea fiecărui produs urmând să se facă o cercetare mai atentă asupra celor nerentabile.

Politica de produs pentru firmele care doar comercializează produse.

În acest caz vom ține cont de elemente importante precum:

Partea legislativă. Dacă vrei să ai o companie care funcționează optim, trebuie să te ocupi de partea legislativă. Asta presupune obținerea avizelor necesare desfășurării principalelor tale activități de comercializare. Depozitarea, păstrarea și livrarea bunurilor vândute conform legislației actuale. Iar foarte important am putea spune că se referă si la partea contractuala dintre firma ta și colaboratori/clienți, astfel încât să nu ai parte de neplăceri în cazul unor incidente.

Rentabilitatea urmărește profitabilitatea fiecărui produs. Vă fi util să măsori  rotația stocurilor constant pentru a identifica rentabilitatea fiecărui produs comercializat. Ne dorim o rulare a produselor din stoc cât mai rapidă la costuri minime de depozitare.

Părerea clienților. Pentru a satisface dorințele și nevoile consumatorilor tăi, trebuie sa ții cont de cererile lor. Astfel vei putea  sa adaugi produse noi, să le schimbi sau să raportezi furnizorilor tai eventuale probleme descoperite. Orice problemă ar apărea e important sa tratezi clienții cu profesionalism.(La fel cum ai vrea și tu sa fi tratat)

Strategiile în cadrul politicii de produs

Înainte de a detalia strategia de produs și strategiile pe care le poți aplica în cadrul firmei tale, va fi util să înțelegem/să ne aducem aminte de următoarele elemente:

Gama de produse – se referă la categoriile de produse care au caracteristici similare, funcţionează în acelaşi mod și satisfac aceeași nevoie/dorință a consumatorilor.


Politica de Produs-Ierarhia Produsului

După aceasta mică recapitulare să revenim la Strategia de Produs. ?

Strategia de produs alături de cea de Pret, Promovare, Plasare ne va ghida în alegerea celei mai bune strategie de Piață.Strategia de produs putem sa spunem că este cea mai importantă, fără ea celelalte nu ar avea sens.

Opțiunile strategice ale firmei în cazul politicii de produs vor fi influențate principal de conducerea firmei. În alegerea unei strategii optime de produs va fi util să ținem cont de toți factorii care pot influența un produs, cei mai importanți sunt:

  • obiectivele inițiale ale firmei 
  • consumatori și piața
  • capacitatea de producție și tehnologia
  • know how
  • resurse financiare și materiale 
  • punctele forte ale companiei tale
  • portofoliul actual de produse al companiei

   Strategiile de produs sunt structurate pe trei categorii importante:

1.Dimensiunea și structura gamei de produse

2.Nivelul calitativ al produselor

3.Gradul de actualizare a gamei de produse

Iată câteva dintre cele mai importante strategii, pe care le poți folosi în diferite situați:

1.În funcție de dimensiunea și structura categoriei de produs vom avea: (Exemplu: gama = categorie  Lactate)

  • Strategia de selecție a gamei de produs– Te ajută atunci cand vrei să te concentrezi pe un număr restrâns de produse dintr-o gama.     
  • Strategia de stabilitate a gamei de produs – Te ajută cand iti doresti să menții în continuare doar produsele din gama respectivă spre comercializare.
  • Strategia diversificării – este utilă cand vrei să crești numărul de produse comercializate sau să optimizezi costurile de producție/desfacere a produselor.Aceasta strategie se poate realiza pe mai multe planuri, precum:

Diversificare orizontală – Aplicănd aceasta strategie poți achiziționa sau dezvolta produse noi pe care ulterior le vei comercializa clienților actuali sau potențialilor consumatori.

Diversificare verticala: → Te ajută in momentul in care vrei sa îți extinzi compania eliminănd o etapă/mai multe a furnizorilor sau distribuitorilor.

a)Diversificare în amonte: – când vrei să produci toate sau anumite materii prime, oferite de furnizori până atunci.

b)Diversificare în aval:- când vrei să vinzi direct consumatorului final sau prin mai puțini distribuitori. 

Diversificarea pe lateral – presupune dezvoltarea gamei de produse în direcții conexe structurii de baza.(exemplu: Vinzi sucuri și te gandesti sa vinzi și siropuri)

2.În funcție de nivelul calitativ al produselor poți aplica strategii precum:

  • Strategia de adaptare a calității produselor – ne vom adapta produsele la cerințele, în principal ale consumatorilor actuali cât și potențiali.
  • Strategia de diferențiere calitativă a produselor – față de oferta celorlalți competitori astfel ne vom concentra pe o nișă (ex;produse de lux) sau pe mai multe.
  • Strategia de menținere calitativă – trebuie sa ne menținem concentrare pe calitatea produselor principale. Aceasta strategie o întâlnim de multe ori la firmele care dețin o cotă mare din piața, au deja produse apreciate de mulți consumatori.

3.În funcție de gradul de înnoire a produselor vei putea aplica următoarele strategii sugestive, precum:

  • strategia menținerii constante a gradului de noutate al produselor – o regăsim într-o piață  foarte competitivă și inovativa, ale căror produse au o durată de viață mică(ex; Laptopuri- apar noi modele mai performante, foarte repede). 
  • strategia perfecționării produselor – te ajută să adaptezi produsul la noile nevoi și dorințe ale clienților.
  • strategia “lansare“ de noi produse – o poți folosi de obicei în schimbul produselor vechi și care au devenit nerentabile.

Strategia de produs alături de cea de Pret, Promovare, Plasare ne va ghida în alegerea celei mai bune strategii de Piață. Descoperă  si alte tehnci și strategii care funcționează in online in 2020.

Concluzie politica de produs

Partea frumoasă a politicii de produs este multitudinea de elemente, tactici și strategii pe care le putem combina. În urma acestor alegeri ne dorim sa satisfacem dorințele și nevoile consumatorilor astfel incat produsul nostru sa fie cumparat→recomandat→recumpărat. Ulterior toate deciziile noastre legate de produs ne dorim să ne conducă spre profitabilitatea și stabilitatea firmei, într-un timp cat mai scurt.

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂