Google Search Console: Înscrie site-ul în motoarele de căutare
Dacă vrei să obții informații prețioase legate de performanțele site-ului tău direct de la Google, nu trebuie să sari peste acest capitol.
Nu ai timp acum? Descarcă ghidul în format PDF și citește-l când îți este convenabil.
După ce ți-ai creat site-ul, trebuie să confirmi că ești proprietarul acestuia.
Acest lucru ne va permite ulterior să „comunicăm” cu Google (sau Bing) în ceea ce privește site-ul nostru și prezența sa în rezultatele motoarelor de căutare.
Google Search Console este un instrument esențial pe care trebuie să îl folosești dacă vrei să obții mai mult trafic pe site.
Totodată, acesta te ajută să înțelegi cum descoperă oamenii site-ul tău și cum poți să îmbunătățești performanța acestuia în rezultatele de căutare.
Sună bine, nu?
Și asta nu e tot.
Partea cea mai bună este că…
Google Search Console e un serviciu complet gratuit.
Dacă vrei să știi cum funcționează și cum îl poți instala simplu și rapid, rămâi cu noi.
Am scris un articol complet care îți va răspunde la toate întrebările pe care le ai despre Google Search Console, chiar dacă nu ai mai folosit acest instrument până acum.
Indiferent că deții un business, ești developer, lucrezi în marketing sau te ocupi de SEO, Google Search Console e un serviciu util, care te poate ajuta să îmbunătățești performanța site-ului tău și să obții mai mulți clienți.
Acum…
Hai să vedem ce vei învăța din acest articol:
- Ce este Google Search Console?
- De ce e important să folosești Google Search Console
- Cum instalezi Google Search Console în 4 pași simpli
- Informații utile pe care ar trebui să le iei în considerare atunci când folosești Google Search Console
Să-i dăm drumul!
Ce este Google Search Console?
Google Search Console este un instrument gratuit, pus la dispoziție de cei de la Google, care te ajută să monitorizezi traficul organic și performanța site-ului tău pe motorul de căutare.
Totodată, Google Search Console îți arată cum îți este indexat site-ul, ce cuvinte cheie folosesc oamenii atunci când ajung pe o anumită pagină și erorile care apar pe parcurs.
În definitiv, Google Search Console este un instrument foarte puternic, care îți oferă o mulțime de informații valoroase despre ceea ce se petrece pe website-ul tău.
Nu ai timp să citești acum?
Nicio problemă! Completează formularul de mai jos și primești pe mail articolul în format PDF ca să îl citești când ai tu timp.
De ce e important să folosești Google Search Console
Dacă ai un site sau un blog, instrumentele și rapoartele pe care ți le furnizează Google Search Console sunt ca o „mină de aur” pe care trebuie să o exploatezi.
Mai exact, este important să folosești Google Search Console deoarece:
Poți vedea cum îți indexează site-ul cei de la Google și ce erori apar pe parcurs
O dată la ceva timp, Google folosește un sistem prin care îți „citește” (sau îți indexează) site-ul, precum și conținutul postat pe acesta.
De multe ori, se întâmplă să actualizezi conținutul și să nu știi dacă a fost indexat sau dacă poate fi accesat de Google.
Ei bine, aici intervine Google Search Console.
Acesta te ajută să vezi dacă site-ul tău e indexat și dacă poate fi accesat.
Totodată, atunci când publici informații noi, le poți cere celor de la Google să indexeze conținutul mai rapid.
Tot ce trebuie să faci este să introduci URL-ul paginii care vrei să fie indexată, în bara de sus din Google Search Console.
În acest fel, vei putea vedea informații despre conținutul tău și vei putea solicita indexarea acestuia.
În același timp, dacă apar erori sau probleme de securitate care afectează experiența utilizatorilor și poziția site-ului tău în motorul de căutare, Google Search Console îți trimite alerte despre problemele existente și îți arată cum să le rezolvi.
Destul de tare, nu?
Te ajută să analizezi traficul din căutările organice și să înțelegi cum ajung utilizatorii la tine pe site
Google Search Console e un instrument care te ajută să urmărești traficul care îți vine pe site de-a lungul timpului, din căutările organice.
Mai exact, e vorba de situația în care un utilizator caută un produs sau un seriviciu pe Google, vede un link sau o imagine de pe site-ul tău și dă click.
În acel moment, Google Search Console înregistrează acțiunea realizată de utilizator și îți furnizează rapoarte utile.
Totodată, Google Search Console îți oferă resurse prin care poți să îmbunătățești poziția site-ului tău și să îl optimizezi cât mai bine, pentru a apărea în cât mai multe rezultate.
Spre exemplu, poți vedea care sunt cele mai populare cuvinte cheie pe care le folosesc oamenii când ajung la tine pe site.
Dacă ai această informație, știi exact pe ce cuvinte și subiecte ar trebui să îți concentrezi eforturile de marketing și ce ar trebui să îmbunătățești.
În același timp, poți vedea de câte ori a apărut site-ul tău în rezultatele de pe Google (impresii), câte click-uri au dat oamenii pe link-urile tale și ce site-uri conțin link-uri spre website-ul tău (backlinks).
Așa cum poate știi, aceste resurse sunt foarte valoroase pentru SEO.
Obții informații relevante despre performanța site-ului tău pe mobil
În ziua de azi, aproape toată lumea caută pe Google de pe telefonul mobil.
Din acest motiv, e important să te asiguri că site-ul tău este optimizat pentru mobil și că utilizatorii au o experiență bună.
Pentru a face acest lucru, Google Search Console a creat o secțiune specială, numită „Mobile Usability”.
Aici, poți vedea dacă există erori sau probleme cu site-ul tău atunci când oamenii îl accesează de pe telefonul mobil, precum și informații utile despre cum le poți rezolva.
Un alt instrument foarte bun de la Google, care verifică dacă paginile tale sunt optimizate cum trebuie, e Mobile-Friendly Test.
Acum hai să vedem cum poți instala Google Search Console pe site-ul tău și ce trebuie să urmărești pentru a obține cele mai bune rezultate.
Cum instalezi Google Search Console în 4 pași simpli
Accesează contul tău de Google
Dacă nu ai deja un cont de Google, îți poți crea unul aici.
Dacă ai un cont, asigură-te că te conectezi la contul pe care îl folosești pentru administrarea afacerii, și nu la cel personal.
În acest fel, menții contul personal separat de cel pentru business.
Accesează Google Search Console
Pentru a accesa Google Search Console, apasă pe acest link.
Vei vedea următorul ecran:
Adaugă-ți site-ul și introdu datele pentru verificare
Aici, Google trebuie să verifice faptul că tu ești proprietarul site-ului.
Pentru a putea face acest lucru, trebuie să adaugi adresa site-ului tău și să alegi o modalitate prin care le vei arăta celor de la Google că acesta îți aparține.
Acum, sfatul nostru este să folosești opțiunea URL Prefix, deoarcere îți oferă mai multe opțiuni prin care poți dovedi că tu deții site-ul respectiv.
Introdu adresa URL a site-ului tău și apasă pe „Continue”.
Apoi, alege o opțiune de verificare, dintre cele care afișate pe ecran.
Dacă folosești deja Google Analytics pentru site-ul tău, poți trece prin pasul de verficare mult mai ușor.
Tot ce trebuie să faci este să selectezi opțiunea de verificare prin Google Analytics și să te asiguri că ai setat instrucțiunile pe care ți le dau cei de la Google.
Mai exact, cei 3 pași din imaginea de mai jos.
Totodată, aici e important să folosești același cont de Google pe care îl folosești și pentru Google Analytics.
După ce te-ai asigurat că totul e setat cum trebuie, apasă pe butonul „Verify”.
Dacă această metodă nu funcționează pentru tine sau nu folosești Google Analytics, alege una din celelalte opțiuni prezente în listă.
Poți citi mai multe despre metodele de verificare pentru Google Search Console, aici!
În același timp, dacă nu ai folosit Google Analytics până acum, sfatul nostru este să începi chiar azi.
Creează harta site-ului tău (sitemap XML) și adaug-o în Google Search Console
Odată ce site-ul tău a fost verificat…
Ultimul pas pe care trebuie să îl faci este să creezi o hartă și să o adaugi în Google Search Console.
Acum, probabil te întrebi ce mai e și cu harta asta, de ce e atât de importantă și de unde poți face rost de ea.
Ei bine, această hartă e, de fapt, o listă care cuprinde URL-urile site-ului tău și structura acestuia.
E important să creezi un sitemap deoarece, în acest fel, Google înțelege cum funcționează site-ul tău și îl indexează mult mai rapid
În același timp, nu trebuie să ai abilități tehnice, durează puțin și e gratuit.
Deci hai să vedem cum poți crea o hartă pentru site-ul tău:
Dacă folosești WordPress
Dacă folosești WordPress, poți crea foarte ușor un sitemap, folosind plugin-ul Yoast.
Tot ce trebuie să faci este să cauți plugin-ul Yoast în secțiunea de plugin-uri de la WordPress, să îl instalezi.
Accesează secțiunea „Plugins” și apasă pe „Add New”.
Apoi, caută plugin-ul Yoast și instalează-l.
Acesta va crea automat un sitemap pentru site-ul tău.
După ce l-ai instalat, caută iconița SEO și apasă pe butonul „Features”.
Acolo, vei vedea opțiunea „XML Sitemaps”, pe care trebuie să o activezi.
Tot de aici, poți modifica opțiunile hărții tale și poți citi mai multe despre cum funcționează un sitemap.
Apasă pe iconița care indică un semn de întrebare, iar apoi pe link-ul numit „See the XML sitemap”.
În acest fel, vei putea accesa harta site-ului tău, generată de Yoast.
Acum, ultimul lucru pe care trebuie să îl faci este să încarci harta în Google Search Console.
Pentru a face acest lucru, trebuie să accesezi Google Search Console, secțiunea Sitemaps… și să încarci harta generată anterior de Yoast.
Dacă ai mai multe link-uri, le poți adăuga pe rând.
Ai aici un articol complet despre cum să creezi un o hartă pentru site-ul tău și cum să o adaugi în Google Search Console!
Dacă nu folosești WordPress
În cazul în care nu folosești WordPress, va trebui să creezi harta site-ului tău prin alte instrumente specifice, cum ar fi: XML Sitemaps sau Screaming Frog.
Acestea au versiuni gratuite care te ajută să creezi un sitemap, simplu și rapid.
Odată ce ai creat o hartă, va trebui să o încarci pe site-ul tău și să te asiguri că ai adăugat-o în Google Search Console – secțiunea Sitemaps.
Citește mai multe despre cum funcționează un sitemap și ce trebuie să faci pentru a-l seta, aici!
Totodată, ai aici un articol detaliat despre cum funcționează un sitemap și cum poți crea unul pentru site-ul tău.
Aceste hărți sunt foarte importante pentru SEO și pentru performanța site-ului tău pe Google.
De aceea, sfatul nostru este să nu sari peste acest pas și să te asiguri că ai setat totul cum trebuie.
Acum hai să vedem la ce informații ar trebui să fii atent(ă), atunci când folosești Google Search Console.
Informații utile pe care ar trebui să le iei în considerare atunci când folosești Google Search Console
Odată ce ți-ai adăugat site-ul în Google Search Console, vei descoperi o mulțime de date importante despre traficul și performanța acestuia.
Hai să le luăm pe rând și să vedem ce secțiuni ar trebui să urmărești.
Performance
Găsești această secțiune (precum și restul secțiunilor importante) în Google Search Console, pe partea stângă a paginii principale.
De aici, poți accesa o mulțime de informații importante, cum ar fi:
- Total clicks: numărul total de click-uri date de utilizatorii care au căutat un anumit lucru pe Google, pe unul din link-urile care i-au adus pe site-ul tău;
- Total impressions: de câte ori a apărut site-ul tău în rezultatele căutărilor de pe Google;
- Average Clickthrough Rate (CTR): procentajul mediu de impresii (afișări) care au rezultat într-un click spre site;
- Average Position: poziția site-ului tău în rezultatele căutărilor de pe Google, în medie;
- Queries: cuvintele pe care le folosesc oamenii cel mai des atunci când caută un anumit lucru pe Google, iar site-ul tău apare în rezultate. Totodată, acestea sunt cuvintele care îți aduc cel mai des oamenii pe site;
- Pages: îți arată care sunt cele mai vizitate pagini de pe site-ul tău;
- Countries: sunt țările din care provin utilizatorii care ajung la tine pe site;
- Devices: îți arată de unde îți accesează oamenii site-ul (telefon, laptop sau pc ori tabletă);
- Search Appearance: îți arată modul în care oamenii percep interacțiunea cu pagina ta;
- Dates: e secțiunea unde poți vedea câte click-uri și câte impresii a înregistrat site-ul tău, zi de zi.
Aceste date sunt esențiale, atunci când vrei să înțelegi cum ajung oamenii la tine pe site și care e impactul eforturilor pe care le depui pentru SEO.
De exemplu, un lucru pe care îl poți face este să te uiți la cuvintele pe care le folosesc oamenii din secțiunea Queries și să le extragi pe cele care au obținut foarte multe impresii, însă puține click-uri.
Aici, întrebarea principală e: de ce nu dau oamenii click pe link-ul care duce spre site-ul tău, cu toate că acesta e afișat foarte des în rezultatele căutărilor?
Apoi, caută chiar tu pe Google și vezi ce nu funcționează.
Poate e vorba de meta descriere. Poate e despre titlu.
Încearcă să înțelegi care e problema și cum o poți rezolva.
Totodată, din secțiunea „Performance” poți filtra datele în funcție de tipul de căutare realizat de utilizatori: direct pe web, după imagini, videoclipuri sau știri și poți compara rezultatele din aceste surse.
Dacă arunci o privire deasupra raportului, vei vedea că poți filtra rezultatele în funcție de perioada în care au fost înregistrate.
Spre exemplu, poți vedea informațiile din ultimele 3 luni, ultimul an sau poți adăuga tu un anumit interval de timp care te interesează.
Dacă ai nevoie de toate aceste date descărcate într-un fișier, poți face acest lucru folosind opțiunea de „Export”.
O găsești sus, în partea dreaptă a ecranului.
Acum hai să vedem ce ar mai fi de analizat în continuare.
URL Inspection
Dacă dai click pe secțiunea URL Inspection din Google Search Console și adaugi un link de pe site-ul tău, vei putea observa mai multe detalii despre cum „vede” Google acea pagină.
Practic, atunci când folosești acest instrument, poți testa modul în care Google accesează și afișează o anumită pagină de pe site-ul tău.
De exemplu, poți vedea dacă un anumit URL a fost indexat de Google, dacă a fost adăugat într-un sitemap sau dacă experiența utilizatorilor atunci când accesează un URL este mobile friendly.
Totodată, de aici poți solicita să ți se indexeze sau să ți se reindexeze un URL, dacă acesta nu a fost indexat sau ai actualizat recent informațiile de pe pagina respectivă.
Coverage
Așa cum am menționat și mai sus, atunci când înregistrezi harta site-ului tău în Google Search Console, poți exclude anumite pagini de la indexare.
Practic, îi spui algoritmului de la Google să le ignore.
În secțiunea „Coverage”, poți vedea numărul de pagini indexate, paginile excluse de la indexare, precum și erorile care pot apărea pe parcurs.
Page Experience
Secțiunea „Page Experience” îți arată care e experiența oamenilor cu URL-urile de pe site-ul tău, pe mobil.
În același timp, poți vedea dacă există probleme de securitate sau alte dificultăți pe care le întâmpină utilizatorii atunci când ajung la tine pe site.
Breadcrumbs și Sitelinks searchbox
Cele două secțiuni îți arată, de asemenea, dacă există erori legate de indexare sau de modul în care Google „citește” și afișează în rezultatele căutărilor conțintul de pe site-ul tău.
Security issues
Tot în partea stângă a ecranului principal din Google Search Console vei găsi și secțiunea „Security issues”.
Dacă cei de la Google stabilesc că site-ul tău a fost victima unui atac cibernetic, a fost piratat sau dăunează în vreun fel utilizatorilor ori dispozitivelor pe care aceștia le folosesc…
Google creează un raport pe care îl găsești în această secțiune.
E important să monitorizezi problemele de securitate deoarece pot dăuna atât utilizatorilor care intră pe site-ul tău, cât și credibilității afacerii tale.
Totodată, dacă Google consideră că site-ul tău prezintă un risc, îl va marca cu o etichetă de avertizare atunci când apare în rezultatele căutărilor.
Links
Secțiunea „Links” este unul dintre cele mai importante locuri în care ar trebui să te uiți, dacă vrei să știi ce site-uri fac trimitere spre site-ul tău.
Mai exact, aici poți vedea o listă completă cu backlink-urile pe care le-ai obținut până acum.
Aceste bakclinkuri sunt importante pentru SEO și, totodată, ajută oamenii să descopere conținutul tău.
De asemenea, poți accesa direct paginile care au menționat site-ul tău și poți vedea numărul total de link-uri care aduc oamenii la tine pe site.
În acest fel, poți analiza conținutul cel mai apreciat de alți utilizatori și site-urile care fac trimitere spre site-ul tău.
În concluzie…
Google Search Console este un serviciu pe care îl poți folosi în mod gratuit, indiferent de stadiul în care se află afacerea ta.
Totodată, Google Search Console este un instrument extrem de util, prin care poți îmbunătăți semnificativ performanța site-ului tău.
La început, acest proces îți poate lua ceva timp.
Însă partea cea mai bună este că…
Odată ce vei învăța să îl folosești, vei putea atrage o mulțime de oameni pe site-ul tău.
În același timp, le vei oferi o experiență excelentă și îi vei face să se întoarcă, la fel de mulțumiți, de fiecare dată.
Capitolul 1 – Ce este SEO • Capitolul 2 – Cum înscriem un site în motoarele de căutare • Capitolul 3 – Cum să optimizezi link-urile interne • Capitolul 4 – Cum să crești viteza site-ului • Capitolul 5 – Keyword research • Capitolul 6 – Cum să optimizezi titlul, cuvintele cheie, URL-ul și imaginile • Capitolul 7 – Optimizare Off-Page (Link building)
––––––
Nu ai timp acum? Descarcă ghidul în format PDF și citește-l când îți este convenabil.