SEO off page și și link building

Optimizare SEO Off Page (Link Building)

SEO (Search Engine Optimization) reprezintă un proces ce îmbină știința și arta de a optimiza un website și semnale din afara lui pentru ca paginile și elementele media din acesta să apară mai sus în rezultatele motoarelor de căutare atunci când un utilizator efectuează o căutare relevantă.

În acest capitol ne concentrăm pe SEO off page – optimizări și acțiuni în afara site-ului care vor ajuta la creșterea încrederii și autorității acestuia și îți prezentăm 2 acțiuni noi pe care am început să ne concentrăm recent și care par să influențeze pozițiile în motoarele de căutare.

Ce este optimizarea SEO off page?

Optimizarea SEO off page (numită des și link building) se referă la acțiuni ce nu țin de conținutul site-ului propriu dar care ajută la creșterea încrederii și autorității acestuia.

În general aceasta se referă la obținerea de backlinks (link-uri de la alte siteuri) însă și alt gen de mențiuni și semnale par să devină importante.

De ce sunt importante link-urile și mențiunile pentru SEO?

În lumea SEO, mențiunile prin link (sau chiar și fără) joacă rolul de construire a încrederii și autorității unui website sau brand și sunt considerați factori cheie esențiali.

La fel cum este și cazul publicării unei lucrări științifice sau cărți de exemplu, cu cât există mai multe alte lucrări sau cărți care o menționează pe a ta, înseamnă că este mai de încredere și autoritară în domeniu.
În plus, utilizarea textelor ancoră poate ajuta la stabilirea temei unei pagini sau website.

Importanța link-urilor în SEO este ca un mini roller coaster. Ba a fost la cote maxime, ba s-a considerat că nu mai sunt importante odată cu luarea în considerare a interacțiunii utilizatorilor, ba iarăși s-au dovedit că sunt cruciale și încă au loc multe dezbateri pe această temă. Însă pe termen mediu ne așteptăm să rămână un factor SEO esențial.

La începutul motoarelor de căutare, backlink-urile reprezentau aproape unicul factor, alături de prezența unor „meta cuvinte cheie” în conținutul paginilor.

În timp însă, odată ce motoarele de căutare au devenit mai sofisticate, importanța lor a mai scăzut, mai ales că unele, cum ar fi cele din comentarii sau de pe rețele sociale pot fi ușor manipulate.

Dar majoritatea experților sunt de acord că obținerea de backlinks de la alte website-uri încă reprezintă unul dintre cei mai importanți factori pentru obținerea primelor poziții în motoarele de căutare.

Un studiu recent a arătat că 96% dintre domeniile care au pagini în top 10 au 1000+ de alte domenii (site-uri diferite) ce fac trimitere spre ele.

Dar nu te îngrijora, nu ai nevoie de atâtea pentru a ajunge pe primele poziții. Nu toate link-urile sunt egale și e important și unde fac trimitere către site-ul tău.

Un alt subiect care a reintrat recent în discuțiile experților SEO îl reprezintă faptul că și alte mențiuni chiar dacă nu sunt prin link sunt importante.

Odată cu creșterea social media, moment în care a devenit foarte ușor să generezi discuții despre brandul tău, s-a considerat că Google și în general motoarele de căutare nu mai țin cont de aceste mențiuni pentru că sunt prea ușor de obținut.

Însă scurgerea de documente despre Google API din 2024 a scos la iveală faptul că Google urmărește și aceste mențiuni și în general interesul față de un brand.

Și noi am observat în cazul unor proiecte unde erau folosite și alte canale de marketing: cu cât mai multe vizite pe site erau pe căutări de brand (numele site-ului) cu atât se îmbunătățeau și pozițiile în motoarele de căutare. Cel puțin interesant!

Ce este un link și ce tipuri de link-uri există?

În contextul SEO (Search Engine Optimization), un link (sau hyperlink) este un element de pe o pagină web care permite utilizatorilor să navigheze către o altă pagină, resursă sau site.

Link-urile sunt esențiale pentru SEO deoarece motoarele de căutare folosesc link-urile pentru a descoperi și a indexa paginile web, precum și pentru a determina autoritatea și relevanța unui site.

  • Link-uri interne: acestea conectează diferite pagini de pe același site. Acesta este un link intern către primul capitol al acestui ghid. Nu le mai detaliem pentru că le-am acoperit la partea de seo on page <= alt link intern.
  • Link-uri externe: acestea sunt link-uri care duc de la un site web la un alt site web. Acesta este un link extern către blogul meu personal. Nu ne interesează pentru acest capitol.
  • Backlinks (Link-uri de intrare): acestea sunt link-uri externede la alte site-uri web care duc către site-ul tău. Bingo! Acestea ne interesează.

La un nivel de bază, acestea sunt tipurile de link-uri în relație cu SEO. Însă mai există 2 concepte despre backlinks pe care trebuie să le cunoști:

Toate cele 3 categorii de link-uri de mai sus pot fi modificate pentru a semnala motoarelor de căutare dacă vrem să transmitem încredere și autoritate prin ele sau nu.

În momentul în care se adaugă un link pe o pagină web, codul din spate arată cam așa:

<a href="https://smarters.ro">Vizitează-ne site-ul</a>

Acesta este un link „normal”, dofollow.

Și poate fi modificat pentru a se adăuga și mențiunea de „nofollow”.

<a rel="nofollow" href="https://smarters.ro">Vizitează-ne site-ul</a>

În acest caz semnalăm motoarelor de căutare că deși am făcut mențiune prin link către acea pagină web, nu vrem neapărat să fim „asociați” cu ea.

Ei bine, backlink-urile de tip nofollow au un impact mult mai mic, spre 0 pentru SEO-ul site-ului spre care fac trimitere. Link-urile de pe rețele sociale, din recenzii, din forumuri sunt de obicei de tip nofollow.

De aceea, când gândești tu un plan de link building sau primești o ofertă pentru un serviciu de link building, asigură-te că marea majoritate, dacă nu toate backlink-urile, sunt de tip dofollow.

Construirea autorității tematice prin textul ancoră

Textul ancoră îl reprezintă efectiv textul pe care dăm click și în spatele căruia este link-ul/backlink-ul. În exemplele de mai sus „Acesta este un link intern” îl reprezintă textul ancoră.

În cazul în care link-ul este pus pe o imagine, atributul „alt” al imaginii joacă rol de text ancoră.

De ce e important să știm asta?

Pentru că textul ancoră ajută motoarele de căutare să înțeleagă despre ce este pagina spre care se face link și să o asocieze acelui termen și în final să o afișeze în căutări pe acel termen.

Îți dorești ca link-urile către site-ul și paginile sale să fie pe termeni relevanți, nu generali gen „Click aici” sau „Vezi detalii” (sau „Acesta este un hyperlink”.

Și conform acelei documentații despre Google API pe care am menționat-o mai sus, îți dorești o varietate de texte ancoră. S-a descoperit și un Scor de Spam pentru acestea. Deci dacă toate sunt la fel, nu e bine și e posibil să nu aibă impactul pe care l-ar putea avea.

Acum citește din nou ultimele două paragrafe.

Paranteză scurtă: explicarea autorității domeniilor în legătură cu SEO

Autoritatea unui domeniu este un scor (de obicei pe o scară de la 1 la 100) care indică cât de bine se poate clasifica un site web în rezultatele motoarelor de căutare. Acest scor este calculat pe baza mai multor factori, inclusiv numărul și calitatea backlink-urilor, conținutul site-ului, structura tehnică și alți factori SEO.

Deși oficialii Google au negat în nenumărate rânduri că ar folosi un astfel de scor, s-a dovedit că există așa ceva în algoritm (însă nu știm exact cum e calculat).

Îl vei mai întâlni și sub alte forme: Domain Authority (DA), Domain Rating (DR) sau Authority Score (AS).

Ce e important de știut e că practic majoritatea instrumentelor SEO mari (Ahrefs, SEMrush, Moz etc.) au un astfel de scor și o denumire și definiție proprie, diferită de ceea ce folosește Google. 

E perfect normal ca un website să obțină un anumit scor conform unui instrument, și unul diferit când e analizat cu alt instrument.

Care dintre ele e mai aproape de scorul Google, nu știm. Însă le putem folosi ca un punct de plecare pentru judecarea valorii unui backlink.

Ce e și mai important de știut: scorurile instrumentelor pot fi mai ușor păcălite decât Google. 

Am întâlnit des să găsesc câte un site cu un scor grozav, doar pentru ca atunci când intram pe el să-mi dau seama că e doar un website făcut pentru publicare advertoriale SEO și cu puțin trafic organic.

De aceea, când alegi un website de unde să obții un link pentru optimizarea seo off page, uită-te și la traficul pe care îl are site-ul (în special din motoarele de căutare) și în general dacă pare că are conținut util sau e doar pentru promovare.

Cum faci seo off page „sănătos”

La un nivel de bază, ne dorim cu cât mai multe website-uri care să facă trimitere prin link-uri dofollow spre al nostru. Însă este important de la ce site se întâmplă asta (uneori pot avea și efecte negative).

Pentru construirea unui profil de link-uri sănătos care crește încrederea și autoritatea site-ului tău:

În primă fază îți dorești backlink-uri de la site-uri variate ca teme și autoritate. Asta s-ar întâmpla și în mod normal dacă alte site-uri ar ajunge să te menționeze și fără să depui eforturi pe partea asta (hint: să plătești).

Apoi îți dorești link-uri de la site-uri cu o autoritate mai mare decât cea a site-ului tău. În acest mod, va crește și autoritatea propriului site. Cu cât mai mare autoritatea și traficul site-ului care face trimitere spre tine, cu atât mai bine.

Pe cât posibil, îți dorești link-uri de la site-uri și pagini pe teme relevante pentru cea a site-ului tău. De exemplu, noi fiind o agenție de marketing ne dorim link-uri de la site-uri de business, bloguri de marketing etc. Mai puțin de la site-uri generaliste sau și mult mai puțin de la site-uri de rețete. 

În practică va fi greu spre imposibil să ai link-uri doar de la site-uri din nișa ta. Nu e o problemă, dar e important să ai link-uri și de la site-uri cu temă apropiată de la a ta. 

Pentru partea de relevanță contează atât domeniul general al site-ului, cât și tema specifică a paginii de unde se face trimiterea precum și textul ancoră și rândurile din jurul acestuia.

Ce NU îți dorești sunt link-uri de la site-uri de tip spam. Unele au nume dubioase, altele au SEO în denumire, altele par site-uri normale dar când intri pe ele vezi că sunt în chineză, arabă sau alte limbi și conținutul este dubios, că alt cuvânt mai potrivit nu găsesc. 

La acestea trebuie să le dăm Dissalow din Google Search Console, să semnalăm că nu ni le dorim și nu ne reprezintă.

Aici am 2 răspunsuri:

În primul rând, oriunde e mai bine decât deloc!

În al doilea rând, depinde de strategia SEO. Citește/recitește capitolul despre keyword research pentru SEO și vezi procesul de decizie.

Dar mai serios vorbind, uneori vei putea controla unde trimite backlinkul (de obicei când ai o colaborare cu acel site), alteori nu vei putea și acesta va trimite fie spre prima pagină, fie spre pagina pe care o consideră ei relevantă. Bogdaproste!

Ca idee, vrei atât link-uri spre prima pagină a site-ului, dar și spre alte pagini secundare sau pagini importante SEO. 

Dacă ai structura internă de link-uri făcută corect, autoritatea se va „distribui” și tot site-ul va beneficia de acestea. Dar cel mai mare impact este pentru pagina direct link-uită, deci să nu fie toate doar spre prima pagină.

Mențiuni în general și entity SEO

Aș vrea să te avertizez că această secțiune este mai subiectivă/tangențială, reprezintă în momentul de față doar opinii/ipoteze.

Cum spuneam și la începutul ghidului, mențiunile generale, chiar și fără link, par a conta. Probabil nu la fel de mult ca un backlink, însă s-au găsit în documentația Google API mențiuni ce par relevante pentru ideea de… mențiuni în general ale brandului. De asemenea, mai mulți membri ai comunității mi-au semnalat că observă și ei semnale de genul.

Tot în documentația Google s-au găsit mai multe referințe legate de „entități” adică de brandurile care dețin site-ul sau sunt autorii paginii. Aceasta este o idee importantă – autorul paginii poate aduce „greutate” și însemnătate acesteia și să o ajute să rankeze mai bine.

Ok, dar ce înseamnă asta pentru tine?

Înseamnă că pe lângă eforturile și acțiunile clasice de obținere backlinks, ar trebui să bugetezi și o campanie mai „clasică” de PR prin care doar să faci lumea să vorbească de site-ul și brandul tău și ideal să te caute pe Google.

De asemenea, să te asiguri că ai setate corect și completate informațiile de tip Open Graph despre organizația sau persoana care deține site-ul, precum și de autorii paginilor. Vrei să ai completate informațiile despre aceștia precum și proprietatea „Same as” care ajută motoarele de căutare să lege informații din mai multe locuri de pe internet despre autor sau brand.

Și dacă folosești și content marketing, probabil e mai bine să lucrezi cu mai puțini autori dar mai cunoscuți, decât cu mai mulți dar care nu au o autoritate în domeniu.

Generează interacțiuni cu pagina chiar și din alte surse

Un alt lucru pe care îl poți face pentru a ajuta paginile să rankeze mai rapid și mai sus în SEO este să obții trafic pe acele pagini și din alte surse.

Legat de asta, exista de mult o presupunere în lumea SEO că dacă ai și campanii de Google Ads site-ul rankează mai bine și organic. Google spune că prezența unor campanii de Google Ads nu influențează pozițiile organice. Și e posibil ca acesta să nu fie un factor direct, ci faptul că acea pagina obținea trafic și interacțiuni, fără a conta că sunt neapărat din Google Ads, să ajute și la îmbunătățirea pozițiilor organice.

În momentul de față consider că această idee nu mai este doar o ipoteză. Cred că am confirmat-o recent printr-un experiment propriu. 

Aveam un articol pe blog care de mult timp stătea pe poziția 6 în rezultate. Pentru experiment, am rugat abonații la newsletter și urmăritorii de pe social media să dea click pe link-ul ce ducea pe acea pagină și să stea puțin pe site sau să mai vizualizeze și alte pagini (important!). 

Deși în primă fază nu s-a întâmplat nimic, după vreo 9 zile pagina a urcat o poziție. Probabil dacă aveam un volum mai mare de trafic ar fi urcat și mai mult.

Deci ce poți face și tu este ca pentru paginile importante să activezi și campanii de reclame sau să trimiți oamenii prin alte canale de marketing către acestea. Ar trebui să ajute la pozițiile organice de asemenea.

Prioritizează celelalte acțiuni de SEO on page și de obținere backlinks, dar dacă ai posibilitatea le poți ajuta cu acest trafic extra.

Important însă e să aduci oameni relevanți pe acele pagini. Dacă cineva doar intră și iese rapid de pe pagină nu doar că nu cred că te va ajuta, ci e posibil chiar să aibă efect negativ.

Ok, acum că am înțeles mai bine ce înseamnă optimizarea SEO off page, am văzut ce fel de backlinks și mențiuni ne dorim, hai să vedem cum le și obținem pentru că fără ele va fi aproape imposibil să ajungi în primele poziții.

Probabil partea aceasta de obținere backlinks și mențiuni va fi cea mai dificilă în termeni de efort și buget. Și în cadrul serviciilor SEO pe care le oferim cele mai mari costuri sunt generate de obținerea de backlinks (cam 60-70% din fee-ul total).

Partea bună este că poți „fura” și tu o parte din tacticile pe care le folosim la SMARTERS și mai nou, datorită dezvoltării industriei SEO, este mai ușor să găsești oportunități plătite pentru acestea (acum 9-10 ani când abordam o publicație pentru o colaborare de genul majoritatea credeau că suntem doar spammeri).

Pe orice blog de marketing vei intra, vei găsi la un moment dat (chiar și pe blogul nostru) una din următoarele axiome, să le spunem așa:

„Creează conținut de calitate.”

„Conținutul e rege.”

„Fără conținut de calitate, n-ai nicio șansă!”

Problema e că nu e de ajuns să ai conținut de calitate. analiză făcută de către cei de la Buzzsumo pe 1 milion de articole a arătat că 70% din articole nu au nici măcar un link către acestea.

Și atunci, dacă conținutul de calitate nu e de ajuns pentru a obține link-uri, ce este?

Ei bine, diverse studii arată că există câteva tipuri de conținut care sunt mult mai înclinate să obțină link-uri și share-uri.

Tipuri de conținut care atrag link-uri

Articole de tip listă

Dintre toate tipurile de conținut, listele se află constant în top-urile celor mai distribuite și link-uite articole.

Exemplu sursa backlinks - articole tip lista

Cu toate că multă lume se plânge că e plin Internetul de articole de tip listă, acestea rămân printre cele mai populare.

Ceea ce e ușor de explicat, având în vedere că:

Articole care răspund la întrebări de bază dintr-un anumit domeniu

Una din cele mai des folosite întrebări pe care i-o adresăm lui Google pentru a câștiga argumente cu prietenii este: Ce este/Ce înseamnă?

Cheia pentru a câștiga link-uri cu acest tip de întrebări este să oferim cel mai bun răspuns posibil.

Asta nu înseamnă neapărat cel mai lung răspuns. Poate poți oferi cea mai simplă și ușor de înțeles soluție. Poate poți completa răspunsul cu imagini sau video-uri etc.

Infografice

La fel ca listele, infograficele sunt ușor de scanat. Dintr-o privire ai înțeles rezumatul unui articol de 1000 de cuvinte.

Ce e important aici, e să creezi conținut care într-adevăr să fie util. La SMARTERS spre exemplu, am creat un infografic care ne era util în primul rând nouă, pentru că mereu uitam care erau dimensiunile pentru diverse tipuri de postări sau reclame pe Facebook.

Dimensiunea corectă a imaginilor din Facebook

Vezi infograficul în întregime aici. 

Studii proprii sau interpretări de studii

Dacă sunt executate cum trebuie, astfel de studii sau interpretări pot ajunge chiar și în presă.

La SMARTERS spre exemplu, am creat o hartă interactivă a antreprenoriatului din România unde oricine poate afla câte firme sunt în fiecare județ, care sunt cele mai active domenii și cei mai mari angajatori.

Harta antreprenoriatului in Romania - Rezultate Campanie PR & Linkbuilding

Creează ghiduri și resurse utile pentru cititori

Conținutul mai lung (de exemplu ghidurile) are mult mai multe distribuiri și link-uri. Asta pentru că sunt foarte utile atât pentru cititori, cât și pentru alți bloggeri. 

De exemplu, pentru cineva care scrie noutăți din industria SEO, e foarte natural și la îndemână să trimită un link către ghidul nostru de SEO pentru ca cititorii să poată afla mai multe despre SEO, dacă sunt interesați.

2) Guest Blogging – scrie articole pe alte site-uri

Ce este guest blogging?

Guest blogging înseamnă să scrii conținut pe un alt blog (adică un guest post), unde lași un link către site-ul tău. Însă nu doar link-urile sunt cel mai mare câștig în acest caz, ci expunerea la o nouă audiență, în mod gratuit.

Dacă scrii un articol pe un alt site binecunoscut, poți să atragi chiar și câteva mii de vizitatori către site-ul tău. Gândește-te doar cât te-ar costa să atragi acei vizitatori prin reclame.

Cum să faci guest blogging pas cu pas

Pasul 1: Găsește oportunități de guest blogging

Poți găsi site-uri care acceptă guest post-uri scriind pe Google:

  • cuvântul tău cheie + „scrie pentru noi”;
  • cuvântul tău cheie + „devino autor”;
  • cuvântul tău cheie + „devino colaborator”;
  • cuvântul tău cheie + „contribuie”.
Cum gasesti oportunitati de guest blogging

Prin folosirea ghilimelelor, motoarele de căutare vor afișa doar rezultatele care conțin exact cuvintele dintre ghilimele.

Pasul 2: Găsește subiectul despre care să scrii un guest post

Aici ar trebui să ai în vedere:

  • specificul blog-ului pe care vrei să scrii: poate tu ai un blog despre mâncare, iar blog-ul pe care vrei să scrii este tot despre mâncare. Dar nu ai vrea să scrii un articol despre „Beneficiile cărnii de porc” pe un blog de vegetarieni;
  • nivelul de cunoștințe al audienței – cât de aprofundat/tehnic scrii despre un anumit subiect;
  • ce articole s-au mai publicat – dacă s-au publicat recent 2-3 articole pe o temă foarte asemănătoare, probabil că nu va mai fi nevoie de încă unul;
  • regulile de guest-blogging – poate tu te gândești să scrii un articol foarte complex, dar regulile lor nu permit articole mai lungi de 1000 de cuvinte;
  • ce subiecte sunt recomandate în regulile de guest-blogging ale site-ului;

Pasul 3: Contactează administratorul blog-ului

Bloggerii primesc de obicei zeci de cereri și oferte de colaborare. Dacă vrei să primești un răspuns pozitiv, încearcă să:

  • fii specific – cine ești, ce vrei să faci (să contribui la blog cu un articol), cum vrei să faci asta (subiectele la care te-ai gândit), de ce te-ar alege pe tine (vei scrie conținut unic și valoros pentru cititorii blogului – aici le poți arăta exemple de articole pe care le-ai scris fie pe site-ul tău, fie pe un alt blog).
  • fii scurt (nu încerca să pari poet scriind un e-mail de 2 pagini – nimeni nu are timp de așa ceva).

Pasul 4: După ce ai scris și ți s-a publicat articolul

  • răspunde la comentarii – mulți bloggeri sunt foarte activi în secțiunea de comentarii – poate vei reuși să găsești următoarea oportunitate de guest blogging;
  • promovează articolul prin social media;
  • trimite administratorului un email de mulțumire lăsând ușa deschisă pentru viitoare colaborări;
  • contactează influenceri interesați de subiectul tău;
  • fii atent la traficul din Social Media: de exemplu, dacă observi că brusc ai multe like-uri la postarea respectivă, s-ar putea ca un influencer cu mulți followeri să fi dat share.

3) PR – Relații publice

Presa ar putea juca un rol mult mai important în promovarea afacerii tale. Trimiterea ocazională către jurnaliști a unui comunicat pentru care fie trebuie să plătești pentru a fi publicat, fie nu e luat în seamă de nimeni, nu e prea folositor.

Aici, cel mai important lucru este să înțelegi cum funcționează presa și care sunt nevoile unui jurnalist.

Indiferent de domeniul despre care scrie, unui jurnalist i se cere un singur lucru de obicei: adu trafic pe site. Sau vinde ziare/reviste fizice etc.

Deci, practic, ei sunt mereu în căutare de subiecte interesante despre care să scrie.

Iar rolul tău este de a le oferi acest subiect.

Asta înseamnă că (1) trebuie să înțelegi ce subiect să le propui, despre ce să scrie și (2) să știi cum să îl îmbraci. Dacă vrei să se scrie despre tine, fără a plăti pentru acest lucru, povestea nu trebuie să fie în mod direct despre tine. Iar atunci când trimiți propunerea jurnalistului, aceasta nu trebuie să fie în genul „Hey, vrem să scrii despre noi” ci „Uite ce lucru interesant am făcut, uite de ce e interesant și de ce credem că ar fi curioși și cititorii tăi”.

Cum abordezi un jurnalist

Ca să nu las lucrurile în aer, îți dau exemplu de o astfel de abordare pe care am folosit-o atunci când am promovat harta antreprenoriatului în România.

Emailul trimis jurnaliștilor se axa foarte mult pe subiect și pe motivele pentru care ar fi interesant pentru cititorii lor. De asemenea, comunicatul în sine nu a fost unul formal, cum sunt cele trimise de mari corporații, plin de bla bla și fără substanță.

A fost scris mai mult ca un articol gata de publicat pe site. Astfel și acestora li s-a părut mai interesant.

Structura pe care o folosim de obicei pentru comunicate și pe care ți-o recomand este aceasta:

Titlul – esența poveștii;
Două, trei propoziții care subliniază părțile importante ale comunicatului;
Primul paragraf – Discută misiunea mai largă a organizației;
Al doilea paragraf – Discută specificitățile proiectului;
Al treilea paragraf – Intră mai în detaliu despre proiect;
Al patrulea paragraf – Discută contextul mai larg al proiectului;
Al cincilea paragraf – Background-ul organizației, un citat de la coordonatorul proiectului etc.

Aici poți vedea comunicatul de presă folosit pentru campania Hărții Interactive a Antreprenoriatului din România.

Citește mai multe despre PR aici =>

4) Folosește influencerii pentru a da credibilitate brandului și a ajunge la un public țintă nou.

Cred că este foarte adevărat faptul că ne apropiem de o saturație a conținutului.

Toată lumea creează conținut, fie că vorbim de poze sau video-uri pe Facebook, ori articole pe blog. De exemplu, în fiecare lună se publică 59.3 milioane de articole în lume, și asta doar pe site-urile bazate pe WordPress! Aproape 60.000.000 de articole pe lună!

Dacă mai adăugăm sutele de milioane de poze, videoclip-uri și status-uri text, ne dăm seama de ce este atât de greu să mai atragem atenția potențialilor clienți.

Dacă ținem cont și de faptul că avem concurență din toate părțile, cea mai bună metodă de a scurtcircuita câștigarea atenției și încrederii clienților este de a ne asocia cu persoane sau branduri care deja au reușit acest lucru.

În ultimii ani, vloggerii și bloggeri au devenit mai cunoscuți și apreciați și în România și cred că suntem într-un moment al maturizării acestor industrii sau strategii de marketing, cum vrei să le spui. Parteneriatele cu cei care au deja o comunitate în jurul lor pot rezulta în campanii foarte creative și extrem de eficiente.

Partea bună este că poți folosi această strategie indiferent de cât de mare este compania ta.

Dacă ești o afacere mică, la început de drum, îți recomand să te adresezi unor persoane cu o comunitate sau un număr de urmăritori mai mic. Sunt șanse reale să fii printre singurii care îi abordează deci nu te va costa prea mult promovarea.

Cu timpul, dacă afacerea crește, te poți adresa unor persoane din ce în ce mai cunoscute.

Spuneam la începutul capitolului că a devenit mai ușor să obții backlink-uri în momentul de față. Un rol important aici cred că îl are platforma WhitePress.

Aceștia au adus într-un singur loc mii de publisheri: site-uri de știri, bloguri etc. și îți oferă mai multe filtre prin care să cauți site-ul potrivit pentru tine.

Cred că în momentul de față 50% până la 70% din link-urile pe care le obținem pentru clienți le obținem prin intermediul ei.

Așa că ți-o recomand și ție cu căldură.

6. Listează-te pe site-uri cu liste (directoare)

O altă tactică simplă, mai ales când ești la început de drum, e să-ți listezi site-ul și afacerea în directoare și site-uri de tip liste.

Multe dintre acestea sunt directoare de afaceri (eg. bizoo, listafirme) și tot ce trebuie să faci este să-ți creezi un cont gratuit pentru a putea adăuga și website-ul afacerii. Nu toate vor avea link-uri dofollow, dar merită să te înscrii.

De asemenea, caută și alte liste cu site-uri din zona sau industria ta. De exemplu, noi avem în Timișoara site-ul timisoreni.ro ce include afaceri din Timișoara. Un alt site autoritar unde ne putem lista.

Sau poate găsești site-uri cu firme din anumite domenii.

Caută „firme x” x fiind zona sau zona ta geografică și vezi ce găsești.

În cursul SEO care funcționează avem peste 25 de tactici și metode de obținere backlinks. Dacă cele de mai sus nu sunt de ajuns sau vrei informații mai specifice despre cum le obții, poți să arunci o privire peste el. E inclus și în abonamentul SMARTERS+.

Felicitări, ai ajuns la final!

După cum ai văzut optimizarea SEO off page (numită des și link building) se referă la acțiuni ce nu țin de conținutul site-ului propriu dar care ajută la creșterea încrederii și autorității acestuia.

În general aceasta se referă la obținerea de backlinks (link-uri de la alte siteuri) însă și alt gen de mențiuni și semnale par să devină importante.

În lumea SEO, mențiunile prin link (sau chiar și fără) joacă rolul de construire a încrederii și autorității unui website sau brand și sunt considerați factori cheie esențiali.

La fel cum este și cazul publicării unei lucrări științifice sau cărți de exemplu, cu cât există mai multe alte lucrări sau cărți care o menționează pe a ta, înseamnă că este mai de încredere și autoritară în domeniu.

În plus, utilizarea textelor ancoră poate ajuta la stabilirea temei unei pagini sau website.

Backlink-urile și în general optimizarea SEO off page reprezintă unul dintre cei mai importanți piloni pentru SEO și probabil va continua să rămână așa o perioadă. Deci nu ignora această parte dacă vrei să ajungi în primele poziții.


Acesta a fost ghidul începătorului în SEO. Sperăm că am reușit să te ajutăm să deslușești mai bine ce înseamnă acest concept, cum te poate ajuta și cum să faci primii pași pentru optimizarea site-ului tău. Dacă vrei să înveți SEO la un nivel mai avansat, îți recomandam cursul SEO care te învață de la A la Z și pas cu pas cum să ajungi pe prima pagină Google.

Aici poți găsi un checklist care să te ajute să te asiguri că nu ai uitat niciun element neoptimizat.

Acesta nu este un ghid definitiv. Deși acoperim toate elementele esențiale, fiecare dintre ele, fie că vorbim de SEO on-page sau off-page, pot fi aprofundate în mod individual.

Îți recomandăm să te abonezi și la newsletter-ul SMARTERS pentru a primi pe viitor articole pe această temă și altele care te pot ajuta să-ți crești afacerea.

Ce să faci mai departe:

Mai există un capitol opțional prin care poți trece: Google Search Console și înscrierea site-ului în motoarele de căutare

Sau navighează la celelalte părți din ghid dacă le-ai omis:

Ce este SEO

Keyword Research și cuvinte cheie SEO

SEO on page și on site

Interesat de marketing?Intră gratuit în comunitate. Ai 10+ training-uri gratuite, noutăți săptămânal pe e-mail și posibilitatea de a adresa întrebări în forum și în comentarii la articole.Mă înscriu

Articole similare

Comentarii