Ce este Growth Hacking Marketing?

Growth Hacking-ul este cel mai bun mod pentru startup-uri și companii consacrate să obțină o creștere rapidă și sustenabilă printr-o abordare de marketing bazată pe date și experimentare.

Procesul de Growth Hacking

Crește-ți afacerea așa cum au făcut-o Facebook, Linkedin sau AirBnb

Pornind de la companii care astăzi au ajuns să schimbe fundamental modul în care ne trăim viața, growth hacking-ul reprezintă cea mai bună metodă pentru a-ți crește afacerea. În loc să investești sume enorme de bani în idei și campanii de marketing învechite și pe care nu le poți măsura, Growth Hacking-ul propune o abordare modernă și creativă, bazată pe măsurare și testare. Propune în primul rând să te asiguri că ceea ce tu oferi este exact ceea ce oamenii au nevoie și apoi să-ți folosești creativitatea pentru a găsi cele mai eficiente metode de a ajunge la clienți.
Growth hackerii au lăsat la o parte manualul clasic de marketing. Aceștia au o orientare aproape obsesivă spre creștere. Mereu își pun întrebarea „Cum aș putea atrage mai mulți utilizatori sau clienți pentru această afacere?”. Ei evită jargonul din industrie iar cuvinte precum „mind share” sau „branding” nu vor fi niciodată termeni importanți pentru un growth hacker. Deși această abordare a fost folosită cu preponderență de către startup-uri din domeniul technologic, la SMARTERS credem că poate fi implementată pentru orice tip de afacere. Experiența ne-a dovedit asta.

De ce Growth Hacking Marketing?

Pur și simplu, pentru că ce a funcționat în trecut nu mai e valabil și în ziua de astăzi. Canalele și tacticile de marketing eficiente se schimbă cu o repeziciune amețitoare. Și, poate, cel mai puternic argument pentru growth hacking îl reprezintă faptul că un startup nu are resursele unei companii mari pentru a turna bani în marketing. De aceea, trebuie să ne folosim creativitatea și nu „mușchii” pentru a aduce rezultate. Și aici intră în scenă growth hacking-ul.

Principii esențiale în Growth Hacking

Una dintre inovațiile majore ale growth hacking-ului ca abordare în marketing este faptul că propune să folosim chiar produsul pentru a atrage noi clienți. Astfel, acesta nu mai este doar ceva pasiv, care este promovat, ci e parte din strategia de marketing.

Creștere, căci altfel…

Diferența majoră dintre un growth hacker și un marketer, general vorbind, e orientarea, aproape obsesia, pe care o au aceștia către creștere. Pentru ei, branding, notorietate și alte aspecte vagi și greu măsurabile sunt ok dacă apar ca efecte colaterale, dar scopul va fi mereu să atragă clienți noi sau să mărească valoarea pe viață a celor existenți.

Dacă nu-l poți măsura, nu există

Deși se bazează și pe experiență și intuiție, un growth hacker are o rigurozitate asemănătoare cu cea a unui om de știință care desfășoară un experiment. Se asigură mereu că are implementate instrumentele necesare pentru a măsura eficiența ideilor și a tacticilor pe care le testează.

Concentrează-te pe client

Un growth hacker știe că mereu clientul și cifrele au dreptate. Acesta va încerca tot timpul să își valideze ideile obținând feedback de la clienți. Mai ales la începutul unei afaceri, această parte de a obține feedback de la clienți este crucială!

Automatizează și scalează

Pentru că este mereu în căutare de noi metode creative pentru a crește afacerea, odată validată o idee de marketing, un growth hacker va încerca să o automatizeze pe cât posibil, pentru a se putea concentra și pe alte idei sau nevoie ale companiei.

Folosește gândirea de tip pârghie

Având o mentalitate de hacker, marketerii care adoptă acest concept încearcă mereu să găsească metode mai ușoare pentru a-și îndeplini obiectivele. Deși testează multe idei și tactici, ei se vor concentra pe cele 20% care aduc 80% din rezultate.

Procesul de Growth Hacking Marketing

1. Atingerea product market fit.

Un growth hacker nu se apucă de treabă înainte de a fi sigur că ceea ce oferă este ceea ce oamenii vor. Acesta „apasă pedala de accelerație” doar atunci când se convinge că fără produsul/serviciul pe care îl oferă, clienții actuali ar fi triști.

2. Analizează și implementează sisteme de măsurare. 

Atunci când începe un proiect nou, un growth hacker alocă timp pentru a analiza toate datele pe care afacerea le are. Va realiza mici cercetări, chestionare și teste pentru a se asigura că înțelege produsul și clienții până în cele mai mici detalii. Următorul pas este să se asigure că are implementate instrumentele de care are nevoie pentru a putea măsura eficacitatea ideilor testate.

3. Definește obiective acționabile și vino cu idei 

Un growth hacker este la fel de precis în ceea ce face precum un lunetist. Își stabilește mereu obiective foarte specifice înainte de a se apuca de treabă. Fie că este vorba de atragerea de noi clienți sau mărirea valorii pe viață a celor existenți, aceștia fac o listă cu toate ideile care consideră că i-ar putea ajuta.

4. Prioritizează ideile.

În funcție de potențialul pe care îl poate avea o idee și de ușurința sau dificultatea cu care poate fi implementată, aceștia prioritizează ideile de la pasul anterior și încep cu cele care pot avea cel mai mare impact asupra afacerii, în cel mai scurt timp, și sunt cel mai ușor de implementat și măsurat.

5. Implementează și testează.

Etapă în care petrece cel mai mult timp, un growth hacker va experimenta cât mai multe idei pentru a le descoperi pe cele care pot avea cel mai mare impact asupra creșterii afacerii. Viteza cu care sunt implementate și testate acestea este crucială.

6. Analizează și optimizează.

Odată finalizat un experiment, un growth hacker va trage linie și va decide dacă ideea testată a fost de succes sau nu, în funcție de așteptările inițiale. Apoi decide dacă investește mai multe resurse în ea, o îmbunătățește și o testează din nou sau renunță la idee.

7. Repetă.

Un growth hacker este mereu în căutare de noi oportunități pentru a crește afacerea. O dată finalizat un ciclu de testare, acesta va lua următoarea idee din listă și o va implementa. Un growth hacker știe că succesul nu vine dintr-o singură „idee magică”, ci în urma unui proces riguros de testare.

Funcționează? Noi spunem că da.

De asemenea, și alte zeci de startup-uri, în special din Sillicon Valley, care folosesc această metodologie pentru a revoluționa industrii. Iată doar câteva exemple de succes. Am testat acest și în România și putem spune că funcționează. De fapt, ne mândrim că suntem prima agenție de growth hacking marketing din România.

Hotmail

În loc să investească zeci de milioane de dolari în marketing, aceștia au folosit o abordare creativă în care produsul în sine aducea mai mulți clienți. Mai exact, au introdus mesajul P.S. I love you. Get your free email at HoTMaiL la sfârșitul fiecărui mail trimis. Au ajuns să fie achiziționați de Microsoft cu 400 de milioane de dolari.

Dropbox

Au oferit fiecărui utilizator care recomandă produsul unui prieten și acesta își făcea cont, 500 MB de stocare în plus. Iar pentru a încuraja și cealaltă parte să folosească produsul și prietenii care se înscriau, primeau 500 de MB de stocare în plus.

Twitter

La început, marea problemă Twitter era faptul că oamenii se înscriau pe platformă, dar la scurt timp o abandonau. Prin testare și măsurare, cei de la Twitter au observat că dacă utilizatorul urmărea de la început 5-10 persoane, era mult mai probabil să folosească platform și pe termen lung. Și într-adevăr, așa a și fost.

Linkedin

Un mic ”truc” a dus la o creștere de la 2 milioane de utilizatori la 200 de milioane. Mai exact, au oferit utilizatorilor posibilitatea de a-și crea un profil public, care să apară în rezultatele căutării Google.

Tim Ferris

Pentru a vinde cartea the 4-Hour Chef (o carte destul de masivă de 600 de pagini), a structurat-o în mai multe părți de sine stătătoare și le-a oferit gratis pe platforme precum BitTorrent. Practic, nu trebuia să citești toată cartea pentru a învăța ceva. Acest mic growth hack a dus la vânzarea a peste 250.000 de copii.

Vrei așa ceva pentru afacerea ta?

Vezi cum SMARTERS te poate ajuta să aplici Growth Hacking Marketing pentru brandul tău.