Certificat TVA Intracomunitar – Cum obții facturi corecte de la Meta, Google etc. și ești ok cu taxele

Am tot văzut discuții (și sfaturi greșite) despre cum faci cu facturile de la platforme mari gen Meta, Google, TikTok încât am decis să scriu acest articol ca să nu mă tot repet.
E cu atât mai important dacă ești firmă neplătitoare de TVA. Dacă ai auzit pe vreun grup de Facebook că îți trebuie „un certificat” și vrei să înțelegi ce Dumnezeu e și dacă chiar ai nevoie de el…
Bine ai venit, ești în locul potrivit.
Vom răspunde la aceste întrebări și în plus sper să te ajut să eviți niște greșeli care te pot costa enorm de mult timp sau chiar amenzi usturătoare.
Nu e de jucat cu TVA-ul!
Înainte să intru în detalii, aș vrea să subliniez cât de importantă e tema despre care vorbim aici și de ce trebuie să ai grijă de unde te informezi.
Uneori nici contabilul nu e cea mai bună sursă de informare când vine vorba de soluții mai noi.
Prin 2015-2016 un fost coleg de liceu a pornit împreună cu prietena lui de atunci o firmă prin care importau din Germania produse pentru fete care pun unghii. Geluri, culori, accesorii.
Treaba a mers bine, vânzările tot creșteau și la un moment dat a ajuns la noi să-l ajutăm cu un website (pe vremea aceea ofeream și acest serviciu) și să-i dau câteva sfaturi despre promovarea pe Facebook.
La finalul sfaturilor despre strategie, i-am spus să vorbească cu contabila și să obțină acel „certificat”, mai exact un certificat de plătitor de TVA intracomunitar (imediat explic ce și cum) înainte să pornească campaniile.
El a spus că parcă a întrebat-o, dar ea i-a zis că cică nu îi trebuie că e mic, că e scutit.
I-am spus să mai verifice și să insiste pentru că sunt 99% sigur că îi trebuie.
Dacă nouă ne-a trebuit, și lui îi va trebui.
A vorbit din nou cu ea, dar aparent au ajuns la concluzia că nu le trebuie.
Câteva luni mai târziu, chiar în preajma Sărbătorilor mă sună.
Îmi spune că fusese un an bun, că plănuia să-și ia o binemeritată vacanță și să înceapă anul nou în forță, să dea niște comenzi mari cu profitul pe care îl făcuse anul acesta.
Doar că nu a început bine vacanța și a primit o notificare de la ANAF că are datorii de câteva zeci de mii de lei și că riscă dosar penal.
A reușit să discute cu ei pentru o eșalonare a plății.
Dar bugetul care trebuia investit în marfă nouă s-a transformat în buget de plătit datoria.
Nu a reușit să-și revină și câteva luni mai târziu a închis totul.
Cum obțin facturi corecte dacă am firmă plătitoare de TVA?
Când vine vorba de facturarea de la platforme precum Meta, Google, TikTok etc.
Dacă ești deja plătitor de TVA în țară (adică CUI-ul firmei începe cu RO, în genul RO12345678) treaba e simplă. Doar pui acest cod în setările de facturare din platforme (alături de celelalte date ale companiei) și ai terminat treaba.
Pentru Meta (Facebook, Instagram, Threads, Oculus):
În Meta intri în contul de Ads Manager și ai în stânga Billing & Payments/Facturare și plăți:

Apoi ai sus o opțiune de Accounts/Conturi unde poți introduce datele firmei.
Pentru Google:
Intri în contul de Google Ads și fie deschizi meniul din stânga și alegi Billing/Facturare, fie cauți în bara de căutare de sus:

E similar și pentru alte platforme. De multe ori treci prin acești pași când îți creezi contul și adaugi metoda de plată. Dar dacă trebuie să modifici ceva, așa o faci.
Ce e cu TVA-ul ăsta pe care trebuie să-l plătim?
Însă dacă nu ești plătitor de TVA în țară, poate te întrebi:
„De ce trebuie să plătim TVA dacă noi nu suntem plătitori de TVA în țară?”
Aceasta e probabil cel mai greu de înțeles lucru din tot contextul și duce la cele mai mari confuzii și greșeli.
Totul ține de legislația europeană.
Mai exact, când s-au pus bazele Uniunii Europene, în tratatul care a fundamentat crearea acesteia, există o clauză care spune ceva în genul:
„TVA-ul rămâne în țara din care pleacă banii”.
Scopul UE e să facă mai simple tranzacțiile între companii și persoane din toate țările membre.
Doar că acestea au căzut de acord că această taxă pe valoare adăugată ar trebui să rămână și să se plătească în țara de origine a banilor.
Și e oarecum logic:
Banii pentru serviciul pe care îl achiziționezi se duc în țara de unde îl achiziționezi. Dar și Statul Român merită să fie răsplătit cumva pentru că ți-a creat mediul în care să activezi și să câștigi banii pe care urmează să îi trimiți în Olanda. De aceea plătești TVA în România.
Important în această ecuație nu e faptul că tu nu ești plătitor de TVA, ci că CEL DE LA CARE CUMPERI ESTE.
Când cumpărăm din România, treaba e simplă – companiile plătitoare de TVA (cele mai mari decât tine, dacă citești asta) sunt și colectori ai acestuia pentru statul român. Acestea includ în factură și TVA-ul și tu nici nu îl observi.
Problema este însă când cumpărăm de la o firmă plătitoare de TVA din afara României.
Aceștia sunt plătitori… dar nu și colectori.
Acestea nu au un cod de TVA românesc care să le permită să vină la fiscul din județul tău și să plătească acea taxă.
De aceea, aceste firme, deși plătitoare de TVA, facturează cu TVA 0 și revine în responsabilitatea ta să plătești TVA-ul.
Ce e certificatul de plătitor de TVA comunitar și de ce avem nevoie de el
Ei bine, aici intervine certificatul de plătitor de TVA de care ai tot auzit.
Acesta este un document care îți permite să obții un cod de TVA special, destinat doar achizițiilor din UE și pe baza căruia să plătești TVA-ul.
Deci tu tot rămâi neplătitor de TVA în țară!
Acesta e mai degrabă un certificat de „colector de TVA”, tu practic îl plătești pentru firmele de la care cumperi, să zicem așa.
Însă e responsabilitatea ta legală să o faci!
Dacă nu, riști amenzi și chiar închisoare.
Repet: ai nevoie de acesta pentru orice serviciu pe care îl achiziționezi din statele membre UE de la companii plătitoare de TVA (și majoritatea vor fi).
Aceștia vor factura cu TVA 0 și tu vei plăti TVA-ul în țară (de obicei 19% din suma facturată).
Nu lăsa pe nimeni să îți spună că nu e așa, altfel vei ajunge în situația fostului meu coleg de liceu.
De asemenea, dacă nu mă înșel, poți folosi acel cod de TVA și când achiziționezi produse a căror valoare depășește 10.000€. Aici nu e musai, dar dacă TVA e mai mic în România decât în acea țară poate merită. Dar nu sunt expert financiar, mai bine întrebi unul.
Dacă nu pun datele firmei și las facturarea pe persoană fizică scap de TVA?
E o vorbă: de moarte și de taxe nu scapă nimeni. E adevărat și aici.
Chiar dacă nu pui date ale companiei în setările de facturare ale contului Meta/Google/etc. aceștia tot vor aduna TVA pentru că, repet, ei sunt plătitori de TVA.
Și apoi nu știu exact mecanismul prin care acei bani ajung la ANAF la noi.
Dar TVA-ul îl plătești, mai bine nu încalci și alte legi și obții factură direct pe firmă.
Ce trebuie să faci pentru a obține acest certificat de plătitor de TVA intracomunitar?
Aici treaba devine mai simplă, cel puțin pentru tine ca marketer/antreprenor.
Ar trebui să știe contabilul tău ce să facă.
Acesta va trebui să meargă la ANAF din județul tău și să înceapă demersurile pentru a obține acest cod special.
Se depune o cerere și în general durează aproximativ câteva zile pentru a-l obține.
Noi am avut norocul când am pornit să dăm de o firmă de contabilitate care și-a făcut temele și care a înțeles despre ce e vorba. Dacă ești din județul Timiș, îi recomandăm cu drag.
După aceea, e important ca de fiecare dată când achiziționezi ceva de la o companie din alt stat membru UE să folosești acest cod la câmpul de TVA sau Tax ID.
Dacă te promovezi pe Facebook, Google sau prin alte platforme similare, la detalii firmă va trebui să pui acest cod.
La fel dacă folosești procesatori de plăți precum Stripe…
Îți recomand ca în general când cumperi de pe platforme din străinătate să verifici în ce țară au sediul.
Multe dintre ele au subsidiare în Europa (de obicei Irlanda sau Olanda) și trebuie să plătești TVA pentru achizițiile făcute de la aceștia.
Răspunsuri