Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

S-ar putea să îți spun ceva șocant: Google nu este singurul motor de căutare de pe internet!

Da, știu, te gândești probabil la Bing sau Safari dacă ești utilizator de iOS, dar află că există o mulțime de motoare de căutare despre care probabil nu ai auzit, dar care s-ar putea să te ajute pe viitor, în funcție de căutările pe care le faci. 

Dar ca să nu-ți dăm viața peste cap din prima, hai să o luăm cu începutul.

Ce urmează să citești în acest articol:

  1. Ce sunt motoarele de căutare?
  2. Cum funcționează motoarele de căutare
  3. Top 10 motoare de căutare pe care merită să încerci, dar și ce minusuri și plusuri am găsit la fiecare dintre ele.

Dacă ești gata, hai să intrăm în pâine!

Ce sunt motoarele de căutare?

Pe scurt, un motor de căutare este un software care te ajută să găsești informații specifice în funcție de căutările pe care le faci. El explorează o baza de date gigant și alege cele mai potrivite rezultate în funcție de cuvintele cheie pe care le pui în bara de search. 

Cum funcționează motoarele de căutare?

Munca unui motor de căutare poate fi împărțită în trei etape: descoperirea informațiilor, organizarea informațiilor astfel încât să poată fi accesate și prezentate corect și eficient atunci când utilizatorul face o anumită căutare și etapa 3 în care informațiile sunt evaluate pentru a prezenta utilizatorilor răspunsurile relevante la întrebările/căutările lor. 

Aceste trei etape sunt cunoscute după următoarele nume: crawling, indexare și ranking. 

Dar hai să le luăm pe rând:

Crawling – Cum scanează Google site-urile

 Imaginează-ți tot Internetul ca o mare pânză de păianjen în care fiecare intersecție de pe acea pânză reprezintă o pagină, iar legăturile dintre ele sunt link-urile.

 Pentru a găsi toate documentele de pe Internet, Google folosește programe numite spiders („păianjeni”) sau crawlers ( „târâtori”) cu care scanează toate site-urile de pe Internet, iar apoi organizează și stochează pe niște servere uriașe. 

Adică, dacă spiderii încep să răscolească Internetul de pe siteul A sau pagina A, iar de la site-ul A sunt linkuri către site-ul B, C și D, păienjenii vor urmări legăturile și vor merge către siteurile B, C și D.

Odată ce găsesc un site web, spiderii îl memorează în bazele lor de date și îl organizează în funcție de diverse criterii. La fel ca într-o bibliotecă: cărțile nu sunt puse haotic, ci ordonate după gen, după autori etc.

Ce se întâmplă atunci când faci o căutare pe Google? 

Să zicem că faci următoarea căutare pe Google: rețete de clătite. 

Google caută în baza sa de date fiecare pagină care conține termenii de căutare introduși de tine. Există sute de mii de rezultate posibile.

 Pentru a ordona rezultatele și a se asigura că îți arată răspunsul pe care îl cauți, Google își pune întrebări (peste 200). Adică analizează elemente On-Page, cât și elemente Off-Page, adică din exteriorul site-ului (câte link-uri către site-ul tău ai, cât de calitative sunt etc) pentru a-și da seama dacă o pagină răspunde cel mai bine la căutarea ta sau nu.

Toate aceste întrebări sunt de fapt variabile (factori de ranking) din algoritmii după care Google extrage din baza de date anumite site-uri pentru o anumită căutare și se actualizează constant pentru a preveni spam-ul.

Apropo, aceste informații țin de SEO, iar dacă te interesează să înveți cum funcționează și cum poți face ca site-ul tău să apară în primele rezultate pe Google, descarcă ghidul nostru gratuit de SEO. 

Indexare

Informațiile găsite de acești crawleri sunt organizate, sortate și stocate astfel încât să poată fi ulterior procesate de algoritmi pentru a fi prezentate utilizatorului motorului de căutare. Acest lucru este cunoscut sub numele de indexare. 

Nu toate informațiile paginii sunt stocate de motorul de căutare, în schimb, sunt doar informațiile esențiale necesare algoritmilor pentru a evalua relevanța paginii în scopuri de clasare.

Ranking

Atunci când cauți ceva (cuvintele cheie pe care le-ai introdus în bara de search), toate site-urile care se potrivesc căutării tale sunt sortate și pune într-o ordine ierarhică, de un algoritm.

Această ordonare a paginilor cu rezultate ale motorului de căutare (SERPS) este cunoscută sub denumirea de clasare, dar cel mai des o vei găsi sub numele de indexing. 

Fiecare motor de căutare folosește algoritmi diferiți și astfel dau rezultate diferite. Dar de-a lungul timpului, algoritmii au devenit extrem de complecși și reușesc să îți dea răspunsuri din ce în ce mai specifice și relevante în funcție de căutările pe care le faci. 

Iar acești algoritmi stau la baza diferențierii diferitelor motoare de căutare.

Știai că în cadrul abonamentului nostru Marketing Hackers Business Club, ai toată seria de tutoriale de care ai nevoie pentru a deveni un specialist SEO? Practic te luăm de la 0 și te învățăm tot ce ai nevoie să știi pentru a fi primul pe Google. 

Acum, dacă ai înțeles ce este un motor de căutare și cum funcționează unul, hai să trecem în revistă câteva dintre cele mai cunoscute. 

Google

Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

Mai are oare rost să vorbim despre el?

Cel mai probabil ai intrat pe acest articol din Google și sunt sigură că îl folosești de cel puțin 5 ori pe zi. 

Google este cel mai populat, dar și popular motor de căutate, iar statisticile spun că are un market de share de 91,42% pe piața motoarelor de căutare. 

Plusuri

Favorizează și ține cont de conținut nou, asta înseamnă că dacă pe o anumită căutare a găsit rezultate fresh, ți le arată. Bineînțeles, dacă site-ul este optimizat corect din punct de vedere SEO.

Este user friendly. Are o interfață simplă, ușor de folosit, super intuitivă și poate fi accesat de pe orice device, oricând. 

Căutările primesc informații extrem de specifice și relevante, datorită algoritmului super inteligent pe care îl are. Probabil acesta e motivul pentru care peste 90% din oamenii care folosesc internetul, utilizează Google.

Minusuri

Colectează informații despre useri. Dacă ai un cont de Google, ai și o adresa de email cu care probabil te-ai logat în Google și o mulțime de alte site-uri și aplicații.

Google ia toaaaaaaate aceste informații și le stochează undeva. Probabil știi despre GDPR și tot scandalul cu informațiile private, așa că nu mai zăbovim aici. 

Bing Search

Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

Spuneam mai sus că Google are 91,42% market share. Ei bine, pe locul 2 se situează Bing, cu 3,14%. 

Bing Search aparține de gigantul Microsoft și este încercarea corporației de a detrona Google. 

În ciuda eforturilor nu a reușit și probabil nici nu va face prea curând și asta pentru că algoritmul nu este încă la nivelul competitorului principal.

Plusuri

Favorizează pagini vechi, de încredere, vizitate.

Rankează home page-uri și nu bloguri care nu nu pot fi întotdeauna de încredere, cu informații corecte

Minusuri

Pune forumurile la finalul rezultatelor de căutare

Din punct de vedere vizual, e foarte încărcat, nu știi pe ce să apeși.

Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

Yahoo!

Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

Dacă faci parte din generația oamenilor născuți în anii 90 sau mai devreme, știi că la începuturi Yahoo era șeful la internet. De la faptul că absolut toată lumea avea o adresă de mail de Yahoo și până la utilizarea Yahoo Messenger în mod aproape obsesiv.

Nu râdeți, pe atunci nu exista Facebook, Instagram și toate metodele de entertaining care există acum.

Când eram eu în clasele V – VIII statul pe internet însemna strict vorbitul cu alți oameni pe Yahoo Messenger sau MIRC. 

Asl, pls 🙂

Plusuri

În home screen poți vedea ultimele știri pe care le poți filtra în funcție de preferințe și poți vedea și vremea pe următoarele zile, în funcție de locație. 

User friendly. Deși designul este destul de încărcat, cel puțin pe home page, este intuitiv și îți oferă o grămadă de informații.

Minusuri

Reclamele plătite pe Yahoo! Nu sunt etichetate ca fiind reclame, așadar nu știi dacă site-ul pe care apeși este unul cu produse/servicii de calitate sau doar a avut bani de ads. 

Rezultatele căutărilor nu sunt datate. Riscul este să găsești informații vechi care nu mai sunt relevante pentru momentul actual și să le iei de bune. 

Baidu

Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

Fondat în anul 2000, Baidu este cel mai utilizat motor de căutare din China și se clasează pe locul 4 la nivel mondial. 

Plusuri

Nu aș ști să îți spun și asta pentru că….

Minusuri

Deși este accesibil la nivel global, motorul de căutate este doar în limba chineză, dar pentru că este atât de accesat de milioane de oameni zilnic, trebuia să ți-l spun și ție. 

Duck Duck Go Search

Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

Un motor de căutare simplu, dar care își face treaba excelent. Duck Duck Go Search a mizat pe nemulțumirea utilizatorilor Google cu privire la stocarea informațiilor personale, așa că promite că el nu o face.

Plusuri

Se mișcă foarte rapid și vine cu rezultate destul de specifice. 

Nu stochează informații despre utilizatori

Minusuri

Rezultatele căutărilor nu sunt datate. Aceeași problemă ca la Yahoo!

Rezultatele imaginilor sunt destul de slabe în sensul în care nu îți oferă o bibliotecă suficient de mare de poze.

Dogpile

Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

Acum vreo 25, 30 de ani, Dogpile era printre cele mai utilizate motoare de căutare din lume. Ulterior a venit Google și…ei bine…Google.

Plusuri

Toată tematica acestui motor de căutare se bazează pe căței și, CUI NU ÎI PLAC CĂȚEII.???

Astfel, pe măsură ce faci căutări, vei găsi mici glumițe referitoare la lumea prietenilor noștri cei mai buni. 

Se mișcă foarte rapid. 

Minusuri

Arată ca la începutul anilor 2000.

Nu îți poți personaliza home page-ul

Prezintă extrem de multe reclame în rezultatele căutărilor

Google Scholar Search

Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

Deși aparține tot de Google, acest motor de căutare este diferit și te va ajuta să fii cel mai deștept din curtea școlii. Asta pentru că îți oferă rezultate științifice.

Cu alte cuvinte, ia informații din teze de doctorat, studii științifice și tot felul de lucrări academice. 

Plusuri

Poți vedea de câte ori a fost citat un articol/lucrare și de cine

Este cea mai mare bibliotecă de lucrări de acest gen din lume și e gratis

Minusuri

Nu poți delimita rezultatele în funcție de disciplină sau temă

Nu ai mereu garanția că acele lucrări sunt corecte sau relevante

Webopedia Search

Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

Webopedia poate fi unul dintre cele mai folositoare site-uri de pe internet și uite de ce.

Este o resursă dedicată căutării terminologiei din tehnologie sau din lumea calculatoarelor. Deci dacă ești pasionat de domeniu, aici poți găsi răspunsuri rapide și tehnice la întrebările pe care le ai. 

Plusuri

Focus pe termeni tehnici

Ușor de folosit chiar și pentru persoane non tehnice

Home page-ul îți oferă în fiecare zi cuvântul/termenul zilei astfel încât înveți ceva nou în fiecare zi

Minusuri

Rezultatele nu sunt datate

Nu ai o mică descriere (meta description) la rezultate astfel încât să vezi un rezumat a ceea ce urmează să citești pe acel site

Internet Archive Search

Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

Un motor de căutare pentru nostalgici.

Internet Archive Search este exact ceea ce spune că este. O bibliotecă imensă de site-uri, articole, filme, muzică veche. Dacă vrei să vezi cum arăta un anumit site în 1997 poți să vezi cu ajutorul acestui motor. 

Oameni de pe tot globul au făcut screen shoturi, de-a lungul timpului, la tot ce înseamnă World Wide Web pentru ca tu și eu să putem călători în timp și să vedem cum au arătat începuturile a ceea ce numim noi internet astăzi. 

Plusuri

Oferă rezultate foarte variate, de la știri, articole, siteuri vechi arhivate, sau chiar muzică și filme. 

Funcție de căutare avansată

Funcție de Wayback Machine care îți permite să vezi toate stadiile unui website de când a apărut și până acum

Minusuri

În afară de faptul că nu e un site pe care să îl poți folosi zilnic, nu văd minusuri. 

Ah, poate ar fi ajutat să fie puțin structurate informațiile altfel. Acum poate fi copleșitor să vezi toate rezultatele pe care ți le dă pentru că nu știi din ce direcție să începi.

AOL.com

Top 10 motoare de căutare pe care să le încerci

AOL este pe meleagurile internetului de pe la finalul anilor 90, pe când era considerat unul dintre cei mai mari jucători.

Cu timpul însă, alte motoare de căutare i-au luat locul deși se află în continuare pe lista unei minorități de oameni cărora le place acest motor de căutare.

Plusuri

Home page-ul îți oferă multe informații: ultimele știri, vreme. Se vrea a fi o copie după Yahoo!

User friendly

Minusuri

Viteză slabă de încărcare

Rezultate nu foarte specifice pentru căutările pe care le faci

Mno, hai că am terminat.

Acestea au fost top motoare de căutare de care trebuie să știi și pe care merită să le încerci.

Sunt curioasă, tu știai de toate dintre ele?

Lasă-ne un comentariu, iar dacă vrei să afli mai multe informații utile despre internet, dar și lumea marketingului în general, abonează-te la newsletterul nostru. 

Related Articles