PR: ce înseamnă, cu cât este plătit și cum poți deveni unul de succes în România în 2023
După 2 ani de lucrat în PR, am ajuns la bunici acasă și a venit întrebarea:
Tu cu ce te ocupi mai exact?
Șoc și groază!
Aveam în cap o mulțime de idei, dar nu știam să le articulez astfel încât bunica mea să înțeleagă (bunica are cont de Facebook, Instagram și Youtube, nu e 100% anti talent)
Iar după ce am terminat Facultatea de Relații Publice și Comunicare, asta era cu adevărat rușinos.
Dacă întrebi 100 de persoane înseamnă Relațiile Publice, probabil vei afla 100 de răspunsuri diferite și șansele sunt foarte mari ca majoritatea să fie corecte.
Deci ce este un PR și ce face mai exact?
Deslușim misterul aurei glam din jurul acestui job, în acest articol.
Îți explicăm pe rând:
- Ce înseamnă PR
- Care sunt responsabilitățile pe care le are un PR și cum poate arăta o zi din viața lui
- Cu cât este plătit un PR în funcție de experiență
- Avantaje și dezavantaje ale unui PR angajat într-o companie sau PR freelancer
- De ce anume ai nevoie pentru a fi PR
Ce înseamnă PR
Înainte de a-ți da o definiție ale Relațiilor Publice trebuie să știi că PR-ul are origini antice, chiar dacă termenul de PR nu era încă inventat.
Egiptenii și babilonienii au creat piramide, statui sau obeliscuri pentru a promova dreptul lor divin de a conduce.
O tăbliță de argilă găsită în Irakul antic arată cum își promovau iranienii tehnicile mai avansate de agricultură. Aceasta este considerată a fi chiar primul material de Relații Publice.
Toți conducătorii lumii, din cele mai vechi timpuri și până astăzi au folosit diverse tehnici de promovare sau persuasiune pentru a-și îndeplini anumite scopuri, iar asta înseamnă PR-ul.
Termenul de Relații Publice îi aparține lui Edward Bernays, unul dintre nepoții lui Sigmund Freud, iar prima carte pe care a scris-o este Cristalizarea Opiniei Publice și este considerată prima carte despre PR.
Ideea de Relații Publice i-a venit în timpul Primul Război Mondial, când era angajat la Comitetul Pentru Informarea Publicului.
Rolul lui era să distribuie publicului informații referitoare la motivele pentru care Statele Unite au intrat în război.
Cum se numea asta? Propagandă.
Bernays a înțeles importanța domeniului și a început să își dedice întreaga carieră Relațiilor Publice.
Și totuși, ce Dumnezeu înseamnă PR?
Dacă ar fi să scriu o definiție aceasta ar fi:
Relații Publice = o strategie de comunicare ale unei organizații/brand/individ prin care își dezvoltă relația cu publicul și își cultivă cultivă imaginea prin diseminarea informațiilor prin mai multe canale, cu scopul de a persuada, convinge și influența percepția publică.
Cu alte cuvinte, Relațiile Publice stabilesc și mențin comunicarea dintre organizație, brand sau individ cu publicul țintă, mass media sau lideri de opinie.
Iar dacă Relațiile Publice sunt liantul între o organizație și public, atunci oamenii de PR sunt cei care construiesc acest liant.
Hai să vedem cu ce se ocupă ei mai exact?
Cu ce se ocupă omul de PR?
Rolul unui PR este acela de a informa, persuada și de a convinge publicul țintă ale unei organizații prin diverse metode și canale, cu ajutorul mai multor instrumente.
Uite ce trebuie să facă mai exact:
- Să gândească strategii de comunicare și campanii pe care să le pună în practică
- Să gândească și să creeze evenimente de promovare (conferințe de presă, expoziții, tururi de presă)
- Să creeze materiale de promovare și să le disemineze (prezentări, comunicate de presă, advertoriale, anunțuri publicitare)
- Să mențină relația cu presa și să vorbească în public, în numele companiei sau persoanei de care se ocupă
- Să răspundă la întrebările publicului sau ale presei
- Să monitorizeze și să analizeze performanța campaniilor și strategiilor de PR pe care le implementează
- Să creeze rapoarte de evoluție ale materialelor diseminate
- Să fie la curent cu tot ce se întâmplă în online și mass media
În funcție de angajator, responsabilitățile unui PR se pot extinde până la:
- Crearea strategiei și materialelor de conținut pentru blog, site sau Social Media
- Copywriting pentru reclame online sau offline
- Creare de conținut pentru e-mail marketing
Cu toate astea, dacă dai peste un angajator care îți cere toate cele de mai sus, e bine să definiți clar și de la început care este de fapt poziția ta în organizație.
Un PR poate scrie texte de vânzare, dar cel mai probabil nu le va scrie atât de convingător ca un copywriter, de exemplu.
Cum poate arăta o zi din viața unui PR
Una dintre principalele responsabilități ale unui PR este să fie la curent cu tot ce se întâmplă în online și mass media. Și asta pentru că nu știi niciodată când poate apărea o știre care are impact direct asupra companiei pentru care lucrezi sau domeniului în care își desfășoară activitatea.
De aceea, primul lucru pe care trebuie să îl facă atunci când se pune la taste este să verifice presa. În cazul în care există o știre care are impact asupra unui client, atunci responsabilitatea PR-ului este să îi aducă la cunoștință clientului și împreună să stabilească pașii următori.
Apoi poate trece la crearea unui comunicat de presă sau un advertorial. După ce îl scrie, rolul lui este să aleagă cele mai potrivite publicații care se potrivesc cu publicul țintă al companiei pentru care scrie.
Trimite comunicatul și se asigură că acesta ajunge la jurnaliști. Ideal, îi contactează pe fiecare în parte, se asigură că l-au primit și încearcă să dea mai multe detalii despre comunicat.
Rolul lui este să îi convingă că subiectul comunicatului este de interes pentru publicul țintă al publicației.
Din oră în oră sau la finalul programului trebuie să verifice locurile în care s-a publicat comunicatul și să facă un raport de apariții. Acest raport trebuie să conțină publicațiile, un screen shot-uri cu comunicatele apărute și link-ul către publicații.
De obicei, în ziua în care trimiți comunicatul sunt șanse mici să te mai poți ocupa și de altceva. Telefoanele cu jurnaliștii, verificarea publicațiilor și raportarea pot dura câteva ore.
Dacă mai rămâne timp din zi, PR-ul se poate ocupa de organizarea unui eveniment: căutarea locației, trimiterea invitațiilor, crearea de materiale pentru eveniment, stabilirea agendei și eventuale prezentări care pot face parte din eveniment.
Pentru că în domeniul Relațiilor Publice e important să cunoști cât mai multă lume și cât mai diversă, ziua de lucru s-ar putea încheia cu participarea la un eveniment de PR: o petrecere a unei publicații, un eveniment de decernare a unor premii care au legătură cu industria, o expoziție etc.
Ziua de lucru a unui PR nu seamănă niciodată cu o alta pentru că tot ceea ce se petrece în jurul lui are impact asupra task-urilor pe care le are de făcut. Iar aici e frumusețea. Ca PR nu te poți plictisi niciodată.
Apropo, am scris un articol și despre ce înseamnă să fii Social Media Manager. Dacă vrei să afli mai multe, citește-l aici.
Cu cât este plătit un PR din România în funcție de anii de experiență
Am ajuns la partea care cred că te interesează cel mai mult: Salariul
Salariul poate varia în primul rând de experiența pe care o ai, expertiză, dar și de angajator.
Pentru un PR Junior, aflat la început de carieră, salariul poate varia între 1700 și 3000 RON
Un PR de nivel mediu, cu o experiență între 3 și 5 ani poate câștiga între 3000 și 5000 RON
Iar un Senior PR câștigă de la 5000 RON în sus.
Aceste sume se aplică pentru companii la care ești angajat. Dacă vorbim de freelancing, atunci lucrurile se schimbă pentru că fiecare își poate stabili prețurile.
PR angajat într-o companie vs PR freelancer
Dacă tot am ajuns la freelancing, hai să vedem care sunt avantajele și dezavantajele unui PR angajat vs unui PR freelancer.
PR angajat într-o companie
Avantaje
- Venit stabil: ai un salariu constant care îți intră în cont, lunar
- Nu trebuie să îți plătești singur taxele și impozitele la stat. Compania la care lucrezi se ocupă de asta
- Poți avea diverse beneficii de la angajator: bonuri de masă, asigurare de sănătate sau de viață, al 13-lea salariu, bonusuri de performanță etc
- Ai oameni cu care te poți consulta în timp real
- Ai acces la o mulțime de resurse ți insight-uri din industrie
- Ai posibilitatea de a avansa
- Făcând parte dintr-o companie, poți face networking mai ușor, pentru că întâlnești mai mulți oameni și poți primi invitații la anumite evenimente
Dezavantaje
- Nu îți poți alege clienții
- Ai un program de lucru care nu e stabilit de tine și nu este foarte flexibil
- Trebuie să faci ceea ce ți se cere chiar dacă nu ești de acord cu asta
- Nu îți poți mări salariul când și cu cât vrei tu
PR Freelancer
Avantaje
- Îți alegi singur clienții și proiectele pe care îți place să lucrezi
- Îți faci singur programul după cum funcționezi tu mai bine
- Îți poți stabili singur prețul serviciilor și le poți crește atunci când consideri tu că merită
- Ai posibilitatea de a câștiga mai mulți bani în funcție de numărul proiectelor pe care alegi să lucrezi
Dezavantaje
- Nu ai siguranța unui venit fix și sigur. De la lună la lună, suma pe care o încasezi poate varia în funcție de proiectele pe care lucrezi
- Trebuie să deschizi un SRL sau un PFA pentru a putea face facturi și încasa bani
- Nu ai oameni cu care să te consulți
- Îți plătești singur contribuțiile la stat
- Ai nevoie de multă organizare și disciplină pentru a-ți putea împărți timpul
- Ajungi mult mai greu la persoanele din online sau mass media pentru că nu reprezinți un brand sau o companie cu renume
Nu există o alegere perfectă pentru toată lumea. În funcție de personalitatea pe care o ai s-ar putea să ți se potrivească fie una, fie alta.
Cu toate astea, sfatul meu, dacă ești la început de carieră, este să începi într-o companie.
Doar așa vei putea învăța de la alții cum se face corect meseria de PR, vei avea acces la mai multe persoane din mai multe domenii și vei putea crea relații care te pot ajuta pe viitor.
10 lucruri necesare pe care trebuie să le stăpânești dacă vrei să ai succes în cariera de PR
Poți să fii un PR bun chiar dacă nu ai terminat studii de Comunicare și Relații Publice?
Răspunsul este DA.
Nu contează că ai terminat inginerie sau medicină, poți fi și tu un PR de succes, DAR trebuie să stăpânești niște lucruri.
Să scrii bine și corect
95% din timpul unui PR este ocupat de scrierea și verificarea textelor.
Fie că vorbim despre comunicate de presă, advertoriale, emailuri sau invitații. Este crucial să știi să scrii bine și corect din punct de vedere gramatical. Dacă ai picat aici, poți să-ți iei adio de la Relațiile Publice
Să fii bun comunicator și să creezi conexiuni + să știi să le menții
Un PR bun are abilități excelente de comunicare. Se face ușor înțeles în orice fel de conversație și este convingător.
Majoritatea oamenilor de PR sunt extroverți, se împrietenesc ușor, găsesc subiecte de conversații cu toată lumea și știu să mențină și să aibă grijă de relațiile lor.
Să fii la curent cu tot ce se întâmplă în societate
Un PR trebuie să știe la orice oră din zi și din noapte care sunt cele mai importante știri ale zilei.
Așa cum ziceam și mai sus există multe șanse ca o știre din presă să-ți influențeze activitatea pe care o faci.
Deci fie că vorbim despre politică externă sau internă, probleme ale societății sau ale comunității din care faci parte, trebuie să fii la zi cu toate informațiile pentru că doar așa poți răspunde prin tehnici de PR.
Să ai viteza de reacție mare
Ce faci dacă un client nemulțumit dă presei un video prin care arată nereguli ale companiei?
Răspunzi! Cât se poate de repede. Regula PR-ului este să reacționezi cât se poate de repede pentru că lucrurile la care nu răspunzi în timp util riscă să devină din ce în ce mai mari și să degenereze.
De aceea, e important să fii cât se poate de rapid.
Să fii flexibil
Domeniul comunicării se schimbă de la o zi la alta, de la o oră la alta.
Deciziiile companiilor se pot schimba de pe azi pe mâine, iar pentru un PR flexibilitatea este o caracteristică extrem de importantă.
Ca PR trebuie să accepți ușor schimbările din jur și să te mulezi rapid pe ele.
Să lucrezi bine în condiții de stres
Pe cât de frumoasă e meseria de PR, pe atât de stresantă poate fi uneori.
Fie că vorbim despre prea multe taskuri pe care trebuie să le faci în aceeași zi, sau evenimente pe care trebuie să le organizezi, trebuie să le faci față. Și să știi să lucrezi bine și rapid în condiții de stres.
Să înveți constant
Ce însemna PR acum 10 ani, nu mai are legătură ce semnifică acum. Și asta pentru că tehnologia, societatea, oamenii evoluează.
De aceea, un bun PR trebuie să învețe constant, să fie curios, să pună întrebări.
Cele mai bune idei de campanii de PR pot veni de unde nu te aștepți
Să te ridici de fiecare dată când cazi
Comunicatul pe care l-ai scris nu fost preluat de nimeni.
Nu ai reușit să vorbești pe cât de bine ai fi vrut într-un interviu sau oamenii din Social Media ți-au sărit în cap pe urma unui lucru pe care l-ai făcut tu.
Nu contează. Treaba ta este să te ridici și să o iei de la capăt. De fiecare dată.
Sunt extrem de multe metode prin care poți fi doborât atunci când vine vorba de meseria de PR.
Treaba ta este să îți faci munca cât se poate de bine și să mergi înainte. Cu tupeu.
SĂ ÎȚI PLACĂ
Asta e cel mai important. Să îți faci cu plăcere meseria chiar dacă vor fi zile în care nu vei vrea să te dai jos din pat.
Multă lume spune că PR poate să facă oricine, iar asta e adevărat. Doar că nu oricine poate să facă PR la nivel înalt fără să se dea cu capul de pereți în fiecare zi.
Dacă îți place ceea ce faci se vede.
Ești interesat de marketing și de skill-urile de care ai nevoie pentru a fi un marketer de succes? Am creat acest abonament special pentru tine.
Final thoughts
Știu că sunt subiectivă, dar pentru mine meseria de PR este una dintre cele mai frumoase din lume.
Poți avea atâtea satisfacții pe care alții nu le pot avea. E un domeniu dinamic, activ, jucăuș, iar dacă îți place poți avea succesul pe care ți-l dorești de mic.
Cum ar fi să fii PR-ul Apple sau PR-ul Simonei Halep?
Dacă te-ai gândit mai mult de 2 secunde la întrebarea de mai sus și ți-a crescut puțin inima de bucurie, atunci ești făcut pentru asta.
Iar dacă ți-a plăcut articolul sunt șanse mari să îți placă și newsletter-ul nostru. Trimitem săptămânal informații super folositoare și acționabile comunității noastre, așa că abonează-te aici.