Graphic Design: ce înseamnă, cât se câștigă, cum poți deveni designer + 10 calități obligatorii

Graphic-Design

Te salut, Alin aici, designer la SMARTERS.

Poate te întrebi de ce naiba citești un articol scris de un graphic designer. Eiii bine, povestea începe cam așa: Într-o dimineață de luni, Raluca, colegă mea Content Manager, a pus lacătul pe Photoshop și m-a mutat într-un editor de text. Și uite așa, dragilor, se pune un designer pe scris. Să vă țineți! =)))

Prin urmare, articolul acesta are un singur scop, să-ți explice prin cuvinte de lemn și exprimări stângace: ce înseamnă design-ul, ce face mai exact un designer, cu cat este plătit în medie un designer și care sunt calitățile necesare pentru a fi un superstar pe această scenă profesională.

Ce înseamnă Graphic Design?

În teorie, Graphic design-ul este domeniul care se ocupă cu aranjarea fonturilor, imaginilor, formelor și ale altor elemente de design într-o compoziție atrăgătoare pentru ochiul uman. Prin culori, contrast, ierarhie și alte secrete pe care designerii nu vor să ți le spună, designerul spune o poveste prin imagini.

În plus, pentru a înțelege și mai bine acest domeniu, este necesară o comparație între doi oamenii, un artist și un designer. O să luăm o poveste imaginară, persoanele și povestea ce urmează sunt ficțiune ^^

Îl avem pe George, un artist desăvârșit, absolvent de Arte și Design. L-am întâlnit prima data într-o galerie de artă, servea un espresso lângă o operă Dali, mai puțin cunoscută. Au trecut 5 minute din discuție și deja îmi explică de ce espresso e modul corect și cel mai savuros de a bea o cafea. “E cel mai interesant așa, nu beau un litru de cafea cu lapte (aici creierul meu a adăugat instant, <like you, peasants>), caut intensitate și experiență în orice.”

Peste câteva luni, am intrat din greșeală într-o galerie ambulantă și am văzut două opere create de George. Acestea reflectau exact personalitatea artistului, te invitau să descoperi viața lui, exprimată pe pânză. Astfel, când George concepe o opera de artă, acesta se exprimă pe sine.

O să mai introduc un prieten în aceasta poveste. Numele lui este Casian, l-am întâlnit prin ONG-uri. Un băiat mereu orientat spre a ajuta, absolvent de Arte și Design. Casian mi-a povestit ceva ce a rămas cu mine și în ziua de azi. Foarte empatic, acesta căuta mereu ceva ce poate fi îmbunătățit, pentru a face viața mai buna pentru oamenii din jurul lui. “Alin, am fost la un concert și am văzut modul în care persoanele cu dizabilități erau tratate inferior. Mă gândesc de două săptămâni cum aș putea să îi ajut, cred că o să ajung la o soluție.”

Întrerupându-l din curiozitate, îl întreb: <Ai mai făcut asta vreodată?> Casian, liniștit, îmi spune: “E chill bro, am un proces.”

În concluzie, mai mult din punctul meu de vedere și ce am încercat să creionez și în povestea de mai sus: Artistul creează pentru el, exprimandu-se pe sine. Designer-ul rezolva o problema, prin gândire critica, empatie și procese. Astfel, Graphic design-ul rezolva probleme, folosindu-se de toate elementele și principiile de design.

Cu ce se ocupă Graphic Designerul?

În primul rând, designer-ul rezolva o problemă: orientarea la metrou prin semnalizarea corecta a direcțiilor și crearea celebrelor hărți colorate, anunțarea unui nou spectacol în oraș cu un design de afiș care să atragă atenția, pentru a rezerva o consultație la doctor, printr-un website și formularul de rezervare. 

În al doilea rând, acesta folosește elemente grafice pentru a comunica o idee, indiferent dacă vorbim despre o identitate vizuală, un ad pe social media sau o secțiune dintr-un landing page. Compoziția acestor idei într-o poveste vizuală, care să pară plăcuta privitorului, intră tot în grădina Graphic Designer-ului.

https://media4.giphy.com/media/JebcYN7fj2LfnH7xui/giphy.gif?cid=790b7611b722475327b9209756bafb23e7432d6d44ff8c80&rid=giphy.gif&ct=g

Tehnologia a avut un impact puternic asupra acestui domeniu. În trecut, nu găseai graphic designer fără agenda, liniar și creion. Astăzi, majoritatea proiectelor de graphic design sunt realizate cu programe pe calculator, cum ar fi Photoshop, Illustrator, Figma și multe altele, pachetul Adobe fiind printre alegerile preferate ale profesioniștilor din domeniu.

Chiar dacă graphic designerii îmbătrânesc în spatele unui ecran, succesul în această carieră implică atât abilități tehnice cât și sociale: jobul necesită adesea colaborarea cu alții, empatie și un nivel înalt de comunicare. Am detaliat mai jos în acest articol 10 calități pe care cred că un designer de succes le bifează.

Web Design: ce înseamnă, cât se câștigă, cum poți deveni designer + 10 calități obligatorii

Cel mai des o să întâlnești graphic designeri angajați interni într-o companie/agenție sau ca freelanceri, cele mai întâlnite locuri fiind:

  • Agenții de publicitate;
  • Firme de web design;
  • Firme de marketing;
  • Print, publicații fizice și online;
  • Business-uri online și fizice;
  • Startup-uri de tehnologie;
  • Organizații non-profit.

Design-ul grafic poate lua mai multe forme, de la logo design la campanii de email până la design-ul de postere fizice. Câteva dintre cele mai populare exemple sunt:

  • Crearea unei identități vizuale;
  • Print design: Realizarea de postere, coperți de carte, cărții de vizită și altele;
  • Design de ambalaj;
  • Ilustrație;
  • Design de caracter;
  • Social Media Design;
  • De la pagini de vânzare către UX/UI (o altă ramură a design-ului, experții din acest domeniu realizând website-uri/aplicații pentru web și mobil.

Am scris mai jos o lista de termeni populari cu care poți face ochii unui designer să sclipească 
CMYK: este un model regăsit de obicei în print, reprezintă cele patru culori utilizate de imprimante ca cerneală: cyan (turcoaz), magenta (fucsia), yellow (galben) și key (negru).

Web Design: ce înseamnă, cât se câștigă, cum poți deveni designer + 10 calități obligatorii

Copyright: printninja.com


Cod hexadecimal: un cod HTML din șase cifre care reprezintă unic o culoare în programele de design (Să va zic una pe care o știu pe de rost? Verdele SMARTERS e #68bd45).
Infografic: O reprezentare vizuală a datelor prezente în mod clar și eficient.
JPEG: Un format popular pentru comprimarea fișierelor de imagine.
Moodboard: O colecție de imagini și texte care comunică mesajul estetic general al unui proiect sau al unui brand. 

Web Design: ce înseamnă, cât se câștigă, cum poți deveni designer + 10 calități obligatorii

http://mybrotherdarryl.com/knowledge-base/wp-content/uploads/sites/3/2019/12/toptal-blog-image-1530028503112-3d212a7faaea95d4c4a84adb0178f21b.jpg

Copyright: diffusion.digital


PPI: Pixeli per inch, un termen important care măsoară densitatea pixelilor de pe ecranele diferitelor dispozitive pentru a determina rezoluția unui design (300 pentru prinț, 72 pentru web).
Tipografie: manipularea stilului și aspectului unui text, astfel încât să fie lizibil, adecvat și plăcut din punct de vedere estetic.
User Interface (UI): design-ul interfețelor în software, aplicații și site-uri web.
Imagine vectorială: un fișier grafic construit matematic care poate fi ajustat fără a pierde rezoluția, dușmanul acestuia fiind Bitmap (o imagine construită din pixeli).

Copyright: deverdesigns.com/

Cu cât este plătit un designer în România în funcție de anii de experiență

Am ajuns la partea care cred că te interesează cel mai mult: Salariul unui Graphic Designer.

Salariul poate varia în primul rând în funcție de experiența pe care o ai, dar și de angajator.

Pentru un Junior, aflat la început de carieră, salariul poate varia între 1700 și 3000 RON.

Un Graphic Designer de nivel mediu, cu o experiență între 3 și 5 ani poate câștiga între 3000 și 6000 RON.

Iar un Graphic Designer Senior câștigă de la 6000 RON în sus.

Aceste sume se aplică pentru companii la care ești angajat. Dacă vorbim de freelancing, atunci lucrurile se schimbă pentru că fiecare își poate stabili prețurile.

Designer angajat într-o companie vs Designer freelancer

Dacă tot am ajuns la freelancing, hai să vedem care sunt avantajele și dezavantajele unui Grafic Designer angajat vs freelancer.

Designer angajat

Avantaje

  • Venit stabil: ai un salariu constant care îți intră în cont, lunar;
  • Nu trebuie să îți plătești singur taxele și impozitele la stat. Compania la care lucrezi se ocupă de asta;
  • Poți avea diverse beneficii de la angajator: bonuri de masă, asigurare de sănătate sau de viață, al 13-lea salariu, bonusuri de performanță etc;
  • Ai oameni cu care te poți consulta în timp real;
  • Ai acces la o mulțime de resurse ți insight-uri din industrie;
  • Ai posibilitatea de a avansa;
  • Făcând parte dintr-o companie, poți face networking mai ușor, pentru că întâlnești mai mulți oameni și poți primi invitații la anumite evenimente.

Dezavantaje

  • Nu îți poți alege clienții;
  • Ai un program de lucru care nu e stabilit de ține și nu este foarte flexibil;
  • Trebuie să faci ceea ce ți se cere chiar dacă nu eșți de acord cu asta;
  • Nu îți poți mări salariul când și cu cât vrei tu.

Designer freelancer

Avantaje

  • Îți alegi singur clienții și proiectele pe care îți place să lucrezi;
  • Îți faci singur programul după cum funcționezi tu mai bine;
  • Îți poți stabili singur prețul serviciilor și le poți crește atunci când consideri tu că merită;
  • Ai posibilitatea de a câștiga mai mulți bani în funcție de numărul proiectelor pe care alegi să lucrezi.

Dezavantaje

  • Nu ai siguranța unui venit fix și sigur. De la lună la lună, suma pe care o încasezi poate varia în funcție de proiectele pe care lucrezi;
  • Trebuie să deschizi un SRL sau un PFA pentru a putea face facturi și încasa bani;
  • Nu ai oameni cu care să te consulți;
  • Îți plătești singur contribuțiile la stat;
  • Ai nevoie de multă organizare și disciplină pentru a-ți putea împărți timpul;
  • Ajungi mult mai greu la persoanele din online sau mass-media pentru că nu reprezinți un brand sau o companie cu renume.

Nu există o alegere perfectă pentru toată lumea. În funcție de personalitatea pe care o ai s-ar putea să ți se potrivească fie una, fie altă.

Cu toate astea, sfatul meu, dacă ești la început de carieră, este să începi într-o companie.

Doar așa vei putea învăța de la alții cum se face corect meseria de graphic designer, vei avea acces la mai multe persoane din mai multe domenii și vei putea crea relații care te pot ajuta pe viitor.

10 calități/lucruri necesare pe care trebuie să le stăpânești dacă vrei să ai succes în cariera de Design

Dacă ești în mod natural creativ și ai un ochi pentru design, o carieră în design grafic ți-ar veni mănușă. Am scris mai jos 9+1 calități pe care un designer de succes trebuie să le stăpânească, din punctul meu de vedere:

Empatie: orientarea spre om, ajută un designer să se pună în papucii omului pentru care este destinat designul. Identificarea și analizarea audienței sunt pași importanți în procesul de a realiza un design de succes.

Abilitățile bune de comunicare te vor ajută să asculți activ, să rezolvi probleme și să înțelegi de ce au nevoie clienții tăi atunci când colaborați pe un proiect de graphic design. Identificarea problemei care trebuie rezolvată setează proiectul către succes, doar ascultând și adresând cele mai bune întrebări o să reușești asta. Cum zicea persoana aceea celebra: avem două urechi și o gură pentru a ascultă de două ori mai mult decât vorbim.

Simțul culorilor este o calitate foarte importantă deoarece culoarea este principalul suspect care genereaza emoție într-o imagine. Aici intră în scenă, teoria culorilor, o serie de reguli și linii directoare pentru culoare pe care le vei aplică pentru a crea imagini plăcute din punct de vedere estetic. Aceasta presupune alegerea unei palete de culori adecvate pentru proiect și înțelegerea modului în care oamenii percep culoarea și emoția din spatele acesteia, în diferite situații.  

Cunoașterea unui program de design, unele dintre cele mai populare programe utilizate în design-ul grafic sunt: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign, Adobe Xd, Corel, Inkscape, Figma, Sketch și la o căutare mai amănunțită putem dubla lista.

https://media1.giphy.com/media/NAcNfRrU6f2bC/giphy.gif?cid=ecf05e47g7z1dh1d3v7z0ouzv37r1crpenlpi52rpziq0e17&rid=giphy.gif&ct=g

O compoziție bună te ajută să manipulezi eficient spațiul vizual al unei imagini pentru a atrage privitori cărora să le spui o poveste vizuală.

Tipografie –  te va ajută să spui povești adecvate, plăcute și ușor de citit. Utilizând typeface-uri, font-uri și toate formatarile acestora pentru a face textul lizibil și plăcut din punct de vedere estetic.

Programare, deși nu este întotdeauna necesar, înțelegerea mai multor limbaje de programare, cum ar fi HTML și CSS, te poate propulsa în carieră de UX/UI Designer.

Abilitatea de a face compromisuri și ocazional de a accepta ideile altora este importantă dacă dorești să rămâi competitiv în acest domeniu. În cele din urmă, designerii trebuie să-și amintească că munca pe care o creează nu este întotdeauna despre ei, ci mai degrabă despre oamenii pentru care crează.

Creștere continuă, este ceea ce face o carieră de design grafic interesantă: designerii grafici buni sunt cei care învață constant despre domeniul și se mențin mereu up-to-date.

Principiile de bază a graphic designului sunt o serie de reguli pe care un designer le respectă pentru a atrage atenția privitorului în punctul central al unei imagini. Printre cele mai cunoscute fiind: contrast, proximitate, ierarhie, aliniere și spațiul negativ. Dupa parerea mea, aceste principii și elemente sunt mult mai importante decât cunoașterea Photoshop-ului sau a oricărui alt program de design deoarece sunt fundația pe care se construiește un designer de success.

Bonus: 

Psihologie designerii vorbesc des cu subconștientul oamenilor. Cunoștințe din domeniul psihologiei te transformă într-un designer care comunică mai bine, mai clar și cu mult mai multă emoție implicată în vizual. 

Proces cu răbdarea treci și marea și Roma nu s-a construit într-o zi, să ridice mâna cine nu are un unchi de la care a auzit asta. Ce să vezi, dacă ești designer, unchiul tău nu a greșit prea tare. 

Un designer de succes are un proces prin care trece cu răbdare pentru a ajunge la finalul unui design. Munca de designer nu se bazează pe inspirație, așa că acordă-ți câteva zile când faci un design nou și folosește un proces care să te ducă iterativ tot mai aproape de succes. 

În linii mari, procesul de design ar trebui sa conțină acești pași: 

Empatizare -> Definire -> Generare de idei -> Prototip -> Testare. Dacă ar fi sa luăm un exemplu de creare Facebook Ads, pașii specifici dar mulați pe procesul de mai sus ar fi: 

Research audienta, produs, business -> Crearea brief-ului -> Brainstorming si generarea de concepte creative -> Digitalizarea lor într-un program de design (GIMP, Photoshop, Creatopy etc.) -> Feedback din partea colegilor implicați în proiect și a clientului, aplicarea acestuia dacă există -> Lansarea campaniei de facebook.

Puterea de a primi un feedback este o calitate pe care trebuie s-o ai dacă vrei să dormi bine după o zi la birou. Este important să știi să ceri feedback, să-l primești și să comunici eficient pentru a alinia opinii diferite care să ducă la un design mai bun. De multe ori am ajuns la un rezultat mult mai bun când am ascultat și am înțeles (asigură-te mereu că înțelegi de ce zice șeful tău sa faci logo-ul mai mare) feedback-ul și dacă e sa trag o concluzie de aici, mai multe creiere > un creier.

via GIPHY

Concluzii

Asta am fost eu, Alin Rosioru, Inginer in Electronică, Telecomunicații și Tehnologii Informaționale. De ce mentionez asta? Cred ca destinatia catre o cariera de graphic designer are de fapt 10.000 de drumuri, nu te îngrijora despre ce liceu ai făcut, fiecare începe cu un pas diferit în aceasta cariera.

Pentru mine, drumul a fost pavat cu pasiunea către acest domeniu (care a început cand am piratat Photoshop-ul pe la 13-14 ani, cum au făcut 90% din designerii de azi), un forum de design (care cred ca a fost foarte important pentru mine deoarece am găsit oameni la fel de pasionați care împărțeau materiale, tutoriale si feedback – (thank you ro-sotw.ro) voluntariat, matematica, programare, marketing, UI/UX, impact si business.

Așa am ajuns astăzi unde sunt, pasionat la maxim, putin tehnic, atent la detalii (colegii-mi spun perfectionistul) și orientat spre cifre si impact cu tot ceea ce fac. Cred că mă pasionează atat de tare acest domeniu deoarece pot sa transmit emoție în fiecare zi, îmi place sa vad reacții de tip “wooow” și fac ce îmi place în fiecare minut din cele 8 ore de job.

Am încercat sa iti arat imaginea de ansamblu din viața profesională a unui graphic designer, sper ca am reusit sa-ti creionez cateva pagini din poveste. Dacă ai întrebări mai specifice, te aștept pe grupul nostru de facebook sau pe email la alin[at]smarters.ro

PS: Am scos lacătele de pe Photoshop!! Vrei sa ne prefacem impreuna ca nu ti-a plăcut acest articol? Fara like, share, subscribe, tap-tap. Iti multumesc 

PS2: Nu-i spune Ralucai ca am spus asta. Ramane secretul nostru 

Vrei sa afli mai multe despre graphic design? 

  • Carte: 100 Things Every Designer Needs to Know About People
  • Carte: The Brand Gap
  • Canal de youtube: thefutur
  • Canal de youtube: awwwards.
  • Serial pe netflix: Abstract: The art of design
  • Serial pe netflix: The creative brain

Uite câteva articole despre alte joburi din marketing despre care poți afla mai multe:

Copywriter: ce înseamnă, cu cât este plătit și 10 lucruri de care ai nevoie pentru a deveni unul
PR: ce înseamnă, cu cât este plătit și cum poți deveni unul de succes în România
Social media manager: ce înseamnă, cu cât este plătit și cum poți deveni unul în România
Interesat de marketing?Intră gratuit în comunitate. Ai 10+ training-uri gratuite, noutăți săptămânal pe e-mail și posibilitatea de a adresa întrebări în forum și în comentarii la articole.Mă înscriu

Articole similare