Marketing Digital: ce trebuie să știi despre el și de unde să începi
Probabil ai auzit termenul de digital marketing aruncat în stânga și în dreapta, dar știi care sunt principalele metode sau canale prin care poți face marketing digital?
Dacă asta cauți, ești în locul potrivit, pentru că la finalul acestui articol îți va fi mai clar ce este marketingul digital și vei ști care sunt următorii pași pe care îi poți face în direcția asta.
Conținut
Ce este marketingul digital?
Marketingul digital nu se referă doar la cel online, ci la toate metodele de marketing care se folosesc de aparate electronice și tehnologie.
Dacă ai impresia că digital marketing este o invenție recentă, apărută abia în acest secol, nu poți fi mai departe de adevăr.
Poți ghici când s-au deschis „porțile” marketingului digital?
Deși într-adevăr, termenul în sine a început să fie folosit în anii ‘90, el a fost pus în practică cu mult timp înainte.
Și totul începe de la tipul acesta:
Și frații aceștia:
Primul este Guglielmo Marconi, cel care a inventat Radioul la lungă distanță, iar cei doi sunt frații Lumiere, care au inventat varianta îmbunătățită a „cinematografului” (da, Thomas Edison a fost primul care a inventat un aparat de filmat, dar acesta putea fi redat unei singure persoane).
Bănuiesc că deja începi să vezi legătura.
Radioul și televizorul au fost principalele canale de marketing digital folosite în ultimul secol.
Iar aici intervine confuzia făcută de mulți oameni.
Așa cum spuneam mai sus, marketingul digital nu se referă doar la cel online, ci la toate metodele de marketing care se folosesc de aparate electronice și tehnologie.
Deci, e ușor de văzut de ce majoritatea marketerilor se folosesc de cel puțin o metodă de promovare din digital marketing.
Acestea fiind spuse, cea mai mare parte a marketingului digital este într-adevăr cel online. Asta din cauză că oportunitățile pe care ni le oferă sunt practic nelimitate. De exemplu, pe internet îți poți măsura campaniile de promovare, pentru a vedea în mod precis randamentul lor.
În cazul marketingului tradițional, sau chiar și cel digital dar offline, toate aceste lucruri sunt greu de estimat, în unele cazuri aproape imposibil.
Iată modul în care marketingul digital, în special cel online, te poate ajuta:
- Te ajută să transmiți mesajul potrivit, în momentul potrivit și persoanei potrivite.
- Te ajută să convertești clienți existenți în fani înfocați ai produsului tău, care-și vor dori să cumpere mai mult, și mai des produsele tale.
- Va scurta drumul pe care îl parcurg potențialii clienți până la produsul tău.
Pentru a profita de toate beneficiile marketingului digital, trebuie să știi care sunt elementele care îl alcătuiesc.
Uite aici un ghid complet pentru începători despre cum să faci Marketing Online.
Să începem, deci, cu cele mai importante aspecte ale marketingului online (revenim mai târziu și la cel offline):
Baza marketingului digital online: SEO
Una dintre modalitățile fundamentale ale marketingului digital este SEO.
Acest termen este un acronim pentru Search Engine Optimization (Optimizarea pentru motoarele de căutare).
Obiectivul principal este de a apărea cât mai sus în rezultatele motoarelor de căutare, cum e Google.
Deși pare complicat și foarte tehnic, să știi că nu este așa.
Nivelul 1: Accesibilitate și indexare la nivel de site
În primul rând, trebuie să ne asigurăm că website-ul nostru și paginile din el pot fi găsite de motoarele de căutare, că poate fi accesat fără probleme și că ajutăm motoarele de căutare să înțeleagă arhitectura (organizarea) site-ului și paginile importante din el.
Exemple de acțiuni specifice SEO sunt:
- Înscrierea site-ului în motoarele de căutare (pentru a fi descoperite mai ușor paginile din el și apoi să putem vedea ce probleme identifică Google).
- Eliminarea erorilor tehnice care ar bloca accesul crawlerilor și oamenilor.
- Prezența unor bucăți de cod specifice (meta tags) pentru a ajuta motoarele de căutare să înțeleagă ierarhia și elementele paginilor individuale.
- Organizarea site-ului și link-urile interne.
- Etc.
Nivelul 2 al piramidei: Optimizarea On page
După ce crawlerii motoarelor de căutare ne găsesc website-ul și analizează la un nivel inițial conținutul paginii, trebuie să ne asigurăm că va fi indexat/alocat pe cuvintele cheie importante și relevante pentru noi, pe care vrem să apărem în căutări.
Exemple de acțiuni specifice SEO sunt legate de folosirea cuvântului cheie pricipal și a variațiilor relevante în:
- Titlul paginii și eticheta <H1>
- Prima parte a paginii
- Subtitluri
- În conținut
- Minim o imagine
Aici e important să nu încercăm să „îndesăm” cuvintele cheie ci să le folosim într-un mod „natural”, dar despre asta vorbim mai detaliat în capitolul dedicat.
Nivelul 3 al piramidei: Semnale de Interacțiune și Experiența Utilizatorilor
Motoarele de căutare țin cont de cum interacționează oamenii cu rezultatele afișate (numite SERPs – Search Engine Result Pages). Adică dacă dăm click pe un anumit rezultat, cât stăm pe acea pagină, dacă mai vizităm alte pagini de pe site, dacă ne întoarcem și mai dăm click pe un alt rezultat etc.
Aici acțiunile SEO țin atât de optimizare, cât și de monitorizare. Multe din acțiunile de până acum ne ajută să facem treabă bună și aici, dar câteva acțiuni specifice sunt:
- Monitorizarea ratei de click pe rezultatele care duc la site-ul nostru (câți oameni dau click pe pagina site-ului nostru nostru atunci când apare într-o căutare).
- Îmbunătățirea titlurilor și a meta descrierii pentru a obține mai multe click-uri.
- Îmbunătățirea designului și a conținutului paginii pentru ca oamenii să stea mai mult timp pe site-ul nostru.
- Reducerea timpului de încărcare.
Toate aceste 3 nivele ale piramidei sunt legat de site-ul nostru. Vorbim de optimizare seo on page sau on site.
Însă poți să ai tu cel mai bun site din lume, nu e de ajuns pentru a ajunge în primele rezultate.
Mai trebuie să lucrăm puțin la partea de autoritate și încredere, iar pentru asta trebuie să ne ocupăm de…
Vârful piramidei: Link building și mențiuni
Link-urile de la alte siteuri (backlinks) funcționează ca un vot de încredere pentru motoarele de căutare. Dacă un site face trimitere prin link către altul, înseamnă că îl consideră „de încredere” și acesta din urmă este recompensat prin poziții mai bune în căutări.
De asemenea, în prezent pare că în general menționarea site-ului și brandului nostru (și a oamenilor din el!) ajută la construirea acestei încrederi și de aceea ar fi bine să ne ocupăm și de asta.
Atenție însă: nu toate link-urile sunt egale. De exemplu link-urile din platformele sociale au un impact mic spre 0, față de link-uri de la alte site-uri care în sine au un nivel de încredere ridicat.
Dar, pe scurt, acțiuni SEO la acest nivel al piramidei reprezintă:
- Obținerea de backlink-uri de la alte site-uri către prima pagină a site-ului nostru.
- Obținerea de backlink-uri de la alte site-uri către alte pagini care sunt importante pentru noi.
- Mențiuni ale site-ului și brandului în general în online.
- Obținerea de trafic din alte surse.
- Ajutarea motoarelor de căutare să identifice corect brandul nostru.
În practică seo înseamnă acțiuni ca cele de mai sus. Poți începe să înveți chiar de aici.
Cum să atragi mai mulți clienți pe site-ul tău: marketingul prin conținut
Strâns legat de SEO, el se referă la crearea de conținut cu scopul de a crește traficul pe site-ul nostru și de a transforma oamenii care nu au auzit de noi în potențiali clienți și apoi în clienți devotați. Există mai multe tipuri de marketing prin conținut, iar printre cele mai importante sunt:
Postări de blog
Scopul acestora este de a crea o relație între tine și potențialii tăi clienți.
Dacă ai un blog pe care postezi regulat, dovedești faptul că ai expertiză în industria cu care te ocupi, și generezi trafic pe site-ul tău.
Cea mai bună tactică în acest caz este să faci postări care răspund la întrebări specifice pentru industria ta.
Dacă vrei să afli cum să scrii articole mai bine, citește acesti ghid de content writing.
E-book-uri sau ghiduri
Dacă un articol a ieșit mai lung decât așteptai nu te grăbi să-l postezi încă!
Poate este mai bine să îl transformi într-un e-book sau un ghid, în special dacă are un scop educativ.
Oamenii sunt mai dispuși să citească un conținut lung în mediul offline, așa că oferă-le posibilitatea să-l descarce și să îl citească în ritmul lor.
De altfel suntem mult mai dispuși să ne lăsăm datele de contact în schimbul unui bun (fie el material sau digital). Un e-book poate fi ocazia perfectă de a obține datele de contact ale potențialilor tăi clienți.
Infografice
Uneori, vizitatorii tăi poate pur și simplu nu au dispoziția sau timpul necesar să citească un articol întreg.
Sau poate genul de informație pe care îl oferi este exprimat mai bine în imagini.
Gândește-te la materiale bazate pe statistici sau numere ca mod principal de a transmite un mesaj.
Toate acestea sunt mai bine capturate într-o imagine, iar cititorului îi este mult mai ușor să înțeleagă ce încerci să îi explici.
Cel mai popular mediu de marketing digital: rețelele de socializare
Mulți ne bazăm pe rețelele de socializare pentru a afla mai multe informații despre un brand sau despre un produs, înainte să luăm decizia de a cumpăra acel produs sau să intrăm în contact cu reprezentanții acelui brand.
De aceea, dacă ai de oferit un produs sau un serviciu, este foarte importantă prezența ta pe rețelele sociale, în special pe cea mai mare dintre ele, Facebook.
Totuși, nu este suficient să te gândești doar la postările pe care le faci și atât.
Este foarte important să înțelegi și ce îi face pe oameni să apese pe butonul ăla de share și să ții cont de context.
Mai multe despre promovarea pe Facebook poți găsi aici.
Chiar dacă Facebook este de departe cea mai mare rețea de socializare din lume și din România, este bine de ținut cont că nu e singura.
Pe locul doi vine din urmă puternic TikTok.
Cu aproximativ 900.000.000 de utilizatori și un număr mic de advertiseri raportal la acesta, reprezintă un canal de marketing digital grozav. Să nu mai spunem că e una dintre puținele platforme de social media unde încă poți avea reach organic pe bune.
Și apoi Instagram este pe trei.
Cu peste 800 de milioane de utilizatori lunari și peste 60 de milioane de imagini postate ZILNIC, este un loc pe care trebuie să îl iei în calcul atunci când îți planifici strategia de social media.
Și dacă tot vorbim de cei din generația nouă și nu numai, nu uita de Tik Tok sau de Youtube.
Conținutul video a luat locul conținutului scris în ultimii ani, așa că ultimele două platforme ar putea fi cheia ta spre succes.
Dacă ai nevoie de idei de promovare pe social media, acest articol îți va fi de folos.
Marketing digital plătit: Pay Per Click
Dacă vrei să crești traficul pe site-ul tău, o strategie bună (ce funcționează de minune alături de SEO) este să investești în reclame de tipul Pay Per Click, adică reclame pe care le plătești pentru fiecare click pe care acestea le generează.
Cea mai cunoscută platformă care oferă acest serviciu este chiar Google Ads. Ei îți oferă un loc deasupra rezultatelor organice, în funcție de căutare, iar tu trebuie să plătești un preț pentru fiecare click pe care îl generează reclama ta.
Dacă vrei să înveți cum să folosești platforma Google Ads, citește acest ghid.
Alte platforme pe care poți face reclame PPC sunt Facebook Ads, despre care am vorbit mai sus, și Twitter Ads.
O altă platformă care nu este la fel de populară, dar funcționează de minune pentru cei ce au afaceri B2B este LinkedIn.
Marketingul digital prin afiliere.
Dacă ai văzut vloggeri care promovează un produs chiar în timpul videoclipului, sau un blog care recomandă anumite produse în articolele lui, probabil ai văzut un exemplu de affiliate marketing.
El funcționează în modul următor: tu promovezi un produs (care nu este al tău) iar de fiecare dată când cineva cumpără acel produs, accesând link-ul tău de afiliat, primești un comision din vânzarea respectivă.
Sună bine, nu?
Ce-i drept, câștigurile nu sunt foarte mari, decât dacă ești deja popular și promovezi produse care aparțin nișei tale, dar dacă deja creezi conținut și ai un număr decent de followeri, poți face niște bani în plus, în timp ce te distrezi.
Poate ai ghicit, avem un ghid și despre marketing afiliat.
Reclamele native
Suntem de acord că tuturor ne place să cumpărăm, dar nu ne place să ni se vândă. De aceea, reclamele native devin din ce în ce mai populare și eficiente.
Reclamele native sunt cele care se încadrează în forma și funcția platformei pe care sunt puse.
Exemplul clasic sunt articolele pe alte site-uri care oferă ceva educație, apoi fac trimitere spre o pagină comercială a advertiserului.
Similar, dacă vezi o reclamă pe Facebook direct în Noutăți, înseamnă că este o reclamă nativă.
Conținutul este gândit astfel încât să arate identic ca o postare adevărată, neplătită.
Poți face diferența cu ușurință între o reclamă nativă și o postare organică, deoarece reclama are de obicei un text de genul „Sponsorizat”, „Promovat”, ”Eveniment sugerat”, „Recomandat pentru tine”, etc.
Avantajul acestui tip de reclame este faptul că nu sunt disruptive față de experiența utilizatorului.
Un studiu de piață sugerează că deși cei care văd acest tip de reclame sunt conștienți că au de-a face cu un tip de promovare plătită, ele tot au un efect benefic semnificativ asupra vânzărilor.
Email Marketing
Poate crezi că marketingul prin e-mail este învechit sau că nu dă rezultate pentru că este considerat „spammy”.
Ei, află că și în 2024, este unul dintre cele mai profitabile canale de marketing, având un randament mediu de 3200%.
Da, ai citit bine. În medie, pentru fiecare dolar investit în e-mail marketing, profitul este de 32$.
Secretul numărul unu în e-mail marketing este să spui mesajul potrivit, în momentul potrivit, audienței potrivite.
Dacă vrei să afli mai multe despre acest canal de marketing super profitabil, citește aici.
Automatizări de marketing
Se referă pur și simplu la automatizarea anumitor procese de marketing, pentru a nu fi nevoit să faci tu însuți multe sarcini repetitive.
Poți automatiza, de exemplu trimiterea e-mailurilor.
Dacă te folosești de un tool precum HubSpot, poți intra foarte în detaliu în acest proces, având posibilitatea să trimiți anumite emailuri în funcție de produsele cumpărate sau paginile vizitate, totul în timp ce tu te ocupi de complet alte lucruri.
De altfel poți automatiza și postările pe rețelele sociale. Această automatizare este foarte utilă în special atunci când ai campanii în care trebuie să fii super-prezent pe social media.
Inbound Marketing
Inbound este mai degrabă o abordare de a face marketing decât un tip de marketing în sine.
Termenul a fost inventat la începutul anilor 2000 de către președintele și co-fondatorul companinei HubSpot, Brian Halligan.
Se bazează pe 3 etape: Atragere, Angajare, Încântare.
Diferența principală dintre marketingul inbound și cel tradițional, este că primul se bazează aproape în mod exclusiv pe tactici de atracție, fără cele în care împingi produsul tău în fața oamenilor în mod forțat.
Este combinația între mai multe dintre tipurile de marketing menționate mai sus, principalele folosite în inbound fiind SEO, Content Marketing, Social Media Marketing și e-mail Marketing.
După cum ai văzut, content marketing nu este același lucru ca și inbound marketing, ci doar face parte din această abordare ce implică multe alte canale de marketing.
Totuși, în ultima vreme, se întâmplă din ce în ce mai des ca în strategiile de marketing bazate pe Inbound să fie integrate elemente precum facebook ads sau google ads, care sunt tehnici de împingere.
Nu ai nimic de pierdut.
Marketing Digital Offline
Adică? Cum vine asta? Toate gadgeturile mele sunt conectate la internet.
Da, marketingul digital se poate întâlni și offline, trebuie doar să te uiți mai departe de obiectele aflate în posesia ta.
Gândește mai mare.
Mult mai mare.
Poate ai auzit de piața Times Square din New York.
Arată cam așa:
Cred că îți dai seama deja unde vreau să ajung.
Panouri Publicitare Electronice
Motivul pentru care este foarte cunoscută această piață sunt panourile electronice pe care se derulează reclame aproape non-stop.
Panourile din această piață folosesc tehnologii de ultimă oră și dacă vrei să-ți afișeze o reclamă te pot costa și milioane de dolari.
Dezavantajul principal al acestui tip de promovare era până recent audiența foarte largă.
Lucrul acesta s-a schimbat însă odată cu apariția serviciului celor de la TPS Engage. Ei îți oferă posibilitatea de a schimba mesajul în funcție de anumiți factori cum sunt vremea sau pur și simplu momentul zilei. Acest tip de serviciu se numește Digital Out of Home sau DOOH.
Marketing prin Demo-uri
Dacă ai fost gamer la începutul anilor 2000 poate îți aduci aminte acele reviste pe care dacă le cumpărai primeai la pachet un joc video demo. Ah… ce vremuri.
Marketingul cu ajutorul demo-urilor a fost o metodă foarte populară de promovare la începuturile anilor 2000, dar care este folosită chiar și astăzi într-un fel sau altul. Dacă ai intrat vreodată într-un magazin de telefonie mobilă și ai încercat un smartphone, știi despre ce vorbesc.
TV
În mod evident, colosul marketingului digital dar offline este televiziunea. În România, 315 de milioane de euro din 485 de milioane totali investiți în marketing, sunt cheltuiți pe publicitate TV.
Motivul pentru care marketingul TV este atât de popular e că Românii petrec în medie 5,1 ore pe zi uitându-se la televizor.
Totuși, există dezavantaje când vine vorba de marketingul la TV, și anume faptul că nu poți fi specific cu targetarea. Atunci când cumperi un spot pentru o reclamă TV, ai o idee foarte vagă despre cine exact îți va vedea reclama, deci nu știi cu precizie care sunt ratele de conversie și deci cât de eficientă a fost reclama.
Radioul
Un alt mediu offline care încă este relativ popular este bineînțeles radioul.
Dacă ești prins în mașină și nu ai un casetofon cu Bluetooth sau alte nebunii de genul, sunt convins că știi despre ce vorbesc.
Promovarea pe radio este foarte eficientă din punctul de vedere al costurilor și timpului de producție (în comparație cu TV), dar audiența este de asemenea foarte largă.
În România el încă este un mediu răspândit, cel mai popular canal radio având în medie peste 2 milioane de ascultători în timpul verii.
Marketingul pe telefon
În final mai este și marketingul telefonic, care vine și el în două categorii:
Apeluri și SMS-uri.
Dacă ai sunat vreodată pe cineva cu intenția de a-i vinde un produs, înseamnă că ai făcut deja marketing telefonic.
Acesta nu este prea eficient pentru că nu este deloc scalabil, spre deosebire de marketingul online. Gândește-te doar câte contacte poți suna în timpul unei zile vs câte contacte îți pot accesa website-ul în timpul unei zile.
De cealaltă parte, marketingul prin SMS-uri pare a fi ceva mai profitabil. Șansele ca un potențial client să îți citească mesajul sunt foarte mari.
Totuși, comparativ cu numărul de oamenii la care poți ajunge folosindu-te de marketingul online, marketingul telefonic este mult mai dezavantajos.
În loc de concluzii:
Acum că știi tipurile esențiale de marketing digital poate ai niște idei de cum să începi să îți promovezi afacerea.
Cu un cont gratuit pe platforma SMARTERS ai acces la 11+ training-uri gratuite de marketing online și digital.
Lasă-ne un comentariu cu răspunsul tău și nu uita să distribui acest articol și prietenilor tăi care sunt curioși să afle ce este marketingul digital.
Comentarii