Ce este WordPress și de ce ar trebui să îți creezi site-ul pe el
Ai o afacere și vrei să îți creezi un site frumos pe care să îl poți modifica cu ușurință, dar să nu fii nevoit să faci un credit la bancă pentru a-l crea?
Ei bine, ghidul acesta e exact pentru tine. Probabil printre căutările tale pentru a găsi cea mai bună soluție pentru un website nou ai ajuns și la termenul „WordPress”. Însă cum e cu toate produsele și serviciile, există atât păreri pro, cât și contra.
Și dacă ajungi să citești suficient de mult, nu mai știi ce să crezi. Tocmai de aceea am creat acest ghid. Te va ajuta să înțelegi mai bine ce este de fapt acest WordPress, când ar trebui să îți faci site-ul pe el (și când nu) și cum te poate ajuta să economisești timp, bani și nervi.
Mulți nu știu, dar WordPress este unul din lucrurile care au influențat cel mai mult lumea, o dată cu dezvoltarea internetului. Dacă la început crearea și administrarea unui website era o treabă extrem de complicată și puțini oameni știau să facă asta asta, WordPress a democratizat crearea conținutului pe web și a adus puterea în mâna noastră.
Dovadă a impactului său este faptul că peste 25% din toate website-urile din lume au această tehnologie la baza lor (și acest procent crește an de an). Și nu ne referim aici doar la site-uri mici de prezentare sau bloguri.
Sunt website-uri foarte mari și cunoscute, cu milioane de vizitatori zilnic care se bazează pe WordPress. De exemplu The New Yorker, Wired, TechCrunch sau magazine online precum Bata. Principalul motiv pentru care se mai crează website-uri statice (da, acelea urâte, greu de administrat și pentru care trebuie să plătești orice modificare) sunt lipsa de informare și chiar dezinformarea pe care o fac cei care au de câștigat din „mentenanță”.
Un website WordPress poate fi creat chiar și la jumătate din prețul unui website standard, creat de la 0. Motivul îl reprezintă faptul că nu mai pornești de la zero, ci ai anumite teme/șabloane/structuri de la care pleci.
Dap, acest ghid te va ajuta să salvezi ceva bănuți
Ce e WordPress totuși?
Să facem un pas în spate. Sunt șanse să fi auzit de WordPress în mai multe contexte și probabil a devenit confuză toată treaba. Atunci când vorbim de WordPress vorbim de 2 lucruri:
- WordPress ca platformă de blogging;
- WordPress ca tehnologie CMS (Content Management System);
WordPress a devenit cunoscut ca platformă de bloguri. Probabil ai ajuns și tu pe diferite site-uri/bloguri de genul cevanume.wordpress.com. Aceasta este platforma pe care oricine o poate folosi gratuit pentru a-și crea un micro site sau blog.
Ca orice altceva ce ține de WordPress, are o interfață plăcută și ușor de folosit și oricine poate crea un blog și poate scrie conținut (e la fel de simplu precum în Microsoft Word). Există însă 2 probleme aici. Pe de o parte, nu arată foarte profesionist ca la sfârșitul brandului tău să fie terminația .wordpress.com. În al doilea rând, deși poți alege din foarte multe teme/designuri, mai departe opțiunile de personalizare sunt limitate.
Și așa ajungem la wordpress ca și CMS – Content Management System.
Pentru că WordPress.com a avut un succes atât de mare și chiar a învins Blogspot a celor de la Google ca platformă de blogging, cei care l-au creat și-au dorit să facă tehnologia disponibilă pentru oricine, astfel că au făcut-o open source.
Practic, oricine poate să construiască pe codul WordPress și să-l modifice. Așa că, WordPress ca tehnologie poate fi folosit pentru orice web-site/domeniu. Așa cum spuneam mai sus, peste 25% din toate site-uri-le din lume se bazează pe WordPress. O cifră care spune multe despre beneficiile WordPress, o tehnologie gratuită.
De asemenea, faptul că oricine poate construi pe tehnologia WordPress înseamnă o neîncetată îmbunatățire a serviciului (similar cum Wikipedia a crescut datorită contribuitorilor). Poți crea cu WordPress orice tip de website, de la unul de prezentare, la magazine online, până la pagini dedicate unicornilor sau mai știu eu ce nevoie ai tu.
Deci ne putem cumpăra propriul domeniu afacereamea.ro de exemplu și putem instala oricând WordPress pe el. Asta ne va permite să avem o interfață de utilizare plăcută și să putem crea conținut.
Pentru că la un nivel foarte simplu, cu ce vine WordPress nou și ce îl face atât de special și puternic este că, peste partea de cod care stă la baza oricărui website (HTML, CSS, Javascript) este adăugată o interfață foarte prietenoasă. Pentru a face o modificare în aspectul site-ului de cele mai multe ori este de ajuns apăsarea unui buton în loc să fim nevoiți să intrăm între liniile acelea de cod pe care 99,9% dintre noi nu știu cum să le folosească. Desigur, și în cazul WordPress modificările mai avansate necesită cerințe de programare, dar mare parte a nevoilor firmelor pot fi acoperite intern.
Care sunt beneficiile WordPress și de ce e preferabil unui website static?
Poate sunt încântat de el și din punct de vedere personal, pentru că prefer lucruri ieftine și simple, dar, sincer să fiu, nu înțeleg de ce o companie mică sau medie a cărui produs nu e o platformă online în sine ar folosi altceva decât WordPress.
Cu alte cuvinte, dacă ești eMag sau vreun alt gigant a cărui business e în mare parte online, clar ai nevoie de soluții specifice. Dar aici vorbim de o echipă de 10-20 de developeri care asta fac tot timpul. Însă dacă ești o afacere mică ce are nevoie de un site de prezentare sau vrei un magazin online de dimensiuni medii și în general un website nu extraordinar de complex, chiar nu înțeleg de ce ai apela la altă soluție.
Așa cum arătam și la început, există multe website-uri foarte cunoscute care au milioane de vizitatori și se bazează pe WordPress. La naiba, o mare parte din companiile care au dezvoltat instrumente on-line extrem de complexe, de la analytics la tot felul de alte tool-uri care se bazează pe o tehnologie foarte complicată au ales să facă „partea din față a site-ului” pe WordPress.
De ce? Pentru că e super simplu. Și de ce ai pierde timp cu altceva?
Beneficiile wordpress țin în primul rând de costuri și simplitate dar și de eficiență:
Costuri reduse pentru crearea site-ului
Pentru că nu trebuie să o iei de la 0 cu crearea website-ului, ci pornești de la o structură (temă) deja existentă, prețul unui website pe WordPress este mult mai mic decât al unuia creat direct prin HTML și CSS de la 0(aceleași limbaje folosite și de WordPress).
Prețurile variază și aici foarte mult, însă ca să-ți faci o idee, poți avea un website pe WordPress pornind de la chiar 1500-2000 RON iar prețurile pot urca până la câteva mii de euro în funcție de complexitatea proiectului și dacă e nevoie de conținut, imagini etc.
Pentru 5000 de euro poți avea un website care zboară ca un avion, ce îți poate automatiza mare parte a afacerii.
Interfață prietenoasă
(care te ajută să economisești bani)
Compară asta: Cu asta: Ce ai prefera să vezi când intri în partea „din spate” a website-ului? Dacă nu ești programator cred că optezi pentru varianta 1
Dacă alegi o soluție de creare a unui website de la 0, chiar și când vei dori să schimbi o literă trebuie să suni la firma care a făcut site-ul. Și orice intervenție costă.
În schimb, cu WordPress, e ca și cum ai edita în Microsoft Word. Poți adăuga produse/servicii/articole noi prin simpla apăsare a unui buton.
Timp de execuție redus
Dacă ești o persoană care știe clar ce vrea, sau dacă nu ții mult la design, poți avea un website pe WordPress și în materie de 2-3 zile dacă ai deja conținutul.
De exemplu, noi am creat prima versiune a 99web.ro, un proiect destinat celor care vor să își creeze de unii singuri site-ul (dar nu au cunoștințe de programare) într-o singură zi.
Desigur, datorită comunicării, crearea unui website durează mult mai mult în general, dar e oricum incomparabil cu cele câteva luni necesare pentru dezvoltarea unui altfel de website.
Poți face orice cu website-ul
Spuneam la început că tehnologia WordPress este open source. Astfel s-a format în jurul său o comunitate imensă de programatori care au dezvoltat diferite module ce lucrează cu WordPress și care adaugă diferite funcții acesteia. Integrare cu social media, newsletter, slidere, link-uri utile, efecte… după 3 ore de enunțare a posibilităților de personalizare aWordPress… funcție de magazin online, toate pot fi adăugate WordPress cu un efort minim. Modulele (sau plugins pe engleză) îți permit să faci orice cu site-ul tău iar majoritatea sunt sau au o variantă gratuită.
Pe lângă acestea, găsești pe internet soluții pentru orice problemă aiputea întâlni. Comunitatea de care vorbeam mai sus cu siguranță le-a întâlnit și le-a rezolvat deja. WordPress se actualizează mereu pentru a se menține la curent cu tendințele din domeniu, problemele de securitate, noile tehnologii care apar etc.
Optimizat SEO
Chiar fără setări suplimentare, WordPress e deja grozav pentru SEO (optimizarea pentru motoarele de căutare). Este structurat în așa fel încât să fie foarte ușor de înțeles de către Google. În loc să fii nevoit să introduci diferite bucăți de cod pentru a te asigura că Google îți poate citi web-site-ul, asta se face automat. Deci dacă vrei să fii găsit de către clienți, WordPress ar trebui să fie prima alegere.
Optimizat pentru mobil
Odată cu ultimele schimbări de algoritm de la Google, website-urile care nu sunt optimizate pentru mobil sunt penalizate în rezultatele de căutare. Dar, dincolo de asta, tot mai multe căutări se fac direct de pe mobil. Iar dacă website-ul tău nu e optimizat, vizitatorii de pe telefoane sau tablete te vor părăsi pentru concurență, care le oferă o experiență plăcută și pe mobil.
Mai nou, majoritatea temelor WordPress (șabloane predefinite pentru crearea de website-uri) sunt optimizate implicit și pentru mobil. Deci nu mai trebuie să depui efort suplimentar pentru a-l optimiza, trebuie doar să te asiguri că nu strici nimic.
Același lucru este valabil și pentru diferite browsere. Beneficiezi de munca altor membrii ai comunității care au optimziat deja tema pentru orice situație și tu poți construi mai departe. În mod normal, dacă trebuie să construiești un website de la 0 trebuie să aloci o durată considerabilă de timp pentru debugging, pentru verificarea erorilor în diferite contexte.
Integrare ușoară cu aproape orice
Un alt beneficiu al WordPress e faptul că poate fi foarte ușor integrate cu alte instrumente externe. Dacă vrei să vezi statistici despre vizitatorii site-ului tău îți poți face un cont gratuit pe Google Analytics și trebuie doar să dai copy-paste unui script.
La fel și pentru alte instrumente de măsurare sau de orice alt tip care te vor ajuta să-ți cunoști mai bine clienții. De asemenea, fiind atât de folosit, majoritatea softurile online au acum o integrare cu WordPress. Fie că vorbim de softuri de facturare, de tip CRM, de management al stocurilor, acestea se integrează ușor cu WordPress pentru ca tu să ai un website deștept.
Când WordPress nu e potrivit pentru tine
Nu spun că WordPress e potrivit pentru oricine. Și această tehnologie are anumite defecte sau puncte slabe. Unul din acestea, având un scop general, include multe elemente care nu sunt neapărat esențiale sau utile pentru orice context sau website.
Tot pornind de aici, uneori, dacă ai nevoie de o soluție complet personalizată, mai ales când vine vorba de funcționalități, uneori e mai eficient să construiești de la zero site-ul și să gândești structura și funcționalitățile pornind de la nevoile tale, fără a lăsa în background și alte funcții și elemente inutilă. De asemenea, pentru magazinele online cu peste 10.000 de produse, există alte soluții mai bune. WordPress a pornit ca platformă de blogging și asta este valabil și astăzi.
Site-urile cu foarte multe produse tind să se încarce mai greu de la un moment dat. Ca o mini-concluzie, WordPress este ideal pentru bloguri, site-uri de prezentare și magazine online sub 10.000 de produse. Avantajele sunt cele descrise mai sus. Pentru alte nevoi, merită să analizezi opțiunea de a crea ceva personalizat sau de a folosi o altă platformă.
Mituri despre wordpress
Ca orice lucru nu foarte bine cunoscut, și legat de wordpress există o grămadă de păreri puțin informate.
Mitul 1: „Wordpress nu e sigur.”
Acesta cred că e cel mai des întâlnit mit pe care îl aud de la programatori care nu lucrează cu WordPress. Mai ajung să îmi și arate ei nu știu ce forum unde se discută riscuri de securitate WordPress. Dar tocmai despre asta e vorba. Partea de programare din spatele WordPress fiind atât de mult folosită, atunci când se identifică o problemă găsești în comunitate o grămadă de oameni care te pot ajuta să o rezolvi. De asemenea, de cele mai multe ori, tot comunitatea descoperă anumite riscuri și le rezolvă înainte de a fi exploatate. Dar dacă tu ești izolat cu website-ul tău, unde să te duci să te informezi despre riscurile la care te expui?
Ce resurse ai pentru a verifica website-ul de toate posibilele amenințări? Pe WordPress există soluții și firme specializate care exact asta fac: studii și teste de securitate care atenționează utilizatorii.
De asemenea, WordPress este actualizat în permanență pentru a rezolva probleme de securitate și tu ești menținut la zi cu update-urile prin simpla apăsare a unui buton.
Mitul 2: „Oricine poate face un website pe wordpress, chiar și studentul din complex”
Într-o anumită măsură, acest lucru este adevărat. Să instalezi WordPress și să alegi o temă este foarte ușor și chiar și studentul din Complex care studiază informatica o poate face. Doar că este o mare diferență între un website care arată așa… Și unul care arată așa… Deși tema pe care am instalat-o arăta bine înainte, pe website-ul nostru arată murdar și nepotrivit. Asta pentru că trebuie imagini de o anumite dimensiune și calitate, conținutul trebuie pus într-un anumit mod etc.
Dar, și mai importantă, e partea „din spate”. De ce recomand mereu să mergi la un specialist: un student sau cineva care doar a citit puțin pe in-ternet nu va ști de toate celelalte lucruri pe care trebuie să le facă pentru a avea un website care vinde. Ai făcut cercetare să te asiguri că modulele folosite sunt sigure? Ai instalat un modul pentru optimizare SEO și l-ai setat corect?
Imaginile sunt de dimensiunile corecte pentru ca website-ul sa se încarce destul de repede? Și tot așa. De multe ori, o singură persoană nu poate vedea lucrurile din toate punctele de vedere așa cum o poate face o firmă care asta face și are expertiză în acest domeniu.
Depinde doar de tine cât vrei să investești, dar dacă e să compari prețul unui website profesionist pe WordPress făcut de o firmă și unul creat de la 0, deja ai economisit o sumă considerabilă de bani.
În rest, cât plătești atât primești.
Mitul 3: „Wordpress nu îmi poate susține website-ul atunci când crește”.
Acesta e pur și simplu un mit care nu înțeleg de unde a apărut. Probabil din faptul că WordPress a pornit ca platformă de blogging. Așa cum am dat exemple și la început, WordPress este folosit chiar și de companii multinaționale și face față cu brio. Dacă website-ul tău cade datorită traficului mare, asta are de a face doar cu hostingul tău, nu cu wordpress
Mitul 4: „Wordpress nu poate fi folosit pentru ecommerce”.
Cred că și acest mit își are rădăcinile undeva în începuturile ca platformă de blogging a WordPress. Trebuie să mai zic încă o dată cuvântul CMS? (Content Management System). Acesta îți permite să faci practic orice.
Și dacă la început WordPress însemna blogging, comunitatea imensă din jurul platformei a creat o grămadă de soluții care îți permit ușor să îți deschizi un magazin online eficient și sigur. De la a vinde pantofi la materiale PDF descărcabile, e extrem de simplu să o faci pe WordPress.
În loc de concluzii
Deci să WordPress sau să nu? Răspunsul e foarte simplu din punctul meu de vedere. Dacă ai nevoie de un site de prezentare, un magazin online cu maxim 10.000 de produse, un blog, un site de portofoliu sau orice altceva în care nu merită să investești zeci de mii de euro, WordPress ar trebui să fie cu siguranță alegerea ta.