Copywriter: ce înseamnă, cu cât este plătit și 10 lucruri de care ai nevoie pentru a deveni unul

Copywriter ce înseamnă, cu cât este plătit și 10 lucruri de care ai nevoie pentru a deveni unul

„Pe vremuri” existau relativ puțini marketeri și erau foarte specializați. Dar pe măsură ce trece timpul, internetul și social media au oferit tuturor utilizatorilor opțiunea de a face reclame… iar asta înseamnă că unele meserii (cum este cazul copywritingului) au ajuns să aibă o cerere uriașă.

Dacă te interesează să devii copywriter (sau pur și simplu vrei să înțelegi cu ce se ocupă fiul/nepotul tău), atunci trebuie doar să citești în continuare.

Ce vei învăța din acest articol:

  • Ce înseamnă copywriter
  • Cu ce se ocupă copywriter-ul?
  • Diferența dintre un copywriter și un content writer
  • Cum arată o zi din viața unui copywriter
  • Cu cât este plătit un copywriter în România în funcție de anii de experiență
  • Cât de repede poți învăța meseria de copywriter?
  • Avantaje/dezavantaje copywriter angajat la o agenție
  • Avantaje/dezavantaje copywriter angajat într-o companie
  • Avantaje/dezavantaje copywriter freelancer
  • 10 lucruri necesare pentru a fi un copywriter de succes

Ce înseamnă copywriter

Definiție: Un copywriter este un om de marketing, responsabil de crearea textelor incluse în mesajele publicitare.

Suntem permanent bombardați de reclame: Pe stradă, la TV, la radio, pe social media, pe website-uri, și în aproape toate aplicațiile pe care le folosim.

Fiecare dintre aceste reclame este scrisă de un copywriter.

Bineînțeles că unii sunt mai buni ca alții, iar mulți dintre cei care activează pe online sunt chiar amatori. Dar totuși copywriteri.

Copywriterul este un scriitor, însă spre deosebire de toți ceilalți scriitori, un copywriter trebuie să se concentreze în primul rând pe persuasiune și vânzare. El caută să convingă cititorul să cumpere, să se aboneze să viziteze o locație fizică etc.

Arta Știința persuasiunii își trage rădăcinile din psihologie și retorică, folosind argumente raționale și exploatând cu blândețe unele tendințe psihologice (pe care le avem cu toții).

Un copywriter bun înțelege cum gândește un potențial client și, cunoscând-ul, îi poate da cele mai bune argumente, care să-l convingă să cumpere. De asemenea, va înțelege motivele emoționale pentru care un client ar face o achiziție, și îi dă un impuls în direcția potrivită.

Să fie clar: Deși se ocupă cu persuasiunea, copywriterul nu poate „controla” oameni. Nu va putea să vândă produse unor persoane care nu au nevoie de ele. Rolul copywriterului (și a tuturor marketerilor, de fapt) este acela de a face legătura între unele produse și un public care își dorește și își permite acele produse. Este pur și simplu o prezentare iscusită a produselor și formarea unei legături oneste cu potențialul client.

Cu ce se ocupă copywriter-ul?

Copywriter-ul scrie texte de vânzare. Acestea se regăsesc în toate formele de reclamă.

La fel cum unii oameni sunt vânzători mai buni decât alții, la fel și textele pot vinde mai bine sau mai puțin bine. Așa a luat naștere această industrie.

Numele acestei meserii vine din perioada în care copywriterul scria textele de reclamă care urmau să fie copiate în sute de mii de reviste sau altfel de materiale publicitare. Și chiar dacă în online, nu mai putem vorbi despre „copiere”, numele tot a rămas.

Copywriterul folosește câteva instrumente ale persuasiunii în mod constant. **Dacă vrei să afli mai multe despre strategiile și instrumentele unui copywriter, avem un articol detaliat despre asta, aici**.

Diferența dintre un copywriter și un content writer

Mulți oameni nu fac diferența între diferitele tipuri de scriitori de pe internet, iar cea mai mare confuzie este între ce face un content writer și ce face un copywriter.

Oamenii (care nu sunt din domeniu) își imaginează că e o singură persoană care se ocupă de „texte”. Dar deși rolurile se suprapun frecvent, ele sunt două activități foarte diferite.

Content writerul face conținut, iar copywriterul face reclame. Este o diferență uriașă între aceștia, la fel cum e o diferență uriașă între un articol informativ și o reclamă (sau o pagină de vânzare).

Conținutul (contentul) este material informativ și/sau distractiv. Este entertainment și funcționează după aproximativ aceleași reguli de storytelling ca și filmele, cărțile, clipurile youtube sau articolele de presă. Ele caută să transmită idei complexe într-o formă cât mai ușor digerabilă.

Un copywriter, deși folosește același limbaj ca și creatorul de conținut, are un scop diferit și (de cele mai multe ori) un stil diferit.

👉 Cel care face Conținut vorbește despre diverse subiecte, pentru că fiecare bucată de conținut are o anumită temă pe care o abordează.

Contet writerul scrie: articole de blog, ghiduri și instrucțiuni, e-mailuri informative etc.

👉 Copywriterul vorbește întotdeauna despre client. Adică îi explică acestuia în ce fel îi va face produsul viața mai frumoasă. Focusul este pe client, pe dorințele și nevoile acestuia.

Copywriterul scrie: reclame, pagini de vânzare/prezentare a produselor, e-mailuri de vânzare etc.

Cum arată o zi din viața unui copywriter

Copywritingul se poate face de oriunde. Îți trebuie doar un laptop pe care să scrii (dar poți lucra chiar și din deplasare, folosind o tabletă sau un telefon).

Nu este important să te întâlnești fizic cu echipa, dar este crucial să rămâi constant în dialog deschis cu colegii.

Un copywriter trebuie să fie un nod central al unei afaceri. Pentru că el comunică cu clientul, iar o afacere trebuie să acorde mare atenție felului în care comunică cu orice client.

De aceea, în aproape fiecare zi, copywriterul discută cu managerii de proiect, directorul de marketing, media buyeri, departamentul PR și cu graficienii. E limpede că puține afaceri au toate aceste departamente, dar cu siguranță rolurile sunt îndeplinite de una sau mai multe persoane.

Copywriterul își începe ziua de lucru cu o cafea. Sau un ceai negru (însă aceste cazuri sunt rare).

Munca acestuia se împarte în 3 categorii mari:

  • Documentare
  • Creare
  • Educare

Documentarea este etapa de familiarizare și înțelegere a produsului și a publicului țintă. Documentarea se face oriunde și peste tot: pe social media, pe forumuri, pe site-urile concurenței… și oriunde altundeva mai se găsesc informații relevante. În această etapă copywriterul trebuie să pună întrebările potrivite astfel încât să poată „colecta” cât mai detaliat care sunt provocările și nevoile oamenilor.

Crearea este scrierea efectivă a textelor, în baza documentării, folosind tehnicile și strategiile din etapa de educare.

Educarea este un proces continuu, în care copywriterul nu doar că explorează tehnici de copywriting (noi sau vechi), dar se și pune la curent cu felul în care oamenii folosesc în mod organic canalele de comunicare (digitale, dar nu numai).

Cu cât este plătit un copywriter în România în funcție de anii de experiență

Copywritingul este un job care implică multă responsabilitate. De aceea copywriterul este plătit în funcție de rezultatele pe care le poate promite.

Promisiunile pe care le poate face copywriterul sunt legate strâns de doi factori: experiența și rezultatele anterioare. De aceea, copywriterul cel mai bine plătit va fi acela care are câțiva ani de experiență și un portofoliu bogat de campanii reușite.

Vestea bună este că acest proces se poate accelera, iar un copywriter bun va putea foarte repede să își crească tarifele, cu condiția să aibă rezultate bune constant (iar rezultatele se măsoară în vânzări pentru clienții săi).

Ca și element orientativ, un copywriter câștigă aproximativ același salariu pe care-l ia un corporatist (care nu e specializat pe I.T.):

  • Un începător poate primi cam 500-600 euro (salariu net)
  • Un intermediar se va apropia de 1000 de euro.
  • Un „senior” va câștiga peste 2000 de euro.

Bineînțeles că aceste salarii vor varia de la agenție la agenție, și va conta mult talentul de negociere al copywriterilor dar și clienții din portofolii.

Cât de repede poți învăța meseria de copywriter?

Aici avem iar o veste bună și una proastă. Vestea bună este că se poate învăța foarte rapid. În doar câteva luni (4-8 luni).

Vestea proastă este că trebuie să ai niște experiență cu comunicarea scrisă, la modul general. Dar dacă ai citit măcar 77 de cărți la viața ta și ai scris (în orice context) câteva zeci de mii de cuvinte în afara școlii, atunci probabil că faci parte dintre acei oameni cărora le vine natural să-și exprime ideile și, deci, vei putea învăța copywriting în doar câteva luni.

SPOILER: la finalul acestui articol ai o listă cu cele 10 lucruri necesare oricărui copywriter.

Copywriter angajat la o agenție

Viața la agenție este intensă. Aici vei găsi oameni (de regulă) mai tineri, mai ambițioși și mai energici.

Agenția înflorește sau se ofilește în funcție de rezultatele pe care le poate livra clienților (în mod constant), deci este în interesul fiecărui membru al echipei să performeze la capacitate maximă.

Un alt factor important la o agenție este factorul de camaraderie.

Lucrezi atât de frecvent cu aceiași oameni, încât se produce o sinergie, o optimizare a interacțiunilor dintre fiecare membru al echipei, și toți ceilalți.

O agenție va avea și o cultură organizațională cu care trebuie să te aliniezi. Acest lucru poate să fie un beneficiu, dar și un obstacol. În final acest lucru depinde de copywriter.

Avantaje

  • Acumulezi experiență multidisciplinară în mod accelerat.
  • Lucrezi într-un mediu dinamic, social.
  • Ai o rutină mai strictă
  • Ai clienți în mod constant

Dezavantaje

  • Munca la birou
  • Program fix
  • Volum mare de lucru
  • Standarde ridicate de performanță
  • Lucrezi pe clienți și proiecte care nu îți plac neapărat, dar ești obligat să o faci

Copywriter angajat într-o companie

Companiile mai mari vor avea un copywriter propriu (sau chiar mai mulți).

În general vorbim despre companiile care au departamente de marketing, dar vor fi și unele IMM-uri care vor avea un „om de marketing” care face totul de la reclame, e-mailuri, descrieri de produse și conținut.

Copywriterul angajat într-o companie va avea o viață diferită de ceilalți. Acesta se va specializa pe o singură gamă de produse, ceea ce îi va face munca mai repetitivă dar și mai puțin stresantă. Marketerii de agenție sunt într-o continuă goană după rezultate care de care mai bune, pentru că au un flux constant de clienți noi și de provocări noi.

Un copywriter angajat într-o companie nu va avea un flux constant de taskuri. Va fi mai liniștit și mai relaxat. Însă nu va evolua profesional la fel de rapid ca un copywriter de agenție sau freelancer. Iar din punct de vedere financiar, probabil că se va plafona mai rapid.

Avantaje

  • Un mediu mai relaxat, unde nu prea mai există mulți experți pe aria ta.
  • Proceduri clare pentru tot ce ai de făcut
  • Lucrezi pe un singur domeniu
  • Ai o rutină predictibilă
  • Vei avea perioade cu puțină muncă

Dezavantaje

  • Timpi morți și risc de plictiseală.
  • Muncă repetitivă și posibil plictisitoare.
  • Acumulezi experiență lent.
  • Risc ridicat de plafonare profesională/financiară

Copywriter freelancer

Libertatea este caracteristica principală a Freelancerului.

Acesta își poate alege proiectele, își poate negocia tarifele în funcție de client și va avea un program mai flexibil — cât de flexibil vrea el.

Freelancerul este liberul profesionist care are constant cereri de colaborare, din care el și-a construit un portofoliu stabil.

Asta înseamnă atât colaborări episodice, cât și asocieri de lungă durată. El alege tot ce ține de propria activitate.

Avantaje

  • Super-flexibilitate din toate punctele de vedere.
  • Îți poți alege singur clienții
  • Tu decizi cât de mult lucrezi
  • Nu ai un șef în fața căruia să răspunzi.

Dezavantaje

  • Riscul de a nu avea suficienți clienți
  • Riscul de a te simți singur și izolat
  • E posibil să nu evoluezi profesional prea rapid
  • Nu ai siguranța unui venit lunar

10 lucruri necesare pentru a fi un copywriter de succes

01. O înclinație către psihologie

Copywriterul lucrează cu gândurile și sentimentele oamenilor. Îi ajută să ia decizii (de achiziție, dar nu numai). De aceea un copywriter trebuie să fie interesat de procesele mentale ale cititorilor săi și trebuie să le înțeleagă. Iar pentru asta este importantă o înclinație spre psihologie.

02. O înțelegere clară a procesului de marketing

Copywriterul este implicat în tot procesul de marketing. De aceea, este vital ca el să înțeleagă rolul fiecărei acțiuni din acest proces. El scrie primele reclame pe care le văd clienții, el discută cu ei și atunci când aceștia decid să cumpere, și tot el le cere o recomandare. 

Un copywriter va trebui să-și modifice tonul și mesajul de la acțiune la acțiune, și va putea face asta doar dacă înțelege integral tot ecosistemul de marketing.

03. Înțelegerea și folosirea tehnicilor de persuasiune

Uneltele copywriterului sunt tehnicile de persuasiune. Acestea sunt tehnici de scriere (și variațiuni de oferte) care îi vor ajuta pe oameni să te placă și să câștige încredere în tine.

Tehnicile acestea sunt universale și strâns legate de automatismele pe care le avem cu toții. Orice copywriter trebuie să le cunoască în detaliu și să jongleze cu ele în toată munca lui.

04. Afinitate pentru literatură și iubire pentru povești

Copywriterii spun povești. Asta e meseria lor. Îți povestesc despre produse, despre servicii, despre branduri și companii. Noi oamenii, cu toții înțelegem lumea prin prisma poveștilor. Pur și simplu așa funcționează creierele noastre. O poveste are un protagonist, are o intrigă și are un punct culminant. 

Copywriterul trebuie să poată să scrie povești (simple) și să le facă interesante/distractive. De aceea, un om care a citit un pic de literatură va putea să scrie cu mult mai multă încredere decât cineva străin de acest domeniu.

05. Stapanirea gramaticii limbii Române

Aici avem o idee simplă. Dacă rolul tău este să scrii texte, nu e ok să produci texte greșite. De aceea orice scriitor, fie că e copywriter sau creator de conținut, trebuie să știe gramatică.

06. Gândire logică / analitică

Copywriterul trebuie să ajute potențialul client să ia o decizie. Asta înseamnă că trebuie să lucrezi cu latura logică. 

Ca să-ți construiești argumente convingătoare și povești cu care cititorii se pot identifica, trebuie să gândești obiectiv și logic. Trebuie să poți analiza contexte și să iei decizii. De aceea o gândire ordonată va fi o necesitate pentru un copywriter. 

07. Prezență constantă (și chiar engagement) pe rețelele de socializare cele mai în vogă

Un copywriter trebuie să vorbească cu oamenii într-un mod familiar. Dezarmant, chair. Asta înseamnă că de multe ori folosim aceleași mijloace (și limbaj) pe care le folosesc oamenii când vorbesc cu prietenii lor. Iar pentru a putea face asta, e nevoie să ținem degetul pe pulsul rețelelor de socializare.

08. Curiozitate nestăvilită

Textele de vânzare trebuie să fie distractive. Și interesante. De aceea e nevoie ca copywriterul să fie curios din fire. Să caute lucruri interesante/valoroase în subiectele pe care le acoperă. 

Ca să-ți cunoști bine publicul, produsele, ofertele și impactul acestora în lume – trebuie să fii curios. Dar dacă ai această trăsătură, vei vedea că te ajută fantastic de mult în a deveni copywriter.

Tot curiozitatea este poarta ta spre o cultură generală diversificată… care te va ajuta fără doar și poate, indiferent de domeniul în care vei scrie.

09. Research (documentare)

Research-ul este munca de documentare pe care o face copywriterul fix ca să-și cunoască audiența, și produsele/serviciile pe care le promovează. Din această documentare va reieși toată munca ta, deci e important să o poți face bine și cu minuțiozitate.

10. Un dram de moralitate și responsabilitate

Dacă tot vorbim despre persuasiune, nu pot să nu repet că e important ca marketerii să fie responsabili cu promisiunile pe care le fac. Pe termen lung cei care fac promisiuni exagerate ajung să dispară de pe piață, plus că poate au făcut rău prin marketing excesiv de agresiv.

De aceea e important ca un copywriter să aibă bun simț și să nu se aventureze prea departe pe tărâmul promisiunilor fără acoperire.

Concluzii

Un copywriter poartă o mare responsabilitate pentru fiecare client cu care lucrează. Mesajele care ajung la client sunt diferența dintre un brand care înflorește și unul care se luptă să supraviețuiască.

Acesta trebuie să fie creativ, isteț și să-i placă să vorbească și să scrie.

Dar dacă reușește să îndeplinească criteriile de mai sus, acesta poate avea o carieră foarte prosperă într-un domeniu care rămâne de mare viitor.

PS: Dacă vrei să afli mai multe despre meseriile conexe, am pregătit pentru tine mici ghiduri care îți explică Ce înseamnă PR, cu cât este plătit și cum poți deveni unul de succes în România în 2022 și… Social media manager: ce înseamnă, cu cât este plătit și cum poți deveni unul în România.

Related Articles