Cercetarea de marketing: ghid complet + template gratuit
Cercetarea de marketing este un proces care te ajută să înțelegi ce își doresc, cu adevărat, clienții tăi.
Dacă vrei să știi mai multe despre cum să faci o cercetare de marketing eficientă pentru afacerea ta, chiar dacă nu ai experiență în domeniu…
Ai ajuns în locul potrivit!
Am scris un ghid complet care te va ajuta să înțelegi ce este cercetarea de marketing și cum poți face una, începând de azi.
Nu te îngrijora… e mai simplu decât pare.
O cercetare de marketing te va ajuta să îți crești vânzările în cel mai scurt timp și să realizezi campanii de promovare care chiar funcționează.
De asemenea, cercetarea de marketing este o modalitate prin care poți îmbunătăți produsele sau serviciile afacerii tale, simplu și rapid.
Tot ce trebuie să faci este să asculți opinia oamenilor despre produsele sau serviciile tale și să pui în pratică feedback-ul adunat.
Sună bine?
Atunci hai să vedem ce vei învăța din acest articol:
- Ce este cercetarea de marketing?
- Scopul cercetării de marketing
- 6 tipuri de cercetări de marketing care funcționează
- Cele mai bune metode de cercetare de marketing
- Etapele cercetării de marketing: cum faci o cercetare în 7 pași simpli
- 15 întrebări care te vor ajuta să faci o cercetare de marketing ca la carte
- Exemplu de cercetare de marketing + template gratuit
- Ca și concluzie…
Pregătit(ă)? ?
Hai să începem!
Ce este cercetarea de marketing?
Cercetarea de marketing este un proces realizat cu scopul de a aduna informații de la clienți sau potențiali clienți, prin diferite metode.
Aceasta te ajută să îmbunătățești diverse produse sau servicii, să creezi campanii de marketing eficiente și să crești vânzările afacerii tale, pe termen lung.
Scopul cercetării de marketing
Scopul cercetării de marketing este să înțelegi cine sunt și ce dorințe au clienții sau potențialii tăi clienți.
În lipsa unei cercetări de marketing, e aproape imposibil să îi cunoști.
Desigur, poți avea câteva idei despre ceea ce preferă, comportamentul pe care îl au sau obiceiurile și opiniile pe care le manifestă…
Însă e important să înțelegi în detaliu tot ceea ce ține de ei.
Iar aici… detaliile (chiar) fac diferența ?.
Astfel, scopul cercetării de marketing este acela de a-ți oferi:
Informații valoroase despre clienți sau potențiali clienți
Informațiile pe care le poți obține printr-o cercetare de marketing sunt neprețuite.
Și da, poate acum te gândești: „dar am Google Analytics”, „folosesc deja Google Search Console sau alte instrumente care îmi arată ce fac utilizatorii”…
Ei bine, ai dreptate.
Toate aceste instrumente îți oferă date utile și îți arată informații despre ceea ce fac oamenii, în general.
Însă pentru a înțelege ce gândesc utilizatorii și de ce iau anumite decizii, ai nevoie de o cercetare de marketing.
De exemplu, datele din Google Analytics îți pot idica faptul că mai mulți utilizatori adaugă produse în coșul de cumpărături… însă nu finalizează comanda.
Printr-o cercetare de marketing, poți înțelege exact care e problema și de ce abandonează utilizatorii site-ul tău, înainte de a cumpăra.
Apropo.
Lăsăm aici un articol actualizat despre cum să crești și să îți măsori traficul pe site în 2022.
Te va ajuta să înțelegi ce funcționează pe site-ul tău și care sunt cele mai bune practici din domeniu.
Un mod de a îmbunătăți experiența utilizatorilor tăi
Dacă experiența clienților tăi nu e o prioritate, riști să îi pierzi.
De aceea, cel mai bun mod prin care poți învăța comportamentul utilizatorilor tăi și nevoile pe care le au, e printr-o cercetare de marketing amănunțită.
În acest fel, vei putea transforma experiența lor în una de neuitat!
Șansa de a-ți testa produsele sau serviciile
Vrei să lansezi un nou produs sau serviciu?
Te gândești să adaugi câteva funcții sau să modifici modul în care funcționează o aplicație sau un site web?
Cel mai simplu și eficient mod de a testa o schimbare este printr-o cercetare de marketing.
Oamenii îți vor spune exact ce gândesc despre produsele sau serviciile tale, iar tu vei putea lua decizii informate.
O cale prin care lași presupunerile deoparte, îți asculți clienții și validezi idei
O cercetare de marketing te poate ajuta, de asemenea, să validezi diverse idei de afaceri sau de promovare pe diferite piețe.
Citește acest articol dacă vrei să afli cum să-ți validezi ideea de afacere.
Totodată, aceasta te poate ajuta să înțelegi cum percep utilizatorii un anumit produs și să lași presupunerile deoparte.
În acest fel, câștigi timp și nu irosești bani.
În general, companiile care pornesc de la o idee pe care nu o validează la început, ci se bazează pe anumite presupuneri, prezumții sau emoții, eșuează sau pierd bani.
În această situație, e foarte important să înțelegi încă din stadiile incipiente dacă produsul sau serviciul tău va „prinde” la public sau ce părere au oamenii despre el.
De aceea, o cercetare de marketing te ajută să îți faci un plan de marketing strategic eficient, care îți poate aduce cele mai bune rezultate.
Un avantaj competitiv
Nu în ultimul rând, o cercetare de marketing îți oferă un avantaj în fața competitorilor tăi.
Șansele ca aceștia să nu fi realizat o cercetare amănunțită sau o cercetare actualizată, pot fi destul de mari.
De aceea, trebuie să fii cu un pas înaintea lor și să cunoști în detaliu publicul tău țintă.
Acum că ai înțeles de ce e important să faci o cercetare de marketing, hai să vedem ce tipuri de cercetări există.
6 tipuri de cercetări de marketing care funcționează
În practică, există mai multe tipuri de cercetări de marketing pe care le poți folosi pentru afacerea ta:
Primară și secundară
Cercetarea primară se referă la informațiile primite direct de la sursă, cum ar fi:
- Feedback-ul clienților;
- Sondaje;
- Interviuri;
- Chestionare;
- Focus grupuri.
Cercetarea secundară se referă la informațiile preluate din alte surse, precum:
- Rețele de socializare și site-uri web;
- Presă sau mass media;
- Diferite date colectate pentru marketing;
- Baze de date oficiale.
Calitativă și cantitativă
Cercetarea calitativă se referă la informațiile adunate ca urmare a folosirii unor tehnici de cercetare pe grupuri mici, care au oferit detalii relevante despre motivele pentru care cumpără anumite produse, preferințele pe care le au sau ce percepție dețin asupra anumitor lucruri.
În schimb, cercetarea cantitativă se referă la grupuri mari de persoane și la obținerea unor informații generale despre ceea ce cred oamenii.
Periodică și ocazională
Cercetările periodice se realizează în mod constant, între anumite intervale de timp.
Cercetările ocazionale se realizează doar cu anumite ocazii, cum ar fi lansarea unui produs pe piață.
De teren și de birou
Cercetările de marketing de teren presupun analiza directă a anumitor comportamente și situații, în diverse locuri.
Cercetările de marketing de birou se referă la studiul anumitor documente și statistici care au legătură cu subiectul investigat.
Cercetarea competiției
Analiza competiției te poate ajuta să obții o înțelegere mai profundă a concurenței de pe piața sau din industria în care activează firma ta.
De asemenea, poți observa lucrurile care funcționează pe piața respectivă și cum te poți diferenția de competiție.
Cercetarea pe social media
Activitatea de cercetare realizată pe rețelele de socializare presupune crearea unor sondaje, analiza datelor din cadrul campaniilor desfășurate și studiul comportamentului clienților în mediul online.
Cercetarea de marketing pe social media te poate ajuta să obții informații valoroase despre campaniile care au rezonat cu publicul tău țintă, preferințele lor și obiceiurile pe care le au.
Doar aruncând o privire la postările unui client, poți învăța o mulțime de lucruri despre el.
Acum hai să vedem care sunt cele mai folosite metode de cercetare de marketing, care chiar funcționează!
Cele mai bune metode de cercetare de marketing
Există o mulțime de metode prin care poți face o cercetare de marketing, în funcție de nevoile și obiectivele afacerii tale.
Anumite metode se potrivesc mai mult pentru companiile mari, pe când alte metode sunt mai eficiente pentru o lansare de produs sau un start-up.
Orice ai alege, sfatul nostru este să nu te limitezi la o singură procedură, ci să folosești un mix potrivit pentru afacerea ta.
Hai să vedem despre ce e vorba, în detaliu.
Chestionarul online: cea mai răspândită metodă de cercetare
O metodă de cercetare de marketing întâlnită des este cea a chestionarelor online.
Prin intermediul acestora, companiile pot aduna informații calitative și relevante de la clienți sau potențiali clienți, simplu și rapid.
Chestionarele includ o serie de întrebări despre experiența utilizatorilor cu produsele sau serviciile tale, modul în care percep afacerea ta sau lucrurile care îi nemulțumesc în legătură cu aceasta.
Există o mulțime de site-uri cu template-uri incluse, unde poți crea chestionare în mod gratuit, pentru afacerea ta.
Dacă nu ai mai făcut un chestionar online până acum, îți recomandăm să încerci Google Forms sau Hotjar.
Cele două platforme sunt foarte ușor de folosit, sunt gratuite și îți oferă o mulțime de template-uri care te pot inspira.
Interviul: cea mai bună metodă pentru a obține informații detaliate
Interviurile sunt o modalitate foarte bună de a obține informații amănunțite de la clienți sau potențiali clienți.
Atunci când organizezi un interviu față în față, înțelegi mult mai bine comportamentul clientului și motivele pentru care ia anumite decizii.
Totodată, în timpul unui interviu poți găsi soluții la problemele pe care utilizatorii ți le expun și îi poți întreba care e părerea lor despre acestea.
În definitiv, nimic nu se compară cu o discuție unu la unu cu clienții tăi…
Chiar și pe Zoom ?.
Observarea: cea mai utilă metodă
Observarea presupune testarea unui produs sau a unui serviciu de către unul din clienții sau potențialii tăi clienți.
Spre exemplu, dacă dezvolți o aplicație, observarea clientului în timp ce folosește aplicația respectivă te va ajuta să înțelegi ce așteptări are, cum crede că funcționează produsul și ce lipsește.
Indiferent de câte teste ai făcut împreună cu echipa ta, modul în care oamenii folosesc o aplicație te-ar putea surprinde.
De aceea, folosind metoda observării, poți valida diferite funcții sau poți modifica lucrurile care nu sunt pe placul utilizatorilor.
Focus grupul: cea mai riscantă metodă
Focus grupul este o metodă de cercetare utilă, însă își poate pierde însemnătatea rapid.
De ce?
Ei bine, focus grupul presupune să aduni un grup de oameni din publicul tău țintă și să vorbești cu ei despre experiența pe care o au cu un anumit produs sau serviciu.
Până aici, totul bine.
Însă pot exista situații în care anumite persoane își impun părerea și influențează restul grupului.
În acest fel, datele colectate la final s-ar putea să nu reprezinte ceea ce gândesc membrii grupului și să devină irelevante.
Sfatul nostru este să începi cu una din metodele de cercetare de marketing descrise mai sus și să adaugi, pe parcurs, această metodă.
Experimentul: cea mai interesantă metodă
Un experiment presupune o schimbare adusă produsului sau serviciului tău și supunerea clienților sau a potențialilor clienți la schimbarea respectivă.
În acest fel, poți vedea cum se schimba comportamentul utilizatorilor și care este părerea lor, „la cald”.
Cercetarea etnografică
Această metodă de cercetare presupune observarea oamenilor și a comportamentului lor în viața reală, fără vreun „scenariu” prestabilit.
Scopul acestei cercetări este de a afla cum trăiesc oamenii, unde lucrează, când mănâncă, ce nevoi au sau ce dificultăți întâmpină.
Astfel, poți afla o mulțime de informații pe care nu le-ai putea obține în 15 minute, printr-un chestionar.
Cercetarea etnografică te poate ajuta să îmbunătățești produsele sau serviciile afacerii tale și să obții mai mulți clienți.
Acum hai să vedem cum poți face o cercetare de marketing pentru compania ta, în câțiva pași simpli.
Etapele cercetării de marketing: cum faci o cercetare în 7 pași simpli
Definește problema sau oportunitatea
Primul pas pe care trebuie să îl faci pentru a realiza o cercetare de marketing este să descrii problema sau oportunitatea care stă la baza cercetării.
Spre exemplu:
- Clienții mei nu mai cumpără produsul din gama X;
- Campaniile de marketing nu mai funcționează;
- Mesajele și produsele noastre nu rezonează cu publicul;
- Vreau să lansez un nou serviciu pe piață;
- Doresc să înțeleg de ce potențialii clienți părăsesc site-ul și coșul de cumpărături;
- Vreau să măresc prețul pentru produsul Y…
… Precum și alte probleme sau oportunități relevante pentru afacerea ta.
În acest fel, vei putea trece la următorul pas: stabilirea obiectivului.
Stabilește obiectivul cercetării
Aici, tot ce trebuie să faci este să determini obiectivul cercetării, pe baza problemei sau oportunității identificate.
De exemplu, dacă problema companiei tale este că un anumit produs nu se mai vinde, obiectivul cercetării ar putea fi aflarea motivului pentru care scad vânzările pentru acea gamă de produse.
De asemenea, unul din obiectivele pe care ar trebui să le iei întotdeauna în considerare, indiferent de problema sau oportunitatea care se ivește, este îmbunătățirea experienței clienților.
Acest lucru îți poate crește vânzările în mod considerabil, precum și opinia publicului țintă despre afacerea ta.
Alege tipurile și metodele de cercetare potrivite pentru afacerea ta
Aici, tot ce trebuie să faci este să stabilești ce metode și tipuri de cercetare ți se potrivesc, în funcție de problema pe care vrei să o rezolvi și obiectivele propuse.
De exemplu, dacă obiectivul tău este să înțelegi care va fi comportamentul clienților dacă firma ta crește prețul unui anumit produs, poți începe să faci o cercetare calitativă, folosind chestionare online, formulare de feedback pentru clienți, precum și interviuri individuale.
În acest fel, clienții tăi îți pot spune ce părere au despre schimbările pe care vrei să le implementezi, iar tu vei putea lua decizii informate.
Selectează persoanele care vor lua parte la cercetare
Înainte de a începe să investighezi comportamentul sau opiniile oamenilor, trebuie să știi cui te adresezi.
Mai exact, cine face parte din publicul tău țintă și care sunt, mai exact, oamenii pe care îi vei intervieva.
Dacă ești la început, sfatul nostru este să construiești câte un profil pentru fiecare dintre clienții tăi ideali.
Ai aici un articol complet care îți explică cum poți face acest lucru, simplu și rapid!
Apoi, tot ce trebuie să faci este să alegi diferite persoane care să ia parte la cercetare și care:
- au cumpărat deja de la tine;
- au vrut să cumpere;
- au interacționat cu afacerea ta;
- se potrivesc descrierii clienților tăi ideali.
Spre exemplu, poți selecta potențiali clienți, oameni care sunt interesați de produse similare, studenți, femei cu vârsta cuprinsă între 25-45 ani sau alte categorii care fac parte din publicul tău țintă.
Dacă ai deja un profil al clientului sau o bază de date cu clienți care au cumpărat, iar aceștia se potrivesc cu obiectivele cercetării, îi poți selecta pentru studiu.
În această etapă, când stabilești pe cine vei contacta, e important să iei în considerare faptul că întotdeauna vor exista persoane care fie nu vor dori să participe, fie nu vor avea timp.
De aceea, trebuie să ai un număr mare de oameni pe care să îi contactezi.
Totodată, cu cât există mai multe persoane care participă la cercetare, cu atât rezultatele tale vor fi mai reprezentative.
Stabilește cum îi vei contacta și ce întrebări le vei pune
Odată ce ai stabilit persoanele pe care le vei intervieva și metodele de cercetare potrivite, tot ce trebuie să faci este să decizi:
- Cum vei contacta acei oameni (telefon, e-mail, social media, etc.);
- Dacă și ce le vei oferi pentru a participa la studiu;
- Ce întrebări le vei pune.
În funcție de datele pe care le ai, poți contacta oamenii prin telefon, sms, e-mail, social media sau orice alte căi care crezi că îi vor face să îți răspundă.
Totodată, trebuie să iei în considerare faptul că s-ar putea să fii nevoit(ă) să le oferi oamenilor un stimulent care să îi facă să participe la studiu, mai ales dacă îți dorești să vorbești cu ei față în față și să obții mai multe detalii.
Stimulentul poate însemna atât un produs, cât și o reducere la un serviciu sau o ofertă specială care crezi că le va stârni interesul.
Apoi, nu în ultimul rând, trebuie să știi ce întrebări le vei pune.
Sfatul nostru este să folosești întotdeauna întrebări la care oamenii nu trebuie să răspundă doar cu „da” sau „nu”.
Acest lucru te va ajuta să înțelegi mai multe despre ceea ce gândesc și ce dorințe au.
Acum, poți începe să colectezi informații!
Treci la acțiune
În această etapă, după ce ai pus la punct planul pentru cercetare…
Tot ce trebuie să faci este să contactezi persoanele selectate și să începi să aduni informații, prin metodele de cercetare stabilite.
Sfatul nostru este să începi cu cea mai simplă metodă, în funcție de specificul companiei tale și obiectivele pe care ți le-ai propus.
De exemplu, dacă nu ai mai făcut o cercetare până acum, cel mai ușor ar fi să faci un chestionar online și să rogi oamenii să îl completeze.
În același timp, dacă ai o bază de date cu clienți, le poți trimite câte un formular pentru feedback sau o invitație pe e-mail, prin SMS sau chiar la telefon, pentru un interviu (într-o locație prestabilită sau pe Zoom).
Dacă nu îi poți contacta prin telefon, e-mail sau sms, încearcă pe social media.
Gândește-te la ceea ce fac oamenii pe care vrei să îi contactezi și încearcă să găsești cele mai bune metode prin care să iei legătura cu ei, în funcție de obiectivele tale.
Dacă e nevoie, petrece-ți câteva ore cu ei și observă ce fac în viața de zi cu zi.
Amintește-ți: detaliile pot face diferența.
De asemenea, pe parcursul cercetării de marketing, poți completa datele pe care le obții, cu o cercetare secundară, din mai multe surse.
În acest fel, vei obține informații relevante și complete pentru afacerea ta.
La final, nu uita să le mulțumești pentru timpul acordat și să le oferi un cadou sau un lucru prin care să le arăți că îi apreciezi.
Iar acum, dacă tot a venit vorba de cercetare și detalii care pot schimba direcția, parcursul și dezvoltarea unei companii…
Îți recomandăm să citești Small Data – indicii mărunte care scot la iveală trenduri imense, de Martin Lindstrom: o carte excelentă despre detaliile care fac diferența și care pot transforma complet un produs sau un brand, într-unul de milioane!
Analizează informațiile obținute și transformă-le într-o strategie perfectă
Ultimul lucru pe care trebuie să îl faci este să analizezi datele pe care le-ai obținut și să iei decizii strategice.
Evidențiază informațiile care îți răspund la întrebări, precum și cele care te ajută să îmbunătățești produsele sau serviciile afacerii tale.
La final, fă o listă cu toate problemele sau întrebările pe care le-ai avut și încearcă să găsești cele mai bune soluții și strategii pentru acestea, inclusiv din punct de vedere al promovării afacerii tale.
Acum hai să vedem ce întrebări le poți adresa oamenilor, în timpul cercetării de marketing!
15 întrebări care te vor ajuta să faci o cercetare de marketing ca la carte
Am făcut o listă care te poate inspira, cu 15 întrebări pe care le poți adresa oamenilor indiferent de metoda de cercetare pe care o folosești:
- Cine ești și cu ce te ocupi?
- Cum arată o zi din viața ta?
- Ai cumpărat vreodată produse sau servicii din categoria „X”?
- Dacă nu ai cumpărat, de ce?
- Dacă ai cumpărat, cât timp a trecut până ai luat această decizie și de ce?
- Care a fost primul lucru pe care l-ai făcut când ai căutat un produs sau un serviciu care să îți rezolve problema? Unde, mai exact, ai căutat?
- Cine sau ce te-a influențat în a lua decizia de cumpărare?
- Ce cuvinte ai folosit, mai exact, atunci când ai căutat produsul?
- Cum ți s-au părut reclamele la produsul sau serviciul respectiv?
- Ai căutat mai multe informații înainte de a cumpăra?
- Ce nevoi îți rezolvă acest produs sau serviciu?
- Cât de multe știi despre produsele sau serviciile similare de pe piață?
- Care a fost experiența de cumpărare, precum și cea cu produsul sau serviciul în sine?
- Ce ai schimba la acest produs sau serviciu?
- Ți-ar plăcea să îmi mai spui ceva legat de experiența ta cu acest serviciu sau produs?
Indiferent de răspunsurile pe care le primești, ține minte: întrebarea „cheie” e întotdeauna „de ce?”.
Folosește-o de fiecare dată când ai ocazia, în cadrul interviurilor, observării sau focus grupurilor.
Aceasta te va ajuta să înțelegi mult mai bine care sunt motivele pentru care oamenii au luat anumite decizii și ce i-a influențat pe parcurs.
Acum hai să vedem un exemplu concret de cercetare de marketing.
Exemplu de cercetare de marketing + template gratuit
Descarcă chiar acum template-ul nostru gratuit și începe să faci prima ta cercetare de marketing!
Ca și concluzie…
O cercetare de marketing te poate face să îți schimbi complet modul în care privești produsele sau serviciile companiei tale.
Totodată, o cercetare eficientă te poate ajuta să înțelegi ce funcționează și cum îți poți crește afacerea, pe termen lung.
Odată ce vei învăța cum să faci un studiu, vei putea obține o mulțime de informații relevante.
Vei înțelege ce gândesc clienții tăi și le vei putea oferi ceea ce își doresc.
În timp… Vei vedea cum totul se schimbă.
Clienții ocazionali vor deveni clienți loiali, iar afacerea ta va evolua.
În acel moment… vei înțelege pe deplin cât este de importantă o cercetare de marketing și vei deveni un expert în implementarea feedback-ului din partea clienților tăi și în crearea unor strategii de succes.
Acum…
Ce este cercetarea de marketing?
Cercetarea de marketing este un proces realizat cu scopul de a aduna informații de la clienți sau potențiali clienți, prin diferite metode.
Aceasta te ajută să îmbunătățești diverse produse sau servicii, să creezi campanii de marketing eficiente și să crești vânzările afacerii tale, pe termen lung.
Comentarii