Capitolul 8: Optimizare SEO Off-Page (Link Building) - Exemple si bune practici

Capitolul 8: Optimizare SEO Off-Page (Link Building)

În acest capitol vei învăța cum poți crea link-uri externe către site-ul tău.

——————

Nu ai timp acum? Descarcă ghidul în format PDF și citește-l când îți este convenabil.

Descarcă ghidul


Optimizare SEO linkuri interne

Puțin mai devreme îți spuneam că inbound links sau backlink-urile sunt link-urile de pe alte site-uri către site-ul tău.

Îți mai spuneam și că fără acestea, e aproape imposibil ca site-ul tău să ocupe poziții de top în Google.

Chiar dacă On-Page, toate elemente sunt optimizate, fără link-uri, site-ul tău va apărea doar în cazul în care competiția este foarte slabă sau inexistentă.

Dar cum putem face ca alții să menționeze site-ul nostru?

Ei bine, partea proastă e că trebuie să depui un efort foarte mare ca să obții link-uri. Aceasta e partea cea mai dificilă din toată optimizarea SEO.

Partea bună e că poți folosi aceleași tactici pe care le-am folosit la SMARTERS pentru a obține link-uri de la unele din cele mai mari site-uri la nivel local și chiar național.

1) Creează link-baits, adică tipuri de conținut predispuse să atragă link-uri

Pe orice blog de marketing vei intra, vei găsi la un moment dat (chiar și pe blogul nostru) una din următoarele axiome, să le spunem așa:

„Creează conținut de calitate.”

„Conținutul e rege.”

„Fără conținut de calitate, n-ai nicio șansă!”

Problema e că nu e de ajuns să ai conținut de calitate. analiză făcută de către cei de la Buzzsumo pe 1 milion de articole a arătat că 70% din articole nu au nici măcar un link către acestea.

Și atunci, dacă conținutul de calitate nu e de ajuns pentru a obține link-uri, ce este?

Ei bine, diverse studii arată că există câteva tipuri de conținut care sunt mult mai înclinate să obțină link-uri și share-uri.

Tipuri de conținut care atrag link-uri

Articole de tip listă

Dintre toate tipurile de conținut, listele se află constant în top-urile celor mai distribuite și link-uite articole.

Cu toate că multă lume se plânge că e plin Internetul de articole de tip listă, acestea rămân printre cele mai populare.

Ceea ce e ușor de explicat, având în vedere că:

 

Articole care răspund la întrebări de bază dintr-un anumit domeniu

Una din cele mai des folosite întrebări pe care i-o adresăm lui Google pentru a câștiga argumente cu prietenii este: Ce este/Ce înseamnă?

Cheia pentru a câștiga link-uri cu acest tip de întrebări este să oferim cel mai bun răspuns posibil.

Asta nu înseamnă neapărat cel mai lung răspuns. Poate poți oferi cea mai simplă și ușor de înțeles soluție. Poate poți completa răspunsul cu imagini sau video-uri etc.

Infografice

La fel ca listele, infograficele sunt ușor de scanat. Dintr-o privire ai înțeles rezumatul unui articol de 1000 de cuvinte.

Ce e important aici, e să creezi conținut care într-adevăr să fie util. La SMARTERS spre exemplu, am creat un infografic care ne era util în primul rând nouă, pentru că mereu uitam care erau dimensiunile pentru diverse tipuri de postări sau reclame pe Facebook.

Dimensiuni Postari Facebook

Vezi infograficul în întregime aici. 

Studii proprii sau interpretări de studii

Dacă sunt executate cum trebuie, astfel de studii sau interpretări pot ajunge chiar și în presă.

La SMARTERS spre exemplu, am creat o hartă interactivă a antreprenoriatului din România unde oricine poate afla câte firme sunt în fiecare județ, care sunt cele mai active domenii și cei mai mari angajatori.

Creează ghiduri și resurse utile pentru cititori

Conținutul mai lung (de exemplu ghidurile) are mult mai multe distribuiri și link-uri. Asta pentru că sunt foarte utile atât pentru cititori, cât și pentru alți bloggeri. 

Average Shares by Content Length

De exemplu, pentru cineva care scrie noutăți din industria SEO, e foarte natural și la îndemână să trimită un link către ghidul nostru de SEO pentru ca cititorii să poată afla mai multe despre SEO, dacă sunt interesați.

2) Guest Blogging – scrie articole pe alte site-uri

Ce este guest blogging?

Guest blogging înseamnă să scrii conținut pe un alt blog (adică un guest post), unde lași un link către site-ul tău. Însă nu doar link-urile sunt cel mai mare câștig în acest caz, ci expunerea la o nouă audiență, în mod gratuit.

Dacă scrii un articol pe un alt site binecunoscut, poți să atragi chiar și câteva mii de vizitatori către site-ul tău. Gândește-te doar cât te-ar costa să atragi acei vizitatori prin reclame.

Cum să faci guest blogging pas cu pas

Pasul 1: Găsește oportunități de guest blogging

Poți găsi site-uri care acceptă guest post-uri scriind pe Google:

  • cuvântul tău cheie + „scrie pentru noi”;
  • cuvântul tău cheie + „devino autor”;
  • cuvântul tău cheie + „devino colaborator”;
  • cuvântul tău cheie + „contribuie”.

 

cum-sa-gasesti-oportunitati-de-guest-blogging

Prin folosirea ghilimelelor, motoarele de căutare vor afișa doar rezultatele care conțin exact cuvintele dintre ghilimele.

Pasul 2: Găsește subiectul despre care să scrii un guest post

Aici ar trebui să ai în vedere:

  • specificul blog-ului pe care vrei să scrii: poate tu ai un blog despre mâncare, iar blog-ul pe care vrei să scrii este tot despre mâncare. Dar nu ai vrea să scrii un articol despre „Beneficiile cărnii de porc” pe un blog de vegetarieni;
  • nivelul de cunoștințe al audienței – cât de aprofundat/tehnic scrii despre un anumit subiect;
  • ce articole s-au mai publicat – dacă s-au publicat recent 2-3 articole pe o temă foarte asemănătoare, probabil că nu va mai fi nevoie de încă unul;
  • regulile de guest-blogging – poate tu te gândești să scrii un articol foarte complex, dar regulile lor nu permit articole mai lungi de 1000 de cuvinte;
  • ce subiecte sunt recomandate în regulile de guest-blogging ale site-ului;

 

reguli-guest-blogging

Pasul 3: Contactează administratorul blog-ului

Bloggerii primesc de obicei zeci de cereri și oferte de colaborare. Dacă vrei să primești un răspuns pozitiv, încearcă să:

  • fii specific – cine ești, ce vrei să faci (să contribui la blog cu un articol), cum vrei să faci asta (subiectele la care te-ai gândit), de ce te-ar alege pe tine (vei scrie conținut unic și valoros pentru cititorii blogului – aici le poți arăta exemple de articole pe care le-ai scris fie pe site-ul tău, fie pe un alt blog).
  • fii scurt (nu încerca să pari poet scriind un e-mail de 2 pagini – nimeni nu are timp de așa ceva).

Pasul 4: După ce ai scris și ți s-a publicat articolul

  • răspunde la comentarii – mulți bloggeri sunt foarte activi în secțiunea de comentarii – poate vei reuși să găsești următoarea oportunitate de guest blogging;
  • promovează articolul prin social media;
  • trimite administratorului un email de mulțumire lăsând ușa deschisă pentru viitoare colaborări;
  • contactează influenceri interesați de subiectul tău;
  • fii atent la traficul din Social Media: de exemplu, dacă observi că brusc ai multe like-uri la postarea respectivă, s-ar putea ca un influencer cu mulți followeri să fi dat share.

3) PR – Relații publice

Presa ar putea juca un rol mult mai important în promovarea afacerii tale. Trimiterea ocazională către jurnaliști a unui comunicat pentru care fie trebuie să plătești pentru a fi publicat, fie nu e luat în seamă de nimeni, nu e prea folositor.

Aici, cel mai important lucru este să înțelegi cum funcționează presa și care sunt nevoile unui jurnalist.

Indiferent de domeniul despre care scrie, unui jurnalist i se cere un singur lucru de obicei: adu trafic pe site. Sau vinde ziare/reviste fizice etc.

Deci, practic, ei sunt mereu în căutare de subiecte interesante despre care să scrie.

Iar rolul tău este de a le oferi acest subiect.

Asta înseamnă că (1) trebuie să înțelegi ce subiect să le propui, despre ce să scrie și (2) să știi cum să îl îmbraci. Dacă vrei să se scrie despre tine, fără a plăti pentru acest lucru, povestea nu trebuie să fie în mod direct despre tine. Iar atunci când trimiți propunerea jurnalistului, aceasta nu trebuie să fie în genul „Hey, vrem să scrii despre noi” ci „Uite ce lucru interesant am făcut, uite de ce e interesant și de ce credem că ar fi curioși și cititorii tăi”.

Cum abordezi un jurnalist

Ca să nu las lucrurile în aer, îți dau exemplu de o astfel de abordare pe care am folosit-o atunci când am promovat harta antreprenoriatului în România.

Emailul trimis jurnaliștilor se axa foarte mult pe subiect și pe motivele pentru care ar fi interesant pentru cititorii lor. De asemenea, comunicatul în sine nu a fost unul formal, cum sunt cele trimise de mari corporații, plin de bla bla și fără substanță.

A fost scris mai mult ca un articol gata de publicat pe site. Astfel și acestora li s-a părut mai interesant.

Structura pe care o folosim de obicei pentru comunicate și pe care ți-o recomand este aceasta:

Titlul – esența poveștii;
Două, trei propoziții care subliniază părțile importante ale comunicatului;
Primul paragraf – Discută misiunea mai largă a organizației;
Al doilea paragraf – Discută specificitățile proiectului;
Al treilea paragraf – Intră mai în detaliu despre proiect;
Al patrulea paragraf – Discută contextul mai larg al proiectului;
Al cincilea paragraf – Background-ul organizației, un citat de la coordonatorul proiectului etc.

Aici poți vedea comunicatul de presă folosit pentru campania Hărții Interactive a Antreprenoriatului din România.

4) Folosește influencerii pentru a da credibilitate brandului și a ajunge la un public țintă nou.

Cred că este foarte adevărat faptul că ne apropiem de o saturație a conținutului.

Toată lumea creează conținut, fie că vorbim de poze sau video-uri pe Facebook, ori articole pe blog. De exemplu, în fiecare lună se publică 59.3 milioane de articole în lume, și asta doar pe site-urile bazate pe WordPress! Aproape 60.000.000 de articole pe lună!

Dacă mai adăugăm sutele de milioane de poze, videoclip-uri și status-uri text, ne dăm seama de ce este atât de greu să mai atragem atenția potențialilor clienți.

Dacă ținem cont și de faptul că avem concurență din toate părțile, cea mai bună metodă de a scurtcircuita câștigarea atenției și încrederii clienților este de a ne asocia cu persoane sau branduri care deja au reușit acest lucru.

În ultimii ani, vloggerii și bloggeri au devenit mai cunoscuți și apreciați și în România și cred că suntem într-un moment al maturizării acestor industrii sau strategii de marketing, cum vrei să le spui. Parteneriatele cu cei care au deja o comunitate în jurul lor pot rezulta în campanii foarte creative și extrem de eficiente.

Partea bună este că poți folosi această strategie indiferent de cât de mare este compania ta.

Dacă ești o afacere mică, la început de drum, îți recomand să te adresezi unor persoane cu o comunitate sau un număr de urmăritori mai mic. Sunt șanse reale să fii printre singurii care îi abordează deci nu te va costa prea mult promovarea.

Cu timpul, dacă afacerea crește, te poți adresa unor persoane din ce în ce mai cunoscute

În loc de concluzii

 

Acesta a fost ghidul începătorului în SEO. Sperăm că am reușit să te ajutăm să deslușești mai bine ce înseamnă acest concept, cum te poate ajuta și cum să faci primii pași pentru optimizarea site-ului tău.

Iar așa cum am promis, aici poți găsi un checklist care să te ajute să te asiguri că nu ai uitat niciun element neoptimizat.

Descarcă checklist-ul aici. 

Acesta nu este un ghid definitiv. Deși acoperim toate elementele esențiale, fiecare dintre ele, fie că vorbim de SEO on-page sau off-page, pot fi aprofundate în mod individual.

Îți recomandăm să te abonezi și la newsletter-ul SMARTERS pentru a primi pe viitor articole pe această temă și altele care te pot ajuta să-ți crești afacerea.