Promovare Google Ads: Cum să atragi rapid clienți pregătiți să cumpere
Dacă vrei să atragi clienți rapid și să plătești pentru rezultate, promovarea prin Google Ads te ajută să ieși în fața celor care caută produsul sau serviciul tău pe Google.
Și când spun rapid, mă refer la faptul că durează o jumătate de oră să creezi o campanie de bază.
Nu ai nevoie de cunoștințe tehnice, de design grafic sau de alte competențe complexe.
Tot ce ai nevoie la început este să știi câteva lucruri de bază despre platformă.
Iar în acest ghid vom vedea pas cu pas, care sunt aceste elemente și cum poți să îți creezi propria campanie prin reclame Google prin care poți atrage clienți chiar de a doua zi.
Conținut
Notă: Dacă nu ți se afișează corect articolul sau par că lipsesc imagini, asigură-te că ai Adblocker dezactivat.
Mai exact, până la sfârșitul ghidului vei ști:
Cum funcționează Google Ads
Vei înțelege ce este Google Ads, cum îl poți folosi pentru promovarea online a afacerii tale și dacă e potrivit pentru business-ul tău.
Cum poți folosi Google Ads pentru a atrage doar vizitatori pregătiți să cumpere
În această secțiune vei afla cum poți economisi bani filtrând acele persoane care nu vor cumpăra niciodată de la tine.
Cum creezi o campanie Google Ads de la 0 (chiar dacă nu ai mai creat reclame în viața ta)
Această secțiune este plină de printscreen-uri care îți arată pas cu pas cum să creezi reclame Google Ads.
Tot ce trebuie să faci este să ai două tab-uri deschise în browser: unul cu acest mini-ghid, iar celălalt cu contul tău de Google Ads (pe care vei învăța să îl creezi în acest tutorial) și în mai puțin de 20 de minute vei avea primele reclame.
Cum creezi reclame irezistibile (cu exemple incluse pe care le poți copia și adapta imediat afacerii tale)
Nu toți oamenii se pricep foarte bine să își pună gândurile pe hârtie. Pardon, pe tastatură.
De aceea, secțiunea aceasta este plină cu exemple și șabloane pe care să le poți copia și adapta afacerii tale. Ori de câte ori ai nevoie de idei sau de inspirație, poți reveni la această secțiune.
Ce este promovarea prin Google Ads
Promovarea prin Google Ads îți permite să afișezi reclame atunci când o persoană efectuează o căutare în Google precum și să afișezi reclame de display în rețeaua de site-uri partenere, pe YouTube și în alte instrumente Google precum Google Maps.
Să spunem că ești proprietarul unui restaurant care oferă și servicii de livrări la domiciliu.
Cu ajutorul Google Ads, în câteva ore poate deja să îți sune telefonul pentru comenzi.
Cum?
Mecanismul e foarte simplu.
Poți să creezi reclame care sunt afișate DOAR atunci când cineva caută un cuvânt cheie prestabilit de tine.
Dacă cineva dă click pe reclama ta, plătești o anumită sumă către Google (de la câțiva bani la câțiva lei/zeci de lei) pentru acel click.
Dacă nimeni nu dă click pe reclamă, nu plătești nimic.
Pe scurt, atragi DOAR vizitatori care sunt interesați de serviciul/produsul tău.
Pe lângă această funcție, mai nou Google ne permite să afișăm reclame de tip Shopping, unde apare o listă de produse, și să creăm reclame pe YouTube, alte site-uri partenere Google (majoritatea site-urilor de conținut din țară).
Vrei instrucțiuni mai detaliate? Le avem în Noul Marketing Hackers PRO. Vezi detalii =>.
Este promovarea prin Google Ads potrivit[ pentru mine?
Probabil ți-ai dat seama deja, Google Ads este potrivit în primul rând dacă oamenii caută după produsul sau serviciul tău.
Dacă ai un produs sau serviciu nou, de care oamenii nu au auzit încă (și nu caută pe Google după acesta), nici Google Ads și nici SEO nu te va ajuta prea mult.
La SMARTERS spre exemplu ne-am confruntat cu această situație. Noi fiind prima agenție de Growth Hacking din România, nimeni nu auzise încă de acest nou serviciu, Growth Hacking.
Degeaba am fi creat reclame pentru acest serviciu, dacă nimeni nu căuta așa ceva pe Google.
De aceea, am folosit alte metode precum marketingul prin conținut pentru a face conceptul cunoscut.
Însă în momentul de față, mai ales datorită îmbunătățirii algoritmului, promovarea prin Google Ads a devenit utilă și dacă nu ai un produs/serviciu pe care oamenii îl caută.
Practic poți crea cerere pentru produsul sau serviciul tău prin intermediul campaniilor de Display. Însă aici este esențială strategia și mesajele folosite, uneori nu vei vrea să vinzi din prima ci să duci oamenii spre o pagină cu conținut educațional.
Înainte de a începe, trebuie să cunoști acești termeni Google Ads
Fiecare cont Google Ads este structurat astfel (vom vedea imediat cum îl creezi):
Campania
Campania este „piesa” cea mai mare. Aici se alege obiectivul campaniei (trafic către website, apeluri, brand awareness etc.) și setările acesteia (locație, buget, limba vizată etc.)
Într-un cont Ads pot exista multiple campanii, fiecare cu setările și obiectivul ei.
Grupuri de reclame și reclame
Grupurile de reclame te ajută să îți organizezi mai bine campania în funcție de diferite categorii/criterii pe care le stabilești tu.
Fiecare grup de reclame poate avea mai multe reclame.
Să spunem că ai un magazin online cu articole sportive și vrei să creezi reclame pentru a vinde adidași la două publicuri țintă: bărbați și femei.
În plus, pentru fiecare public țintă, vrei să testezi mai multe mesaje.
În Google Ads toate acestea ar arăta cam așa:
Nume campanie: Adidași
Grup de reclame #1: Femei
- Reclama pt femei #1:
- Reclama pt femei #2:
- Reclama pt femei #3
Grup de reclame #2: Bărbați
- Reclamă pt bărbați #1:
- Reclamă pt bărbați #2:
- Reclamă pt bărbați #3
Cuvinte cheie
Un grup de reclame are unul sau mai multe cuvinte cheie. Reclamele tale vor fi afișate doar atunci când cineva caută cuvântul/cuvintele cheie alese de tine.
Să reluăm exemplul de mai sus ca să înțelegi mai bine.
Nume campanie: Adidași
Grup de reclame #1: Femei
- Cuvinte cheie: adidași femei, adidași femei sport etc.
- Reclama pt femei #1:
- Reclama pt femei #2:
- Reclama pt femei #3
Grup de reclame #2: Bărbați
- Cuvinte cheie: adidași bărbați, adidași bărbați sport etc.
- Reclamă pt bărbați #1:
- Reclamă pt bărbați #2:
- Reclamă pt bărbați #3
Atunci când cineva caută adidași bărbați sau adidași bărbați sport li se va afișa una din cele 3 reclame adresate bărbaților.
Atunci când cineva caută adidași femei, adidași femei sport, li se va afișa una din cele 3 reclame adresate femeilor.
Cu timpul, Google măsoară care sunt cele mai eficiente reclame (în acest caz cele care obțin mai multe click-uri) și le va afișa mai mult pe acestea.
Cost per click (CPC)
Această metrică te ajută să vezi cât plătești în medie pentru un click. Se calculează împărțind bugetul total cheltuit la numărul de click-uri.
Spre exemplu, dacă ai cheltuit 100 de lei și ai obținut 10 clickuri, ai un cost per click mediu de 10 lei.
Click-through-rate (CTR)
Această metrică te ajută să vezi cât sunt de atractive reclamele tale și se calculează împărțind numărul total de afișări la numărul de click-uri.
Dacă reclama ta a fost afișată de 100 de ori și ai obținut 10 clickuri, ai o rată de click (click through rate) de 10%.
Tipuri de campanii Google Ads
Sub umbrela Google Ads intră mai multe moduri prin care poți ajunge la potențialii clienți.
1) Anunțuri text afișate în rețeaua de căutare (Google Search Network)
Acest mod este cel mai popular și este cel explicat mai sus. Reclama ta apare în motorul de căutare Google atunci când cineva folosește un cuvânt cheie introdus de tine.
2) Anunțuri grafice afișate în rețeaua Google Display (Google Display Network)
Aceste anunțuri pot fi fie sub formă de text, fie, mai popular, sub formă de banner (imagini + text) și se afișează pe mai mult de două milioane de site-uri și în peste 650.000 de aplicații (inclusiv Gmail) în funcție de diferite criterii pe care le selectezi tu:
- Site-uri care conțin anumite cuvinte cheie
- Site-uri care tratează un anumit subiect
- O listă de site-uri pe care o selectezi tu, manual
- Și multe alte opțiuni.
3. Reclame de cumpărături
Acestea sunt reclamele ce conțin și imagini și sunt afișate de obicei deasupra rezultatelor în Google sau în partea din dreapta:
Dacă ai un magazin online, acesta este probabil cel mai eficient tip de reclamă pe care să-l folosești.
Pe lângă faptul că afișează și prețul produsului iar asta crește șansele să atragi doar click-uri de la clienți potriviți, varianta Smart (inteligentă) are și o componentă de remarketing care arată anunțuri dinamice oamenilor în funcție de produsele pe care le-ai folosit pe site.
4) Anunțuri video
Anunțurile video se afișează pe Youtube înaintea videoclipurilor similare ori lângă acestea sau în rezultatele căutării.
Și aici ai mai multe opțiuni de targetare a publicului țintă de la vârstă, sex până la locație sau categorii de interese.
Nu mai pun printscreen aici. Cu toții le știm, cu toții așteptăm să treacă cele 4 secunde să putem da skip. ?
5) Anunțuri pentru aplicații
Acestea te ajută să obții mai multe instalări pentru aplicația ta.
Google va afișa anunțurile în Căutarea Google, în Google Play, pe YouTube, pe Gmail și multe alte locații.
6) Smart
Aceste reclame smart sunt o mică nebuloasă prin care pasezi controlul către Google și acesta va seta și optimiza mare parte din campanie pentru tine (important, nu le confunda cu campaniile Smart Shopping).
Acestea sunt gândite în special pentru mici afaceri locale, care nu au timp să se ocupe atent de campanii sau nu au buget să lucreze cu o agenție.
7) Local
După cum îi spune numele, acest tip de reclamă te poate ajuta să apari primul în momentul în care cineva caută o afacere în zona lui, de genul croitorie, coafor, service, restaurant, etc.
8) Discovery
Acesta este un tip mai nou de reclame, destul de inteligente, afișate des pe YouTube sau Discover (o funcție pe telefoanele Android).
Cum creezi pas cu pas o campanie Google Ads de la 0
Pasul 1 – Creează un cont gratuit Google Ads
E foarte simplu. Click pe link-ul acesta (https://ads.google.com/intl/en_RO/home/) și încă o dată click pe „Începeți”.
Introdu adresa ta de email (nu trebuie să fie neapărat o adresă de Gmail) și pagina principală a site-ului tău pentru a crea contul Google Ads.
Pasul 2: Alege obiectivul campaniei de Google Ads
În funcție de obiectiv, Google va face optimizarea ulterioară.
Dacă acum faci primele campanii, obiectivul de trafic este bun dacă ai un site.
Pasul 3 – Alege tipul campaniei
Imediat după ce ai creat contul, Google vrea să îți și creezi deja prima campanie.
Nu-ți fă griji, dacă nu dorești să o creezi acum poți crea o campanie de test (alege orice obiectiv) pe care să o oprești imediat după ce ai creat contul. Astfel, nu vei cheltui niciun ban, iar crearea contului tău va fi finalizată.
Însă, fie că vrei să pornești reclamele chiar acum, fie că vrei să faci asta mai târziu, tot la acest pas vei ajunge.
Aici, va trebui să alegi una din opțiunile despre care am discutat mai sus.
Dacă nu ai mai creat campanii Google Ads, probabil că vrei să afișezi o reclamă celor care caută după produsul sau serviciul tău. Așadar, alege opțiunea Search Network (Rețeaua de căutare).
Pasul 4 – Alege setările campaniei
După ce alegi obiectivul campaniei, urmează să alegi setările campaniei.
Locație
Poți alege să arăți o reclamă doar celor care caută după produsul tău într-un anumit oraș.
Sau doar dintr-o anumită țară.
Sau poți selecta tu aria geografică.
Limba
Aici cred că este destul de clar. Google va afișa reclama doar celor care vorbesc o anumită limbă.
Buget
Bugetul se poate alege doar pe zi.
Prin urmare, va trebui să calculezi cât vrei să cheltuiești într-o lună sau pe o anumită perioada.
Spre exemplu, dacă bugetul tău total este de 300 de lei, împarți la numărul de zile dintr-o lună și aceea este cifra pe care o vei pune la setările bugetului.
Bidding (Licitație)
Aici alegi modul în care vrei să îți optimizeze Google campania.
Poți alege să optimizeze pentru clickuri sau pentru conversii.
Atenție însă, dacă nu ai setată măsurarea conversiilor, cel mai sigur este să alegi „Optimizare pentru clickuri” altfel riști să nu îți pornească campania.
Dacă alegi optimizarea pentru conversii, dar tu nu ai setată măsurarea conversiilor, Google va încerca să afișeze reclama oamenilor care sunt cei mai înclinați să cumpere.
Însă această optimizare presupune ca tu să ai deja câteva conversii (măsurate) pe site. Iar dacă nu le ai… să zicem că Google e dezorientat. Motiv pentru care nu va porni campania.
Datele de începere a campaniei și de încheiere
Aici e de la sine înțeles.
Extensii de link-uri
Sitelink-urile sunt ca niște mini-reclame, atașate la reclama principală, care duc către anumite pagini din site-ul tău, unde pot afla mai multe informații.
Este bine să le creezi, pentru că astfel reclama ta va ocupa mai mult loc în rezultatele căutării și sunt șanse mult mai mari să atragi atenția oamenilor și să îi faci să dea click pe reclama ta și nu pe cea a competitorului.
Extensii cu informații suplimentare (callout extensions)
Aceste extensii sunt încă o modalitate de a atrage atenția potențialilor clienți pentru a-i face să dea click pe reclamă.
Aceste extensii sunt create pentru a oferi mai multe detalii despre produsul/serviciul tău.
Însă pentru că ai doar 25 de caractere la dispoziție, trebuie să:
Ai girjă să nu introduci multe cuvinte pentru că nu ai spațiu și săfii scurt- Fii specific
Pasul 5 – Creează un grup de reclame
Fiecare grup de reclame conține unul sau mai multe cuvinte cheie. Atunci când oamenii caută pe Google acele cuvinte cheie, reclama corespunzătoare acelui cuvânt cheie va fi afișată.
Ce e important aici este să alegi doar acele cuvinte cheie care sunt relevante serviciului/produsului tău și care arată o intenție cât mai mare de a cumpăra.
Spre exemplu, dacă ești medic dentist și vrei să faci o reclamă pentru serviciul de albire a dinților, încearcă să nu alegi un cuvânt cheie larg sau general precum „albire dinți”.
În schimb, poți încerca cuvinte cheie precum „albire dinți în X oraș” sau „preț albire dinți”.
Tipuri de cuvinte cheie
Fiecare tip de potrivire poate determina afișarea anunțului pentru căutarea unui client în moduri diferite. În continuare, vei afla câteva detalii despre fiecare tip.
Potrivirea amplă (broad match)
Potrivirea amplă este tipul de potrivire prestabilit, atribuit tuturor cuvintelor cheie. Anunțurile se pot afișa pentru căutări care includ greșeli de scriere, sinonime, căutări similare și alte variante relevante.
De exemplu, dacă alegi cuvântul cheie „clătite cu Nutella, anunțul se va putea afișa pentru o cineva care caută „cum să faci clătite cu gem de busuioc”.
Exemplu de cuvânt cheie: clătite cu nutella
Exemplu de căutare pentru care reclama va fi afișată: cum să faci clătite
Modificatorul potrivirii ample (broad match modifier)
Dacă adaugi semnul „+” în fața unui cuvânt cheie, înseamnă că acel cuvânt cheie trebuie să fie conținut obligatoriu în căutarea făcută de oameni (în orice ordine), pentru ca reclama ta să fie afișată.
Simbol: +cuvânt +cheie
Exemplu de cuvânt cheie: +cătite +gem
Exemplu de căutare pentru care reclama va apărea: clătite cu gem, clătite cu gem de căpșuni
Exemplu de căutare pentru care reclama nu va fi afișată: clătite, clătite cu nutella
Potrivirea expresiei (phrase match)
Anunțurile se pot afișa pentru căutări care corespund unei expresii sau care reprezintă variante apropiate ale acesteia, cu termeni suplimentari înainte sau după. Anunțurile nu se vor afișa dacă un termen este adăugat în mijlocul expresiei sau dacă termenii apar într-o altă ordine.
Simbol: „clătite cu nutella”
Exemplu de căutare pentru care reclama va fi afișată: comandă clătite cu nutella
Exemplu de căutare pentru care reclama nu va fi afișată: clătite nutella, comandă clătite cu gem sau nutella.
Potrivirea exactă
Anunțurile pot apărea pentru căutările care corespund termenului exact sau care reprezintă variante apropiate ale acestuia. Aici pot fi incluse reordonarea termenilor, cu condiția să nu se schimbe sensul, și adăugarea sau eliminarea unor cuvinte funcționale (prepoziții, conjuncții, articole și alți termeni care nu influențează scopul căutării).
Simbol: [cuvânt cheie]
Exemplu de cuvânt cheie: [clătite cu nutella]
Exemplu de căutare pentru care reclama va fi afișată: clătite cu nutella
Exemplu de căutare pentru care reclama nuva fi afișată: clătite cu nutella și banane
Pasul 6 – Creearea reclamei
Structura unei reclame Google Ads este foarte simplă. Ai:
- 2 titluri (30 de caractere fiecare)
- O descriere (80 de caractere)
- Un URL
Cum scrii textele pentru a face oamenii să dea click pe reclama ta și nu pe cele ale competiției ține doar de creativitatea ta.
Iar mai jos vom vedea câteva metode simple prin care putem face asta.
Cum să creezi rapid reclame eficiente, chiar dacă nu ești o persoană creativă (copiază și adaptează exemplele de mai jos)
Cea mai eficientă structură pe care am folosit-o la SMARTERS este foarte simplă:
Titlu 1: Promisiune (ce primești)
Titlu 2: Beneficiu și/ofertă
Descriere: De ce ar da oamenii click pe reclama noastră și nu pe cea a „vecinului”
Display URL: adaugă cuvântul cheie.
Cu aceste 3 elemente ne jucăm în funcție de produsul sau serviciul promovat.
1. Folosește beneficii chiar în titlu
Nu spune doar ce este produsul, ci și cum îl ajută pe potențialul client.
Hard disk de 1 TB – Stochează 1 milion de melodii
Baterie externă 1000 mAh – Poți vedea filme timp de 10 ore
Baterie externă 1000 mAh – Stai pe net până la 10 ore
Avem țigle ieftine. Și le livrăm în 2 zile. Comandă acum.
Montain bike cadru de aluminiu – Mai ușoară decât o poșetă
Tanc pt copii. Baterii incluse – Se poate juca imediat cu el
Cameră Dual-Lens Tripple X – Faci poze excelente noaptea
2. Folosește oferte în titlu
Adidași pentru alergat – 40% reducere. Lichidare de stoc
Pizza caldă și pufoasă – plătești una primești două
Televizor LG K700 – Transport gratuit
3. Spune-le oamenilor de ce ești unic
Prima agenție de Growth Hacking – Din România
4. Folosește-te de dovada socială pentru a câștiga încrederea oamenilor
Software de gestiune contabilă. Peste 5000 de utilizatori.
6. Răspunde obiecțiilor
Creează un site în 2 zile. Chiar dacă nu ești programator.
Tot ce trebuie să știi este să folosești mouse-ul. Încearcă gratuit.
Televizor Ultra HD – plata în rate
Comandă acum, plătește după 30 iunie.
Sală de fitness modernă – Prima lună gratuit
Încerci o lună gratuit, să vezi dacă îți place. Vezi oferta.
Televizor Ultra HD – Returnare în 60 de zile.
Dacă nu îți place, ni-l trimiți înapoi și îți returnăm banii. Fără întrebări.
7. Folosește cifre și cuvinte cheie în titlu și descriere
Numerele atrag atenția și fac ca reclamele tale să fie „clickuite” mai mult decât restul.
De asemenea, atunci când cuvântul cheie introdus de oameni se regăsește în titlu, acesta va fi îngroșat. Asta înseamnă că ai o șansă în plus să atragi atenția oamenilor.
În loc de concluzii
Să creezi o campanie Google Ads nu e greu. Să creezi o campanie care să și aducă rezultate, necesită optimizare continuă.
Așadar, nu uita:
- Folosește cuvinte specifice, nu general (
adidași– adidași femei de alergat roz) - Gândește-te mereu de ce ar da cineva click pe reclama ta și nu pe cea de dedesubt sau de deasupra
- Spune cum te ajută produsul, nu ce este produsul (Hard disk de 1 TB – Stochează 1 milion de melodii)
Comentarii