SEO Local: Cum să te găsească clienții din zona ta

SEO Local Cum să te găsească clienții din zona ta

Autor: Ioana Amariutei Popa

Hai mai întâi să ne imaginăm că eşti în vacanţă. Da, da, chiar acum. Și îți dorești să mănânci ceva bun. Deci ai nevoie de un restaurant aflat în apropierea ta. Ce faci? (te bucuri că restaurantele folosesc local SEO 🙂

  • Te uiți în broșura din camera ta de hotel și găsești un restaurant pe gustul tău. Cauți online, de pe telefonul mobil o hartă, să vezi exact în cât timp vei ajunge.
  • Îți aduci aminte de recomandarea pe care ți-a făcut-o un prieten și cauți online locația, să te asiguri că ai înțeles ce ţi-a explicat.
  • Cauți online un restaurant, în funcţie de ce ai chef să mănânci. Îl alegi pe cel cu review-urile cele mai bune.

Observi ceva comun? Tocmai ai făcut o căutare online şi ai văzut zeci de rezultate aflate în imediata apropiere. Un restaurant te-a convins cel mai mult, deoarece avea review-uri bune. În plus, ai tras o privire şi pe site, unde ai găsit un articol interesant despre modul în care gătesc felul tău preferat de mâncare, folosind ingrediente de la producătorii locali. Ai apăsat pe numărul de telefon şi ţi-ai făcut imediat rezervarea.

Asul din mâneca business-ului care tocmai te-a convins este implementarea cu succes a mai multor tehnici de local SEO. Atunci când cauţi ceva în zonă, rezultatele căutării sunt dominate fie de harta google în care sunt marcate locaţiile, fie de site-uri optimizate pentru căutări locale. Dacă acum ţi-a venit în minte întrebarea „Cum facem să apărem şi noi primii?„, atunci e musai să citeşti acest articol. 

Vei descoperi tehnicile care te ajută să fii în faţa concurenţei pentru că, în România, numărul afacerilor care folosesc local SEO în avantajul lor e încă îngrijorător de mic.

Ce este Local SEO?

Local SEO se referă la optimizarea prezenţei online, pentru a atrage clienţi ce caută servicii exact în zona în care se află şi funcţionează afacerea ta.  Practic, e o abordare strategică perfectă pentru afaceri precum cabinete şi clinici medicale, companii de curăţenie, restaurante, hoteluri, frizerii sau provideri de servicii locale – fotografi, instalatori, electricieni, mecanici etc.

Local SEO e o componentă a Search Engine Optimisation (SEO) şi ajută afacerea să apară în căutări locale relevante. E posibil ca tu să folosești intuitiv deja o parte dintre tehnicile importante de optimizare locală și te felicităm. Continuă să citești, pentru ca să vezi cum poți obține maximum de eficiență din aceste tactici! 

Iată câteva dintre conceptele cheie despre care vei găsi informaţii importante puţin mai jos: conţinut, pagini indexate, Google Afacerea Mea, recenzii, link building, implicare în comunitate.

De ce aş face Local SEO şi nu SEO? Simt că mă limitez

Atât tehnicile SEO, cât şi Local SEO  ajută la îmbunătăţirea poziţiei afacerii în motoarele de căutare, ceea ce implicit conduce la vânzări.  

Diferenţa este că folosirea SEO tradiţional are drept obiectiv o vizibilitate bună a site-ului la nivel naţional, sau poate chiar global, folosind cele mai importante cuvinte cheie, în timp ce tehnicile Local SEO sunt concentrate pe atragerea persoanelor care caută un serviciu sau un produs ca al tău, în zona în care îţi desfăşori activitatea.

De aceea, folosind SEO tradiţional pentru afacerea ta locală ar presupune rezultate  vizibile doar cu un efort considerabil de timp şi buget.  În plus, ai avea o rată de conversie mică, deoarece paginile sunt optimizate pentru cuvinte cheie generale, nefiind luate în calcul chestiuni importante legate de specificul local.  Uite un exemplu ca să înţelegi mai bine de ce rata de conversie ar fi mică (accesări ale site-ului multe; dar timp petrecut pe site, mic; bounce rate mare).

Să spunem că eşti din Iaşi şi eşti în căutarea unui mecanic de biciclete. Dacă între primele rezultate ale căutării vei găsi un site în care sunt prezentate serviciile unui mecanic de biciclete din Bucureşti, evident că vei părăsi imediat pagina şi vei accesa alt rezultat. E puţin probabil să îţi duci bicicleta la un service aflat la aproape 400 kilometri distanţă, oricât de bun ar fi mecanicul.

Așadar, în cazul în care vinzi la nivel local, atunci concentrează-te să apari în faţa publicului care este relevant pentru tine. Ia în considerare că potenţialii tăi clienţi ar putea căuta şi după expresii mai specifice de tipul „mecanic biciclete + oraş sau cartier” sau, „reparaţii biciclete + oraş sau cartier” ori, „mecanic biciclete bun” etc.  Acestea sunt long tail keywords şi sunt o modalitate grozavă de comunicare între businessul tău şi cei ce caută activ serviciile sau produsele pe care tu le oferi. Poți citi aici cum să-ți setezi cuvinte cheie pentru afacerea ta.

Apropo! Tu ai observat că pagina de căutare pentru un anumit cuvânt cheie arată diferit dacă eşti în localităţi distincte? Acest lucru se întâmplă deoarece Google încearcă să îţi ofere rezultate cât mai relevante și preia informații referitoare la locul în care te afli din IP, în cazul laptopurilor sau desktopurilor, sau din geolocaţie, în cazul telefoanelor mobile. În afișarea rezultatelor, algoritmul mai ține cont și de listarea în Google Afacerea Mea, cuvintele cheie folosite, calitatea recenziilor, numărul de persoane care au făcut check-in sau numărul de distribuiri din social media.

78% dintre căutările locale de pe mobil se transformă în vânzări offline!

50% din persoanele care caută un business local ajung în locaţie în următoarele 24 de ore

30% din căutările de pe telefonul mobil sunt referitoare la adresă, locaţie

Ce trebuie să faci pentru a fi pe prima pagină din Google?

Site-urile optimizate pentru Local SEO apar în două zone ale primei pagini Google – cea dedicată căutărilor organice şi cea dedicată listărilor Google My Business. De aici se desprind și cele două direcții de optimizare – onsite și offsite, fiecare cu tehnicile specifice pe care te invit să le descoperi mai jos.

Tot pe prima pagină vom regăsi şi afaceri care se promovează prin Google Ads. Dacă ești interesat de acest subiect, găsești aici un ghid în care vezi exact cum să ajungi rapid la clienții care caută produsul tău.

Optimizările On-Site(On Page) în Local SEO

Site-ul este cel mai puternic instrument de marketing online, mai ales că tu ești cel care faci regulile. Optimizările On-Site (referitoare la site) sunt esențiale pentru vizibilitate în căutările organice. De aceea, ai doi factori cheie pe care trebuie să te concentrezi – optimizarea conținutului și optimizarea tehnică.

>>>Idei concrete pentru un conținut optimizat local SEO care te plasează înaintea concurenței

Conţinutul site-ului trebuie să pună accentul pe produsele sau serviciile pe care le oferi, situate într-un context local. Asta înseamnă să folosești cuvinte cheie, care să conţină şi elemente de geolocaţie, precum numele oraşului sau al cartierului în care se află sediul. Aceste cuvinte cheie trebuie să se regăsească,atunci când este posibil, în titlu, meta descrieri, alt tag-ul imaginilor și conținutul site-ului.

Fiecare pagină a site-ului tău te ajută să îți întărești poziționarea locală.

La Despre noi scrii, de exemplu, despre cum ideea businessului ți-a venit pe când te plimbai pe o anumită stradă din oraș sau cum investeşti o parte din profitul tău şi susţii comunitatea locală din care faci parte.

În secțiunea FAQ specifici unde pot parca clienții tăi sau că te afli în vecinătatea unor landmark-uri ale orașului, pentru a fi mai ușor de reperat. În plus, o tehnică ceva mai avansată este utilizarea FAQ scheme, ce permite afişarea celor mai utile întrebări şi răspunsuri direct în căutare, după link-ul paginii și descrierea sa.  Găseşti aici mai multe detalii.

Folosește blogul pentru și mai mult conținut relevant și util targetat local. Aici răspunzi în detaliu celor mai frecvente întrebări pe care le au clienții tăi, prezinți studii de caz, proiecte sau evenimente locale pe care le organizezi sau în care te implici. Cu cât conținutul este mai atractiv, cu atât potențialul de a fi distribuit crește. Astfel, poți crea referințe importante către site-ul tău.

Nu presupune că vizitatorul scotocește după informația de care are nevoie la tine pe site. Mai degrabă pune-o în evidență în locurile în care este obișnuit să o caute.

Numele afacerii, adresa și numărul de telefon (cunoscute în limbajul marketerilor drept NAP– acronim în limba engleză pentru Name, Address, Phone) trebuie să se regăsească pe toate paginile. De regulă, aceste informații sunt poziționate în partea de jos a site-ului (footer), care este comună indiferent de pagina accesată. Suplimentar, poți adăuga orarul, repere pentru a fi găsită mai ușor locația și alte opţiuni prin care poţi fi contactat – adresa de email, social media.

Recomandăm să foloseşti markup-ul shema.org pentru a lista detaliile referitoare la locație în motoarele de căutare. Asta înseamnă să adaugi un cod suplimentar în site,  care ajută Google să înțeleagă mai bine informațiile NAP. Google îți pune la dispoziție și un instrument ce te ghidează pas cu pas pentru implementarea markup-ului schema.org pentru afaceri locale. Accesează acest link și descoperă!

PRO TIP Ai grijă ca informaţiile NAP să fie consecvente peste tot unde este prezentă afacerea ta în online, mai ales în Google My Business și social media. Brandul tău ar mai putea fi listat pe site-uri de review-uri, de tipul Trip Advisor, Booking, Timeout, site-ul Camerei de Comerț sau al business hub-ului din care faci parte. Consecvența datelor NAP îl ajută pe potențialul client să ajungă mai ușor la tine, indiferent de modalitatea online pe care o folosește. Dacă ai mai multe numere de telefon sau îţi schimbi sediul, ai grijă să treci peste tot informaţiile actualizate.  

Informațiile complete NAP trebuie să se regăsească și pe pagina de contact a site-ului. Tot aici e important să fie poziționate harta Google și o chemare la acțiune. De ce dorești să fii contactat?

În plus, observăm că vizitatorii sunt obișnuiți să se uite după numărul de telefon de contact al businessului și în partea de sus a site-ului, iar dacă realizează căutarea de pe telefonul mobil, apelează direct printr-un simplu tap. Verifică dacă site-ul afacerii tale are această opțiune!

>>> Telefonul mobil, cel mai la îndemână instrument pentru căutarea online a afacerilor locale

Este știut că Google analizează mai întâi varianta mobilă a site-ului. Verifică aici cât de prietenos este site-ul tău pentru utilizarea de pe dispozitivele tip smartphone. Pentru local SEO, importante sunt geolocalizarea și opțiunea de click-to-call. Meniul trebuie să rămână pe ecran, chiar dacă utilizatorul face scroll. În acest mod, orice informație este găsită ușor și intuitiv.

Optimizează viteza de încărcare a site-ului pentru că, în caz contrar vânzările pot fi afectate. Dacă site-ul se încarcă greu, atunci potențialul tău client dă back și trece la următorul rezultat al căutării. Află mai multe detalii despre ce poți face ca să crești viteza site-ului tău.

3 tipuri de site-uri care sunt acum interesate să publice articole cu link către afacerea ta!

Strategia de link building îți aduce autoritate și vizibilitate online. Nu orice legătură te ajută, ci doar cele relevante, de calitate.

1. Mass-media locală

Scrie un articol pe o temă de interes, un studiu realizat de compania ta, un punct de vedere util şi trimite-l publicaţiilor locale online şi organizaţiilor comunitare.

Uite un exemplu concret. Să spunem că deţii o clinică medicală. Organizează un program de profilaxie a bolilor cardiace pentru persoane defavorizate. Colaborează cu organizaţii non-guvernamentale de profil. Postează pe site şi în social media informaţii din timpul derulării activităţilor. Redactează un comunicat de presă în care prezinţi rezultatele programului şi sprijinul pe care l-ai adus comunităţii, alături de câteva sfaturi pentru sănătate care să ajute în mod real populația.

Un exemplu SMARTERS este Harta Interactivă a Antreprenoriatului din România.

2. Organizaţii partenere sau companii ce oferă servicii complementare

Înscrie-te într-o reţea de networking şi poziţionează-te ca expert în domeniul tău de activitate. Susţine prezentări sau traininguri. Găseşte organizaţii partenere şi faceţi schimb de conţinut.

Revenind la exemplul anterior, cu siguranţă ONG-urile implicate în campania de profilaxie a bolilor cardiace vor comunica despre proiectul comun și vor insera linkuri directe către afacerea ta.

3. Bloggeri locali

Organizează o Zi a porţilor deschise pentru comunitatea de bloggeri locali sau oferă mostre ale produsului tău către creatorii de conţinut care au un public relevant, similar cu al tău.

Nu solicita publicarea de conţinut pe un blog culinar, dacă tu oferi servicii de mecanică auto, chiar dacă site-ul respectiv are un public numeros şi tu consideri că toată lumea are nevoie, la un moment dat, de servicii precum cele pe care le oferi. Google ţine cont de relevanţa conţinutului și, în plus, e bine să îți conturezi cât mai detaliat publicul țintă.

PRO TIP: Scrie conţinut constant şi interesant pe blogul tău sau pe a unor site-uri partenere (guest post). Urmăreşte activ forumurile şi grupurile locale relevante pentru business și, când ai ocazia, promovează-te și postează informații utile din domeniul tău de activitate.

Offsite Local SEO

Setează sau optimizează azi contul tău Google My Business (GMB)

Google îți pune la dispoziție principalul instrument offsite, gratuit, pentru local SEO, prin care poți ieși în evidență în căutările Google sau pe Google Maps. Este extrem de eficient, pentru că îți permite să listezi informații precum orașul, adresa completă, numărul de telefon, orarul, adresa site-ului web.

>>>Nu uita de consecvența datelor – detaliile de pe site trebuie să fie identice cu cele din Google Compania Mea (şi social media, directoare etc.).

GMB nu înlocuiește site-ul, ci reprezintă o modalitate complementară de a oferi informaţii despre afacerea ta, ceea ce îți întărește credibilitatea și prezența online. În funcție de specificul business-ului, detaliile de bază oferite diferă.

De exemplu, dacă reprezinți un restaurant, firesc, adresa ta va fi vizibilă. Acest lucru se schimbă dacă oferi servicii pentru care este nevoie să te deplasezi tu la client. Adresa ta va fi ascunsă, însă ai posibilitatea să introduci aria în care îți desfășori activitatea.

Ți-ai creat acum ceva timp contul GMB și de atunci nu ai mai făcut nimic? Ei bine, ia acest articol ca pe un semn și aplică recomandările de bune practici de mai jos!

  • Folosește în descriere şi postări cuvintele cheie principale ale afacerii tale.
  • Postează o dată pe săptămână prin intermediul GMB direct audienței tale locale. Google are tendinţa de a favoriza afacerile care interacţionează cel mai mult prin instrumentele oferite.
  • Actualizează programul ori de câte ori e nevoie – de exemplu, în preajma sărbătorilor
  • Postează fotografii relevante – afacerile care au imagini în cont inspiră mai multă încredere și cresc cu 35% șansele de accesare a site-ului și cu 42% şansele de vizualizare a locației pe hartă.
  • Încurajează scrierea de review-uri. Poți crea un link direct prin care să soliciți feedback. Răspunde testimonialelor primite, indiferent că sunt pozitive sau negative.
  • Permite utilizatorilor să îți trimită mesaje. Folosește aplicația Google My Business>Clienți>Mesaje>Activează. Poți crea răspunsuri presetate, important este să ai un timp de reacţie cât mai scurt.
  • Dacă reprezinţi o afacere mică sau mijlocie de ecommerce, poţi seta un catalog de produse. Ai posibilitatea să treci titlul produsului, detalii, preţul şi să încarci imagini. Această opţiune o vei avea în editorul de produse din Google My Business. Astfel, Google va înțelege mai bine afacerea ta.

Periodic vei primi e-mailuri cu statistici legate de performanţa utilizatorilor în contul Google Compania Mea.

În cazul în care nu ai activat până acum contul Google My Business sau vrei să afli informaţii mai detaliate, găsești aici un ghid complet! Investește timp, pentru că merită!

Ce are de câştigat afacerea ta dintr-o prezenţă activă în social media?

Ți s-a întâmplat vreodată să întrebi pe facebook dacă cunoaște vreun prieten de al tău un medic pediatru empatic sau un content writer creativ, ori poate un restaurant cu specific chinezesc?  Înțelegi ideea. Fie că întrebi la tine pe pagină sau într-un grup local, răspunsurile îți influențează decizia.

Întorcându-ne la perspectiva proprietarului de afacere, realizezi că social media îți poate trimite pe site trafic calificat de recomandare. Aşadar, deşi nu are neapărat legătură cu SEO, prezenţa în social media ajută mult. Multe persoane după ce găsesc pe google o afacere, o caută şi pe Facebook sau Instagram. Afacerea ta e tag-uită, iar pe pagina business-ului sunt cu ușurință accesate toate datele de contact. Adună testimoniale și crește încrederea în brand.

În social media poți să creezi o comunitate locală pornind de la valorile companiei, formată din oameni cu interese similare care se sprijină reciproc. Un exemplu (la nivel național) e grupul SMARTERS Marketing Hackers Romania în care te invit să intri, în caz că nu ne-am întâlnit deja acolo.

Adaptează conținutul fiecărui canal de social media și oferă varietate. Informează, educă, distrează, vinde. Nu te axa doar pe oferte comerciale!Folosește hashtag-ul cu numele orașului, dă check-in.

Alege rețelele cele mai potrivite pentru afacerea ta: Facebook, Instagram, Tik Tok, Tripadvisor, Youtube, LinkedIn (ideal pentru B2B). Acestea sunt doar câteva dintre cele mai folosite instrumente. Apropos, dacă ai încă dubii în ce direcție să o apuci, găsești aici articole despre social media marketing și promovarea online. Inspirație!

Local SEO pentru afacerile cu filiale în mai multe orașe

Principala schimbare când vine vorba despre local SEO pentru afacerile cu mai multe locaţii ţine de structura site-ului. Nu e recomandabil să fie realizate site-uri distincte pentru fiecare filială, deoarece s-ar putea crea confuzie pentru utilizatori. În plus, clasificarea unui site este și așa greoaie și consumatoare de timp și buget; imaginează-ți atunci ce ar însemna asta pentru mai multe site-uri simultan, pe cuvinte cheie similare.

Cea mai bună soluție este realizarea unui site care să cuprindă pagini separate pentru fiecare dintre locații. Important este ca paginile să aibă URL distinct, optimizat cu numele localității, spre exemplu numesite.ro/oraș.

Pe pagina fiecărei filiale trebuie să se regăsească minim următoarele informații: adresa, numărul de telefon, orarul de funcționare, harta Google, o descriere scurtă, unică și originală, cu accent pe cuvinte cheie relevante, oferte comerciale specifice locației, link-uri către social media. Evită să folosești aceeași descriere generică pe toate paginile filialelor! Nu uita de optimizarea titlurilor, metadescrierilor şi folosirea markup-ului schema.org  pentru fiecare situație în parte.

În ceea ce privește conținutul, mai poți adăuga testimoniale, galerie foto, clienți, știri, studii de caz proprii.

În Google My Business, trebuie preluate informațile NAP corespunzătoare și imaginea fațadei fiecărui sediu.

Checklist local SEO

În final, notează care sunt primele acțiuni concrete pe care le faci pentru optimizarea prezenței tale online, astfel încât business-ul tău să fie găsit cu ușurință în căutările locale. Ți-am pregătit un checklist!

✓ Verific să am aceleași informații NAP (nume, adresă,număr de telefon) în toate paginile pe care este listată afacerea mea (on site și offsite)

✓ Recitesc textele de pe site și optimizez dacă e nevoie

✓ Verific și îmbunătățesc titlul, meta descrierea și adaug alt img tags, folosind cuvintele cheie

✓ Adaug fotografii și o postare nouă în contul Google My Business

✓ Gândesc o strategie pentru obținerea de noi testimoniale

✓ Fac un plan editorial pentru blog – 4 idei de articole pentru o lună

✓ Fac o listă cu contactele de la mass-media relevantă pentru nișa în care activez

✓ Fac o cercetare de piață pentru a stabili care sunt companiile ce au produse sau servicii complementare, cu care pot încheia parteneriate

✓ Fac o listă cu 3 idei de evenimente pe care le-aș putea organiza în următorul an

Aplică începând din acest moment una sau mai multe tehnici de local SEO și năucește-ți competiția!

Related Articles

Responses