Dropshipping România: tot ce trebuie să știi despre dropshipping, de la A la Z

Dropshipping-Romania

Vrei să știi mai multe despre dropshipping și despre cum ai putea să începi o afacere online?

Rămâi cu noi. Avem câteva informații importante pentru tine care te vor ajuta să pornești cu dreptul o afacere. Chiar dacă nu ai experiență, nu vrei să investești prea mult la început sau să îți asumi riscuri considerabile.

Probabil ai mai tot auzit de dropshipping și de oameni care fac bani ușor pe internet. Un fel de comerț online cu puține riscuri, investiție mică și alte avantaje care te-au făcut să ciulești urechile la auzul acestui cuvânt.

Dar cum funcționează de fapt dropshippingul și cum poți ajunge și tu să faci bani din acest model de business în România?

Dropshippingul este o opțiune din ce în ce mai populară de a da naștere unei afaceri online sau de a extinde o afacere deja existentă.

Fără riscuri majore și fără să investești prea mult la început.

În 2018, piață globală a dropshippingului a fost evaluată la 102,2 miliarde de dolari și se așteaptă să înregistreze o rată anuală de creștere de 28,8% din 2019 până în 2025. 

Se preconizează că această creștere semnificativă se datorează preferinței oamenilor de a-și face, din ce în ce mai mult, cumpărăturile online. În același timp, conform statisticilor din domeniuindustria de e-commerce ia amploare de la an la an. Și cum dropshipping înseamnă e-commerce… Îți poți da seama de potențialul acestui model de business. 

În România, dropshipping-ul este o oportunitate prin care:

  •  poți introduce produse noi pe piața locală de la furnizori străini sau  
  •  poți vinde și promova produsele furnizorilor locali existenți.  

Totul, fără să îți asumi riscuri prea mari la început și fără să investești în stocuri pe care poate nu le vei putea vinde ulterior. 

Ca să îți fie mai ușor, îți spunem încă de pe acum despre ce vei învăța în acest articol: 

  1. Ce este și cum funcționează dropshippingul?
  2. În ce situații este dropshippingul potrivit pentru tine?
  3. Cum poți începe să faci dropshipping în România: aspecte esențiale 
  • Stabilește ce fel de produse vrei să vinzi
  • Studiază piața și competiția
  • Alege și testează furnizorii de dropshipping
  • Creează un brand pentru afacerea ta
  • Setează-ți magazinul online
  • Lucrează la profilul clientului tău ideal
  • Stabilește strategia de marketing și promovare pentru noul tău business
  • Informează-te cu privire la taxele de dropshipping și înființarea unei firme 

4.     Avantaje și dezavantaje

5.     Platforme de dropshipping cu care poți începe să lucrezi chiar azi

Începem?

Nu ai timp să citești acum?
Nicio problemă! Completează formularul de mai jos și primești pe mail articolul în format PDF ca să îl citești când ai tu timp.

1.  Ce este și cum funcționează dropshippingul?

Dropshippingul este un mod simplu de a face comerț online, prin intermediul căruia un furnizor anonim depozitează și livrează produse în numele companiei tale.

Acest furnizor pe care tu îl alegi, stochează produsele pe care compania ta le vinde și le livrează atunci când un client pune o comandă. 

Diferența dintre dropshipping și activitatea de e-commerce tradițională este dată de faptul că furnizorul sau furnizorii pe care îi alegi depozitează și livrează produsele pentru tine.

Astfel, tu trebuie doar să îți faci un magazin online, să îl administrezi și să te ocupi de partea de promovare a acestuia.

Fără chirie pentru un spațiu comercial fizic, fără cheltuieli de întreținere, fără depozite și fără să te mai gândești la aprovizionarea magazinului sau la stocul produselor.

Practic, un furnizor face toată treaba pentru tine în ceea ce ține de produse, stoc și livrare.

Dacă apelezi la acest model de afaceri, trebuie să știi că nu există o regulă generală privind partea financiară. Anumiți furnizori îți pot cere un comision pentru ambalare sau pentru procesarea produselor. Totul depinde de cum reușești să negociezi cu el.

La final, profitul tău reprezintă diferența dintre prețul plătit furnizorului și prețul final la care ai vândut produsele prin intermediul magazinului tău online.

Desigur, atunci când îți calculezi profitul trebuie să iei în considerare și cheltuielile secundare despre care vom vorbi mai jos.

Ca să îți dai seama exact cum funcționează dropshippingul, îți explicăm ce face fiecare dintre cei trei actori principali: 

Furnizorul (sau furnizorii) de bunuri

Furnizorul tău este cel care se ocupă de depozitarea, ambalarea, logistica și livrarea produselor.

În anumite situații, furnizorul este și producătorul produselor. În alte cazuri, furnizorul cumpără și el, la rândul lui, produsele de la producători locali sau internaționali.

Sfatul meu este să găsești furnizori care produc ei înșiși produsele. Mai mulți intermediari înseamnă mai multe șanse să apară probleme.

Intermediarul

Aici intervii tu și magazinul tău online. În calitate de intermediar, trebuie să ai un magazin online pus la punct. Aici vei lista produsele pe care vrei să le vinzi, odată ce ți-ai ales furnizorul.

Desigur, va trebui să listezi produsele la un preț mai mare decât prețul pe care îl vei plăti furnizorului pentru acestea. Diferența de preț, așa cum am menționat anterior, reprezintă profitul tău.

Clientul

Este acea persoană care intră pe site-ul tău și plasează o comandă. 

Comanda ajunge la tine, iar tu o transmiți furnizorului. 

În unele cazuri, în funcție de serviciile pe care ți le oferă furnizorul, s-ar putea ca acesta să primească direct comanda clientului, fără a mai fi nevoie să o transmiți tu. 

Odată ce comanda a ajuns la furnizor, acesta o pregătește, o ambalează și o livrează clientului.

Plata pentru produsele respective o vei face furnizorului, la prețul la care te-ai înțeles inițial, abia după ce clientul a cumpărat de pe site-ul tău.

În general, intermediarul și furnizorul încheie o clauză de confidențialitate conform căreia furnizorul nu va adăuga materiale promoționale sau alte însemne proprii în coletul clientului. 

Prin urmare, clientul nu va ști niciodată că produsul este ambalat și expediat de o altă companie.

Apropo!

Vrei să ai acces la Strategii de „de-a gata” în funcție de tipul afacerii (Ecommerce, B2C, B2B și Servicii), pentru creșterea a ROAS-ului, și a numărului de lead-uri calificate sau al vânzărilor? Am creat acest abonament special pentru tine.

2. În ce situații este dropshippingul o idee potrivită pentru tine?

În principal, există două situații în care poți face dropshipping:

  • Dacă ai deja o afacere cu o comunitate de clienți formată și vrei să începi să vinzi produse în regim de dropshipping pentru a-ți extinde portofoliul de produse

Dacă ai deja o afacere și vrei să implementezi acest concept, poți alege produse care au într-un anumit fel legătură cu produsele sau serviciile pe care le oferi deja. 

Spre exemplu, dacă vinzi cursuri de make-up și ai deja o comunitate construită în jurul afacerii tale, poți începe să vinzi produse de make-up pe care cursantele le testează deja în cadrul cursurilor. 

  • Dacă vrei să începi o afacere de la zero, fără să investești prea mult

În cazul în care vrei să devii antreprenor fără să îți asumi prea multe riscuri și fără să investești foarte mult, acest model de afacere este o oportunitate pe piața din România. 

Numeroși furnizori, cum e și cazul AliExpress, nu au produse listate pe piața de la noi. Asta înseamnă că ai putea găsi o nișă pe care să o exploatezi și să te bucuri de exclusivitate.

De asemenea, producătorii locali pot fi o potențială resursă neexploatată.

Ai nevoie doar de câteva ore pe zi, un laptop funcțional și conexiune la internet. 

3. Cum poți începe să faci dropshipping în România: aspecte esențiale

Pentru a-ți putea deschide propria afacere online în regim de dropshipping, este necesar să te gândești la toate aspectele ce țin de acest model de business. 

În primul rând:

Stabilește ce fel de produse vrei să vinzi

Pentru a putea începe să faci dropshipping, trebuie să stabilești ce produse vrei să comercializezi. Poți face acest lucru în mai multe moduri:

  • Te orientezi în funcție de produsele cu care ai mai lucrat sau despre care deții o expertiză – spre exemplu, produsele de make-up – în cazul în care vinzi cursuri de machiaj
  • Cauți produse care nu există pe piața din România, însă ar putea fi la mare căutare sau prezintă un potențial bun de comercializare
  • Cauți o categorie de produse care există deja pe piața din România

În orice caz, va trebui să faci o cercetare ca să vezi ce se vinde, ce nu se vinde, pentru ce produse există cerere, ce este popular în România și așa mai departe.

Sfatul meu este să îți faci în continuare o listă cu 5 idei de produse.

Ia fiecare idee în parte și fă un research amănunțit. Cercetarea ta ar trebui să îți poată răspunde la câteva întrebări:

§  Sunt căutate produsele la care te-ai gândit pe piața din România? 

Aici te poți folosi de Google Trends sau Keyword Planner pentru a observa interesul oamenilor într-un anumit domeniu și ce caută ei pe Google.

Desigur, cercetarea ta trebuie să includă și un studiu pe rețelele de socializare sau pe alte platforme relevante. 

§  Se vând efectiv aceste produse pe piața locală? 

§  Ce se vinde și ce nu se vinde?

§ Există produse asemănătoare mai populare pe care le-ai putea introduce în magazinul tău online?

§  Care este prețul pe care va trebui să îl plătești furnizorului pentru produsul respectiv? Cu cât va trebui să vinzi un produs că să îți acoperi cheltuielile? 

De îndată ce ai identificat produsele pe care ai vrea să le comercializezi, poți începe să te gândeșți la următorul aspect.

Studiază piața și competiția

Odată ce ai stabilit categoria produselor care prezintă interes pentru tine, trebuie să te informezi în privința competiției existente pe piață. 

Există firme care vând deja produsele pe care le-ai selectat, pe piața din România?

Dacă da, câte companii comercializează deja aceste produse? Cum funcționează afacerea lor?

Ce fel de prezență au în mediul online?

Toate aceste întrebări te vor ajută să descoperi dacă produsele pe care le-ai ales ar putea forma obiectul activității tale. Totodată, cu cât știi mai multe lucruri, cu atât elimini mai multe riscuri.

Alege și testează furnizorii de dropshipping

În această etapă ar trebui să știi deja ce fel de produse vrei să vinzi. 

Acum e timpul să găsești și să alegi cel puțin un furnizor.

Cum găsești un furnizor de încredere?

Dacă nu știi deja un furnizor sau dacă site-ul cu care vrei să colaborezi pentru produse nu este unul renumit (cum ar fi AliExpress sau Amazon), va trebui să cauți furnizorii potriviți pentru tine.

În primul rând, întreabă-ți prietenii și cunoștințele! Vezi dacă oamenii apropiați îți pot recomanda furnizori cu care au lucrat sau despre care au auzit lucruri pozitive.

Dacă nu ai găsit ceea ce căutai, apelează la forumuri de pe diverse site-uri și grupuri de profil de pe Facebook. Vezi dacă este dispus cineva să îți ofere informații sau dacă găsești furnizori acolo.

În ultimă instanță, caută pe Google. Vezi ce spun oamenii sau companiile care îți pot oferi produse. 

Cum e mai avantajos – furnizori de pe piața locală sau furnizori de pe piața internațională? Ori ambele variante?

Furnizorii de pe piața locală sunt aproape întotdeauna soluția cea mai bună. Vorbiți aceeași limba, vă supuneți legislației românești, iar livrarea produselor se desfășoară rapid.

Excepție face cazul în care produsele furnizorilor de pe piața locală se vând deja în multe magazine online sau prețul cerut de aceștia este foarte mare comparativ cu prețurile furnizorilor străini.

Furnizorii de pe piața internațională pot fi soluția potrivită dacă produsele pe care intenționezi să le vinzi nu se găsesc deja pe piața din România. În acest fel, te bucuri de exclusivitate, iar profitul tău poate fi mai mare.

Atunci când ai deja o afacere pe care vrei să o extinzi, poți lua în considerare atât varianta unui furnizor local, cât și cea a furnizorilor internaționali. Riscurile sunt mai mici atunci când dropshippingul este un fel de anexă a afacerii tale, și nu esența ei. În acest fel, poți încerca mai multe opțiuni.

Testarea furnizorilor și a produselor

Ai ales deja unul sau mai mulți furnizori… și știi ce produse vrei să vinzi.

Urmează etapă în care testezi atât seriozitatea furnizorului, cât și calitatea produselor. 

Comandă produse de la furnizorii pe care i-ai ales și simulează experiența potențialilor tăi clienți. Testează produsele, procesul de livrare și modul de ambalare.

Vezi ce lipsește, cum lucrează furnizorul și care e experiența ta ca și client!

Creează un brand pentru afacerea ta

În ceea ce privește brandul viitoarei tale companii, trebuie să te gândești în primul rând la un logo și la un nume potrivit, în funcție de specificul afacerii tale.

Dacă nu ai deja o idee despre cum să îți numești firma, îți las aici un articol despre cum alegi un nume pentru afacerea ta.

De asemenea, în privința logoului, încearcă să adopți o imagine și o gamă cromatică care atrag atenția și sunt ușor de recunoscut.

În cazul în care nu ai experiență în utilizarea unor instrumente cu care poți crea un logo (spre exemplu, Canva), îți recomand să apelezi la un freelancer care să te ajute în acest sens.

Setează-ți magazinul online

Magazinul tău online este unul dintre cele mai importante lucruri când vine vorba de vânzări și dropshipping.

Un magazin online bine realizat din toate punctele de vedere, îți poate aduce mai mulți clienți, mai multă vizibilitate și mai mulți bani. 

Aici vin clienții tăi. Aici se întâmplă totul.

Dar cum îți faci un site atunci când nu ai cunoștințe în domeniu sau pur și simplu nu ai timpul și resursele necesare pentru acest lucru?

Realizarea unui site web poate fi o provocare dacă nu ai cunoștințe în domeniu sau dacă nu ai mai făcut niciodată acest lucru. În plus, partea de design s-ar putea să îți dea bătăi de cap.

Dacă aceste lucruri nu îți sună cunoscut sau dacă pur și simplu nu ai timpul necesar pentru ele, îți recomandăm să apelezi la o platformă care să te ajute să îți construiești magazinul online.

Există platforme care îți fac și îți găzduiesc magazinul online, altele care îți pun la dispoziție template-uri predefinite cu design profesional din care îți poți alege unul potrivit, iar altele care te ajută și pe partea de marketing.

Această opțiune, a companiilor specializate, prezintă numeroase avantaje:

  • Alegi dintr-o serie de șabloane cu design predefinit
  • Îți setezi magazinul online simplu și rapid
  • Beneficiezi de suport tehnic
  • Nu îți mai faci griji pentru partea de design și implementare
  • Câteodată, anumite servicii ce țin de marketing și promovare sunt incluse în preț

Dezavantajul este că un astfel de serviciu costă.

În acest sens, nu există decizia perfectă. Totul depinde de cunoștințele tale, de cât timp ai la dispoziție, de resursele de care dispui și de cât ai vrea să investești la început.

P.S.: La finalul articolului găsești și câteva platforme pe care le poți studia și cu care poți începe să colaborezi chiar acum.

Lucrează la profilul clientului tău ideal

O întrebare pe care e esențial să ți-o pui este… cum arată clientul tău ideal? 

În cazul în care nu ai un produs pe care îl folosește efectiv toată lumea, trebuie să iei în considerare realizarea unui avatar al clientului

Atunci când încerci să vinzi ceva, nu trebuie să te adresezi tuturor sau să te chinui să vinzi cizme cu toc bărbaților.

Stabilește publicul țintă căruia i te adresezi prin vânzarea produselor selectate și începe să construiești profilul clientului tău ideal, în care să incluzi: informații demografice, statut financiar, activitățile pe care le face în timpul liber, loc de muncă și așa mai departe.

Dacă nu ai mai făcut asta niciodată, ai aici un articol despre cum să-ți descoperi cei mai profitabili clienți.

Stabilește strategia de marketing și promovare pentru noul tău business

Dacă furnizorul se ocupă de stocarea și livrarea produselor… partea de marketing și promovare îți rămâne ție. 

Poate te întrebi de ce e atât de important marketingul pentru afacerea ta la început. Ei bine, nu poți vinde fără să atragi clienții potriviți

Aici intervine avatarul clientului tău ideal și partea de promovare.

În cazul în care nu alegi să delegi aceste atribuții unui freelancer sau unei agenții de marketing, trebuie să începi să construiești o strategie puternică încă de la început.

Îți recomandăm câteva resurse gratuite care să te ajute în acest sens:

Informează-te cu privire la taxele de dropshipping și înființarea unei firme

Probabil te-ai întrebat până acum: este dropshippingul legal în România? 

Răspunsul este da. 

Atât timp cât îți înființezi o firmă și respecți reglementările din domeniu.

Înființarea unei firme

Atunci când vrei să îți faci o firmă pentru dropshipping, opțiunea cea mai recomandată este înființarea unei societăți cu răspundere limitată (SRL), autorizată în clasa CAEN 4791.

Las aici și un ghid care te poate ajuta să înțelegi cum se înființează un SRL, care sunt costurile și ce acte sunt necesare.

Dacă ai deja o firma și vrei să desfășori această activitate, firma ta va trebui să fie și ea autorizată în clasa CAEN 4791. Acest lucru va trebui trecut în actul constitutiv.

De asemenea, trebuie să ai în vedere și legile aplicabile magazinelor online. Mai multe detalii despre cadrul legislativ găsești aici.

Taxele de dropshipping în România

Pentru a desfășura această activitate de dropshipping în România, ai nevoie de o entitate juridică. De asemenea, ai nevoie de factură de intrare și factură de ieșire pentru fiecare produs vândut. 

Dar cine emite facturi?

Furnizorii nu emit facturi către clientul final. Chiar dacă tu nu deții un stoc de produse, furnizorul trebuie să factureze produsele pe care ți le vinde, iar tu trebuie să facturezi ceea ce vinzi clientului final. Adică, facturi de intrare și facturi de ieșire.

Iar toate aceste proceduri sunt supuse unor taxe. 

În primul rând, vei avea cheltuieli legate de înființarea unei societăți cu răspundere limitată. Acestea ajung undeva la 300-400 de lei.

În al doilea rând, vei avea nevoie de un expert contabil. Acesta va trebui să te ajute cu tot ceea ce ține de evidența veniturilor și a cheltuielilor, precum și depunerea declarațiilor fiscale aferente.

Totodată, dacă alegi opțiunea de a-ți deschide un magazin online pe o platforma de e-commerce, va trebui să achiți o taxă de găzduire – ca un abonament lunar. Shopify deține astfel de opțiuni cu un cost care variază între 29 și 299 de dolari, în funcție de numărul de vânzări pe care îl ai.

Mai apoi, este posibil să ți se ceară un comision pe comandă. Spre exemplu, tot Shopify poate percepe o taxa între 0,5% și 2% pe fiecare comandă.

Tot în categoria costurilor intră și furnizorul – care s-ar putea să îți ceară un comision de stocare și procesare, în funcție de cum ai negociat cu el.

Ia în considerare și impozitul pe venit pe care trebuie să îl achiți statului român. În funcție de numărul de angajați și profitul pe care îl faci, acesta poate varia între 1% și 16%. Mai multe detalii aici.

În ultimul rând, tot din categoria costurilor sunt și taxele percepute de procesatorul de plăți. Pentru că ai nevoie de un procesator de plăți dacă vrei să vinzi online.

Spre exemplu, PayPal poate percepe un comision de 3% pentru fiecare comandă procesată. 

Aici trebuie să iei în considerare și taxele pentru conversia dintr-o monedă străină, dacă e cazul, precum și taxele percepute e banca la care ai cont.

Nu uita să ții cont de toate aceste aspecte atunci când plănuiești să îți deschizi o afacere în regim de dropshipping în România.

4. Avantajele și dezavantajele activității de dropshipping în România

Dacă ai citit acest articol până aici, probabil ți-ai dat deja seama de ce ar putea fi profitabil să îți deschizi o afacere în regim de dropshipping în România și care sunt riscurile aferente.

La fel că orice business, dropshippingul are și el o serie de avantaje și dezavantaje.

Le enumerăm de această dată pentru a-ți oferi o imagine clară asupra lor.

Principalele avantaje ale comerțului de tip dropsipping:

  • Investiția ta e minimă: nu ai nevoie de un depozit, de un spațiu fizic, de un stoc de produse sau de ambalaje. Nu ai nici costuri de livrare;
  • Lucrezi la construirea imaginii afacerii tale, nu la logistica ce ține de produse: nu îți bați capul cu stocul, gestionarea, ambalarea sau livrarea produselor
  • Investiția fiind mică, riscurile sunt și ele mai reduse
  • Ai posibilitatea de a testa mai multe categorii de produse fără să investești în stocuri 
  • Poți lucra de oriunde: de acasă, dintr-o cafenea sau de pe malul mării. Te bucuri de un program cât se poate de flexibil
  • Nu ai nevoie de experiență sau de expertiză în domeniul financiar
  • Îți poți construi un brand printr-o metodă relativ sigură, fără riscuri
  • Ai timp să te ocupi de clienți și de atragerea lor
  • Câștigi bani muncind doar câteva ore pe zi
  • Te bucuri de o anumită certitudine: dropshippingul este un model de afaceri validat la nivel mondial, mulți antreprenori câștigând bani din asta.

Principalele dezavantaje pe care le poți întâlni în această activitate sunt:

  • Probleme legate de livrare: Dacă optezi pentru furnizori internaționali, livrarea produselor poate fi mai dificilă. Pot exista întârzieri nedorite pentru clienții tăi
  • Pot apărea probleme legate de stoc sau depozitare, asupra cărora nu deții niciun control
  • Comunicarea ar putea fi îngreunată din cauza diferenței de fus orar, diferenței de limbă sau a faptului că furnizorul este atât de răspândit și are atât de mulți clienți, încât efectiv nu are timpul necesar pentru a-ți oferi suport atunci când ai nevoie
  • Profitul tău poate fi mai mic în cazul unui furnizor internațional, dat fiind faptul că plătești mai multe taxe
  • Competiția poate fi mare în anumite domenii
  • Imaginea afacerii tale poate fi afectată dacă furnizorul nu respectă înțelegerea voastră și termenul de livrare stabilit.

Pentru că ne dorim să îți oferim toate informațiile utile de care dispunem și pentru că ne place atunci când oamenii chiar reușesc să ducă la bun sfârșit ceea ce își propun, avem și câteva sfaturi și idei suplimentare pentru tine:

Ø  Asigură-te că alegi furnizori serioși

Ø Calculează cât te costă toate aspectele, astfel încât să nu fii pe minus la finalul lunii

Ø  Fii atent întotdeauna la comisioane și taxe

Ø  Stabilește încă de la început cine se ocupă de partea de customer care: tu sau furnizorul. Verifică în ce mod face acest lucru, cât este de rapid și cum te simți tu în calitate de client.

5. Platforme de dropshipping cu care poți începe să lucrezi chiar azi

Pentru că vrem să îți oferim toate informațiile de care ai nevoie, am aruncat un ochi și peste câteva companii mai cunoscute cu care poți începe să colaborezi.

Există câteva platforme pe piața din România prin care îți poți face un magazin online simplu și rapid, în doar câțiva pași. În plus, te bucuri de servicii de marketing și consultanță.

GoMag – este o platformă din România care oferă multiple opțiuni și servicii pentru cei care vor să își deschidă un magazin online. De la suport tehnic, la design, servicii de marketing, boti și alte aplicații incluse.

Blugento – este o altă companie care te poate ajuta să îți deschizi magazinul online și să îl integrezi cu Emag marketplace.

De asemenea, oferă servicii de marketing și opțiuni pentru site-ul tău cu design predefinit.

Pe de altă parte, dacă te interesează produsele internaționale, îți recomandăm următoarele platforme: Shopify, AliDropship sau E-bay.

Orice opțiune vei alege, asigură-te întotdeauna că ai toate informațiile despre cheltuieli, produse, taxe, comisioane și timp de livrare.

Apropo, dacă alegi o platformă proprie, am scris aici un articol unde am prezentat cele mai importante platforme ecommerce recomandate în România.

Dacă vânzările online ți se par atractive, dropshippingul este un mod foarte bun de a începe un business sau de a extinde o afacere deja existentă, printr-un proces la îndemâna oricui.

În funcție de furnizorii pe care îi alegi, produsele pe care le vinzi, deciziile pe care le iei și timpul pe care îl poți aloca unei astfel de activități, afacerea ta poate fi profitabilă.

Și poate cel mai mare avantaj al tău este că vei începe să afli cum să administrezi o afacere, cum funcționează piața de e-commerce și cum poți deveni antreprenor în România.

Related Articles