Specialist Marketing: Ce face şi cum poţi deveni unul de succes
Vrei să știi cum să devii specialist în marketing chiar dacă nu ști de unde să începi?
Job-ul tău ideal este unul în care nu există momente de plictiseală? Iar nicio zi nu seamănă una cu alta? Unde toate sinapsele sunt conectate și funcționează la maxim pe tot parcursul programului, și câteodată și după?
Citește în continuare. ^.^
Cu ce se ocupă un specialist în marketing? Care îi este fișa postului
La început un specialist în marketing se ocupă de promovare, de analiza campaniilor de promovare, și ajunge ca la final să jongleze cu din ce în ce mai multe atribuții, cum ar fi: crearea de conținut, optimizarea seo on-page și off-page și chiar crearea de strategii complete de marketing.
Despre ce înseamnă SEO și cum poți face tu asta am vorbit aici.
Specialiștii în marketing ajută companiile și brand-urile să-și înțeleagă clienții și nevoile lor. Un specialist în marketing realizează acest lucru prin analizarea datelor de marketing la nivel local, regional și chiar național.
Unele din datele analizate de către specialiști: cine cumpără, decalajele pe piață, ce tipuri de persoane cumpără ce produse și câți bani sunt dispuși să cheltuiască pentru acele produse pe care s-ar putea să le cumpere.
Specialiștii în marketing creează proiecte și campanii de marketing. Pot utiliza o varietate de resurse de marketing și de cercetare referitoare la testimoniale, studii de caz, comunicate de presă și videoclipuri despre produse.
Creează mesaje de produs și cercetări de poziționare, care sunt utilizate pentru inbound marketing (atragerea clienților prin conținut valoros) şi outbound marketing (forma tradițională de marketing: reclame TV, reclame radio, broșuri, flyere, etc.).
Uneori se asociază cu manageri de produse sau profesioniștii în dezvoltarea afacerilor pentru a defini și revizui beneficiile, avantajele şi valoarea produselor/serviciilor.
Aceștia pot colabora cu echipe de vânzări, management, dezvoltare și cercetare de produse pentru lansarea de noi produse, reintroducerea liniilor existente și retragerea produselor cu performanțe slabe. Specialiștii în marketing vor examina buyer personas (profile ale clienților) pentru a înțelege segmentările demografice. Avem un întreg mini curs aici.
Ce înseamnă de fapt a fi expert în Marketing?
Hai să îți povestesc ce am descoperit atunci când am început să lucrez în marketing. ^.^
În primul rând, marketing = arta de a vinde și a convinge.
Responsabilități
– Stabilirea obiectivelor de marketing.
– Implementarea și analiza campaniilor de marketing.
– Menținerea relației cu clienții și alți colaboratori (furnizorii externi) pentru a executa evenimente promoționale și campanii.
– Monitorizarea bugetelor alocate.
– Cercetarea pieței pentru a găsi răspunsuri despre cerințele, obiceiurile și tendințele consumatorilor.
– Supravegherea și analizarea preferințelor clienților.
– Monitorizarea concurenței (demografia clienților, prețuri, distribuție).
– Definirea cumpărătorilor și a piețelor de desfacere.
– Întocmirea unor planuri de marketing, campanii, strategii.
– Crearea de strategii și planuri de promovare pentru a ajunge la publicul țintă prin canale adecvate (social media, e-mail, TV etc.).
– Brainstorming cu membrii echipei și dezvoltarea ideilor pentru campanii creative de marketing.
– Analizarea campaniilor de promovare (rate de conversie, trafic, plată pe click, clienți potențiali, număr de clienți actuali, bugete consumate).
– Asistență în activități de inbound și outbound marketing prin demonstrarea expertizei în diverse domenii (dezvoltarea și optimizarea conținutului, publicitate online, planificare de evenimente etc.).
– Colectarea de informații și feedback de la clienți.
– Executarea altor sarcini atunci când este nevoie.
Ce nu ți se spune despre job-ul în marketing online?
1. Trebuie să găsești întotdeauna motive să zâmbești chiar dacă ai o zi puțin mai grea
De ce am ales să îți povestesc despre asta prima dată? Fiindcă atunci când ești specialist marketing vei întâmpina multe dificultăți și hopuri, atât din partea clienților tăi dar și a diferitelor probleme tehnice sau a termenelor limită imposibil de atins. Nu totul este roz și curcubee în acest domeniu, însă este important să nu uiți de ce ai ales să faci marketing și să nu îți pierzi pasiunea.
Munca ta de zi cu zi presupune cercetare, setare de campanii, creare de reclame (cât mai creative), optimizarea acestora dar și a campaniilor, schimburi de e-mail, creare de conținut și monitorizarea tuturor acestor lucruri cu scopul îmbunătățirii rezultatelor.
În ciuda tuturor acestor lucruri job-ul de specialist marketing oferă foarte multă satisfacție atunci când reușești să îți faci clienții fericiți, deci întotdeauna vei găsi motive să zâmbești.
Apropo!
2. Există clienți dificili dar dacă le explici bine intențiile tale se vor da pe brazdă
În acest domeniu ești provocat permanent. Fiecare client este diferit, fiecare are nevoi diferite (unii cunosc câte ceva despre marketingul online, alții mai deloc), însă sunt deschiși propunerilor tale.
Într-adevăr, apar situații în care este mai dificil să fii pe aceeași lungime de undă cu ei, există posibilitatea ca ei să-și dorească o altă strategie (mult mai diferită de a ta) pe care tu, ca specialist în marketing, să o consideri nepotrivită și poate chiar și cu un potențial foarte scăzut.
De aceea este foarte important să înțelegi nevoile clientului și să ajungeți amândoi la un acord, focusul principal fiind performanța. A arunca cu banii în stânga și-n dreapta nu este un avantaj nici pentru tine dar nici pentru el.
3. Trebuie să fii autodidact
Fiindcă este un domeniu în continuă schimbare și continuă îmbunătățire, trebuie să ții pasul cu tot ce se întâmplă în jur. Nu contează cât de mult ai învățat până acum, dacă nu te documentezi în continuare, riști să rămâi în urmă și asta te poate costa.
Așa că îți las aici un articol care te va îndruma în acest sens.
Ce pregătire este necesară?
1. Educație
Studiile în domeniu sunt apreciate și importante dar nu sunt totul. Chiar dacă ai terminat o facultate în domeniu, asta nu înseamnă că trebuie să te oprești din învățat. Important este, după cum am mai spus, și ceea ce citești tu acasă, în timpul liber dar și mix-ul de atuuri pe care le ai.
Și acum un mesaj din partea lui Miri, omul: într-adevăr facultatea a pus bazele pe care mi-am clădit toate cunoștințele, dar acest lucru din păcate nu a fost destul. Moment în care m-am gândit că trebuie să fac ceva în direcția asta dacă voi vrea să profesez în domeniu.
Am așteptat cuminte până a apărut prima oportunitate de internship în cadrul unei agenții de marketing. Norocul face ca acea agenție să fie și dorința mea din primul an de facultate. Așa că am aplicat, am dat interviul și am fost acceptată.
Poziția de internship a fost pe content marketing, ulterior începând să învăț încet încet cam tot ce ține de acest domeniu frumos. Internship-ul s-a transformat într-un job iar acum îți scriu după un an și un pic de experiență în cadrul agenției SMARTERS, iar toate lucrurile din acest articol au fost descoperite aici.
Lucrurile pe care le-am învățat după terminarea facultății și experiența dobândită în cadrul internshipului SMARTERS au făcut diferența.
Deci, pentru a deveni un specialist în marketing este importantă experiența, pregătirea, personalitatea, atitudinea și potențialul de dezvoltare.
Studiile care te pot ajuta în acest domeniu sunt: comunicare, publicitate, marketing, sau jurnalism.
Fără școală se poate?
Da, clar. Asta nu înseamnă că ar trebui să renunți numaidecât la facultate. Cei ce reușesc să învețe marketing de unii singuri sunt persoane perseverente și cu un nivel înalt de autodisciplină. Aici este vorba despre niște competențe specifice (voi vorbi despre asta puțin mai încolo) și instincte foarte bune. O persoană care nu a învățat marketingul la școală, sigur a făcut-o acasă. Cineva care este foarte bun în marketing fără studii în domeniu are zeci de mii de ore în spate de autoînvățare.
2. Training
Majoritatea angajatorilor preferă persoanele care au o diplomă în marketing, publicitate sau administrare de afaceri. Dar, dacă ai o pregătire în cercetarea de marketing, comunicații sau științe sociale, precum și experiență în marketing, vei avea o șansă mai bună.
Unele locuri de muncă de nivel superior necesită o diplomă de master ca o calificare minimă. Un masterat este, de asemenea, potrivit dacă dorești să progresezi în acest domeniu.
Cursurile de masterat în finanțe, statistică, informatică, afaceri, drept și economie sunt ideale pentru oricine are o diplomă de licență în domeniul marketingului. De exemplu, statisticile ar putea ajuta la analizarea informațiilor utile, în timp ce informatica este utilă pentru comerțul electronic sau marketingul digital.
Mulți profesioniști din marketing iau cursuri de marketing online, comunicare și afaceri pentru a-și îmbunătăți cunoștințele.
3. Certificări
Pe lângă diplomele universitare, există examene profesionale/cursuri profesionale care, deși nu sunt obligatorii, îți ridică competența profesională. Aceste certificări sunt oferite în principal de asociații profesionale sau agenții certificate.
În plus față de pregătire și certificare, trebuie să existe și cunoștințe peste medie de Microsoft Office, SEO (Optimizarea Motoarelor de Căutare), Social Media Marketing și alte strategii de marketing digital.
Certificările permit specialiștilor să își demonstreze calificările către potențialii angajatori. Specialiștii în marketing online pot obține certificări profesionale pentru a-și extinde abilitățile și cunoștințele sau pentru a-și avansa cariera.
Aici ai o listă pentru a descoperi abilitățile și pregătirea de care ai nevoie pentru a deveni specialist în marketing:
– 2-3 ani experiență în marketing,
– licență în marketing, publicitate, comunicații sau domenii conexe,
– experiență în Google Analytics sau alte instrumente de analiză web,
– abilități puternice de organizare și prioritizare,
– orientare spre detalii,
– cunoașterea Microsoft Office
– capacitatea de a lucra într-un mediu unde totul se mișcă rapid,
– capacitatea de a lucra în echipă,
– abilități excelente de comunicare,
– abilități analitice puternice,
– ținerea prezentărilor într-un mod natural/confortabil.
4. Competențe
Câteva dintre competențele unui specialist în marketing:
– atenția impecabilă asupra detaliilor,
– abilități excelente de comunicare pentru a crea mesaje de marketing care se adresează nevoilor clienților,
– transmiterea de beneficii ale produsului și capacitățile factuale în mesaje succinte,
– folosirea abilităților strategice de planificare, comunicare și prezentare pentru a beneficia atât de audiențele interne, cât și de clienții externi.
– capacitatea de a prospera și de a lucra în medii rapide,
– gândire independentă și auto-responsabilitate,
– abilități organizaționale excepționale,
– abilități interpersonale pentru a lucra cu alții și pentru a relaționa cu grupuri externe și furnizori,
– capacitatea de a analiza datele și de a lua decizii pe baza constatărilor,
– experiență în gestionarea bugetelor promoționale,
– abilități excelente de comunicare orală și scrisă,
– experiență în Microsoft Office și Google Analytics.
Care sunt cele mai importante calităţi ale unui specialist în marketing?
1. Bunul simț
Îi poți numi și „cei 7 ani de acasă”. Va fi nevoie deseori când discuţi sau te confrunţi cu diferiţi oameni, să ajungi la un anumit compromis. Trebuie să zâmbeşti mereu şi să comunici deschis şi calm cu clienţii. Trebuie să manifeşti interes şi să te bucuri de orice întrebare de la orice persoană.
2. Învață să asculți
Prin a asculta mă refer la culegerea de sfaturi de la alții. Fii mereu cu antenele deschise, pentru că acele informații le poți păstra și ulterior folosi în activitatea ta.
3. Logică simplă
Nu uita niciodată: orice problemă are și o rezolvare. Nu te panica, rezolvarea problemelor constă într-o logică simplă și bun simț.
4. Creativitate
Nu mă refer aici la scrierea de mesaje cât mai catchy cum cred că auzi foarte des. Mă refer la creativitate din perspectiva în care dacă azi ai de promovat produse cosmetice, mâine să fii capabil să promovezi și să convingi lumea să cumpere mingi de fotbal. Va trebui să ai creativitate fiindcă fiecare produs cere o tehnică diferită de promovare.
5. Curiozitate
Trebuie să fii mereu atent și la curent cu toate noutățile din domenii diferite – economic, social, cultural, chiar și politic, pentru că ele pot avea impact asupra afacerii. Într-un cuvânt, trebuie să fii asemeni unui jurnalist. Trebuie să fii curios de tot ce se întâmplă în jurul tău.
6. Abilități de comunicare dezvoltate
Această abilitate îți va permite să comunici cu potențialii clienți prin campanii de publicitate, platforme de social media și alte metode de comunicare. Vorbirea clară și ascultarea activă sunt importante pentru a asigura o comunicare amănunțită și respectuoasă cu ceilalți, iar empatia și inteligența emoțională sunt necesare pentru a prevedea nevoile clientului, a lucra eficient în echipă și a oferi rezultate companiei.
Toate vin la îndemână atunci când interacționezi cu echipele interne și clienții.
7. Managementul timpului și abilitatea de a lucra sub presiune
Trebuie să acorzi prioritate și să finalizezi sarcinile pentru a respecta termenele. În același timp trebuie să urmărești rezultatele campaniilor a mai multor proiecte simultan, folosind instrumente digitale.
Acest domeniu nu este lipsit de stres, așa că dacă dorești să lucrezi în el ar trebui să fii pregătit și să îți păstrezi calmul chiar și atunci când ești presat.
8. Organizare
Trebuie să îți folosești abilitățile organizatorice pentru a rămâne concentrat pe finalizarea sarcinilor la timp. Creează planuri de marketing primare și de rezervă și coordonează elementele necesare pentru implementarea planurilor.
9. Competențe tehnice
Va trebui să folosești abilitățile tehnice pentru a utiliza instrumentele de marketing digital și pentru a furniza și urmări componentele campaniei. Unele dintre instrumentele pe care le vei folosi zilnic sunt: SEO și SEM, e-mail, CRM, Google Analytics, Google Data Studio și Social Media.
10. Gândire creativă și competențe pentru rezolvarea problemelor
Va trebui să poți analiza situația pieței și o mulțime de date atunci când vei elabora strategiile de marketing. Va trebui să ai, de asemenea, o mentalitate orientată spre rezolvarea problemelor de afaceri.
11. Competențe interpersonale
Majoritatea îndatoririlor implică colaborarea cu clienții și cu alte persoane. Așadar, abilitățile interpersonale vor ajuta la construirea relației necesare cu clienții care pot oferi informații vitale și utile în conceperea strategiilor.
12. Motivația pentru a reuși într-un domeniu competitiv
Deja sunt multe persoane interesate să devină specialiști în marketing. Drept urmare, domeniul este destul de competitiv și trebuie să fii motivat să reușești în el.
Care sunt provocările cu care se confruntă un specialist în marketing?
Una dintre provocările cu care se confruntă o persoană de marketing este faptul că trebuie să fie în permanență conectată la schimbările din piață.
Trebuie să fii mereu la curent cu ultimele noutăți în ceea ce privește evoluția diverselor canale de comunicare, așa încât să știi care este este cel mai eficient canal de comunicare pentru publicul tău.
Trebuie să te adaptezi rapid rețelelor sociale care devin din ce în ce mai puternice, precum Facebook, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Pinterest sau TikTok.
O altă provocare o reprezintă stresul continuu la care ești supus, încadrarea unui task într-un anumit timp limită, și de obicei rezultatele campaniilor de marketing nu sunt imediate, ci va trebui să aștepți până când rezultatele muncii tale să se și vadă (iar tu trebuie să îi explici acest lucru clientului și să îl ajuți să înțeleagă asta).
În loc de concluzii, dacă ai ajuns până aici înseamnă că te-ai regăsit în ceea ce ai citit, iar acest job îți surâde.
Trebuie să ții minte, însă, că nu toți avem același traseu. Chiar dacă nu ai studii în acest domeniu, sau ești la început de drum, atâta timp cât te-ai regăsit în calitățile și competențele de mai sus, și ești dispus să înveți mult, totul este posibil.
Studiile în cadrul unei instituții nu îți vor asigura locul de muncă. Este nevoie de mult studiu individual, dar nu este imposibil.
Îți doresc mult noroc în continuare!