Cum să îți faci un blog de succes

Cum sa iti faci un blog de succes

Vrei să îți faci un blog dar nu știi cum? 

Te ajutăm noi.

Am scris un ghid complet despre cum să îți faci un blog chiar dacă nu ai experiență în programare sau nu ai mai publicat articole până acum.

În plus, ți-am pregătit informații complete care te vor ajuta să înțelegi cum poți avea un blog relevant care atrage cititorii.

Ai aici o listă cu principalele subiecte din acest articol:

  • Când este bine să îți faci un blog?
  • Pot face un blog de la zero chiar dacă nu am experiență în domeniu?
  • Cum poți face bani dintr-un blog?
  • Cât costă să îți faci un blog?
  • Ce trebuie să faci înainte de a începe să îți construiești un blog, ca să nu irosești resurse prețioase în zadar
  • Cum îți construiești blogul pas cu pas și de ce e bine să îți cumperi un nume de domeniu

Vom fi lângă tine pe parcursul întregului proces: de la alegerea unei nișe, până la publicarea primelor tale articole. 

Ai nevoie doar de un laptop și conexiune la internet.

Dacă ești gata, putem începe.

Când este bine să îți faci un blog?

Nu ezita să îți faci un blog atunci când:

  1. Vrei să faci blogging și să câștigi bani din asta

Dacă vrei să dedici o parte din timpul tău liber acestei activități, poți construi un blog care se poate transforma într-o afacere de succes.

Există o mulțime de oameni care au reușit să facă o afacere destul de profitabilă, chiar și în România. 

Alina CeușanJamila Cuisine sau cei de la Zona IT sunt doar câțiva dintre ei, dar îți lăsăm mai jos și cele mai citite bloguri din România în funcție de vizitatorii unici

top-bloguri-romania
  1. Ai o afacere și vrei să îi accentuezi prezența online

În cazul în care ai deja business-ul tău, te sfătuim să începi chiar acum să lucrezi la un blog. 

Acesta te poate ajuta să crești vizibilitatea afacerii, să construiești o comunitate în jurul acesteia și să stabilești o relație de durată cu clienții tăi.

Extinderea prezenței afacerii tale în mediul online înseamnă, de asemenea, o oportunitate foarte bună de a aduce oameni pe site și de a-i converti în clienți.

  1. Ești freelancer și vrei să îți promovezi serviciile

Dacă faci freelancing, un blog te va ajuta să îți construiești un portofoliu solid pentru clienții tăi. 

În plus, acesta poate fi văzut ca o dovadă de seriozitate și profesionalism.

  1. Faci marketing la o companie și ai decis să incluzi un blog în strategia ta

… înseamnă că ai o strategie bună. Un blog va genera trafic pe site, va spori prezența companiei în mediul online și va atrage noi clienți. Dacă vrei să afli cum se face o strategie de marketing de la 0, te lăsăm cu acest articol.

  1. Pur și simplu ești pasionat/ă de scris sau de un domeniu despre care vrei să scrii

Dacă îți place să scrii și vrei să împărtășești ideile tale cu restul lumii, un blog este modul potrivit prin care poți să o faci. 

Pot face un blog de la zero dacă nu am experiență în domeniu?

Cu siguranță, da! 

Poți face un blog de la zero chiar dacă nu ai cunoștințe de programare sau nu știi cum să scrii un articol. 

Sună puțin clișeic, însă trebuie doar să vrei.

Și să citești acest articol în continuare.

Câți bani se câștigă dintr-un blog?

Există o serie de activități remunerate din care poți câștiga bani în timp, dacă ai un blog.

Ține minte însă, nu poți face aceste lucruri peste noapte. E nevoie de timp, răbdare și perseverență ca să îți construiești un blog care să îți producă venituri.

Poți primi bani din:

  1. Marketing afiliat

Poți face bani din marketing afiliat în felul următor: închei o colaborare cu o companie. Începi să recomanzi produsele sau serviciile acesteia pe blogul tău. Utilizatorul care intră pe blog vede recomandarea și dă click. Ajunge pe site-ul partenerului și cumpără produsul. La final, tu primești un comision. 

În general, comisionul este între 1% – 20% pe vânzare.

Îți lăsăm aici un articol întreg despre cum funcționează marketingul afiliat.

  1. Publicitate 

Când traficul de pe blogul tău a crescut, poți începe să faci bani din publicitate, folosind: bannere, newslettere, recomandări sau alte metode pe care le implementezi direct pe site.

Exemplu publicitate pe blog
  1. Articole și colaborări

Dacă pasiunea ta este scrisul sau un domeniu despre care vrei să scrii, poți face bani din articole. 

Companiile plătesc bloggeri cunoscuți sau mai puțin cunoscuți pentru a scrie articole numite advertoriale.

De asemenea, aceștia primesc bani pentru colaborări prin care li se solicită să promoveze diverse produse sau servicii pe social media și pe blog.

  1. Vânzarea de produse sau servicii

Poți vinde produse sau servicii pe blog dacă:

  •  ești freelancer și oferi diverse produse, servicii sau cursuri online
  •  închei o colaborare cu o companie și le vinzi produsele.

Poți câștiga de la 100 de lei pe lună, la mii sau chiar zeci de mii de lei. Totul depinde de tine, de tipul de blog pe care îl ai și de timpul pe care îl aloci acestei activități.

Cât costă să îți faci un blog?

Costurile unui blog variază în funcție de cum alegi să îți faci blogul: folosind un serviciu gratuit sau cumpărând numele de domeniu și serviciul de găzduire.

Nu te îngrijora, am explicat mai jos în acest articol ce înseamnă toate astea.

În medie, costurile tale se vor ridica la:

  • 30 – 70 lei pentru domeniu pe an, în funcție de ceea ce alegi: .ro, .net, .org, .com sau altele
  • 80 – 150 de lei pe an pentru hosting sau găzduire
  • 0 – 400 de lei pentru temă – o cumperi o singură dată
  • 40 – 400 de lei pentru pluginuri premium – le cumperi o singură dată
  • 800 – 8000 de lei pentru un design personalizat (chiar și mai mult)
  • 50 – 200 de lei costuri legate de marketing și promovare la început

Ține minte însă că nu trebuie să investești în toate aceste lucruri de la început, dacă nu există resurse.

Dacă ai timp și ești dispus să înveți cum se fac anumite lucruri, singurele costuri „musai” sunt cele cu numele domeniului și găzduirea.

Îți poți achiziționa pluginuri premium în timp iar costurile legate de marketing sau design se pot adăuga pe parcurs.

Important: ce trebuie să faci înainte de a începe să construiești un blog și să investești resurse prețioase în zadar

Înainte să îți faci un blog, trebuie să știi că riști să pierzi timp și resurse prețioase dacă nu alegi o nișă potrivită.

Există o mulțime de bloguri abandonate sau bloguri pe care nu le citește nimeni.

Pentru a te asigura că nu îți pierzi timpul și că merită să îți faci un blog, urmează pașii de mai jos:

  1. Alege o nișă sau o sub-nișă și vezi dacă merită

Fie că e vorba despre afaceri, călătorii, bani, relații sau rețete culinare, e important să alegi o nișă sau o sub-nișă care prezintă interes atât pentru cititori, cât și pentru tine.

Dacă oamenii nu sunt interesați de subiectele pe care vrei să le abordezi, îți pierzi timpul.

Cel mai bun mod prin care poți alege o nișă bună pentru blogul tău este să îți faci o strategie de cercetare. 

Aceasta îți va salva timp și resurse prețioase.

Îți sugerăm să fii atent la partea asta și să faci cercetarea cum trebuie.

Pentru început, notează-ți câteva nișe pe care vrei să le abordezi

Dacă ți-e neclar termenul, ți-l explicăm noi: o nișă este un domeniu, iar o sub-nișă este un segment mai specific al acelui domeniu. 

Spre exemplu, în cazul unui blog de călătorii, acestea reprezintă nișa principală. Sub-nișele ar putea fi călătoriile de lux sau călătoriile în doi.

Notează câteva și treci la următorul pas.

Alege prima nișă de pe lista ta și hai să vedem cât e de căutată!

Pentru a afla acest lucru, folosește: Keyword Planner, sugestiile de la Google și Google Trends. 

Fiecare dintre aceste instrumente îți va arăta:

  •  care este volumul de căutări lunar
  •  care este volumul de căutări într-o anumită zonă
  •  cât este de populară nișa despre care vrei să scrii 
  •  ce informații caută oamenii în domeniul respectiv.

Aici va trebui să analizezi fiecare punct în parte.

Dacă subiectele de pe nișa respectivă au suficiente căutări și există interes constant pentru ele, poți trece la următorul punct.

Studiază competiția

Încearcă să faci o cercetare din care să rezulte:

  • Care este competiția ta
  • Ce înseamnă competiție? Un competitor, doi, mai mulți?
  • Cum abordează competitorii tăi subiectele
  • Ce informații includ în articole? Ce informații nu sunt menționate?
  • Există interes din partea oamenilor asupra articolelor respective?

Dacă pe subiectul tău există prea multe articole și nu te poți diferenția, s-ar putea să îți pierzi timpul. 

Stabilește dacă poți aduce ceva diferit

În cazul în care există prea multă competiție pe nișa aleasă, va trebui să te diferențiezi sau să alegi altceva.

Nu o să te mințim. Nu îți vom spune că e ușor și că ai toate șansele să ai un blog de succes. Dimpotrivă.

Pornești cu toate șansele împotriva ta.

Statisticile arată că doar în martie 2019, peste 4,4 milioane de articole au fost publicate în fiecare zi.

Știm, e greu să ții pasul cu asta. 

De aceea, la finalul cercetării, asigură-te că:

  • nișa pe care o alegi are suficiente căutări
  • există un interes constant din partea oamenilor
  • te poți diferenția de competiția existentă, dacă este cazul
  • ai câteva cunoștințe despre subiectele pe care le alegi
  • îți face plăcere, măcar într-o anumită măsură, să scrii despre domeniul respectiv.

2. Odată ce ai ales un domeniu, începe să faci cercetarepentru primul tău articol

Ține minte partea asta, e foarte importantă!

Află ce întrebări au oamenii despre subiectele pe care vrei să le abordezi

Fă o listă cu cele mai comune întrebări sau informații pe care le caută clienții tăi sau potențialii cititori ai blogului.

Spre exemplu, dacă ai o agenție de turism și vinzi sejururi în diverse colțuri ale lumii, posibilele întrebări din partea clienților ar putea fi: care sunt cele mai populare destinații de vacanță în 2022, ce asigurări de călătorie îmi pot face sau ce include un pachet turistic.

Gândește-te la întrebările pe care ți le-au adresat deja clienții tăi în centrul de suport, pe rețelele de socializare sau prin mesaje.

Dacă nu ai o afacere, gândește-te la întrebările pe care și le-ar putea pune potențialii tăi cititori despre subiectele la care faci referire.

Ai aici un tutorial care te ajută să determini aceste întrebări simplu și rapid!

Află ce fel de cuvinte sau expresii folosesc oamenii pentru a căuta răspunsurile la întrebări

Odată ce ai determinat care sunt cele mai comune întrebări pe care le au oamenii, va trebui să afli ce fel de cuvinte cheie folosesc atunci când au o întrebare și caută un răspuns.

Poți face acest lucru folosind Keyword Planner și sugestiile de la Google.

Aceste instrumente îți vor arăta cum caută oamenii exact. Care sunt cuvintele pe care le folosesc și care e intenția lor.

Va trebui să scrii pe Google fiecare întrebare și să vezi ce sugestii primești.

De asemenea, poți verifica volumul de căutări și ce fraze asemănătoare mai folosesc clienții tăi în Keyword Planner.

Am scris mai multe despre asta, aici.

Fă o listă de cuvinte cheie de la care să pornești

Alege cuvintele cheie pe care le vei folosi în articolul tău.

Ideal este să găsești cuvinte cheie cu un număr mare de căutări și competiție mică.

Astfel, vei putea găsi cele mai bune subiecte despre care să scrii.

Dacă nu ai accesat încă acest material, ai aici un ghid complet despre cum să faci keyword research și să afli cuvintele cheie potrivite pentru articolul tău.

Îți recomandăm să îl citești și să îl salvezi dacă vrei să ai articole pe primele pagini în Google.

3. Partea cea mai bună: acum poți începe să scrii 

S-ar putea să ți se pară puțin ciudat, însă e foarte important să scrii câteva articole înainte de a-ți face un blog.

Un blog bun are în spate un plan bine pus la punct.

Trebuie să te aștepți la multă muncă și să poți estima cât îți va lua să scrii un articol complet.

Poți face acest lucru urmând pașii de mai jos:

  • Alege cuvintele cheie cu care vrei să începi din lista pe care ai făcut-o anterior – practic, subiectul despre care vrei scrie primul tău articol
  • Structurează articolul în: introducere, capitole, subcapitole, concluzii
  • Vezi cum arată alte articole pe aceeași temă. 

Vezi ce informații ar trebui să incluzi, ce există deja și ce ai tu de spus diferit

  • Începe să scrii. Citește aici despre cum să scrii articole pe care oamenii să le citească și să le distribuie
  • Verifică dacă ai inclus toate informațiile importante pe care le caută oamenii.

Poți folosi sugestiile pe care ți le arată Google atunci când cauți ceva

  • Continuă cu încă 4-5 articole pentru a avea suficient conținut pe care să îl publici pe blog. 

Cu cât ai mai multe articole la început, cu atât îți va fi mai ușor din punct de vedere al optimizării pentru motoarele de căutare. Dacă poți să scrii mai multe, fă-o.

Atunci când scrii mai multe articole, îți poți da seama care este volumul de muncă, stilul tău de scris, dacă îți place ceea ce faci și dacă vrei să continui și pe viitor.

4. Testează fiecare articol și vezi dacă oamenii sunt interesați de ele

Ai terminat cercetarea, ai scris câteva articole și ai luat niște decizii informate.

Acum e timpul să testezi. Pe rețelele de socializare. Pe site.

În orice mediu care te poate ajuta să îți dai seama dacă articolele tale „prind”.

Urmărește ce engagement au acestea, câte clickuri s-au dat, cât timp au petrecut utilizatorii pe site citindu-le și alte informații valoroase.

Postează-le în zile diferite, la ore diferite. 

Vezi ce funcționează și ce nu.

Cum îți construiești blogul pas cu pas și ce ar trebui să știi dar nu ai întrebat până acum 

  1. Decide dacă începi self hosted sau nu

Ca să îți faci un blog ai nevoie de un nume de domeniu și o platformă care să îl găzduiască.

Astfel, ai de ales între:

  1. un blog gratuit sau
  2. un blog profesionist pentru care trebuie să investești o sumă minimă.

Un blog gratuit presupune să îți faci cont pe o platformă care îți va găzdui blogul fără să plătești pentru acest serviciu sau pentru numele de domeniu.

Cele mai populare site-uri pe care poți face asta sunt WIX, WordPress.com sau Blogger.

Deși sună tentant, nu este cea mai bună soluție.

Folosirea unui serviciu gratuit:

  • Îți permite să îți faci un blog fără să plătești pentru domeniu sau găzduire
  • Îți permite să îl setezi foarte simplu și ușor

Însă… dezavantajele pe termen lung sunt mari:

  • Chiar dacă scrii articole pe care le publici pe blog, nu vei deține acest site. El va rămâne în proprietatea platformei gazdă
  • Ai posibilități limitate de design
  • Nu ai control asupra reclamelor care apar pe blog
  • Adresa domeniului tău va fi întotdeauna însoțită de o extensie. Spre exemplu: îmiplacesăcitesc.wordpress.com. Acest detaliu exprimă, de cele mai multe ori, lipsă de profesionalism
  • Riști să îți pierzi credibilitatea în fața cititorilor

Din cauza acestor lucruri, nu recomandăm folosirea unui serviciu gratuit.

Dacă totuși vrei să urmezi această direcție, trebuie doar să intri pe una din platformele enumerate, să îți faci un cont și să urmezi pașii de acolo.

A doua opțiune este să îți cumperi un nume de domeniu și un serviciu de găzduire pe care să le folosești atunci când îți creezi blogul. 

Știm că varianta asta pare mai complicată, însă nu e. 

Îți vom explica cum poți face aceste lucruri mai jos, în acest articol. 

Beneficiile unui nume de domeniu propriu pe termen lung:

  • Vei deține toate drepturile asupra site-ului tău
  • Îl vei putea personaliza cum dorești
  • Vei putea controla ceea ce afișezi
  • Oamenii vor lua în serios blogul tău

Singurul dezavantaj este faptul că va trebui să plătești.

  1. Alege un nume de domeniu și un serviciu de găzduire pentru blogul tău

Numele de domeniu ar trebui să se potrivească perfect cu specificul blogului.

Acesta ar trebui să fie:

  • Original
  • Simplu și memorabil
  • Ușor de scris și de citit
  • Relevant

Dacă ai nevoie de mai multe informații, îți recomandăm acest articol despre cum alegi un nume potrivit

Îți va răspunde la întrebări și te va ajuta să iei o decizie informată.

Apoi, verifică dacă numele de domeniu pe care l-ai ales nu este luat.

Poți face acest lucru pe diverse site-uri cum ar fi Datahost, Gazduire.Net sau Romarg.

Tot de aici îți poți achiziționa numele de domeniu și serviciul de găzduire.

Uite și un articol despre cum sa alegi cel mai bun serviciu de găzduire pentru blogul tău.

  1. Instalează WordPress pe domeniul cumpărat

În cazul în care nu ai optat pentru folosirea unui serviciu gratuit, următorul pas este să îți instalezi un instrument cu care să construiești blogul.

Deși există și alte opțiuni, îți recomandăm să folosești WordPress fără nici o ezitare.

Ai o mulțime de alternative pentru design, este extrem de ușor de folosit, are o interfață prietenoasă și poate fi integrată foarte simplu și rapid cu…orice. 

Ultimele date arată că peste 75 de milioane de site-uri folosesc WordPress.

Raportul calitate – preț este excelent. 

Iar pentru SEO… e absolut minunat.

Am scris un ghid întreg despre WordPress și de ce are trebui să îți creezi site-ul pe el.

Astfel, pentru a folosi acest instrument, va trebui să îl instalezi pe domeniul tău. 

Poate suna complicat, însă nu e.

Cele mai multe servicii de găzduire au această opțiune integrată și îți vor arăta cum să îl instalezi simplu și rapid.

De asemenea, îți mai recomandăm să încerci Elementor.

Te va ajuta foarte mult să îți personalizezi paginile și postările, în paralel cu WordPress.

Apropo. Oprește-te puțin aici.
Dacă îți place să scrii articole, știm o platformă foarte mișto pe care ar trebui să o încerci: se numește Substack.

Aici, scriitorul postează conținut, iar cititorii se abonează la acesta, plătind un fel de abonament lunar.

Dacă ai 1000 de cititori și fiecare plătește 10 dolari pe lună… te lăsăm pe tine să calculezi 🙂 .

  1. Alege o temă și începe să-ți personalizezi blogul

După ce ai instalat WordPress, e timpul să îți configurezi blogul.

Dacă nu vrei să apelezi la un designer și să minimizezi costurile, va trebui să faci tu următoarele lucruri:

Alege o temă

Îți recomandăm să alegi o temă premium, potrivită pentru blogul tău. 

O temă care se potrivește cu conținutul blogului tău și care e ușor de folosit te va ajuta să personalizezi mult mai bine blogul, să atragi mai mulți clienți și să îl adaptezi nevoilor tale pe termen lung.

De asemenea, aceasta îți asigură o securitate sporită și suport tehnic.

Poți achiziționa o temă de pe ThemeForest.

Instalează pluginurile necesare

Instalează pluginurile de care ai nevoie pentru a îmbunătăți performanța site-ului, optimizare SEO sau pentru a modifica aspectul blogului.

Lăsăm aici o listă cu câteva pluginuri esențiale pe care ar trebui să le ai.

Fă-ți o listă cu pluginuri recomandate și instalează-le direct din WordPress.

Personalizează blogul

În primul rând, stabilește cum ai vrea să arate meniul acestuia.

Fă o structură. 

Încearcă să îți dai seama ce ar trebui să includă blogul tău, în funcție de specificul acestuia: 

  • o pagina despre tine sau afacerea ta
  • o pagină de contact
  • o pagină despre articole pe o anumită temă (destinații exotice)
  • o pagină despre articole pe o altă temă complementară (destinații locale)
  • iconițe pentru conturile tale de social media
  • butoane de share pe social media
  • formular de contact 
  • secțiuni pentru abonare la newsletter
  • imagini
  • testimoniale

Lăsăm aici un articol util despre ceea ce ar trebui să conțină un blog și  aici câteva exemple de bloguri din care te poți inspira.

Asigură-te întotdeauna că nu ai omis nimic important.

Instalează Google Analytics și Hotjar

Nu în ultimul rând, va trebui să instalezi Google Analytics și Hotjar. 

De ce? Pentru că este absolut esențial să știi de unde vin oamenii pe blogul tău și ce fac acolo.

Te va ajuta să îți cunoști mai bine audiența, să vezi ce îi interesează și cum se comportă pe site.

Am scris un un articol complet despre cum să instalezi Google Analytics. Te va ajuta!

  1. Publică primele tale articole

Dacă ai terminat cu partea de configurare și design, poți începe să publici primele tale articole.

Pentru aceasta, va trebui să accesezi secțiunea de postări din WordPress și să citești acest ghid despre cum să structurezi un articol de blog.

  1. Începe să îți construiești o listă de abonați

Una dintre cele mai frecvente greșeli pe care le fac oamenii atunci când își fac un blog este să ignore complet secțiunea de abonare la newsletter.

O listă de abonați îți va permite să comunici direct cu ei, să îi cunoști și să le spui care sunt cele mai noi articole de pe blog sau ce vinzi.

Totul, fără prea multe costuri.

Poți folosi unul din pluginurile recomandate în acest articol.

În plus, avem aici un ghid complet despre e-mail marketing și cum îți poți crește lista de abonați.

  1. Promovează noul tău blog

Oamenii trebuie să ajungă cumva pe blogul tău, mai ales la început. 

Recomandarea noastră este să investești o sumă mică în fiecare lună pentru promovarea acestuia.

Poți începe cu distribuirea articolelor pe rețelele de socializare și câteva reclame.

Îți lăsăm aici câteva articole care te-ar putea ajuta:

Un blog îți va aduce o mulțime de beneficii, indiferent de nivelul la care te afli sau de motivul pentru care îl faci.

Ai nevoie doar de câteva zile pentru cercetare, informare și planificare.

Vei învăța să scrii articole și să te exprimi mai bine. 

Vei putea să faci ceea ce îți place și să inspiri alți oameni.

Vei putea să faci bani din asta.

Ca freelancer, nu vei trece neobservat prin fața potențialilor angajatori sau colaboratori.

Iar ca antreprenor, afacerea ta va avea numai de câștigat.

Interesat de marketing?Intră gratuit în comunitate. Ai 10+ training-uri gratuite, noutăți săptămânal pe e-mail și posibilitatea de a adresa întrebări în forum și în comentarii la articole.Mă înscriu

Articole similare

Comentarii