Ghid Complet: Tehnici de Promovare Online și Growth Hacking

Tehnici-de-promovare

Promovarea este esențială pentru succesul oricărei afaceri în mediul digital. 

Indiferent dacă ești un antreprenor la început de drum sau un marketer cu experiență, să știi cum să-ți promovezi produsele și serviciile este crucial. 

Dar probabil deja știi asta, de aceea ești aici.

În acest ghid, vom explora diverse tehnici de promovare, de la cele organice la cele plătite, și vom descoperi cum conceptul de growth hacking poate duce la o creștere rapidă și eficientă.

1. Tehnici de Promovare Organică

Spre deosebire de metodele de promovare plătite, metodele de promovare organice înseamnă la bază că nu plătești pentru fiecare afișare, vizită sau client. 

Li se mai spune și „earned media”, adică afișări și mențiuni câștigate sau inbound.

Atenție însă: numele poate fi înșelător.

Pentru că deși nu plătim direct pentru fiecare vizitator pe site-ul nostru, în practică și acestea ajung să coste, chiar destul de mult.

De exemplu, marketingul prin conținut sau optimizarea SEO pot să nu ne coste niciun leu dacă vom crea noi conținutul și ne vom ocupa de optimizarea site-ului. Însă timpul investit poate fi considerabil. Și acesta are un cost.

Principalele avantaje ale acestor tipuri de tehnici de promovare online sunt:

  • Rezultatele sunt independente de investiție. Cu alte cuvinte, poate investești 10 ore în crearea unui articol pe blog (cum fac eu acum). Însă acesta îți poate aduce mii sau zeci de mii de vizitatori dealungul timpului (cum s-a întâmplat de când am publicat prima versiune a acestui ghid în 2017). Tu vei investi doar timpul inițial, nu vei plăti pentru fiecare vizitator.
  • Rezultate pe termen lung. Majoritatea metodelor de promovare organice (gratuite), cum ar fi SEO de exemplu, tind să fie mai sustenabile și să aducă rezultate pe termen lung, chiar și dacă nu mai depui efort.
  • Costuri finale mai mici. Dacă e să cuantifici toată investiția (incluzând timpul și alte costuri externalizate)  și să o împarți la rezultatele obținute, în general randamentul va fi mai mare decât al metodelor plătite.

Cu toate acestea, există și dezavantaje:

  • În general rezultatele apar pe termen mediu și lung. Să publici un articol, să creezi un instrument gratuit sau să pornești un canal de YouTube nu va înseamna aproape nimic. Ai nevoie de o investiție constantă și rezultatele se vor vedea în săptămâni sau luni.
  • Investiția inițială este mare. Spre deosebire de o campanie de reclame pe care o poți porni și cu un buget de 1€/zi, costul de intrare pentru aceste tehnici este mai mare, vorbim de sute, mii sau chiar zeci de mii de euro dacă cuantificăm efortul. Va dura până ce le recuperezi.

În general recomandăm includerea uneia sau a două astfel de metode de promovare online dacă poți aștepta (i.e. afacerea poate trăi) până ce apar rezultatele și cu siguranță dacă dispui de timp dar nu și de un buget.

SEO (Search Engine Optimization)

SEO este arta și știința de a optimiza site-ul tău pentru a apărea cât mai sus în rezultatele motoarelor de căutare. De ce este important? Simplu: mai mult trafic organic înseamnă mai mulți clienți potențiali fără costuri de publicitate directe.

Tehnici de bază:

Avem un ghid complet despre ce înseamnă SEO și cum să-ți optimizezi site-ul pentru a apărea mai sus în rezultatele motoarelor de căutare. Îți recomand să treci prin el.

SEO prin imagini și video

Imaginile și videoclipurile nu doar că atrag atenția, dar pot fi și optimizate pentru a îmbunătăți SEO-ul site-ului tău și să obțină trafic prin locurile speciale de afișare (eg. YouTube, Google Images).

Deși ele fac parte din „SEO tradițional”, în acest ghid am ales să le menționăm și separat deoarece devin din ce în ce mai importante și pot reprezenta o scurtătură inteligentă prin care și site-uri mai noi sau mici să obțină mai rapid trafic organic.

Tehnici de optimizare vizuală:

  • Imaginea caracteristică (featured) a paginii. Fie că e vorba de pagina unui produs, serviciu sau articol, folosește o imagine unică, de calitate și denumește fișierul, atributul ALT și titlul pentru termenul pentru care este optimizată pagina. Citește mai multe despre optimizarea imaginilor pentru SEO.
  • Pinterest: Creează colecții de imagini și optimiză-le adăugând o descriere ce include cuvântul cheie pentru care vrei să apară în motoarele de căutare..
  • YouTube și TikTok: Transformă conținutul scris în video-uri captivante pentru a ajunge la o audiență mai largă.

Utilizarea rețelelor sociale pentru SEO

Deși au un impact direct asupra SEO mai mic față de link-uri de la alte website-uri, rețelele sociale pot ajuta la construirea autorității și încrederii site-ului tău prin creșterea numărului de link-uri și mențiuni. În plus, poți obține trafic de acolo.

Tehnici eficiente:

  • Distribuirea conținutului: Publică conținutul tău pe toate rețelele sociale pentru a atrage trafic și a crea backlink-uri.
  • Interacțiune cu publicul: Răspunde la comentarii și mesaje pentru a construi o comunitate fidelă care va distribui mai departe conținutul tău.

Content Marketing

Content marketing-ul implică crearea și distribuirea de conținut valoros pentru a atrage și reține un public clar definit.

Tehnici de content marketing:

  • Blogging: Scrie articole utile și interesante pentru publicul tău. De exemplu, dacă vinzi produse de îngrijire personală, publică articole despre rutine de îngrijire a pielii sau sfaturi de machiaj.
  • Content upgrade: Oferă ceva în plus pentru cei care au citit deja un articol. Poți oferi un ghid detaliat sau un ebook în schimbul adresei de email.
  • Guest blogging: Colaborează cu alte bloguri din nișa ta pentru a scrie articole și a obține backlink-uri valoroase.

Și pe această temă avem un ghid complet și dacă vrei să folosești o tehnică de promovare organică, musai să treci prin el.

Răspunde întrebărilor de pe forumuri și grupuri

Cam toate modalitățile de promovare online de mai sus se referă la lucruri pe care le facem pe propria platformă, fie că vorbim de website sau de paginile de social media ale brandului nostru.

Însă, uneori, mai ales la început, o strategie foarte bună este să creăm conținut, să oferim valoare oamenilor, și pe alte platforme.

Putem răspunde întrebărilor de pe grupuri de Facebook relevante pentru domeniul nostru.

Putem răspunde la întrebări pe diferite forumuri relevante.

Putem lăsa și răspunde la comentarii pe diferite bloguri.

Putem scrie articole de tip guest post pentru bloguri și site-uri din industrie.

Putem crea prezentări pe care să le publicăm pe Slideshare.

Toate aceste idei ne permit să ne folosim de vizibilitatea, traficul și încrederea pe care le au alte branduri sau platforme și să le răspundem oamenilor la întrebări acolo unde le este lor mai confortabil să le adreseze. Astfel îi putem atrage, ușor, ușor, către brandul nostru.

Dar, nu uita, fii util! Răspunsuri superficiale nu îți vor aduce niciun beneficiu.

Crearea de conținut pe rețele sociale

Nu putem încheia această secțiune fără a vorbi despre conținut organic pe rețelele sociale.

Însă am lăsat-o la final și nu vom insista prea mult din două motive:

În afară de TikTok și Instagram (cu focus pe partea de reels), numărul de persoane la care poți ajunge fără să plătești a tot scăzut de-a lungul timpului încât de multe ori nu mai merită.

De exemplu, pe Facebook impactul (reach-ul) organic este în medie de 3-5% pentru majoritatea paginilor. Adică postările tale ajung la doar 3-5% dintre cei care te urmăresc. Procentul este mai mare pentru pagini mai mici, dar în medie tinde să scadă spre acolo.

Dacă ne gândim la investiția necesară pentru a crea conținutul (timp, plata serviciilor unei agenții/freelancer), la noi în general randamentul a fost mai mic față de alte strategii de marketing.

Ce îți recomand:

a) Menține paginile de social media active. Mulți clienți ne verifică și acolo înainte de a lua decizia de cumpărare. Asta înseamnă să postezi o dată sau de două ori pe săptămână câte ceva (de exemplu noutăți legate de afacere).

b) Dacă ai prioritizat alte tehnici de promovare online din acest ghid și tot mai ai resurse, atunci te poți gândi la TikTok sau Instagram.

2. Tehnici de Promovare Plătită

Așa cum îi spune numele, aceste tehnici de promovare online se referă la metode în care plătim direct pentru afișări, click-uri și clienți. Cumpărăm atenția oamenilor.

De exemplu promovare prin Facebook Ads, Google Ads, TikTok Ads sau publicarea de comunicate de presă ori colaborări cu influencerii.

Principalele avantaje ale acestor tehnici de promovare online sunt:

  • Măsurare. În general putem vedea exact cât afișări avem, click-uri și conversii.
  • Timp mai scurt până la rezultate. Putem publica o campanie astăzi și de mâine să se vadă în traficul de pe site sau lead-uri/clienți.
  • Scalabilitate. Majoritatea platformelor ce permit promovarea plătită au un număr mare de utilizatori/vizitatori și poți să crești bugetul… atât cât de ține portofelul 

De cealaltă parte, există și anumite dezavantaje:

  • Va trebui să continui să plătești. Dacă vrei să continui să ai afișări, trafic și ideal clienți va trebui să continui să plătești. De obicei când oprești metodele de promovare plătite se închide și rezervorul de clienți.
  • Costurile tind să crească. În cazul majorității platformelor, trendul este ca promovarea să devină mai scumpă din cauza sistemului de licitație și a faptului că mai multe companii se promovează acolo.
  • Dacă ai marje mici, e posibil să nu fii profitabil. Dacă ai un adaos comercial sau o marjă de profit mai mici de 30% în general nu vei reuși să obții clienți la costuri rentabile.

Acestea fiind spuse, recomandăm să incluzi măcar 1-2 canale de promovare plătite în strategia și mixul tău de marketing, principalul criteriu fiind rentabilitatea de care ai nevoie.

Google Ads

Google Ads este un instrument puternic care te ajută să apari în rezultatele căutărilor pe Google contra cost (plus să afișezi reclame pe YouTube și alte site-uri partenere). Este ideal pentru a obține trafic rapid și targetat.

Avantaje și dezavantaje:

  • Avantaje: Rezultate rapide, targetare precisă, monitorizare și ajustare în timp real.
  • Dezavantaje: Costuri continue, competiție ridicată pentru anumite cuvinte cheie.

Câteva tehnici de promovare online prin Google Ads:

  • Tracking impecabil. Ok, poate nu e o tehnică în sine, însă stă la baza succesului promovării plătite (pe orice platformă). Trebuie să măsori corect și complet acțiunile valoroase pe care le fac clienții pe site-ul tău. Corect înseamnă să se raporteze o singură dată o acțiune pe care o face vizitatorul (eg. vizualizare de pagină, completarea unui formular, o achiziție) și să o transmiți și prin intermediul server-to-server. „Complet” se referă la a urmări toate acțiunile importante pe care le poate face pe site și rezultatele pe care vrei să le obții.
  • Campanii inteligente și Performance Max. În momentul de față în majoritatea conturilor clienților noștri cele mai bune rezultate, atât ca randament cât și ca volum, vin din campanii „smart” în special Performance Max. Aceste ar fi cele cu care îți recomandăm să începi.
  • Campanii de căutări. Acestea sunt campaniile clasice din Google Ads, cele pentru care licitezi pe cuvinte cheie și nu ar trebui să lipsească din nici unei afaceri.

Reclame pe Social Media

Reclamele pe rețelele sociale sunt excelente pentru a ajunge la un public larg și divers. Platforme precum Facebook, Instagram, TikTOk, LinkedIn și YouTube oferă diverse opțiuni de targetare și formate de anunțuri.

Poate ai văzut că nu am vorbit despre promovarea pe Facebook în secțiunea de metode organice/gratuite.

Asta pentru că reach-ul organic este atât de mic încât nu mai merită.

Excepție fiind Instagram și mai specific Reels-urile, dar în rest noi am dez-investit în promovarea organică prin Facebook/Instagram pentru clienții noștri și încercăm doar să menținem paginile active.

Dar nu fi trist.

Deși ni s-a luat partea de impact organic, reclamele create prin Facebook Ads Manager sunt extraordinar de eficiente.

Dar să o luăm pe rând:

Cu excepția afacerilor B2B nișate, cred că în momentul de față aproape orice afacere poate obține rezultate prin promovarea prin Social Ads.

Însă această tehnică de promovare este ideală:

  • fie (1) când știi foarte bine cum arată publicul tău țintă din punct de vedere demografic, geografic și al intereselor 
  • fie (2) când ai un produs care arată foarte bine, care stârnește dorința oamenilor, care atrage atenția.

Din punctul meu de vedere, cea mai puternică caracteristică a promovării plătite pprin Social Ads este faptul că îți permite să alegi foarte, foarte specific cui să arăți reclamele algoritmul a devenit foarte bun la a-ți găsi clienți și potențiali clienți.

Astăzi, pe lângă faptul că poți targeta (ținti) oamenii în funcție de:

  • țara/județul/orașul/zona din oraș în care locuiesc
  • poți să le arăți reclame în funcție de vârstă, 
  • de interese largi (Nutriție) sau
  • interese specifice
  • și alte zeci de opțiuni legate de comportamentul lor online și offline

Dacă ai partea de măsurare făcută bine și trimiți date înapoi prin intermediul pixelului, campaniile viitoare se vor livra mult mai bine.

Sunt multe prea multe opțiuni pentru a le lista aici, intră în Facebook Ads Manager sau TikTok Ads manager și joacă-te cu ele.

Dacă ești la început, aici ai explicat procesul creării unei campanii cu fiecare pas explicat. Este similar pentru toate platformele.

Ideea de bază e că nu mai poți doar să dai boost post și să te aștepți la rezultate.

Dacă vrei să ai succes, trebuie să te ocupi de toți pilonii:

  • Definirea și îmbunătățirea ofertei.
  • Tehnic & Tracking
  • Creative și texte ale reclamelor
  • Experiența pe site
  • Partea de analiză și optimizare
  • Targetarea
  • Implementarea efectivă a campaniilor

Citește și ghidul despre promovarea pe Facebook pentru a înțelege mai bine ce trebuie să faci la fiecare pas.

Cel de TikTok e în curs de publicare.

3. Growth Hacking

Mai avem o categorie de metode de promovare online la care nu ne gândim de obicei în România:

Growth hacking este o abordare în marketing axată pe creșterea rapidă. Implică experimentarea continuă și măsurarea rezultatelor pentru a găsi cele mai eficiente căi de creștere.

Exemple de succes:

  • Uber: A oferit curse gratuite pentru utilizatorii care invitau prieteni să folosească aplicația.
  • Dropbox: A folosit un program de recomandări care a oferit spațiu de stocare gratuit pentru utilizatorii care au adus noi clienți.

Multe exemple de succes implică și o componentă de viralitate, de a te folosi de produsul sau clienții existenți pentru a atrage alți clienți.

Principalele avantaje ale acestor tehnici de promovare online sunt:

  • Scalabilitate. În general vei avea un anumit procent de persoane care le spun și altora despre tine. Cu cât ai mai mulți utilizatori/clienți, cu atât crește numărul de persoane noi la care ajungi.
  • Rată de conversie mai mare și clienți mai buni. Pentru că una e să vedem o reclamă, alta e ca un prieten să ne spună despre o afacere, cei care acceptă invitația de la prieteni tind să aibă șanse mai mari să o accepte și în general vor fi clienți mai buni.
  • Costuri mici și doar pentru rezultate. În general recompensele se oferă tot prin intermediul produsului/serviciului, care înseamnă costuri de livrare mai mici decât cele percepute de clienți. Cu alte cuvinte poate îți ofer un bonus care pe site se vinde cu X dar costul meu efectiv de livrare este Y. În plus, acestea se oferă doar când o persoană a devenit utilizator/client.

Cu toate acestea, există și dezavantaje:

  • Ai nevoie de o bază existentă de clienți/utilizatori. În general procentul celor care aleg să invite și alte persoane este mic. De aceea, ai nevoie de un număr semnificativ de persoane pentru a porni aceste programe și pentru a simți impactul de business.
  • Necesită multă optimizare. Deși pe hârtie sună grozav, în practică majoritatea programelor de recomandări pornesc slăbuț și necesită îmbunătățiri pe partea de recompense, mesaje, reamintiri etc. pentru a aduce un impact asupra cifrei de afaceri.

Acestea fiind spuse, după cum vei vedea nu e nevoie de programe complicate și software dedicat, există și variante simple acestor metode ce pot fi aplicate indiferent de afacerea ta. Așa că poți include și o astfel de metodă în strategia de marketing.

Tehnici de growth hacking:

  • Marketing prin viralitate: Creează conținut sau oferte care sunt ușor de distribuit și care încurajează utilizatorii să invite alți utilizatori. Vezi și exemplele din ghidul de growth hacking.
  • Experimente rapide și iterații: Testează constant noi idei și ajustează strategiile pe baza rezultatelor.
  • Utilizarea datelor și analizelor: Folosește datele pentru a identifica ce funcționează și ce nu, și optimizează continuu strategiile.

4. Tehnici de Promovare Locale

Optimizarea pentru căutările locale

Dacă afacerea ta are o componentă locală, optimizarea pentru căutările locale este esențială.

Tehnici de promovare locală:

  • Google My Business: Creează și optimizează profilul afacerii tale pe Google My Business pentru a apărea în căutările locale. Vezi ghidul complet aici.
  • Cuvinte cheie geo-specifice: Include în conținutul tău cuvinte cheie care indică locația pentru a crește relevanța în căutările locale.
  • Directoare locale: Înregistrează afacerea în directoare locale și pe site-uri de recenzii.

5. Tehnici Alternative și Inovative

Email Marketing

Email marketing-ul rămâne una dintre cele mai eficiente tehnici de promovare, datorită personalizării și segmentării ușoare.

Dintre toate canalele de promovare de până acum, email marketing-ul este cel mai util în generarea de vânzări, în convertirea potențialilor clienți.

Mult timp am stat departe de e-mail marketing pentru că ni s-a spus că nu funcționează în România. Totuși, a apărut la SMARTERS cererea de a crea un Newsletter pentru a putea ține legătura cu participanții la evenimentele pe care le organizam.

Apoi, la un moment dat, am adăugat și un formular de abonare la newsletter pe site, pentru ca oamenii care găseau articolele noastre să ne poată lăsa emailul, pentru a-i anunța când apare unul nou (o poți face și tu aici).

Ei bine, am ajuns să vedem că e-mailul este unul din cele mai bune moduri de a ține legătura cu audiența ta. 

Dacă impactul organic al postărilor pe Facebook tinde spre 5% dintre cei care au dat Like paginii (dacă ai o pagină mare), rata de deschidere a emailurilor este de 30-40%, deci de 6/8 ori mai mare!

În plus, emailul este unul din cele mai bune instrumente pentru a cere oamenilor să treacă la acțiune, să cumpere. Îți permite un mult mai bun control al comunicării. 

În cazul email marketing nu depinzi de schimbări de algoritm. Rezultatele tale sunt direct proporționale cu modul în care comunici și cu valoarea adăugată pe care ai oferit-o celor cărora te urmăresc.

Tehnici de email marketing:

  • Crearea și segmentarea listelor: Construiește liste de email segmentate pe baza comportamentului și preferințelor utilizatorilor.
  • Automatizare și personalizare: Folosește automatizări pentru a trimite emailuri personalizate în funcție de acțiunile utilizatorilor.
  • Îmbină conținutul util cu campanii de vânzare. Dacă nu ai mult timp pentru a investi în e-mail marketing, poți să-l folosești doar pentru vânzări. Însă este cu adevărat eficient în momentul în care ai o strategie mai complexă.

Ah apropo, am scris un întreg ghid și pe această temă 🙂

Citește și: Email Marketing – Ghid complet pentru începători.

Promovare prin Influenceri

Colaborarea cu influenceri poate aduce vizibilitate și credibilitate afacerii tale.

Tehnici de colaborare cu influenceri:

  • Alegerea influencerilor potriviți: Găsește influenceri care se aliniază cu valorile și publicul tău țintă. O poți face manual sau folosi aplicații/platforme dedicate.
  • Definește brief-ul. Toți influencerii profesioniști îți vor cere un brief. Ai un exemplu bun aici.
  • Monitorizarea impactului: Măsoară rezultatele campaniilor cu influenceri pentru a evalua ROI-ul și a ajusta strategiile viitoare.

Citește mai multe despre influencer marketing aici.

Monitorizare și Analiză

Un avantaj al promovării online este faptul că putem măsura mai bine rezultatele eforturilor noastre.

Instrumente recomandate:

  • Google Analytics: Monitorizează traficul, comportamentul utilizatorilor și conversiile.
  • Ahrefs sau SEMRush: Analizează backlink-urile, cuvintele cheie și performanța SEO.
  • Google Search Console. Te ajută să monitorizezi traficul organic și îmbunătățirile pe care trebuie să le faci din perspectiva Google pentru a-ți crește traficul organic.

Desigur, mai sunt și altele în funcție de strategia de marketing și tehnicile folosite, însă important e să le folosești proactic nu reactiv.

Acestea fiind spuse, sper că te-am ajutat cu inspirație astăzi și ai câteva tehnici de promovare noi pe care să le încerci. Intră mai în detaliu în fiecare dintre ele apoi, partea cea mai importantă, treci la pus în practică!

Interesat de marketing?Intră gratuit în comunitate. Ai 10+ training-uri gratuite, noutăți săptămânal pe e-mail și posibilitatea de a adresa întrebări în forum și în comentarii la articole.Mă înscriu

Articole similare