Promovare Online: 23 de metode și tehnici
Spune-mi dacă îți sună cunoscut: ești online, în căutare de inspirație și idei pentru promovarea online a site-ului tău.
Indiferent dacă tastezi în căsuța de căutare Google „metode de promovare online”, „idei de marketing”, „strategii de marketing” sau alte cuvinte similare, majoritatea rezultatelor sunt cel puțin dezamăgitoare.
Sugestii precum „pornește un blog”, „oferă-le valoare oamenilor” saaau, cireașa de pe tort, „fii creativ cu o campanie virală” se regăsesc pe aproape toate site-urile unde ajungi.
No shit Sherlock! Niciodată nu m-am gândit să fiu creativ, să fac lucrurile diferit legat de promovarea afacerii mele…
Dar cum creez conținut viral? Ce înseamnă să „ofer valoare” oamenilor? Care sunt și cum implementez corect cele mai bune metode de promovare online?
Adevărul este că majoritatea conținutului legat de marketing și antreprenoriat este superficial, scris de oameni fără experiență în domeniu sau reprezintă doar niște idei puse la un loc, fără a fi trecute prin filtrul propriu.
De aceea, scopul meu astăzi este să te ajut să înțelegi care sunt principalele metode de promovare online care funcționează și în România și să îți dau câteva sfaturi și puncte cheie care să te ajute cu aplicarea lor.
Acest articol este în primul rând o listă de idei, nu vom insista pe implementare, dar voi include link-uri utile care să te ajute să descoperi mai multe informații acolo unde găsești o metodă care te-a făcut curios și crezi că se poate aplica pentru promovarea afacerii tale.
Indiferent dacă vrei să-ți promovezi site-ul, un magazin online, un produs fizic sau un serviciu, vei găsi idei care să te inspire.
Conținut
Pregătit(ă)? Să-i dăm drumul!
Cele 3 tipuri de metode de promovare online
Înainte să intrăm specific în diferitele strategii, te va ajuta să înțelegi că există mai multe tipuri de metode de promovare online. Poate o anumită categorie mai potrivită pentru promovarea site-ului tău, a produselor tale sau pentru bugetul disponibil.
Când spunem asta, nu ne referim la metode specifice promovare precum Facebook, promovare prin Google Ads sau TikTok. Ci la abordarea mai mare.
Există 3 mari tipuri de metode de promovare online:
Metode de promovare online plătite (outbound)
Așa cum îi spune numele, acest tip de promovare online se referă la metode în care plătim direct pentru afișări, click-uri și clienți. Cumpărăm atenția oamenilor.
De exemplu promovare prin Facebook Ads, Google Ads, TikTok Ads sau publicarea de comunicate de presă ori colaborări cu influencerii.
Principalele avantaje ale acestei metode de promovare online sunt:
- Măsurare. În general putem vedea exact cât afișări avem, click-uri și conversii.
- Timp scurt până la rezultate. Putem publica o campanie astăzi și de mâine să se vadă în traficul de pe site sau lead-uri/clienți.
- Scalabilitate. Majoritatea platformelor ce permit promovarea plătită au un număr mare de utilizatori/vizitatori și poți să crești bugetul… atât cât de ține portofelul
De cealaltă parte, există și anumite dezavantaje:
- Va trebui să continui să plătești. Dacă vrei să continui să ai afișări, trafic și ideal clienți va trebui să continui să plătești. De obicei când oprești metodele de promovare plătite se închide și rezervorul de clienți.
- Costurile tind să crească. În cazul majorității platformelor, trendul este ca promovarea să devină mai scumpă din cauza sistemului de licitație și a faptului că mai multe companii se promovează acolo.
- Dacă ai marje mici, e posibil să nu fii profitabil. Dacă ai un adaos comercial sau o marjă de profit mai mici de 30% în general nu vei reuși să obții clienți la costuri rentabile.
Acestea fiind spuse, recomandăm să incluzi măcar 1-2 canale de promovare plătite în strategia și mixul tău de marketing, principalul criteriu fiind rentabilitatea de care ai nevoie.
Metode de promovare gratuite (organice)
Spre deosebire de metodele de promovare plătite, metodele de promovare organice înseamnă la bază că nu plătești pentru fiecare afișare, vizită sau client.
Li se mai spune și „earned media”, adică afișări și mențiuni câștigate sau inbound.
Atenție însă: numele poate fi înșelător.
Pentru că deși nu plătim direct pentru fiecare vizitator pe site-ul nostru, în practică și acestea ajung să coste, chiar destul de mult.
De exemplu, marketingul prin conținut sau optimizarea SEO pot să nu ne coste niciun leu dacă vom crea noi conținutul și ne vom ocupa de optimizarea site-ului. Însă timpul investit poate fi considerabil. Și acesta are un cost.
Principalele avantaje ale acestei metode de promovare online sunt:
- Rezultatele sunt independente de investiție. Cu alte cuvinte, poate investești 10 ore în crearea unui articol pe blog (cum fac eu acum). Însă acesta îți poate aduce mii sau zeci de mii de vizitatori dealungul timpului (cum s-a întâmplat de când am publicat prima versiune a acestui ghid în 2017). Tu vei investi doar timpul inițial, nu vei plăti pentru fiecare vizitator.
- Rezultate pe termen lung. Majoritatea metodelor de promovare organice (gratuite), cum ar fi SEO de exemplu, tind să fie mai sustenabile și să aducă rezultate pe termen lung, chiar și dacă nu mai depui efort.
- Costuri finale mai mici. Dacă e să cuantifici toată investiția (incluzând timpul și alte costuri externalizate) și să o împarți la rezultatele obținute, în general randamentul va fi mai mare decât al metodelor plătite.
Cu toate acestea, există și dezavantaje:
- În general rezultatele apar pe termen mediu și lung. Să publici un articol, să creezi un instrument gratuit sau să pornești un canal de YouTube nu va înseamna aproape nimic. Ai nevoie de o investiție constantă și rezultatele se vor vedea în săptămâni sau luni.
- Investiția inițială este mare. Spre deosebire de o campanie de reclame pe care o poți porni și cu un buget de 1€/zi, costul de intrare pentru aceste metode este mai mare, vorbim de sute, mii sau chiar zeci de mii de euro dacă cuantificăm efortul. Va dura până ce le recuperezi.
În general recomandăm includerea uneia sau a două astfel de metode de promovare online dacă poți aștepta (i.e. afacerea poate trăi) până ce apar rezultatele și cu siguranță dacă dispui de timp dar nu și de un buget.
Însă mai avem o categorie de metode de promovare online la care nu ne gândim de obicei în România:
Metode de promovare ce se folosesc de viralitate
Foarte important aici: ideea de bază nu e să faci o postare ce devine virală.
Aceste metode, o categorie de bază din growth hacking marketing, se referă la a te folosi de produsul, serviciul sau clienții actuali pentru a ajunge la potențiali clienți noi.
Poate îți vor suna cunoscute exemple precum cel al Revolut, unde utilizatorii existenți erau încurajați să invite și alți prieteni să folosească aplicația iar dacă prietenul accepta ambii primeați o recompensă.
Sau cel al Uber când a intrat în țară, când primeai o cursă gratuită pentru fiecare prieten nou care începea să folosească aplicația.
Principalele avantaje ale acestor metode de promovare online sunt:
- Scalabilitate. În general vei avea un anumit procent de persoane care le spun și altora despre tine. Cu cât ai mai mulți utilizatori/clienți, cu atât crește numărul de persoane noi la care ajungi.
- Rată de conversie mai mare și clienți mai buni. Pentru că una e să vedem o reclamă, alta e ca un prieten să ne spună despre o afacere, cei care acceptă invitația de la prieteni tind să aibă șanse mai mari să o accepte și în general vor fi clienți mai buni.
- Costuri mici și doar pentru rezultate. În general recompensele se oferă tot prin intermediul produsului/serviciului, care înseamnă costuri de livrare mai mici decât cele percepute de clienți. Cu alte cuvinte poate îți ofer un bonus care pe site se vinde cu X dar costul meu efectiv de livrare este Y. În plus, acestea se oferă doar când o persoană a devenit utilizator/client.
Cu toate acestea, există și dezavantaje:
- Ai nevoie de o bază existentă de clienți/utilizatori. În general procentul celor care aleg să invite și alte persoane este mic. De aceea, ai nevoie de un număr semnificativ de persoane pentru a porni aceste programe și pentru a simți impactul de business.
- Necesită multă optimizare. Deși pe hârtie sună grozav, în practică majoritatea programelor de recomandări pornesc slăbuț și necesită îmbunătățiri pe partea de recompense, mesaje, reamintiri etc. pentru a aduce un impact asupra cifrei de afaceri.
Acestea fiind spuse, după cum vei vedea nu e nevoie de programe complicate și software dedicat, există și variante simple acestor metode ce pot fi aplicate indiferent de afacerea ta. Așa că poți include și o astfel de metodă în strategia de marketing.
Ok, acum că am înțeles cele 3 mari categorii, hai să vedem efectiv ce canale și metode de promovare online funcționează în România.Metode gratuite de promovare a afacerii
1. Încearcă promovarea prin content marketing
Dacă vrei să-ți promovezi afacerea într-un mod care să te diferențieze de concurență, să creezi relații pe termen lung cu clienții tăi și să îți mărești vânzările, toate acestea într-un mod eficient, atunci content marketing-ul este pentru tine (esențial mai ales dacă ai o afacere B2B).
Strategia de promovare prin conținut reprezintă o abordare permisivă, prin care construiești o relație cu clientul, îi oferi valoare și în schimb acesta decide să cumpere de la tine în locul concurenței. Când majoritatea afacerilor încearcă să întrerupă potențialii clienți, tu poți fi cel care îi atrage către afacerea ta.
Cel mai comun mod prin care această metodă de promovare este pusă în practică este prin intermediul unui blog.
Când folosesc cuvântul „blog” nu mă refer doar la a publica noutăți despre ce ai mai făcut tu sau compania ta. Mă refer la a crea în mod regulat articole și alte tipuri de conținut care să rezolve probleme reale ale clienților tăi.
De exemplu, la SMARTERS investim chiar și 20 de ore în crearea unui articol de blog, pentru a ne asigura că nu cădem în categoria celor amintiți la început, cu articole superficiale. Nu trebuie să investești la fel de mult timp, dar trebuie să te asiguri că răspunzi unei întrebări pe care o au clienții tăi, că îi ajuți să-și rezolve o problemă legată de produsul/serviciul tău.
În marketingul prin conținut, conținutul vinde.
Oamenii vor cumpăra de la tine pentru că i-ai ajutat, pentru că le-ai transmis senzația că te pricepi la domeniul tău, că știi despre ce vorbești. Dacă tu creezi articole superficiale, de 300-500 de cuvinte scrise cu AI, crezi că vei reuși acest lucru?
Desigur, marketingul prin conținut poate lua diferite forme, printre care blogul amintit mai sus, dar și articolele scrise pe alte site-uri urmărite de către potențialii tăi clienți, podcasturi, vlog-uri sau evenimente online și offline.
Avem un ghid complet pe această temă, îl poți citi aici: Content Marketing: Cum să-ți crești afacerea oferind valoare oamenilor
Iar asta mă duce la…
2. Promovează-te organizând evenimente online și offline
O problema legată de crearea unui blog este faptul că foarte multe afaceri au început să folosească această metodă de promovare. Devine din ce în ce mai greu să te diferențiezi, să îți promovezi blogul, mai ales dacă activezi în anumite industrii (vezi cele 20 de ore investite în crearea unei piese de conținut).
Dar evenimentele, evenimentele au ceva aparte.
Prin intermediul unui eveniment te poți apropia mai mult de ideea de a oferi oamenilor o experiență. Organizarea de evenimente este una din strategiile de marketing de care suntem cel mai entuziasmați la SMARTERS și mărim semnificativ investiția în acestea.
De exemplu, începând cu anul 2017 am început să organizăm Marketing Hackers, o întâlnire recurentă unde abordăm diferite teme de marketing, de la promovarea pe Facebook la optimizarea pentru motoarele de căutare sau growth hacking.
A devenit rapid cel mai popular eveniment despre marketing din Timișoara, atrăgând între 70-130 de participanți la fiecare ediție. Ulterior am început să-l organizăm și în alte orașe iar în urma pandemiei am început să-l mutăm online. Dar abia așteptăm să ne revedem fizic!
În plus, deși nu acesta era obiectivul nostru, ne-a adus clienți pentru servicii și consultanță în marketing, care au compensat pe deplin investiția noastră în acest proiect.
De asemenea, am devenit mult mai cunoscuți la nivel local, oamenii s-au familiarizat cu valorile SMARTERS și i-am făcut pe aceștia să „vadă” ce știm și cât de buni suntem, etapă importantă pentru orice proces de vânzare.
Dincolo de evenimentele fizice, evenimentele online, de genul webinarii, adică seminarii ținute online, ne pot ajuta să ajungem la mult mai mulți oameni, fără a ne îngrijora de limitele geografice.
3. Dă oamenii pe spate prin conținut de 10x mai bun
Cu cât o industrie este mai competitivă, cu atât este mai greu să te diferențiezi. Dacă unii dintre noi pot scăpa cu metode de promovare precum cele de mai sus, uneori trebuie să facem mai mult.
În plus, nu ar strica să vedem din când în când raportul din Google Analytics arată o creștere precum o crosă de golf a traficului site-ului nostru.
Dar cum putem crește traficul pe site de 5-10 ori, în doar câteva zile? Cum putem să atragem atenția asupra brandului nostru, când toată lumea crează conținut sau organizează evenimente?
Răspunsul este simplu (dar nu ușor): creează conținut de 10 ori mai bun decât ceea ce există.
„Wohoo, stai puțin! Dar asta înseamnă că e și de 10 ori mai greu să faci acest lucru. Încă am rămas la cele 20 de ore investite într-un articol de mai sus”.
Stai liniștit, nu tot timpul e de 10 ori mai greu să faci ceva de 10 ori mai bun. Este nevoie doar e o abordare diferită și de puțină creativitate.
De exemplu, o tactică pe care am aplicat-o la SMARTERS a fost să adunăm multe informații despre starea antreprenoriatului în România și să le punem pe toate la un loc, într-un mod diferit, sub forma unei hărți interactive. Așa a luat naștere Harta Interactivă a Antreprenoriatului în România.
Aceasta îți permitea să te joci și să vezi câte firme sunt în fiecare județ, să vezi care sunt cei mai mari angajatori, cele mai populare domenii de activitate și să compari totul ușor cu județele vecine (tu știi aceste informații despre județul tău?).
Avantajul unei astfel de metode de promovare este faptul că atrage atenția, se face remarcată, este preluată de oameni și dată mai departe.
Prima ediție a hărții a fost preluată în peste 20 de publicații regionale și naționale iar a doua a avut rezultate chiar mai bune și a adus aproximativ 20.000 de oameni pe site-ul nostru într-o săptămână.
Cum spuneam, nu trebuie neapărat să reinventezi roata pentru a avea conținut de 10 ori mai bun. Câteva metode pentru a reuși acest lucru ar fi:
a) Adună date interesante despre industria ta (sau a clienților tăi)
Noi, oamenii, iubim cifrele. Când auzim de statistici care ne surprind, nu rezistăm să nu le dăm mai departe. Partea bună este că nu tot timpul trebuie să realizezi tu o cercetare nouă, de multe ori găsești toate datele de care ai nevoie pe internet, în mod gratuit. Trebuie doar să le prezinți într-un mod interesant.
b) Prezintă informația într-un mod nou
Noi, oamenii, suntem de asemenea și ființe vizuale. Unul din principalele motive pentru care Harta Antreprenoriatului a avut succesul pe care l-a avut a fost faptul că informația a fost prezentată într-un mod total nou. Una este să vezi acele date într-o listă, alta este să dai un click pe județul care te interesează și informațiile să apară.
c) Treci dincolo de suprafață și intră în detaliile care contează
Doar pe WordPress se publică ZILNIC aproape 2.300.000 de articole. După cum îți poți imagina, majoritatea dintre ele sunt candidate pentru premiul de „Articolul inutil al anului”. Sunt sigur că și tu, înainte de a ajunge la acest articol ;), ai dat de multe astfel de exemple.
Dar atunci când investești timp, când scrii ceva mult mai bun decât orice a fost scris, când acorzi atenție detaliilor, când le arăți oamenilor pas cu pas cum să facă un lucru, conținutul tău va atrage atenția și va fi dat mai departe.
De exemplu noi obținem recurent link-uri spre site-ul nostru pentru că alte companii ce scriu articole despre marketing ne menționează articolele ca sursă a informațiilor (cum o facem și noi la rândul nostru).
d) Vocea și personalitatea contează
Calitatea scrisului poate face de multe ori diferența. Cu toții putem spune „Vând asta, cumpără de la mine, sunt cel mai bun”. Meh…
Dar când creezi un website care își adaptează mesajul în funcție de cât de încăpățânat este clientul, așa cum a făcut acest tip, nu poți să nu te faci remarcat.
Poți să te diferențiezi comunicând aceleași idei, dar într-un format unic.
4. Promovează-ți gratuit site-ul pe Google prin SEO de calitate
Deși o strategie mai veche decât Social Media Marketing, SEO nu mai este la fel de „sexy”, la fel de cool.
Dar, personal, cred că mai bine de jumătate din afacerile care se promovează pe Facebook nu au ce căuta acolo și ar avea rezultate mult mai bune dacă s-ar concentra pe optimizarea pentru motoarele de căutare (sau Google Ads).
Citește și: Ce metodă de promovare să aleg pentru afacerea mea
Spre deosebire de alte metode de promovare online, optimizarea SEO este mult mai sustenabilă. Odată ce ai ajuns în topul rezultatelor, este relativ ușor să te menții acolo și ai zilnic trafic gratuit către site-ul sau blogul tău (am menționat că e gratuit dacă înveți tu cum să o faci?).
De aceea, nu înțeleg de ce mai multe companii nu investesc în această metodă de promovare. Dar greșeala lor, oportunitatea noastră.
La SMARTERS de exemplu, am făcut mai multe experimente pentru promovarea site-ului nostru.
Am creat articole optimizate SEO, adică articole care urmăreau un anumit cuvânt cheie, am creat articole mai adaptate pentru Facebook/LinkedIn, adică articole care au mai multe șanse să fie distribuite. Am încercat guest blogging, am încercat să promovăm plătit articolele pe Facebook, prin diferite metode de targetare a audienței.
Voi lăsa acest printscreen din Google Analytics și îți vei da seama ce a funcționat cel mai bine 🙂
Optimizarea pentru motoarele de căutare se potrivește pentru afacerile unde potențialii clienți sunt conștienți de problema lor, acolo unde aceștia caută activ o soluție. Un mod foarte simplu de a-ți da seama dacă aceasta este situația în cazul afacerii tale este prin procesul de Keyword Research.
În plus, SEO a devenit din ce în ce mai puțin tehnic, deci oricine poate să-și optimizeze site-ul pentru a urca în rezultatele motoarelor de căutare fără a fi nevoit să învețe să scrie cod sau să învețe alte aspecte tehnice.
Nu mai insist aici legat de SEO pentru că am creat un întreg ghid pe această temă pe care îl poți citi gratuit.
Citește și: Optimizare SEO – Ghid complet pentru începători.
5. Promovează-te SEO dincolo de metoda clasică
Când ne gândim la SEO, la promovarea gratuită a websiteului pe Google, ne gândim de obicei la rezultatele de sub anunțurile plătite.
Cu toate acestea, SEO înseamnă mult mai mult în ziua de astăzi. Rezultatele motoarelor de căutare s-au schimbat foarte mult și nu mai includ doar rezultatele „normale”, adică link-uri spre website-uri. De fapt, cu timpul, cred că acestea vor scădea în număr din ce în ce mai mult, mai ales pentru anumite industrii.
Avem, pe de o parte, listările locale. Dacă ai o locație fizică, adăugarea afacerii tale pe Google Maps poate înseamna zeci sau sute de clienți lunar, cu o investiție inițială de una, două ore.
Poți începe să citești aici despre SEO Local și cum faci să apară afacerea ta pe harta Google și în general în căutările locale.
Apoi avem Rich Snippets, care oferă șansa chiar și website-urilor aflate pe pozițiile 2-10 să apară primele în rezultatele motoarelor de căutare, și să ocupe chiar mai mult spațiu decât alte rezultate.
Sunt mai multe tipuri de Rich Snippets cum ar fi FAQ, Sitelinks, Recenzii, Q&A.
Pentru a le obține, ai nevoie (1) de link-uri către pagina ta, (2) să adaptezi conținutul pentru a se potrivi acestor Rich Snippets și (3) să formatezi informațiile într-un mod în care Google le înțelege (Structured Data și Schema.org)
Explicăm opțiunile mai pe larg în cursul SEO care funcționează.
Optimizarea imaginilor este iarăși o metodă foarte simplă și ușoară de a atrage atenția oamenilor către website-ul tău, chiar dacă acesta nu apare pe prima pagină în rezultatele plătite sau organice.
Tot mai multe căutări afișează și imagini, asigură-te că imaginile de pe site-ul tău au denumirea, tilul și atributul alt optimizate (vezi și capitolul din ghidul SEO pentru mai multe detalii).
6. Răspunde întrebărilor de pe forumuri și grupuri
Cam toate modalitățile de promovare online de mai sus se referă la lucruri pe care le facem pe propria platformă, fie că vorbim de website sau de pagina de Facebook a brandului nostru.
Însă, uneori, mai ales la început, o strategie foarte bună este să creăm conținut, să oferim valoare oamenilor, și pe alte platforme.
Putem răspunde întrebărilor de pe grupuri de Facebook relevante pentru domeniul nostru.
Putem răspunde la întrebări pe diferite forumuri relevante.
Putem lăsa și răspunde la comentarii pe diferite bloguri.
Putem scrie articole de tip guest post pentru bloguri și site-uri din industrie.
Putem crea prezentări pe care să le publicăm pe Slideshare.
Toate aceste idei ne permit să ne folosim de vizibilitatea, traficul și încrederea pe care le au alte branduri sau platforme și să le răspundem oamenilor la întrebări acolo unde le este lor mai confortabil să le adreseze. Astfel îi putem atrage, ușor, ușor, către brandul nostru.
Dar, nu uita, fii util! Răspunsuri superficiale nu îți vor aduce nici un beneficiu.
7: Video-ul este important și continuă să crească
Statisticile arată că în viitor mare parte din timpul pe care îl vom petrece online va fi urmărind video-uri. Viteza internetului crește, instrumentele pentru crearea acestui tip de conținut devin mai accesibile, video-ul ne angrenează mai multe simțuri față de un text scris sau de o imagine.
Dacă vrei să rămâi relevant în viitor, trebuie să te pregătești și să investești în această formă de conținut.
În momentul de față, cele trei platforme video care contează sunt YouTube, TikTok și Instagram. YouTube încă este regele, dar video-urile pe TikTok și Instagram Reels pot ajunge la foarte mulți oameni într-un timp foarte scurt.
Din experiență proprie chiar și video-urile „normale”, adică cele care nu au neapărat potențial de viralitate, ajung la de patru ori mai mulți oameni decât postările de tip imagine sau link.
Astăzi, dacă ai un smartphone, poți crea cu ușurință video-uri de calitate, care își vor face treaba în mediul social. Nu ai nevoie de investiții de zeci de mii de euro pentru a începe. Aplicații de genul CapCut, Canva sau VivaVideo îți permit să creezi video-uri folosind doar telefonul mobil!
Pe TikTok și Instagram/Facebook tind să funcționeze cel mai bine video-urile scurte de până în 90 de secunde, pe când pe YouTube putem crea conținut și mai lung, de 6-12 minute, atât timp cât acesta este interesant.
8. Crează-ți propria comunitate
Se întâmplă un lucru magic în momentul în care pui clienții actuali în același loc cu cei potențiali: dacă i-ai ajutat pe primii, aceștia, la rândul lor, îi vor ajuta pe cei din urmă, lăudându-te și pe tine în proces.
Este în natura umană să întoarcem un gest care ni s-a făcut (fie el plăcut sau neplăcut).
Iar astăzi este foarte ușor să-ți creezi propria comunitate. Dacă ai un website WordPress, poți crea un forum prin simpla instalare a unui modul precum BuddyPress. Exact cum am făcut noi =>>
Sau poți să ții oamenii acolo unde sunt deja, adică pe Facebook/LinkedIn. Cel puțin din experiența mea, majoritatea grupurilor de Facebook sunt neîngrijite și pline de postări de tip spam.
Dacă tu creezi și moderezi un grup care are un set de reguli și valori care se și respectă, unde oamenii se simt ajutați, îți vei crea o „armată” de fani, un grup de oameni familiari cu tine și brandul tău.
Deși să creezi o comunitate este simplu, așteaptă-te să-ți ia timp. Dar dacă oferi conținut de valoare și ajuți oamenii, vor veni și rezultatele.
Apropo, dacă vrei să te asiguri că nu ratezi astfel de articole și să discuți cu oameni care te pot ajuta să-ți rezolvi provocări legat de marketing, intră în comunitatea noastră de pe Facebook (fii sigur că răspunzi la întrebări, altfel nu vei fi acceptat).
9. Email marketing te poate ajuta să convertești mai mulți clienți
Dintre toate canalele de promovare de până acum, email marketing-ul este cel mai util în generarea de vânzări, în convertirea potențialilor clienți.
Mult timp am stat departe de email marketing pentru că mi s-a spus că nu funcționează în România. Totuși, a apărut la SMARTERS cererea de a crea un Newsletter pentru a putea ține legătura cu participanții la evenimentele Marketing Hackers amintite mai sus.
Apoi, la un moment dat, am adăugat și un formular de abonare la newsletter pe site, pentru ca oamenii care găseau articolele noastre să ne poată lăsa emailul, pentru a-i anunța când apare unul nou (o poți face și tu aici).
Ei bine, am ajuns să vedem că emailul este unul din cele mai bune moduri de a ține legătura cu audiența ta.
Dacă impactul organic al postărilor pe Facebook tinde spre 5% dintre cei care au dat Like paginii (dacă ai o pagină mare), rata de deschidere a emailurilor este de 30-40%, deci de 6/8 ori mai mare!
În plus, emailul este unul din cele mai bune instrumente pentru a cere oamenilor să treacă la acțiune, să cumpere. Îți permite un mult mai bun control al comunicării.
În cazul email marketing nu depinzi de schimbări de algoritm. Rezultatele tale sunt direct proporționale cu modul în care comunici și cu valoarea adăugată pe care ai oferit-o celor cărora te urmăresc.
Ah apropo, am scris un întreg ghid și pe această temă 🙂
Citește și: Email Marketing – Ghid complet pentru începători.
—
Pentru toate metodele de promovare gratuite de mai sus, un lucru este crucial: fii util, oferă valoare omului, ajută-l. Dacă vei răspunde întrebărilor acestuia doar pentru a genera o vânzare, asta se va simți.Metode de promovare plătite
Spre deosebire de metodele de promovare gratuite (organice) care presupun atragerea omului spre site-ul tău, cele plătite se bazează pe întrerupere, pe atragerea atenției omului și aducerea sa pe site-ul tău.
Acestea sunt ceva în genul:
„Hey, știu că făceai acest lucru și îți place. Dar uite, am o ofertă foarte bună pentru tine. Dă click și vezi despre ce e vorba”.
Un avantaj al acestor metode de promovare online, mai ales față de unele din tehnicile de mai sus, e faptul că aduc rezultate imediate. Dacă ai un website decent, o campanie de Google Ads corect implementată îți poate aduce clienți chiar de a doua zi.
Dar și aici trebuie să facem lucrurile corect dacă vrem rezultate. Hai să vedem câteva metode de promovare online plătite și cum să le implementăm corect.
10. Adu pe site-ul tău oameni pregătiți să cumpere prin promovare Google Ads
La fel ca SEO, și Google Ads pare să nu mai fie la fel de „cool” o dată cu apariția social media. Dar eficiența sa nu a scăzut, dimpotrivă, continuă să crească.
Studiile arată că pentru magazinele online, traficul venit prin motoarele de căutare tinde să fie din ce în ce mai mult din rezultatele plătite, nu cele organice.
Deja am ajuns în momentul în care procentul de click-uri pe anunțurile plătite din rezultatele motoarelor de căutare crește și ia teren în fața rezultatelor organice.
De ce iubesc Google Ads, și îți recomand și ție să acorzi mai multă atenție acestui canal de promovare online, este faptul că (1) aici concurezi doar cu competiția din industria ta și (2) poți găsi mai ușor clienți pregătiți să cumpere.
Să le luăm pe rând.
Concurezi doar cu competiția ta.
Când vine vorba de promovarea pe Facebook, în general plătim pentru numărul de afișări, pentru câte persoane văd reclama noastră. Indiferent de obiectivul campaniei, costurile se calculează astfel
Ei bine, în rețeta calculării acestui cost per mia de impresii (CPM) un ingredient foarte important îl reprezintă competiția, câte persoane se promovează aceluiași public țintă ca tine.
Deci dacă tu vinzi adidași unor persoane între 20-25 de ani, nu îi vezi pe cei de la Pepsi, Coca Cola sau KFC ca fiind competitori. Dar pe Facebook (și alte metode de promovare display) acese branduri mari plătesc pentru a ajunge în fața aceluiași public țintă ca tine, deci îți crește costul promovării, costul per mia de impresii (CPM).
Pe Google Adwords în schimb, doar competiția directă va licita pe cuvinte apropiate de industria ta, cum ar fi „adidas neo 2017 preț”.
Poți găsi mai ușor clienți pregătiți să cumpere.
Mai ales dacă bugetul ne este limitat (și tot timpul este limitat), un avantaj al Google Ads este faptul că putem găsi cuvinte cheie puțin competitive, dar pe care clienții noștri le folosesc atunci când sunt pregătiți să cumpere.
Căutări care includ „preț”, „ofertă”, „cumpără online”, „numele orașului”, „magazin online” sunt în general căutări în care oamenii sunt deciși să cumpere, doar caută locuri de unde o pot face.
În schimb, dacă mergem pe rețelele de promovare de tip display, cum pot eu ști că cineva care intră pe Facebook este pregătit să cumpere adidași, scutece pentru bebeluși, mobilier de lemn sau orice altceva vinzi tu?
Nu spun că promovarea pe rețele display nu este utilă, dimpotrivă, și chiar o vom analiza mai jos. Dar atunci când oamenii caută produse ca al tău, când sunt conștienți de problema lor, este mai eficient doar să le răspunzi cererii.
Ai ghicit, avem un ghid complet despre Google Ads =>>
11. Folosește promovarea prin Facebook Ads pentru a crea cerere pentru produsul tău
Poate ai văzut că nu am vorbit despre promovarea pe Facebook în secțiunea de metode organice/gratuite.
Asta pentru că reach-ul organic este atât de mic încât nu mai merită.
Excepție fiind Instagram și mai specific Reels-urile, dar în rest noi am dez-investit în promovarea organică prin Facebook/Instagram pentru clienții noștri și încercăm doar să menținem paginile active.
Dar nu fi trist.
Deși ni s-a luat partea de impact organic, reclamele create prin Facebook Ads Manager sunt extraordinar de eficiente.
Dar să o luăm pe rând:
Cu excepția afacerilor B2B nișate, cred că în momentul de față aproape orice afacere poate obține rezultate prin promovarea prin Facebook Ads.
Însă această tehnică de promovare este ideală:
- fie (1) când știi foarte bine cum arată publicul tău țintă din punct de vedere demografic, geografic și al intereselor
- fie (2) când ai un produs care arată foarte bine, care stârnește dorința oamenilor, care atrage atenția.
Din punctul meu de vedere, cea mai puternică caracteristică a promovării plătite pe Facebook este faptul că îți permite să alegi foarte, foarte specific cui să arăți reclamele algoritmul a devenit foarte bun la a-ți găsi clienți și potențiali clienți.
Astăzi, pe lângă faptul că poți targeta (ținti) oamenii în funcție de:
- țara/județul/orașul/zona din oraș în care locuiesc
- poți să le arăți reclame în funcție de vârstă,
- de interese largi (Nutriție) sau
- interese specifice
- și alte zeci de opțiuni legate de comportamentul lor online și offline
Dacă ai partea de măsurare făcută bine și trimiți date înapoi prin intermediul pixelului, campaniile viitoare se vor livra mult mai bine.
Sunt multe prea multe opțiuni pentru a le lista aici, intră în Facebook Ads Manager și joacă-te cu ele.
Dacă ești la început, aici ai explicat procesul creării unei campanii cu fiecare pas explicat.
Ideea de bază e că nu mai poți doar să dai boost post și să te aștepți la rezultate.
Dacă vrei să ai succes, trebuie să te ocupi de toți pilonii:
- Definirea și îmbunătățirea ofertei.
- Tehnic & Tracking
- Creative și texte ale reclamelor
- Experiența pe site
- Partea de analiză și optimizare
- Targetarea
- Implementarea efectivă a campaniilor
Citește și ghidul despre promovarea pe Facebook pentru a înțelege mai bine ce trebuie să faci la fiecare pas.
12. Promovare pe Instagram
Reclamele pe Instagram le creezi tot prin intermediul Facebook Ads Manager, din aceeași interfață, doar că alegi Instagram ca destinație.
Doar că o diferență între Facebook și Instagram este legată de demografie, de persoanele active pe această rețea de socializare și deci diferă conținutul care îi atrage.
Instagram este o platformă cu o demografie mai tânără, mare parte din utilizatori fiind tineri între 16-25 de ani. Dincolo de acest interval, mai găsim o mulțime de femei peste această vârstă.
O altă diferență între Instagram și Facebook este legată de aspectul vizual, de tipul de conținut „acceptat” de către utilizatori.
În primul rând, pe Instagram poți publica doar poze și video-uri (vezi și metoda #8 de mai sus).
Conținutul pe Instagram este mai artistic, partea vizuală este mai importantă și nu „scapi” așa ușor cu postări de calitate slabă. Dacă vrei să atragi atenția clienților, investește dublu în vizual.
Din experiență, promovarea pe Instagram este puțin mai scumpă la nivel de mie de impresii (CPM), dar dacă ai făcut partea creativă (vizuală) bine, engagement-ul poate fi și dublu sau triplu față de Facebook.
Partea bună este că, spre deosebire de Facebook sau alte rețele de display, Instagram nu este atât de aglomerat. Nu te bați cu video-uri cu pisici, bebeluși, articole cu știri false, glume ale lui Tony Poptămaș și multe altele. Este mai multă „liniște” aici și oamenii acordă mai multă atenție fiecărei postări.
13. Promovare prin marketing afiliat
Deși în România este popular doar în anumite nișe, la SMARTERS credem foarte mult în parteneriate și deci în marketingul afiliat.
În primul rând, pentru că este una din strategiile care stau la baza succesului răsunător pe care îl are Amazon. Aproximativ 35% din vânzările Amazon vin din recomandări, din persoane care fac trimitere prin link către un produs de pe site-ul amazon.com în schimbul unui comision din vânzare.
Și la noi, cele mai mari magazine online precum eMag, Lensa, FashionDays, Answear etc. investesc serios în această metodă de promovare a magazinelor online.
Dar aceasta nu este limitată doar afacerilor mari.
Principalele două platforme de marketing afiliat din România sunt 2performant și Profitshare (deținută de eMag).
Pe scurt, acestea îți permit să listezi compania și produsele tale, să spui cât ești dispus să plătești pentru o vânzare sau o conversie, iar apoi bloggerii și marketerii interesați sau oameni care au o comunitate vor face trimitere către site-ul tău.
Există și un sistem foarte bine pus la punct (dar ușor de implementat) care va măsura totul pentru ca fiecare din cei implicați să știe cât a câștigat.
Dacă vrei să înțelegi mai bine marketingul afiliat… dap ai ghicit. Citește ghidul complet despre marketing afiliat în România 🙂
14. Fă parteneriate sau schimb de promovare cu alte afaceri care vând aceluiași public țintă
O altă strategie în care credem foarte mult la SMARTERS, și în care vom investi mai mult în viitor, sunt parteneriatele.
Trăim într-o lume în care atenția este din ce în ce mai greu de câștigat. Dacă în trecut era de ajuns să spui „Salut, vând X, cumpără de la mine”, astăzi trebuie să pui reclame peste tot, cu titluri din ce în ce mai ciudate sau exagerate, doar pentru a atrage atenția asupra afacerii tale.
Dar un mod de a câștiga mai ușor atenția oamenilor, de a rezolva (măcar parțial) această problemă a încrederii, o mare provocare în marketingul online, este prin a ne folosi de comunitățile altora pentru promovarea afacerii noastre.
Schimbul de promvoare în acest context se referă la a apela la alți influenceri, liste de emailuri, pagini, branduri etc. care să ne promoveze serviciul/produsul. În schimbul unei sume (sau cum negociem) aceștia vor promova serviciul nostru.
De asemenea, în această categorie pot intra și alte companii. Dacă aceștia au același public ca și noi, dar nu vând produse competitive, reprezintă o primă opțiune pentru acest tip de promovare.
Să spunem că noi vindem detergent de vase și am găsit o companie care vinde tigăi. Dacă aceștia au o listă de emailuri, îi putem contacta și să le propunem acest tip de colaborare (aici poți fi cât de creativ vrei).
Ideea de bază este însă faptul că un mesaj, chiar și de vânzare, venit de la cineva pe care îl cunoaștem sau de la care am mai cumpărat, este mai eficient decât unul venit de la un brand necunoscut, pe care îl vedem pe internet.
15. Mereu să ai activă o campanie de retargeting/remarketing
Oh aceasta e din categoria simplu dar incredibil de eficient.
Campaniile de retargeting/remarketing se referă la a arăta o reclamă unei persoane care ne-a vizitat site-ul (sau a interacționat cu paginile noastre de social media) dar nu a cumpărat.
Probabil îți sună cunoscut: intri pe un website, te uiți la anumite produse, dar nu cumperi. Apoi îți continui timpul petrecut pe internet, intri pe Facebook sau pe alte site-uri și tot vezi reclame cu acel produs. De unde știu că mă interesează?
E foarte simplu, totul se face cu un simplu cod de urmărire instalat pe site. Acesta, prin intermediul politicii de Cookies a Google/Facebook pe care tu ai acceptat-o, le permite specialiștilor în marketing să „te urmărească” cu aceste reclame.
Odată ce știi că există, implementarea acestor campanii este destul de simplă. Pentru cele pe Facebook am scris aici, pentru cele pe Google găsești instrucțiuni în cursul despre Google Ads.
În anumite cazuri probabil ai simțit și tu că aceste reclame sunt enervante. Abia ce ai intrat pe website și apoi începi să le tot vezi reclamele. Simțim că ni se vinde, că „suntem urmăriți”.
O strategie ar fi atunci să arătăm reclamele doar în ziua următoare vizitei pe care a făcut-o omul pe site-ul nostru. De cealaltă parte, studiile arată că cele mai multe vânzări prin campanii de retargeting se fac în câteva ore de la vizita inițială de pe site. Așa că testează-le pe ambele și vezi ce funcționează.
În articolul despre Strategii de Facebook Ads am acoperit mai în detaliu tipurile de audiențe și cum ar trebui să difere mesajele. Acestea trebuie adaptate în funcție de specificul afacerii tale și de platformă (eg. Meta vs Google vs TikTok).
16. Ține ochii pe noile opțiuni de promovare plătită
Este crucial să fim cu ochii pe ce se mai schimbă legat de metodele de promovare online. Ce apare nou, ce funcționalități adaugă principalele platforme etc.
Când vine vorba de metodele de promovare plătite, avantajul primului venit este imens. Dacă ești printre primii care folosesc o anumită metodă sau strategie, vei avea rezultate disproporționat mai mari față de investiția pe care o faci.
De exemplu, când am început să fac promovare pe Facebook, am reușit campanii unde aveam costuri per click de 1 ban. Da, cu 1 ban puteam aduce un vizitator pe site-ul meu! Ori, astăzi, costuri per click de 60/80 de bani sunt mai mult decât acceptabile pentru multe campanii.
Rezultate similare am avut când am folosit promovarea prin Instagram Stories. Pentru că mai nimeni nu se promova acolo, costurile nu erau mari.
În plus, oamenii nefiind obosiți de reclame, dădeau des click pentru a vedea detalii. Fii printre primii care încearcă noile opțiuni.
În momentul editării acestui articol, câteva metode de promovare la care ne uităm la SMARTERS sunt:
Messenger & WhatsApp
Pinterest Ads
TikTok Ads
YouTube Shorts
Desigur, mai sunt multe și acest lucru se poate schimba rapid. Poți deveni membru SMARTERS Pro și vei fi primul care află.
—
Probabil ai observat că sunt două mari platforme de promovare plătită pe care nu le-am menționat: Google Display Network și Youtube. Părerea mea este că, cel puțin în momentul editării acestui articol, acestea nu sunt utile în afara unei campanii de branding (campanie pe care un growth hacker nu o poate recomanda).
Când vine vorba de reclame de tip banner, cred că posibilitățile de targetare pe care Facebook ți le oferă sunt superioare celor de la Google, cel puțin momentan.
Iar YouTube, off, trecând peste faptul că de multe ori reclamele sunt atât de enervante încât uneori îți juri că nu vei cumpăra de la acea afacere pentru că ți-a întrerupt videoul la care voiai să te uiți, noi îl folosim doar ca un alt loc de afișare a reclamelor create prin Google Ads (deși crește ca importanță!).
Desigur, probabil există persoane care m-ar contrazice și au avut rezultate bune cu aceste metode de promovare.
De aceea, recomandarea mea finală, și cea mai importantă când vine vorba de toate metode de promovare din acest articol, dar în special cele plătite este aceasta: testează, testează, testează!
Nu mai ai nici o scuză pentru a nu urmări cu atenție evoluția campaniilor tale și să muți bugetul înspre cele care funcționează cel mai bine.
Metode de promovare prin folosirea produsului (Growth Hacking)
Una din cele mai importante zile pentru cariera mea a fost în toamna lui 2013. Prestând principala activitate a unui student, statul pe Facebook, am ajuns să citesc un articol care vorbea despre o nouă specie de marketeri: „growth hackerii”.
Inițial m-a atras numele dar m-am identificat cu viziunea acestor oameni de marketing și am început să citesc și în ziua următoare, și următoarea și tot așa, până când 2 ani mai târziu am ajuns să fondez SMARTERS – prima agenție de growth hacking din România.
Growth Hacking-ul este o nouă abordare în marketing. Nu este doar un cuvânt nou pentru ceva vechi, chiar funcționează. De când am fondat SMARTERS, îl testăm și aplicăm cu succes și în România.
Practic, ce spune growth hacking-ul este că nu ar trebui să mergem direct către metodele de promovare pe care le cunoaștem. De obicei acestea sunt aglomerate, scumpe și probabil ineficiente.
Ce trebuie să facem este să încercăm să găsim cea mai ușoară metodă pentru a ne crește afacerea. Acest concept spune că atunci când combini creativitatea cu competențe analitice (măsurare și testare), rezultatele nu vor întârzia să apară.
Din nou, am scris un întreg ghid pe această temă. Dacă este un singur lucru pe care îl faci în urma citirii acestui articol, sper să fie citirea acestui ghid. Îți poate schimba viața, la fel cum mi-a schimbat-o mie.
Ei bine, câteva tactici specifice pe care le putem împrumuta de la growth hackeri pentru promovarea afacerii noastre includ:
17. Invitații în rețea
Trăim într-o lume din ce în ce mai conectată. Discutăm cu prietenii pe Facebook, distribuim știri și evenimente importante pe Twitter, avem toate contactele pe Gmail. Deci o primă tactică pentru cineva care vrea să facă marketing cu buget redus trebuie să fie folosirea rețelelor deja existente pe care clienții le au.
a) Cere acces la contacte de email și telefon.
O afacere care obține permisiunea clientului de a trimite un mesaj contactelor acestuia are o pârghie de creștere foarte puternică. Astfel putem, de exemplu, să anunțăm prietenii clienților noștri (prin email sau sms) de faptul că aceștia din urmă ne folosesc produsul nostru și ce beneficii ar avea și ei dacă li se alătură. Sau putem să le oferim contactelor clienților noștri o ofertă specială, așa cum fac cei de la Dropbox sau Airbnb. Pentru a funcționa, trebuie să existe o motivație pentru ambele părți, fiecare trebuie să aibă anumite beneficii.
b) Contacte pe Social Media.
Există foarte multe rețele sociale unde suntem conectați cu prietenii. Avem relații deja existente care pot fi folosite pentru a invita oameni noi către produsul nostru. De exemplu, dacă știm că majoritatea clienților noștri folosesc Facebook, putem face accesarea produsului posibilă cu contul de Facebook. Cu cât există mai puțină fricțiune pentru client, cu atât mai bine.
Apoi, în diferite momente ale folosirii produsului le putem cere acestora să invite și prieteni. Dacă aceștia s-au logat în aplicația noastră folosind contul de social media, este ușor să trimită automat un mesaj prietenilor.
Atenție! E important, dacă obții acces la contactele clienților/utilizatorilor, să nu abuzezi de ele. Dincolo de probleme legale, tot ce vei reuși spamând oamenii este să îi îndepărtezi de afacerea ta.
18. Distribuiri în rețele sociale
Într-o perioadă în care aproape toată lumea are un cont pe o rețea socială, le putem permite utilizatorilor pur și simplu să vorbească despre produsul nostru. Pe lângă inserarea unor bucăți de cod ce fac ușoară distribuirea pe principalele rețele sociale, mai putem veni cu tehnici pentru a mări șansele de distribuire.
De exemplu, în cadrul unui mic proiect propriu, un blog despre Timișoara pe care l-am pornit în 2015, am reușit ca, optimizând butoanele de distribuire în social media, să am un număr mediu de distribuiri mai mare decât al unora din cele mai citite ziare online din România (Ziarul Financiar de exemplu).
Articol popular Ziarul FinanciarDacă este să ne uităm pe majoritatea site-urilor, sunt sigur că butoanele de distribuire sunt foarte slab optimizate, atunci când există. Ei bine, astfel facem mai grea sarcina vizitatorului/clientului de a vorbi despre noi.
E important să testezi, pentru a vedea ce mesaje, design etc. măresc șansele de distribuire.
19. Trimiteri înapoi
Link-urile înapoi (backlinks) reprezintă de fapt una din primele tactici de growth hacking. Am văzut mai sus cum, prin adăugarea acelui mesaj la finalul fiecărui email, fondatorii Hotmail au ajuns la o creștere incredibilă, care nu putea fi replicată de tacticile vechi de marketing.
Această abordare încă este folosită și astăzi și rămâne la fel de eficientă. De exemplu, vedem companii de web design ce lasă un link în footer-ul paginii către website-ul propriu, diferite aplicații sau widget-uri care au adăugat un „Powered by” cu link către propriul produs.
La urma urmei, e și normal ca, dacă îți place un anumit produs (fie că e vorba de un website sau altceva), să vrei să știi cine l-a creat și cum îl poți obține și tu, sau măcar să poți afla mai multe informații. Putem lua acest principiu și să îl aplicăm pentru orice gen de produs.
Gândește-te cum ai putea „atașa” ceva produsului tău, care atunci când este folosit de către client, să-ți promoveze și brandul și vânzările.
20. Recompense
Spre deosebire de concursuri, recompensele încurajează diferite comportamente. Acestea pot fi folosite atât pentru a aduce clienți noi, cât și pentru educarea celor existenți. În anumită măsură, se intersectează și cu gamification.
Dropbox, de exemplu, oferă spațiu gratuit în plus dacă îndeplinești anumite acțiuni, cum ar fi vizualizarea unui video educațional, completarea profilului sau invitarea mai multor persoane să folosească serviciul.
În acest caz, recompensa oferită trebuie să ne coste cât mai puțin, dar să fie considerată valoroasă pentru client, care să nu perceapă cerințele (parcurgerea unor pași, oferirea contactelor) a fi costisitoare.
21. Integrare cu platforme
Pe lângă faptul că le putem permite utilizatorilor să vorbească despre produsul nostru prin intermediul rețelelor sociale, ne putem integra produsul cu acestea sau cu alte platforme deja existente. Putem crea un proces continuu și fără fricțiune prin care aceștia pot comunica despre folosirea produsului nostru.
Există exemple de companii care au crescut enorm, tocmai pentru că s-au folosit de rețele sociale și platforme existente pentru a ajunge la noi clienți. Vezi exemplul Airbnb și Craigslist.
Un alt exemplu al fi cel al Spotify, care s-a folosit într-un mod foarte inteligent de numărul imens de utilizatori pe care îl are Facebook. Folosind Spotify erai încurajat să distribui pe Facebook ce melodii asculți pe Spotify. Astfel, pe de o parte tu te puteai lăuda cu gusturile muzicale, iar prietenii tăi tot auzeau de Spotify.
Integrările reprezintă o oportunitate uriașă, iar cei care vor găsi metode de a se folosi de anvergura unor platforme mai mari, vor crește într-un an cât alții în 7.
22. Word of mouth organic
Pe lângă toate tacticile menționate până acum, nimic nu poate înlocui promovarea din vorbă în vorbă. Aceasta înseamnă că cineva vorbește despre produsul tău. Motivul pentru care oamenii fac asta, de obicei, este pentru că produsul este extrem de bun.
Deși este mai greu de controlat, ne ajută să știm că produsele care rezolvă o problemă mare, produsele amuzante, produsele unice, cele care ne surprind sau care ne ating o coardă emoțională se distribuie cel mai mult pe cale orală (sau electronică în ziua de azi).
La fel e și reversul medaliei, dacă dezamăgești, toată rețeaua socială a clientului va ști despre asta.
23. Folosește-te de designul produsului
Un alt exemplu care combină online-ul cu offline-ul vine de la Evernote, un program care te ajută să salvezi și să organizezi notițe. Aceștia au reușit să transforme mare parte a utilizatorilor în promotori, rezolvând o problemă a acestora.
Ca utilizator Evernote, se întâmpla des să fii într-o ședință, să îți iei notițe pe telefon sau pe laptop și interlocutorul tău să se simtă inconfortabil pentru că avea impresia că nu e ascultat și că tu de fapt stai pe Facebook sau cine știe ce altceva faci.
Cei de la Evernote au rezolvat această problemă într-un mod foarte simplu, dar ingenios: un sticker ce informa pe toată lumea că tu folosești un program pentru a lua notițe, nu stai și te joci.
În loc de concluzii
Sper că acest articol a reușit să îți ofere inspirația și informațiile de care avei nevoie pentru a găsi cele mai bune metode de promovare a afacerii tale. Sper că am reușit să rezolv problema superficialității caracteristică prea multor articole despre marketing pe care le găsim pe internet.
Îți recomand să continui învățarea cu:
Cum creezi o strategie de marketing (care rezistă întâlnirii cu realitatea)
Cum calculezi bugetul de marketing
Iar dacă vrei acces la toate cursurile noastre, aruncă o privire și peste SMARTERS Pro =>>
Comentarii