Probabil ai încercat deja mai multe metode de promovare online, și nu toate au funcționat așa cum te așteptai. Totuși, nu există metode de promovare online eficiente și ineficiente. De cele mai multe ori atunci când nu funcționează, ele sunt folosite greșit. În acest articol nu vei găsi doar metode eficiente de promovare online, ci vei învăța și cum le poți folosi în funcție de rolul lor. Și în funcție de ce are nevoie afacerea ta.

Cum diferă metodele de promovare în funcție de modalitatea de a atrage clienții

Metode de promovare prin atragere către produs – toate metodele de promovare care intră în această categorie se bazează pe faptul că le oferi oamenilor un motiv să vină la tine, fără să îi intrerupi.

Motivul poate lua multe forme: un ghid, un infografic, un articol pe blog, un podcast etc. Metode de promovare prin „împingerea” clientului către produs – spre deosebire de categoria anterioară, potențialul client este întrerupt din ceea ce făcea pentru a interacționa cu brand-ul tău. De exemplu, vrei să vezi un film online sau să citești un articol și îți apare o reclamă pe tot ecranul. Trebuie să o închizi ca să îți vezi mai departe de treabă.

Metode de promovare folosind produsul – Produsul tău poate aduce noi clienți pe gratis. Doar adu-ți aminte de prietenii care au rămas fără vieți la Candy Crush și te-au invitat să joci pentru a câștiga o viață.

Metode de promovare prin atragerea clienților

Modalitățile prin care poți atrage clienți fără să-i întrerupi:

  • Blogging sau guest blogging
  • Social Media
  • Infografice
  • Podcasturi
  • Concursuri
  • Ghiduri, ebook-uri
  • Webinarii

Principiul acestor metode de promovare e simplu: creezi ceva util (un blog, un infografic, un podcast etc), apoi folosești diverse canale de promovare pentru a-i atrage către acel ceva util. De obicei rețelele de socializare și motoarele de căutare (adică SEO).

Social Media

Când spun social media mă refer în principiu la Facebook, pentru că în România este principala rețea de socializare, momentan. Deși Facebook-ul este modalitate excelentă de promovare bazată pe atragerea clienților,  pentru mulți antreprenori este ineficient. Este ineficient pentru că folosesc Facebook-ul ca o modalitate de promovare prin întrerupere. Hai să vedem la ce ar trebui să fii atent pentru a fi mai eficient.

Prezintă-te înainte să te promovezi

Marketerii se află pe rețelele de socializare să vândă, consumatorii nu. Ei sunt pe rețele pentru a scăpa de stres, pentru a socializa, pentru a-și spiona vecinii etc.

De aceea brandul tău trebuie să se alăture „conversației”. Trebuie să le arăți oamenilor cine se ascunde în spatele brandului, ce valori ai, de ce faci ceea ce faci. Spre exemplu, la SMARTERS am dat ocazia oamenilor de a da un nume espressorului nostru de cafea (pe care apropo, îl cheamă Petrutz). În diverse alte ocazii, am postat poze sau video-uri cu echipa.

Acest lucru nu are nicio legătură cu vânzarea de servicii de marketing, însă le-am dat ocazia oamenilor să cunoască oamenii din spatele logo-ului și personalitatea brandului. Pentru că cei care vor apela la serviciile noastre, vor fi aceea care vor rezona cu personalitatea noastră și a brandului SMARTERS.

Ține cont de specificul fiecărei platforme Te comporți diferit și folosești un limbaj diferit la un meci de fotbal față de o întâlnire de business. La fel e și în Social Media, fiecare platformă are un „limbaj” specific. De exemplu, pe Instagram îți spui povestea prin poze, pe Twitter prin hashtag-uri etc. Pe Facebook formatul variază, dar acum video-urile funcționează foarte bine.

Dar reclamele de pe Facebook nu sunt o metodă de întrerupere?

Spuneam mai devreme că reclamele sunt o formă de a întrerupe omul. Pe Facebook însă situația este puțin diferită. Da, dacă tot ceea ce faci pe Facebook este să agasezi omul cu reclame, Facebook-ul poate fi o metodă de a întrerupe omul. O metodă care nu e eficientă și pe care nu o recomandăm. Uite o alternativă în schimb.

Să zicem că pe pagina companiei i-ai oferit potențialului consumator și divertisment (poate un video amuzant cu angajații firmei), te-ai alăturat conversației într-un anumit moment (o urare de 8 martie), ai publicat și un ghid gratuit care să rezolve unele din problemele potențialilor cumpărători. Practic, nu ai întrerupt omul cu nimic și i-ai oferit un conținut cu care el este obișnuit.

De aceea, atunci când va vedea o postare de la tine în care vei promova un serviciu, nu i se va părea ca și cum te bagi cu forța in viața lui. Mai ales dacă postarea va apărea ca și conținut sponsorizat (adică va vedea că și alți prieteni au apreciat pagina).

Blogul

Această metodă de promovare te ajută să:

1) Arăți oamenilor cum îi poate ajuta serviciul sau produsul tău Fără supărare, dar oamenilor nu le pasă de produsul tău, ci de problemele lor.

Oamenilor le pasă de produsul tău abia atunci când începi să le arăți cum produsul tău le poate rezolva problemele. De exemplu, cei de la Bannersnack au creat un articol pe blog prin care explică oamenilor mai detaliat decât într-o pagină de prezentare, cum îi poate ajuta aplicația lor de creare de bannere.

2) Răspunzi oamenilor la întrebări/obiecții legate de produsul/serviciul tău

De exemplu, la SMARTERS pentru serviciul de web design, am scris un aticol legat de costurile unui site prin care explicăm oamenilor de ce sunt diferențe atât de mari între prețurile site-urilor, la ce să te uiți atunci când vrei să îți creezi un site etc.

3) Arăți ce știi să faci La SMARTERS, prin blog rezolvăm oamenilor anumite probleme legate de marketing-ul online. Astfel, pe lângă că ajutăm oamenii să înțeleagă să fie mai eficienți în vânzări, le și arătăm acestora expertiza noastră.

De exemplu, am răspuns printr-un articol celor care se promovează prin Facebook la o întrebare foarte importantă: De ce nu se văd postările pe Facebook?

4) Te poziționezi ca lider de opinie Rezolvând oamenilor diverse probleme, educând oamenii despre o anumită industrie, oferind informații în premieră, devii o sursă credibilă de informație la care oamenii vor apela de fiecare dată când vor avea o problemă sau vor o informație. Spre exemplu, dacă ai o firmă de avocatură, poți scrie despre schimbări în legislație sau despre diverse probleme legislative. Asta nu înseamnă că toată lumea care va citi blogul este neapărat client, însă cei care vor dori vreodată să apeleze la serviciile tale, își vor aminti de tine ca de o sursă de încredere.

Infografice

Cele mai bune 20 de metode de promovare online prin care să-ți crești afacerea în 2020

Sursa

Infograficele te ajută în primul rând să te adresezi celor care le place să scaneze un text și să extragă ideea principală în câteva secunde. Spre exemplu, cei care nu știu încă dacă să aleagă între marketingul tradițional (radio, TV, flyere etc) și marketing-ul online, pot scana rapid un infografic pentru a alege, în loc să citească un articol. În al doilea rând, infograficele pot ajuta site-ul tău să urce în Google.

De fapt, link-urile externe (către site-ul tău) sunt cele care vor ajuta site-ul tău să urce. Iar infograficele te pot ajuta să aduni link-uri.

De exemplu, dacă ești un avocat și creezi un infografic în care înveți oamenii cum să își înființeze o firmă în 10 pași simpli, blogerii din acest domeniu, pot trimite link către tine sau pot pune infograficul în articolul lor cu link către tine. Infograficul tău ajută audiența lor să scaneze și să înțeleagă rapid despre ce e vorba fără ca ei să mai scrie un text lung pentru a explica același lucru.

Mai multe despre link building poți găsi aici.

Podcasturi

Podcasturile te ajută să ajungi la o audiență la care nu poți ajunge prin social media, blog, sau alt tip de conținut vizual. Mai exact, cei care vor să folosească timpii morți, până la servici de exemplu, pentru a învăța ceva nou sau pentru a se informa. În plus, spre deosebire de blog, o voce umană adaugă un plus de conexiune cu audiența ta.

Webinarii

La fel ca și podcasturile, webinariile aduc un plus de valoare prin prezența umană. De asemenea, dacă webinariile sunt live, poți afla mai multe despre publicul tău țintă, ce probleme are, cum îi ajută produsul sau serviciul tău și cum îl poți îmbunătăți.

Ghiduri, e-bookuri

Metodele de promovare folosind ghiduri este asemănătoare cu cea în care folosești blogul. În primul rând printr-un ghid câștigi încrederea potențialilor clienți rezolvându-le o problemă. De asemenea, poți folosi un ghid pentru a cere e-mailul vizitatorilor.

Pentru ca mai apoi să îi ghidezi mai departe în pâlnia de vânzare. De aici ai multe opțiuni din care poți alege. Poți să le trimiți diverse mailuri prin le răspunzi mai departe la diverse obiecții pe care le au în legătură cu produsul sau serviciul tău. Poți să le trimiți un newsletter lunar cu ultimele articole de pe blog. Sau poți să îi aunți când ai discount-uri la produse sau servicii.

Concursuri

Concursurile sunt o altă metodă foarte bună de a obține mailuri și followeri. De exemplu, creezi pe site un concurs unde lumea se înscrie folosind mailul. Apoi pentru a-și mări șansele de câștig, trebuie să dea share pe Facebook.

Astfel, nu doar că obții un contact, dar obții și un efect de viralitate. Fiecare persoană care participă la un concurs devine practic un agent de vânzări pentru că transmite informația mai departe prin share-uri, like-uri și comment-uri.

Metode de promovare bazate pe întrerupere

Modalitățile de promovare bazate pe întrerupere implică cumpărarea atenției pentru că întrerupi practic consumatorul din activitatea sa. Hai să vedem câteva metode prin care putem face asta.

1) Reclame plătite

Reclamele plătite pot fi plasate pe diverse platforme online precum Facebook, Google, Linkedin etc. Acestea pot fi o metodă eficientă de promovare dacă se ține cont de specificul și rolul fiecărei platformei. Pe Facebook poți face cunoscut un produs de care lumea încă nu a auzit și nu caută pe Google după el. Pe Google, pe de altă parte, creezi reclame doar dacă oamenii cunosc serviciul sau produsul de care au nevoie.

De exemplu, la SMARTERS promovăm conceptul de Growth Hacking care e o metodă de promovare mai creativă și mai eficientă. Însă în România, încă nu e foarte cunoscut acest tip de marketing și momentan nu există căutări pe Google.

De aceea, creăm reclame pe Facebook pentru a face tuturor acest tip de marketing folosit de Facebook, Linkedin și alte mari companii, până când oamenii vor începe să caute pe Google despre el.

2) Schimb de promovare

Prin această metodă de promovare ne putem folosi de audiența unei afaceri care să aibă același public țintă ca și al nostru (dar să nu fie concurentă) și putem face schimb de postări pe Facebook, postări pe blog etc. De exemplu, o afacere care promovează cursuri de yoga, ar putea să facă schimb de promovare cu un magazin online în acest domeniu, fără să intre în concurență.

3) Afiliați

Afilierea este o metodă de promovare foarte bună pentru că nu ai costuri inițiale și nu plătești decât atunci când cineva cumpără de la tine. De exemplu, dacă ai un magazin online prin care vinzi undițe, afiliatul va primi un link personalizat de la tine pe care el îl va promova fie prin site-ul lui, fie pe forumuri, fie pe Facebook etc. Unde vrea el.

Atunci când cineva dă click pe link-ul lui și cumpără un produs, afiliatului îi va reveni un comision din produs, pe care tu îl stabilești. Dacă potențialul cumpărător doar dă click pe link-ul lui, dar nu cumpără, tu nu plătești nimic.

Modalități de promovare folosind produsul/serviciul

Folosind produsul ca metodă de promovare, poți aduce clienți gratis. Și nu, nu e titlul articol de tip click-bait. De fapt, companii precum Facebook, Twitter, Linkedin și multe altele au folosit-o.

De exemplu, cei de la Dropbox au oferit fiecărui utilizator care recomandă produsul unui prieten și acesta își făcea cont, 500 MB de stocare în plus. Iar pentru a încuraja și cealaltă parte să folosească produsul și prietenii care se înscriau, primeau 500 de MB de stocare în plus.  Costurile de promovare fiind aproape 0.

Cele mai bune 20 de metode de promovare online prin care să-ți crești afacerea în 2020

Rezultatele acestei metode de promovare se adaugă la toate celelalte eforturi de marketing. De exemplu, dacă aduci 100 de clienți prin social media, Google sau orice al canal de promovare, aceștia îți vor mai aduce încă 50 de clienți gratis.

Doar pentru că ai integrat produsul în procesul de marketing. Această metodă de promovare este baza conceptului de growth hacking, concept pe care îl aplicăm și noi și despre care poți afla mai multe aici.

Concluzie

Indiferent ce metodă de promovare alegi, cu un singur lucru vreau să rămâi: fie că folosești blogul, o reclamă plătită sau produsul pentru a atrage clienți, uită de produsul tău și întreabă-te ce problemă îi rezolvi omului.