Cele mai bune 20 de metode de promovare online prin care să-ți crești afacerea - SMARTERS Grow

Spune-mi dacă îți sună cunoscut: ești online, în căutare de inspirație și idei pentru promovarea afacerii tale.

Indiferent dacă tastezi în căsuța de căutare Google „metode de promovare online”, „idei de marketing”, „strategii de marketing” sau alte cuvinte similare, majoritatea rezultatelor sunt cel puțin dezamăgitoare.

Sugestii precum „pornește un blog”, „oferă-le valoare oamenilor” saaau, cireașa de pe tort, „fii creativ cu o campanie virală” se regăsesc pe aproape toate site-urile unde ajungi.

No shit Sherlock! Niciodată nu m-am gândit să fiu creativ, să fac lucrurile diferit legat de promovarea afacerii mele.

Dar cum creez conținut viral? Ce înseamnă să „ofer valoare” oamenilor? Care sunt și cum implementez corect cele mai bune metode de promovare online?

Adevărul este că majoritatea conținutului legat de marketing și antreprenoriat este superficial, scris de oameni fără experiență în domeniu sau reprezintă doar niște idei puse la un loc, fără a fi trecute prin filtrul propriu.

De aceea, scopul meu astăzi este să te ajut să înțelegi care sunt principalele metode de promovare online care funcționează și în România și să îți dau câteva sfaturi și puncte cheie care să te ajute cu aplicarea lor.

Acest articol este în primul rând o listă de idei, nu vom insista pe implementare, dar voi include link-uri utile care să te ajute să descoperi mai multe informații acolo unde găsești o metodă care te-a făcut curios și crezi că se poate aplica pentru promovarea afacerii tale.

Indiferent dacă vrei să-ți promovezi site-ul, un magazin online, un produs fizic sau un serviciu, vei găsi idei care să te inspire.

Pregătit(ă)? Să-i dăm drumul!

Principalele metode de promovare online

Când vine vorba de modalitățile de promovare a unei afaceri, acestea se pot împărți în trei mari categorii: gratuite, plătite și prin folosirea produsului.

La baza metodelor de promovare gratuite (le mai putem numi și organice) stă ideea de a oferi valoare oamenilor, de a-i atrage spre afacerea ta.

Să fim sinceri: cu toții urâm reclamele. Schimbăm programul când apar cele la TV, folosim adblockeri pentru cele de pe internet și nici nu le mai observăm pe cele printate. La propriu! Când suntem mai mult cu ochii în telefon decât la drum, cine să mai vadă și reclamele stradale?

Și atunci, ce poate face o afacere în ziua de astăzi pentru a atrage clienți și pentru a-i face să cumpere?

Aici intră în scenă marketingul de tip inbound care propune să „atragi” oamenii spre afacerea ta prin conținut de calitate. Vom vedea mai jos cum putem reuși asta mai exact.

De cealaltă parte, metodele de promovare plătite (le mai putem numi și outbound) se referă la reclame, la promovare plătită, la a cumpăra atenția oamenilor.

Deși la nivel individual nu ne plac, adevărul este că reclamele pot fi foarte eficiente, mai ales dacă avem nevoie de rezultate pe termen scurt (cum este cazul promovării unui magazin online).

Spre deosebire de alte tehnici de promovare online, acestea pot fi foarte bine măsurate și putem înțelege cu exactitate ce funcționează și unde ar trebui să investim mai mulți bani.

Ce canale de promovare plătită să folosim și cum să le implementăm, în a doua parte a acestui articol.

Ideea folosirii produsului pentru promovarea afacerii este nouă pentru domeniul marketingului online, iar în România aproape inexistentă. Aceasta are legătură cu conceptul de growth hacking, o abordare nouă în marketing.

Cei care folosesc acest concept spun să lăsăm la o parte manualul clasic de marketing și să îl înlocuim doar cu ceea ce este testabil, măsurabil și scalabil. Aceștia spun că produsul/serviciul pe care îl promovăm nu trebuie să fie ceva pasiv, ci trebuie să joace un rol activ în creșterea afacerii.

Cum putem face asta? În cea de-a treia secțiune a acestui articol.

Acum, să luăm fiecare categorie în parte și să vedem ce idei de promovare online putem găsi pentru afacerile noastre.

Să începem cu…

Metode gratuite de promovare a afacerii

La baza tehnicilor de promovare gratuite stă conținutul. Dar, cum spuneam mai sus, nu ajută pe nimeni o idee precum „pornește un blog”. Conținutul poate lua mai multe forme, în funcție de afacerea ta și de resursele pe care le ai disponibile.

Așa că îl vom deconstrui și vom vedea cum să ne promovăm afacerea online oferind conținut de calitate.

Metoda de promovare #1: Încearcă marketingul prin conținut

Dacă vrei să îți promovezi afacerea într-un mod care să te diferențieze de concurență, să creezi relații pe termen lung cu clienții tăi și să îți mărești vânzările, toate acestea într-un mod eficient, atunci content marketing-ul este pentru tine.

Acesta reprezintă o abordare permisivă, prin care construiești o relație cu clientul, îi oferi valoare și în schimb acesta decide să cumpere de la tine în locul concurenței. Când majoritatea afacerilor încearcă să întrerupă potențialii clienți, tu poți fi cel care îi atrage către afacerea ta.

Cel mai comun mod prin care această metodă de promovare este pusă în practică este prin intermediul unui blog.

Când folosesc cuvântul „blog” nu mă refer doar la a publica noutăți despre ce ai mai făcut tu sau compania ta. Mă refer la a crea în mod regulat articole și alte tipuri de conținut care să rezolve probleme reale ale clienților tăi.

De exemplu, la SMARTERS investim chiar și 20 de ore în crearea unui articol de blog, pentru a ne asigura că nu cădem în categoria celor amintiți la început, cu articole superficiale. Nu trebuie să investești la fel de mult timp, dar trebuie să te asiguri că răspunzi unei întrebări pe care o au clienții tăi, că îi ajuți să-și rezolve o problemă legată de produsul/serviciul tău.

Procesul de cumparare in mediul digital

Procesul de cumparare in mediul digital

În marketingul prin conținut, conținutul vinde. Oamenii vor cumpăra de la tine pentru că i-ai ajutat, pentru că le-ai transmis senzația că te pricepi la domeniul tău, că știi despre ce vorbești. Dacă tu creezi articole superficiale, de 300-500 de cuvinte, crezi că vei reuși acest lucru?

Desigur, marketingul prin conținut poate lua diferite forme, printre care blogul amintit mai sus, dar și articolele scrise pe alte site-uri urmărite de către potențialii tăi clienți, podcast-uri, vlog-uri sau evenimente online și offline.

Mai multe tehnici de marketing prin conținut aici.

Iar asta mă duce la…

Metoda de promovare #2: Organizează evenimente online și offline

O problema legată de crearea unui blog este faptul că foarte multe afaceri au început să folosească această metodă de promovare. Devine din ce în ce mai greu să te diferențiezi, să îți promovezi blogul, mai ales dacă activezi în anumite industrii (vezi cele 20 de ore investite în crearea unei piese de conținut).

Dar evenimentele, evenimentele au ceva aparte.

Prin intermediul unui eveniment te poți apropia mai mult de ideea de a oferi oamenilor o experiență. Organizarea de evenimente este una din strategiile de marketing de care suntem cel mai entuziasmați la SMARTERS și mărim semnificativ investiția în acestea.

De exemplu, începând cu anul 2017 am început să organizăm Marketing Hackers, o întâlnire lunară organizată în Timișoara, unde abordăm diferite teme de marketing, de la promovarea pe Facebook la optimizarea pentru motoarele de căutare sau growth hacking.

Marketing Hackers - Exemplu de eveniment ca metoda de promovare

În doar trei luni, a devenit cel mai popular eveniment de marketing din Timișoara, atrăgând la fiecare ediție între 70 și 130 de participanți, aproape dublu sau triplu față de evenimente similare din orașul nostru.

În plus, deși nu acesta era obiectivul nostru, ne-a adus clienți pentru servicii și consultanță în marketing, care au compensat pe deplin investiția noastră în acest proiect.

De asemenea, am devenit mult mai cunoscuți la nivel local, oamenii s-au familiarizat cu valorile SMARTERS și i-am făcut pe aceștia să „vadă” ce știm și cât de buni suntem, etapă importantă pentru orice proces de vânzare.

Dincolo de evenimentele fizice, evenimentele online, de genul webinarii, adică seminarii ținute online, ne pot ajuta să ajungem la mult mai mulți oameni, fără a ne îngrijora de limitele geografice.

Metoda de promovare #3: Dă oamenii pe spate prin conținut de 10 ori mai bun

Cu cât o industrie este mai competitivă, cu atât este mai greu să te diferențiezi. Dacă unii dintre noi pot scăpa cu metode de promovare precum cele de mai sus, uneori trebuie să facem mai mult.

În plus, nu ar strica să vedem din când în când raportul din Google Analytics arătând precum o piramidă (adică așa).

Content Hacking - Promovare site si atragere link-uri

Dar cum putem crește traficul pe site de 5-10 ori, în doar câteva zile? Cum putem să atragem atenția asupra brandului nostru, când toată lumea creează conținut sau organizează evenimente?

Răspunsul este simplu (dar nu ușor): creează conținut de 10 ori mai bun decât ceea ce există.

Wohoo, stai puțin! Dar asta înseamnă că e și de 10 ori mai greu să faci acest lucru. Încă am rămas la cele 20 de ore investite într-un articol de mai sus”.

Stai liniștit, nu tot timpul e de 10 ori mai greu să faci ceva de 10 ori mai bun. Este nevoie doar e o abordare diferită și de puțină creativitate.

De exemplu, print screen-ul de mai sus este al nostru, pentru site-ul SMARTERS. Acea creștere exponențială de trafic reprezintă rezultatul unei campanii precum cea despre care vorbesc acum.

Ce am făcut la SMARTERS a fost să adunăm multe informații despre starea antreprenoriatului în România și să le punem pe toate la un loc, într-un mod diferit, sub forma unei hărți interactive. Așa a luat naștere Harta Interactivă a Antreprenoriatului în România.

Aceasta îți permite să te joci și să vezi câte firme sunt în fiecare județ, să vezi care sunt cei mai mari angajatori, cele mai populare domenii de activitate și să compari totul ușor cu județele vecine (tu știi aceste informații despre județul tău?).

Harta Interactiva a Antreprenoriatului in Romania

Avantajul unei astfel de metode de promovare este faptul că atrage atenția, se face remarcată, este preluată de oameni și dată mai departe.

Prima ediție a hărții a fost preluată în peste 20 de publicații regionale și naționale iar a doua, ce aștepta să fie lansată în momentul scrierii acestui articol, probabil va avea rezultate de trei ori mai bune.

Cum spuneam, nu trebuie neapărat să reinventezi roata pentru a avea conținut de 10 ori mai bun. Câteva metode pentru a reuși acest lucru ar fi:

a) Adună date interesante despre industria ta (sau a clienților tăi)

Noi, oamenii, iubim cifrele. Când auzim de statistici care ne surprind, nu rezistăm să nu le dăm mai departe. Partea bună este că nu tot timpul trebuie să realizezi tu o cercetare nouă, de multe ori găsești toate datele de care ai nevoie pe internet, în mod gratuit. Trebuie doar să le prezinți într-un mod interesant.

b) Prezintă informația într-un mod nou

Noi, oamenii, suntem de asemenea și ființe vizuale. Unul din principalele motive pentru care Harta Antreprenoriatului a avut succesul pe care l-a avut a fost faptul că informația a fost prezentată într-un mod total nou. Una este să vezi acele date într-o listă, alta este să dai un click pe județul care te interesează și informațiile să apară.

c) Treci dincolo de suprafață și intră în detaliile care contează

Doar pe WordPress se publică ZILNIC aproape 2.000.000 de articole. După cum îți poți imagina, majoritatea dintre ele sunt candidate pentru premiul de „Articolul inutil al anului”. Sunt sigur că și tu, înainte de a ajunge la acest articol ;), ai dat de multe astfel de exemple.

Dar atunci când investești timp, când scrii ceva mult mai bun decât orice a fost scris, când acorzi atenție detaliilor, când le arăți oamenilor pas cu pas cum să facă un lucru, conținutul tău va atrage atenția și va fi dat mai departe.

Citește și: Content Writing – cum să scrii articole pe care oamenii să le citească și să le distribuie

d) Vocea ta contează

Calitatea scrisului poate face de multe ori diferența. Cu toții putem spune „Vând asta, cumpără de la mine, sunt cel mai bun”. Meh…

Dar când creezi un website care își adaptează mesajul în funcție de cât de încăpățânat este clientul, așa cum a făcut acest tip, nu poți să nu te faci remarcat.

Metoda de promovare #4: Promovează-ți gratuit site-ul pe Google prin SEO de calitate

Deși o strategie mai veche decât Social Media Marketing, SEO nu mai este la fel de „sexy”, la fel de cool.

Dar, personal, cred că mai bine de jumătate din afacerile care se promovează pe Facebook nu au ce căuta acolo și ar avea rezultate mult mai bune dacă s-ar concentra pe optimizarea pentru motoarele de căutare (sau Google Adwords).

Citește și: Ce metodă de promovare să aleg pentru afacerea mea

Spre deosebire de alte metode de promovare online, optimizarea SEO este mult mai sustenabilă (am menționat că e gratuit dacă înveți tu cum să o faci?). Odată ce ai ajuns în topul rezultatelor, este relativ ușor să te menții acolo și ai zilnic trafic gratuit către site-ul sau blogul tău.

De aceea, nu înțeleg de ce mai multe companii nu investesc în această metodă de promovare. Dar vorba aceea, greșeala lor, oportunitatea noastră.

La SMARTERS de exemplu, am făcut mai multe experimente pentru promovarea site-ului nostru.

Am creat articole optimizate SEO, adică articole care urmăreau un anumit cuvânt cheie, am creat articole mai adaptate pentru Facebook/LinkedIn, adică articole care au mai multe șanse să fie distribuite. Am încercat guest blogging, am încercat să promovăm plătit articolele pe Facebook, prin diferite metode de targetare a audienței.

Voi lăsa acest printscreen din Google Analytics și îți vei da seama ce a funcționat cel mai bine 🙂

Surse trafic website SMARTERS

Optimizarea pentru motoarele de căutare se potrivește pentru afacerile unde potențialii clienți sunt conștienți de problema lor, acolo unde aceștia caută activ o soluție. Un mod foarte simplu de a-ți da seama dacă aceasta este situația în cazul afacerii tale este prin folosirea Google Keyword Planner (mai multe informații aici).

În plus, SEO a devenit din ce în ce mai puțin tehnic, deci oricine poate să-și optimizeze site-ul pentru a urca în rezultatele motoarelor de căutare fără a fi nevoit să învețe să scrie cod sau să învețe alte aspecte tehnice.

Nu mai insist aici legat de SEO pentru că am creat un întreg ghid pe această temă pe care îl poți citi gratuit.

Citește și: Optimizare SEO – Ghid complet pentru începători.

Metoda de promvare #5 – Folosește optimizarea SEO dincolo de înțelesul clasic

Când ne gândim la SEO, la promovarea gratuită a afacerii pe Google, ne gândim de obicei la rezultatele de sub anunțurile plătite.

Cu toate acestea, SEO înseamnă mult mai mult în ziua de astăzi. Rezultatele motoarelor de căutare s-au schimbat foarte mult și nu mai includ doar rezultatele „normale”. De fapt, cu timpul, cred că acestea vor scădea în număr din ce în ce mai mult, mai ales pentru anumite industrii.

Avem, pe de o parte, listările locale. Dacă ai o locație fizică, adăugarea afacerii tale pe Google Maps poate înseamna zeci sau sute de clienți lunar, cu o investiție inițială de una, două ore. Poți începe de aici să-ți creezi gratuit o pagină de Google Local Business.

Optimizare SEO local

Apoi avem Rich Snippets, care oferă șansa chiar și website-urilor aflate pe pozițiile 2-10 să apară primele în rezultatele motoarelor de căutare, și să ocupe chiar mai mult spațiu decât alte rezultate. Pentru a le obține, ai nevoie de link-uri către pagina ta și să te asiguri că răspunzi unei întrebări specifice a oamenilor.

RIch Snippets - Viitor Optimizare SEO

Optimizarea imaginilor este iarăși o metodă foarte simplă și ușoară de a atrage atenția oamenilor către website-ul tău, chiar dacă acesta nu apare pe prima pagină în rezultatele plătite sau organice. Tot mai multe căutări afișează și imagini, asigură-te că imaginile de pe site-ul tău au titlul și atributul alt optimizate (vezi și ghidul SEO pentru mai multe detalii).

Metoda de promovare #6: Social Media făcut corect

Când vorbesc despre social media marketing în România mă refer la Facebook și Instagram. În momentul în care editez acest articol, acestea sunt principalele și cam singurele platforme de promovare care chiar pot aduce rezultate.

Snapchat pare să fi fost doar o stea căzătoare, Musical.ly nu reușește să iasă din rândul tinerilor până în 16 ani. Pinterest are potențial în anumite industrii, mai ales când promovarea plătită va fi disponibilă și în România, dar astăzi Facebook și Instagram fac legea.

Ce aș vrea să menționez aici e faptul că social media nu mai este gratuită.

Dacă ai încercat și tu promovarea pe Facebook, ai văzut că nimeni nu mai prea vede postările paginii tale.

Pe Instagram, dacă folosim corect hashtag-urile, încă putem ajunge la un număr decent de oameni. Dar, cu siguranță, cu timpul, și acolo va scădea dramatic impactul organic al postărilor. Dacă vom vrea să ajungem la oameni, va trebui să plătim.

Din punctul meu de vedere, singurul mod în care merită să mai investești în social media marketing este fie dacă:

(a) folosești strategia de la punctul 8,

(b) ai o afacere cu potențial viral, cum este BuzzFeed de exemplu, sau

(c) ești pregătit să investești bani și mult efort.

Doar uită-te la cele mai mari pagini de branduri din România și vezi ce engagement au în medie la postări.

Dacă totuși vrei să-ți bați capul și să încerci să crești impactul organic al postărilor paginii, ai aici 10 metode eficiente.

Nu vreau să spun că nu ar mai trebui să te promovezi pe Facebook, doar să știi la ce să te aștepți.

De exemplu, dacă înțelegi cum funcționează Facebook poți crea video-uri care devin virale și astfel te ajută să devii cunoscut în rândul publicului tău țintă.

Am reușit acest rezultat în lucrul cu un client, când unul din video-urile pe care le-am creat (noi ne-am ocupat de promovare, altă echipă talentată a filmat și montat video-ul) a ajuns la peste 1.000.000 de români și a fost vizualizat de peste 500.000 de ori. Cu un astfel de video pe lună/trimestru toți potențialii clienți vor auzi de tine.

Cum creezi un video viral pe Facebook

Dacă vrei să descifrezi jocul promovării pe Facebook, poți citi gratuit ghidul nostru pentru promovarea pe Facebook.

Despre promovarea pe Instagram am scris mai multe aici.

Metoda de promovare #7: Răspunde întrebărilor de pe forumuri și grupuri

Cam toate modalitățile de promovare online de mai sus se referă la lucruri pe care le facem pe propria platformă, fie că vorbim de website sau de pagina de Facebook a brandului nostru.

Însă, uneori, mai ales la început, o strategie foarte bună este să creăm conținut, să oferim valoare oamenilor, și pe alte platforme.

Putem răspunde întrebărilor de pe grupuri de Facebook relevante pentru domeniul nostru.

Putem răspunde la întrebări pe diferite forumuri relevante.

Putem lăsa și răspunde la comentarii pe diferite bloguri.

Putem scrie articole de tip guest post pentru bloguri și site-uri din industrie.

Putem crea prezentări pe care să le publicăm pe Slideshare.

Toate aceste idei ne permit să ne folosim de vizibilitatea, traficul și încrederea pe care le au alte branduri sau platforme și să le răspundem oamenilor la întrebări acolo unde le este lor mai confortabil să le adreseze. Astfel îi putem atrage, ușor, ușor, către brandul nostru.

Dar, nu uita, fii util! Răspunsuri superficiale nu îți vor aduce nici un beneficiu.

Metoda de promovare #8: Video-ul este important și continuă să crească

Statisticile arată că în viitor mare parte din timpul pe care îl vom petrece online va fi urmărind video-uri. Viteza internetului crește, instrumentele pentru crearea acestui tip de conținut devin mai accesibile, video-ul ne angrenează mai multe simțuri față de un text scris sau de o imagine.

Dacă vrei să rămâi relevant în viitor, trebuie să te pregătești și să investești în această formă de conținut.

În momentul de față, cele două platforme video care contează sunt YouTube și Facebook. YouTube încă este regele, dar video-urile pe Facebook, în special cele care ating o coardă emoțională, pot ajunge la foarte mulți oameni într-un timp foarte scurt.

Din experiență proprie chiar și video-urile „normale”, adică cele care nu au neapărat potențial de viralitate, ajung la de patru ori mai mulți oameni decât postările de tip imagine sau link.

Astăzi, dacă ai un smartphone, poți crea cu ușurință video-uri de calitate, care își vor face treaba în mediul social. Nu ai nevoie de investiții de zeci de mii de euro pentru a începe. Aplicații de genul VivaVideo sau Videoshop îți permit să creezi video-uri folosind doar telefonul mobil!

Pe Facebook tind să funcționeze cel mai bine video-urile scurte de aproximativ un minut, pe când pe YouTube putem crea conținut și mai lung, de 6-12 minute, atât timp cât acesta este interesant.

Metoda de promovare #9: Creează-ți propria comunitate

Se întâmplă un lucru magic în momentul în care pui clienții actuali în același loc cu cei potențiali: dacă i-ai ajutat pe primii, aceștia, la rândul lor, îi vor ajuta pe cei din urmă, lăudându-te și pe tine în proces.

Este în natura umană să întoarcem un gest care ni s-a făcut (fie el plăcut sau neplăcut).

Iar astăzi este foarte ușor să-ți creezi propria comunitate. Dacă ai un website WordPress, poți crea un forum prin simpla instalare a unui modul precum BuddyPress.

Și mai bine este să ții oamenii acolo unde sunt deja, adică pe Facebook. Cel puțin din experiența mea, majoritatea grupurilor de Facebook sunt neîngrijite și pline de postări de tip spam.

Dacă tu creezi și moderezi un grup care are un set de reguli și valori care se și respectă, unde oamenii se simt ajutați, îți vei crea o „armată” de fani, un grup de oameni familiari cu tine și brandul tău.

Deși să creezi o comunitate este simplu, așteaptă-te să-ți ia timp. Dar dacă oferi conținut de valoare și ajuți oamenii, vor veni și rezultatele.

Apropo, dacă vrei să te asiguri că nu ratezi astfel de articole și să discuți cu oameni care te pot ajuta să-ți rezolvi provocări legat de marketing, intră în comunitatea noastră de pe Facebook (fii sigur că răspunzi la întrebări, altfel nu vei fi acceptat).

Metoda de promovare #10: Email marketing te poate ajuta să convertești mai mulți clienți

Dintre toate canalele de promovare de până acum, email marketing-ul este cel mai util în generarea de vânzări, în convertirea potențialilor clienți.

Mult timp am stat departe de email marketing pentru că mi s-a spus că nu funcționează în România. Totuși, a apărut la SMARTERS cererea de a crea un Newsletter pentru a putea ține legătura cu participanții la evenimentele Marketing Hackers amintite mai sus.

Apoi, la un moment dat, am adăugat și un formular de abonare la newsletter pe site, pentru ca oamenii care găseau articolele noastre să ne poată lăsa emailul, pentru a-i anunța când apare unul nou (o poți face și tu aici).

Ei bine, am ajuns să vedem că emailul este unul din cele mai bune moduri de a ține legătura cu audiența ta.

Dacă impactul organic al postărilor pe Facebook tinde spre 5% dintre cei care au dat Like paginii (dacă ai o pagină mare), rata de deschidere a emailurilor este de 30-40%, deci de 6/8 ori mai mare!

În plus, emailul este unul din cele mai bune instrumente pentru a cere oamenilor să treacă la acțiune, să cumpere. Îți permite un mult mai bun control al comunicării.

În cazul email marketing nu depinzi de schimbări de algoritm. Rezultatele tale sunt direct proporționale cu modul în care comunici și cu valoarea adăugată pe care ai oferit-o celor cărora te urmăresc.

Ah apropo, am scris un întreg ghid și pe această temă 🙂

Citește și: Email Marketing – Ghid complet pentru începători.

Pentru toate metodele de promovare gratuite de mai sus, un lucru este crucial: fii util, oferă valoare omului, ajută-l. Dacă vei răspunde întrebărilor acestuia doar pentru a genera o vânzare, asta se va simți.

Metode de promovare plătite

Spre deosebire de metodele de promovare gratuite (organice) care presupun atragerea omului spre produsul/serviciul tău, cele plătite se bazează pe întrerupere, pe atragerea atenției omului și aducerea sa pe site-ul tău.

Acestea sunt ceva în genul:

Hey, știu că făceai acest lucru și îți place. Dar uite, am o ofertă foarte bună pentru tine. Dă click și vezi despre ce e vorba”.

Un avantaj al acestor metode de promovare online, mai ales față de unele din tehnicile de mai sus, e faptul că aduc rezultate imediate. Dacă ai un website decent, o campanie de Google Adwords corect implementată îți poate aduce clienți chiar de a doua zi.

Dar și aici trebuie să facem lucrurile corect dacă vrem rezultate. Hai să vedem câteva metode de promovare online plătite și cum să le implementăm corect.

Metoda de promovare #11: Adu pe site-ul tău oameni pregătiți să cumpere prin Google Adwords

La fel ca SEO, și Google Adwords pare să nu mai fie la fel de „cool” o dată cu apariția social media. Dar eficiența s-a nu a scăzut, dimpotrivă, continuă să crească.

Studiile arată că pentru magazinele online, traficul venit prin motoarele de căutare tinde să fie din ce în ce mai mult din rezultatele plătite, nu cele organice.

Este pentru prima dată în mulți ani când procentul de click-uri pe anunțurile plătite din rezultatele motoarelor de căutare crește.

De ce iubesc Google Adwords, și îți recomand și ție să acorzi mai multă atenție acestui canal de promovare online, este faptul că (1) aici concurezi doar cu competiția din industria ta și (2) poți găsi mai ușor clienți pregătiți să cumpere.

Să le luăm pe rând.

Concurezi doar cu competiția ta.

Când vine vorba de promovarea pe Facebook, în general plătim pentru numărul de afișări, pentru câte persoane văd reclama noastră. Indiferent de obiectivul campaniei, costurile se calculează astfel

Ei bine, în rețeta calculării acestui cost per mia de impresii (CPM) un ingredient foarte important îl reprezintă competiția, câte persoane se promovează aceluiași public țintă ca tine.

Deci dacă tu vinzi adidași unor persoane între 20-25 de ani, nu îi vezi pe cei de la Pepsi, Coca Cola sau KFC ca fiind competitori. Dar pe Facebook (și alte metode de promovare display) acese branduri mari plătesc pentru a ajunge în fața aceluiași public țintă ca tine, deci îți crește costul promovării, costul per mia de impresii (CPM).

Pe Google Adwords în schimb, doar competiția directă va licita pe cuvinte apropiate de industria ta, cum ar fi „adidas neo 2017 preț”.

Poți găsi mai ușor clienți pregătiți să cumpere.

Mai ales dacă bugetul ne este limitat (și tot timpul este limitat), un avantaj al Google Adwords este faptul că putem găsi cuvinte cheie puțin competitive, dar pe care clienții noștri le folosesc atunci când sunt pregătiți să cumpere.

Căutări care includ „preț”, „ofertă”, „cumpără online”, „numele orașului”, „magazin online” sunt în general căutări în care oamenii sunt deciși să cumpere, doar caută locuri de unde o pot face.

În schimb, dacă mergem pe rețelele de promovare de tip display, cum pot eu ști că cineva care intră pe Facebook este pregătit să cumpere adidași, scutece pentru bebeluși, mobilier de lemn sau orice altceva vinzi tu?

Nu spun că promovarea pe rețele display nu este utilă, dimpotrivă, și chiar o vom analiza mai jos. Dar atunci când oamenii caută produse ca al tău, când sunt conștienți de problema lor, este mai eficient doar să le răspunzi cererii.

Metoda de promovare #12: Creează cerere pentru un produs prin Facebook Ads și promovarea pe Instagram

Această tehnică de promovare este ideală fie (1) când știi foarte bine cum arată publicul tău țintă din punct de vedere demografic, geografic și al intereselor fie (2) când ai un produs care arată foarte bine, care stârnește dorința oamenilor, care atrage atenția.

Din punctul meu de vedere, cea mai puternică caracteristică a promovării plătite pe Facebook este faptul că îți permite să alegi foarte, foarte specific cui să arăți reclamele.

Poți targeta (ținti) oamenii în funcție de țara/județul/orașul/zona din oraș în care locuiesc. Poți să le arăți reclame în funcție de vârstă, de interese largi (Nutriție) sau interese specifice (o pagină de Facebook căreia i-au dat like).

Optiuni Promovare Facebook Ads

În plus, poți alege cui să te promovezi în funcție de alte zeci de opțiuni legate de comportamentul lor online (și în curând offline), în funcție de locul de muncă etc.

Sunt multe prea multe opțiuni pentru a le lista aici, intră în Facebook Ads Manager și joacă-te cu ele.

Dacă ești la început de drum cu promovarea plătită pe Facebook îți recomand să citești acest articol introductiv despre cum creezi prima reclamă pe Facebook și cum să instalezi Facebook Pixel (foarte important!).

Reclamele pe Instagram le creezi tot prin intermediul Facebook, din aceeași interfață, doar că alegi Instagram ca destinație.

Doar că o diferență între Facebook și Instagram este legată de demografie, de persoanele active pe această rețea de socializare și deci diferă conținutul care îi atrage.

Statistici Instagram Romania

Instagram este o platformă cu o demografie mai tânără, mare parte din utilizatori fiind tineri între 16-25 de ani. Dincolo de acest interval, mai găsim o mulțime de femei peste această vârstă.

O altă diferență între Instagram și Facebook este legată de aspectul vizual, de tipul de conținut „acceptat” de către utilizatori.

În primul rând, pe Instagram poți publica doar poze și video-uri (vezi și metoda #8 de mai sus).

Conținutul pe Instagram este mai artistic, partea vizuală este mai importantă și nu „scapi” așa ușor cu postări de calitate slabă. Dacă vrei să atragi atenția clienților, investește dublu în vizual.

Din experiență, promovarea pe Instagram este puțin mai scumpă la nivel de mie de impresii (CPM), dar dacă ai făcut partea creativă (vizuală) bine, engagement-ul poate fi și dublu sau triplu față de Facebook.

Partea bună este că, spre deosebire de Facebook sau alte rețele de display, Instagram nu este atât de aglomerat. Nu te bați cu video-uri cu pisici, bebeluși, articole cu știri false, glume ale lui Tony Poptămaș și multe altele. Este mai multă „liniște” aici și oamenii acordă mai multă atenție fiecărei postări.

Metoda de promovare #13: Încearcă marketingul afiliat

Deși în România este popular doar în anumite nișe, la SMARTERS credem foarte mult în parteneriate și deci în marketingul afiliat.

În primul rând, pentru că este una din strategiile care stau la baza succesului răsunător pe care îl are Amazon. Aproximativ 35% din vânzările Amazon vin din recomandări, din persoane care fac trimitere prin link către un produs de pe site-ul amazon.com în schimbul unui comision din vânzare.

Și la noi, cele mai mari magazine online precum eMag sau elefant.ro investesc serios în această metodă de promovare a magazinelor online.

Dar aceasta nu este limitată doar afacerilor mari.

Principalele două platforme de marketing afiliat din România sunt 2performant și Profitshare (deținută de eMag).

Pe scurt, acestea îți permit să listezi compania și produsele tale, să spui cât ești dispus să plătești pentru o vânzare sau o conversie, iar apoi bloggerii interesați sau oameni care au o comunitate vor face trimitere către site-ul tău.

Există și un sistem foarte bine pus la punct (dar ușor de implementat) care va măsura totul pentru ca fiecare din cei implicați să știe cât a câștigat.

Momentan lucrăm la un ghid pe această temă, abonează-te la Newsletter pentru a fi sigur că îl primești când este gata.

Metoda de promovare #14: Fă parteneriate sau schimb de promovare cu alte afaceri care vând aceluiași public țintă

O altă strategie în care credem foarte mult la SMARTERS, și în care vom investi mai mult în viitor, sunt parteneriatele.

Trăim într-o lume în care atenția este din ce în ce mai greu de câștigat. Dacă în trecut era de ajuns să spui „Salut, vând X, cumpără de la mine”, astăzi trebuie să pui reclame peste tot, cu titluri din ce în ce mai ciudate sau exagerate, doar pentru a atrage atenția asupra afacerii tale.

Dar un mod de a câștiga mai ușor atenția oamenilor, de a rezolva (măcar parțial) această problemă a încrederii, o mare provocare în marketingul online, este prin a ne folosi de comunitățile altora pentru promovarea afacerii noastre.

Schimbul de promvoare în acest context se referă la a apela la alți influenceri, liste de emailuri, pagini, branduri etc. care să ne promoveze serviciul/produsul. În schimbul unei sume (sau cum negociem) aceștia vor promova serviciul nostru.

De asemenea, în această categorie pot intra și alte companii. Dacă aceștia au același public ca și noi, dar nu vând produse competitive, reprezintă o primă opțiune pentru acest tip de promovare.

Să spunem că noi vindem detergent de vase și am găsit o companie care vinde tigăi. Dacă aceștia au o listă de emailuri, îi putem contacta și să le propunem acest tip de colaborare (aici poți fi cât de creativ vrei).

Ideea de bază este însă faptul că un mesaj, chiar și de vânzare, venit de la cineva pe care îl cunoaștem sau de la care am mai cumpărat, este mai eficient decât unul venit de la un brand necunoscut, pe care îl vedem pe internet.

Metoda de promovare #15: Mereu să ai activă o campanie de retargeting/remarketing

Oh aceasta e din categoria simplu dar incredibil de eficient.

Campaniile de retargeting/remarketing se referă la a arăta o reclamă unei persoane care ne-a vizitat site-ul (sau a interacționat cu pagina noastră de Facebook) dar nu a cumpărat.

Probabil îți sună cunoscut: intri pe un website, te uiți la anumite produse, dar nu cumperi. Apoi îți continui timpul petrecut pe internet, intri pe Facebook sau pe alte site-uri și tot vezi reclame cu acel produs. De unde știu că mă interesează…?

E foarte simplu, totul se face cu un simplu cod de urmărire instalat pe site. Acesta, prin intermediul politicii de Cookies a Google/Facebook, pe care tu ai acceptat-o, le permite specialiștilor în marketing să „te urmărească” cu aceste reclame.

Creare audienta personalizata Facebook

Odată ce știi că există, implementarea acestor campanii este destul de simplă. Pentru cele pe Facebook am scris aici, pentru cele pe Google sigur găsești resurse pe Google.

În anumite cazuri probabil ai simțit și tu că aceste reclame sunt enervante. Abia ce ai intrat pe website și apoi începi să le tot vezi reclamele. Simțim că ni se vinde, că „suntem urmăriți”.

O strategie ar fi atunci să arătăm reclamele doar în ziua următoare vizitei pe care a făcut-o omul pe site-ul nostru. De cealaltă parte, studiile arată că cele mai multe vânzări prin campanii de retargeting se fac în câteva ore de la vizita inițială de pe site.  Așa că testează-le pe ambele și vezi ce funcționează.

Metoda de promovare #16: Ține ochii pe noile opțiuni de promovare plătită

Este crucial să fim cu ochii pe ce se mai schimbă legat de metodele de promovare online. Ce apare nou, ce funcționalități adaugă principalele platforme etc.

Când vine vorba de metodele de promovare plătite, avantajul primului venit este imens. Dacă ești printre primii care folosesc o anumită metodă sau strategie, vei avea rezultate disproporționat mai mari față de investiția pe care o faci.

De exemplu, când am început să fac promovare pe Facebook, am reușit campanii unde aveam costuri per click de 1 ban. Da, cu 1 ban puteam aduce un vizitator pe site-ul meu! Ori, astăzi, costuri per click de 20/30 de bani sunt mai mult decât acceptabile pentru multe campanii.

Rezultate similare am avut când am folosit promovarea prin Instagram Stories. Pentru că mai nimeni nu se promova acolo, costurile nu erau mari. În plus, oamenii nefiind obosiți de reclame, dădeau des click pentru a vedea detalii. Fii printre primii care încearcă noile opțiuni.

În momentul editării acestui articol, câteva metode de promovare la care ne uităm la SMARTERS sunt:

Facebook Messenger Ads

Facebook Advanced Custom Audiences

Messenger Bots

Pinterest Ads

Desigur, mai sunt multe și acest lucru se poate schimba rapid. Poți intra în comunitatea nostră de Facebook unde mai distribuim noutăți, când apar.

Probabil ai observat că sunt două mari platforme de promovare plătită pe care nu le-am menționat: Google Display Network și Youtube. Părerea mea este că, cel puțin în momentul editării acestui articol, acestea nu sunt utile în afara unei campanii de branding (campanie pe care un growth hacker nu o poate recomanda).

Când vine vorba de reclame de tip banner, cred că posibilitățile de targetare pe care Facebook ți le oferă sunt superioare celor de la Google, cel puțin momentan. Iar YouTube, off, sunt atât de enervante reclamele încât, probabil, singurul lucru pe care îl vei obține sunt niște oameni care își vor jura că nu vor cumpăra niciodată de la tine.

Desigur, probabil există persoane care m-ar contrazice și au avut rezultate bune cu aceste metode de promovare. De aceea, recomandarea mea finală, și cea mai importantă când vine vorba de toate metode de promovare din acest articol, dar în special cele plătite este aceasta: testează, testează, testează!

Nu mai ai nici o scuză pentru a nu urmări cu atenție evoluția campaniilor tale și să muți bugetul înspre cele care funcționează cel mai bine.

Metode de promovare prin folosirea produsului (Growth Hacking)

Una din cele mai importante zile pentru cariera mea a fost în toamna lui 2013. Prestând principala activitate a unui student, statul pe Facebook, am ajuns să citesc un articol care vorbea despre o nouă specie de marketeri: „growth hackerii”.

Inițial m-a atras numele 🙂 dar m-am identificat cu viziunea acestor oameni de marketing și am început să citesc și în ziua următoare, și următoarea și tot așa, până astăzi, patru ani mai târziu, între timp ajungând să fondez și prima agenție de growth hacking din România.

Growth Hacking-ul este o nouă abordare în marketing. Nu este doar un cuvânt nou pentru ceva vechi, chiar funcționează. De doi ani de când am fondat SMARTERS, îl testăm și aplicăm cu succes și în România.

Practic, ce spune growth hacking-ul este că nu ar trebui să mergem direct către metodele de promovare pe care le cunoaștem. De obicei acestea sunt aglomerate, scumpe și probabil ineficiente.

Ce trebuie să facem este să încercăm să găsim cea mai ușoară metodă pentru a ne crește afacerea. Acest concept spune că atunci când combini creativitatea cu competențe analitice (măsurare și testare), rezultatele nu vor întârzia să apară.

Din nou, am scris un întreg ghid pe această temă. Dacă este un singur lucru pe care îl faci în urma citirii acestui articol, sper să fie citirea acestui ghid. Îți poate schimba viața, la fel cum mi-a schimbat-o mie.

Ei bine, câteva tactici specifice pe care le putem împrumuta de la growth hackeri pentru promovarea afacerii noastre includ:

Metoda de promovare #17 – Încearcă invitațiile în rețea


Trăim într-o lume din ce în ce mai conectată. Discutăm cu prietenii pe Facebook, distribuim știri și evenimente importante pe Twitter, avem toate contactele pe Gmail. Deci o primă tactică pentru cineva care vrea să facă marketing cu buget redus trebuie să fie folosirea rețelelor deja existente pe care clienții le au.

a) Cere acces la contacte de email și telefon.

O afacere care obține permisiunea clientului de a trimite un mesaj contactelor acestuia are o pârghie de creștere foarte puternică.

Astfel putem, de exemplu, să anunțăm prietenii clienților noștri (prin email sau sms) de faptul că aceștia din urmă ne folosesc produsul nostru și ce beneficii ar avea și ei dacă li se alătură.

Sau putem să le oferim contactelor clienților noștri o ofertă specială, așa cum fac cei de la Dropbox sau Airbnb. Pentru a funcționa, trebuie să existe o motivație pentru ambele părți, fiecare trebuie să aibă anumite beneficii.

b) Contacte pe Social Media.

Există foarte multe rețele sociale unde suntem conectați cu prietenii. Avem relații deja existente care pot fi folosite pentru a invita oameni noi către produsul nostru.

De exemplu, dacă știm că majoritatea clienților noștri folosesc Facebook, putem face accesarea produsului posibilă cu contul de Facebook. Cu cât există mai puțină fricțiune pentru client, cu atât mai bine.

Apoi, în diferite momente ale folosirii produsului le putem cere acestora să invite și prieteni. Dacă aceștia s-au logat în aplicația noastră folosind contul de social media, este ușor să trimită automat un mesaj prietenilor.

Atenție! E important, dacă obții acces la contactele clienților/utilizatorilor, să nu abuzezi de ele. Dincolo de probleme legale, tot ce vei reuși spamând oamenii este să îi îndepărtezi de afacerea ta.

Metoda de promovare #18: Optimizează pentru distribuiri în rețele sociale

Într-o perioadă în care aproape toată lumea are un cont pe o rețea socială, le putem permite utilizatorilor pur și simplu să vorbească despre produsul nostru.

Pe lângă inserarea unor bucăți de cod ce fac ușoară distribuirea pe principalele rețele sociale, mai putem veni cu tehnici pentru a mări șansele de distribuire.

De exemplu, în cadrul unui mic proiect propriu, un blog despre Timișoara pe care l-am pornit în 2015, am reușit ca, optimizând butoanele de distribuire în social media, să am un număr mediu de distribuiri mai mare decât al unora din cele mai citite ziare online din România (Ziarul Financiar de exemplu).

Articol popular Grozav Optimizare distribuire Social Media

Articol popular Ziarul Financiar

Articol popular Ziarul Financiar

Dacă este să ne uităm pe majoritatea site-urilor, sunt sigur că butoanele de distribuire sunt foarte slab optimizate, atunci când există. Ei bine, astfel facem mai grea sarcina vizitatorului/clientului de a vorbi despre noi.

E important să testezi, pentru a vedea ce mesaje, design etc. măresc șansele de distribuire.

Metoda de promovare #19 – Redirecționează oamenii spre afacerea ta prin trimiterile înapoi

Link-urile înapoi (backlinks) reprezintă de fapt una din primele tactici de growth hacking. Am văzut mai sus cum, prin adăugarea acelui mesaj la finalul fiecărui email, fondatorii Hotmail au ajuns la o creștere incredibilă, care nu putea fi replicată de tacticile vechi de marketing.

Această abordare încă este folosită și astăzi și rămâne la fel de eficientă.

De exemplu, vedem companii de web design ce lasă un link în footer-ul paginii către website-ul propriu, diferite aplicații sau widget-uri care au adăugat un „Powered by” cu link către propriul produs.

La urma urmei, e și normal ca, dacă îți place un anumit produs (fie că e vorba de un website sau altceva), să vrei să știi cine l-a creat și cum îl poți obține și tu, sau măcar să poți afla mai multe informații.

Putem lua acest principiu și să îl aplicăm pentru orice gen de produs. Gândește-te cum ai putea „atașa” ceva produsului tău, care atunci când este folosit de către client, să-ți promoveze și brandul și vânzările.

Metoda de promovare #20: Încurajează oamenii să te recomande prin folosirea recompenselor

Spre deosebire de concursuri, recompensele încurajează diferite comportamente. Acestea pot fi folosite atât pentru a aduce clienți noi, cât și pentru educarea celor existenți. În anumită măsură, se intersectează și cu gamification.

Dropbox, de exemplu, oferă spațiu gratuit în plus dacă îndeplinești anumite acțiuni, cum ar fi vizualizarea unui video educațional, completarea profilului sau invitarea mai multor persoane să folosească serviciul.

În acest caz, recompensa oferită trebuie să ne coste cât mai puțin, dar să fie considerată valoroasă pentru client, care să nu perceapă cerințele (parcurgerea unor pași, oferirea contactelor) a fi costisitoare.

Dacă vrei să înțelegi gândirea din spatele folosirii produsului în marketing, cum poți găsi astfel de idei pentru promovarea afacerii tale, citește și Growth Hacking: Cum să faci marketing cu buget zero unde deconstruim întreg procesul de gândire.

În loc de concluzii

Sper că acest articol a reușit să îți ofere inspirația și informațiile de care avei nevoie pentru a găsi cele mai bune metode de promovare a afacerii tale. Sper că am reușit să rezolv problema superficialității caracteristică prea multor articole despre marketing pe care le găsim pe internet.

Dacă încă ești în căutare de idei, două articole pe care le poți citi în continuarea acestuia (unele idei le vei regăsi și acolo) sunt:

Cele mai bune idei de marketing pe care să le încerci anul acesta

Strategii de marketing online: cele mai bune 14 metode pentru a-ți crește afacerea

Spor în toate îți doresc și succes în implementarea metodelor de promovare online prezentate în acest articol!

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂

Mockup Ghid Growth Hacking Romania SMARTERS

Primul ghid de Growth Hacking Marketing din România

 

Învață să îți crești afacerea prin același concept de marketing folosit de companii precum Facebook, Linkedin sau Airbnb.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.

Cum-inscriem-un-site-in-Google-Search-Console

Aproape ai reușit.

 

Lasă-ne adresa de email și te vom redirecționa automat către ghid.

Succes! Te vom redirecționa către ghid acum.